Maar met de dalende onderwijscijfers moet je niet meer taken op het bord van het onderwijs gooien, liever kijken welke taken er af kunnen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Toch vreemd dan dat ik en schoolzwemmen heb gehad en prima onderwijs heb genoten.
Vroeger (1962) kreeg men geen zwemles, er was niet eens een zwembad , en we haalden ook de Mulo en HBSquote:Op zaterdag 5 april 2025 08:01 schreef Hexagon het volgende:
Is ABC echt nodig? Ik heb zelf alleen A en B. Kon met A al prima zwemmen en dus had ik geen zin meer in nog meer zwemles (ik speelde liever buiten dan dat soort verplichtingen).
B heb ik alleen wegens opgelegd schoolzwemmen en op gaan voor een diploma me positieve aandacht opleverde.
Dat 'gevarieerde aanbod' had ik ook, maar dat was dan 1 of soms 2 uur per dag. Plus dagelijks minstens een half uur bijbelonderwijs en psalmzingen, dat kwam er wel bij (ik ging trouwens ook 3 kwartier per dag langer naar school dan mijn kinderen nu). Maar je zegt het zelf al: iedereen kon lezen en rekenen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Ik moet zeggen dat ik op de basisschool, waar in in 1996 vanaf kwam, ik wel een behoorlijk gevarieerd aanbod had. Vanaf groep vier biologie en vanaf groep vijf ook aardrijkskunde en geschiedenis. Al kun je die vakken deels bij taal optellen omdat je er ook gewoon begrijpend voor moet lezen. Met taal waren we ook al verder dan gemiddeld, heel veel heb ik in de brugklas opnieuw gehad.
Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.
Het aantal uitstapjes was dan niet zo hoog. Een keer of vier per jaar. Een schoolreisje, een activiteitendag en misschien twee keer een excursie.
Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.
Wij hebben dit ook ingevoerd: dagelijks een kwartier. Op de vmbo-locatie. Ik heb er nog geen persoonlijke ervaring mee omdat ik geen onderbouw lesgeef momenteel, maar de reacties van mijn collega's zijn erg positief.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
De middelbare school van mijn dochter heeft in het HAVO/VWO klas 1 t/m 3 gebouw elke week op een ander moment een lees half uur, een half uur dat letterlijk iedereen in het gebouw aan het lezen is. Van leerlingen tot leerkrachten en zelfs de congiërge zit in de aula te lezen ivm de kinderen die een tussenuur hebben door uitval. Sinds ze dat hebben ingevoerd gaat niet alleen het lezen met sprongen vooruit, andere talige vakken ook. En iedereen vindt het leuk, omdat uiteindelijk iedereen wel een genre kan vinden dat hun interesse heeft. Je mag namelijk zelf kiezen.
Wat mij betreft een geweldig initiatief, maar aan de andere kant: zou het niet zo moeten zijn dat ze dit al vanuit de basisschool kennen? En toen ik een leerkracht er over sprak gaf die aan dat ze het in het VMBO gebouw ook wel wilden invoeren, maar dat ze er achter kwamen dat veel bruggers eigenlijk geen enkel boek goed konden volgen. Daar schrokken ze van en ze gaan nu aan de slag met hardop lezen en het dan bespreken, maar daar gaan kinderen lezen niet leuker door vinden.
Nou, inderdaad. Die zwakke leerlingen slurpen nu onevenredig veel aandacht op en halen het tempo en de moeilijkheidsgraad voor de hele groep omlaag.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.
Niet eens zo zeer de zwakke leerlingen, maar die met gedragsproblemen. Het de facto afschaffen van cluster 4 heeft wat mij betreft grote negatieve effecten op het welzijn van zowel die leerlingen, de andere leerlingen als het onderwijzend personeel. Ik steun de ideeën van het passend onderwijs wel, maar de uitvoering is gewoon ruk.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. Die zwakke leerlingen slurpen nu onevenredig veel aandacht op en halen het tempo en de moeilijkheidsgraad voor de hele groep omlaag.
Nou ja, dit is natuurlijk wel waarom ons onderwijs verschilt van, pakweg, het Amerikaanse systeem. En dat is wat mij betreft een positief iets.quote:Blijft vreemd dat we ervoor kiezen om de ontwikkeling van degenen met de meeste capaciteiten op te offeren om de ontwikkeling van degenen met de minste capaciteiten een beetje op te trekken.
Kinderen gaan lezen leukER vinden als ze dingen mogen lezen die ze leuk vinden. De Donald Duck, andere strips, graphic novels, boeken die niet per se literatuur zijn maar wel met plezier worden gelezen. Niet als ze per se bepaalde boeken moeten lezen omdat die al bij hun niveau zouden horen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat 'gevarieerde aanbod' had ik ook, maar dat was dan 1 of soms 2 uur per dag. Plus dagelijks minstens een half uur bijbelonderwijs en psalmzingen, dat kwam er wel bij (ik ging trouwens ook 3 kwartier per dag langer naar school dan mijn kinderen nu). Maar je zegt het zelf al: iedereen kon lezen en rekenen.
Dat laatste is nu niet meer het geval en alles moet er dus op gericht zijn om dat weer op te pakken. En ja, dan kun je vooral met (begrijpend) lezen en taal ook veel andere zaken oppakken. Een tekst lezen over de natuur, geschiedenis of aardrijkskunde of een opstel er over maken, dan sla je twee vliegen in één klap.
De middelbare school van mijn dochter heeft in het HAVO/VWO klas 1 t/m 3 gebouw elke week op een ander moment een lees half uur, een half uur dat letterlijk iedereen in het gebouw aan het lezen is. Van leerlingen tot leerkrachten en zelfs de congiërge zit in de aula te lezen ivm de kinderen die een tussenuur hebben door uitval. Sinds ze dat hebben ingevoerd gaat niet alleen het lezen met sprongen vooruit, andere talige vakken ook. En iedereen vindt het leuk, omdat uiteindelijk iedereen wel een genre kan vinden dat hun interesse heeft. Je mag namelijk zelf kiezen.
Wat mij betreft een geweldig initiatief, maar aan de andere kant: zou het niet zo moeten zijn dat ze dit al vanuit de basisschool kennen? En toen ik een leerkracht er over sprak gaf die aan dat ze het in het VMBO gebouw ook wel wilden invoeren, maar dat ze er achter kwamen dat veel bruggers eigenlijk geen enkel boek goed konden volgen. Daar schrokken ze van en ze gaan nu aan de slag met hardop lezen en het dan bespreken, maar daar gaan kinderen lezen niet leuker door vinden.
Ik merk eerlijk gezegd dat heel erg veel mensen nauwelijks kunnen rekenen en vooral aangeleerd is dat rekenen moeilijk is. Zelfs mensen met een hoger opleiding. Ik heb het niet over hogere wiskunde. Het verbaasd mij dan ook niets dat zoveel mensen de meest smerige financiële producten is aangedraaid de afgelopen pak hem beet, 30 jaar.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Ik moet zeggen dat ik op de basisschool, waar in in 1996 vanaf kwam, ik wel een behoorlijk gevarieerd aanbod had. Vanaf groep vier biologie en vanaf groep vijf ook aardrijkskunde en geschiedenis. Al kun je die vakken deels bij taal optellen omdat je er ook gewoon begrijpend voor moet lezen. Met taal waren we ook al verder dan gemiddeld, heel veel heb ik in de brugklas opnieuw gehad.
Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, gymles, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.
Het aantal uitstapjes was dan niet zo hoog. Een keer of vier per jaar. Een schoolreisje, een activiteitendag en misschien twee keer een excursie.
De eerste zin: zeker eens. Ik zou dan alleen niet gelijk stripboeken toestaan, dag mag op de middelbare school van mijn kinderen ook niet. Het moet wel lezen blijven en geen plaatjes kijken worden (en ja, veel kinderen die slecht lezen kunnen dat goed verbergen door het verhaal uit de plaatjes te halen). Al zijn boeken met veel plaatjes als Leven van een Lozer, Dagboek van een Muts, e.d. wel toegestaan.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kinderen gaan lezen leukER vinden als ze dingen mogen lezen die ze leuk vinden. De Donald Duck, andere strips, graphic novels, boeken die niet per se literatuur zijn maar wel met plezier worden gelezen. Niet als ze per se bepaalde boeken moeten lezen omdat die al bij hun niveau zouden horen.
Topquote:Op zaterdag 5 april 2025 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
De eerste zin: zeker eens. Ik zou dan alleen niet gelijk stripboeken toestaan, dag mag op de middelbare school van mijn kinderen ook niet. Het moet wel lezen blijven en geen plaatjes kijken worden (en ja, veel kinderen die slecht lezen kunnen dat goed verbergen door het verhaal uit de plaatjes te halen). Al zijn boeken met veel plaatjes als Leven van een Lozer, Dagboek van een Muts, e.d. wel toegestaan.
Mijn dochter is volledig de fantasy in gedoken, van haar vriendinnen leest één dan weer een soort detectives, een andere historische verhalen en voor een derde moet alles zich in ziekenhuizen afspelen. Helemaal prima. En het leuke is: als ze een bepaald boek graag willen lezen, maar ze kunnen het niet vinden, dan geven ze dat door aan de medewerkers van de schoolbibliotheek en die gaan dan hun best doen het boek te vinden en aan te schaffen.
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar ik denk dat kinderen vooral moeten leren dat lezen heel erg leuk is, geen opgave. Wat ze lezen is veel minder belangrijk dan dat ze lezen. Ik het voortgezet onderwijs hebben leraren een grote invloed. Had leraren Nederlands die er enorm hun best voor deden om iedere lol aan lezen te vergallen, waar ze gelukkig niet in slaagden.
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.
Dit dus. Sowieso hebben de "Belangrijke Themas" van de vaderlandse literatuur ( Heimwee naar ons Indie, Gereformeerde opvoeding, de oorlog, Seks en afzetten tegen de vorige generatie cq burgerlijkheid ) mij persoonlijk nooit zo kunnen boeien.quote:De oude leeslijsten met Mulisch, Reve en Hermans of zelfs Couperus hebben idd veel kinderen van het lezen af geholpen.
W.G. van der Hulst heb ik zelf mijn kinderen nog voorgelezen (wel sr.: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/W.G._van_de_Hulst_sr.) zo heb ik ze juist zeer enthousiast voor lezen gekregen. In de Soete Suikerbol, Fik, Het huisje in de sneeuw, Van de boze koster, allemaal best spannend. Inmiddels leest mijn 9 jarige Tolkien.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.
Klopt voor mij iig wel ja.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.
De oude leeslijsten met Mulisch, Reve en Hermans of zelfs Couperus hebben idd veel kinderen van het lezen af geholpen.
Zie vooral het CDA profiteren. Anyhow, kiezers lijken door te krijgen dat BBB NSC en PVV in de regering geen moer voor elkaar krijgen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
pvv gaat gesloopt worden
gevolg linkse politiek gaat profiteren
Idem!quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Klopt voor mij iig wel ja.
Ik las vroeger heel veel en erg graag (las op de basisschool al Tolkien), maar sinds de middelbare school met al die verplichte leeslijsten heb ik tot op de dag van vandaag geen boek meer gelezen.
Dat heeft het leesplezier bij mij iig volledig verpest.
Bontebal is gewoon een inhoudelijk prima Kamerlid, goed onderlegd op duurzaamheid ook.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:31 schreef Tjoent het volgende:
Al die dombo's die achter Omtzigt aanliepen, lopen nu blijkbaar achter Bontenbal aan![]()
Ziende blind...
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:01 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Bontebal is gewoon een inhoudelijk prima Kamerlid, goed onderlegd op duurzaamheid ook.
Zal niet op hem stemmen en ben het niet altijd met hem eens, maar dit vergelijken met het gestolde wantrouwen van Omtzigt gaat mank.
Maar Bontebal heeft zelf niets met dat Messiaanse, het CDA is ook veel meer dan hij als persoon en kan gewoon degelijk besturen. Dus als dat de uitkomst is en we straks 4 jaar normaal degelijk bestuur hebben dan doe maar.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.
Dit gaat bij het CDA gewoon echt niet op, grote kans dat een heel deel hiervan al eerder op Balkenende stemde, en gewoon een oude CDA stemmer is of uit een CDA gezin komt.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.
Dat kan dus gelukkig in school niet meer, dat is echt een superbesluit geweest.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:29 schreef Kickinalfa het volgende:
Waarom lezen als je ook YouTube/TikTok filmpjes kan kijken.
Dat was wel te verwachtenquote:Op zaterdag 5 april 2025 11:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
pvv gaat gesloopt worden
gevolg linkse politiek gaat profiteren
Wat is daar nu dom aan?quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:31 schreef Tjoent het volgende:
Al die dombo's die achter Omtzigt aanliepen, lopen nu blijkbaar achter Bontenbal aan![]()
Ziende blind...
Waardeloos besluit waarbij bejaarden weer moeten beslissen wat een 14 jarig kind wel en niet mag doen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan dus gelukkig in school niet meer, dat is echt een superbesluit geweest.
Voor de afschaffing van de leerplicht dus?quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Waardeloos besluit waarbij bejaarden weer moeten beslissen wat een 14 jarig kind wel en niet mag doen.
Ze moeten de vrijheid hebben om zelf te kiezen.
Ik vraag me af of je dat oplost door er nog meer rekenlessen tegenaan te gooien. Veelal is het ook gewoon desinteresse.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik merk eerlijk gezegd dat heel erg veel mensen nauwelijks kunnen rekenen en vooral aangeleerd is dat rekenen moeilijk is. Zelfs mensen met een hoger opleiding. Ik heb het niet over hogere wiskunde. Het verbaasd mij dan ook niets dat zoveel mensen de meest smerige financiële producten is aangedraaid de afgelopen pak hem beet, 30 jaar.
Ik ben tegen het opleggen van regels in vrije tijd van kinderen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor de afschaffing van de leerplicht dus?
Hoe laat je duidelijk merken dat je geen kinderen hebt en geen verstand hebt van kinderen...
Als je trouwens voor de vrijheid bent om zelf te kiezen, dan moet je juist voor het verwijderen van apparaten met verslavende algoritmes zijn, die halen die vrije wil namelijk volledig weg.
Ze moeten leren kiezen. En daar moeten volwassenen in de vorm van ouders en school heb bij helpen om dat te leren.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Waardeloos besluit waarbij bejaarden weer moeten beslissen wat een 14 jarig kind wel en niet mag doen.
Ze moeten de vrijheid hebben om zelf te kiezen.
Ik moet zeggen dat de leeslijst wel veranderd is. Het is niet meer alleen en voornamelijk die hoogdravende literatuur, maar ook heel veel andere boeken. En bij mijn dochter lezen ze ook iedere periode wel een boek klassikaal. Niet dat ze dan hardop lezen, maar wel in de les tijd hebben om te lezen, het boek op een bepaald moment uit moeten hebben en er dan een verslag over moeten schrijven of een literatuurtoets over hebben, schriftelijk dan wel mondeling.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.
[..]
Dit dus. Sowieso hebben de "Belangrijke Themas" van de vaderlandse literatuur ( Heimwee naar ons Indie, Gereformeerde opvoeding, de oorlog, Seks en afzetten tegen de vorige generatie cq burgerlijkheid ) mij persoonlijk nooit zo kunnen boeien.
Helemaal mee eens. Dus ouders en school moeten dus niet beslissen dat een telefoon niet mag, want nu maakt iemand anders de keuze.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze moeten leren kiezen. En daar moeten volwassenen in de vorm van ouders en school heb bij helpen om dat te leren.
Telefoonverbod op scholen heeft heel veel positieve gevolgen.
Uiteraard worden er op school regels opgelegd. Zou eruit zien als dat niet zo is. En geen telefoons is een prima regel, zo blijkt, in heel veel opzichten.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Dus ouders en school moeten dus niet beslissen dat een telefoon niet mag, want nu maakt iemand anders de keuze.
James Bond mocht bij ons niet, want het was geen Nederlamdse schrijver...quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:12 schreef Hexagon het volgende:
Echte volwassen literatuur hoefde je in mijn tijd ook alleen maar in de bovenbouw van de middelbare school te lezen.
Daaronder had je jeugdliteratuur. Maar dat vond ik juist niks. Vooral veel van die dramaverhalen met weinig actie erin. Daar kon ik als 13-jarige echt niks mee. Gelukkig mocht je ook niet-literaire volwassenenboeken lezen daar, dus onder andere James Bond boeken deden het goed.
In de bovenbouw koos ik onder literatuur vooral de humor, seks en misdaad boeken uit.
Maat klassikaal hetzelfde boek lezen is dus wel gewoon tegen de zin in lezen wat je niet leuk vindt, dat vind ik wel echt problematisch want zo help je dus kinderen van lezen af. Probleem is wel dat er tegenwoordig zoveel boekverslagen rondslingeren op internet, dat je voor een boekverslag nauwelijks meer het boek zelf in handen gehad hoeft te hebben.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat de leeslijst wel veranderd is. Het is niet meer alleen en voornamelijk die hoogdravende literatuur, maar ook heel veel andere boeken. En bij mijn dochter lezen ze ook iedere periode wel een boek klassikaal. Niet dat ze dan hardop lezen, maar wel in de les tijd hebben om te lezen, het boek op een bepaald moment uit moeten hebben en er dan een verslag over moeten schrijven of een literatuurtoets over hebben, schriftelijk dan wel mondeling.
Ik maakte in de brugklas een boekverslag van De Ontdekking van de Hemel...quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:17 schreef -XOR- het volgende:
Ik was een pretentieuze lul en las op mijn vijftiende Sartre en Ionesco.
Dat zeg ik, je hebt geen kinderen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:03 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben tegen het opleggen van regels in vrije tijd van kinderen.
Als ze in de pauze klassieke muziek willen luisteren, voetballen, zoenen ij het fietsenhok , drillrappen of TikTokken moeten ze helemaal zelf kunnen beslissen.
Bij ons gold die restrictie alleen in de bovenbouw gelukkig.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
James Bond mocht bij ons niet, want het was geen Nederlamdse schrijver...
Mijn favoriete boek rond mijn dertiende was Papillon van Henri Charrière. Daarna waren al die jeugdboeken vooral saai.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:17 schreef -XOR- het volgende:
Ik was een pretentieuze lul en las op mijn vijftiende Sartre en Ionesco.
Ook in mijn tijd was het niet overal zo, maar mijn leraar was zo.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat de leeslijst wel veranderd is. Het is niet meer alleen en voornamelijk die hoogdravende literatuur, maar ook heel veel andere boeken. En bij mijn dochter lezen ze ook iedere periode wel een boek klassikaal. Niet dat ze dan hardop lezen, maar wel in de les tijd hebben om te lezen, het boek op een bepaald moment uit moeten hebben en er dan een verslag over moeten schrijven of een literatuurtoets over hebben, schriftelijk dan wel mondeling.
het zou mooi zijn als de NSC en BBB nog minder zetels gaan overhoudenquote:Op zaterdag 5 april 2025 12:34 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat was wel te verwachten
Normaliter zaten ze rond de 15 tot 20 zetels, dus al die extra zetels/stemmers is ie (hopelijk) straks weer kwijt.
En nog mooier zou zijn als ie onder zijn trouwe achterban (die hem steevast 15-20 zetels opleveren) ook flink inlevert.
Kan ie mooi samen met Sjerrie naar Moskou.
Hun stemvee gaat gewoon vrolijk mee in het narratief dat ze alleen maar tegengewerkt zijn en daarom nog groter moeten worden om eindelijk dingen voor elkaar te krijgen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:12 schreef klaasweetalles het volgende:
PVV kan op 15 komen als ze de vier jaar vol weten te houden, of is de nederlandse kiezer echt zo dom dat ze nog een keer in die domme onzin van de pvv gaan trappen
Ik had zo'n docent Nederlands die van ieder boek precies wist wat er in de verschillende samenvattingen stond. Daar moest je echt het boek lezen anders prikte hij er direct doorheen door een detail te vragen wat je alleen wist als je het gelezen had. Ik heb daardoor zoveel boeken moeten lezen waar ik geen zak aan vond. Echt verspilde tijd.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maat klassikaal hetzelfde boek lezen is dus wel gewoon tegen de zin in lezen wat je niet leuk vindt, dat vind ik wel echt problematisch want zo help je dus kinderen van lezen af. Probleem is wel dat er tegenwoordig zoveel boekverslagen rondslingeren op internet, dat je voor een boekverslag nauwelijks meer het boek zelf in handen gehad hoeft te hebben.
Dat zeiden ze ook bij de LPF van Fortuyn......quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:17 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hun stemvee gaat gewoon vrolijk mee in het narratief dat ze alleen maar tegengewerkt zijn en daarom nog groter moeten worden om eindelijk dingen voor elkaar te krijgen.
Die gaan voorlopig niet heel hard zakken in de peilingen. En anders gaat dat volk wel naar een van de andere extreemrechtse partijen.
Zolang de schuld maar aan asielzoekers gegeven kan worden.
Het is net of er toen iets is gebeurd dat voor een enorm schokeffect zorgde.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:24 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook bij de LPF van Fortuyn......
Bedoel je die 20 euro per jaar verlaging ziektekosten ?quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Agema is daarin heel goed bezig met haar plannen met betrekking tot de ziektekostenverzekering......
Ze zijn al aan het zakken. Er is maar een beperkt deel van die stemmers dat je iedere keer opnieuw voor de gek kan houden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:17 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hun stemvee gaat gewoon vrolijk mee in het narratief dat ze alleen maar tegengewerkt zijn en daarom nog groter moeten worden om eindelijk dingen voor elkaar te krijgen.
Die gaan voorlopig niet heel hard zakken in de peilingen. En anders gaat dat volk wel naar een van de andere extreemrechtse partijen.
Zolang de schuld maar aan asielzoekers gegeven kan worden.
Het is een behoorlijk groot gedeelte, alleen ze gaan daarna vrolijk door naar de volgende partij. Met de laatste verkiezingen hebben we gewoon al 3 partijen als grootste gehad (FvD, BBB, PVV), die werkelijk niks goed voortbrengen en waar dat ook op voorhand duidelijk te zien is. Ik heb geen illusie dat dat bij een volgende verkiezing anders zal zijn.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze zijn al aan het zakken. Er is maar een beperkt deel van die stemmers dat je iedere keer opnieuw voor de gek kan houden.
Wie verwacht jij dan? JA21 lijkt me de potentie niet te hebben.quote:Op zaterdag 5 april 2025 17:11 schreef nirvana het volgende:
[..]
Het is een behoorlijk groot gedeelte, alleen ze gaan daarna vrolijk door naar de volgende partij. Met de laatste verkiezingen hebben we gewoon al 3 partijen als grootste gehad (FvD, BBB, PVV), die werkelijk niks goed voortbrengen en waar dat ook op voorhand duidelijk te zien is. Ik heb geen illusie dat dat bij een volgende verkiezing anders zal zijn.
Laten we het hopen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:45 schreef Hexagon het volgende:
Veel van die lui blijven ook weer thuis waarschijnlijk.
Daar ga ik eigenlijk ook vanuit, dit kabinet moet er haast wel voor zorgen dat een heel deel denkt dat het geen enkele zin heeft om te stemmen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:45 schreef Hexagon het volgende:
Veel van die lui blijven ook weer thuis waarschijnlijk.
Ideaal is het niet. Maar wie niks constructiefs bij wenst te dragen kan beter gewoon niet meedoen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar ga ik eigenlijk ook vanuit, dit kabinet moet er haast wel voor zorgen dat een heel deel denkt dat het geen enkele zin heeft om te stemmen.
Geen optie waar ik echt enthousiast van word, trouwens. Lage opkomstcijfers zijn altijd slecht.
Denk dat zij nog eerder het karretje aanhangt bij de Lasbrilquote:Op zaterdag 5 april 2025 18:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wie verwacht jij dan? JA21 lijkt me de potentie niet te hebben.
Misschien dat Coenradie met Leefbaar mee wil doen, maar zo veel sterpotentieel denk ik ook niet dat zij heeft.
Grote kans. En dat die dan weer één of twee zetels halen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:29 schreef Szura het volgende:
[..]
Denk dat zij nog eerder het karretje aanhangt bij de Lasbril
Zeteltje of tien voor JA21 zou erg fraai zijn, maar ik zie het niet gebeuren. Iedereen die ertoe doet rond de twintig en dan veel succes met formeren. Een verbindende factor zou nog de aversie richting de VS kunnen zijn, afhankelijk van hoe Trump zijn idiote beleid doorvoert.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:29 schreef Szura het volgende:
[..]
Denk dat zij nog eerder het karretje aanhangt bij de Lasbril
Als PvdA-GL, VVD, CDA en D66 samen boven de 75 komen lijkt het me niet zo'n probleem. Ieder een prettige partner, alle 4 genoeg midden en een gezamelijke visie op defensie, buitenland en klimaat die genoeg structuur geeft.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Zeteltje of tien voor JA21 zou erg fraai zijn, maar ik zie het niet gebeuren. Iedereen die ertoe doet rond de twintig en dan veel succes met formeren. Een verbindende factor zou nog de aversie richting de VS kunnen zijn, afhankelijk van hoe Trump zijn idiote beleid doorvoert.
Tja, dat is een big if. Timmermans lijkt me wel passé om nog te enthousiasmeren, De Hoop veel te jong, D66 profileert zich nu ook niet echt duidelijk. Bontebal zie ik nog wel fors doorgroeien, Yesilgoz doet het verbazingwekkend relatief goed maar blijft geen publiekstrekker. Maar goed, al het gedoe over peilingen en potentiële uitslagen is vermakelijk, maar niet meer dan dat, dat hebben we de afgelopen verkiezingen wel gezien.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als PvdA-GL, VVD, CDA en D66 samen boven de 75 komen lijkt het me niet zo'n probleem. Ieder een prettige partner, alle 4 genoeg midden en een gezamelijke visie op defensie, buitenland en klimaat die genoeg structuur geeft.
Toen het uitkwam heb ik het verslonden, vond het geweldig, meermaals gelezen. Jaar of wat begon ik het te herlezen, vroeg me af wat ik er destijds in zag. It didn't age wellquote:
Zo'n big if lijkt het me niet, de kiezers daarvan kunnen niet echt ergens heen voorlopig. Gevaarlijkste lijkt het me als 1 van de 4 niet nodig blijkt. Vooral D66, zie GL-PvdA niet zonder hen met CDA en VVD samenwerken. En VVD lijkt me ook niet echt in voor een herhaling van Paars zonder CDA.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, dat is een big if. Timmermans lijkt me wel passé om nog te enthousiasmeren, De Hoop veel te jong, D66 profileert zich nu ook niet echt duidelijk. Bontebal zie ik nog wel fors doorgroeien, Yesilgoz doet het verbazingwekkend relatief goed maar blijft geen publiekstrekker. Maar goed, al het gedoe over peilingen en potentiële uitslagen is vermakelijk, maar niet meer dan dat, dat hebben we de afgelopen verkiezingen wel gezien.
JA21, is ook niet echt meer dan een afscheiding van FvD. Antisemitisme was voor hen nog wel ok. Het werd pas te mal toen de complottheorieën wat doorschoten. Elke zetel voor hen is eigenlijk gewoon een schande.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Zeteltje of tien voor JA21 zou erg fraai zijn, maar ik zie het niet gebeuren. Iedereen die ertoe doet rond de twintig en dan veel succes met formeren. Een verbindende factor zou nog de aversie richting de VS kunnen zijn, afhankelijk van hoe Trump zijn idiote beleid doorvoert.
Thierry had nog zo gezegd: "geen negerdeuntjes", dus toen DJ Jopie Chaka Khan draaide mondde het uit in een schisma.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
JA21, is ook niet echt meer dan een afscheiding van FvD. Antisemitisme was voor hen nog wel ok. Het werd pas te mal toen de complottheorieën wat doorschoten. Elke zetel voor hen is eigenlijk gewoon een schande.
Dat is inderdaad ongeveer het niveau. Dat mensen JA21 als min of meer fatsoenlijk beschouwen is echt volkomen idioot.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Thierry had nog zo gezegd: "geen negerdeuntjes", dus toen DJ Jopie Chaka Khan draaide mondde het uit in een schisma.
pvv heeft veel beloofd tijdens de verkiezingenquote:Op zaterdag 5 april 2025 15:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bedoel je die 20 euro per jaar verlaging ziektekosten ?
Minister Agema in de verdediging om verlagen eigen risico: kost elke verzekerde 200 euro extra
Lijkt me fout bezig en dat had de PVV niet beloofd in de verkiezingen
Eerdmans is een partijhopper en een rasopportunist, dus weinig stabiel, maar het is nog wel fatsoenlijk rechts.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
JA21, is ook niet echt meer dan een afscheiding van FvD. Antisemitisme was voor hen nog wel ok. Het werd pas te mal toen de complottheorieën wat doorschoten. Elke zetel voor hen is eigenlijk gewoon een schande.
Als een flinke portie antisemitisme accepteren “fatsoenlijk rechts” is, zal dat best kloppen…quote:Op zondag 6 april 2025 00:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Eerdmans is een partijhopper en een rasopportunist, dus weinig stabiel, maar het is nog wel fatsoenlijk rechts.
Ondernemers willen frustreren met extra regeltjes en bureaucratie, klinkt inderdaad erg fatsoenlijk.quote:Op zondag 6 april 2025 06:56 schreef Szura het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)slagerijen~ab132b86/
Fatsoenlijk rechts!
Kwestie van vraag en aanbod.quote:Op zondag 6 april 2025 08:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ondernemers willen frustreren met extra regeltjes en bureaucratie, klinkt inderdaad erg fatsoenlijk.
Ik bedoel de winkels. Als er zoveel vraag was naar een Nederlandse groenteboer was die er wel geweest.quote:Op zondag 6 april 2025 08:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vraag naar populisme en aanbod van allerlei populistische drupneuzen?
Ik denk dat heel veel uit zijn doelgroep behoorlijk gefrustreerd zouden zijn wanneer hun Turkse slager zou moeten wijken voor een Oud-Hollandse groenteboer.quote:Op zondag 6 april 2025 08:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ondernemers willen frustreren met extra regeltjes en bureaucratie, klinkt inderdaad erg fatsoenlijk.
Oh, dan zijn we het inhoudelijk gewoon eens. En blijft Joost Eerdmans een populistisch prutsertje zonder veel talent.quote:Op zondag 6 april 2025 09:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik bedoel de winkels. Als er zoveel vraag was naar een Nederlandse groenteboer was die er wel geweest.
En politici hoeven zich niet te bemoeien met welke winkels waar zitten.
De mensenkennis waarmee hij voor Baudet koos en daar veel langer bleef plakken dan mensen die je nog min of meer als fatsoenlijk kan bestempelen?quote:Op zondag 6 april 2025 10:13 schreef Hexagon het volgende:
Eerdmans heeft niet het charisma voor een populistische leider, maar wel de samenwerkingscapaciteiten en de mensenkennis.
Inderdaad, dat wijkt niet af van de mensenkennis van de gemiddelde leider op dat spectrum. Niet best dus.quote:Op zondag 6 april 2025 10:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De mensenkennis waarmee hij voor Baudet koos en daar veel langer bleef plakken dan mensen die je nog min of meer als fatsoenlijk kan bestempelen?
En ook bij de samenwerkingscapaciteiten kan je met zoveel partijen als hij versleten heeft vragen stellen.quote:Op zondag 6 april 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, dat wijkt niet af van de mensenkennis van de gemiddelde leider op dat spectrum. Niet best dus.
Het had natuurlijk een reden (anders dan electoraal voordeel) voor een Rutte om JA21 als coalitiepartner te prefereren boven de CU en tegelijkertijd op voorhand de PVV en FvD uit te sluiten. Maar goed, dat window of opportunity zal niet snel meer langskomen.quote:Op zondag 6 april 2025 00:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als een flinke portie antisemitisme accepteren “fatsoenlijk rechts” is, zal dat best kloppen…
Rutte was aan het begin van zijn carrière ook voor een coalitie met de PVV. Samenwerking met extremistische gekkies boven middenpartijen stellen is voor hem gewoon prima.quote:Op zondag 6 april 2025 13:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Het had natuurlijk een reden (anders dan electoraal voordeel) voor een Rutte om JA21 als coalitiepartner te prefereren boven de CU en tegelijkertijd op voorhand de PVV en FvD uit te sluiten. Maar goed, dat window of opportunity zal niet snel meer langskomen.
Rutte was/is met een ding bezig: zijn eigen carrière handhavenquote:Op zondag 6 april 2025 13:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Het had natuurlijk een reden (anders dan electoraal voordeel) voor een Rutte om JA21 als coalitiepartner te prefereren boven de CU en tegelijkertijd op voorhand de PVV en FvD uit te sluiten. Maar goed, dat window of opportunity zal niet snel meer langskomen.
Dit komt, volgens de tv, omdat de grootste partij eigenlijk altijd nee zegt. Dan hebben ze Eerdmans als soort van PVV vervanger.quote:Op zondag 6 april 2025 14:34 schreef viagraap het volgende:
Die Eerdmans zit ook belachelijk vaak aan tafel bij de talkshows. Zo zie je maar weer dat ze daar hun lijstjes met personen in eerste instantie op 'doet het goed op tv' sorteren en dan pas op 'heeft een relevante mening over het onderwerp'.
Rest nog de vraag waarom je überhaupt fascisten uit moet nodigen.quote:Op zondag 6 april 2025 15:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit komt, volgens de tv, omdat de grootste partij eigenlijk altijd nee zegt. Dan hebben ze Eerdmans als soort van PVV vervanger.
PVV moet zich zelf omvormen , dit wordt niks met zo een Poetin man , er is best plek voor een rechtse partij maar niet een stalin of poetin partij dat wordt nietsquote:Op zondag 6 april 2025 15:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit komt, volgens de tv, omdat de grootste partij eigenlijk altijd nee zegt. Dan hebben ze Eerdmans als soort van PVV vervanger.
Rutte die lacht zich overal doorheen ,quote:Op zondag 6 april 2025 14:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rutte was/is met een ding bezig: zijn eigen carrière handhaven
Obv daarvan kiest hij de best mogelijke politieke constellatie bij.
Maak jezelf niks wijs dat hij ook maar enig moment het partij- of landsbelang heeft laten prevaleren boven het belang om zijn eigen carrière te handhaven.
Timmermans is helemaal vreselijk. Deze struikrover wil de belastingen verhogen voor de hoogste inkomens.quote:Op zondag 6 april 2025 11:35 schreef Cupfighter het volgende:
Laat Eerdmans ver weg blijven bij een kabinet
We hebben ons lesje toch wel geleerd nu hoop ik
ja je moet de belastingen gaan verhogen bij de armsten van het land.....quote:Op zondag 6 april 2025 17:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Timmermans is helemaal vreselijk. Deze struikrover wil de belastingen verhogen voor de hoogste inkomens.
Struikroverpolitiek van Timmermans
Goed idee.quote:Op zondag 6 april 2025 17:07 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ja je moet de belastingen gaan verhogen bij de armsten van het land.....
Dat jij liever samenwerking ziet met extreemrechts dan met centrumpartijen is geen nieuws.quote:Op zondag 6 april 2025 17:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Timmermans is helemaal vreselijk. Deze struikrover wil de belastingen verhogen voor de hoogste inkomens.
Nee, extreemrechts is ook heel erg. Ik had liever dat alleen de VVD bestond. Die is lief voor de have's en streng voor have not's. Het is de enige partij die een beetje normaal is.quote:Op zondag 6 april 2025 17:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat jij liever samenwerking ziet met extreemrechts dan met centrumpartijen is geen nieuws.
Ware het niet dat je geliefde VVD vol overtuiging koos voor uitlevering aan de extreemrechtse PVV..quote:Op zondag 6 april 2025 17:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, extreemrechts is ook heel erg. Ik had liever dat alleen de VVD bestond. Die is lief voor de have's en streng voor have not's. Het is de enige partij die een beetje normaal is.
Geen idee wat daar slecht aan is.quote:Op zondag 6 april 2025 17:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik zie ook niet hoe Timmermans kiezers buiten de bestaande achterban moet aanspreken. Het gros dat niet links of progressief stemt, vindt het vooral een irritante betweter. Net als bijvoorbeeld Jetten en Klaver.quote:Op zondag 6 april 2025 16:54 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)links-of-rechts.html
Ik kan me alleen niet voorstellen dat als je een nieuwe partij gaat oprichten dat je dan vervolgens een oud gediende als Timmermans aan de leiding zet.
En terecht, zou nu al moeten gebeurenquote:Op zondag 6 april 2025 17:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Normaal??een van de grootste aso en egoïsten partij in het land mede dankzij de fantastische VVD zitten we nu in deze situatiequote:Op zondag 6 april 2025 17:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, extreemrechts is ook heel erg. Ik had liever dat alleen de VVD bestond. Die is lief voor de have's en streng voor have not's. Het is de enige partij die een beetje normaal is.
we moeten de belastingen op arbeid tot modaal op 0 zetten , daarboven 25%quote:Op zondag 6 april 2025 17:07 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ja je moet de belastingen gaan verhogen bij de armsten van het land.....
Heb je hier ook een uitgewerkte versie van, of past dit op een bierviltje?quote:Op zondag 6 april 2025 17:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten de belastingen op arbeid tot modaal op 0 zetten , daarboven 25%
gewoon NULL , dan kunnen de toeslagen er ook af
simpelste maatregel die er is
het is een schandaal dat alle inkomen belastingvrij is behalve inkomen uit arbeid
wie niet werkt die krijgt een toeslag, schande, SCHANDE
Als de SP (of GLPvdA) dit soort discours gangbaar kan maken ipv de standaard bagger die je normaal in deze vorm voorbij ziet komen krijgen we eindelijk een links kabinet.quote:Op zondag 6 april 2025 17:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Heb je hier ook een uitgewerkte versie van, of past dit op een bierviltje?
Je bent in de beeldvorming van de VVD getrapt. De VVD is er helemaal niet voor de werkende Nederlander. En jij bent geen have.quote:Op zondag 6 april 2025 17:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik had liever dat alleen de VVD bestond. Die is lief voor de have's en streng voor have not's. Het is de enige partij die een beetje normaal is.
In de ogen van gl/PvdA is iedereen rond jan modaal al rijk en zal extra moeten gaan betalen voor klimaat/boodschappen/mobiliteit/zorgverzekering.quote:Op zondag 6 april 2025 17:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wie zou anders de boodschappen en de zorgverzekering van jan modaal moeten betalen?quote:Op zondag 6 april 2025 18:04 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In de ogen van gl/PvdA is iedereen rond jan modaal al rijk en zal moeten gaan betalen voor klimaat/boodschappen/zorgverzekering.
streng voor de have not's is dus in jouw ogen normaal?quote:Op zondag 6 april 2025 17:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Extra moeten gaan betalen.quote:Op zondag 6 april 2025 18:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wie zou anders de boodschappen en de zorgverzekering van jan modaal moeten betalen?
Misschien snap ik je comment niet, maar bedoel je dat arme mensen meer moeten gaan betalen? Ik zal vast iets missen. Sarcasme, misschien.quote:
Donald heeft daar best aardige bordjes voor.quote:Op zondag 6 april 2025 17:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Heb je hier ook een uitgewerkte versie van, of past dit op een bierviltje?
Modaal heeft het over.quote:Op zondag 6 april 2025 18:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Misschien snap ik je comment niet, maar bedoel je dat arme mensen meer moeten gaan betalen? Ik zal vast iets missen. Sarcasme, misschien.
Als je dat weet waarom stem je rechts dan? Het is ook mogelijk om links te stemmen tot dat meer in balans komt zou ik denken.quote:Op zondag 6 april 2025 17:45 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik werd onlangs getipt over het boek “waarom niemand in Nederland belasting betaalt, behalve jij”. Ik heb het gelezen en ik werd er oprecht misselijk van. Het is nog veel erger dan iedereen denkt. De rode loper wordt uitgerold met goudgerande regelingen en allerlei maatwerk voor multinationals en vermogende particulieren en de man in de straat mag de rekening betalen.
En dat zeg ik als gematigd rechtse kiezer.
Als er vandaag verkiezingen zouden zijn zou ik op het CDA stemmen. Mijn probleem met links is dat ik niet denk dat nog meer gratis geld uitdelen het probleem oplost. D66 vind ik een gruwel van een partij, ik zoek iets gematigd conservatiefs. Dus dan blijft er weinig anders over.quote:Op zondag 6 april 2025 18:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als je dat weet waarom stem je rechts dan? Het is ook mogelijk om links te stemmen tot dat meer in balans komt zou ik denken.
Dan lijkt CDA inderdaad een vrij logische keuze inderdaad.quote:Op zondag 6 april 2025 18:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als er vandaag verkiezingen zouden zijn zou ik op het CDA stemmen. Mijn probleem met links is dat ik niet denk dat nog meer gratis geld uitdelen het probleem oplost. D66 vind ik een gruwel van een partij, ik zoek iets gematigd conservatiefs. Dus dan blijft er weinig anders over.
Ja. En het is gewoon een degelijke partij met aantoonbare bestuurservaring. En een fatsoenlijk partijkader.quote:Op zondag 6 april 2025 19:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan lijkt CDA inderdaad een vrij logische keuze inderdaad.
Geld is net als waterquote:Op zondag 6 april 2025 19:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja. En het is gewoon een degelijke partij met aantoonbare bestuurservaring. En een fatsoenlijk partijkader.
Het probleem in dit land is dat je met 1-1,5 keer modaal hoe dan ook genaaid wordt. Links trekt je leeg om het aan de onderkant te geven onder het mom van “solidariteit”, rechts om rijken en grote bedrijven vet te mesten, doorgaans onder het mom van “banen scheppen” of “economische groei stimuleren”.
Mensen gratis geld geven zonder tegenprestatie is geen solidariteit maar liefdadigheid. Rijken belastingvoordelen geven heeft niks te maken met het stimuleren van groei maar is schaamteloze zelfverrijking van de bovenklasse.
De manier waarop links armoede wil uitroeien is doorgaans door het uitdelen van gratis geld, dat opgehoest moet worden door het deel van de bevolking dat er financieel beter bij zit. Ik denk niet dat dat de oplossing is.quote:Op zondag 6 april 2025 19:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Geld is net als water
Het stroomt naar richtingen die je zelf niet in de hand hebt
Welke kant het naar toe stroomt maakt niet uit want iedereen heeft het nodig
Waarom zou er overal een tegenprestatie voor nodig zijn?
Je klinkt een beetje als Trump
Ik ben een voorstander om de armoede aan te pakken door het weg te halen bij de top inkomens, er wordt nu veelal geld weggeplukt bij de middenklasse en dat vind ik minderquote:Op zondag 6 april 2025 19:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De manier waarop links armoede wil uitroeien is doorgaans door het uitdelen van gratis geld, dat opgehoest moet worden door het deel van de bevolking dat er financieel beter bij zit. Ik denk niet dat dat de oplossing is.
Trump is een clown die denkt dat het zinvol is om zijn miljardairsvriendjes financieel te matsen. Dat dat niet werkt (en in het algemeen alle vormen van trickle down economics niet) is even goed al een keer of 100 ontkracht door weet ik hoeveel economen.
Op de een of andere manier wil het lastig lukken om werken een beetje lonend te maken en vermogen fatsoenlijk te belasten.
Gratis geld bestaat niet in Nederlandquote:Op zondag 6 april 2025 19:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De manier waarop links armoede wil uitroeien is doorgaans door het uitdelen van gratis geld, dat opgehoest moet worden door het deel van de bevolking dat er financieel beter bij zit. Ik denk niet dat dat de oplossing is.
Trump is een clown die denkt dat het zinvol is om zijn miljardairsvriendjes financieel te matsen. Dat dat niet werkt (en in het algemeen alle vormen van trickle down economics niet) is even goed al een keer of 100 ontkracht door weet ik hoeveel economen.
Op de een of andere manier wil het lastig lukken om werken een beetje lonend te maken en vermogen fatsoenlijk te belasten.
Misschien heeft die wel veel vastgoed en bv’s of is daarmee bezig, en mist daarna alle voordelen.quote:Op zondag 6 april 2025 18:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als je dat weet waarom stem je rechts dan? Het is ook mogelijk om links te stemmen tot dat meer in balans komt zou ik denken.
Andersom zou beter zijn.quote:Op zondag 6 april 2025 17:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is meer dat links armoede wil uitroeien door de verdeling eerlijker te maken. Dat kan prima door bijvoorbeeld bedrijven meer belasting te laten betalen.quote:Op zondag 6 april 2025 19:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 6 april 2025 19:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is meer dat links armoede wil uitroeien door de verdeling eerlijker te maken. Dat kan prima door bijvoorbeeld bedrijven meer belasting te laten betalen.
Dat werken zou moeten lonen staat haaks op rechtse politiek. Vermogend zijn moet lonen volgens de rechtse ideologie. Daarom krijgen bedrijven dus die belastingvoordeeltjes ten opzichte van werkenden.
Dat is een voorbeeld van het uitdelen van geld.quote:Op zondag 6 april 2025 19:59 schreef Immerdebestebob het volgende:
Op zich zou je zeggen dat je met zo'n tekort aan personeel juist het minimumloon kan verhogen en juist bedrijven en rijke mensen wat meer belasting op kan leggen.
Eh nee, dan betalen bedrijven voor mensen, terwijl bedrijven nu deels op de overheid parasiteren.quote:Op zondag 6 april 2025 20:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is een voorbeeld van het uitdelen van geld.
Ja grappig zon ironische quote. Op een gegeven moment met dat type rechtse politiek zit al het geld bij de top.quote:
Het is een voorbeeld van stoppen met uitdelen van geld.quote:Op zondag 6 april 2025 20:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Eh nee, dan betalen bedrijven voor mensen, terwijl bedrijven dat nu deels op de overheid parasiteren.
Bedrijven parasiteren niet die betalen ook belasting en moeten concurrerend blijven juist voor de consument.quote:Op zondag 6 april 2025 20:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Eh nee, dan betalen bedrijven voor mensen, terwijl bedrijven dat nu deels op de overheid parasiteren.
Lekker werknemers afschepen met een fooi voor de moeite. Kunnen ze daar niet van leven? Ach, de overheid springt wel bij dmv huursubsidies etc.quote:Op zondag 6 april 2025 20:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bedrijven parasiteren niet die betalen ook belasting en moeten concurrerend blijven juist voor de consument.
Er zijn (weinig) voorbeelden waar dit niet zo is, daar kan het beter.
Maar de meeste bedrijven uit nederland komen uit het midden en kleinbedrijf.
Bv schilderwerk en staten maken, dus betaal jij als consument gewoon een hoger tarief,
Het is ingewikkelder dan dat.quote:Op zondag 6 april 2025 20:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lekker werknemers afschepen met een fooi voor de moeite. Kunnen ze daar niet van leven? Ach, de overheid springt wel bij dmv huursubsidies etc.
Waarom zou ik? Ik ben een goedbetaalde werknemer en mijn sterke punt is mijn abstract redeneervermogen, niet mijn ondernemendheid.quote:Op zondag 6 april 2025 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is ingewikkelder dan dat.
Als je als bedrijf zo makkelijk geld verdient waarom start jij dan geen bedrijf?
Omdat je niet durft. Niet kan, en de ballen niet hebt.quote:Op zondag 6 april 2025 20:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou ik, ik ben een goedbetaalde werknemer en mijn sterke punt is mijn abstract redeneervermogen, niet mijn ondernemendheid.
Ongetwijfeld, het is niets voor mij en ik zou het ook niet kunnen. Ik heb daarentegen weer andere kwaliteiten.quote:Op zondag 6 april 2025 20:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat je niet durft. Niet kan, en de ballen niet hebt.
Nogmaals: waarom zou een bedrijf geen loon hoeven te betalen waarmee een werknemer zich in zijn levensonderhoud zou kunnen voorzien?quote:Waarom ik dat zeg? Je schildert “bedrijven” af als parasieten, en daar krijg jij geld van. Maar je durft het niet anders te doen door zelf een onderneming te beginnen die bv de winst uitkeert naar een goed doel,
Nogmaals begin dan een onderneming die het beter doet.quote:Op zondag 6 april 2025 20:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, het is niets voor mij en ik zou het ook niet kunnen. Ik heb daarentegen weer andere kwaliteiten.
[..]
Nogmaals: waarom zou een bedrijf geen loon hoeven te betalen waarmee een werknemer zich in zijn levensonderhoud zou kunnen voorzien?
Waarom zou ik?quote:Op zondag 6 april 2025 20:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nogmaals begin dan een onderneming die het beter doet.
Omdat je het zo goed weet allemaal.quote:
Ik vind het ergens wel een heel eerlijk interview.quote:Op zondag 6 april 2025 16:38 schreef Nober het volgende:
Al gelezen?! Bromet is flink aangepakt door het nrc!
[ afbeelding ]
Ik heb een eenmanszaak gehad en dat liep best aardig en heb wel weer wat dingen lopen. Echter, als je midcareer bent als technicus is het zaak om voor grote organisaties te werken om met het duurste speelgoed te kunnen spelen en specifieke ervaring op te doen.quote:Op zondag 6 april 2025 20:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat je niet durft. Niet kan, en de ballen niet hebt.
Waarom ik dat zeg? Je schildert “bedrijven” af als parasieten, en daar krijg jij geld van. Maar je durft het niet anders te doen door zelf een onderneming te beginnen die bv de winst uitkeert naar een goed doel,
Dat is al wat genuanceerder.quote:Op zondag 6 april 2025 20:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik heb een eenmanszaak gehad en dat liep best aardig en heb wel weer wat dingen lopen. Echter, als je midcareer bent als technicus is het zaak om voor grote organisaties te werken om met het duurste speelgoed te kunnen spelen en specifieke ervaring op te doen.
Veel mensen ligt het ondernemersschap gewoon niet en/of iemand heeft specifieke kennis en is daar goed in. Omdat veel dingen teamwerk zijn heb je specialisten nodig.
Laaggeschoold werk is ook gewoon nodig en die mensen horen ook fatsoenlijk te kunnen leven. Grote loonverschillen zijn in geen enkel land ooit goed geweest. Ik ben een groot voorstander van eea bij hoge inkomens en grote bedrijven te gaan halen. Die kunnen het missen.
6k bruto voor 36 uur per week en vrijdag niet werkenquote:Op zondag 6 april 2025 20:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat je het zo goed weet allemaal.
Geef dan het goede voorbeeld.
Start een bedrijf en geef de starters van 19jr ¤3K netto.
Iedereen blij.
Over wat voor bedrijven heb jij het eigenlijk, en dat bedoel ik niet lullig. De meeste kleine bedrijfjes in de installatiebranche, horeca, of autoreparatiebedrijven doen het juist goed omdat de vraag groter is dan het aanbod.quote:Op zondag 6 april 2025 20:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is al wat genuanceerder.
Maar als jouw eenmanszaak wat beter liep en je kreeg personeel, en daarvan waren er jongeren die begonnen en veel tijd kregen om zich te ontwikkelen. En ineens moet je ze van overheidswege 30% meer uitbetalen terwijl je maar net je kosten uitkomt en iedereen fatsoenlijk kan betalen, dan baal je wel en moet je misschien sluiten. Want dat is hoe loonstijgingen werken, daarmee pak je niet de grote multinationals
Maakt niet uit welk bedrijf, ongebreidelde loonstijging is altijd slecht voor de consument uiteindelijk.quote:Op zondag 6 april 2025 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Over wat voor bedrijven heb jij het eigenlijk, en dat bedoel ik niet lullig. De meeste kleine bedrijfjes in de installatiebranche, horeca, of autoreparatiebedrijven doen het juist goed omdat de vraag groter is dan het aanbod.
Niemand pleit voor ongebreidelde loonstijging, maar als het goed is is ook niemand voor ongebreidelde prijsstijgingen die bedrijven wel degelijk hebben doorgevoerd. De inflatie is slechts ten dele gecompenseerd. Het nadeel ligt bij de werkende.quote:Op zondag 6 april 2025 21:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maakt niet uit welk bedrijf, ongebreidelde loonstijging is altijd slecht voor de consument uiteindelijk.
Neem bv horeca, gooi het minimum loon 30% hoger en enige wat je bereikt is dat je drankje dan ook duurder wordt.
De jongeren die dat parttime doen gebruiken dat geld vaak voor uitgaan. Dus die schieten er niks mee op.
Ps deze discussie begon met dat “bedrijven parasieten zijn die niet genoeg betalen”
Domme uitspraak. Onderschrijf ik geheel niet.quote:Ps deze discussie begon met dat “bedrijven parasieten zijn die niet genoeg betalen”
het probleem is dat voor de bedrijven de loonkosten met meer dan het dubbele stijgen to van het netto loon voor de werknemer , door dat er zo gruwelijk veel afgaatquote:Op zondag 6 april 2025 21:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niemand pleit voor ongebreidelde loonstijging, maar als het goed is is ook niemand voor ongebreidelde prijsstijgingen die bedrijven wel degelijk hebben doorgevoerd. De inflatie is slechts ten dele gecompenseerd. Het nadeel ligt bij de werkende.
Als je de minimulonen verhoogt dan zal de kostprijs fractioneel stijgen. Ik ken het aandeel loonkosten tov de andere kostenposten in de horeca niet maar stel dat dat 30% is. Een stijging van de lonen met 5% zal de kostprijs met slechts 1,66% doen toenemen.
[..]
Domme uitspraak. Onderschrijf ik geheel niet.
Dat is onzinquote:Ps deze discussie begon met dat "bedrijven parasieten zijn die niet genoeg betalen"
De bedrijven die parasiteren op de overheid en de belastingbetaler zijn grote bedrijven en multinationals met hun tax ruling, niet Schildersbedrijf Peter of Taxi Achmed.quote:Op zondag 6 april 2025 21:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maakt niet uit welk bedrijf, ongebreidelde loonstijging is altijd slecht voor de consument uiteindelijk.
Neem bv horeca, gooi het minimum loon 30% hoger en enige wat je bereikt is dat je drankje dan ook duurder wordt.
De jongeren die dat parttime doen gebruiken dat geld vaak voor uitgaan. Dus die schieten er niks mee op.
Ps deze discussie begon met dat “bedrijven parasieten zijn die niet genoeg betalen”
Ja dat zeg ik.quote:Op zondag 6 april 2025 21:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De bedrijven die parasiteren op de overheid en de belastingbetaler zijn grote bedrijven en multinationals met hun tax ruling, niet Schildersbedrijf Peter of Taxi Achmed.
Ach UK. Zoals in Oxford zeker. Waar de toekomstige upper class zich struikelend over de zwervers een weg van het station naar de universiteit baant. Zelden zoiets pervers gezienquote:
Toen was geluk nog heel gewoon.quote:Op zondag 6 april 2025 21:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ach UK. Zoals in Oxford zeker. Waar de toekomstige upper class zich struikelend over de zwervers een weg van het station naar de universiteit baant. Zelden zoiets pervers gezien
Het is een misverstand dat we tot het gaatje zouden moeten gaan om die bedrijven hier te houden. Unilever en Shell zijn vertrokken, wat is er concreet aan verloren? Van mij mogen er nog vele volgen.quote:Op zondag 6 april 2025 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar iedere afgestudeerde, IT specialist of consultant wil bij zo’n bedrijf aan de slag.
Omdat geld er geen probleem is (The big five, de Googles en zulks)
We mogen niet profileren en discrimineren tref je altijd de verkeerden.
En als multinationals het zat zijn vertrekken ze en daarmee vele banen en casgstromen.
Het is altijd al een, zeker voor Europese begrippen, extreme klassenmaatschappij geweest. Tenzij je het vergelijkt met de VS, waar je als je geen werk hebt gewoon onder een brug kan slapen en uit de vuilnisbak kan vreten.quote:Op zondag 6 april 2025 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toen was geluk nog heel gewoon.
Maar ik de UK echt zo afgetakeld? Ben er jaren niet meer geweest.
Wel heel zwart wit hoor dit.quote:Op zondag 6 april 2025 22:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is altijd al een, zeker voor Europese begrippen, extreme klassenmaatschappij geweest. Tenzij je het vergelijkt met de VS, waar je als je geen werk hebt gewoon onder een brug kan slapen en uit de vuilnisbak kan vreten.
En waar niemand dan ook maar een greintje medelijden mee heeft want dan hadden ze maar beter hun best moeten doen. Ofzo.
Die kutbedrijven als Google of VidaXL ga je niet missen. En bedrijven als Taxi Achmed en schilderbedrijf Peter blijven echt wel.quote:Op zondag 6 april 2025 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar iedere afgestudeerde, IT specialist of consultant wil bij zo’n bedrijf aan de slag.
Omdat geld er geen probleem is (The big five, de Googles en zulks)
We mogen niet profileren en discrimineren tref je altijd de verkeerden.
En als multinationals het zat zijn vertrekken ze en daarmee vele banen en casgstromen.
Ik geloof niet dat er daar nou veel van zijn en ik geloof wel dat ondernemerschap inclusief grote bedrijven onderbrengen in je land een positief effect heeft.quote:Op zondag 6 april 2025 22:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Die kutbedrijven als Google of VidaXL ga je niet missen. En bedrijven als Taxi Achmed en schilderbedrijf Peter blijven echt wel.
Als een bedrijf de maatschappij meer kost dan het oplevert, dan is het een kutbedrijf. Extreem energieverbruik (als er weinig tegenover staat) of uitbuiting van personeel is echt niet te verantwoorden.
Zo’n hoofdklep is wel een van de meest belachelijke mode items die er bestaat hè?quote:Op zondag 6 april 2025 22:05 schreef phpmystyle het volgende:
De linkse zweep gaat flink over de onderklasse aldaar![]()
Bekijk deze YouTube-video
Vreemd, ben benieuwd wie die uitspraak heeft gedaan.quote:Op zondag 6 april 2025 21:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik dacht dat de discussie begon met de constatering dat grote bedrijven weinig belasting betalen.quote:Op zondag 6 april 2025 22:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vreemd, ben benieuwd wie die uitspraak heeft gedaan.
Is nogal afhankelijk van welk bedrijf, Shell heeft zijn bedrijfsvoering altijd al vooral elders gehad (logisch aangezien wij geen olie hebben) dus dat doet niet enorm veel qua bedrijvigheid op wat managementfuncties na.quote:Op zondag 6 april 2025 21:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is een misverstand dat we tot het gaatje zouden moeten gaan om die bedrijven hier te houden. Unilever en Shell zijn vertrokken, wat is er concreet aan verloren? Van mij mogen er nog vele volgen.
Ja, en het toppunt van kapitalisme is rijk worden door te speculeren met andermans geldquote:
Wierd is blijkbaar wel fan van het huidige zootje prutsers.quote:Op maandag 7 april 2025 07:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het moeten zware tijden zijn voor Wierd.
Die mogen inderdaad wel even rustig herbronnen.quote:Op maandag 7 april 2025 10:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik hoop hierna inderdaad op een kabinet met - het liefste - Pvda / GL - CDA - D66, als het moet kan de VVD er ook nog wel bij, maar na 34 jaar kabinetsdeelname van de afgelopen 40 jaar, mag de VVD wat mij betreft wel even terug het hok in.
Hoogtepunt van het fossiele tijdperk.quote:Op maandag 7 april 2025 09:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mooi, de jaren 90 waren een prima tijd
Na deze kneuzenkermis gaat de goegemeente terug naar partijen met die decennia hebben aangetoond capabele bestuurders te kunnen leveren die zaken voor elkaar krijgen.quote:
Het beste medicijn tegen populisme en extremisme is die lui een tijd aan de macht hebben.quote:
Que? Als er iemand de media voortdurend bespeelde was het Omtzigt wel.quote:Op maandag 7 april 2025 11:34 schreef MoreDakka het volgende:
Toch wel teleurstellend, mochten die peilingen correct zijn. Geeft maar weer aan dat dat hele NSC alleen maar gebouwd is op de onterechte reputatie van een middelmatige politicus die zonder er zelf wat aan te doen een mediaster werd.
Mja, dit is wel een goed punt. De media laat zich makkelijk bespelen, dat is waar.quote:Op maandag 7 april 2025 14:13 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Que? Als er iemand de media voortdurend bespeelde was het Omtzigt wel.
Die gooit voortdurend lijntje uit naar de media met tips ergens naar te graven zodat hij er vragen over kan stellen.
Nouja je kunt de media natuurlijk niet verwijten dat ze achter interessante en goede tips en verhalen aangaan. Dat is hun werk.quote:Op maandag 7 april 2025 14:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mja, dit is wel een goed punt. De media laat zich makkelijk bespelen, dat is waar.
Zoals alle politieke snoepjes van de maand sinds 2001.quote:Op maandag 7 april 2025 11:34 schreef MoreDakka het volgende:
Toch wel teleurstellend, mochten die peilingen correct zijn. Geeft maar weer aan dat dat hele NSC alleen maar gebouwd is op de onterechte reputatie van een middelmatige politicus die zonder er zelf wat aan te doen een mediaster werd.
Het is vooral NSC en BBB die inleveren, niet echt extreem rechtse partijen.quote:
Wat jij extreemrechts noemt verliest 2 hele zeteltjes, nou niet echt een gigantische verschuiving en als je extreemlinks erbij pakt dan staan de flanken zelfs op winst.quote:
Ik noem Wierd zoquote:Op maandag 7 april 2025 18:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Wat jij extreemrechts noemt verliest 2 hele zeteltjes, nou niet echt een gigantische verschuiving.
Als je PVV, SGP, JA21, FVD, PVDD en SP als de flanken beschouwt dan staan ze zelfs op winst.quote:Op maandag 7 april 2025 15:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is vooral NSC en BBB die inleveren, niet echt extreem rechtse partijen.
Vooral NSC wat niet levert, dus of dit nu een "verschuiving naar het midden is".
Klopt, daarom is ook D66 aan het afsterven, samen met de PVV.quote:Op maandag 7 april 2025 11:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het beste medicijn tegen populisme en extremisme is die lui een tijd aan de macht hebben.
Dat is symptomatisch voor bedrijven in dit land, of zo? Dat ze dat niet doen?quote:Op zondag 6 april 2025 20:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, het is niets voor mij en ik zou het ook niet kunnen. Ik heb daarentegen weer andere kwaliteiten.
[..]
Nogmaals: waarom zou een bedrijf geen loon hoeven te betalen waarmee een werknemer zich in zijn levensonderhoud zou kunnen voorzien?
zuchtquote:Op maandag 7 april 2025 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat ondernemers allemaal uitpersers zijn is net zo lamlendig als de bewering dat mensen in armoede lui zijn.
Maar goed, we gaan gelukkig weer 'naar het midden' en zo.
ik ben tegen een belasting op arbeid tot modaalquote:Op zondag 6 april 2025 17:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ze zijn begonnen met de laatste gesprekken over de voorjaarsnota en dat gaat schijnbaar in een ijzige sfeer: https://www.ad.nl/politie(...)zige-sfeer~a2df05ef/quote:
NSC, BBB, en PVV hebben vast geen belang bij een val van het kabinet.quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn begonnen met de laatste gesprekken over de voorjaarsnota en dat gaat schijnbaar in een ijzige sfeer: https://www.ad.nl/politie(...)zige-sfeer~a2df05ef/
Ze hebben in principe t/m vrijdag en het is volgens Agema een erg lastige puzzel: https://www.nd.nl/varia/v(...)ota-erg-lastig-wordt
Dus dat kan elk moment in iets veel heftigers losbarsten dan de lintjesrel. Ik lees berichten van journalisten die zeggen dat Wilders al sinds januari er vanuit gaat dat deze onderhandelingen nooit gaan lukken, al zou dat ook wensdenken van die journalisten kunnen zijn (ze voorspellen inmiddels wel heel vaak de val van het kabinet).
Dat laatste ligt m.i. meer bij een gebrek aan moed en angst voor wat daarna komt, dan reden. Tom-Jan Meeus schreef daar gisteren of afgelopen weekend een goed stuk over, perfect toepasbaar op dit kabinet van misfits en incapabelen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn begonnen met de laatste gesprekken over de voorjaarsnota en dat gaat schijnbaar in een ijzige sfeer: https://www.ad.nl/politie(...)zige-sfeer~a2df05ef/
Ze hebben in principe t/m vrijdag en het is volgens Agema een erg lastige puzzel: https://www.nd.nl/varia/v(...)ota-erg-lastig-wordt
Dus dat kan elk moment in iets veel heftigers losbarsten dan de lintjesrel. Ik lees berichten van journalisten die zeggen dat Wilders al sinds januari er vanuit gaat dat deze onderhandelingen nooit gaan lukken, al zou dat ook wensdenken van die journalisten kunnen zijn (ze voorspellen inmiddels wel heel vaak de val van het kabinet).
Nee die nutteloze plucheplakkers zullen de schade die ze aan Nederland toebrengen uit puur eigenbelang proberen te maximaliseren.quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
NSC, BBB, en PVV hebben vast geen belang bij een val van het kabinet.
Denk aan je bloeddruk.quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee die nutteloze plucheplakkers zullen de schade die ze aan Nederland toebrengen uit puur eigenbelang proberen te maximaliseren.
Klopt, maar de VVD juist steeds meer.quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
NSC, BBB, en PVV hebben vast geen belang bij een val van het kabinet.
Precies. Hoewel ze een beetje onzichtbaar zijn in deze regering zouden ze ook de PVV nog een trap de kelder in kunnen geven door te framen dat met deze partijen niet constructief te onderhandelen is. Met Yesilgoz zullen ze nooit echt populair worden maar als het klassieke midden dan samen goed campagne voert zullen de anti-timmermans stemmers misschien naar VVD of CDA gaan en kan het populisme weer even in de touwen uithijgenquote:
Zou kunnen. Als je erin betrekt dat de VVD ongeveer de uitvinder van het opportunisme is zou dat best een rationele gedachte kunnen zijn.quote:
De VVD zit nu in een coalitie met:quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zou kunnen. Als je erin betrekt dat de VVD ongeveer de uitvinder van het opportunisme is zou dat best een rationele gedachte kunnen zijn.
Maar de weg naar de verkiezingen duurt nog lang, het blijft een gok.
Maar dan zal de VVD over links moeten met PvdA/GL/VOLT/D66.
Dit is echt lachwekkend, dit geloof je zelf ook helemaal niet.quote:Op dinsdag 8 april 2025 09:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD zit nu in een coalitie met:
- een partij die onze internationale positie te grabbel wil gooien
- een partij die wil dat de stikstofuitstoot van bedrijven onmogelijk laag wordt gelegd om een paar boeren te redden
- een partij waar niet mee valt te onderhandelen omdat er een enorm emotionele leider alles bepaalt
Dit was op het laatste na allemaal een jaar geleden nog anders.
Nu die 3 ook nog allemaal zich financieel onverantwoordelijk willen gedragen en met miljarden willen smijten, iets waar VVD met de PvdA en D66 nooit last mee heeft gehad, wordt het echt wel steeds onaantrekkelijker. Heinen wil straks niet de minister zijn die alles financieel uit de klauwen heeft laten lopen, iets wat NSC, BBB en PVV alle 3 wel eisen. PvdA-GL, CDA, D66 staan nog wel voor net begrotingsbeleid.
En dat allemaal voor immigratie (het enige onderwerp dat ze nog bindt), waar dan weer een minister zit die niks uit voert.
Met miljarden smijten op het moment dat het niet kan hebben PvdA, D66 en CDA nooit geëist. Dat weet jij ook wel. Dat je dat lachwekkend noemt is een soort reflex om de pure idioterie waar de VVD nu mee bezig is te verdedigen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is echt lachwekkend, dit geloof je zelf ook helemaal niet.
VVD zit in een tweespalt tussen inderdaad de problemen die jij opnoemt, maar anderzijds het enorm progressieve denken van andere partijen. Iets waar de VVD achterban ook niet van gecharmeerd is.
Volgens mij voorspelde jij ook dat NSC niet in deze coalitie zou stappen, is ook niet uitgekomen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met miljarden smijten op het moment dat het niet kan hebben PvdA, D66 en CDA nooit geëist. Dat weet jij ook wel. Dat je dat lachwekkend noemt is een soort reflex om de pure idioterie waar de VVD nu mee bezig is te verdedigen.
Ik voorspel ook niet dat ze nu vallen, daar ga ik eigenlijk helemaal niet vanuit. De VVD heeft zich hier veel te diep ingegraven. En nu zit Heinen vast aan onderhandelen met 3x de SP.quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij voorspelde jij ook dat NSC niet in deze coalitie zou stappen, is ook niet uitgekomen.
Je politieke neus klopt dat de huidige stand van zaken er toe kan leiden dat de VVD een uitweg heeft, maar dat dat het alternatief ook niet makkelijk zal zijn.
Ze zitten vooral in een coalitie met 3 partijen die incompetent zijn, geen keuzes durven te maken en overal ruzie over maken. En aangezien niemand behalve de VVD iets heeft aan verkiezingen en er wel belang is te proberen de asielwetten er doorheen te krijgen, voorspel ik dat er heel veel vooruit geschoven wordt en we dan net voor of in de zomer de grote ontploffing krijgen in de voorbereiding naar Prinsjesdag en op het moment dat duidelijk wordt of de asielwetten het gaan halen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met miljarden smijten op het moment dat het niet kan hebben PvdA, D66 en CDA nooit geëist. Dat weet jij ook wel. Dat je dat lachwekkend noemt is een soort reflex om de pure idioterie waar de VVD nu mee bezig is te verdedigen.
Ze zitten nu met 3 partijen in een coalitie die financieel een soort SP geworden zijn, onbegrijpelijk.
Dacht dat je dat bedoelde door deze post:quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik voorspel ook niet dat ze nu vallen, daar ga ik eigenlijk helemaal niet vanuit. De VVD heeft zich hier veel te diep ingegraven. En nu zit Heinen vast aan onderhandelen met 3x de SP.
Dat ik niet verwacht had dat NSC zichzelf op zou heffen door in deze coalitie te stappen klopt. Dat ze dat toch hebben gedaan toont nog meer aan dat Omtzigt een beroerd politicus is.
NSC staat er niet lekker op nee omdat de media de camera's op bontenbal richt, maar als die een misstap maakt heeft NSC weer kans. Zeker die ene Boomsma kan ook wel wat stemmen trekken.quote:
NSC maakt echt geen kans meer. En Bontenbal krijgt eigenlijk juist verrassend weinig aandacht in de media.quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dacht dat je dat bedoelde door deze post:
[..]
NSC staat er niet lekker op nee omdat de media de camera's op bontenbal richt, maar als die een misstap maakt heeft NSC weer kans. Zeker die ene Boomsma kan ook wel wat stemmen trekken.
De NSC had gezien zijn programma nooit in dit kabinet moeten stappen, en had er ook diverse keren uit kunnen of moeten stappen, valt me zeer tegen wat deze partij laat zien, wat de PVV en BBB doen is niet verrassend, die kunnen niet beterquote:Op dinsdag 8 april 2025 10:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
NSC maakt echt geen kans meer. En Bontenbal krijgt eigenlijk juist verrassend weinig aandacht in de media.
Begrijp mij niet verkeerd, je bent een beste gozer. En op detailniveau weet je soms best wat te vertellen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
NSC maakt echt geen kans meer. En Bontenbal krijgt eigenlijk juist verrassend weinig aandacht in de media.
Een partij als NSC kan ooit best wel weer terugkomen als ze minstens 2/3 zetels houden, maar de komende verkiezingen gaan ze echt niet veel zetels houden. Als je in zo'n negatieve spiraal zit in de peilingen is dat bijna onmogelijk om te draaien.quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Begrijp mij niet verkeerd, je bent een beste gozer. En op detailniveau weet je soms best wat te vertellen.
Maar je denkt veel te absoluut, je weet het allemaal heel zeker. Ook met wel/niet deelname NSC.
Punt is dat je het met (geo)politiek nooit iets zeker kan weten, externe dynamica maken dat politici of electoraat ineens een bepaalde richting worden opgeduwd. Een beetje zoals de wind blaast.
Iets meer een slag om de arm is soms best wel gepast.
Als we in Nederland wel eens klagen dat er teveel partijen zijn, dan kan NSC beter ophouden met bestaan. Ze hebben maar heel kort bestaan en enkel teleurgesteld. Beter om door te selecteren.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een partij als NSC kan ooit best wel weer terugkomen als ze minstens 2/3 zetels houden, maar de komende verkiezingen gaan ze echt niet veel zetels houden. Als je in zo'n negatieve spiraal zit in de peilingen is dat bijna onmogelijk om te draaien.
Bovendien zit er weinig substantieels bij de NSC-kiezer, die heeft op die partij gestemd vanwege een belofte die ze niet nakomen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een partij als NSC kan ooit best wel weer terugkomen als ze minstens 2/3 zetels houden, maar de komende verkiezingen gaan ze echt niet veel zetels houden. Als je in zo'n negatieve spiraal zit in de peilingen is dat bijna onmogelijk om te draaien.
Mwah de PvdA gelooft best in meer uitgeven inderdaad, het verschil met deze club is alleen dat de PvdA ook altijd bereid is dat gewoon netjes te dekken met bijvoorbeeld een belastingverhoging en zijn plannen gewoon laat doorrekenen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 10:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is echt lachwekkend, dit geloof je zelf ook helemaal niet.
Met miljarden smijten bedoelde ik inderdaad ongedekt, anders is het eerder ombuigen dan met miljarden smijten. Daarom de vergelijking met de SP, die heeft ook nogal die neiging om hun plannen niet te dekken. En nu zit Heinen dus met 3 financieel woordvoerders aan tafel die een voorstel financieel dekken bijna iets vies vinden, hoelang de VVD dat gaat trekken is voor mij echt de vraag.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:38 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Mwah de PvdA gelooft best in meer uitgeven inderdaad, het verschil met deze club is alleen dat de PvdA ook altijd bereid is dat gewoon netjes te dekken met bijvoorbeeld een belastingverhoging en zijn plannen gewoon laat doorrekenen.
Dat ligt bij de PVV en BBB wel anders, die willen wel meer uitgeven maar nergens het bonnetje leggen. In de woorden van Wiegel: Sinterklaas bestaat.
Dat drie partijen hun plannen al niet wilden laten doorrekenen door het CPB was al een veeg teken natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met miljarden smijten bedoelde ik inderdaad ongedekt, anders is het eerder ombuigen dan met miljarden smijten. Daarom de vergelijking met de SP, die heeft ook nogal die neiging om hun plannen niet te dekken. En nu zit Heinen dus met 3 financieel woordvoerders aan tafel die een voorstel financieel dekken bijna iets vies vinden, hoelang de VVD dat gaat trekken is voor mij echt de vraag.
Alsof de VVD niet met miljarden smijt. Hoe zij onze economie hebben ingericht is heel kostbaar. We laten gigantisch veel van onze economie wegvloeien richting een te kleine top.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met miljarden smijten bedoelde ik inderdaad ongedekt, anders is het eerder ombuigen dan met miljarden smijten. Daarom de vergelijking met de SP, die heeft ook nogal die neiging om hun plannen niet te dekken. En nu zit Heinen dus met 3 financieel woordvoerders aan tafel die een voorstel financieel dekken bijna iets vies vinden, hoelang de VVD dat gaat trekken is voor mij echt de vraag.
Wat was die belofte? Was het het geheel niet onderbouwde goed bestuur (bestuurscultuur), was het de bestaanszekerheid of was het het afzetten tegen Rutte?quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bovendien zit er weinig substantieels bij de NSC-kiezer, die heeft op die partij gestemd vanwege een belofte die ze niet nakomen.
Vooral de belofte van goed bestuur, die poging is gewoon zichtbaar mislukt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:58 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat was die belofte? Was het het geheel niet onderbouwde goed bestuur (bestuurscultuur), was het de bestaanszekerheid of was het het afzetten tegen Rutte?
Dat dus en stap je in een kabinet met de PVV en BBB wat al dubieus is en op momenten dat ze er een puinzooi van maken trek je de stekker er niet uitquote:Op dinsdag 8 april 2025 13:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vooral de belofte van goed bestuur, die poging is gewoon zichtbaar mislukt.
De VVD dekt hun plannen gewoon wel. Wat je ook van ze vindt, het is niet zo dat zij roepen dat je het begrotingstekort en de staatsschuld wel lekker op kunt laten lopen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Alsof de VVD niet met miljarden smijt. Hoe zij onze economie hebben ingericht is heel kostbaar. We laten gigantisch veel van onze economie wegvloeien richting een te kleine top.
Precies, toch wat anders dan Henk Vermeer die meent dat de staatschuld wel omhoog kan naar 50% zodat met 70 miljard te verjubelen heeft zonder de pijnlijke consequenties te nemen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD dekt hun plannen gewoon wel. Wat je ook van ze vindt, het is niet zo dat zij roepen dat je het begrotingstekort en de staatsschuld wel lekker op kunt laten lopen.
Dat zie ik echt niet, die hebben alleen maar gestemd op (de karikatuur) Omtzigt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bovendien zit er weinig substantieels bij de NSC-kiezer, die heeft op die partij gestemd vanwege een belofte die ze niet nakomen.
Dat klopt maar dat neemt niet weg dat ze met geld smijten. Vrijwel alle partijen doen dat, bij PvdA/GL of andere linkse partijen wordt dat ook altijd beweerd maar die laten hun plannen ook gewoon doorrekkenen en dekken.quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD dekt hun plannen gewoon wel. Wat je ook van ze vindt, het is niet zo dat zij roepen dat je het begrotingstekort en de staatsschuld wel lekker op kunt laten lopen.
Met geld smijten bedoelde ik dit keer echt als het nu verhogen van de staatsschuld, terwijl we in economisch onzekere tijden zitten. De energie-prijsverlaging van Koolmees was ook met geld smijten, maar wel een verstandig pakket wat op dat moment ook gewoon kon. En het was een eenmalige regeling, niet structureel.quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat neemt niet weg dat ze met geld smijten. Vrijwel alle partijen doen dat, bij PvdA/GL of andere linkse partijen wordt dat ook altijd beweerd maar die laten hun plannen ook gewoon doorrekkenen en dekken.
Daarbij de staatsschuld niet laten oplopen zegt weinig over of je met geld smijt. Tijdens Corona is dat bijvoorbeeld gedaan zonder dat de schuld opliep, dat was niet omdat men niet grof geld uitgaf. Denk bijvoorbeeld aan Siewert met zijn deal.
Dat zie je verkeerd danquote:Op dinsdag 8 april 2025 14:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zie ik echt niet, die hebben alleen maar gestemd op (de karikatuur) Omtzigt.
Mwah. Zonder Omtzigt had die partij nooit gestaan waar ze nu zijn. Dus ik kan mij best vinden in het statement van MoreDakka. Het was allemaal leuk verpakt, maar alle principes lijken echt per direct overboord gekieperd toen de partij daadwerkelijk in het kabinet terecht kwam.quote:
Dat lees je verkeerd.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:32 schreef Szura het volgende:
Mislukkeling Eppo Bruins alweer teruggefloten wat betreft de NTR
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rheid-wil-behoud-ntr
De NTR verdwijnt dus wel, maar sommige programma's worden bij de NOS ondergebracht in dit voorstel.quote:De programma's van de omroep NTR, zoals het Sinterklaasjournaal en het Klokhuis, moeten blijven bestaan. Dat vindt een Kamermeerderheid van in elk geval GroenLinks-PvdA, VVD, D66, NSC, VOLT en SP. Deze partijen vinden dat de NTR met de NOS moet fuseren.
Wel fijn ook dat kabinet SBS-1 geduldig afwachtte tot de ophef echt te groot werd voordat er een reactie werd gegeven.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:36 schreef Szura het volgende:
En na 1,5 jaar genocide gaan WE eindelijk een ambassadeurtje ontbieden, want het afknallen van 15 hulpverleners en ze in een massagraf gooien en vervolgens onzinpropaganda verspreiden lag er toch wat te dik bovenop:
https://www.rijksoverheid(...)cente-ontwikkelingen
Bedankt voor het bevestigen dat hij is teruggeflotenquote:Op dinsdag 8 april 2025 16:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat lees je verkeerd.
[..]
De NTR verdwijnt dus wel, maar sommige programma's worden bij de NOS ondergebracht in dit voorstel.
Incorrect. De NTR verdwijnt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:45 schreef Szura het volgende:
[..]
Bedankt voor het bevestigen dat hij is teruggefloten
Het behouden van de programma's is altijd het idee geweest, hij wil gewoon schrappen in het aantal directieleden. De NTR moet weg, de programma's niet.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:45 schreef Szura het volgende:
[..]
Bedankt voor het bevestigen dat hij is teruggefloten
Van de NOS. Is het nou een motie of een wetsvoorstel?quote:De motie is een verzoek aan het kabinet. Staatssecretaris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) zei vorige week in het debat dat ook hij het niet haalbaar acht dat het verbod nog dit jaar ingaat. Hij denkt nog zeker anderhalf jaar nodig te hebben voor 'lagere wetgeving' om het verbod te regelen.
[...]
Nu de Tweede Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen, moet ook de Eerste Kamer zich er nog over uitspreken. Het is nu al duidelijk dat daar een meerderheid is voor het algeheel vuurwerkverbod.
Het vuurwerkverbod is een wet, daar gaat de 2e alinea over. De ingangsdatum is een motie, een verzoek dus. Het idee van de CU over buurthuizen is ook een verzoek tot het maken van een AMvB en niet per sé onderdeel van de wet. De wet blijft staan als dat deel niet lukt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Van de NOS. Is het nou een motie of een wetsvoorstel?
Ja, het was alleen raar dat hij de NTR zo specifiek benoemde. Net als bij de andere omroepen is het prima als NOS en NTR mergen, net zoals AvroTros/Powned hebben aangekondigd.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het behouden van de programma's is altijd het idee geweest, hij wil gewoon schrappen in het aantal directieleden. De NTR moet weg, de programma's niet.
NTR is geen echte omroep, daarom noemde hij dat los. Net zoals de NOS geen omroep is. Hij zei dat alles in de omroephuizen moest, behalve de NOS die daar los naast blijft bestaan. NTR kan niet bestaan in een omroephuis. De programma's grotendeels wel. Waarom zou de TROS het Sinterklaasjournaal niet kunnen maken, bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:11 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ja, het was alleen raar dat hij de NTR zo specifiek benoemde. Net als bij de andere omroepen is het prima als NOS en NTR mergen, net zoals AvroTros/Powned hebben aangekondigd.
Op die manier. Zeer onduidelijk neergezet weer van de NOS.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het vuurwerkverbod is een wet, daar gaat de 2e alinea over. De ingangsdatum is een motie, een verzoek dus. Het idee van de CU over buurthuizen is ook een verzoek tot het maken van een AMvB en niet per sé onderdeel van de wet. De wet blijft staan als dat deel niet lukt.
De NTR is een taakomroep, met als taak te focussen op informatie, educatie, kunst & cultuur, jeugd en diversiteit. Die taakomroepen zijn er om te waarborgen dat bepaalde soorten van content gemaakt blijven worden door de publieke omroep.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
NTR is geen echte omroep, daarom noemde hij dat los. Net zoals de NOS geen omroep is. Hij zei dat alles in de omroephuizen moest, behalve de NOS die daar los naast blijft bestaan. NTR kan niet bestaan in een omroephuis. De programma's grotendeels wel. Waarom zou de TROS het Sinterklaasjournaal niet kunnen maken, bijvoorbeeld?
Die voorwaarden zijn dus niet echt onderdeel van de wet waar de VVD al mee heeft ingestemd. Dus tenzij ze volgend jaar een intrekkingswet gaan schrijven (en dat gebeurt echt zeer zelden) is er dus wel een verbod, of er nu wel of niet aan die voorwaarden wordt voldaan.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Op die manier. Zeer onduidelijk neergezet weer van de NOS.
Nou ja, het komt er volgend jaar ook niet natuurlijk, daar zorgen de voorwaarden van de VVD wel voor.
Dat weet ik. En ik zou het andersom doen: die omroephuizen weg, laat die maar kijken of ze wat kunnen bij RTL en SBS. En alleen de 2 taakomroepen (NOS en NTR) houden.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:23 schreef aquawoman het volgende:
[..]
De NTR is een taakomroep, met als taak te focussen op informatie, educatie, kunst & cultuur, jeugd en diversiteit. Die taakomroepen zijn er om te waarborgen dat bepaalde soorten van content gemaakt blijven worden door de publieke omroep.
Dat weet je niet. Het enige dat duidelijk is, is dat de wet in 2025 nog niet ingaat.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die voorwaarden zijn dus niet echt onderdeel van de wet waar de VVD al mee heeft ingestemd. Dus tenzij ze volgend jaar een intrekkingswet gaan schrijven (en dat gebeurt echt zeer zelden) is er dus wel een verbod, of er nu wel of niet aan die voorwaarden wordt voldaan.
En aangezien ze pas op zijn vroegst ergens in juni/juli 2026 weten of er aan die voorwaarden gaat worden voldaan, is dat al te laat voor een intrekkingswet om nog vuurwerk in te kunnen kopen.
Het enige wat duidelijk is, is dat er straks een wet is aangenomen die een vuurwerkverbod in stelt. Met een verzoek dat uit te stellen tot 2026, maar dat is een verzoek dat het kabinet bijvoorbeeld in overleg met de burgemeesters kan negeren. Al zie ik het ook niet dit jaar in gaan, maar dat heb ik nooit gedacht. Maar verder ziet ook niemand deze wet nog ingetrokken worden.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Het enige dat duidelijk is, is dat de wet in 2025 nog niet ingaat.
Ze gaan een meerderheid niet negeren, dus die hoop kun je laten varen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het enige wat duidelijk is, is dat er straks een wet is aangenomen die een vuurwerkverbod in stelt. Met een verzoek dat uit te stellen tot 2026, maar dat is een verzoek dat het kabinet bijvoorbeeld in overleg met de burgemeesters kan negeren.
Ze negeren moties net zo vaak als dat ze uitgevoerd worden, zo ongeveer. Alle kabinetten doen dat trouwens. Dus zo gek zou het niet zijn. Maar nogmaals: ik ben altijd uitgegaan van 2026/2027 en niet van 2025/2026.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ze gaan een meerderheid niet negeren, dus die hoop kun je laten varen.
Als jij het zo zeker zegt dan kan ik er heel gerust van uit gaan dat het niet zo isquote:Op dinsdag 8 april 2025 17:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat vuurwerkverbod voor 2026/2027 is bij het aannemen van deze wet in de EK gewoon zeker.
Nou, kom maar eens op met die lijst ingetrokken aangenomen wetten de laatste 20 jaar... laat staan voor ze in gingen. Of binnen een paar maanden na aannemen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als jij het zo zeker zegt dan kan ik er heel gerust van uit gaan dat het niet zo isDie glazen bol van jou is veel te troebel
Dat is nog inhoudelijk. Daar kan ik me nog best voorstellen dat je juridische haken en ogen hebt (is dat dan incl naamsverandering, is dat niet makkelijk als je staat gesignaleerd bij Interpol oid?).quote:Op dinsdag 8 april 2025 18:21 schreef Kickinalfa het volgende:
Weet je wat, laten we iemand zelf verantwoordelijk gevdnn over zijn eigen leven en als hij/zij volwassen is en liever door het leven gaat als X, lekker laten doen zonder dat iemand daar iets van hoeft te vinden.
Laat diegene en nieuw paspoort aanvragen en klaar.
Dit is wel een erg vreemde gang van zaken. Als er geen meerderheid voor invoering van zo'n wet is dan blijkt dat tijdens zo'n debat of tijdens de stemming vanzelf. Wat is nu precies de overweging van deze partijen om het debat te willen tegenhouden?quote:Op dinsdag 8 april 2025 18:11 schreef Hanca het volgende:
Hier valt de CU (en ook NSC en SGP) mij enorm tegen: https://www.nd.nl/nieuws/(...)otie-om-transgenderw
Prima dat je tegen een wet bent. Ik ken de precieze inhoud van deze wet niet, alleen het globale verhaal. Maar: dan laat je hem naar de Kamer komen, debateer je er over, probeer je hem te amenderen en als dat niet lukt of het echt een slechte wet is stem je hem weg.
Je gaat geen wet weg stemmen nog voor hij in de Kamer ligt, dat is gewoon onbehoorlijke politiek. Wat ik nu zou doen als PvdD/D66/PvdA-GL: kopieer de wet en dien hem in als initiatiefwet, dan kan niemand de behandeling tegenhouden.
Dat is zo, maar ik stem nooit op persoonsvoorkeur maar op een programma van een partijquote:Op dinsdag 8 april 2025 16:32 schreef Friggles het volgende:
[..]
Mwah. Zonder Omtzigt had die partij nooit gestaan waar ze nu zijn. Dus ik kan mij best vinden in het statement van MoreDakka. Het was allemaal leuk verpakt, maar alle principes lijken echt per direct overboord gekieperd toen de partij daadwerkelijk in het kabinet terecht kwam.
Goed bestuur m’n reetquote:Op dinsdag 8 april 2025 18:11 schreef Hanca het volgende:
Hier valt de CU (en ook NSC en SGP) mij enorm tegen: https://www.nd.nl/nieuws/(...)otie-om-transgenderw
Prima dat je tegen een wet bent. Ik ken de precieze inhoud van deze wet niet, alleen het globale verhaal. Maar: dan laat je hem naar de Kamer komen, debateer je er over, probeer je hem te amenderen en als dat niet lukt of het echt een slechte wet is stem je hem weg.
Je gaat geen wet weg stemmen nog voor hij in de Kamer ligt, dat is gewoon onbehoorlijke politiek. Wat ik nu zou doen als PvdD/D66/PvdA-GL: kopieer de wet en dien hem in als initiatiefwet, dan kan niemand de behandeling tegenhouden.
ja, daar zit het probleem iddquote:Op dinsdag 8 april 2025 19:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Toch triest dat we in Nederland zijn afgegleden van het eerste land met legaal homo-huwelijk. Naar een land waar emancipatoire wetten niet eens meer besproken worden door een verbond van extreem-rechts en Christen fundamentalisten. Een achterhoedegevecht ook nog. Dat soort positieve verandering houd je op de lange termijn toch niet tegen.
Publieke omroep... kun je net zo goed de 'objectieve' Joop lezenquote:Op dinsdag 8 april 2025 17:23 schreef aquawoman het volgende:
[..]
De NTR is een taakomroep, met als taak te focussen op informatie, educatie, kunst & cultuur, jeugd en diversiteit. Die taakomroepen zijn er om te waarborgen dat bepaalde soorten van content gemaakt blijven worden door de publieke omroep.
Triest dat het zo ver is afgegleden inderdaad.quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Toch triest dat we in Nederland zijn afgegleden van het eerste land met legaal homo-huwelijk. Naar een land waar emancipatoire wetten niet eens meer besproken worden door een verbond van extreem-rechts en Christen fundamentalisten. Een achterhoedegevecht ook nog. Dat soort positieve verandering houd je op de lange termijn toch niet tegen.
quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:11 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ja, het was alleen raar dat hij de NTR zo specifiek benoemde. Net als bij de andere omroepen is het prima als NOS en NTR mergen, net zoals AvroTros/Powned hebben aangekondigd.
Er gaat op den duur weinig diversiteit in het aanbod overblijven op deze manier, straks kun je amper nog naar een programma over jazz kijken of goede satire. Alles draait om de massa en dus de zoveelste talentjacht/maskershow of reality soap.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:23 schreef aquawoman het volgende:
[..]
TROS Muziekfeest op het Plein. Leerzaam hoor.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:53 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[..]
Er gaat op den duur weinig diversiteit in het aanbod overblijven op deze manier, straks kun je amper nog naar een programma over jazz kijken of goede satire. Alles draait om de massa en dus de zoveelste talentjacht/maskershow of reality soap.
Ook omdat transmensen door extreem rechts gebruikt worden als afleiding voor het feit dat ze niet positiefs klaarspelen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:14 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Triest dat het zo ver is afgegleden inderdaad.
Precies het is echt zon non-issue dat uit Amerika is overgewaaid. Blijkbaar scoort het wel want je ziet toch ook in Nederland meer anti-trans sentiment, hoewel ik het met je eens ben je je komt het ongeveer niet tegen in het dagelijks leven.quote:Op woensdag 9 april 2025 09:59 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Ook omdat transmensen door extreem rechts gebruikt worden als afleiding voor het feit dat ze niet positiefs klaarspelen.
Alsof er niets belangrijkers is om nu over te praten. Om nog maar te zwijgen over het feit dat veel mensen die hierover lopen te roeptoeteren waarschijnlijk niet eens een transpersoon kennen.
Koffie bij het Tolhuis naast het galgenveld anders? Vooral leerzaam. /squote:Op dinsdag 8 april 2025 23:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
TROS Muziekfeest op het Plein. Leerzaam hoor.
Dat extremen een groep niet helpen zie je vaker. Neem ook de LHB discussie. In onze kerk loopt daar nu wat (met name of ze predikant moeten kunnen worden als ze getrouwd zijn). Zegt zo iemand die tegen is 'ik voel me toch echt niet thuis bij zo'n gaypride met allemaal halfblote mensen op een boot'. Net alsof een gemiddelde predikant zich daar bij thuis voelt. Mijn antwoord was dan ook 'als onze predikant bij een straight-pride halfnaakt op een boot gaat staan, zou ik dat ook raar vinden, dat heeft niks met seksuele voorkeur te maken'.quote:Op woensdag 9 april 2025 10:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Precies het is echt zon non-issue dat uit Amerika is overgewaaid. Blijkbaar scoort het wel want je ziet toch ook in Nederland meer anti-trans sentiment, hoewel ik het met je eens ben je je komt het ongeveer niet tegen in het dagelijks leven.
Maarja de meest extreme trans mensen zeggen rare dingen of zien er raar uit dus dan moet de hele groep maar kapot. Dat ze vaker niet zo status quo zijn zal ook niet helpen.
Inhoudsloos gezever.quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Goed dat je je post vooraf gaat met wat het is.quote:Op woensdag 9 april 2025 13:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Inhoudsloos gezever.
De feiten zijn duidelijk: de huidige wet voldoet prima en dat vindt de meerderheid, deze nieuwe wet heeft nooit een kans gehad. Dan moeten de indieners op een gegeven moment kleur bekennen: indienen of niet. Behandelingen worden over het algemeen gewoon vergoed en veruit de meeste mensen boeit het verder ook allemaal niet zo als iemand in transitie gaat. De lobby doet graag anders vermoeden omdat slachtofferschap verkoopt, maar er is helemaal niets aan de hand wat deze nieuwe wet zou moeten oplossen. Het is dus ook geen simpele 'positieve' verandering.
Daarnaast is de lobby van uit Amerika overgewaaide 'progressieve' nonsens op dit gebied juist oppermachtig buiten de Kamer (en bij sommige partijen in de Kamer). De media in Nederland zal nooit kritisch kijken naar die lobby of de activisten, de talking points worden gewoon rechtstreeks en onkritisch overgenomen. Zembla heeft ooit een aflevering gemaakt over het medische schandaal van jeugdtrangsgender'zorg', maar daar komt verder ook niets van terecht behalve wat Kamervragen van iemand die al geen Kamerlid meer is.
De enige keer dat er wat oppositie is volgt er meteen een hoop niet-inhoudelijk gekrijs. De werkelijkheid is niet zo ingewikkeld hier, er zijn mensen die door een bepaalde aandoening een transitie aanbevolen wordt om dat te mitigeren en voor hen is het dus ook mogelijk om die veranderingen te maken in officiële documenten. Daar is helemaal niemand op tegen en werkt prima.
Dat komt ook heel vaak door desinformatie. Net zoals die hele trieste discussie over de lentekriebels week. Duizenden mensen die het materiaal niet gelezen hadden, maar wel stampij maakten omdat iemand iets over de inhoud had beweerd wat niet klopte.quote:Op woensdag 9 april 2025 12:06 schreef Hanca het volgende:
Je merkt dat toch wel vaak, dat mensen in uitersten denken. Een homo is iemand die halfnaakt ronddanst op een boot, een trans is een enorm uitbundig overdreven type, een moslim is een extreem conservatief met lange baard of nikab. Alsof die uitersten voor de hele groep staan. Terwijl dat echt de uitzonderingen zijn.
Daarbij, waarom maak je je zo druk over hoe iemand anders zijn leven leidt? Zolang diegene een ander geen pijn doet, laat hem/haar/hen lekker gaan.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:34 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat komt ook heel vaak door desinformatie. Net zoals die hele trieste discussie over de lentekriebels week. Duizenden mensen die het materiaal niet gelezen hadden, maar wel stampij maakten omdat iemand iets over de inhoud had beweerd wat niet klopte.
En wellicht hebben ze soms ook weinig zin om zich te verdiepen in iets wat anders is dan zij of hun beperkte leefwereld. Ze vergeten vaak dat homo's en lesbiennes net zoals zij gewoon gelukkig willen zijn met hun partner of iemand die zich niet lekker in zijn vel voelt omdat hij/zij zich meer een zij/hij voelt of zelfs non-binair (en dat klinkt heel onbegrijpelijk en modern en eng, maar je komt in het dagelijkse leven genoeg mensen tegen die 'in dat hokje passen') ook gewoon gelukkig en zichzelf wil zijn.
Je case rest niet echt, je zit vooral zonder argumenten.quote:
Geweldig niveautje weer. Ga het vooral niet over de inhoud hebben hoor.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:42 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je case rest niet echt, je zit vooral zonder argumenten.
Gaat dit nou over die transgenderwet of is dit algemeen gelul in de ruimte? Probeer het eens over politiek te hebben.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:41 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Daarbij, waarom maak je je zo druk over hoe iemand anders zijn leven leidt? Zolang diegene een ander geen pijn doet, laat hem/haar/hen lekker gaan.
En vooral ook: die mensen zijn helemaal niet zo anders. De meeste LHBTI+ mensen zijn gewoon mensen die samen willen leven met hun partner in een eigen huis, samen kijken naar Boer zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt of Wie is de Mol, aardappel-groente-vlees eten, juichen voor het Nederlands elftal en mopperen op het weer. Kortom: echte Nederlanders.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:34 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat komt ook heel vaak door desinformatie. Net zoals die hele trieste discussie over de lentekriebels week. Duizenden mensen die het materiaal niet gelezen hadden, maar wel stampij maakten omdat iemand iets over de inhoud had beweerd wat niet klopte.
En wellicht hebben ze soms ook weinig zin om zich te verdiepen in iets wat anders is dan zij of hun beperkte leefwereld. Ze vergeten vaak dat homo's en lesbiennes net zoals zij gewoon gelukkig willen zijn met hun partner of iemand die zich niet lekker in zijn vel voelt omdat hij/zij zich meer een zij/hij voelt of zelfs non-binair (en dat klinkt heel onbegrijpelijk en modern en eng, maar je komt in het dagelijkse leven genoeg mensen tegen die 'in dat hokje passen') ook gewoon gelukkig en zichzelf wil zijn.
Ik vind het wel fijn om ook eens dit geluid te horen van iemand met een religieuze achtergrond trouwens. Mooi dat er overal nog nuance te vinden is en niet alleen maar boos geschreeuw.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
En vooral ook: die mensen zijn helemaal niet zo anders. De meeste LHBTI+ mensen zijn gewoon mensen die samen willen leven met hun partner in een eigen huis, samen kijken naar Boer zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt of Wie is de Mol, aardappel-groente-vlees eten, juichen voor het Nederlands elftal en mopperen op het weer. Kortom: echte Nederlanders.
Maar sommigen doen alsof het een soort zeer vreemde wezens zijn.
En in het geval van een Transpersoon: dat is gewoon iemand die geboren is in het verkeerde lichaam, daar logischerwijs niet gelukkig mee is en dat dus wil veranderen. Stel je voor dat het jouw kind is, die gun je dat dan toch ook gewoon?
En ja, er is al wetgeving en nee, ik weet niet of de nieuwe wetgeving een verbetering zou zijn. Maar een wet over deze mensen verdient een gewone behandeling in de Kamer, geen rare wegstemmerij voordat het wordt ingediend.
Het is niet zo simpel en zwart-wit. Het is helemaal niet duidelijk wat 'geboren in het verkeerde lichaam' betekent, zowel medisch als psychologisch. Zeker bij kinderen maakt dat diagnostiek vrijwel onmogelijk. Bij volwassenen ligt die lat uiteraard veel lager. Maar dat alles maakt dat het zeker nog nodig is om in ieder geval die deskundigenverklaringen te behouden zoals in de huidige wet.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
En in het geval van een Transpersoon: dat is gewoon iemand die geboren is in het verkeerde lichaam, daar logischerwijs niet gelukkig mee is en dat dus wil veranderen. Stel je voor dat het jouw kind is, die gun je dat dan toch ook gewoon?
Het is geen twijfel aan een wetswijziging wat de partijen hebben gedaan, het is op een ongekende manier het normale wetgevingsproces blokkeren op een wet waarvan iedereen wet dat het gevoelig ligt. De partijen zijn niet tegen de wet, maar tegen het praten over de wet. Dat is toch belachelijk, dat moet jij ook toegeven.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:40 schreef MoreDakka het volgende:
En natuurlijk is het weer hetzelfde liedje, er is geen inhoudelijke kennis over het onderwerp dus moet er weer net gedaan worden alsof twijfel aan een wetswijziging gelijk staat aan een soort aanval op 'lhbti'-mensen. Allemaal afleiding, sowieso heeft die transgenderwet helemaal niets te maken met homo's of lesbiennes, dat die er weer bij gesleept moeten worden zegt al genoeg. Nog even wat fijne plusjes scoren met belegen teksten over hoe normaal die mensen eigenlijk ook zijn (alsof dat niet de mening is van de overgrote meerderheid en ook van de meerderheid die deze nieuwe wet niet steunt) en het daadwerkelijke onderwerp is weer ondergesneeuwd
Ik vind het niet zo'n probleem. Er zijn al veel te veel kansloze 'debatten'. Bovendien werd deze oproep ook al gedaan aan het vorige kabinet dus nieuw is het niet.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen twijfel aan een wetswijziging wat de partijen hebben gedaan, het is op een ongekende manier het normale wetgevingsproces blokkeren op een wet waarvan iedereen wet dat het gevoelig ligt. De partijen zijn niet tegen de wet, maar tegen het praten over de wet. Dat is toch belachelijk, dat moet jij ook toegeven.
Vorige keer was het ook schandalig. En ja, er zijn veel zinloze debatten, maar een debat over een wet waar de doelgroep graag wijzigingen ziet is dan weer niet zinloos. Natuurlijk hoef je niet blind die wijziging door te voeren die de doelgroep wil, maar bespreken of het een goed idee is lijkt me echt het minste dat je kunt doen.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n probleem. Er zijn al veel te veel kansloze 'debatten'. Bovendien werd deze oproep ook al gedaan aan het vorige kabinet dus nieuw is het niet.
quote:Op woensdag 9 april 2025 16:40 schreef MoreDakka het volgende:
En natuurlijk is het weer hetzelfde liedje, er is geen inhoudelijke kennis over het onderwerp dus moet er weer net gedaan worden alsof twijfel aan een wetswijziging gelijk staat aan een soort aanval op 'lhbti'-mensen. Allemaal afleiding, sowieso heeft die transgenderwet helemaal niets te maken met homo's of lesbiennes, dat die er weer bij gesleept moeten worden zegt al genoeg. Nog even wat fijne plusjes scoren met belegen teksten over hoe normaal die mensen eigenlijk ook zijn (alsof dat niet de mening is van de overgrote meerderheid en ook van de meerderheid die deze nieuwe wet niet steunt) en het daadwerkelijke onderwerp is weer ondergesneeuwd
Dus nadat je net direct de discussie moest ontvluchten omdat je complete gebrek aan inhoud pijnlijk tentoon werd gesteld. Ga jij nu als totaal onwetende anderen even vertellen dat ze er geen verstand van hebben.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is niet zo simpel en zwart-wit. Het is helemaal niet duidelijk wat 'geboren in het verkeerde lichaam' betekent, zowel medisch als psychologisch. Zeker bij kinderen maakt dat diagnostiek vrijwel onmogelijk. Bij volwassenen ligt die lat uiteraard veel lager. Maar dat alles maakt dat het zeker nog nodig is om in ieder geval die deskundigenverklaringen te behouden zoals in de huidige wet.
Deels een hoor, maar het onderwerp was al controversieel verklaard en er was al een eerdere motie geweest om het niet door te laten gaan, die laatste is iig genegeerd door de minister destijds. Dus om nu helemaal de bal neer te leggen bij het huidige kabinet is ook niet fair.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen twijfel aan een wetswijziging wat de partijen hebben gedaan, het is op een ongekende manier het normale wetgevingsproces blokkeren op een wet waarvan iedereen wet dat het gevoelig ligt. De partijen zijn niet tegen de wet, maar tegen het praten over de wet. Dat is toch belachelijk, dat moet jij ook toegeven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |