https://nos.nl/l/2563893quote:Wetenschappers vinden 'sterkste tekenen tot nu toe' van mogelijk buitenaards leven
Wetenschappers zeggen de sterkste tekenen tot nu te hebben gevonden van mogelijk buitenaards leven. In de atmosfeer van een andere planeet dan de aarde is de aanwezigheid aangetoond van gassen die op aarde uitsluitend door biologische processen ontstaan. Er is dus geen direct bewijs van buitenaards leven gevonden.
Het gaat om de planeet genaamd K2-18b, die zich op 124 lichtjaar afstand bevindt van onze planeet, 2,6 maal zo groot is en 8,6 keer de massa heeft van de aarde. De ontdekking werd gedaan met de James Webb-ruimtetelescoop.
De gassen die zijn gesignaleerd zijn dimethylsulfide (DMS) en dimethyldisulfide (DMDS). Op aarde worden deze gassen geproduceerd door levende organismen, vooral door micro-organismen als algen. Volgens de onderzoekers betekent dit dat K2-18b mogelijk vol zit met microbieel leven, "wellicht zoals we dat in de oceanen op aarde zien".
'Keerpunt'
De ontdekking is potentieel baanbrekend, maar de onderzoekers benadrukken dat de bevindingen met de nodige voorzichtigheid moeten worden bekeken en dat er meer observaties nodig zijn.
Toch zijn de onderzoekers enthousiast. "Dit is een keerpunt in de zoektocht naar leven buiten het zonnestelsel. We hebben aangetoond dat het met de huidige middelen mogelijk is om biosignaturen te detecteren op potentieel bewoonbare planeten", aldus astrofysicus Nikku Madhusudhan van de Universiteit van Cambridge en hoofdauteur van de studie die is gepubliceerd in The Astrophysical Journal Letters.
K2-18b ligt in de zogeheten 'bewoonbare zone', wat betekent dat er vloeibaar water mogelijk is vanwege de gematigde temperatuur. In 2019 werd bekend dat er waterdamp was gevonden. In 2023 ontdekte de James Webb-telescoop methaan en kooldioxide op de exoplaneet, die draait rond de rode dwerg K2-18 die kleiner en minder helder is dan de zon.
Nou ik ben benieuwd wat daar verder.quote:Op donderdag 17 april 2025 04:02 schreef Parafernalia het volgende:
https://nos.nl/l/2563893
Op 124 lichtjaar van de aarde. Op een planeet waar eerder al waterstof en kooldioxide zijn gevonden, zijn nu gassen gevonden die op aarde alleen door micro-organismen.
Verrassend niet, baanbrekend en spectaculair wel en dáár gaat het om.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:40 schreef Document1 het volgende:
Echt verrassend is dit toch niet? Vooral jammer dat we er nooit mee in contact kunnen komen.
Ja daar heb je gelijk in én toch sla ik er niet stijl van achterover. Dit universum krioelt van het leven.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Verrassend niet, baanbrekend en spectaculair wel en dáár gaat het om.
Dat het er is, is één. Het kunnen lokaliseren een tweede.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:46 schreef Document1 het volgende:
[..]
Ja daar heb je gelijk in én toch sla ik er niet stijl van achterover. Dit universum krioelt van het leven.
We zijn het alleen nog niet tegen gekomenquote:Op donderdag 17 april 2025 06:46 schreef Document1 het volgende:
[..]
Ja daar heb je gelijk in én toch sla ik er niet stijl van achterover. Dit universum krioelt van het leven.
Ik kan de tekst niet kopiërenquote:Op donderdag 17 april 2025 06:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Even het nieuwsbericht posten in de OP aub.
Zie OPquote:Op donderdag 17 april 2025 07:18 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Ik kan de tekst niet kopiëren
Het bijzondere is dat we dit kunnen meten. Op fucking 124 lichtjaar van de aarde.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:40 schreef Document1 het volgende:
Echt verrassend is dit toch niet? Vooral jammer dat we er nooit mee in contact kunnen komen.
124 lichtjaar is (kosmologisch gezien) onze buurmanquote:Op donderdag 17 april 2025 07:31 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Het bijzondere is dat we dit kunnen meten. Op fucking 124 lichtjaar van de aarde.
Tja, als je een berichtje stuurt, moet je 248 jaar wachten op een reactie. En zul je natuurlijk zien dat het direct in de spammbox komt.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:40 schreef Document1 het volgende:
Als we nu vertrekken zijn we er in het jaar 202025.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:55 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
124 lichtjaar is (kosmologisch gezien) onze buurman
Jawel, er zitten er ook een paar op FOK en NWS.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
We zijn het alleen nog niet tegen gekomen
Flinke aanname dat het daar ook zo werkt.quote:De gassen die zijn gesignaleerd zijn dimethylsulfide (DMS) en dimethyldisulfide (DMDS). Op aarde worden deze gassen geproduceerd door levende organismen, vooral door micro-organismen als algen. Volgens de onderzoekers betekent dit dat K2-18b mogelijk vol zit met microbieel leven, "wellicht zoals we dat in de oceanen op aarde zien".
Hopelijk is The Elder Scrolls 6 tegen die tijd dan uitquote:Op donderdag 17 april 2025 08:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als we nu vertrekken zijn we er in het jaar 202025.
Precies.quote:Op donderdag 17 april 2025 09:32 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Flinke aanname dat het daar ook zo werkt.
Doet me denken aan de berichten over de "tot leven gewekte" uitgestorven wolf laatst, waarvan de werkelijkheid ook nogal wat genuanceerder en met een hoop mitsen en maren wordt omgeven. Maar ja, dit soort nieuws op deze manier brengen spreekt inderdaad wat meer tot de verbeelding van het bredere publiek.quote:Op donderdag 17 april 2025 10:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Precies.
Er zijn ook abiotische processen die deze zwavelverbindingen kunnen produceren. Dus de biologische herkomst ervan is nogal een speculatieve verklaring.
Maar dat doet het natuurlijk wel lekker in een persbericht.
Een hoop wetenschappers vegen hun reet af met deze bewering.quote:Astronomen hebben een ‘buitenaardse wereld gezien die mogelijk bewoond wordt’, zoals de hoofdonderzoeker het zei op een persconferentie. Andere experts reageren kritisch. ‘Dit is onverantwoordelijke onzin die het vak schade zal berokkenen’
‘Onzin’
Maar zelfs met dat in het achterhoofd zijn andere experts in dit geval verre van overtuigd. ‘Ik weet niet of ik moet lachen, of dat ik moet huilen’, zegt exoplaneetonderzoeker Ignas Snellen van de Universiteit Leiden. ‘Dit gaat heel ver over mijn persoonlijke grens heen van wat ik nog verantwoorde wetenschapscommunicatie vind.’
Volgens Snellen kunnen de onderzoekers hun claim niet hard maken. ‘Ze zien een bobbel in een signaal, dat is het. Ze weten niet of het dimethylsulfide is, het kan gerust iets anders zijn. En omdat dimethylsulfide op aarde gemaakt wordt door leven zeggen ze: een plus een is twee. Dat is onverantwoordelijke onzin.’
Je weet dat eigenlijk helemaal niet hé. Het zou evengoed kunnen dat wij de enige zijn. Of één van de hele weinigen.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:46 schreef Document1 het volgende:
[..]
Zou gaat het altijd. Toen ik in een onderzoeksgroep werkte was het ook altijd discussie over de data en de onderwerpen. Wij denken graag dat wetenschap iets definitiefs, maar je moest eens weten hoe veel discussie wetenschappers met elkaar hebben.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:07 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een hoop wetenschappers vegen hun reet af met deze bewering.
https://www.volkskrant.nl(...)n-gevonden~b3d73bbf/
Project Starshot moeten we echt mee bezig. Dan zouden we nog in mijn leven een foto kunnen hebben van de planeet bij Proxima Centauri.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
De huidige ruimtevaart heeft een boost nodig, we moeten meer investeren in ruimtevaart.
Als we een zeker willen, zullen we buiten de zonnestelsel moeten leren reizen.
Dat kan alleen beginnen wanneer we een grondstoffen en ritje binnen zonnestelsel kunnen maken.
Dat gaat wel tientallen jaren duren. Tenzij wij even alle geschillen opzijzetten en focussen op 1 ding.
Dan lukt ons zeker wel.
Dat zou het mooi zijn. Een sonde met lichtzeil die paar tienen jaren over doet. Een 1e foto zou heel leuk zijn.. Wanneer we bejaarde zijn en dat nog mogen meemaken.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Project Starshot moeten we echt mee bezig. Dan zouden we nog in mijn leven een foto kunnen hebben van de planeet bij Proxima Centauri.
Ali gaat regelen dat jij kebab krijgt in de spaceshuttlequote:Op donderdag 17 april 2025 11:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
zullen we buiten de zonnestelsel
Nog steeds geen half life 3quote:Op donderdag 17 april 2025 10:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hopelijk is The Elder Scrolls 6 tegen die tijd dan uit
Het is goed mogelijk dat op Proxima Centauri nog lekkerdere kebab vlees te vinden.quote:Op donderdag 17 april 2025 14:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Ali gaat regelen dat jij kebab krijgt in de spaceshuttle
Grey kebab is goed weg te werken iigquote:Op donderdag 17 april 2025 14:22 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Het is goed mogelijk dat op Proxima Centauri nog lekkerdere kebab vlees te vinden.
Denk dat dat het enige is wat we momenteel zouden kunnen als we er een heel groot project van maken. Anders ben ik bang dat het nog wel 200 jaar duurt voordat we wat verder komen, en dan zijn wij allemaal al overleden.quote:Op donderdag 17 april 2025 14:03 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat zou het mooi zijn. Een sonde met lichtzeil die paar tienen jaren over doet. Een 1e foto zou heel leuk zijn.. Wanneer we bejaarde zijn en dat nog mogen meemaken.
Diezelfde technieken kunnen we ons ook naar planeten binnen zonnestelsel kunnen bestuderen en eventueel de spullen mee sturen. o.a. mars
Het zijn doorgaans niet de wetenschappers die het zo brengen, maar pers op zoek naar clicks en te weinig kennis over het onderwerp.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Doet me denken aan de berichten over de "tot leven gewekte" uitgestorven wolf laatst, waarvan de werkelijkheid ook nogal wat genuanceerder en met een hoop mitsen en maren wordt omgeven. Maar ja, dit soort nieuws op deze manier brengen spreekt inderdaad wat meer tot de verbeelding van het bredere publiek.
Correct op schaal van ons melkwegstelsel ligt het om de hoek, maar om het eea in een voor ons begrijpelijke context te plaatsen:quote:Op donderdag 17 april 2025 07:55 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je hebt het Fermi Paradox opnieuw uitgevonden.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:05 schreef -Deluzion- het volgende:
Stel je een kosmische kalender voor: het universum is 13,8 miljard jaar oud en de mensheid bestaat pas een paar miljoen jaar dus dat is alsof we op 31 december middernacht aankomen. Hoe kan het dan dat we zo weinig concrete sporen zien van buitenaardse beschavingen die miljarden jaren voorsprong hadden? Je zou verwachten dat geavanceerde aliens ons sterrenstelsel allang hadden gekoloniseerd of op z’n minst duidelijke signalen hadden achtergelaten zoals megastructuren of radiogolven.
De aarde als de enige planeet met leven, tussen de ontelbare planeten in het universum? No way, dat lijkt bijna onmogelijk.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:25 schreef Discombobulate het volgende:
Je weet dat eigenlijk helemaal niet hé. Het zou evengoed kunnen dat wij de enige zijn. Of één van de hele weinigen.
Dat weet ik. Maar da's een andere discussie.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:55 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nee veel meer. Ze denken nu al aan de 2 biljoenquote:Op donderdag 17 april 2025 15:10 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
De aarde als de enige planeet met leven, tussen de ontelbare planeten in het universum? No way, dat lijkt bijna onmogelijk.
Zelfs als slechts één planeet per sterrenstelsel leven herbergt en je bedenkt dat er naar schatting 100 tot 200 miljard sterrenstelsels zijn in het waarneembare universum dan praat je nog steeds over miljarden planeten met leven. De kans dat wij echt de enigen zijn is statistisch gezien ongelooflijk klein gezien de enorme schaal van het universum.
Nee veel meer. Ze denken nu al aan de 2 biljoenquote:Op donderdag 17 april 2025 15:10 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
De aarde als de enige planeet met leven, tussen de ontelbare planeten in het universum? No way, dat lijkt bijna onmogelijk.
Zelfs als slechts één planeet per sterrenstelsel leven herbergt en je bedenkt dat er naar schatting 100 tot 200 miljard sterrenstelsels zijn in het waarneembare universum dan praat je nog steeds over miljarden planeten met leven. De kans dat wij echt de enigen zijn is statistisch gezien ongelooflijk klein gezien de enorme schaal van het universum.
Het NOS artikel heeft het over 'sterkste tekenen'. Het Volkskrant artikel heeft het over 'sterkste bewijs'quote:Op donderdag 17 april 2025 11:07 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ja, das wel ver.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:50 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar da's een andere discussie.
Het is ook 1173942720000000 kilometer
Natuurlijk wel. Gewoon met 99,999% van de lichtsnelheid erheen beuken. Dan ben je er in 7 maanden eigentijdquote:Op donderdag 17 april 2025 06:40 schreef Document1 het volgende:
Ja, je moet dit soort berichten vaak wel met een korrel zout nemen. Zo was er een tijdje geleden in natuurkundeland nog het bericht dat "wetenschappers een wormgat in een kwantumcomputer hadden gecreëerd." Dat bericht sloeg de plank nogal mis (zie b.v. https://scottaaronson.blog/?p=6871).quote:Op donderdag 17 april 2025 11:07 schreef onlogisch het volgende:
Denk dat we al lang uitgestorven zijn voor we in de buurt komen van die techniek, mocht die überhaupt bestaan. Daar heb ik ook een hard hoofd inquote:Op donderdag 17 april 2025 16:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, das wel ver.
We komen zelfs nog niet aan 1 procent van de lichtsnelheid op het moment, dus het zal nog wel even duren voordat we zulke reizen maken.
Overigens is het universum zo groot dat ook de lichtsnelheid niets voorstelt, op kosmologische schaal is dat ook een slakkengang.
Ja, tenzij je je zelf zo snel gaat, dan kun je dat enorme heelal willekeurig laten contraherenquote:Op donderdag 17 april 2025 16:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
Overigens is het universum zo groot dat ook de lichtsnelheid niets voorstelt, op kosmologische schaal is dat ook een slakkengang.
Dit heeft niet overdreven veel met ruimtevaart te maken.quote:Op donderdag 17 april 2025 16:14 schreef Tengano het volgende:
Ik vind die hele ruimtevaart altijd zoooooooooo ontzettend onzinnig![]()
![]()
(in het kwadraat)
We hebben hier op onze eigen aarde legio!!!!!!!! problemen maar gaan een hoop kennis, tijd, geld en energie steken in hoe het allemaal op andere planeten gaat![]()
Dat komt bij mij over als; mijn huis staat in brand, maar ik ga even naar een paar straten verderop kijken wat voor inrichting ze daar hebben
Je hebt ook iets van shielding nodig, bij die snelheid is zelfs een inslag van een miniem stofdeeltje een groot probleem.quote:Op donderdag 17 april 2025 16:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Gewoon met 99,999% van de lichtsnelheid erheen beuken. Dan ben je er in 7 maanden eigentijd
Ik vind dit soort reacties altijd zo ontzettend onzinnig. Onze nieuwsgierigheid heeft ons uiteindelijk zover gebracht waar we nu zijn.quote:Op donderdag 17 april 2025 16:14 schreef Tengano het volgende:
![]()
(in het kwadraat)
We hebben hier op onze eigen aarde legio!!!!!!!! problemen maar gaan een hoop kennis, tijd, geld en energie steken in hoe het allemaal op andere planeten gaat![]()
Dat komt bij mij over als; mijn huis staat in brand, maar ik ga even naar een paar straten verderop kijken wat voor inrichting ze daar hebben
Alleen jammer dat dan iedereen die je kende bejaard of dood is.quote:Op donderdag 17 april 2025 16:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Gewoon met 99,999% van de lichtsnelheid erheen beuken. Dan ben je er in 7 maanden eigentijd
Het getuigt vooral van een gierend onbegrip over wetenschap en de aard van de wetenschappelijke revolutie. Bovendien heeft dit geen zak met "ruimtevaart" te maken, natuurlijk.quote:Op donderdag 17 april 2025 16:30 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ik vind dit soort reacties altijd zo ontzettend onzinnig. Onze nieuwsgierigheid heeft ons uiteindelijk zover gebracht waar we nu zijn.
Ja, de wereld heeft altijd in brand gestaan. En ja, we hebben nog genoeg problemen. Maar dat wil niet zeggen dat je maar moet stoppen met het onbekende te ontdekken.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 17 april 2025 16:34 schreef Document1 het volgende:
[..]
Alleen jammer dat dan iedereen die je kende bejaard of dood is.
Laten we vooral niet vooruit proberen te komen als mensheid.quote:Op donderdag 17 april 2025 16:14 schreef Tengano het volgende:
![]()
(in het kwadraat)
- Ik denk dat er levensvormen leven...quote:Op donderdag 17 april 2025 04:02 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
https://nos.nl/l/2563893
Op 124 lichtjaar van de aarde. Op een planeet waar eerder al waterstof en kooldioxide zijn gevonden, zijn nu gassen gevonden die op aarde alleen door micro-organismen.
Is this the right room for an argument?quote:Op donderdag 17 april 2025 17:00 schreef Horzula het volgende:
[..]
- Ik denk dat er levensvormen leven...
- ... waarvan anderen...
- ...de zinnen...
- ...afmaken, net als by Monty...
- ...Python!
Ik wou net zeggen, oud nieuws dit.quote:Op donderdag 17 april 2025 17:03 schreef Zorro het volgende:
Op 124 lichtjaar.
Dus wat we nu zien is 124 jaar geleden
Misschien zijn ze al wel uitgestorven inmiddels.
Natuurlijk niet! Dit zijn slechts goddelijke patronen. Pure apofenie! Met een béétje begrip van ruimte, tijd en materie had je dit geweten!quote:Op donderdag 17 april 2025 16:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, je moet dit soort berichten vaak wel met een korrel zout nemen. Zo was er een tijdje geleden in natuurkundeland nog het bericht dat "wetenschappers een wormgat in een kwantumcomputer hadden gecreëerd." Dat bericht sloeg de plank nogal mis (zie b.v. https://scottaaronson.blog/?p=6871).
Goede, integere wetenschapscommunicatie wordt dikwijls ondergesneeuwd door hypes en sensatie, en sociale media helpen daarbij niet echt
We hebben maar één voorbeeld hé. En in de wetenschap moet je meerdere observaties doen. Je kan het gewoon onmogelijk weten.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:10 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Hoe kijk jij tegen de theorie aan dat ons universum zich in een zwart gat bevindt?quote:Op donderdag 17 april 2025 16:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, tenzij je je zelf zo snel gaat, dan kun je dat enorme heelal willekeurig laten contraheren
Het wordt qua reistijd pas relevant als we op de Kardashevschaal hoog in de 2 scoren, 2.7 of zo. En dan hebben we vast ook wel iets gevonden om te kunnen dealen met de tijdsdilatatie.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:08 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Correct op schaal van ons melkwegstelsel ligt het om de hoek, maar om het eea in een voor ons begrijpelijke context te plaatsen:
Eén van de snelste door de mens mens gemaakte voertuigen is de Voyager 1 sonde, die momenteel met 19km/s reist en ons zonnestelsel heeft verlaten. Stél dat Voyager 1 op een directe koers zou liggen naar de hierboven genoemde planeet zou die er 2,1 miljoen jaar over doen.
[..]
Gefeliciteerd, je hebt het Fermi Paradox opnieuw uitgevonden.![]()
Overigens komen we als sub-soort homo-sapiens 'pas' +/-300.000 jaar om de hoek kijken.
In Star Trek worden iig de rassen uit de Federatie over het algemeen tot Klasse 2 of eigenlijk nog net daaronder gerekend.quote:Op donderdag 17 april 2025 19:07 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het wordt qua reistijd pas relevant als we op de Kardashevschaal hoog in de 2 scoren, 2.7 of zo. En dan hebben we vast ook wel iets gevonden om te kunnen dealen met de tijdsdilatatie.
te vinden is Ali weet wel raad met foutjes, Mohammed gaat dat oplossen vriend, je broeder zal goed smaken in de ogen van zijn verwekker, kipkebabquote:
Nou, wat mij betreft.. hebben we nog een lange weg te gaan.quote:Op donderdag 17 april 2025 19:24 schreef sturmpie het volgende:
[..]
te vinden is Ali weet wel raad met foutjes, Mohammed gaat dat oplossen vriend, je broeder zal goed smaken in de ogen van zijn verwekker, kipkebab
En The Winds of Winter.quote:Op donderdag 17 april 2025 10:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hopelijk is The Elder Scrolls 6 tegen die tijd dan uit
Geen idee; ik zie niet in hoe dit gerealiseerd zou moeten worden en of er concrete aanwijzingen voor zijn; het klinkt mij nogal speculatief in de oren.quote:Op donderdag 17 april 2025 19:03 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Hoe kijk jij tegen de theorie aan dat ons universum zich in een zwart gat bevindt?
Zelfs de dichtstbijzijnde ster Proxima Centauri, ligt op 4,24 lichtjaar en met onze snelste ruimtesonde zou het nog steeds iets van 100.000 jaar duren om daar te komen. En dat is nog maar een mini stapje in het universum.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:55 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dit kan toch niet anders dan een bijzonder matige trolpoging zijn?quote:Op donderdag 17 april 2025 16:14 schreef Tengano het volgende:
![]()
(in het kwadraat)
Misschien zit er een harde limiet aan technologische vooruitgang, dichterbij dan we denken. ik vermoed dat er volop leven is in het universum maar dat geen enkele beschaving veel verder komt dan hun eigen zonnestelsel. De natuurkundige wetten en energiebeperkingen maken interstellaire reizen misschien praktisch onhaalbaar. Zelfs in systemen met meerdere planeten betwijfel ik of meer dan één planeet precies in de habitable zone ligt voor leven, meestal is er maar één planeet met de juiste afstand tot de ster, temperatuur en samenstelling. Dus de enige aliens die ander leven ontdekken zijn misschien diegenen die toevallig buren hebben in hun eigen zonnestelsel maar zelfs dat lijkt zeldzaam.quote:Op donderdag 17 april 2025 19:44 schreef Discombobulate het volgende:
Het is wel echt jammer dat er zo'n groot gat zit tussen wat we nu hebben en om buitenaards leven echt te ontdekken, want de afstand is gewoon gigantisch. Hoe zou dat bewijs er uit zien los van bijvoorbeeld signalen die we krijgen of zelfs UAPs. Want we weten dit nu, maar om het leven echt te bevestigen duurt misschien nog wel 500-1000 jaar.
Geen mens is verder gereisd dan 1,3 lichtsecondequote:Op donderdag 17 april 2025 20:43 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Zelfs de dichtstbijzijnde ster Proxima Centauri, ligt op 4,24 lichtjaar en met onze snelste ruimtesonde zou het nog steeds iets van 100.000 jaar duren om daar te komen. En dat is nog maar een mini stapje in het universum.
Het zou ook andersom kunnen he?quote:Op donderdag 17 april 2025 20:43 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Zelfs de dichtstbijzijnde ster Proxima Centauri, ligt op 4,24 lichtjaar en met onze snelste ruimtesonde zou het nog steeds iets van 100.000 jaar duren om daar te komen. En dat is nog maar een mini stapje in het universum.
Je zou voor de gein eens in het Oekraïne topic moeten kijkenquote:Op donderdag 17 april 2025 20:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dit kan toch niet anders dan een bijzonder matige trolpoging zijn?
Die studio bevond zich gewoon in de VS heurquote:Op donderdag 17 april 2025 20:54 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Geen mens is verder gereisd dan 1,3 lichtseconde
Je moeder heeft ze.quote:Op donderdag 17 april 2025 22:19 schreef TLC het volgende:
We hebben dringend wormgaten nodig om ergens te komen in het universum
Ha jij denkt nog dat er een VS isquote:Op donderdag 17 april 2025 21:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die studio bevond zich gewoon in de VS heur![]()
nu blijkt dat je de nederlandse taal niet machtig bent ... kipkebab of niet ... je bent wat je eetquote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 17 april 2025 16:30 schreef Simmertje het volgende:
Ja, de wereld heeft altijd in brand gestaan.
Jij ook niet.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:48 schreef sturmpie het volgende:
[..]
nu blijkt dat je de nederlandse taal niet machtig bent
Moet je nagaan als je de werkelijke schaal van het totale universum zou meenemen, het is werkelijk absurd.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:10 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Je hebt zo'n UFO case, de tic tac op de USS Nimitz. Zoek maar op cmd. David Fravor bij Lex Fridman. Even los van alles hé, het is zoiets bizars dat mensen er eigenlijk gewoon helemaal geen verklaring voor hebben. Ik sta bij zoiets wel open voor een buitenaardse verklaring. We weten het niet en ik wil niet speculeren, maar het is zoiets vreemds.quote:Op donderdag 17 april 2025 20:54 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Misschien zit er een harde limiet aan technologische vooruitgang, dichterbij dan we denken. ik vermoed dat er volop leven is in het universum maar dat geen enkele beschaving veel verder komt dan hun eigen zonnestelsel. De natuurkundige wetten en energiebeperkingen maken interstellaire reizen misschien praktisch onhaalbaar. Zelfs in systemen met meerdere planeten betwijfel ik of meer dan één planeet precies in de habitable zone ligt voor leven, meestal is er maar één planeet met de juiste afstand tot de ster, temperatuur en samenstelling. Dus de enige aliens die ander leven ontdekken zijn misschien diegenen die toevallig buren hebben in hun eigen zonnestelsel maar zelfs dat lijkt zeldzaam.
dat komt omdat ik in aanraking ben geweest met beroepskrachten via tussen&buitentijdse schoolopvangvrijwilligerswerkzaamheden, daar ben ik grotendeels mijn 'dt' grammatica verloren via ruudtewinkelquote:
Tja, toch kan ik me niet voorstellen (kut, ik lijk php wel) dat dit aliens zijn. De kans dat ze hier kunnen komen lijkt me al astronomisch klein. Occams razor: Foutje in de electronica, een weerfenomeen.. Of wat anders.quote:Op vrijdag 18 april 2025 09:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je hebt zo'n UFO case, de tic tac op de USS Nimitz. Zoek maar op cmd. David Fravor bij Lex Fridman. Even los van alles hé, het is zoiets bizars dat mensen er eigenlijk gewoon helemaal geen verklaring voor hebben. Ik sta bij zoiets wel open voor een buitenaardse verklaring. We weten het niet en ik wil niet speculeren, maar het is zoiets vreemds.
Ik heb het niet over je grammatica. Grammatica is moeilijk, dus dat snap ik wel, ik ga zelf ook dagelijks de mist in. Maar als je zelf te beroerd bent om een zin met een hoofdletter te schrijven en laks bent met de punctuatie, dan snap ik niet hoe je het in je hoofd haalt om iemand anders te wijzen op zijn taalbeheersing.quote:Op vrijdag 18 april 2025 14:57 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat komt omdat ik in aanraking ben geweest met beroepskrachten via tussen&buitentijdse schoolopvangvrijwilligerswerkzaamheden, daar ben ik grotendeels mijn 'dt' grammatica verloren via ruudtewinkel
Afstand moet niet worden onderschat, maar tijd ook niet. We kunnen de afstand nu niet makkelijk overbruggen, misschien over 1000 jaar wel. Zo niet dan misschien over 10.000 jaar, of 100.000 of een miljoen jaar. Een miljoen jaar technologische ontwikkeling is onvoorstelbaar.quote:Op vrijdag 18 april 2025 00:49 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Moet je nagaan als je de werkelijke schaal van het totale universum zou meenemen, het is werkelijk absurd.
Er zijn meer sterren dan dat er zandkorrels zijn op alle stranden en woestijnen op Aarde. Laten we aannemen dat een ster gemiddeld iets van 5-10 planeten heeft. En dit is alleen het waarneembare deel.
Niemand weet hoe groot het totale universum is maar volgens mij is 200 keer groter dan het waarneembare deel een conservatieve inschatting en er zijn modellen die tot een miljoen of zelfs oneindig gaan?
Dat er elders leven is is natuurlijk zo goed als zeker, immers de kans op leven is niet nul. Maar het is simpelweg gewoon te ver weg allemaal.
Alleen zijn we hard bezig om een mogelijke oplossing voor de Fermi-paradox te realiserenquote:Op vrijdag 18 april 2025 17:12 schreef Perox het volgende:
[..]
Afstand moet niet worden onderschat, maar tijd ook niet. We kunnen de afstand nu niet makkelijk overbruggen, misschien over 1000 jaar wel. Zo niet dan misschien over 10.000 jaar, of 100.000 of een miljoen jaar. Een miljoen jaar technologische ontwikkeling is onvoorstelbaar.
Nou ja, dat kan zeker! Naarmate de technologie zich ontwikkelt, groeit ook de kans op zelfvernietiging helaas.quote:Op vrijdag 18 april 2025 17:18 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Alleen zijn we hard bezig om een mogelijke oplossing voor de Fermi-paradox te realiseren
Vroeger hadden we het Aristotelische model, nu het Copernicaanse model. En zo ging je van paradigma naar paradigma. Het zou mij niet verbazen als we zoiets over 1000 jaar weer hebben. Misschien is de werkelijkheid wel "turtles all the way down."quote:Op vrijdag 18 april 2025 17:12 schreef Perox het volgende:
[..]
Afstand moet niet worden onderschat, maar tijd ook niet. We kunnen de afstand nu niet makkelijk overbruggen, misschien over 1000 jaar wel. Zo niet dan misschien over 10.000 jaar, of 100.000 of een miljoen jaar. Een miljoen jaar technologische ontwikkeling is onvoorstelbaar.
Dan kom je weer uit op de fermi-paradox natuurlijk.quote:Op vrijdag 18 april 2025 17:12 schreef Perox het volgende:
[..]
0mdat dit fok! is, dit is geen dictatoriaal regime zoals jij 't graag zou willen hebben in je gefrustreerde zolderkamerwereldje waar fappen 't enige is dat telt, naast 't verorberen van Aldi bitterballen natuurlijk ... ~ @Hyaenidae weet precies wat ik bedoelquote:Op vrijdag 18 april 2025 16:43 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik heb het niet over je grammatica. Grammatica is moeilijk, dus dat snap ik wel, ik ga zelf ook dagelijks de mist in. Maar als je zelf te beroerd bent om een zin met een hoofdletter te schrijven en laks bent met de punctuatie, dan snap ik niet hoe je het in je hoofd haalt om iemand anders te wijzen op zijn taalbeheersing.
Als jij het zegtquote:Op vrijdag 18 april 2025 20:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
0mdat dit fok! is, dit is geen dictatoriaal regime zoals jij 't graag zou willen hebben in je gefrustreerde zolderkamerwereldje waar fappen 't enige is dat telt, naast 't verorberen van Aldi bitterballen natuurlijk ... ~ @:hyaenidae weet precies wat ik bedoel
ik heb 't volste vertrouwen in @Hyaenidae, net zoals in @Viesdik @Uitkeringstrekker @Vvdjemoederquote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 18 april 2025 19:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dan kom je weer uit op de fermi-paradox natuurlijk.
Stel dat een beschaving 3 miljard jaar aan technologische ontwikkelingen heeft.
Dan zou je verwachten daar signalen van te zien. Slechts 1 beschaving hoeft maar de drang te hebben gehad om zich overal te verspreiden, ook al doet 99% dat niet.
Of zouden alle beschavingen (100% dus) allemaal op een gegeven moment tegen een grens aanlopen...
Altijd zeer fascinerend om over na te denken.
Ik heb geen zolderkamertje, fappen laat ik doen en ik lust geen bitterballen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 20:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
0mdat dit fok! is, dit is geen dictatoriaal regime zoals jij 't graag zou willen hebben in je gefrustreerde zolderkamerwereldje waar fappen 't enige is dat telt, naast 't verorberen van Aldi bitterballen natuurlijk ... ~ @:hyaenidae weet precies wat ik bedoel
Dat Viesdik en Uitkeringstrekker in het rijtje staan zegt al heel veel over jou. Ik mis Mikeytt nog.quote:Op vrijdag 18 april 2025 21:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik heb 't volste vertrouwen in @:Hyaenidae, net zoals in @:viesdik @:uitkeringstrekker @:vvdjemoeder
In het universum is er zover ik weet nog nooit iets gevonden wat uniek is en maar 1x waargenomen. Dus waarom zou dat met leven anders zijn?quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:11 schreef Korenfok het volgende:
het gaat denk ik wel heel moeilijk gaat worden om er maar blindelings van uit te gaan dat op aarde het enige leven is wat er bestaat.
Zou mooi zijn. Geen EK, geen WK, maar een PK.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:07 schreef TweedeKlum het volgende:
Nou, hopen dat ze een beetje kunnen voetballen.![]()
Eens. En waarom zou die ene kleine planeet tussen die miljarden sterren en miljarden sterrenstelsels zo uniek zijn? Geloof er niets van. En dan maar elkaar de hersens inslaan. In feite zijn we een zeer primitief biologisch verschijnsel, die maar een ding kan: ruzie met elkaar maken.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:16 schreef Zorro het volgende:
[..]
In het universum is er zover ik weet nog nooit iets gevonden wat uniek is en maar 1x waargenomen. Dus waarom zou dat met leven anders zijn?
Als iets zo uniek zou zijn dat het maar 1 keer voorkomt in het universum is de kans natuurlijk zo goed als 0 dat wij dat dan net waarnemen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:16 schreef Zorro het volgende:
[..]
In het universum is er zover ik weet nog nooit iets gevonden wat uniek is en maar 1x waargenomen. Dus waarom zou dat met leven anders zijn?
Maar wat nou als de kans 1 op de 1000 is dat het in een universum gebeurt? Dat heb je gemiddeld 999 universa waar geen leven is en 1 universum waar het waarschijnlijk maar 1 keer is ontstaan.quote:Op vrijdag 18 april 2025 00:49 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat er elders leven is is natuurlijk zo goed als zeker, immers de kans op leven is niet nul.
De vraag is wel wat biologisch primitief is aangezien er nog geen vergelijkingsmateriaal is. Het is best mogelijk dat de mensheid bij het eerste beste buitenaardelijk contact direct uitgeroeid wordt.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:40 schreef Vincent_student het volgende:
En dan maar elkaar de hersens inslaan. In feite zijn we een zeer primitief biologisch verschijnsel, die maar een ding kan: ruzie met elkaar maken.
Het meest waarschijnlijke is nog dat we dan worden uitgeroeid door een primitief buitenaards virus.quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De vraag is wel wat biologisch primitief is aangezien er nog geen vergelijkingsmateriaal is. Het is best mogelijk dat de mensheid bij het eerste beste buitenaardelijk contact direct uitgeroeid wordt.
Gewoon in de elleboog hoesten en in plaats van te juichen bij een doelpunt met een ratel zwaaienquote:Op zaterdag 19 april 2025 13:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het meest waarschijnlijke is nog dat we dan worden uitgeroeid door een primitief buitenaards virus.
Zoals het lot van de Indianen in Amerika.quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De vraag is wel wat biologisch primitief is aangezien er nog geen vergelijkingsmateriaal is. Het is best mogelijk dat de mensheid bij het eerste beste buitenaardelijk contact direct uitgeroeid wordt.
Heyyyyy ... deze is voor jou !quote:Op donderdag 17 april 2025 16:14 schreef Tengano het volgende:
![]()
(in het kwadraat)
In theorie is dat mogelijk. Onze zon heeft nog 5 miljard jaar, maar de verwachting is dat die de komende miljoenen jaren zal gaan opwarmen. Rode dwerg-sterren leven een veelvoud langer, maar daar bevinden zich veel flare-sterren tussen die flares produceren die 100 keer sterker kunnen zijn dan een zonnevlam. Omdat rode dwerg-sterren minder energie uitstralen, moet een planeet met leven dichterbij de ster staan. Het is maar de vraag of zich leven kan ontwikkelen met die stervlammen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 19:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Stel dat een beschaving 3 miljard jaar aan technologische ontwikkelingen heeft.
Dan zou je verwachten daar signalen van te zien.
Als dat van vulkaanuitbarstingen zou komen, zouden ze ook de andere gassen kunnen meten die normaal uit vulkaanuitbarstingen komen. Interactie tussen zee en atmosfeer: daar gaat het artikel inderdaad over. (Algen).quote:Op zaterdag 19 april 2025 14:14 schreef SpecialK het volgende:
Dimethyl sulfide is een (ja meestal klein) bijproduct wat geproduceerd wordt bij vulkaanuitbarstingen of in de interactie tussen zee en atmosfeer.
Tenzij er (niet biotische) mechanismen zijn die bepaalde andere producten sneller wegfilteren dan dit product.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:02 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Als dat van vulkaanuitbarstingen zou komen, zouden ze ook de andere gassen kunnen meten die normaal uit vulkaanuitbarstingen komen.
Algen zijn niet nodig voor fotosynthetische reacties zoals dat. Mijn vermoeden is dat er of:quote:Interactie tussen zee en atmosfeer: daar gaat het artikel inderdaad over. (Algen).
We zijn pas relatief kort bezig met spectrale analyse van exoplaneten en het is lastig om voor de grootste groep exoplaneten een significant spectraal profiel te krijgen gezien ze voor meerdere cycli consistent voor hun ster langs moeten gaan.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:37 schreef Perrin het volgende:
Als er plausibele significante niet-biologische processen zouden zijn, hadden we het ook wel gemeten op een van de vele duizenden andere exoplaneten die we bekeken hebben.
Iligal aliens.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het meest waarschijnlijke is nog dat we dan worden uitgeroeid door een primitief buitenaards virus.
quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:41 schreef TLC het volgende:
Misschien weet intelligent buitenaards leven al eeuwen dat er leven is op de aarde maar negeren ze ons omdat we gewoon te primitief en zwakzinnig zijn.
Alles is onze universum heeft te maken met dezelfde “wetten”, dus in die zin is het niet logisch als het leven zich beperkt tot maar 1 planeet, in een universum met ontelbaar veel planeten.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:53 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Maar wat nou als de kans 1 op de 1000 is dat het in een universum gebeurt? Dat heb je gemiddeld 999 universa waar geen leven is en 1 universum waar het waarschijnlijk maar 1 keer is ontstaan.
Dat vermoeden heb ik ook. Wij gedragen ons als een stel primitieve apen. Daar is niemand in geïnteresseerd.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:41 schreef TLC het volgende:
Misschien weet intelligent buitenaards leven al eeuwen dat er leven is op de aarde maar negeren ze ons omdat we gewoon te primitief en zwakzinnig zijn.
Ik vraag me af of we dat beter niet als proces kunnen zien, iets wat wellicht duizenden jaren duurt, in plaats van gooi iets van dit en dit bij elkaar en je hebt leven.quote:Op zaterdag 19 april 2025 17:10 schreef Joppiez het volgende:
Ik hoop het in mijn leven nog mee te maken dat de mensheid in staat is abiogenese te herproduceren in een lab ofzo. En dat het helder(der) is wat de (pre)condities voor leven zijn. Dan kun je ook veel gerichter zoeken naar leven elders, of in ieder geval beter inschatten hoe aannemelijk leven elders is.
Het zou kunnen dat leven kan ontstaan door een spontane vorming van hele specifieke nucleotidezuren en aminozuren icm hele specifieke omgevingsfactoren. Dan is de ene optie dan die kans klein is, maar groot genoeg dat het meerdere keren gebeurt in dit onmetelijk grote universum. Of dat de kans zo klein is dat het waarschijnlijk helemaal niet gebeurt. Dat het precies 1 keer zou gebeuren is idd niet logisch.quote:Op zaterdag 19 april 2025 17:10 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Alles is onze universum heeft te maken met dezelfde “wetten”, dus in die zin is het niet logisch als het leven zich beperkt tot maar 1 planeet, in een universum met ontelbaar veel planeten.
Dat zou mijn inziens logisch kunnen zijn wanneer er sprake is van inderdaad een multiversum en er ook nog eens een bepaalde (causale) relatie onderling is. Maar puur op intuïtie en de aanname dat de creatie van onze universum een opzichzelfstaande gebeurtenis is lijkt het mij logisch dat ten tijde van de oerknal de eigenschappen van onze universum zijn gedefinieerd waarbij binnen haar kaders blijkbaar leven mogelijk is. In dat perspectief is het dus niet logisch dat het zich beperkt tot maar 1 planeet.quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:53 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Het zou kunnen dat leven kan ontstaan door een spontane vorming van hele specifieke nucleotidezuren en aminozuren icm hele specifieke omgevingsfactoren. Dan is de ene optie dan die kans klein is, maar groot genoeg dat het meerdere keren gebeurt in dit onmetelijk grote universum. Of dat de kans zo klein is dat het waarschijnlijk helemaal niet gebeurt. Dat het precies 1 keer zou gebeuren is idd niet logisch.
Aangezien wij weten dat het leven hier in ieder geval 1 keer is ontstaan, zou je verwachten dat het dus veel vaker is gebeurd. Maar als je uitgaat van het bestaan van een multiversum met ontelbaar veel universa, zou je wel voor kunnen stellen dat de kans op leven zo klein is dat het slechts in een klein aantal universa eens gebeurd, daarvan is dit universum er één van. In dat geval zou het wel logisch kunnen zijn dat dit het enige leven in het heelal is.
Ik gok dat er zelfs op andere planeten in ons zonnestelsel eenvoudig leven bestaat. Maar zeker elders in ons melkwegstelsel en al helemaal elders in het universum.quote:Op zaterdag 19 april 2025 20:59 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat zou mijn inziens logisch kunnen zijn wanneer er sprake is van inderdaad een multiversum en er ook nog eens een bepaalde (causale) relatie onderling is. Maar puur op intuïtie en de aanname dat de creatie van onze universum een opzichzelfstaande gebeurtenis is lijkt het mij logisch dat ten tijde van de oerknal de eigenschappen van onze universum zijn gedefinieerd waarbij binnen haar kaders blijkbaar leven mogelijk is. In dat perspectief is het dus niet logisch dat het zich beperkt tot maar 1 planeet.
Ik heb er voor jou ook nog een:quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heyyyyy ... deze is voor jou !![]()
Bekijk deze YouTube-video
Microbieel leven oid binnen ons zonnestelsel is wel erg optimistisch, maar wie weet.quote:Op zaterdag 19 april 2025 21:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik gok dat er zelfs op andere planeten in ons zonnestelsel eenvoudig leven bestaat. Maar zeker elders in ons melkwegstelsel en al helemaal elders in het universum.
Reken er maar niet op, althans niet door mensen zelf. Op z'n best een op afstand bestuurbaar autootje. Boring...quote:Op zaterdag 19 april 2025 23:55 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het verkennen van Europa en Enceladus gaan we hopelijk nog wel meemaken.
Nou ja, planeten, eigenlijk is alleen Mars een kandidaat voor eenvoudig leven. De rest is net even wat te extreem.quote:Op zaterdag 19 april 2025 21:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik gok dat er zelfs op andere planeten in ons zonnestelsel eenvoudig leven bestaat. Maar zeker elders in ons melkwegstelsel en al helemaal elders in het universum.
Als je ziet welke technologische veranderingen in de afgelopen 250 jaar zijn geweest durf ik geen uitspraken te doen over pak m beet een miljoen jaar.quote:Op zaterdag 19 april 2025 23:55 schreef Joppiez het volgende:
Wat betreft intelligent leven, afstand is wel en blijft wel een ding denk ik, hoe geavanceerd een beschaving ook is.
Sommige manen van Jupiter of Saturnus zijn nog plausibele kandidaten. Die hebben oceanen onder het oppervlak.quote:Op zondag 20 april 2025 00:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nou ja, planeten, eigenlijk is alleen Mars een kandidaat voor eenvoudig leven. De rest is net even wat te extreem.
Ik hoop dat we in mijn leven nog onder dat ijs kunnen met een probe en livecam. Ik ben nu 31, dus laten we hopen dat voor mijn 75e zoiets gaat gebeuren. Alleen ben ik bang dat zoiets pas over 100 jaar gaat gebeuren.quote:Op zondag 20 april 2025 09:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sommige manen van Jupiter of Saturnus zijn nog plausibele kandidaten. Die hebben oceanen onder het oppervlak.
Bekijk deze YouTube-video
Er is vorig jaar iig een missie vertrokken om 49 keer vlak langs Europa te vliegen. Die komt in 2030 daar aan.quote:Op zondag 20 april 2025 09:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik hoop dat we in mijn leven nog onder dat ijs kunnen met een probe en livecam. Ik ben nu 31, dus laten we hopen dat voor mijn 75e zoiets gaat gebeuren. Alleen ben ik bang dat zoiets pas over 100 jaar gaat gebeuren.
Waarschijnlijk minder op de planeten zelf maar eerder op manen zoals Europa bij Jupiter. Daar zijn ondergrondse oceanen wat de kans op eenvoudig leven flink vergroot.quote:Op zaterdag 19 april 2025 21:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan kan zelfverklaard moreel superieur Europa weer een tijdje verontwaardigd protesteren, er schande van spreken om uiteindelijk zoals gebruikelijk met lege handen te staan.quote:Op zaterdag 19 april 2025 16:33 schreef Telefoonvork het volgende:
Misschien moeten we Amerika overtuigen dat daar gegarrandeerd aliens zitten die wapens willen hebben. Dan vindt Amerika in de kortst mogelijk tijd een manier om daar snel te komen en geld te verdienen.
de beelden van het Marsoppervlak zijn wel tof om te zien, foto’s van een andere planeet. Persoonlijk denk ik dat er op Mars geen leven is, ook geen eenvoudige vormen.quote:Op zondag 20 april 2025 00:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nou ja, planeten, eigenlijk is alleen Mars een kandidaat voor eenvoudig leven. De rest is net even wat te extreem.
Ja ik had moeten zeggen 'andere locaties'quote:Op zondag 20 april 2025 09:49 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Waarschijnlijk minder op de planeten zelf maar eerder op manen zoals Europa bij Jupiter. Daar zijn ondergrondse oceanen wat de kans op eenvoudig leven flink vergroot.
Ja, Europa Clipper, maar die gaat geen daadwerkelijk bewijs leveren. Hooguit aanwijzingen. Daarom ook lander met livecam. Moet toch lukken binnen 40 jaar, als ik dan nog leef.quote:Op zondag 20 april 2025 09:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is vorig jaar iig een missie vertrokken om 49 keer vlak langs Europa te vliegen. Die komt in 2030 daar aan.
Europa Lander is nog slechts een voorstel helaas. Hopelijk wordt dat idd een daadwerkelijke missie de komende jaren.
Er is wel kans dat ie zeer sterke aanwijzingen vindt door de 'plume sniffer'.quote:Op zondag 20 april 2025 10:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, Europa Clipper, maar die gaat geen daadwerkelijk bewijs leveren. Hooguit aanwijzingen. Daarom ook lander met livecam. Moet toch lukken binnen 40 jaar, als ik dan nog leef.
Vanwege bezuinigingen is besloten om de Europa Lander te laten landen in Roermondquote:Op zondag 20 april 2025 09:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is vorig jaar iig een missie vertrokken om 49 keer vlak langs Europa te vliegen. Die komt in 2030 daar aan.
Europa Lander is nog slechts een voorstel helaas. Hopelijk wordt dat idd een daadwerkelijke missie de komende jaren.
Livecam in de oceaan zou echt mega vet zijn. Wie weet.quote:Op zondag 20 april 2025 10:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is wel kans dat ie zeer sterke aanwijzingen vindt door de 'plume sniffer'.
Die zou bijv aminozuren oid kunnen detecteren of chirale moleculen. Of waterstof en methaan in een bepaalde verhouding wat je verwacht van methanogenese.
Maar helaas geen directe beelden van eencelligen ofzo
ESA:quote:Op zondag 20 april 2025 10:39 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Vanwege bezuinigingen is besloten om de Europa Lander te laten landen in Roermond
Zachte G, korte ei, dikke Lquote:Op zondag 20 april 2025 12:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ESA:
We hebben buitenaards leven bevestigd en het heeft volgens de teruggezonden videobeelden een zachte G maar een hele harde L
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |