https://nos.nl/l/2563893quote:Wetenschappers vinden 'sterkste tekenen tot nu toe' van mogelijk buitenaards leven
Wetenschappers zeggen de sterkste tekenen tot nu te hebben gevonden van mogelijk buitenaards leven. In de atmosfeer van een andere planeet dan de aarde is de aanwezigheid aangetoond van gassen die op aarde uitsluitend door biologische processen ontstaan. Er is dus geen direct bewijs van buitenaards leven gevonden.
Het gaat om de planeet genaamd K2-18b, die zich op 124 lichtjaar afstand bevindt van onze planeet, 2,6 maal zo groot is en 8,6 keer de massa heeft van de aarde. De ontdekking werd gedaan met de James Webb-ruimtetelescoop.
De gassen die zijn gesignaleerd zijn dimethylsulfide (DMS) en dimethyldisulfide (DMDS). Op aarde worden deze gassen geproduceerd door levende organismen, vooral door micro-organismen als algen. Volgens de onderzoekers betekent dit dat K2-18b mogelijk vol zit met microbieel leven, "wellicht zoals we dat in de oceanen op aarde zien".
'Keerpunt'
De ontdekking is potentieel baanbrekend, maar de onderzoekers benadrukken dat de bevindingen met de nodige voorzichtigheid moeten worden bekeken en dat er meer observaties nodig zijn.
Toch zijn de onderzoekers enthousiast. "Dit is een keerpunt in de zoektocht naar leven buiten het zonnestelsel. We hebben aangetoond dat het met de huidige middelen mogelijk is om biosignaturen te detecteren op potentieel bewoonbare planeten", aldus astrofysicus Nikku Madhusudhan van de Universiteit van Cambridge en hoofdauteur van de studie die is gepubliceerd in The Astrophysical Journal Letters.
K2-18b ligt in de zogeheten 'bewoonbare zone', wat betekent dat er vloeibaar water mogelijk is vanwege de gematigde temperatuur. In 2019 werd bekend dat er waterdamp was gevonden. In 2023 ontdekte de James Webb-telescoop methaan en kooldioxide op de exoplaneet, die draait rond de rode dwerg K2-18 die kleiner en minder helder is dan de zon.
Nou ik ben benieuwd wat daar verder.quote:Op donderdag 17 april 2025 04:02 schreef Parafernalia het volgende:
https://nos.nl/l/2563893
Op 124 lichtjaar van de aarde. Op een planeet waar eerder al waterstof en kooldioxide zijn gevonden, zijn nu gassen gevonden die op aarde alleen door micro-organismen.
Verrassend niet, baanbrekend en spectaculair wel en dáár gaat het om.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:40 schreef Document1 het volgende:
Echt verrassend is dit toch niet? Vooral jammer dat we er nooit mee in contact kunnen komen.
Ja daar heb je gelijk in én toch sla ik er niet stijl van achterover. Dit universum krioelt van het leven.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Verrassend niet, baanbrekend en spectaculair wel en dáár gaat het om.
Dat het er is, is één. Het kunnen lokaliseren een tweede.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:46 schreef Document1 het volgende:
[..]
Ja daar heb je gelijk in én toch sla ik er niet stijl van achterover. Dit universum krioelt van het leven.
We zijn het alleen nog niet tegen gekomenquote:Op donderdag 17 april 2025 06:46 schreef Document1 het volgende:
[..]
Ja daar heb je gelijk in én toch sla ik er niet stijl van achterover. Dit universum krioelt van het leven.
Ik kan de tekst niet kopiërenquote:Op donderdag 17 april 2025 06:10 schreef Pizzakoppo het volgende:
Even het nieuwsbericht posten in de OP aub.
Zie OPquote:Op donderdag 17 april 2025 07:18 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Ik kan de tekst niet kopiëren
Het bijzondere is dat we dit kunnen meten. Op fucking 124 lichtjaar van de aarde.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:40 schreef Document1 het volgende:
Echt verrassend is dit toch niet? Vooral jammer dat we er nooit mee in contact kunnen komen.
124 lichtjaar is (kosmologisch gezien) onze buurmanquote:Op donderdag 17 april 2025 07:31 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Het bijzondere is dat we dit kunnen meten. Op fucking 124 lichtjaar van de aarde.
Tja, als je een berichtje stuurt, moet je 248 jaar wachten op een reactie. En zul je natuurlijk zien dat het direct in de spammbox komt.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:40 schreef Document1 het volgende:
Als we nu vertrekken zijn we er in het jaar 202025.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:55 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
124 lichtjaar is (kosmologisch gezien) onze buurman
Jawel, er zitten er ook een paar op FOK en NWS.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
We zijn het alleen nog niet tegen gekomen
Flinke aanname dat het daar ook zo werkt.quote:De gassen die zijn gesignaleerd zijn dimethylsulfide (DMS) en dimethyldisulfide (DMDS). Op aarde worden deze gassen geproduceerd door levende organismen, vooral door micro-organismen als algen. Volgens de onderzoekers betekent dit dat K2-18b mogelijk vol zit met microbieel leven, "wellicht zoals we dat in de oceanen op aarde zien".
Hopelijk is The Elder Scrolls 6 tegen die tijd dan uitquote:Op donderdag 17 april 2025 08:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als we nu vertrekken zijn we er in het jaar 202025.
Precies.quote:Op donderdag 17 april 2025 09:32 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Flinke aanname dat het daar ook zo werkt.
Doet me denken aan de berichten over de "tot leven gewekte" uitgestorven wolf laatst, waarvan de werkelijkheid ook nogal wat genuanceerder en met een hoop mitsen en maren wordt omgeven. Maar ja, dit soort nieuws op deze manier brengen spreekt inderdaad wat meer tot de verbeelding van het bredere publiek.quote:Op donderdag 17 april 2025 10:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Precies.
Er zijn ook abiotische processen die deze zwavelverbindingen kunnen produceren. Dus de biologische herkomst ervan is nogal een speculatieve verklaring.
Maar dat doet het natuurlijk wel lekker in een persbericht.
Een hoop wetenschappers vegen hun reet af met deze bewering.quote:Astronomen hebben een ‘buitenaardse wereld gezien die mogelijk bewoond wordt’, zoals de hoofdonderzoeker het zei op een persconferentie. Andere experts reageren kritisch. ‘Dit is onverantwoordelijke onzin die het vak schade zal berokkenen’
‘Onzin’
Maar zelfs met dat in het achterhoofd zijn andere experts in dit geval verre van overtuigd. ‘Ik weet niet of ik moet lachen, of dat ik moet huilen’, zegt exoplaneetonderzoeker Ignas Snellen van de Universiteit Leiden. ‘Dit gaat heel ver over mijn persoonlijke grens heen van wat ik nog verantwoorde wetenschapscommunicatie vind.’
Volgens Snellen kunnen de onderzoekers hun claim niet hard maken. ‘Ze zien een bobbel in een signaal, dat is het. Ze weten niet of het dimethylsulfide is, het kan gerust iets anders zijn. En omdat dimethylsulfide op aarde gemaakt wordt door leven zeggen ze: een plus een is twee. Dat is onverantwoordelijke onzin.’
Je weet dat eigenlijk helemaal niet hé. Het zou evengoed kunnen dat wij de enige zijn. Of één van de hele weinigen.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:46 schreef Document1 het volgende:
[..]
Zou gaat het altijd. Toen ik in een onderzoeksgroep werkte was het ook altijd discussie over de data en de onderwerpen. Wij denken graag dat wetenschap iets definitiefs, maar je moest eens weten hoe veel discussie wetenschappers met elkaar hebben.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:07 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een hoop wetenschappers vegen hun reet af met deze bewering.
https://www.volkskrant.nl(...)n-gevonden~b3d73bbf/
Project Starshot moeten we echt mee bezig. Dan zouden we nog in mijn leven een foto kunnen hebben van de planeet bij Proxima Centauri.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
De huidige ruimtevaart heeft een boost nodig, we moeten meer investeren in ruimtevaart.
Als we een zeker willen, zullen we buiten de zonnestelsel moeten leren reizen.
Dat kan alleen beginnen wanneer we een grondstoffen en ritje binnen zonnestelsel kunnen maken.
Dat gaat wel tientallen jaren duren. Tenzij wij even alle geschillen opzijzetten en focussen op 1 ding.
Dan lukt ons zeker wel.
Dat zou het mooi zijn. Een sonde met lichtzeil die paar tienen jaren over doet. Een 1e foto zou heel leuk zijn.. Wanneer we bejaarde zijn en dat nog mogen meemaken.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Project Starshot moeten we echt mee bezig. Dan zouden we nog in mijn leven een foto kunnen hebben van de planeet bij Proxima Centauri.
Ali gaat regelen dat jij kebab krijgt in de spaceshuttlequote:Op donderdag 17 april 2025 11:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
zullen we buiten de zonnestelsel
Nog steeds geen half life 3quote:Op donderdag 17 april 2025 10:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hopelijk is The Elder Scrolls 6 tegen die tijd dan uit
Het is goed mogelijk dat op Proxima Centauri nog lekkerdere kebab vlees te vinden.quote:Op donderdag 17 april 2025 14:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Ali gaat regelen dat jij kebab krijgt in de spaceshuttle
Grey kebab is goed weg te werken iigquote:Op donderdag 17 april 2025 14:22 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Het is goed mogelijk dat op Proxima Centauri nog lekkerdere kebab vlees te vinden.
Denk dat dat het enige is wat we momenteel zouden kunnen als we er een heel groot project van maken. Anders ben ik bang dat het nog wel 200 jaar duurt voordat we wat verder komen, en dan zijn wij allemaal al overleden.quote:Op donderdag 17 april 2025 14:03 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat zou het mooi zijn. Een sonde met lichtzeil die paar tienen jaren over doet. Een 1e foto zou heel leuk zijn.. Wanneer we bejaarde zijn en dat nog mogen meemaken.
Diezelfde technieken kunnen we ons ook naar planeten binnen zonnestelsel kunnen bestuderen en eventueel de spullen mee sturen. o.a. mars
Het zijn doorgaans niet de wetenschappers die het zo brengen, maar pers op zoek naar clicks en te weinig kennis over het onderwerp.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Doet me denken aan de berichten over de "tot leven gewekte" uitgestorven wolf laatst, waarvan de werkelijkheid ook nogal wat genuanceerder en met een hoop mitsen en maren wordt omgeven. Maar ja, dit soort nieuws op deze manier brengen spreekt inderdaad wat meer tot de verbeelding van het bredere publiek.
Correct op schaal van ons melkwegstelsel ligt het om de hoek, maar om het eea in een voor ons begrijpelijke context te plaatsen:quote:Op donderdag 17 april 2025 07:55 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je hebt het Fermi Paradox opnieuw uitgevonden.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:05 schreef -Deluzion- het volgende:
Stel je een kosmische kalender voor: het universum is 13,8 miljard jaar oud en de mensheid bestaat pas een paar miljoen jaar dus dat is alsof we op 31 december middernacht aankomen. Hoe kan het dan dat we zo weinig concrete sporen zien van buitenaardse beschavingen die miljarden jaren voorsprong hadden? Je zou verwachten dat geavanceerde aliens ons sterrenstelsel allang hadden gekoloniseerd of op z’n minst duidelijke signalen hadden achtergelaten zoals megastructuren of radiogolven.
De aarde als de enige planeet met leven, tussen de ontelbare planeten in het universum? No way, dat lijkt bijna onmogelijk.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:25 schreef Discombobulate het volgende:
Je weet dat eigenlijk helemaal niet hé. Het zou evengoed kunnen dat wij de enige zijn. Of één van de hele weinigen.
Dat weet ik. Maar da's een andere discussie.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:55 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nee veel meer. Ze denken nu al aan de 2 biljoenquote:Op donderdag 17 april 2025 15:10 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
De aarde als de enige planeet met leven, tussen de ontelbare planeten in het universum? No way, dat lijkt bijna onmogelijk.
Zelfs als slechts één planeet per sterrenstelsel leven herbergt en je bedenkt dat er naar schatting 100 tot 200 miljard sterrenstelsels zijn in het waarneembare universum dan praat je nog steeds over miljarden planeten met leven. De kans dat wij echt de enigen zijn is statistisch gezien ongelooflijk klein gezien de enorme schaal van het universum.
Nee veel meer. Ze denken nu al aan de 2 biljoenquote:Op donderdag 17 april 2025 15:10 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
De aarde als de enige planeet met leven, tussen de ontelbare planeten in het universum? No way, dat lijkt bijna onmogelijk.
Zelfs als slechts één planeet per sterrenstelsel leven herbergt en je bedenkt dat er naar schatting 100 tot 200 miljard sterrenstelsels zijn in het waarneembare universum dan praat je nog steeds over miljarden planeten met leven. De kans dat wij echt de enigen zijn is statistisch gezien ongelooflijk klein gezien de enorme schaal van het universum.
Het NOS artikel heeft het over 'sterkste tekenen'. Het Volkskrant artikel heeft het over 'sterkste bewijs'quote:Op donderdag 17 april 2025 11:07 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een hoop wetenschappers vegen hun reet af met deze bewering.
https://www.volkskrant.nl(...)n-gevonden~b3d73bbf/
Ja, das wel ver.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:50 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar da's een andere discussie.
Het is ook 1173942720000000 kilometer
Natuurlijk wel. Gewoon met 99,999% van de lichtsnelheid erheen beuken. Dan ben je er in 7 maanden eigentijdquote:Op donderdag 17 april 2025 06:40 schreef Document1 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |