Beetje een clickbate titel maar de CEO zegt het goed, geen speld tussen te krijgen.quote:Fouquet is niet alleen kritisch op de Europese beleidsmakers, maar ook op de Nederlandse regering. Hij verwijt Den Haag een gebrek aan onafhankelijkheid en strategie. Zo volgt Nederland volgens hem blindelings de Amerikaanse exportrestricties, waardoor ASML bepaalde chipmachines niet meer aan China mag leveren en zelfs onderhoudscontracten wordt ontzegd. Dit heeft grote financiële gevolgen en zet de technologische samenwerking met belangrijke afzetmarkten onder druk.
Volgens de ASML-topman moet Europa zélf bepalen wat verstandig beleid is, in plaats van zich te laten dicteren door de VS. Daarnaast moeten de Europese regeringen ophouden met het opleggen van onhoudbare klimaatdoelen en energieprijzen die bedrijven de nek omdraaien. "Als deze koers wordt doorgezet, zullen bedrijven zoals ASML niet lang in Europa blijven," waarschuwt hij.
Gevaarlijke gevolgen voor Europa
Fouquet benadrukt dat de gevolgen van het huidige beleid niet alleen ASML treffen, maar de gehele Europese industrie en economie. De halfgeleiderindustrie heeft volgens hem een ‘delicate vertrouwensketen’ opgebouwd, waarin nauw wordt samengewerkt met partners wereldwijd. Als die keten wordt verstoord door slecht beleid, stijgende kosten en politieke willekeur, dan brengt dat Europa’s technologische positie ernstig in gevaar.
Hij roept beleidsmakers op om eindelijk de ernst van de situatie in te zien en te stoppen met schadelijke maatregelen. "We moeten niet doorschieten met regelgeving die onze eigen economie kapotmaakt," stelt Fouquet. "De keuzes die nu worden gemaakt, kunnen bepalen of Europa in de toekomst nog meespeelt op het wereldtoneel, of zichzelf buitenspel zet."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NWS / ASML-topman dreigt richting politici met vertrek uit Nederland én EUquote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beetje een clickbate titel maar de CEO zegt het goed, geen speld tussen te krijgen.
Ze zijn net weer terug.quote:
Die man maakt een zeurderige indruk, tenzij hij een punt heeft en echt (wordt gedwongen) te vertrekken. Als ze zo vertrekken is het niet goed, want ga dan in overleg.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:06 schreef Cockwhale het volgende:
ASML begint inmiddels de nieuwe afkorting voor 'pre-menstruatie periode' te worden.
Als dit inderdaad het streven is dan is het beter dat ze gaan inderdaad. Als zij hun "macht" wensen te gebruiken om de hand die hun voedt en groot gemaakt heeft "pijn" te doen dan is er sowieso iets mis met hun moreel besef.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Geldt voor elk bedrijf maar zij hebben de macht om een vertrek pijn te laten doen.
Bedrijven en moreel besefquote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als dit inderdaad het streven is dan is het beter dat ze gaan inderdaad. Als zij hun "macht" wensen te gebruiken om de hand die hun voedt en groot gemaakt heeft "pijn" te doen dan is er sowieso iets mis met hun moreel besef.
Mee eens, maar export restricties naar China is wel degelijk een goed iets voor de rest van de wereld, gezien kopieer-/jatgedrag van de Chinezen.quote:Volgens de ASML-topman moet Europa zélf bepalen wat verstandig beleid is
Ja weet ik. Maar de bestuurderen zouden dat wel moeten hebben. Hebben ze nooit want daarop worden ze geselecteerd. Maar zou wel zo moeten zijn. Het zijn vaak psychopaten dus het verbaast niet.quote:
Dat zou jou ook moeten als je een gezonde economie in Nederland / Europa wil blijven hebben.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:10 schreef Hyaenidae het volgende:
Sneue AMLS kneusjes, alsof dit iemand boeit.
Nee het doet pijn, dus mogen zij ook zeggen wat pijn doet. Als het niet mogelijk is om gezond te blijven en te groeien moet dat toch te bespreken zijn?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als dit inderdaad het streven is dan is het beter dat ze gaan inderdaad. Als zij hun "macht" wensen te gebruiken om de hand die hun voedt en groot gemaakt heeft "pijn" te doen dan is er sowieso iets mis met hun moreel besef.
ja regio gemeenten daar willen geen woningen bouwen vanwege stikstof en natuurweilandenquote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beetje een clickbate titel maar de CEO zegt het goed, geen speld tussen te krijgen.
de overheid die gaat TATA veel miljarden subidie geven voor waterstofquote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het doet pijn, dus mogen zij ook zeggen wat pijn doet. Als het niet mogelijk is om gezond te blijven en te groeien moet dat toch te bespreken zijn?
Ze praten namens honderden high tech bedrijven.
Wat we overheid doet is echt heel slecht hoor.
Heb jij weleens met (top) overheid gesproken over zakelijke projecten? Het is nog veel erger dan je denkt.
https://www.telegraaf.nl/(...)tikstof-en-stroomnetquote:
quote:Ook miljardenplan voor ASML en Eindhoven botst op problemen rond stikstof en stroomnet
In stilte werkte het vorige kabinet aan de 'operatie Beethoven', een investeringsplan om ASML voor Nederland te behouden.
Robbert Ophorst en Martin Visser bespreken in Kwestie van Centen met Vian Schouten hoe het staat met de ambities om voor ¤2,5 miljard de economische regio rond Eindhoven te versterken.
,,Ik ging er onbevangen in, maar werd somber van wat ik hoorde van de hoofdrolspelers."
Ondanks alle goede bedoelingen kampt 'Beethoven' met landelijke problemen rond stikstof en netcongestie.
De meeste bedrijven produceren slechts voor mensen schadelijke producten en nemen daar veel terrein voor in beslag. Terrein dat beter gebruikt kan worden voor ruime vrijstaande woningen voor de jongere generaties.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:08 schreef halfway het volgende:
Europa is een vergaarbak van alle kanslozen in de wereld geworden, dat is de agenda de rest van de succesvolle mensen jagen ze weg.
Dat vind ik met alle respect een wat "aparte" redenatie.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Nee het doet pijn, dus mogen zij ook zeggen wat pijn doet.
Hoe je dan nog zo kan zeuren. Ongelofelijk.quote:Het salaris van Fouquet is ¤ 1.042.000 exclusief een bonus van ¤ 4.279.000.
Gewoon teveel. Het is altijd teveel. Idealiter krijgen ze volledig de vrije hand om te doen wat ze willen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:30 schreef borisz het volgende:
Welke regels zitten dan in de weg?
Iedereen die weg wil roept dat de regels in de weg zitten,maar welke dan? Het wordt nooit concreet.
Ja maar deze is beter zegt de TS.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:31 schreef SnertMetChoco het volgende:
Dubbeltopic toch? NWS / ASML-topman dreigt richting politici met vertrek uit Nederland én EU
hoe de werknemers naar hun werk gaan met een benzine auto of met diesel of met een EV of met OVquote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:30 schreef borisz het volgende:
Iedereen die weg wil roept dat de regels in de weg zitten,maar welke dan? Het wordt nooit concreet.
Ja dat zal de core business behoorlijk afremmen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:32 schreef michaelmoore het volgende:
hoe de werknemers naar hun werk gaan met een benzine auto of met diesel of met een EV of met OV
dat moet je uitzoeken
Met deze linkse gedachtes maak je nou juist de EU kapot. Hij zou 5 miljard moeten verdienen en het honderdvoudige rendement moeten maken per jaar , wil je mee met de VS en Chinaquote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat vind ik met alle respect een wat "aparte" redenatie.
De rest vind ik ook flauwekul. Ze worden al zwaar ondersteund door de belastingbetaler cq de overheid maar het is nooit eens genoeg. Alles voor de aandeelhouder zodat je het als een geldstroom van arm naar rijk kunt zien. Dat principe hebben ze zeer goed door.
[..]
Hoe je dan nog zo kan zeuren. Ongelofelijk.
Verder willen deze bedrijven "oneindig" groeien ten koste van alles van waarde voor de rest. Dat kan niet. Maar wat hun betreft is het nooit genoeg. Schadelijke attitude.
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Met deze linkse gedachtes maak je nou juist de EU kapot.
Nou ja jij niet maar al die linkse woke figuren.quote:
Ben benieuwd. Waarom heb jij daar zo'n belang bij trouwens? Pure interesse. Altijd die lans breken voor de "haves" en trappen naar beneden. Dat valt op. Maar waarom is dat zo?quote:
Nou ik adviseer bedrijven met de regelgeving waaraan ze moeten voldoen. Meestal EU regelgeving. In mijn geval puur op technisch gebouw en industrie gebied.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:30 schreef borisz het volgende:
Ah ja "adviseert" maar ondertussen vind je het allemaal maar onzin. Goed bezig. Lijkt leuk werk.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar ondertussen concurreer je met Asie en de VS waar veel minder dwang is:
Als ze niet vrijwillig gaan dan gooien we ze eruit. Voor straf naar China.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:01 schreef Boca_Raton het volgende:
Ze gaan helemaal niet weg uit Europa. Misleidende titel.
Nou? Is dat niet wat Rutte wilde? Terug naar de VOC die ook een staat in een staat was?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gewoon teveel. Het is altijd teveel. Idealiter krijgen ze volledig de vrije hand om te doen wat ze willen.
Zodat je een staat in een staat krijgt. Waar het bedrijf de baas is.
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als ze niet vrijwillig gaan dan gooien we ze eruit. Voor straf naar China.
Als je maar eens wist hoe bezopen die regels tegenwoordig zijn.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ah ja "adviseert" maar ondertussen vind je het allemaal maar onzin. Goed bezig. Lijkt leuk werk.![]()
En hoe kan je nou serieus denken dat "we" met hele werelddelen kunnen concurreren? Is dat niet wat hoog gegrepen.
Maar minder minder minder regels dus. Vrije hand voor de vrije jongens. Zal een mooie losgeslagen bende worden.
Dus je doet het wel, je "job" maar eigenlijk vind je het heel gek wat je doet. Lijkt wat tegenstrijdig. Je doet het maar je staat er niet achter. Kun je dan niet beter wat anders gaan doen? Iets wat maatschappelijk wel van belang is?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik maak begrotingen om aan die regelgeving te voldoen. Daar komen belachelijke bedragen uit.
Ja dat zou mooi zijn inderdaad. Het kapitaal bepaalt de regels en het speelveld. Lijkt een ideaal van TS.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nou? Is dat niet wat Rutte wilde? Terug naar de VOC die ook een staat in een staat was?
Daar sta je helemaal niet voor open? Die "bezopen" regels zullen er zijn met een reden toch? Dat wil zeggen in een democratie zullen dat geen regels zijn bedacht door een dictator. Je vindt die regels allemaal "woke" blijkbaar...quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je maar eens wist hoe bezopen die regels tegenwoordig zijn.
Alsof onze hele economie afhankelijk is van ASMLquote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat zou jou ook moeten als je een gezonde economie in Nederland / Europa wil blijven hebben.
Pars pro toto.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:23 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Alsof onze hele economie afhankelijk is van ASML
Een fors aantal bedrijven nemen veel te veel terreinen in beslag om voor mensen schadelijke producten te produceren, die bedrijven maken dus eerder de jongere generaties kapot.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je maar eens wist hoe bezopen die regels tegenwoordig zijn.
Ik wens je een tijd als eigenaar van een bedrijf met een omzet van +/- 50 miljoen per jaar en wil je dan nog wel eens spreken.
Ik vind het geen onzin en ben goed in mijn werk, maar zie bedrijven eraan kapot gaan en dan is er bus minder geld voor iedereen beschikbaar.
Het is een neerwaardse spiraal die niet om te keren is zonder grote verandering.
Oh god de deur van Paviljoen 3 staat weer open en de begeleiders zijn weekend vieren.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Een fors aantal bedrijven nemen veel te veel terreinen in beslag om voor mensen schadelijke producten te produceren, die bedrijven maken dus eerder de jongere generaties kapot.
Zouden die bedrijven weg zijn dan zou er ook meer geld zijn voor iedereen.
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh god de deur van Paviljoen 3 staat weer open en de begeleiders zijn weekend vieren.
Jij bent dus duidelijk voor bedrijven die voor de jongere generaties oorlog maken?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh god de deur van Paviljoen 3 staat weer open en de begeleiders zijn weekend vieren.
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:49 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent dus duidelijk voor bedrijven die voor de jongere generaties oorlog maken?
Ts vond deze beter.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:54 schreef Red_85 het volgende:
NWS / ASML-topman dreigt richting politici met vertrek uit Nederland én EU
Volgens mij hadden we al een topic.
Cow & Chicken was leuker.quote:
Verkeerde been uit bed gestapt?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]![]()
Oftewel: rot op met je hersenloze commentaren. Zoek professionele hulp.
Check even de pohi van de betreffende user.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Verkeerde been uit bed gestapt?
Ik ben ermee bekend.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Check even de pohi van de betreffende user.
Wat lord zegtquote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Verkeerde been uit bed gestapt?
Een keer met je eens lord.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Check even de pohi van de betreffende user.
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:36 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Het is the chicken and the cow.
Mwaaah. Het is gewoon een troll denk ik en af en toe zegt hij best nuttige dingen tussen de regels door. Ik kan me er niet zo druk om maken.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 19:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat lord zegt
[..]
Een keer met je eens lord.
Dus je wilt gewoon heel graag dat wij slaven van Trump zijn? Zeg dat dan gewoon.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:20 schreef Fer het volgende:
ASML kan gewoon een zusterbedrijf opzetten in Dubai, Saudi Arabië of India en machines vanuit daar exporteren naar “foute” landen.
Maar dat waarschijnlijk levert het manipuleren van de NL overheid wat meer op.
Al die verstikkende regels. En die "gigantische" belastingdruk.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:20 schreef Fer het volgende:
Maar dat waarschijnlijk levert het manipuleren van de NL overheid wat meer op.
Dat zegt ie toch helemaal niet. Ook niet tussen de regels m.i. Relax Frank.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus je wilt gewoon heel graag dat wij slaven van Trump zijn? Zeg dat dan gewoon.
Jij kan ook uitloggen als je geen kritiek kan verdragen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]![]()
Oftewel: rot op met je hersenloze commentaren. Zoek professionele hulp.
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje te hard.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:30 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij kan ook uitloggen als je geen kritiek kan verdragen.
Afzeik topics zijn heel populair, waar iedereen gewoon lekker kan spuien. Als iemand (vaak ik) uitlegt hoe de zaak in elkaar zit, wordt het vaak stil. Totdat er weer iemand voorbij komt die alleen de eerste post leest en dan meteen zijn of haar gal spuwt. Dan komt de rest ook weer op gang.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zegt ie toch helemaal niet. Ook niet tussen de regels m.i. Relax Frank.
Welkom op het internetquote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Afzeik topics zijn heel populair, waar iedereen gewoon lekker kan spuien. Als iemand (vaak ik) uitlegt hoe de zaak in elkaar zit, wordt het vaak stil. Totdat er weer iemand voorbij komt die alleen de eerste post leest en dan meteen zijn of haar gal spuwt. Dan komt de rest ook weer op gang.
Kortom, we zitten niet op dit forum om te discussiëren of uit te vinden hoe dingen werken, maar om dingen maximaal af te zeiken.
Tsja. Je kunt denk ik niet voor iedereen uitmaken hoe de "waarheid" in elkaar zit. Dit soort issues zijn niet samen te vatten in een natuurwet met uitleg. Hoe je zeker denkt te weten dat het wel vergelijkbaar is vind ik wat te hoog gegrepen eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als iemand (vaak ik) uitlegt hoe de zaak in elkaar zit, wordt het vaak stil.
Ja, je moet eigenlijk je antwoorden aanpassen op de persoon waar je mee spreekt. Zoals in jouw geval grote bedrijven verbieden of nationaliseren en rationaliseren dat kleine bedrijven altijd beter zijn. Als zij het niet kunnen, moeten we het niet willen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tsja. Je kunt denk ik niet voor iedereen uitmaken hoe de "waarheid" in elkaar zit. Dit soort issues zijn niet samen te vatten in een natuurwet met uitleg. Hoe je zeker denkt te weten dat het wel vergelijkbaar is vind ik wat te hoog gegrepen eerlijk gezegd.
Dat zou zo zijn als er in dit soort complexe zaken qua belangen en inzichten slechts 1 binaire "waarheid" is. Dat kan natuurlijk niet kloppen.
Dat vind ik helemaal niet. Het is alleen dat hoe groter het bedrijf hoe meer megalomaan en veeleisend. En het recht opeisen op eeuwige groei en de steun van de belastingbetaler eisen gewoon omdat het kan.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zoals in jouw geval grote bedrijven verbieden of nationaliseren en rationaliseren dat kleine bedrijven altijd beter zijn.
Kortom, je vind helemaal dat het zo is, maar je wilde het nog even verduidelijken? Dat moet je absoluut doen. Veel beter dan ongefundeerd onderbuikgevoel.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat vind ik helemaal niet. Het is alleen dat hoe groter het bedrijf hoe meer megalomaan en veeleisend. En het recht opeisen op eeuwige groei en de steun van de belastingbetaler eisen gewoon omdat het kan.
Daarom zijn kleinere bedrijven beter. En ja dat is echt zo. Er is een omslagpunt waar het bedrijf het menselijke gezicht verliest. En daarmee ook de normale normen en waarden. Hoogmoedswaanzin zou je het kunnen noemen.
Dat zou inderdaad zomaar kunnen. We leven nou eenmaal in een maatschappij die zo veel mogelijk geld verdienen boven alles verheerlijkt. Want dat geeft je de maximale mogelijkheden.quote:Het zou ermee te maken kunnen hebben dat het zodanig onpersoonlijk wordt dat niemand meer verantwoordelijkheid voelt. Je stelt een CEO aan voor een gigantisch salaris en dan is die to blame voor alles. En als die weg moet dan neem je weer een nieuwe.
Ik wil dit graag filosofisch zien. Er werd al eerder beweerd dat ze de macht hebben om de hand die hun voedt en groot gemaakt heeft in alle opzichten "pijn" te gaan doen. Dat is slecht.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 20:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kortom, je vind helemaal dat het zo is, maar je wilde het nog even verduidelijken? Dat moet je absoluut doen. Veel beter dan ongefundeerd onderbuikgevoel.
Dus, als de VS tegen Nederland zegt dat jij je producten niet meer mag verkopen aan je grootste klant en dat ze die klant aanmoedigen om een gelijkwaardig product te ontwikkelen waardoor je de zaak op kunt doeken, dan mag je daar niet tegen gaan lobbyen en kun je als CEO beter snel ander werk gaan zoeken? En dan niet als CEO, want dat is precies wat een CEO behoort te doen. Ga lekker als onbekwaam in de bijstand.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik wil dit graag filosofisch zien. Er werd al eerder beweerd dat ze de macht hebben om de hand die hun voedt en groot gemaakt heeft in alle opzichten "pijn" te gaan doen. Dat is slecht.
De "macht" wordt dan te groot m.i. Het bedrijf moet zijn plaats weten. Ze zijn nooit belangrijker dan de maatschappij waar ze zich in bevinden. De overheid is de baas, niet het bedrijf. Althans in een democratie.
Als je bedrijven de macht geeft om de maatschappij pijn te doen als ze hun zin niet krijgen is einde democratie.
In de voormalige USA van vroeger zag men dat wel in en paste dan de antitrust law (Sherman Antitrust Act) toe.
In de zin van: krijg je teveel praatjes dan splitsen we je in wat kleinere delen. Verstandig beleid.
Maar die bedrijven mogen van jou dus geen winst maken. Dus wat is hun bestaansrecht?quote:Dat soort problemen heb je niet met bedrijven van die omvang dat het menselijke gezicht en moraal nog wel aanwezig is. Ze kunnen gewoon te groot worden. Dat is hier het geval, dan willen ze macht uitoefenen alsof ze eigenlijk de baas zijn. En ze willen je pijn doen als je ze hun zin niet geeft.
Ik weet werkelijk niet waar ik zoiets beweerd heb. Je draaft m.i. weer door.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar die bedrijven mogen van jou dus geen winst maken.
Dat is vreemd Frank. Degene waar je op reageerde heeft dat niet gezegd, ook niet tussen de regels. Je verzint dat volledig zelf en dat is best eng.quote:Dus je wilt gewoon heel graag dat wij slaven van Trump zijn? Zeg dat dan gewoon.
Dus, je draagt een hele duidelijke mening uit, maar als ik daar op in ga, zeg je dat je daar heel anders over denkt?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet werkelijk niet waar ik zoiets beweerd heb. Je draaft m.i. weer door.
Ook in #75 die vreemde conclusie:
[..]
Dat is vreemd Frank. Degene waar je op reageerde heeft dat niet gezegd, ook niet tussen de regels. Je verzint dat volledig zelf en dat is best eng.
Mwah. Ik doe dat al. Althans dat denk ik en hoop ik. Het is heel goed mogelijk dat je het er niet mee eens bent. Wat verder prima is. Maar ik verpak mijn visie niet in geheimzinnigheid denk ik. Toch?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kun je dan niet eens duidelijk uitleggen hoe je daar allemaal tegenaan kijkt? Dat maakt het een heel stuk inzichtelijker en makkelijker om je feedback te geven.
Allemaal lastige regels zoals Arbo wetgeving en verbod op kinderarbeid.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Gewoon teveel. Het is altijd teveel. Idealiter krijgen ze volledig de vrije hand om te doen wat ze willen.
Zodat je een staat in een staat krijgt. Waar het bedrijf de baas is.
Ok. Laten we bij het begin beginnen. De CEO van ASML klaagt, dat als hij geen zaken mag doen met China, wat de VS ons heeft opgelegd, dat zijn bedrijf dan op termijn het putje in gaat. En vraagt de regering om zelfstandig beslissingen te nemen en niet klakkeloos te doen wat de VS ons opdraagt.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mwah. Ik doe dat al. Althans dat denk ik en hoop ik. Het is heel goed mogelijk dat je het er niet mee eens bent. Wat verder prima is. Maar ik verpak mijn visie niet in geheimzinnigheid denk ik. Toch?
Dus, iedereen hetzelfde, modale salaris, ongeacht wat ze doen. En geen politieke partijen met meer dan 5 leden in de kamer.quote:Aanvulling: het gaat mij niet zozeer om bedrijven maar in het algemeen om het uitoefenen van "macht". Dat levert misbruik op doorgaans door hoe het beestje (de mens) in elkaar zit en hoe het haasje hoest.
Teveel macht is slecht per definitie. En ik zie wat Fouquet wil als een demonstratie van dat.
Ja dat. Het zit allemaal de expansiedrift en ondernemersgeest zwaar in de weg. Moeten we niet willen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:48 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Allemaal lastige regels zoals Arbo wetgeving en verbod op kinderarbeid.
Echt hoor. Ik weet niet waar je dat soort "conclusies" vandaan haalt. Goed is dat niet hoor.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, iedereen hetzelfde, modale salaris, ongeacht wat ze doen.
Je vorige post, bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Echt hoor. Ik weet niet waar je dat soort "conclusies" vandaan haalt. Goed is dat niet hoor.
Sorry maestro. Ik denk dat jouw geest een loopje met je neemt. Ik begrijp er i.i.g. geen zak van.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je vorige post, bijvoorbeeld?
Maar je weigert dus ook om uit te leggen hoe het wel zou moeten.
Precies. Dat bedoel ik dus. Je hebt geen flauw idee en roept maar wat.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:54 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik ben normaal voor een vrije markt. Maar in dit geval gun ik dit kutbedrijf een nationalisatie. Gewoon staatsbedrijf maken en die walgelijke directie en managmentlaag eruit schoppen. Ze krijgen hier al enorme (belasting)voordelen en allerlei voorkeursbehandelingen. En het is nog niet genoeg??? Gewoon die chipmachines van hun als staatsgeheim klassificeren en alles in beslag nemen. Ik kots op dat directeurtje. Sterker nog, gooi die malloot in de cel voor landverraad.
Inderdaad. Ik denk groot en jij denkt klein.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Sorry maestro. Ik denk dat jouw geest een loopje met je neemt. Ik begrijp er i.i.g. geen zak van.
Jij moet wel een medewerker van ASML zijn.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Laten we bij het begin beginnen. De CEO van ASML klaagt, dat als hij geen zaken mag doen met China, wat de VS ons heeft opgelegd, dat zijn bedrijf dan op termijn het putje in gaat. En vraagt de regering om zelfstandig beslissingen te nemen en niet klakkeloos te doen wat de VS ons opdraagt.
De reactie daarop, zowel van jou als de meeste andere posters is dan: "Daar hebben we die zak weer, die weer meer geld van ons wil hebben. Maffia praktijken. Rot op!"
Maar dat zegt en vraagt hij helemaal niet. En als ik dat dan uitleg, is de reactie: "Ach, hou je bek! Hij wil gewoon meer geld! Rupsje nooitgenoeg! Laat hem maar oprotten!"
Dus dan ga ik er weer op in en leg uit waarom het voor hun zo belangrijk is dat ze zaken kunnen doen met China. En de reactie daarop is: "Flikker op! Het maakt helemaal niets uit wie onze chips maken! Taiwan of China, het is allemaal 1 pot nat!"
Dus dan kan ik nog gaan zitten uitleggen dat ~90% van alle machines die ASML ooit verkocht heeft nog steeds draaien en dat onze eigen NXP ook nog meedoet, maar ik weet dan van te voren al hoe weinig nut dat allemaal gaat hebben. Jullie zijn hier om te schoppen, niet om te leren hoe het werkt. Dus deze post is al veel te lang en ingewikkeld en zal maar door weinig mensen gelezen worden.
TL;DR: Duh, ha, ja: fuck iedereen, vooral ASML! Je krijgt geen cent, rot op!
[..]
Dus, iedereen hetzelfde, modale salaris, ongeacht wat ze doen. En geen politieke partijen met meer dan 5 leden in de kamer.
Precies. Dat bedoel ik. Je begrijpt er niets van en bent gewoon bang dat jij meer belasting moet betalen om die rijke stinkerds nog rijker te maken. En op zich is dat helemaal niet gek, wat dat doen onze regeringen al 30 jaar. Maar in dit geval werkt het anders.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:58 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Jij moet wel een medewerker van ASML zijn.De voordelen die zij krijgen op letterlijk alle vlakken kan het gemiddelde Nederlandse bedrijf nog niet eens van dromen. Het is gewoon achterlijk hoeveel publiek geld er besteed wordt om het een commercieel naar de zin te maken. Vrije markt economie is leuk, maar er zit wel een grens aan.
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Precies. Dat bedoel ik dus. Je hebt geen flauw idee en roept maar wat.
Nou, ga lekker demonstreren om ze op te laten rotten, zou ik zeggen. Niet over nadenken, gewoon doen. Vooral als je in of rond Eindhoven woont.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 22:05 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]hoeveel woningen werden er ook alweer gebouwd voor medewerkers van ASML? En hoeveel infrastructuur werd er nog maar aangelegd puur voor ASML? Juist ja. Publiek geld wat gebruikt wordt om een commercieel bedrijf te pamperen zodat ze niet gaan dreigen om "weg te gaan" jarenlang geprofiteerd van onze geweldige digitale infrastructuur, hoog opgeleide beroepsbevolking (nee, er werken echt niet alleen expats bij ASML), goede handelspositie. En dan gaan chanteren??? Te walgelijk voor woorden is het. En dan ga jij het nu specifiek over de Chinadeal hebben, maar dat is bullshit ASML heeft in het verleden al veel vaker gedreigd met vertrekken als een kleine kleuter die zijn zin niet krijgt.
Met een PVV minister op EKZ hoef je geen geniale inzichten of visie te verwachten.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 22:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
Terzijde: daar er geen politici in ons kabinet zitten die begrijpen hoe het werkt, hebben jullie allemaal gelijk en zien ze het allemaal als een vraag om meer subsidie. Het is heel droevig gesteld als je aan de VVD moet gaan vragen wat er aan de hand is.
Waarom moet ik gaan demonstreren? Ik vind het een walgelijk bedrijf. Maar om daar mijn tijd aan te gaan besteden. Neuh... wel weer typisch trouwens ik geef aan waarom het een walgelijk chanterend bedrijf is (en geef aan dat je Chinadeal gewoon de zoveelste aanleiding is voor dat kutbedrijf om te gaan janken als een kleuter) maar daar heb je geen weerwoord op. En ipv een inhoudelijke reactie ga je op de man spelen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 22:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou, ga lekker demonstreren om ze op te laten rotten, zou ik zeggen. Niet over nadenken, gewoon doen. Vooral als je in of rond Eindhoven woont.
Ah, ja, ik vergat dat dit het afzeik topic is en ik al die argumenten in het andere topic heb gemaakt. Maar laat je daardoor niet weerhouden om hier lekker in groot detail je gevoel te luchten over een bedrijf waar je verder niets van af weetquote:Op vrijdag 28 maart 2025 22:40 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Waarom moet ik gaan demonstreren? Ik vind het een walgelijk bedrijf. Maar om daar mijn tijd aan te gaan besteden. Neuh... wel weer typisch trouwens ik geef aan waarom het een walgelijk chanterend bedrijf is (en geef aan dat je Chinadeal gewoon de zoveelste aanleiding is voor dat kutbedrijf om te gaan janken als een kleuter) maar daar heb je geen weerwoord op. En ipv een inhoudelijke reactie ga je op de man spelen.
Zoals ik al zei jij bent zeker een ASML medewerker dat jij alwetend bent. Mijn neef werkt bij ASML. Ik weet echt wel wat meer van dat bedrijf dan de gemiddelde Nederlander. Maar ow grote symbolic deel vooral uwe alwetendheid met ons.. verlicht ons en laat ons ons belastinggeld naar een commercieel bedrijf gooien, want ze hebben het al zo zwaar.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 22:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ja, ik vergat dat dit het afzeik topic is en ik al die argumenten in het andere topic heb gemaakt. Maar laat je daardoor niet weerhouden om hier lekker in groot detail je gevoel te luchten over een bedrijf waar je verder niets van af weet![]()
Dat doet de rest ook, dus je bent in goed gezelschap
Vraag het nou gewoon aan je neef, die zal je in detail uitleggen wat er aan de hand is.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 22:57 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Zoals ik al zei jij bent zeker een ASML medewerker dat jij alwetend bent. Mijn neef werkt bij ASML. Ik weet echt wel wat meer van dat bedrijf dan de gemiddelde Nederlander. Maar ow grote symbolic deel vooral uwe alwetendheid met ons.. verlicht ons en laat ons ons belastinggeld naar een commercieel bedrijf gooien, want ze hebben het al zo zwaar.
Mijn neef zit in tegenstelling tot jou niet tot zijn elleboog in de reet van het management/directie en ziet ondanks dat hij een deel van zijn loon in aandelen krijgt ook de nare kantjes van ASML. Hij vindt zijn werk erg leuk, maar beseft ook weldegelijk dat ASML zeker niet zaligmakend is.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 23:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vraag het nou gewoon aan je neef, die zal je in detail uitleggen wat er aan de hand is.
Ik zit in de bijstand. Ik heb in het verleden wel ruim een jaar gewerkt aan hun applicatie om de defecten te traceren. Waarmee ze continu hun machines verbeteren. Maar ik verdien er dus geen cent meer of minder mee. Dus graag wat minder projectie.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 23:05 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Mijn neef zit in tegenstelling tot jou niet tot zijn elleboog in de reet van het management/directie en ziet ondanks dat hij een deel van zijn loon in aandelen krijgt ook de nare kantjes van ASML. Hij vindt zijn werk erg leuk, maar beseft ook weldegelijk dat ASML zeker niet zaligmakend is.
Gooi dan gewoon dichtquote:Op zaterdag 29 maart 2025 03:54 schreef Jippie het volgende:
Dubbel in NWS - > NWS / ASML-topman dreigt richting politici met vertrek uit Nederland én EU
Mag verder in VER, succes
Klaagt hij over zijn salaris?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat vind ik met alle respect een wat "aparte" redenatie.
De rest vind ik ook flauwekul. Ze worden al zwaar ondersteund door de belastingbetaler cq de overheid maar het is nooit eens genoeg. Alles voor de aandeelhouder zodat je het als een geldstroom van arm naar rijk kunt zien. Dat principe hebben ze zeer goed door.
[..]
Hoe je dan nog zo kan zeuren. Ongelofelijk.
Verder willen deze bedrijven "oneindig" groeien ten koste van alles van waarde voor de rest. Dat kan niet. Maar wat hun betreft is het nooit genoeg. Schadelijke attitude.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |