Maar met de dalende onderwijscijfers moet je niet meer taken op het bord van het onderwijs gooien, liever kijken welke taken er af kunnen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Toch vreemd dan dat ik en schoolzwemmen heb gehad en prima onderwijs heb genoten.
Vroeger (1962) kreeg men geen zwemles, er was niet eens een zwembad , en we haalden ook de Mulo en HBSquote:Op zaterdag 5 april 2025 08:01 schreef Hexagon het volgende:
Is ABC echt nodig? Ik heb zelf alleen A en B. Kon met A al prima zwemmen en dus had ik geen zin meer in nog meer zwemles (ik speelde liever buiten dan dat soort verplichtingen).
B heb ik alleen wegens opgelegd schoolzwemmen en op gaan voor een diploma me positieve aandacht opleverde.
Dat 'gevarieerde aanbod' had ik ook, maar dat was dan 1 of soms 2 uur per dag. Plus dagelijks minstens een half uur bijbelonderwijs en psalmzingen, dat kwam er wel bij (ik ging trouwens ook 3 kwartier per dag langer naar school dan mijn kinderen nu). Maar je zegt het zelf al: iedereen kon lezen en rekenen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Ik moet zeggen dat ik op de basisschool, waar in in 1996 vanaf kwam, ik wel een behoorlijk gevarieerd aanbod had. Vanaf groep vier biologie en vanaf groep vijf ook aardrijkskunde en geschiedenis. Al kun je die vakken deels bij taal optellen omdat je er ook gewoon begrijpend voor moet lezen. Met taal waren we ook al verder dan gemiddeld, heel veel heb ik in de brugklas opnieuw gehad.
Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.
Het aantal uitstapjes was dan niet zo hoog. Een keer of vier per jaar. Een schoolreisje, een activiteitendag en misschien twee keer een excursie.
Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.
Wij hebben dit ook ingevoerd: dagelijks een kwartier. Op de vmbo-locatie. Ik heb er nog geen persoonlijke ervaring mee omdat ik geen onderbouw lesgeef momenteel, maar de reacties van mijn collega's zijn erg positief.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
De middelbare school van mijn dochter heeft in het HAVO/VWO klas 1 t/m 3 gebouw elke week op een ander moment een lees half uur, een half uur dat letterlijk iedereen in het gebouw aan het lezen is. Van leerlingen tot leerkrachten en zelfs de congiërge zit in de aula te lezen ivm de kinderen die een tussenuur hebben door uitval. Sinds ze dat hebben ingevoerd gaat niet alleen het lezen met sprongen vooruit, andere talige vakken ook. En iedereen vindt het leuk, omdat uiteindelijk iedereen wel een genre kan vinden dat hun interesse heeft. Je mag namelijk zelf kiezen.
Wat mij betreft een geweldig initiatief, maar aan de andere kant: zou het niet zo moeten zijn dat ze dit al vanuit de basisschool kennen? En toen ik een leerkracht er over sprak gaf die aan dat ze het in het VMBO gebouw ook wel wilden invoeren, maar dat ze er achter kwamen dat veel bruggers eigenlijk geen enkel boek goed konden volgen. Daar schrokken ze van en ze gaan nu aan de slag met hardop lezen en het dan bespreken, maar daar gaan kinderen lezen niet leuker door vinden.
Nou, inderdaad. Die zwakke leerlingen slurpen nu onevenredig veel aandacht op en halen het tempo en de moeilijkheidsgraad voor de hele groep omlaag.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.
Niet eens zo zeer de zwakke leerlingen, maar die met gedragsproblemen. Het de facto afschaffen van cluster 4 heeft wat mij betreft grote negatieve effecten op het welzijn van zowel die leerlingen, de andere leerlingen als het onderwijzend personeel. Ik steun de ideeën van het passend onderwijs wel, maar de uitvoering is gewoon ruk.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. Die zwakke leerlingen slurpen nu onevenredig veel aandacht op en halen het tempo en de moeilijkheidsgraad voor de hele groep omlaag.
Nou ja, dit is natuurlijk wel waarom ons onderwijs verschilt van, pakweg, het Amerikaanse systeem. En dat is wat mij betreft een positief iets.quote:Blijft vreemd dat we ervoor kiezen om de ontwikkeling van degenen met de meeste capaciteiten op te offeren om de ontwikkeling van degenen met de minste capaciteiten een beetje op te trekken.
Kinderen gaan lezen leukER vinden als ze dingen mogen lezen die ze leuk vinden. De Donald Duck, andere strips, graphic novels, boeken die niet per se literatuur zijn maar wel met plezier worden gelezen. Niet als ze per se bepaalde boeken moeten lezen omdat die al bij hun niveau zouden horen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat 'gevarieerde aanbod' had ik ook, maar dat was dan 1 of soms 2 uur per dag. Plus dagelijks minstens een half uur bijbelonderwijs en psalmzingen, dat kwam er wel bij (ik ging trouwens ook 3 kwartier per dag langer naar school dan mijn kinderen nu). Maar je zegt het zelf al: iedereen kon lezen en rekenen.
Dat laatste is nu niet meer het geval en alles moet er dus op gericht zijn om dat weer op te pakken. En ja, dan kun je vooral met (begrijpend) lezen en taal ook veel andere zaken oppakken. Een tekst lezen over de natuur, geschiedenis of aardrijkskunde of een opstel er over maken, dan sla je twee vliegen in één klap.
De middelbare school van mijn dochter heeft in het HAVO/VWO klas 1 t/m 3 gebouw elke week op een ander moment een lees half uur, een half uur dat letterlijk iedereen in het gebouw aan het lezen is. Van leerlingen tot leerkrachten en zelfs de congiërge zit in de aula te lezen ivm de kinderen die een tussenuur hebben door uitval. Sinds ze dat hebben ingevoerd gaat niet alleen het lezen met sprongen vooruit, andere talige vakken ook. En iedereen vindt het leuk, omdat uiteindelijk iedereen wel een genre kan vinden dat hun interesse heeft. Je mag namelijk zelf kiezen.
Wat mij betreft een geweldig initiatief, maar aan de andere kant: zou het niet zo moeten zijn dat ze dit al vanuit de basisschool kennen? En toen ik een leerkracht er over sprak gaf die aan dat ze het in het VMBO gebouw ook wel wilden invoeren, maar dat ze er achter kwamen dat veel bruggers eigenlijk geen enkel boek goed konden volgen. Daar schrokken ze van en ze gaan nu aan de slag met hardop lezen en het dan bespreken, maar daar gaan kinderen lezen niet leuker door vinden.
Ik merk eerlijk gezegd dat heel erg veel mensen nauwelijks kunnen rekenen en vooral aangeleerd is dat rekenen moeilijk is. Zelfs mensen met een hoger opleiding. Ik heb het niet over hogere wiskunde. Het verbaasd mij dan ook niets dat zoveel mensen de meest smerige financiële producten is aangedraaid de afgelopen pak hem beet, 30 jaar.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Ik moet zeggen dat ik op de basisschool, waar in in 1996 vanaf kwam, ik wel een behoorlijk gevarieerd aanbod had. Vanaf groep vier biologie en vanaf groep vijf ook aardrijkskunde en geschiedenis. Al kun je die vakken deels bij taal optellen omdat je er ook gewoon begrijpend voor moet lezen. Met taal waren we ook al verder dan gemiddeld, heel veel heb ik in de brugklas opnieuw gehad.
Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, gymles, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.
Het aantal uitstapjes was dan niet zo hoog. Een keer of vier per jaar. Een schoolreisje, een activiteitendag en misschien twee keer een excursie.
De eerste zin: zeker eens. Ik zou dan alleen niet gelijk stripboeken toestaan, dag mag op de middelbare school van mijn kinderen ook niet. Het moet wel lezen blijven en geen plaatjes kijken worden (en ja, veel kinderen die slecht lezen kunnen dat goed verbergen door het verhaal uit de plaatjes te halen). Al zijn boeken met veel plaatjes als Leven van een Lozer, Dagboek van een Muts, e.d. wel toegestaan.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kinderen gaan lezen leukER vinden als ze dingen mogen lezen die ze leuk vinden. De Donald Duck, andere strips, graphic novels, boeken die niet per se literatuur zijn maar wel met plezier worden gelezen. Niet als ze per se bepaalde boeken moeten lezen omdat die al bij hun niveau zouden horen.
Topquote:Op zaterdag 5 april 2025 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
De eerste zin: zeker eens. Ik zou dan alleen niet gelijk stripboeken toestaan, dag mag op de middelbare school van mijn kinderen ook niet. Het moet wel lezen blijven en geen plaatjes kijken worden (en ja, veel kinderen die slecht lezen kunnen dat goed verbergen door het verhaal uit de plaatjes te halen). Al zijn boeken met veel plaatjes als Leven van een Lozer, Dagboek van een Muts, e.d. wel toegestaan.
Mijn dochter is volledig de fantasy in gedoken, van haar vriendinnen leest één dan weer een soort detectives, een andere historische verhalen en voor een derde moet alles zich in ziekenhuizen afspelen. Helemaal prima. En het leuke is: als ze een bepaald boek graag willen lezen, maar ze kunnen het niet vinden, dan geven ze dat door aan de medewerkers van de schoolbibliotheek en die gaan dan hun best doen het boek te vinden en aan te schaffen.
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar ik denk dat kinderen vooral moeten leren dat lezen heel erg leuk is, geen opgave. Wat ze lezen is veel minder belangrijk dan dat ze lezen. Ik het voortgezet onderwijs hebben leraren een grote invloed. Had leraren Nederlands die er enorm hun best voor deden om iedere lol aan lezen te vergallen, waar ze gelukkig niet in slaagden.
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.
Dit dus. Sowieso hebben de "Belangrijke Themas" van de vaderlandse literatuur ( Heimwee naar ons Indie, Gereformeerde opvoeding, de oorlog, Seks en afzetten tegen de vorige generatie cq burgerlijkheid ) mij persoonlijk nooit zo kunnen boeien.quote:De oude leeslijsten met Mulisch, Reve en Hermans of zelfs Couperus hebben idd veel kinderen van het lezen af geholpen.
W.G. van der Hulst heb ik zelf mijn kinderen nog voorgelezen (wel sr.: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/W.G._van_de_Hulst_sr.) zo heb ik ze juist zeer enthousiast voor lezen gekregen. In de Soete Suikerbol, Fik, Het huisje in de sneeuw, Van de boze koster, allemaal best spannend. Inmiddels leest mijn 9 jarige Tolkien.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.
Klopt voor mij iig wel ja.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.
De oude leeslijsten met Mulisch, Reve en Hermans of zelfs Couperus hebben idd veel kinderen van het lezen af geholpen.
Zie vooral het CDA profiteren. Anyhow, kiezers lijken door te krijgen dat BBB NSC en PVV in de regering geen moer voor elkaar krijgen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
pvv gaat gesloopt worden
gevolg linkse politiek gaat profiteren
Idem!quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Klopt voor mij iig wel ja.
Ik las vroeger heel veel en erg graag (las op de basisschool al Tolkien), maar sinds de middelbare school met al die verplichte leeslijsten heb ik tot op de dag van vandaag geen boek meer gelezen.
Dat heeft het leesplezier bij mij iig volledig verpest.
Bontebal is gewoon een inhoudelijk prima Kamerlid, goed onderlegd op duurzaamheid ook.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:31 schreef Tjoent het volgende:
Al die dombo's die achter Omtzigt aanliepen, lopen nu blijkbaar achter Bontenbal aan![]()
Ziende blind...
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:01 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Bontebal is gewoon een inhoudelijk prima Kamerlid, goed onderlegd op duurzaamheid ook.
Zal niet op hem stemmen en ben het niet altijd met hem eens, maar dit vergelijken met het gestolde wantrouwen van Omtzigt gaat mank.
Maar Bontebal heeft zelf niets met dat Messiaanse, het CDA is ook veel meer dan hij als persoon en kan gewoon degelijk besturen. Dus als dat de uitkomst is en we straks 4 jaar normaal degelijk bestuur hebben dan doe maar.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.
Dit gaat bij het CDA gewoon echt niet op, grote kans dat een heel deel hiervan al eerder op Balkenende stemde, en gewoon een oude CDA stemmer is of uit een CDA gezin komt.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.
Dat kan dus gelukkig in school niet meer, dat is echt een superbesluit geweest.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:29 schreef Kickinalfa het volgende:
Waarom lezen als je ook YouTube/TikTok filmpjes kan kijken.
Dat was wel te verwachtenquote:Op zaterdag 5 april 2025 11:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
pvv gaat gesloopt worden
gevolg linkse politiek gaat profiteren
Wat is daar nu dom aan?quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:31 schreef Tjoent het volgende:
Al die dombo's die achter Omtzigt aanliepen, lopen nu blijkbaar achter Bontenbal aan![]()
Ziende blind...
Waardeloos besluit waarbij bejaarden weer moeten beslissen wat een 14 jarig kind wel en niet mag doen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan dus gelukkig in school niet meer, dat is echt een superbesluit geweest.
Voor de afschaffing van de leerplicht dus?quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Waardeloos besluit waarbij bejaarden weer moeten beslissen wat een 14 jarig kind wel en niet mag doen.
Ze moeten de vrijheid hebben om zelf te kiezen.
Ik vraag me af of je dat oplost door er nog meer rekenlessen tegenaan te gooien. Veelal is het ook gewoon desinteresse.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik merk eerlijk gezegd dat heel erg veel mensen nauwelijks kunnen rekenen en vooral aangeleerd is dat rekenen moeilijk is. Zelfs mensen met een hoger opleiding. Ik heb het niet over hogere wiskunde. Het verbaasd mij dan ook niets dat zoveel mensen de meest smerige financiële producten is aangedraaid de afgelopen pak hem beet, 30 jaar.
Ik ben tegen het opleggen van regels in vrije tijd van kinderen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor de afschaffing van de leerplicht dus?
Hoe laat je duidelijk merken dat je geen kinderen hebt en geen verstand hebt van kinderen...
Als je trouwens voor de vrijheid bent om zelf te kiezen, dan moet je juist voor het verwijderen van apparaten met verslavende algoritmes zijn, die halen die vrije wil namelijk volledig weg.
Ze moeten leren kiezen. En daar moeten volwassenen in de vorm van ouders en school heb bij helpen om dat te leren.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Waardeloos besluit waarbij bejaarden weer moeten beslissen wat een 14 jarig kind wel en niet mag doen.
Ze moeten de vrijheid hebben om zelf te kiezen.
Ik moet zeggen dat de leeslijst wel veranderd is. Het is niet meer alleen en voornamelijk die hoogdravende literatuur, maar ook heel veel andere boeken. En bij mijn dochter lezen ze ook iedere periode wel een boek klassikaal. Niet dat ze dan hardop lezen, maar wel in de les tijd hebben om te lezen, het boek op een bepaald moment uit moeten hebben en er dan een verslag over moeten schrijven of een literatuurtoets over hebben, schriftelijk dan wel mondeling.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.
[..]
Dit dus. Sowieso hebben de "Belangrijke Themas" van de vaderlandse literatuur ( Heimwee naar ons Indie, Gereformeerde opvoeding, de oorlog, Seks en afzetten tegen de vorige generatie cq burgerlijkheid ) mij persoonlijk nooit zo kunnen boeien.
Helemaal mee eens. Dus ouders en school moeten dus niet beslissen dat een telefoon niet mag, want nu maakt iemand anders de keuze.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze moeten leren kiezen. En daar moeten volwassenen in de vorm van ouders en school heb bij helpen om dat te leren.
Telefoonverbod op scholen heeft heel veel positieve gevolgen.
Uiteraard worden er op school regels opgelegd. Zou eruit zien als dat niet zo is. En geen telefoons is een prima regel, zo blijkt, in heel veel opzichten.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Dus ouders en school moeten dus niet beslissen dat een telefoon niet mag, want nu maakt iemand anders de keuze.
James Bond mocht bij ons niet, want het was geen Nederlamdse schrijver...quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:12 schreef Hexagon het volgende:
Echte volwassen literatuur hoefde je in mijn tijd ook alleen maar in de bovenbouw van de middelbare school te lezen.
Daaronder had je jeugdliteratuur. Maar dat vond ik juist niks. Vooral veel van die dramaverhalen met weinig actie erin. Daar kon ik als 13-jarige echt niks mee. Gelukkig mocht je ook niet-literaire volwassenenboeken lezen daar, dus onder andere James Bond boeken deden het goed.
In de bovenbouw koos ik onder literatuur vooral de humor, seks en misdaad boeken uit.
Maat klassikaal hetzelfde boek lezen is dus wel gewoon tegen de zin in lezen wat je niet leuk vindt, dat vind ik wel echt problematisch want zo help je dus kinderen van lezen af. Probleem is wel dat er tegenwoordig zoveel boekverslagen rondslingeren op internet, dat je voor een boekverslag nauwelijks meer het boek zelf in handen gehad hoeft te hebben.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat de leeslijst wel veranderd is. Het is niet meer alleen en voornamelijk die hoogdravende literatuur, maar ook heel veel andere boeken. En bij mijn dochter lezen ze ook iedere periode wel een boek klassikaal. Niet dat ze dan hardop lezen, maar wel in de les tijd hebben om te lezen, het boek op een bepaald moment uit moeten hebben en er dan een verslag over moeten schrijven of een literatuurtoets over hebben, schriftelijk dan wel mondeling.
Ik maakte in de brugklas een boekverslag van De Ontdekking van de Hemel...quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:17 schreef -XOR- het volgende:
Ik was een pretentieuze lul en las op mijn vijftiende Sartre en Ionesco.
Dat zeg ik, je hebt geen kinderen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:03 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben tegen het opleggen van regels in vrije tijd van kinderen.
Als ze in de pauze klassieke muziek willen luisteren, voetballen, zoenen ij het fietsenhok , drillrappen of TikTokken moeten ze helemaal zelf kunnen beslissen.
Bij ons gold die restrictie alleen in de bovenbouw gelukkig.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
James Bond mocht bij ons niet, want het was geen Nederlamdse schrijver...
Mijn favoriete boek rond mijn dertiende was Papillon van Henri Charrière. Daarna waren al die jeugdboeken vooral saai.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:17 schreef -XOR- het volgende:
Ik was een pretentieuze lul en las op mijn vijftiende Sartre en Ionesco.
Ook in mijn tijd was het niet overal zo, maar mijn leraar was zo.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat de leeslijst wel veranderd is. Het is niet meer alleen en voornamelijk die hoogdravende literatuur, maar ook heel veel andere boeken. En bij mijn dochter lezen ze ook iedere periode wel een boek klassikaal. Niet dat ze dan hardop lezen, maar wel in de les tijd hebben om te lezen, het boek op een bepaald moment uit moeten hebben en er dan een verslag over moeten schrijven of een literatuurtoets over hebben, schriftelijk dan wel mondeling.
het zou mooi zijn als de NSC en BBB nog minder zetels gaan overhoudenquote:Op zaterdag 5 april 2025 12:34 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat was wel te verwachten
Normaliter zaten ze rond de 15 tot 20 zetels, dus al die extra zetels/stemmers is ie (hopelijk) straks weer kwijt.
En nog mooier zou zijn als ie onder zijn trouwe achterban (die hem steevast 15-20 zetels opleveren) ook flink inlevert.
Kan ie mooi samen met Sjerrie naar Moskou.
Hun stemvee gaat gewoon vrolijk mee in het narratief dat ze alleen maar tegengewerkt zijn en daarom nog groter moeten worden om eindelijk dingen voor elkaar te krijgen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:12 schreef klaasweetalles het volgende:
PVV kan op 15 komen als ze de vier jaar vol weten te houden, of is de nederlandse kiezer echt zo dom dat ze nog een keer in die domme onzin van de pvv gaan trappen
Ik had zo'n docent Nederlands die van ieder boek precies wist wat er in de verschillende samenvattingen stond. Daar moest je echt het boek lezen anders prikte hij er direct doorheen door een detail te vragen wat je alleen wist als je het gelezen had. Ik heb daardoor zoveel boeken moeten lezen waar ik geen zak aan vond. Echt verspilde tijd.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maat klassikaal hetzelfde boek lezen is dus wel gewoon tegen de zin in lezen wat je niet leuk vindt, dat vind ik wel echt problematisch want zo help je dus kinderen van lezen af. Probleem is wel dat er tegenwoordig zoveel boekverslagen rondslingeren op internet, dat je voor een boekverslag nauwelijks meer het boek zelf in handen gehad hoeft te hebben.
Dat zeiden ze ook bij de LPF van Fortuyn......quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:17 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hun stemvee gaat gewoon vrolijk mee in het narratief dat ze alleen maar tegengewerkt zijn en daarom nog groter moeten worden om eindelijk dingen voor elkaar te krijgen.
Die gaan voorlopig niet heel hard zakken in de peilingen. En anders gaat dat volk wel naar een van de andere extreemrechtse partijen.
Zolang de schuld maar aan asielzoekers gegeven kan worden.
Het is net of er toen iets is gebeurd dat voor een enorm schokeffect zorgde.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:24 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook bij de LPF van Fortuyn......
Bedoel je die 20 euro per jaar verlaging ziektekosten ?quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:24 schreef klaasweetalles het volgende:
Agema is daarin heel goed bezig met haar plannen met betrekking tot de ziektekostenverzekering......
Ze zijn al aan het zakken. Er is maar een beperkt deel van die stemmers dat je iedere keer opnieuw voor de gek kan houden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:17 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hun stemvee gaat gewoon vrolijk mee in het narratief dat ze alleen maar tegengewerkt zijn en daarom nog groter moeten worden om eindelijk dingen voor elkaar te krijgen.
Die gaan voorlopig niet heel hard zakken in de peilingen. En anders gaat dat volk wel naar een van de andere extreemrechtse partijen.
Zolang de schuld maar aan asielzoekers gegeven kan worden.
Het is een behoorlijk groot gedeelte, alleen ze gaan daarna vrolijk door naar de volgende partij. Met de laatste verkiezingen hebben we gewoon al 3 partijen als grootste gehad (FvD, BBB, PVV), die werkelijk niks goed voortbrengen en waar dat ook op voorhand duidelijk te zien is. Ik heb geen illusie dat dat bij een volgende verkiezing anders zal zijn.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze zijn al aan het zakken. Er is maar een beperkt deel van die stemmers dat je iedere keer opnieuw voor de gek kan houden.
Wie verwacht jij dan? JA21 lijkt me de potentie niet te hebben.quote:Op zaterdag 5 april 2025 17:11 schreef nirvana het volgende:
[..]
Het is een behoorlijk groot gedeelte, alleen ze gaan daarna vrolijk door naar de volgende partij. Met de laatste verkiezingen hebben we gewoon al 3 partijen als grootste gehad (FvD, BBB, PVV), die werkelijk niks goed voortbrengen en waar dat ook op voorhand duidelijk te zien is. Ik heb geen illusie dat dat bij een volgende verkiezing anders zal zijn.
Laten we het hopen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:45 schreef Hexagon het volgende:
Veel van die lui blijven ook weer thuis waarschijnlijk.
Daar ga ik eigenlijk ook vanuit, dit kabinet moet er haast wel voor zorgen dat een heel deel denkt dat het geen enkele zin heeft om te stemmen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:45 schreef Hexagon het volgende:
Veel van die lui blijven ook weer thuis waarschijnlijk.
Ideaal is het niet. Maar wie niks constructiefs bij wenst te dragen kan beter gewoon niet meedoen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar ga ik eigenlijk ook vanuit, dit kabinet moet er haast wel voor zorgen dat een heel deel denkt dat het geen enkele zin heeft om te stemmen.
Geen optie waar ik echt enthousiast van word, trouwens. Lage opkomstcijfers zijn altijd slecht.
Denk dat zij nog eerder het karretje aanhangt bij de Lasbrilquote:Op zaterdag 5 april 2025 18:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wie verwacht jij dan? JA21 lijkt me de potentie niet te hebben.
Misschien dat Coenradie met Leefbaar mee wil doen, maar zo veel sterpotentieel denk ik ook niet dat zij heeft.
Grote kans. En dat die dan weer één of twee zetels halen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:29 schreef Szura het volgende:
[..]
Denk dat zij nog eerder het karretje aanhangt bij de Lasbril
Zeteltje of tien voor JA21 zou erg fraai zijn, maar ik zie het niet gebeuren. Iedereen die ertoe doet rond de twintig en dan veel succes met formeren. Een verbindende factor zou nog de aversie richting de VS kunnen zijn, afhankelijk van hoe Trump zijn idiote beleid doorvoert.quote:Op zaterdag 5 april 2025 19:29 schreef Szura het volgende:
[..]
Denk dat zij nog eerder het karretje aanhangt bij de Lasbril
Als PvdA-GL, VVD, CDA en D66 samen boven de 75 komen lijkt het me niet zo'n probleem. Ieder een prettige partner, alle 4 genoeg midden en een gezamelijke visie op defensie, buitenland en klimaat die genoeg structuur geeft.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Zeteltje of tien voor JA21 zou erg fraai zijn, maar ik zie het niet gebeuren. Iedereen die ertoe doet rond de twintig en dan veel succes met formeren. Een verbindende factor zou nog de aversie richting de VS kunnen zijn, afhankelijk van hoe Trump zijn idiote beleid doorvoert.
Tja, dat is een big if. Timmermans lijkt me wel passé om nog te enthousiasmeren, De Hoop veel te jong, D66 profileert zich nu ook niet echt duidelijk. Bontebal zie ik nog wel fors doorgroeien, Yesilgoz doet het verbazingwekkend relatief goed maar blijft geen publiekstrekker. Maar goed, al het gedoe over peilingen en potentiële uitslagen is vermakelijk, maar niet meer dan dat, dat hebben we de afgelopen verkiezingen wel gezien.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als PvdA-GL, VVD, CDA en D66 samen boven de 75 komen lijkt het me niet zo'n probleem. Ieder een prettige partner, alle 4 genoeg midden en een gezamelijke visie op defensie, buitenland en klimaat die genoeg structuur geeft.
Toen het uitkwam heb ik het verslonden, vond het geweldig, meermaals gelezen. Jaar of wat begon ik het te herlezen, vroeg me af wat ik er destijds in zag. It didn't age wellquote:
Zo'n big if lijkt het me niet, de kiezers daarvan kunnen niet echt ergens heen voorlopig. Gevaarlijkste lijkt het me als 1 van de 4 niet nodig blijkt. Vooral D66, zie GL-PvdA niet zonder hen met CDA en VVD samenwerken. En VVD lijkt me ook niet echt in voor een herhaling van Paars zonder CDA.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, dat is een big if. Timmermans lijkt me wel passé om nog te enthousiasmeren, De Hoop veel te jong, D66 profileert zich nu ook niet echt duidelijk. Bontebal zie ik nog wel fors doorgroeien, Yesilgoz doet het verbazingwekkend relatief goed maar blijft geen publiekstrekker. Maar goed, al het gedoe over peilingen en potentiële uitslagen is vermakelijk, maar niet meer dan dat, dat hebben we de afgelopen verkiezingen wel gezien.
JA21, is ook niet echt meer dan een afscheiding van FvD. Antisemitisme was voor hen nog wel ok. Het werd pas te mal toen de complottheorieën wat doorschoten. Elke zetel voor hen is eigenlijk gewoon een schande.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Zeteltje of tien voor JA21 zou erg fraai zijn, maar ik zie het niet gebeuren. Iedereen die ertoe doet rond de twintig en dan veel succes met formeren. Een verbindende factor zou nog de aversie richting de VS kunnen zijn, afhankelijk van hoe Trump zijn idiote beleid doorvoert.
Thierry had nog zo gezegd: "geen negerdeuntjes", dus toen DJ Jopie Chaka Khan draaide mondde het uit in een schisma.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
JA21, is ook niet echt meer dan een afscheiding van FvD. Antisemitisme was voor hen nog wel ok. Het werd pas te mal toen de complottheorieën wat doorschoten. Elke zetel voor hen is eigenlijk gewoon een schande.
Dat is inderdaad ongeveer het niveau. Dat mensen JA21 als min of meer fatsoenlijk beschouwen is echt volkomen idioot.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Thierry had nog zo gezegd: "geen negerdeuntjes", dus toen DJ Jopie Chaka Khan draaide mondde het uit in een schisma.
pvv heeft veel beloofd tijdens de verkiezingenquote:Op zaterdag 5 april 2025 15:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bedoel je die 20 euro per jaar verlaging ziektekosten ?
Minister Agema in de verdediging om verlagen eigen risico: kost elke verzekerde 200 euro extra
Lijkt me fout bezig en dat had de PVV niet beloofd in de verkiezingen
Eerdmans is een partijhopper en een rasopportunist, dus weinig stabiel, maar het is nog wel fatsoenlijk rechts.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
JA21, is ook niet echt meer dan een afscheiding van FvD. Antisemitisme was voor hen nog wel ok. Het werd pas te mal toen de complottheorieën wat doorschoten. Elke zetel voor hen is eigenlijk gewoon een schande.
Als een flinke portie antisemitisme accepteren “fatsoenlijk rechts” is, zal dat best kloppen…quote:Op zondag 6 april 2025 00:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Eerdmans is een partijhopper en een rasopportunist, dus weinig stabiel, maar het is nog wel fatsoenlijk rechts.
Ondernemers willen frustreren met extra regeltjes en bureaucratie, klinkt inderdaad erg fatsoenlijk.quote:Op zondag 6 april 2025 06:56 schreef Szura het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)slagerijen~ab132b86/
Fatsoenlijk rechts!
Kwestie van vraag en aanbod.quote:Op zondag 6 april 2025 08:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ondernemers willen frustreren met extra regeltjes en bureaucratie, klinkt inderdaad erg fatsoenlijk.
Ik bedoel de winkels. Als er zoveel vraag was naar een Nederlandse groenteboer was die er wel geweest.quote:Op zondag 6 april 2025 08:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vraag naar populisme en aanbod van allerlei populistische drupneuzen?
Ik denk dat heel veel uit zijn doelgroep behoorlijk gefrustreerd zouden zijn wanneer hun Turkse slager zou moeten wijken voor een Oud-Hollandse groenteboer.quote:Op zondag 6 april 2025 08:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ondernemers willen frustreren met extra regeltjes en bureaucratie, klinkt inderdaad erg fatsoenlijk.
Oh, dan zijn we het inhoudelijk gewoon eens. En blijft Joost Eerdmans een populistisch prutsertje zonder veel talent.quote:Op zondag 6 april 2025 09:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik bedoel de winkels. Als er zoveel vraag was naar een Nederlandse groenteboer was die er wel geweest.
En politici hoeven zich niet te bemoeien met welke winkels waar zitten.
De mensenkennis waarmee hij voor Baudet koos en daar veel langer bleef plakken dan mensen die je nog min of meer als fatsoenlijk kan bestempelen?quote:Op zondag 6 april 2025 10:13 schreef Hexagon het volgende:
Eerdmans heeft niet het charisma voor een populistische leider, maar wel de samenwerkingscapaciteiten en de mensenkennis.
Inderdaad, dat wijkt niet af van de mensenkennis van de gemiddelde leider op dat spectrum. Niet best dus.quote:Op zondag 6 april 2025 10:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De mensenkennis waarmee hij voor Baudet koos en daar veel langer bleef plakken dan mensen die je nog min of meer als fatsoenlijk kan bestempelen?
En ook bij de samenwerkingscapaciteiten kan je met zoveel partijen als hij versleten heeft vragen stellen.quote:Op zondag 6 april 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, dat wijkt niet af van de mensenkennis van de gemiddelde leider op dat spectrum. Niet best dus.
Het had natuurlijk een reden (anders dan electoraal voordeel) voor een Rutte om JA21 als coalitiepartner te prefereren boven de CU en tegelijkertijd op voorhand de PVV en FvD uit te sluiten. Maar goed, dat window of opportunity zal niet snel meer langskomen.quote:Op zondag 6 april 2025 00:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als een flinke portie antisemitisme accepteren “fatsoenlijk rechts” is, zal dat best kloppen…
Rutte was aan het begin van zijn carrière ook voor een coalitie met de PVV. Samenwerking met extremistische gekkies boven middenpartijen stellen is voor hem gewoon prima.quote:Op zondag 6 april 2025 13:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Het had natuurlijk een reden (anders dan electoraal voordeel) voor een Rutte om JA21 als coalitiepartner te prefereren boven de CU en tegelijkertijd op voorhand de PVV en FvD uit te sluiten. Maar goed, dat window of opportunity zal niet snel meer langskomen.
Rutte was/is met een ding bezig: zijn eigen carrière handhavenquote:Op zondag 6 april 2025 13:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Het had natuurlijk een reden (anders dan electoraal voordeel) voor een Rutte om JA21 als coalitiepartner te prefereren boven de CU en tegelijkertijd op voorhand de PVV en FvD uit te sluiten. Maar goed, dat window of opportunity zal niet snel meer langskomen.
Dit komt, volgens de tv, omdat de grootste partij eigenlijk altijd nee zegt. Dan hebben ze Eerdmans als soort van PVV vervanger.quote:Op zondag 6 april 2025 14:34 schreef viagraap het volgende:
Die Eerdmans zit ook belachelijk vaak aan tafel bij de talkshows. Zo zie je maar weer dat ze daar hun lijstjes met personen in eerste instantie op 'doet het goed op tv' sorteren en dan pas op 'heeft een relevante mening over het onderwerp'.
Rest nog de vraag waarom je überhaupt fascisten uit moet nodigen.quote:Op zondag 6 april 2025 15:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit komt, volgens de tv, omdat de grootste partij eigenlijk altijd nee zegt. Dan hebben ze Eerdmans als soort van PVV vervanger.
PVV moet zich zelf omvormen , dit wordt niks met zo een Poetin man , er is best plek voor een rechtse partij maar niet een stalin of poetin partij dat wordt nietsquote:Op zondag 6 april 2025 15:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit komt, volgens de tv, omdat de grootste partij eigenlijk altijd nee zegt. Dan hebben ze Eerdmans als soort van PVV vervanger.
Rutte die lacht zich overal doorheen ,quote:Op zondag 6 april 2025 14:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rutte was/is met een ding bezig: zijn eigen carrière handhaven
Obv daarvan kiest hij de best mogelijke politieke constellatie bij.
Maak jezelf niks wijs dat hij ook maar enig moment het partij- of landsbelang heeft laten prevaleren boven het belang om zijn eigen carrière te handhaven.
Timmermans is helemaal vreselijk. Deze struikrover wil de belastingen verhogen voor de hoogste inkomens.quote:Op zondag 6 april 2025 11:35 schreef Cupfighter het volgende:
Laat Eerdmans ver weg blijven bij een kabinet
We hebben ons lesje toch wel geleerd nu hoop ik
ja je moet de belastingen gaan verhogen bij de armsten van het land.....quote:Op zondag 6 april 2025 17:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Timmermans is helemaal vreselijk. Deze struikrover wil de belastingen verhogen voor de hoogste inkomens.
Struikroverpolitiek van Timmermans
Goed idee.quote:Op zondag 6 april 2025 17:07 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
ja je moet de belastingen gaan verhogen bij de armsten van het land.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |