https://www.at5.nl/artike(...)litie-vermoedt-opzetquote:De politie heeft de hele dam afgezet van vanwege een brandende auto. De politie vermoedt dat de bestuurder de auto met opzet in brand heeft gezet. Hij raakte daarbij gewond.
Play Video
Auto in brand op de Dam - Top Boevenspotter
''We vermoeden dat de bestuurder de brand zelf veroorzaakt heeft. Daarbij wordt rekening gehouden met opzet. De bestuurder is hierbij gewond geraakt'', laat de politie weten.
Op beelden is te zien dat de auto nabij een bloembak voor het vrijheidsmonument staat. Hoe het met de bestuurder gaat, is onbekend.
Pliesie doet er wel wat lang over om die man te blussen imho. Doe je jas uit en gebruik die om de vlammen te doven.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:01 schreef Stupidisco het volgende:
Beelden van eerder
Let op! Bevat beelden van persoon die in brand staat.
[ x ]
Voor je het weet heb je een mes in je ribben, met die gekkies op de Dam.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Pliesie doet er wel wat lang over om die man te blussen imho. Doe je jas uit en gebruik die om de vlammen te doven.
Disclaimer: Ik typ dit veilig vanachter mijn computertje zonder te weten wat er precies aan de hand is/was.
Ik herinner mij nog een Duitse agent die iets te snel iets deed.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:08 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Voor je het weet heb je een mes in je ribben, met die gekkies op de Dam.
Duidelijk iemand die onder invloed is van Brand bierquote:Op donderdag 3 april 2025 14:01 schreef Stupidisco het volgende:
Beelden van eerder
Waarschuwing!
Bevat beelden van persoon die in brand staat.
[ x ]
Wellicht bang dat het een terrorist was met explosieven.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Pliesie doet er wel wat lang over om die man te blussen imho. Doe je jas uit en gebruik die om de vlammen te doven.
Disclaimer: Ik typ dit veilig vanachter mijn computertje zonder te weten wat er precies aan de hand is/was.
Ik denk dat politieagenten in dit geval eerst zeker willen weten dat het geen dader met bijvoorbeeld een bomvest, danwel explosieven bij zich dragen.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dit dus. Kan net zo goed een gestoorde terrorist zijn die juist agenten aan het lokken is en dan alsnog zijn bom af laat gaan.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:27 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ik denk dat politieagenten in dit geval eerst zeker willen weten dat het geen dader met bijvoorbeeld een bomvest, danwel explosieven bij zich dragen.
Er loopt er rond 0:50 ook nog eentje al filmende achteruit zo een plantenbak in vlak bij die auto.quote:
Moest lachen, sorry het klinkt heel suffig allemaalquote:Op donderdag 3 april 2025 14:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dader zal vast verwacht hebben in, letterlijk, 1 klap weg te zijn en liep in plaats daarvan nog een minuutje of wat brandend rond.
Lijkt er niet echt op, leek meer op dat ze stopten omdat ze hem van de weg af zagen draaien en daar ging staan, illegaal.quote:
Als je in zo'n auto rijdt, dan snap ik deze hele actie wel.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nee, is was dit beest.
[ afbeelding ]
800 cc's, drie cilinders aan pure kracht.
Ja nog een andere video vanaf de andere kant maar niet echt duidelijker dan die video die hier al staat.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:43 schreef Zipportal het volgende:
Op Dumpert moet ook wat staan. Maar heb daar geen account.
Het is altijd ellende op de Dam, dus daar is ook heel veel politie altijd.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:45 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
De politie is er ook binnen een minuut, hulde.
Ja, en de politie maar beweren dat er geen gewonden zijn. Deze man is dus levensgevaarlijk verwond. En verward natuurlijk.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:19 schreef raptorix het volgende:
Overigens denk ik niet dat hij dit overleeft.
Que?quote:Op donderdag 3 april 2025 14:48 schreef 215 het volgende:
[..]
Ja, en de politie maar beweren dat er geen gewonden zijn. Deze man is dus levensgevaarlijk verwond. En verward natuurlijk.
Ik hoop inderdaad dat hij het overleeft.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Daar loop je dan ineens zonder broek en ondergespoten met blusschuim op de drukste plek in Amsterdam.
Geen slachtoffers gemaakt en zelfs geen 100 maagden, want je leeft nog en mag de rest van je leven wegrotten in de cel. Genoeg tijd om je levenskeuzes te overdenken.
Coronatijd-vibequote:
Omdat Israël die arme Hamas strijders nog steeds aanvalt, omdat de gemeente Amsterdam nog niet op iedere deelgemeente locatie gender neutrale toiletten heeft of gewoon weer omdat Allah (teab) groot is.quote:
Deze gast lijkt me nog het ergste na de dader dan.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:35 schreef OProg het volgende:
[..]
Er loopt er rond 0:50 ook nog eentje al filmende achteruit zo een plantenbak in vlak bij die auto.
Vuurwerkverbod?quote:
Een totaal weerloze man die waarschijnlijk een aanslag heeft willen plegen op een drukke Damquote:Op donderdag 3 april 2025 15:01 schreef SheCanDoIt het volgende:
[..]
heldhaftige agenten die een totaal weerloze man op de grond werken
Hij schreeuwt wel op aanstekelijke wijze moord en brand om aandacht.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:26 schreef StateOfMind het volgende:
Dus na de Damschreeuwer, de Damsteker (al stak die niet op maar in de buurt van de Dam) nu dus ook de Dambrander.
Verdammt nochmal!quote:Op donderdag 3 april 2025 14:26 schreef StateOfMind het volgende:
Dus na de Damschreeuwer, de Damsteker (al stak die niet op maar in de buurt van de Dam) nu dus ook de Dambrander.
Ach heppie een vuurtje voor me?quote:
Denk ik ook. Je ziet ook een redelijke ontploffing waarvan de mensen en de duiven schrikken. En dan precies die locatie, waar hij rustig naar toe rijdt en dan ontploft% Als het bij een winkelcentrum in Vinkeveen zou zijn dan had het toeval kunnen zijnquote:Op donderdag 3 april 2025 14:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Lijkt nog het meeste op een mislukte aanslag op de Dam.
Dader zal vast verwacht hebben in, letterlijk, 1 klap weg te zijn en liep in plaats daarvan nog een minuutje of wat brandend rond zonder andere slachtoffers te hebben gemaakt.
Alweer de Dam.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Denk ik ook. Je ziet ook een redelijke ontploffing waarvan de mensen en de duiven schrikken. En dan precies die locatie, waar hij rustig naar toe rijdt en dan ontploft% Als het bij een winkelcentrum in Vinkeveen zou zijn dan had het toeval kunnen zijn
Hij rijdt de weg af, dan stopt hij ook nog even voor iemand en rijdt dan door naar die locatie...quote:Op donderdag 3 april 2025 15:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Denk ik ook. Je ziet ook een redelijke ontploffing waarvan de mensen en de duiven schrikken. En dan precies die locatie, waar hij rustig naar toe rijdt en dan ontploft% Als het bij een winkelcentrum in Vinkeveen zou zijn dan had het toeval kunnen zijn
Hopelijk komen de Britten niet overvliegen met hun Dambuster bommen 😱quote:Op donderdag 3 april 2025 15:23 schreef maily het volgende:
[..]
Alweer de Dam.
Dat belooft wat met Dodenherdenking.
De Damschreeuwer, de Damsteker, en nu de Dambrander.
Omdat dan al je soft targets weggerend zijn voordat jij je grote klapper hebt gemaakt.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:25 schreef OmniRocket het volgende:
Maar waarom ga je dan niet carmageddon over het plein rijden?
Nee, deze brandweerauto:quote:Op donderdag 3 april 2025 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nee, is was dit beest.
[ afbeelding ]
Ja dat werkt alleen in een drukke smalle straat.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Omdat dan al je soft targets weggerend zijn voordat jij je grote klapper hebt gemaakt.
Zou iemand dat nummerbord al opgezocht hebben?quote:Op donderdag 3 april 2025 15:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, deze brandweerauto:
[ afbeelding ]
Nee. Blijf netjes uit de buurt tot alles duidelijk is. Voordat je het weet zit er een mes in je nek (zie Duitsland)quote:Op donderdag 3 april 2025 14:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 3 april 2025 15:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zou iemand dat nummerbord al opgezocht hebben?
6 eigenaren en de apk loopt tot en met 25 oktober.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zou iemand dat nummerbord al opgezocht hebben?
Volgende week staat ie bij Jet Carsquote:Op donderdag 3 april 2025 15:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]![]()
De gegevens hebben wel een update nodig qua technische staat en uitstoot.
Kan niet wachten op de proefrit van The Bradge.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:33 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Volgende week staat ie bij Jet Cars
Tamelijk DraMatiz.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, deze brandweerauto:
[ afbeelding ]
Amsterdam dusquote:Op donderdag 3 april 2025 15:36 schreef ootjekatootje het volgende:
50 jarige Nederlander uit noord Holland volgens AT5.
Ze zijn vergeten erbij te zetten dat hij blank isquote:Op donderdag 3 april 2025 15:36 schreef ootjekatootje het volgende:
50 jarige Nederlander uit noord Holland volgens AT5.
Ik dacht schuim wel, maar poeder nietquote:Op donderdag 3 april 2025 15:41 schreef RamboDirk het volgende:
Blusschuim op brandende personen is een no go toch? Ik snap het overigens volledig.
Of West-Frieslandquote:
quote:Op donderdag 3 april 2025 15:44 schreef Discombobulate het volgende:
Kun je personalia opzoeken via een kenteken?
Overigens, niet verbaasd dat dit gebeurd. Amsterdam is leuk, maar wel een shithole.
Oh, dat is vast iemand die werkt bij een uitzendbureau.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nee, is was dit beest.
[ afbeelding ]
Blank is 'ie sowieso niet meer.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ze zijn vergeten erbij te zetten dat hij blank is![]()
Nu in ziekenhuis daarna wordt hij aangehouden, alles waarom deze wanhoopsdaad is gebeurd wordt weggepoetst![]()
En wordt vervolgd voor terrorisme
Vergelijk Weiteveen
Als het maar niet nog de Damontploffer word.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:23 schreef maily het volgende:
[..]
Alweer de Dam.
Dat belooft wat met Dodenherdenking.
De Damschreeuwer, de Damsteker, en nu de Dambrander.
Wit na die brandblusser.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ze zijn vergeten erbij te zetten dat hij blank is![]()
Dat mag ook niet want de politie maakt geen fouten ook niet als dit heel dom wasquote:
White Walkers bestaan dus echt.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:01 schreef Stupidisco het volgende:
Beelden van eerder
Waarschuwing!
Bevat beelden van persoon die in brand staat.
[ x ]
Zijn strafblad ook niet meer daar zorgen ze wel voor, ondanks dat dit een wanhoopsdaad was en niemand anders is gewondquote:
Damdrone?quote:Op donderdag 3 april 2025 15:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als het maar niet nog de Damontploffer word.
Altijd die extreme zooi.quote:Op donderdag 3 april 2025 14:26 schreef StateOfMind het volgende:
Adrenalinequote:Op donderdag 3 april 2025 15:52 schreef Harvest89 het volgende:
Die kerel is zo verdooft dat hij het vuur bijna niet eens voelt.
Halsema komt er zo aanquote:Op donderdag 3 april 2025 15:54 schreef Harvest89 het volgende:
Altijd die extreme zooi.
Waarom is er geen Damknuffelaar of Damsnoepjesgooier?
M'n opa had er vroeger eentje (een Matiz, geen uitzendbureau). Typische oudemensenauto.quote:Op donderdag 3 april 2025 15:46 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Oh, dat is vast iemand die werkt bij een uitzendbureau.
''quote:Op donderdag 3 april 2025 14:26 schreef StateOfMind het volgende:
Oh daarom heeft dit topic nog relatief weinig reacties.quote:
Volgens mij ook een wanhoopsdaad.quote:
Misschien een wanhopige toeslagenouder.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:02 schreef Harvest89 het volgende:
Volgens mij ook een wanhoopsdaad.
Die kerel heeft er geen zin meer in en wilde met een spectaculaire show uit het leven stappen.
Dan weet je zeker dat het een terreuraanslag wordt en hij lang de gevangenis in gaatquote:
Inderdaad. Het is duidelijk wel bewust (naar die plek toe rijden het het explosief af laten gaan vlakbij veel mensen), maar anno 2025 niet uit kunnen vogelen hoe je een fatsoenlijke explosie kan veroorzaken duidt er misschien toch op dat deze persoon niet helemaal toerekeningsvatbaar is.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:02 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Kan ook heel makkelijk alle drie zijn.
https://www.watbenjedan.nl/quote:Op donderdag 3 april 2025 16:00 schreef jigggy het volgende:
Wil je aanslag plegen steek je jezelf in de fik
Jezelf in je auto vol explosieven op een drukke Dam opblazen is technisch gezien een poging zelfmoord inderdaad.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:16 schreef ootjekatootje het volgende:
De bestuurder van de auto ligt volgens een politiewoordvoerder zwaargewond in het ziekenhuis en er wordt rekening gehouden met zelfmoord als motief.
Dit stond op de livestream.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Jezelf in je auto vol explosieven op een drukke Dam opblazen is technisch gezien een poging zelfmoord inderdaad.
Heel misschien is het naast een poging zelfmoord ook nog iets anders.............
Aanslagen zijn hier elke week wel, kijkt men niet meer van op.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:19 schreef 3rr0r het volgende:
Apart om te zien hoe in deze tijden sommige mensen eromheen reageren. Dat een auto zo daar komt rijden is al een ding, maar mensen blijven gewoon rustig voor die auto staan. Na de explosie mensen die rustigjes hun jas pakken en aanstalten maken om maar eens weg te gaan.
Wat moeten ze dan doen? Gillend wegrennen?quote:Op donderdag 3 april 2025 16:19 schreef 3rr0r het volgende:
Apart om te zien hoe in deze tijden sommige mensen eromheen reageren. Dat een auto zo daar komt rijden is al een ding, maar mensen blijven gewoon rustig voor die auto staan. Na de explosie mensen die rustigjes hun jas pakken en aanstalten maken om maar eens weg te gaan.
Dan gaat hij plat en heftig trillen, hopelijk gebeurd dat pas in het ziekenhuis of desnoods in de ambulancequote:
Volgende keer toch maar voor een trein springenquote:Op donderdag 3 april 2025 16:16 schreef ootjekatootje het volgende:
Livestream at5:
Bestuurder zwaargewond, zelfmoord mogelijk motief
De bestuurder van de auto ligt volgens een politiewoordvoerder zwaargewond in het ziekenhuis en er wordt rekening gehouden met zelfmoord als motief.
Van mij hoef je niet te gillen hoor, maar als je leven je lief is en je niet naief (meer) bent, zou ik niet voor een auto blijven staan die zo op een plek komt rijden waar bovendien uberhaupt geen verkeer hoort te komen. Kan ook dat je onder een steen hebt geleefd de afgelopen jaren. Rennen zou ik wel doen na een explosie.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan doen? Gillend wegrennen?
Nou ja, die Dam is ook erg gezellig.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:19 schreef 3rr0r het volgende:
Met zo'n (geplande) explosie midden tussen andere mensen mag je nog wel wat meer verdenkingen aan je broek krijgen dan alleen brandstichting.quote:
Speltip #11: zet niet gelijk hoog in.quote:houdt alle scenario’s open, maar heeft wel sterke vermoedens dat de man zichzelf van het leven wilde beroven. Hij wordt verdacht van brandstichting.
Denk niet dat ze daar nog veel energie in gaan stoppen…quote:Op donderdag 3 april 2025 16:28 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Met zo'n (geplande) explosie midden tussen andere mensen mag je nog wel wat meer verdenkingen aan je broek krijgen dan alleen brandstichting.
Alhoewel, tis ook weer niet zo dat hij andermans auto in brand heeft gestokenquote:Op donderdag 3 april 2025 16:28 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Met zo'n (geplande) explosie midden tussen andere mensen mag je nog wel wat meer verdenkingen aan je broek krijgen dan alleen brandstichting.
Je hoeft niet angstig te zijn, gewoon common sense alert en reageren op iets voor je neus. Maar goed, zal wel per persoon verschillen. Ik heb het ook niet over dat je er rondloopt en angstig constant de omgeving scant. Als je de video ziet bij de NOS dan zie je hoe mensen rustig voor de auto blijft staan terwijl die wat optrekt om vanaf de weg het plein op te gaan. En na de explosie dus enkele heel langzaam aanstalten maken om na hun jasje te pakken eens een andere plek op te zoeken.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou ja, die Dam is ook erg gezellig.
Het is niet alsof men daar de hele tijd in angst loopt alsof ze in Mordor zitten.
Klopt op zich.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:40 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Je hoeft niet angstig te zijn, gewoon common sense alert en reageren op iets voor je neus. Maar goed, zal wel per persoon verschillen. Ik heb het ook niet over dat je er rondloopt en angstig constant de omgeving scant. Als je de video ziet bij de NOS dan zie je hoe mensen rustig voor de auto blijft staan terwijl die wat optrekt om vanaf de weg het plein op te gaan. En na de explosie dus enkele heel langzaam aanstalten maken om na hun jasje te pakken eens een andere plek op te zoeken.
Tweede filmpje hier: https://nos.nl/artikel/25(...)stuurder-aangehouden
Ik weet handigere plekken om van de auto af te komen dan op de Damquote:Op donderdag 3 april 2025 16:55 schreef TjjWester het volgende:
Ik vraag me af waarom dit een bewuste daad zou zijn?
De man rijd rustig en beheerst het plein op, terwijl hij de voetgangers ontwijkt.
Lijkt me eerder een slecht onderhouden auto.
Op de hoek zetten met de sleutels erin?quote:Op donderdag 3 april 2025 16:59 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik weet handigere plekken om van de auto af te komen dan op de Dam
Lache hoorquote:Op donderdag 3 april 2025 16:59 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik weet handigere plekken om van de auto af te komen dan op de Dam
Hij rolt toch nog zelf uit die brandende wagen. Als je jezelf wilt ombrengen blijf je toch lekker zitten?quote:Op donderdag 3 april 2025 16:16 schreef ootjekatootje het volgende:
Livestream at5:
Vermoedelijk wilde die natuurlijk in 1 keer gaan. Zelf geen ervaring mee natuurlijk maar dood door vuur schijnt een van de pijnlijkste vormen te zijn. Zelfs al wil je dood blijf je wss toch niet rustig zitten denk ik.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:03 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hij rolt toch nog zelf uit die brandende wagen. Als je jezelf wilt ombrengen blijf je toch lekker zitten?
Vermoedelijk werd het hem toch te heet onder de voeten.
Wat een idioot.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:16 schreef ootjekatootje het volgende:
Livestream at5:
Tenzij dat net zijn bedoeling is. Er was een kleine biemquote:Op donderdag 3 april 2025 17:10 schreef maily het volgende:
[..]
Wat een idioot.
Doe dat dan ergens waar geen andere mensen zijn.
Toch netjes dat hij/zij/het de passerende voetganger toch nog even voorbij liet gaan alvorens als levende fakkel te gaan fungeren…quote:Op donderdag 3 april 2025 17:10 schreef maily het volgende:
[..]
Wat een idioot.
Doe dat dan ergens waar geen andere mensen zijn.
Waarom ontwijkt hij dan iedereeen?quote:Op donderdag 3 april 2025 17:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Tenzij dat net zijn bedoeling is. Er was een kleine biem
Volgens mij ben jij de eerste, gefeliciteerd!quote:Op donderdag 3 april 2025 16:49 schreef jigggy het volgende:
Er is nog geen islam geroepen in dit toppa?
Ligt er maar net aan, als hij maar 1 jerrycan benzine bij zich had en over zichzelf en stoelen van de auto heen heeft gegoten en aangestoken dan zal het geen terrorisme oogmerk hebben maar zelfdoding.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:28 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Het zijn toeristen, die zijn keidom.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:40 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Je hoeft niet angstig te zijn, gewoon common sense alert en reageren op iets voor je neus. Maar goed, zal wel per persoon verschillen. Ik heb het ook niet over dat je er rondloopt en angstig constant de omgeving scant. Als je de video ziet bij de NOS dan zie je hoe mensen rustig voor de auto blijft staan terwijl die wat optrekt om vanaf de weg het plein op te gaan. En na de explosie dus enkele heel langzaam aanstalten maken om na hun jasje te pakken eens een andere plek op te zoeken.
Tweede filmpje hier: https://nos.nl/artikel/25(...)stuurder-aangehouden
Dat doe jij nu toch vieze vuile racist.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:49 schreef jigggy het volgende:
RTL nieuws zegt dat de politie denkt dat het een poging tot zelfmoord is.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:28 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Alleen door jouquote:Op donderdag 3 april 2025 16:49 schreef jigggy het volgende:
Zeker, dat valt op. Een groepje toeristen loopt zelfs rustig langs de auto. Dat past niet 'het was een aanslag'.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:43 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Waarom ontwijkt hij dan iedereeen?
Daar denken ze in het buitenland anders over:quote:Op donderdag 3 april 2025 18:30 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
RTL nieuws zegt dat de politie denkt dat het een poging tot zelfmoord is.
Misschien ging de bom niet goed af?quote:Op donderdag 3 april 2025 18:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker, dat valt op. Een groepje toeristen loopt zelfs rustig langs de auto. Dat past niet 'het was een aanslag'.
Andere kant. Er lijkt ook iets in die auto te ontploffen en het lijkt bijvoorbeeld geen jerrycan met benzine want de vlammen zijn niet zo hoog. Veel is het niet, de duiven schrikken. Maar paar toeristen zijn vooral verbaasd en staan op maar zijn niet voornemens te vertrekken
Het ziet er maf uit
Ik weet eigenlijk ook niet of ik het geloof hoor. Iemand denkt "oh ik zie het leven niet meer zitten, weet je wat? Ik rijd naar de Dam in Amsterdam en steek daar mijn auto in brand."quote:Op donderdag 3 april 2025 18:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar denken ze in het buitenland anders over:
[ afbeelding ]
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 3 april 2025 17:03 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Vermoedelijk werd het hem toch te heet onder de voeten.
Welk buitenland? Welke bron dus?quote:Op donderdag 3 april 2025 18:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar denken ze in het buitenland anders over:
[ afbeelding ]
Ja, hij had natuurlijk geen tijd over....quote:Op donderdag 3 april 2025 18:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk ook niet of ik het geloof hoor. Iemand denkt "oh ik zie het leven niet meer zitten, weet je wat? Ik rijd naar de Dam in Amsterdam en steek daar mijn auto in brand."
Dat is echt een hele omslachtige zelfmoord.
Ik geloof t ook niet.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk ook niet of ik het geloof hoor. Iemand denkt "oh ik zie het leven niet meer zitten, weet je wat? Ik rijd naar de Dam in Amsterdam en steek daar mijn auto in brand."
Dat is echt een hele omslachtige zelfmoord.
Als je met je actie (ook) een publiek statement wil maken, dan zit je op de Dam natuurlijk wel goed…quote:Op donderdag 3 april 2025 18:44 schreef maily het volgende:
[..]
Ik geloof t ook niet.
Dan doe je dat elders. Waar je niet (zo gauw) gered wordt.
Ik vraag me af waarom autopech geen optie is? Je ziet wel vaker dat dit soort oude auto`s "spontaan" ontbranden door slecht onderhoud.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:44 schreef maily het volgende:
[..]
Ik geloof t ook niet.
Dan doe je dat elders. Waar je niet (zo gauw) gered wordt.
quote:Op donderdag 3 april 2025 18:46 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom autopech geen optie is? Je ziet wel vaker dat dit soort oude auto`s "spontaan" ontbranden door slecht onderhoud.
Is dat zo? Met een klein poefje tgv? En parkeerde ie 'm dan tussen de mensen omdat hij vuur rook, de auto niet meer goed onder controle had, oid?quote:Op donderdag 3 april 2025 18:46 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom autopech geen optie is? Je ziet wel vaker dat dit soort oude auto`s "spontaan" ontbranden door slecht onderhoud.
Goed punt.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:45 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Als je met je actie (ook) een publiek statement wil maken, dan zit je op de Dam natuurlijk wel goed…
Waarom gaat hij dan stilstaan als hij al van de weg is afgedraaid om iemand te laten passeren en rijdt hij daarna nog verder? Waarom hem zo recht op het monument afrijden?quote:Op donderdag 3 april 2025 18:46 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hij parkeert hem duidelijk op het plein weg van de straat en stuurt langs de mensen heen.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:49 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Is dat zo? Met een klein poefje tgv? En parkeerde ie 'm dan tussen de mensen omdat hij vuur rook, de auto niet meer goed onder controle had, oid?
Ja zou best kunnen. Ben niet per se tegen de hypothese. Ik zou lekker over de stoep van de damrak scheuren en de auto op de dam tot ontploffing brengen, of op het punt waar je niet verder komt. Al loop je dan wel het risico dat je niet aan het ontsteken van de bom toekomt.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:53 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hij parkeert hem duidelijk op het plein weg van de straat en stuurt langs de mensen heen.
Iemand die een aanslag pleegt of aan zelfmoord denkt gaat niet zo voorzichting om de toeristen heen sturen, zal deze actie niet ondernemen met een klein plofje en gaat al helemaal niet automatisch rollen over de stoep,
Wat als het doel is om bij het monument jezelf te laten ontploffen? Dat monument heeft namelijk ook nog een symbolische waarde...quote:Op donderdag 3 april 2025 18:53 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hij parkeert hem duidelijk op het plein weg van de straat en stuurt langs de mensen heen.
Iemand die een aanslag pleegt of aan zelfmoord denkt gaat niet zo voorzichting om de toeristen heen sturen, zal deze actie niet ondernemen met een klein plofje en gaat al helemaal niet automatisch rollen over de stoep,
Het was geen Franse auto.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:46 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom autopech geen optie is?
volgens AT5 is hij meer dood dan levend. Lijkt me dus niet.quote:
Boeiend. Het is interpretatie nummer zoveel.quote:
Dit dus. Als je aandacht wilt moet je zijn waar veel publiek is. Dan zit je op de dam wel goed.quote:Op donderdag 3 april 2025 18:42 schreef 215 het volgende:
Een deel van de zelfmoordplegers willen gewoon aandacht. Dat is deze man dus prima gelukt. Kennelijk wou hij ook niet anderen tot last zijn want hij reed echt heel beheerst en spaarde zelfs de banden met de stoeprand oprijden.
Gofferquote:Op donderdag 3 april 2025 18:59 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De poging liep vast na de 1e twee woorden:
Ik heet…heet…
Ik…ik…heet…heet…heet…
Hij heeft anderhalve minuut gebrand waar duidelijk te zien was dat zijn borst en hoofd vol in de vlammen zaten.quote:
"Godverdomme als ik die kerel vind die mij die auto verkocht heeft dan ram ik zijn hoofd eraf."quote:
quote:Op donderdag 3 april 2025 18:59 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heet…heet…
Ik…ik…heet…heet…heet…
Zwarte humorquote:Op donderdag 3 april 2025 18:59 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heet…heet…
Ik…ik…heet…heet…heet…
Het is een Chevrolet, dat is nog vele malen erger.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 3 april 2025 18:59 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heet…heet…
Ik…ik…heet…heet…heet…
Het is een Daewrolet. Nóg erger.quote:Op donderdag 3 april 2025 19:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het is een Chevrolet, dat is nog vele malen erger.
Wat heeft de politie eigenlijk fout gedaan?quote:Op donderdag 3 april 2025 20:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Nu nog Halsema plaatje dat de Politie heel alert was en uitstekend heeft gereageerd![]()
Maar dat tegen geestes ziekten niets opgewassen is
Rutte natuurlijk buiten beeld laten die alles kapot bezuinigd heeft zodat er zelfs geen cellen meer zijn, geen tbs plekken, geen rechtszaak capaciteit.
Want Halsema moet de beste bestuurder blijven die Amsterdam ooit gehad heeft![]()
En als dat toch niet zo blijkt te zijn is ze al benaderd om de nieuwe linkse partij te gaan leiden
Kan Halsema ook daar weer een heleboel schade aanrichten
Slachtoffer of dader? Hij steekt zichzelf in de fik…quote:Op donderdag 3 april 2025 19:43 schreef ACT-F het volgende:
Dit plaatje vat alles wel samen:
Een agent op de achtergrond die met de handen in de zakken doodgemoedereerd zit te kijken hoe zijn collega een verwoede poging doet om het slachtoffer met een soort confettikanon verder aan te wakkeren, terwijl de standbeelden het niet meer aan kunnen zien. Het is wachten op een nieuw avontuur op deze hotspot.
[ afbeelding ]
Wanhoop en ressentiment. Het is een schreeuw om aandacht en tegelijkertijd een aanval op de grote boze en oneerlijke wereld.quote:Op donderdag 3 april 2025 20:04 schreef TLC het volgende:
Er zijn eenvoudiger manieren om zelfmoord te plegen lijkt me, dit is nogal omslachtig
Op deze manier wordt je naam niet vergeten. En soms heeft de persoon een boodschap, zoals de befaamde Jan Palach die zichzelf ook in de fik stak. Of een paar jaar geleden in Oss iemand die ontevreden was met de overheidquote:Op donderdag 3 april 2025 20:04 schreef TLC het volgende:
Er zijn eenvoudiger manieren om zelfmoord te plegen lijkt me, dit is nogal omslachtig
Op heterdaad betrapt. Hij is er gloeiend bij!quote:Op donderdag 3 april 2025 20:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Slachtoffer of dader? Hij steekt zichzelf in de fik…
Op een terras ergens in Frankrijk in de zonquote:Op donderdag 3 april 2025 19:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"Godverdomme als ik die kerel vind die mij die auto verkocht heeft dan ram ik zijn hoofd eraf."
Oh ho oh even rustig ademhalen ....quote:Op donderdag 3 april 2025 21:13 schreef praadje het volgende:
[..]
Op een terras ergens in Frankrijk in de zon
Zit een man die het tot gisteren nooit won
Maar zijn auto vloog hier vlakbij uit de bocht
Zonder hem zonder Herman
Want die had hem net verkocht
Herman in de zon op een terras
Leest in 't AD dat 'ie niet meer in leven was
Z'n auto was volledig afgebrand
En de man die hem gekocht had
Stond onder zijn naam in de krant
quote:Op donderdag 3 april 2025 21:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Op heterdaad betrapt. Hij is er gloeiend bij!
Snap het ook niet helemaal.quote:Op donderdag 3 april 2025 20:03 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Wat heeft de politie eigenlijk fout gedaan?
Dat plaatje komt nou niet echt overeen met de echte beelden
Dus als jij iemand ziet branden dan denk je niet verder dan brandblusser, al dan niet je eigen. Check.quote:Op donderdag 3 april 2025 21:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Snap het ook niet helemaal.
Het is niet zo dat een agent standaard een brandblusser in zijn zak heeft zitten. Over hem heen plassen werkt ook nauwelijks.
Eigen veiligheid eerst, voor hetzelfde geldt klamp die zich aan je vast en sta jezelf ook in de fik.quote:Op donderdag 3 april 2025 21:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus als jij iemand ziet branden dan denk je niet verder dan brandblusser, al dan niet je eigen. Check.
Tijd voor een opfriscursus BHV.
Tackelen. Het eerste wat je doet is zorgen dat degene gaat liggen. Rechtopstaand ben je een fakkel. Indien mogelijk rollen al dan niet met een jas of deken.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Eigen veiligheid eerst, voor hetzelfde geldt klamp die zich aan je vast en sta jezelf ook in de fik.
Maar dat liggen en rollen deed hij zelf al. Dat was duidelijk te zien op de beelden.quote:Op donderdag 3 april 2025 22:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tackelen. Het eerste wat je doet is zorgen dat degene gaat liggen. Rechtopstaand ben je een fakkel. Indien mogelijk rollen al dan niet met een jas of deken.
Ik snap de angst van de politieagenten ook wel, want je zag ze hem op afstand houden rekeninghoudend met een eventueel terroristisch motief, maar je zag al vrij snel dat hij niets om had wat zou kunnen duiden op een explosief.
Toen hij weer opstond had hij een welgemikte karatetrap tegen zijn heetgebakerde hoofd moeten krijgen.quote:Op donderdag 3 april 2025 23:25 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Maar dat liggen en rollen deed hij zelf al. Dat was duidelijk te zien op de beelden.
Nou ja, als iemand buiten bewustzijn is, dan word zo iemand gewoon behandeld, in het geval dat iemand hersendood is bepaald meestal familie wat er moet gebeuren. Bij dit soort ernstige brandwonden is het meestal zo dat je uiteindelijk aan een infectie dood gaat.quote:Op vrijdag 4 april 2025 00:25 schreef ootjekatootje het volgende:
Is hij al dood verklaard? Ik kan me niet voorstellen dat ze hem gaan oplappen in het brandwondencentrum.
Hoe is dit in Nederland geregeld na een zelfmoord poging?
Iemand enig idee wat hier de protocollen voor zijn?
Dus het was zelfmoord?quote:Op vrijdag 4 april 2025 06:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, als iemand buiten bewustzijn is, dan word zo iemand gewoon behandeld, in het geval dat iemand hersendood is bepaald meestal familie wat er moet gebeuren. Bij dit soort ernstige brandwonden is het meestal zo dat je uiteindelijk aan een infectie dood gaat.
Geen idee, misschien wel een ongeluk met een brandbare stof die hij vervoerde.quote:
Idd die duiven leken aan te geven dat er "iets" ontplofte, maar zo te zien een stuk minder heftig dan de man had verwacht?quote:Op donderdag 3 april 2025 18:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker, dat valt op. Een groepje toeristen loopt zelfs rustig langs de auto. Dat past niet 'het was een aanslag'.
Andere kant. Er lijkt ook iets in die auto te ontploffen. Veel is het niet, de duiven vliegen weg. Paar toeristen zijn vooral verbaasd en staan op maar zijn niet voornemens te vertrekken
Het ziet er maf uit
Ik ben geen fan van Halsema maar met deze verklaring is mijns inziens weinig mis.quote:Op vrijdag 4 april 2025 18:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Halsema: "Afschuwelijk incident op de Dam, Slachtofferhulp staat klaar"
Wie gisteren getuige is geweest van de ontploffing van de auto op de Dam en de bestuurder die daarna in brand stond, kan altijd terecht bij Slachtofferhulp. Dat laat burgemeester Halsema vandaag weten. De man ligt nog steeds in het ziekenhuis.
"Gisteren heeft er een afschuwelijk incident plaatsgevonden op de Dam", laat Halsema weten in een schriftelijke reactie. "Veel omstanders waren hiervan getuige. Politie kon gelukkig snel handelen en heeft meteen bekend gemaakt dat er aanleiding is om uit te gaan van een poging tot zelfdoding. Het is een heel verdrietige gebeurtenis voor alle betrokkenen. De recherche doet nog onderzoek naar de achtergrond."
https://www.at5.nl/artike(...)fferhulp-staat-klaar
En weer een sterk statement van Halsema:
Slachtofferhulp staat klaar![]()
![]()
![]()
Goh verrassend dit sinds wanneer is dat![]()
Zouden ze daar voor opgericht zijn![]()
Slachtoffers kunnen er terecht![]()
Button van 113 niet kunnen vinden trut![]()
Of kunnen ze daar niet terecht![]()
Best lastig om zelfdoding te associëren met 113![]()
Dat gaan we dus evalueren
Het is geen verklaringquote:Op vrijdag 4 april 2025 19:10 schreef Bargehassus het volgende:
Ik ben geen fan van Halsema maar met deze verklaring is mijns inziens weinig mis.![]()
Als jij dat net zo goed vindt ben ik blij dat jij geen burgemeester van Amsterdam bent.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ze had net zo goed kunnen zeggen
Hij reed niet door rood
Hij had wel zijn gordel aan
Leuk allemaal.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Het is geen verklaring![]()
Het is risicoloze niets zeggende prietpraat
Ze had net zo goed kunnen zeggen
Hij reed niet door rood
Hij had wel zijn gordel aan
Slachtofferhulp staat al lang klaar daar hebben we deze trut niet voor nodig
113 is meer op zijn plaats maar dat ligt te gevoelig
Wilde hem net posten.quote:Op vrijdag 4 april 2025 09:14 schreef Stoorzendert het volgende:
Beetje van dit![]()
Bekijk deze YouTube-video
Nee, ik ben ook geen van onze Femke, maar wat moet een burgemeester volgens jou dan wel zeggen als iemand zichzelf op een publieke plek in het centrum van de stad in de fik zet…?quote:
Dat zullen niet alle Amsterdammers erg vinden.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:40 schreef maily het volgende:
[..]
Leuk allemaal.
Maar al die toeristen?
Gaan die haar statement meekrijgen?
Nee die gaan supergefrustreerd weer terug naar huis en adviseren iedereen daar om vooral niet naar Amsterdam te gaan.
Toeristen genoeg in Amsterdam, meer dan genoeg.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:40 schreef maily het volgende:
[..]
Leuk allemaal.
Maar al die toeristen?
Gaan die haar statement meekrijgen?
Nee die gaan supergefrustreerd weer terug naar huis en adviseren iedereen daar om vooral niet naar Amsterdam te gaan.
De Damfakkelquote:Op vrijdag 4 april 2025 19:55 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Toeristen genoeg in Amsterdam, meer dan genoeg.
Ook na de Damfakkel…
Inderdaad, Amsterdam - Nuff Said: https://nuffsaidamsterdam.com/quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:02 schreef asco het volgende:
Oh nog niks gezegd in dit topic.
Amsterdam.![]()
Nuff said.
Als het een zelfmoordpoging was dan is het alsnog geluktquote:Man (50) die auto in brand stak op Dam is overleden
De 50-jarige man uit Noord-Holland die begin deze maand zijn auto in brand stak midden op de Dam in Amsterdam, is aan zijn verwondingen overleden. Dat bevestigt de politie woensdag aan Hart van Nederland.
Wel triest dat het zo lang moest duren.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als het een zelfmoordpoging was dan is het alsnog gelukt
Misschien ging ie wel voor het Guinnessquote:Op woensdag 16 april 2025 12:33 schreef maily het volgende:
[..]
Wel triest dat het zo lang moest duren.
Had ik niet verwacht.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als het een zelfmoordpoging was dan is het alsnog gelukt
Broek ook.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Had ik niet verwacht.
Hij stond namelijk niet helemaal in brand naar wat ik me kan herinneren. Alleen zijn bovenkleding een beetje.
Ja, hier kwam het eigenlijk wel op neer.quote:
Nou nee, ze broek brande letterlijk van zijn lijf.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Had ik niet verwacht.
Hij stond namelijk niet helemaal in brand naar wat ik me kan herinneren. Alleen zijn bovenkleding een beetje.
Was wel een behoorlijke explosie in de auto. Man was volledig in shock vermoed ik.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Had ik niet verwacht.
Nouja het was gewoon een aanslag, dus veel medelijden hoef je er ook niet mee te hebben.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:34 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Was wel een behoorlijke explosie in de auto. Man was volledig in shock vermoed ik.
Blijft een naar einde.
Ook wel triest dat mensen er hier grappen over maken.
Vraag me af wat de precieze doodsoorzaak is geweest dan. Misschien is het gaan infecteren waardoor ie een sepsis kreeg en daar aan overleden is.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:33 schreef maily het volgende:
[..]
Wel triest dat het zo lang moest duren.
Het zou me niet verbazen als het een zogenaamde autonoom is.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:56 schreef Discombobulate het volgende:
Was wel benieuwd naar z'n verhaal.
Aanslag, of toch suïcide?quote:Op donderdag 17 april 2025 12:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als het een zogenaamde autonoom is.
Zoiets ja, het leek me nou niet ontzettend goed voorbereid, lijkt allemaal erg impulsief.quote:Op donderdag 17 april 2025 12:19 schreef Sally het volgende:
[..]
Aanslag, of toch suïcide?
Of beide. Omdat hij het niet eens was met hoe het in Nederland gaat, en niet 'tevreden' was met zijn eigen leven?
Is er al een statement vanuit de politie gekomen?quote:Op donderdag 17 april 2025 12:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoiets ja, het leek me nou niet ontzettend goed voorbereid, lijkt allemaal erg impulsief.
Volgens mij heel summier dat het waarschijnlijk om zelfmoord gaat, ik dacht dat het beleid bij zelfmoord was om er zo min mogelijk over te vertellen.quote:Op donderdag 17 april 2025 12:21 schreef Sally het volgende:
[..]
Is er al een statement vanuit de politie gekomen?
Dat laatste had ik idd meegekregen.quote:Op donderdag 17 april 2025 12:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij heel summier dat het waarschijnlijk om zelfmoord gaat, ik dacht dat het beleid bij zelfmoord was om er zo min mogelijk over te vertellen.
Politie meldt ook dat het om een bekende ging.
Je ademt ook via je huid dus als je te weinig huid over hebt dan ga je doodquote:Op donderdag 17 april 2025 11:54 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Vraag me af wat de precieze doodsoorzaak is geweest dan. Misschien is het gaan infecteren waardoor ie een sepsis kreeg en daar aan overleden is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |