Was waarschijnlijk ook de reden dat ze in Australië de wagen wat hoger hadden gezet, waardoor ze daar ook al niet goed presteerden.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dit was toch de race dat ze vanwege het gladde asfalt de auto lekker laag konden zetten voor veel grondeffect? Lekker voor de rest van het seizoen met de hobbelbaantjes dan.
VETTELGODquote:Op zondag 23 maart 2025 13:24 schreef Nattekat het volgende:
Leuk feitje: Vettel heeft de titel van meeste punten voor Ferrari zojuist heroverd.
Wat dacht je van het idee dat de teams het gewichtsverlies incalculeren en meer gewicht meenemen?quote:Op zondag 23 maart 2025 13:43 schreef Middelpunt het volgende:
Kunnen ze die autos niet beter wegen zonder de banden? Het is toch onzin dat je er in je strategie rekening mee moet houden dat je misschien een extra stop moet doen, omdat anders je banden misschien te licht zijn? Of nog erger, dat de coureur moet inhouden omdat er anders de banden te licht worden. De races draaien nu al veel teveel om het managen van vanalles, in plaats van maximaal racen. Met brandstof heb je natuurlijk vergelijkbare regels, maar dat hebben de teams ook veel meer zelf in de hand. En blijkbaar kunnen ze middels sensoren niet eens zien of ze onder het maximum gewicht komen door bandenslijtage, dus het is nu maar een beetje gokken.
We kunnen nu weer lachen om Ferrari maar het is andere teams ook wel eens overkomen, als het onverwacht een 1-stopper werd.
F1 is geen sprintrace en heeft een endurance en dus een management element. 300km voluit racen heeft nog nooit gekund en dat hoeft ook helemaal niet. Ook pikken ze al decennia marbles op na de finish voor het minimumgewicht.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:43 schreef Middelpunt het volgende:
Kunnen ze die autos niet beter wegen zonder de banden? Het is toch onzin dat je er in je strategie rekening mee moet houden dat je misschien een extra stop moet doen, omdat anders je banden misschien te licht zijn? Of nog erger, dat de coureur moet inhouden omdat er anders de banden te licht worden. De races draaien nu al veel teveel om het managen van vanalles, in plaats van maximaal racen. Met brandstof heb je natuurlijk vergelijkbare regels, maar dat hebben de teams ook veel meer zelf in de hand. En blijkbaar kunnen ze middels sensoren niet eens zien of ze onder het maximum gewicht komen door bandenslijtage, dus het is nu maar een beetje gokken.
We kunnen nu weer lachen om Ferrari maar het is andere teams ook wel eens overkomen, als het onverwacht een 1-stopper werd.
Eens. Russell bijvoorbeeld. Toen maakte ik hetzelfde punt, onzin dat het additionele rubber op de band meetelt als ballast.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:43 schreef Middelpunt het volgende:
Oneens uiteraard.quote:Op zondag 23 maart 2025 12:40 schreef Tjacka het volgende: [..] Bearman is het grootste talent van de huidige rookies. Eens of oneens?
Het is een keuze om exact rond de 800 kilo te gaan zitten. Je weet dat in zo’n geval een paar gram aan het verschil maken. De regels zijn nu eenmaal zo, alle teams weten het.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Eens. Russell bijvoorbeeld. Toen maakte ik hetzelfde punt, onzin dat het additionele rubber op de band meetelt als ballast.
Niet verrassend met de altijd racistische Italianen.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:21 schreef QuidProJoe het volgende:
Die arme Lewis Hamilton toch. Wordt hij eerst bij Mercedes gesaboteerd en nu bij Ferrari. Nog een extra last die Angela mag dragen.
Klopt, regels zijn regels. Al kan je je afvragen of die regel terecht is. Staat los van of ze gehandhaafd worden.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:25 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Het is een keuze om exact rond de 800 kilo te gaan zitten. Je weet dat in zo’n geval een paar gram aan het verschil maken. De regels zijn nu eenmaal zo, alle teams weten het.
Nogmaals, je hebt zelf de keuze om helemaal de grens op te zoeken. Je mag ook maar 4 motoren per seizoen gebruiken. Als je qua prestatie vermogen de maximale grens op zoekt dan haal je de maximale prestaties eruit maar loop je het risico van een DNF of een motorwissel met bijbehorende straf. Hierbij geldt dat ook. Waarbij ik het nu extra dom vindt omdat ze vorig jaar bij Russell hebben gezien dat het kan gebeuren. En dan hadden ze nu nog een uitlopende ook. Een regel wijziging kan, wegen zonder banden, maar wat is dan het volgende? Wegen zonder vloer omdat er stukjes (binnen de marges) afgesleten zijn? Ik vind veel tegels in de F1 discutabel, maar deze eigenlijk niet hoor.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:29 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Klopt, regels zijn regels. Al kan je je afvragen of die regel terecht is. Staat los van of ze gehandhaafd worden.
Grappig dat die Angela lijkt op de oma van Angela, die is in die 5? jaar 20 jaar ouder gewordenquote:Op zondag 23 maart 2025 14:21 schreef QuidProJoe het volgende:
Die arme Lewis Hamilton toch. Wordt hij eerst bij Mercedes gesaboteerd en nu bij Ferrari. Nog een extra last die Angela mag dragen.
Als Lawson wordt vervangen dan mogen ze ook direct afscheid nemen van Marko. Wat een wanbeleid.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:47 schreef Rnie het volgende:
https://www.nu.nl/formule(...)-gaan-evalueren.html
We hebben gezien dat Mercedes er zelfs misbruik van maakte door er elke keer een nieuwe raketmotor in te lepelen in 2021. Ik heb destijds al gezegd dat teruglopende straffen voor het gebruiken van een extra motor idioot waren. 1 motor teveel 15 plekken 2 teveel 10 plekken en 3 en meer teveel 5 plekken. Dat sloeg echt helemaal nergens op. Gelukkig hebben ze nu met de budgetcap die mogelijkheid vrijwel niet meer.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:20 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Nogmaals, je hebt zelf de keuze om helemaal de grens op te zoeken. Je mag ook maar 4 motoren per seizoen gebruiken. Als je qua prestatie vermogen de maximale grens op zoekt dan haal je de maximale prestaties eruit maar loop je het risico van een DNF of een motorwissel met bijbehorende straf. Hierbij geldt dat ook. Waarbij ik het nu extra dom vindt omdat ze vorig jaar bij Russell hebben gezien dat het kan gebeuren. En dan hadden ze nu nog een uitlopende ook. Een regel wijziging kan, wegen zonder banden, maar wat is dan het volgende? Wegen zonder vloer omdat er stukjes (binnen de marges) afgesleten zijn? Ik vind veel tegels in de F1 discutabel, maar deze eigenlijk niet hoor.
goede clickbate titel van Nu.nlquote:Op zondag 23 maart 2025 15:47 schreef Rnie het volgende:
quote:Horner wil niet reageren op potentiële rijderswissel
Net alsof Lawson de keuze van Marko was. Overigens gaat ook Yuki in die RBR het niet veel beter doen. Yuki was nauwelijks sneller dan Lawson in de RB.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:53 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als Lawson wordt vervangen dan mogen ze ook direct afscheid nemen van Marko. Wat een wanbeleid.
Ik deze wel. Maar goed, persoonlijke mening.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:20 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Nogmaals, je hebt zelf de keuze om helemaal de grens op te zoeken. Je mag ook maar 4 motoren per seizoen gebruiken. Als je qua prestatie vermogen de maximale grens op zoekt dan haal je de maximale prestaties eruit maar loop je het risico van een DNF of een motorwissel met bijbehorende straf. Hierbij geldt dat ook. Waarbij ik het nu extra dom vindt omdat ze vorig jaar bij Russell hebben gezien dat het kan gebeuren. En dan hadden ze nu nog een uitlopende ook. Een regel wijziging kan, wegen zonder banden, maar wat is dan het volgende? Wegen zonder vloer omdat er stukjes (binnen de marges) afgesleten zijn? Ik vind veel tegels in de F1 discutabel, maar deze eigenlijk niet hoor.
Ik ook niet. Ik blijf erbij dat Bottas de allerbeste keuze was.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:11 schreef franske19 het volgende:
[..]
Net alsof Lawson de keuze van Marko was. Overigens gaat ook Yuki in die RBR het niet veel beter doen. Yuki was nauwelijks sneller dan Lawson in de RB.
Voor Cadillac of voor een Cadillac?quote:Op zondag 23 maart 2025 16:40 schreef raptorix het volgende:
Mijn boute voorspellng: Max Verstappen rijdt volgend jaar voor Caddillac.
Nee ik denk dat dat prima in het merk Verstappen past, en ook in het merk Cadillac.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Voor Cadillac of voor een Cadillac?
Ja, dat eerste gaat nooit gebeuren in 2026.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Voor Cadillac of voor een Cadillac?
Niet alleen voor Lewis.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het wordt een lang jaar voor Lewis.
Als dat al niet eens de keuze van Marko was, wat doet hij dan überhaupt nog wel bij Red Bull?quote:Op zondag 23 maart 2025 16:11 schreef franske19 het volgende:
[..]
Net alsof Lawson de keuze van Marko was. Overigens gaat ook Yuki in die RBR het niet veel beter doen. Yuki was nauwelijks sneller dan Lawson in de RB.
Dat is voor iedereen hetzelfdequote:Op zondag 23 maart 2025 16:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hij zit er omdat Verstappen dat wil, het is niet zo dat hij nu dezelfde autoriteit heeft als hij onder Mateschitz had.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:46 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als dat al niet eens de keuze van Marko was, wat doet hij dan überhaupt nog wel bij Red Bull?
Piastri is nu wel vrij briljant bezig dus zou zeggen hij. Maar ze zijn mega aan elkaar gewaagd, wat mooi is voor de kijker.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:50 schreef opgebaarde het volgende:
Bij mclaren, wie gaat er meer punten pakken: Piastri of Norris?
Ik denk dat het Piastri wel eens kan worden. Ze lijken ongeveer even snel (dit is mijn mening, geen feit) en Piastri zou volgens de kenners meer potentieel hebben. Dus zet een eurootje in op Piastri en ik kan er 2,5 winst mee maken. Norris zou maar 10 cent zijn
Ja, of hij heeft praktisch geen functie meer en men laat hem nog een beetje rondhangen omdat Max dat wil, of hij is verantwoordelijk voor het wanbeleid van de afgelopen jaren.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hij zit er omdat Verstappen dat wil, het is niet zo dat hij nu dezelfde autoriteit heeft als hij onder Mateschitz had.
Imo is Piastri meer een killer dan Norris. Eind eerste stint/begin tweede stint deed hij bijvoorbeeld geweldig door Norris kwetsbaar voor Russell te makenquote:Op zondag 23 maart 2025 16:50 schreef opgebaarde het volgende:
Bij mclaren, wie gaat er meer punten pakken: Piastri of Norris?
Ik denk dat het Piastri wel eens kan worden. Ze lijken ongeveer even snel (dit is mijn mening, geen feit) en Piastri zou volgens de kenners meer potentieel hebben. Dus ik zet een eurootje in op Piastri als WDC en dat levert ¤ 2,50 winst op. Norris zou maar 10 cent winst opleveren
Maar Norris is (op dit moment) nog veel constanter, Piastri had vorig jaar flink wat weekenden waar hij er helemaal niet bij zat. Als hij dat er dit seizoen wel in kan krijgen, wordt het spannend ja, zeker als bij Norris het mentale ook mee gaat spelenquote:Op zondag 23 maart 2025 16:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Imo is Piastri meer een killer dan Norris. Eind eerste stint/begin tweede stint deed hij bijvoorbeeld geweldig door Norris kwetsbaar voor Russell te maken
De diskwalificatie van Russel vergeten vorig jaar in Spa?quote:Op zondag 23 maart 2025 09:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
Allard![]()
Zegt dat Max lift and coast vanwege het minimumgewicht. Gast die meting doen ze exclusief brandstof lading.
Dat ging op voor de oude regelementen en het ontwerp van Newey met die hoge rake.quote:Op zondag 23 maart 2025 11:31 schreef Droopie het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Nope, er moet een 2e rijder bij die ook die unieke rijstijl heeft.
Of gewoon eerlijk zijn en zeggen wr hebben de auto voor Max gebouwd en blijkbaar kan niemand anders er mee overweg. Het is een keuze geweest en daar staan we achter.
quote:Op zondag 23 maart 2025 17:12 schreef LTVDK het volgende:
Sainz deze race wel meer puntjes gescoord dan Ferrari
Albon rijdt wel al een tijdje in die Williamsquote:Op zondag 23 maart 2025 17:32 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Toch zat Sainz ook wel ver af van z’n teamgenoot..
Dan krijgen de psychologen en psychiaters het nog druk met al die weggestuurde coureursquote:Op zondag 23 maart 2025 17:28 schreef KingRoland het volgende:
In het echte leven bij de big 4 halen figuren als Liam de 1e maand niet eens.
Als Lawson eruit wordt gegooid, is dat het ultieme signaal dat Red Bull qua organisatie echt een teringbende is geworden. Er wordt door velen, tot Max Verstappen aan toe, geroepen dat het de auto is en niet Lawson, of vorig jaar nog Perez, en er wordt maar niet naar geluisterd.quote:Op zondag 23 maart 2025 17:26 schreef Evenstar het volgende:
• Lawson, tsja, eigenlijk geen woorden voor. Ik heb/had Lawson hoog zitten, maar volgens mij is de RB echt belachelijk slecht en haalt Max er gewoon iets uit wat er eigenlijk niet in zit. Als hij wordt vervangen zal het alleen maar duidelijker worden dat het aan de auto ligt en niet aan de tweede coureur, dus wat dat betreft zou het eigenlijk goed voor Lawson zijn als hij straks een keer wordt vervangen.
Mijn onderbuik zegt dat Norris iets sneller is in de basis, maar minder stabiel is qua emotie/performance en het daarom niet altijd lukt om dat eruit te halen.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:52 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Piastri is nu wel vrij briljant bezig dus zou zeggen hij. Maar ze zijn mega aan elkaar gewaagd, wat mooi is voor de kijker.
Tja, hoe handig is het dat alleen Max die auto kan besturen? Ik zie Yuki het niet ineens veel beter doen.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:47 schreef Rnie het volgende:
Maar een coureur kan zich toch ontwikkelen? Piastri is begonnen aan z’n 3e seizoen in de F1, normaal gesproken word je dan enkel beter.. Bottas was al veel ouderquote:Op zondag 23 maart 2025 17:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Het lijkt nu even of Piastri een stap heeft gemaakt. Een beetje Bottas 2.0. Maar ik moet het echt nog maar zien over 24 races voor. Vorig jaar werd hij toch vaak ongenadig hard door Norris verlagen.
Piastri kwam pas in 2023 in de F1, Norris rijdt er al sinds 2019.quote:Op zondag 23 maart 2025 17:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Het lijkt nu even of Piastri een stap heeft gemaakt. Een beetje Bottas 2.0. Maar ik moet het echt nog maar zien over 24 races voor. Vorig jaar werd hij toch vaak ongenadig hard door Norris verlagen.
Ze zouden een paar races kunnen wisselen en kijken of Yuki wel wat met dat barrel kan.quote:Op zondag 23 maart 2025 17:48 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Tja, hoe handig is het dat alleen Max die auto kan besturen? Ik zie Yuki het niet ineens veel beter doen.
Of zoals Albon zei: 'de Red Bull is alsof je Call of Duty op een gevoeligheid van 100% speelt'.
Tijdens het vaderschapsweekend van Max gewoon allebei tegen elkaar laten racenquote:Op zondag 23 maart 2025 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze zouden een paar races kunnen wisselen en kijken of Yuki wel wat met dat barrel kan.
Als hij gewoon wat harder rijdt is hij ook sneller klaar.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dat wordt een mooie strijd voor plek 14quote:Op zondag 23 maart 2025 18:03 schreef Zorro het volgende:
[..]
Tijdens het vaderschapsweekend van Max gewoon allebei tegen elkaar laten racen
Piastri is de betere coureur, mist alleen nog wat ervaring t.o.v. Norris.quote:Op zondag 23 maart 2025 17:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mijn onderbuik zegt dat Norris iets sneller is in de basis, maar minder stabiel is qua emotie/performance en het daarom niet altijd lukt om dat eruit te halen.
Dan moet die constantheid wel komen met de ervaring, dat is ook geen zekerheidje..quote:Op zondag 23 maart 2025 18:41 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Piastri is de betere coureur, mist alleen nog wat ervaring t.o.v. Norris.
Help me even, maar wat heeft ervaring ermee te maken dat je vorig jaar de kwalificatie met 20-4 verliest? En vaak echt met groot verschil? Ik snap best dat ervaring helpt, maar het verschil is me gewoon te groot. Max werd in het begin ook nog wel eens verslagen door Ricciardo, maar zat er wel veel vaker voor dan Piastri vorig jaar. Oké, dit jaar zijn de kaarten weer opnieuw geschud, dus we gaan het zien. Maar mensen die zeggen dat Piastri sowieso beter is dan Norris. Daarvan vraag ik me echt af of het niet gewoon haat is, want dat is echt nergens op gebaseerd.quote:Op zondag 23 maart 2025 18:41 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Piastri is de betere coureur, mist alleen nog wat ervaring t.o.v. Norris.
Piastri is nog volop aan het groeien. Ik denk na een seizoen ofzo twee dat hij echt wel op niveau zit.quote:Op zondag 23 maart 2025 18:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Help me even, maar wat heeft ervaring ermee te maken dat je vorig jaar de kwalificatie met 20-4 verliest? En vaak echt met groot verschil? Ik snap best dat ervaring helpt, maar het verschil is me gewoon te groot. Max werd in het begin ook nog wel eens verslagen door Ricciardo, maar zat er wel veel vaker voor dan Piastri vorig jaar. Oké, dit jaar zijn de kaarten weer opnieuw geschud, dus we gaan het zien. Maar mensen die zeggen dat Piastri sowieso beter is dan Norris. Daarvan vraag ik me echt af of het niet gewoon haat is, want dat is echt nergens op gebaseerd.
Norris staat al een tijdje stil qua ontwikkeling terwijl Piastri nog groeiende is, en Piastri is mentaal meer opgewassen tegen druk of tegenveallers.quote:Op zondag 23 maart 2025 18:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Help me even, maar wat heeft ervaring ermee te maken dat je vorig jaar de kwalificatie met 20-4 verliest? En vaak echt met groot verschil? Ik snap best dat ervaring helpt, maar het verschil is me gewoon te groot. Max werd in het begin ook nog wel eens verslagen door Ricciardo, maar zat er wel veel vaker voor dan Piastri vorig jaar. Oké, dit jaar zijn de kaarten weer opnieuw geschud, dus we gaan het zien. Maar mensen die zeggen dat Piastri sowieso beter is dan Norris. Daarvan vraag ik me echt af of het niet gewoon haat is, want dat is echt nergens op gebaseerd.
Echt stilstaan qua ontwikkeling vind ik Norris niet, maar de ontwikkeling gaat niet snel meerquote:Op zondag 23 maart 2025 19:27 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Norris staat al een tijdje stil qua ontwikkeling terwijl Piastri nog groeiende is, en Piastri is mentaal meer opgewassen tegen druk of tegenveallers.
Dat was in de Formule 3 al zoquote:Op zondag 23 maart 2025 18:47 schreef QuidProJoe het volgende:
Norris is uitstekend in het rap rijden van rondjes, maar is een vrij matige racer.
Maar ja, als dit verschil zich doorzet, is er helemaal geen concurrentie van een ander team..quote:Op zondag 23 maart 2025 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Norris is een beetje emotioneel instabiel, Piastri totaal het tegenovergestelde. Wat dat betreft wel een interessante combinatie, maar ben ook benieuwd hoe de teamorders straks gaan meespelen als een van de twee voor het kampioenschap gaat. Kan Zak Brown leuk zeggen dat ze geen teamorders doen, maar dat is natuurlijk bullshit, kon je vorig jaar ook al zien toen Norris een gooi naar het kampioenschap deed
diep in zijn hart zou Brown vandaag ook al gaan switchen met zijn coureurs, maar dat kan echt nog niet.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Norris is een beetje emotioneel instabiel, Piastri totaal het tegenovergestelde. Wat dat betreft wel een interessante combinatie, maar ben ook benieuwd hoe de teamorders straks gaan meespelen als een van de twee voor het kampioenschap gaat. Kan Zak Brown leuk zeggen dat ze geen teamorders doen, maar dat is natuurlijk bullshit, kon je vorig jaar ook al zien toen Norris een gooi naar het kampioenschap deed
Nee daarom, vorig jaar konden ze het nog spelen op 'maar Norris maakt nog kans'. Maar nu maken ze allebei kans, ben benieuwd wat voor onderlinge spanningen dat gaat opleveren in het team als ze halverwege het seizoen allebei bovenaan staan met een gelijk aantal puntenquote:Op zondag 23 maart 2025 20:18 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Maar ja, als dit verschil zich doorzet, is er helemaal geen concurrentie van een ander team..
Vorige week al.quote:Op zondag 23 maart 2025 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Iedereen wil het maximale uit de auto halen, dus logisch dat je zo dicht mogelijk op de limiet gaat zitten. Maar wat is het nut om het gewicht van die banden mee te tellen? Die banden worden ook nog eens niet gemaakt door de teams zelf. En met nieuw asfalt, in een sprint weekend hebben ze ook nog eens weinig de kans om data te verzamelen.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:25 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Het is een keuze om exact rond de 800 kilo te gaan zitten. Je weet dat in zo’n geval een paar gram aan het verschil maken. De regels zijn nu eenmaal zo, alle teams weten het.
Omdat dat veel te veel werk is?quote:Op zondag 23 maart 2025 21:25 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Iedereen wil het maximale uit de auto halen, dus logisch dat je zo dicht mogelijk op de limiet gaat zitten. Maar wat is het nut om het gewicht van die banden mee te tellen? Die banden worden ook nog eens niet gemaakt door de teams zelf. En met nieuw asfalt, in een sprint weekend hebben ze ook nog eens weinig de kans om data te verzamelen.
Natuurlijk is het nu een terechte straf, zo zijn de regels nu eenmaal. Ik vraag me alleen af of of het niet veel logischer is om alleen de auto te wegen, in plaats van ook de banden, die niet eens van de teams zelf zijn. Wat zou daar op tegen zijn?
Zal echt wel een manier zijn om dat te regelen. Als dat de enige reden is dan vind ik het niet een sterke.quote:Op zondag 23 maart 2025 21:36 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Omdat dat veel te veel werk is?
Auto's worden nu op een weegbrug gezet. Is lastig zonder banden.
Het wordt wel een gedoe dan he, regels zijn regels, en als team kan je ook best 2 kg extra aanhouden en een litertje benzine meer.quote:Op zondag 23 maart 2025 21:25 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Iedereen wil het maximale uit de auto halen, dus logisch dat je zo dicht mogelijk op de limiet gaat zitten. Maar wat is het nut om het gewicht van die banden mee te tellen? Die banden worden ook nog eens niet gemaakt door de teams zelf. En met nieuw asfalt, in een sprint weekend hebben ze ook nog eens weinig de kans om data te verzamelen.
Natuurlijk is het nu een terechte straf, zo zijn de regels nu eenmaal. Ik vraag me alleen af of of het niet veel logischer is om alleen de auto te wegen, in plaats van ook de banden, die niet eens van de teams zelf zijn. Wat zou daar op tegen zijn?
Piastri moet eerst maar eens 10 races laten zien dat hij qua pure snelheid structureel in de buurt kan komen van Norris. Als dat lukt dan kunnen inderdaad de mindgames en de mentale stabiliteit de doorslag gaan geven en dan geef ik Piastri meer kans. Maar ik geloof er nog niet in. Ik vond Piastri dé teleurstelling van vorig seizoen. Heeft me qua snelheid totaal niet overtuigd.quote:Op zondag 23 maart 2025 19:27 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Norris staat al een tijdje stil qua ontwikkeling terwijl Piastri nog groeiende is, en Piastri is mentaal meer opgewassen tegen druk of tegenveallers.
De auto's worden geregeld gewogen. Ook tijdens kwalificatiesessies. Ga dan telkens de banden er maar afschroeven en de losse wagen op een weegschaal zetten.quote:Op zondag 23 maart 2025 21:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zal echt wel een manier zijn om dat te regelen. Als dat de enige reden is dan vind ik het niet een sterke.
Inclusief het van de velg halen en er weer opzettenquote:Op zondag 23 maart 2025 22:25 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
De auto's worden geregeld gewogen. Ook tijdens kwalificatiesessies. Ga dan telkens de banden er maar afschroeven en de losse wagen op een weegschaal zetten.
Per band kan het langer doorrijden zomaar 250 gram schelen, althans dat was het getal dat ik bij Russell in België hoordequote:Op zondag 23 maart 2025 21:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Het wordt wel een gedoe dan he, regels zijn regels, en als team kan je ook best 2 kg extra aanhouden en een litertje benzine meer.
Wil je op het randje zitten, kan je er ook wel eens naast zitten.
Zuur is het wel.
Hoeveel gram rubber zal er per wiel per race gebruikt worden?
in theorie hoeft dat maar 2,5 seconden te duren en dan de brug een weegsysteem te laten implementeren.quote:Op zondag 23 maart 2025 22:25 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
De auto's worden geregeld gewogen. Ook tijdens kwalificatiesessies. Ga dan telkens de banden er maar afschroeven en de losse wagen op een weegschaal zetten.
Waarom zou dat nodig zijn? Gewoon hele wiel eraf 4 bokken eronder en wegen.quote:Op zondag 23 maart 2025 22:28 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Inclusief het van de velg halen en er weer opzetten
Velgen zijn wel van het team. Daar kun je dus mee sjoemelen als je dat zou willen als je het op deze manier doet.quote:Op zondag 23 maart 2025 22:33 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom zou dat nodig zijn? Gewoon hele wiel eraf 4 bokken eronder en wegen.
In dat geval is het vrij ingewikkeld inderdaad.quote:Op zondag 23 maart 2025 22:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Velgen zijn wel van het team. Daar kun je dus mee sjoemelen als je dat zou willen als je het op deze manier doet.
Ik snap het allemaal, maar het is een keuze. Je kunt ook op 801,5 kilo gaan zitten. Exact gaan flirten met het minimum is gewoon een risico. Hetzelfde geldt voor laag rijden, je kunt het doen, het levert voordeel op, maar het is een risico.quote:Op zondag 23 maart 2025 21:25 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Banden wisselen kost zo'n 2,5 seconden. Dan moet dit toch ook wel kunnen. En ze hebben blijkbaar wel tijd om de brandstof er uit te halen.quote:Op zondag 23 maart 2025 21:36 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Omdat dat veel te veel werk is?
Auto's worden nu op een weegbrug gezet. Is lastig zonder banden.
Zou wel heel creatief zijn als ze daarmee sjoemelen. Je bedoeld dat ze iets verzinnen waardoor de velgen tijdens de race steeds lichter worden?quote:Op zondag 23 maart 2025 22:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Velgen zijn wel van het team. Daar kun je dus mee sjoemelen als je dat zou willen als je het op deze manier doet.
Die brandstof wordt er ook niet tijdens een sessie uit gehaald. Dus dat mag dan langer duren.quote:Op zondag 23 maart 2025 23:39 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Banden wisselen kost zo'n 2,5 seconden. Dan moet dit toch ook wel kunnen. En ze hebben blijkbaar wel tijd om de brandstof er uit te halen.
Het blijft Ferrari.quote:Op maandag 24 maart 2025 07:55 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ze hebben een fout gemaakt. Daar leren ze wel van.
Oh ja.quote:
Laatste stint zwaardere velgen erop gooien.quote:Op zondag 23 maart 2025 23:43 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Zou wel heel creatief zijn als ze daarmee sjoemelen. Je bedoeld dat ze iets verzinnen waardoor de velgen tijdens de race steeds lichter worden?
Het hoeft van mij niet terug naar de jaren '80.quote:Op maandag 24 maart 2025 09:30 schreef vosss het volgende:
https://fansurvey2025-formula1.motorsportnetwork.com/
Officiele F1 fansurvey allemaal invullen en oproepen om terug naar de V8 of beter nog de V10's te gaan.
En delen met iedereen die je kent en F1 kijkt.
Jij zie een 0,9 liter 3 cilinder met turbo wel zitten begrijp ik?quote:Op maandag 24 maart 2025 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het hoeft van mij niet terug naar de jaren '80.
Omdat gewicht van banden variabel is. En zodanig dat het niks meer te maken heeft met de regel minimumgewicht.quote:Op maandag 24 maart 2025 03:53 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik snap het hele punt hier niet, ze moeten gewoon rekening houden met slijtage en gewicht, dat is nimmer een probleem geweest.
Waarom zou nou ineens iets moeten veranderen en een auto gewogen moeten worden zonder banden?
Dat is het andere uiterste. Maar het verleden is het verleden.quote:Op maandag 24 maart 2025 09:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Jij zie een 0,9 liter 3 cilinder met turbo wel zitten begrijp ik?
wat is je verzamelinkomenquote:Op maandag 24 maart 2025 09:30 schreef vosss het volgende:
https://fansurvey2025-formula1.motorsportnetwork.com/
Officiele F1 fansurvey allemaal invullen en oproepen om terug naar de V8 of beter nog de V10's te gaan.
En delen met iedereen die je kent en F1 kijkt.
Toen nog niemand klaagde over de turbo V6-jes en zelfs viercylindertjes uit een BMW-instapmodel?quote:Op maandag 24 maart 2025 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kunt ze natuurlijk de brug oprijden, wegen, de brug afrijden naar een andere plek, en daar dan de banden eraf halen, en die apart wegen. Ze zullen maar 1 weegbrug hebben, maar genoeg plek om vervolgens de banden apart te wegen, daar heb je geen brug voor nodig.quote:Op zondag 23 maart 2025 22:32 schreef Droopie het volgende:
[..]
in theorie hoeft dat maar 2,5 seconden te duren en dan de brug een weegsysteem te laten implementeren.
Als team kan je natuurlijk ook gewoon zorgen dat je auto met banden 800 kg of meer weegt
belangrijker is om die auto's weer kleiner en lichter te maken, in de powerunit snijden heeft wel het meeste effect.quote:
Eens, de huidige bolides zijn zo ongelooflijk lomp groot.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
belangrijker is om die auto's weer kleiner en lichter te maken, in de powerunit snijden heeft wel het meeste effect.
Stel je voor dat de auto dermate groot zou zijn dat ze op de meeste circuits kunnen inhalen.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
belangrijker is om die auto's weer kleiner en lichter te maken, in de powerunit snijden heeft wel het meeste effect.
Denk dat je dat wat romantiseert, Bridgetone dat zich 200% op Schumacher richt en hun andere teams laat zwemmen, schiet je ook weinig mee op.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het bijtanken hoeft van mij niet. wel lijkt het mij prettig als er meerdere bandenfabrikanten worden toegelaten. Helaas blijft F1 vasthouden aan 1 bandenleverancier.
Ik heb geen probleem met 1000+ pk turbomotorenquote:Op maandag 24 maart 2025 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is letterlijk wat we nu hebbenquote:Op maandag 24 maart 2025 21:12 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik heb geen probleem met 1000+ pk turbomotoren
Nu hebben we daar hybride componenten voor nodig. Toen deden we het nog zonder. Scheelt een hoop ruimte en gewicht.quote:
Met tanken krijg je iig meer spanning bij de pitstops en snellere races want geen volle tanks bij de start wat gaat meerdere bandenleveranciers brengen?quote:Op maandag 24 maart 2025 19:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het bijtanken hoeft van mij niet. wel lijkt het mij prettig als er meerdere bandenfabrikanten worden toegelaten. Helaas blijft F1 vasthouden aan 1 bandenleverancier.
Ik heb F1 gezien voor het tanken, toen kwam het tanken en later verdween dat weer.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:54 schreef Nober het volgende:
[..]
Met tanken krijg je iig meer spanning bij de pitstops en snellere races want geen volle tanks bij de start wat gaat meerdere bandenleveranciers brengen?
Ik vind het ook een misrekening dat een goede race af te meten is aan het aantal inhaalacties. Eind jaren 90 en begin deze eeuw had je bijtanken en werd er inderdaad niet vaak ingehaald. Maar de inhaalacties die er waren waren wel vaak van grote klasse. Vandaag de dag heb je veel meer inhaalacties, maar iemand met DRS op het rechte stuk voorbij blazen of iemand inhalen terwijl je net nieuwe banden hebt maakt het voor mij niet direct een betere race.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 12:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik heb F1 gezien voor het tanken, toen kwam het tanken en later verdween dat weer.
De meest saaie races waren in de periode van het tanken. Toen gebeurde er echt helemaal niks op de baan en alles via de pitstops.
De enige die inhaalt zonder DRS is zo'n beetje Max. Er is totaal geen skill nodig bij die DRS inhaalacties hoe hard die britse commentatoren ook schreeuwen hoe geweldig het is. Je gaat er gewoon voorbij in een rechte lijn omdat je topsnelheid hoger is. Inhalen in een rechte lijn kan iedereen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:40 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Ik vind het ook een misrekening dat een goede race af te meten is aan het aantal inhaalacties. Eind jaren 90 en begin deze eeuw had je bijtanken en werd er inderdaad niet vaak ingehaald. Maar de inhaalacties die er waren waren wel vaak van grote klasse. Vandaag de dag heb je veel meer inhaalacties, maar iemand met DRS op het rechte stuk voorbij blazen of iemand inhalen terwijl je net nieuwe banden hebt maakt het voor mij niet direct een betere race.
Dat legale sjoemelen wat ik al aanhaalde dus. Of dat nou zo wenselijk is.quote:
Dat is geen sjoemelen, dat heet marge inbouwen. Gogmequote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:32 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat legale sjoemelen wat ik al aanhaalde dus. Of dat nou zo wenselijk is.
Ik vind van niet. Heeft niks te maken met de regel minimumgewicht.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:34 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is geen sjoemelen, dat heet marge inbouwen. Gogme
Zelfde met de uitloopronde rustig rijden ipv vol gas je benzine verbruiken.
Is ook geen sjoemelen, is common sense.
Waarom niet? Het brengt veel meer spanning en dynamiek in een race.quote:
Feit is dat sinds het invoeren van het bijtanken in 1994(?) het aantal inhaalacties op de baan alleen maar is gedaald tot een absoluut minimum in 2009. Er werd op den duur alleen maar ingehaald door een over- of undercut tijdens een pitstop.quote:Op donderdag 27 maart 2025 10:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom niet? Het brengt veel meer spanning en dynamiek in een race.
Paar jaar terug op qatar met die maximale aantal rondjes op banden, het was een toprace.
Indycar is ook leuk, daardoor.
Nu is het vaak een optocht, verplichte pitstop die soms niet eens echt nodig is, en weer een optocht.
Dan ligt dat aan andere factoren. Want in Indycar wordt er genoeg ingehaald op de baan. Genoeg spanning en dynamiek daar.quote:Op donderdag 27 maart 2025 10:35 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Feit is dat sinds het invoeren van het bijtanken in 1994(?) het aantal inhaalacties op de baan alleen maar is gedaald tot een absoluut minimum in 2009. Er werd op den duur alleen maar ingehaald door een over- of undercut tijdens een pitstop.
Toen het bijtanken verboden werd in 2010 zag je meteen het aantal inhaalacties verdubbelen, en dat was nog voor DRS en Pirelli banden.
Dat ligt daar ook aan andere factoren, onder andere dat het een spec klasse is. In de Formule 2 en 3 wordt ook, zonder bijtanken, genoeg ingehaald doordat het een spec klasse is.quote:Op donderdag 27 maart 2025 10:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ligt dat aan andere factoren. Want in Indycar wordt er genoeg ingehaald op de baan. Genoeg spanning en dynamiek daar.
Zolang het dan op Monaco kan ben ik voorquote:Op maandag 24 maart 2025 19:40 schreef Questular het volgende:
[..]
Stel je voor dat de auto dermate groot zou zijn dat ze op de meeste circuits kunnen inhalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |