abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217191342
Ik vind het wel jammer dat bij de massaclaim aansluiten niet lijkt te kunnen als je huurder bent (je moet een bedrag invullen als je investering).

Ik zit idd in vergelijkbare situatie ook @ieniminimuis, heb zonnepanelen op mn huurwoning, betaal er iets meer dan ¤20 per maand voor (stijgt elk jaar mee met de jaarlijkse huurverhoging), 8 panelen allemaal op zuidoost. Mijn verbruik voor de zonnepanelen was ongeveer 1500 kWh, de opwek was het eerste jaar 2779 kWh en dit jaar tot nu toe 2832 dus zal nog iets hoger worden (tot eind maart). Ligging van de zonnepanelen is niet per se ideaal voor zoveel mogelijk zelf kunnen gebruiken (deel op noordwest ook was daarvoor helpend geweest). Op dit moment heb ik nog tm oktober een vast contract, met terugleverkosten al wel, en ben ik nog nét iets voordeliger uit dan ik zonder panelen was geweest (iets van ¤5 per maand dacht ik, waarbij huurprijs dan is meegerekend al in de kosten). Maar gezien de stijgingen in terugleverkosten is de kans groot dat ik al vanaf november duurder uit ben met m'n panelen, dan als ik ze niet had gehad. Moet nog even goed gaan kijken dan wat het meest gunstig is. Toch naar dynamisch omdat je dan de terugleverkosten ontwijkt, en dan als stroomprijs negatief, de panelen uitzetten? Wel weer een vast contract? Panelen eraf laten halen kan ik me niet voorstellen dat de verhuurder dat gaat doen. Die heeft natuurlijk ook een investering gedaan die ze willen terugverdienen. Ik overweeg wel om ze aan te schrijven om te kijken of ze de vergoeding die ik er maandelijks voor betaal zouden willen verlagen, omdat er destijds is gezegd "het bedrag dat per paneel aan de huurder wordt gevraagd is gebaseerd op 50% van de besparing op het elektraverbruik over een technische levensduur van 25 jaar.". Niet geschoten is altijd mis..
pi_217191734
Ik heb in dit draadje ergens voorgerekend dat huur panelen voor een klein verbruiker tot een euro of vijf per maand echt wel uitkomen. Bij tien of of meer euro per maand gaat dat echt niet meer lukken tenzij je regelmatig (in de zomer) langdurig veel afneemt zoals een airco aanlaten staan.

Met een wasmachine of zo draaien gebruik je vaak weer gedurende korte tijd meer dan je panelen opleveren dus wacht even met wekelijks de shirtjes voor het hele team te gaan wassen.

Eens met @Leandra dat het geklooi is van energiemaatschappijen door wiebelpolitiek. Hopelijk gaat voor 2027 er een fatsoenlijke regeling komen zodat huurders en kopers en niet op inleveren en dat ook niet al die bedrijven failliet gaan.

Batterijen moeten echt nog wel in prijs halveren en meer vermogen (minimaal 2,5 KW) kunnen leveren wil het serieus uit kunnen zonder allerlei kunstgrepen toe te passen.

edit: die vijf / tien euro in de eerste alinea gaat over het totaal bedrag, dus niet per paneel.

[ Bericht 3% gewijzigd door 215 op 26-03-2025 21:19:28 ]
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217192000
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:12 schreef 215 het volgende:
Ik heb in dit draadje ergens voorgerekend dat huur panelen voor een klein verbruiker tot een euro of vijf per maand echt wel uitkomen. Bij tien of of meer euro per maand gaat dat echt niet meer lukken tenzij je regelmatig (in de zomer) langdurig veel afneemt zoals een airco aanlaten staan.
Vijf euro per maand voor de huur van de panelen samen? Of voor de huur per paneel? Edit: ah, totaal dus. Denk inderdaad vrij realistisch dan na verdwijnen saldering.

Ik betaal nu ¤2.55 per paneel, even opgezocht. En met mijn huidige contract met deze terugleverkosten en saldering, kom ik inderdaad wat voordeliger uit.

Als ik nu een berekening maak in gaslicht voor nu een vast contract, met mijn daadwerkelijke jaarverbruik, dan kom ik op ¤-3.83 per maand incl ¤145 welkomstbonus bij de goedkoopste. Vul ik geen zonnepanelen in en 1738 kWh verbruik (verbruik volgens jaarverbruik, plus opwek min teruglevering volgens jaarverbruik), dan is het ¤19,10 per maand incl ¤210 welkomstbonus bij de goedkoopste. Dan ben ik qua contract dus ¤22,93 goedkoper uit per maand, met mijn huur van ¤20,34 erbij dus nu nog ¤2,59 per maand goedkoper dan zonder panelen. Dat is dan dus wel met nog salderingsregeling, als dat wegvalt ga je vrij zeker meer betalen dan zonder panelen met deze prijs per paneel.

Voor dynamisch krijg ik maandbedragen met goedkoopste ¤-12,75 te zien dus dan scheelt het meer. Als dat bedrag ook in de praktijk ongeveer zo uit komt dan. Dat is natuurlijk altijd een gok die je neemt.

Lastig vind ik ook dat er ondertussen ook allerlei zonneparken zijn en gebouwd worden, maar de huishoudens terugleverkosten betalen. Lijkt me nou niet dat die hoeveelheden in verhouding staan tot wat zo'n zonnepark oplevert.. misschien is het daadwerkelijk redelijk en logisch, maar het zou dan wel handig zijn als die logica wordt toegelicht, want als iemand die daar niet helemaal in zit voelt het vrij oneerlijk.

En eens met het punt over tegenhouden afbouw eerder waardoor de terugleverkosten zijn geïntroduceerd, die ze nu echt niet meer gaan terugdraaien als alsnog saldering verdwijnt.
pi_217192026
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:12 schreef 215 het volgende:

Met een wasmachine of zo draaien gebruik je vaak weer gedurende korte tijd meer dan je panelen opleveren dus wacht even met wekelijks de shirtjes voor het hele team te gaan wassen.

Eens met @:Leandra dat het geklooi is van energiemaatschappijen door wiebelpolitiek. Hopelijk gaat voor 2027 er een fatsoenlijke regeling komen zodat huurders en kopers en niet op inleveren en dat ook niet al die bedrijven failliet gaan.

Batterijen moeten echt nog wel in prijs halveren en meer vermogen (minimaal 2,5 KW) kunnen leveren wil het serieus uit kunnen zonder allerlei kunstgrepen toe te passen.

edit: die vijf / tien euro in de eerste alinea gaat over het totaal bedrag, dus niet per paneel.
Woningstichtingen rekenen tussen de 2 en 4 euro per paneel per maand.

Met 6 panelen betaal je dus tussen de 12 en 24 euro per maand voor de zonnepanelen.
pi_217192229
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Woningstichtingen rekenen tussen de 2 en 4 euro per paneel per maand.

Met 6 panelen betaal je dus tussen de 12 en 24 euro per maand voor de zonnepanelen.
Ik heb gewoon een cleane berekening gemaakt zonder blaming of oplossingen te noemen. Een klein gebruiker kan met een paar panelen dus vijf tot tien euro per maand besparen. Meer panelen levert niet meer op omdat je dat domweg niet gebruikt.

Maar omdat panelen kennelijk een eenmalige investering zijn geweest voor WBV's zou je er op aan kunnen sturen dat ze het vlotter gaan afschrijven omdat vervanging er toch niet in zit met de huidige politiek en energiebedrijven. De WBV kan de panelen dan trug verdienen maar dan is er geen geld voor vervanging of onderhoud.

Maar goed, de werkelijke oplossing is natuurlijk dat de politiek de energiemaatschappijen terugfluit. Nog maar een jaar geleden waren we het met zn allen eens dat alle daken vol moeten. Zonde dat die hele ontwikkeling dus op de noodrem staat.

Nu krijg je dus zonnepaneelbedrijven die failliet gaan en het totale vermogen van panelen gaat dus minder worden in het land. (Of het gaat meer weilanden kosten). Op de een of andere manier zijn er krachten die niet willen dat particulieren energie hebben die niet door de grote bedrijven wordt opgewekt.
  woensdag 26 maart 2025 @ 22:16:48 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217192394
Ik vind het werkelijk te zot voor woorden dat er nog steeds hele zonnevelden worden aangelegd die een volledige zuid-oriëntatie hebben, ze zijn nog niet eens in gebruik...
Je hebt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat energie nodig, waarom nu nog velden vol leggen met panelen die primair van 09.30 tot 17.00 stroom opleveren, met als piek rond de middag als de stroomprijs toch al negatief is op een zonnige dag.

Hoezo mogen ze dat nu überhaupt nog zo aanleggen, en hoezo zijn zelfs energiemaatschappijen daar nu nog mee bezig?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217192466
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:16 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het werkelijk te zot voor woorden dat er nog steeds hele zonnevelden worden aangelegd die een volledige zuid-oriëntatie hebben, ze zijn nog niet eens in gebruik...
Je hebt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat energie nodig, waarom nu nog velden vol leggen met panelen die primair van 09.30 tot 17.00 stroom opleveren, met als piek rond de middag als de stroomprijs toch al negatief is op een zonnige dag.

Hoezo mogen ze dat nu überhaupt nog zo aanleggen, en hoezo zijn zelfs energiemaatschappijen daar nu nog mee bezig?
Ja en dan de consument keihard bestraffen. Schaamteloos
pi_217194538
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:16 schreef Leandra het volgende:

Jij zegt het,

Als je subsidie krijgt, mag max 50% van het watt-piek vermogen door de kabel.
Ofwel ze laten het stroom "weglopen" ofwel ze slaan het op met een batterij.

De energiemaatschappij die het contract aangaat - als die vaste tarieven doet - die zit dan zelf op de blaren.
De producent van de energie zit zelf ook op de blaren want laat stroom weglopen danwel schrijft een accu af (vanwege het gebruik) voor die stroom.

Zeker met de huidige kosten van zonnepanelen en juist de lage opbrengstwaarde van die stroom midden op de dag..... Lijkt het mij dat ze zich hier gewoon zelf in de voeten schieten.

Wat nog wel zou kunnen - maar dat is echt een wilde assumptie - is dat de vergunning geen ruimte laat, ofzo, of zijn oorsprong vindt heel wat jaar terug met alles op zuid ingericht?

Ik denk dat het om kostbare laksheid gaat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217194593
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ja en dan de consument keihard bestraffen. Schaamteloos
Ach deze nonsense....
De ACM onderzoekt het ook of het allemaal wel ok prijzen zijn.

De consument wilt er niet aan (het besef) dat de stroom van de panelen defacto geen waarde heeft vanwege over aanbod.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217194615
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:55 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik heb gewoon een cleane berekening gemaakt zonder blaming of oplossingen te noemen. Een klein gebruiker kan met een paar panelen dus vijf tot tien euro per maand besparen. Meer panelen levert niet meer op omdat je dat domweg niet gebruikt.

Maar omdat panelen kennelijk een eenmalige investering zijn geweest voor WBV's zou je er op aan kunnen sturen dat ze het vlotter gaan afschrijven omdat vervanging er toch niet in zit met de huidige politiek en energiebedrijven. De WBV kan de panelen dan trug verdienen maar dan is er geen geld voor vervanging of onderhoud.

Maar goed, de werkelijke oplossing is natuurlijk dat de politiek de energiemaatschappijen terugfluit. Nog maar een jaar geleden waren we het met zn allen eens dat alle daken vol moeten. Zonde dat die hele ontwikkeling dus op de noodrem staat.

Nu krijg je dus zonnepaneelbedrijven die failliet gaan en het totale vermogen van panelen gaat dus minder worden in het land. (Of het gaat meer weilanden kosten). Op de een of andere manier zijn er krachten die niet willen dat particulieren energie hebben die niet door de grote bedrijven wordt opgewekt.
Als men van mening is dat zon op dak beter is dan zon op weiland, zou de subsidie van zon op dak, op basis van die parameters, natuurlijk hoger moeten zijn.

Maar je ziet ook netcongestie.... Het loopt wel wat uit verband allemaal.
pi_217195450
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 10:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als men van mening is dat zon op dak beter is dan zon op weiland, zou de subsidie van zon op dak, op basis van die parameters, natuurlijk hoger moeten zijn.

Maar je ziet ook netcongestie.... Het loopt wel wat uit verband allemaal.
Ik denk zomaar dat subsidiëren van bedrijven belangrijker wordt gevonden dan reële prijzen voor consumenten.

Netcongestie is niet alleen iets van het 230V netwerk. Ook het 10kV net heeft problemen. De grote kosten voor het netwerk die het nieuws halen zitten in de hoogspanning. Dat is een heel ander verhaal.
pi_217199438
Zonneplan gaat klanten met zonnepanelen vanaf 1 april 2025 een extra vergoeding betalen voor de stroom die zij terugleveren. Daarmee belonen we zonnepaneelbezitters voor hun bijdrage aan de energietransitie. Deze ‘zonnebonus’ komt op een opvallend moment: veel energiebedrijven kwamen de laatste tijd juist met hoge terugleverkosten of schrappen de (netto) terugleververgoeding per 2027 zelfs vrijwel volledig.

https://www.zonneplan.nl/blog/zonneplan-introduceert-zonnebonus
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
  Spellchecker donderdag 27 maart 2025 @ 19:48:51 #64
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217199504
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:44 schreef Gohf046 het volgende:
Zonneplan gaat klanten met zonnepanelen vanaf 1 april 2025 een extra vergoeding betalen voor de stroom die zij terugleveren. Daarmee belonen we zonnepaneelbezitters voor hun bijdrage aan de energietransitie. Deze ‘zonnebonus’ komt op een opvallend moment: veel energiebedrijven kwamen de laatste tijd juist met hoge terugleverkosten of schrappen de (netto) terugleververgoeding per 2027 zelfs vrijwel volledig.

https://www.zonneplan.nl/blog/zonneplan-introduceert-zonnebonus
1 april ....
pi_217200340
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:48 schreef maily het volgende:

[..]
1 april ....
Ziet er toch serieus uit:

quote:
Zo werkt de zonnebonus
Met de zonnebonus krijg je een extra vergoeding voor de stroom die je overdag teruglevert. We berekenen dit op basis van de kale marktprijs (day-ahead), de vaste inkoopvergoeding van ¤0,02/kWh en de 10% bonus.

📌 Jouw vergoeding per kWh = (marktprijs + ¤0,02) + 10% zonnebonus

Voorwaarden 10% zonnebonus:

De bonus geldt alleen overdag, van zonsopkomst tot zonsondergang.
Je ontvangt de bonus alleen wanneer de marktprijs + ¤ 0,02, een positief bedrag is.
De bonus geldt tot 7.500 kWh teruglevering per kalenderjaar.
Je krijgt de bonus zowel binnen als buiten je saldeerbereik.
Je ontvangt geen bonus over teruglevering vanuit de Zonneplan thuisbatterij. De thuisbatterij levert tegen Powerplay-tarieven.
Voorbeeld: is de marktprijs ¤ 0,08 per kWh? Dan krijg je ¤ 0,11 per kWh voor je teruggeleverde stroom (¤ 0,08 + ¤ 0,02 inkoopvergoeding + 10% extra).

Daarnaast ontvang je natuurlijk altijd de energiebelasting (¤ 0,12/kWh) terug binnen je saldeerbereik.
  FOK!fotograaf donderdag 27 maart 2025 @ 20:50:40 #66
842 Zorro
Z
pi_217200383
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 19:48 schreef maily het volgende:

[..]
1 april ....
Uitgesloten. met zo'n 1 april-grap plegen ze zelfmoord
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_217200561
edit: volgens mij is het al gelukt
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_217202635
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 12:23 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik denk zomaar dat subsidiëren van bedrijven belangrijker wordt gevonden dan reële prijzen voor consumenten.

Netcongestie is niet alleen iets van het 230V netwerk. Ook het 10kV net heeft problemen. De grote kosten voor het netwerk die het nieuws halen zitten in de hoogspanning. Dat is een heel ander verhaal.
Dat zou debiel zijn. Maar is inderdaad wel de huidige staat zonder salderen danwel alternatief.
  vrijdag 28 maart 2025 @ 14:57:22 #69
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217207796
Ik zag in de solaredge app dat ie niet meer bijwerkte sinds gisteren.

Ik zie dit op de omvormer.
Kan in de handleiding deze combi niet vinden.
Heeft iemand advies?

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217208255
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 14:57 schreef laziness het volgende:
Ik zag in de solaredge app dat ie niet meer bijwerkte sinds gisteren.

Ik zie dit op de omvormer.
Kan in de handleiding deze combi niet vinden.
Heeft iemand advies?

[ link | afbeelding ]
Mijn blauwe lampje is ook uit, laatste update 4,5 uur geleden.
Een probleem bij solaredge?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 28 maart 2025 @ 15:33:52 #71
244125 laziness
pi_217208326
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Huh, de mijne heeft vandaag nog niks doorgegeven maar het is wel toevallig…
pi_217208528
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 15:33 schreef laziness het volgende:

[..]
Huh, de mijne heeft vandaag nog niks doorgegeven maar het is wel toevallig…
Ik ga dit proberen: https://groene-woningen.nl/solaredge-geen-opbrengst-in-de-app/

10min op 0 en dan weer aan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217208942
Niet geholpen. Ik wacht even af verder. De groene brandt wel, dus hij doet het gewoon.
pi_217209036
Nieuwe innovatie zorgt voor stroomopwek bij volle maan:

quote:
Maanpanelen: energie opwekken in de nacht

Waarom zouden we energie alleen overdag opwekken? De maan reflecteert zonlicht en vormt een onbenutte energiebron. Door je zonnepanelen te upgraden naar maanpanelen kunnen ze ook ’s nachts energie opwekken. Dit verlaagt piekbelasting, biedt meer flexibiliteit en maakt je energievoorziening slimmer.

Word testgebruiker
https://www.hoppenbrouwer(...)sEBg#meer-informatie
  vrijdag 28 maart 2025 @ 16:37:09 #75
244125 laziness
pi_217209077
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 16:29 schreef Hanca het volgende:
Niet geholpen. Ik wacht even af verder. De groene brandt wel, dus hij doet het gewoon.
Hier was gisteravond de stroom van het modem er af geweest en die heb ik nog een keer uit en aan gezet en nu heb ik weer een blauw lampje.

Hij zegt in de app dat ie bijgewerkt is maar geeft nog geen opwek voor vandaag weer of hogere totalen. Maar groen en blauw brandt nu dus er is wel opwek. Ik wacht nog ff af of ie nog met data van vandaag doorkomt straks.

Edit: data van vandaag is inmiddels ingeladen *O*

[ Bericht 6% gewijzigd door laziness op 28-03-2025 16:43:41 ]
pi_217209306
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier werkt het de hele dag normaal.
  Moderator vrijdag 28 maart 2025 @ 17:58:13 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217210157
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 16:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ergens lijkt mij dit toch wel een 1 april grap :P
  Spellchecker vrijdag 28 maart 2025 @ 18:01:15 #78
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217210174
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 16:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
_O_
pi_217210519
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 17:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ergens lijkt mij dit toch wel een 1 april grap :P
Twijfel je hier écht over?
pi_217210588
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 18:45 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Twijfel je hier écht over?
Ach, bij volle maan laad ik ook altijd mijn kristallen op, dus waarom eigenlijk niet mijn zonnepanelen?
pi_217213520
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 16:37 schreef laziness het volgende:

[..]
Hier was gisteravond de stroom van het modem er af geweest en die heb ik nog een keer uit en aan gezet en nu heb ik weer een blauw lampje.

Hij zegt in de app dat ie bijgewerkt is maar geeft nog geen opwek voor vandaag weer of hogere totalen. Maar groen en blauw brandt nu dus er is wel opwek. Ik wacht nog ff af of ie nog met data van vandaag doorkomt straks.

Edit: data van vandaag is inmiddels ingeladen *O*
Mooi. Bij mij heeft hij het inmiddels ook gewoon gedaan. Ik kijk trouwens meestal pas na zonsondergang, dus geen idee of hij vaker een paar uur hapert?
pi_217241053
Wat een maand voor de panelen! Ik ben zelfs over mijn opwek van april vorig jaar heen, bijzonder.
Topdag was 27 maart met maar liefst 81kWh. Totaal staat de teller deze maand op 1560kWh met nog een paar uur zon te gaan vandaag.
Vorig jaar maart was 1032 en april was 1467.
Ben benieuwd wat april dit jaar gaat brengen.

Voor dit kwartaal loopt alleen januari wat achter. Januari vorig jaar was 279 en dit jaar slechts 207.
Zowel februari als maart dus beter, waar beide ook fors meer zijn dan het jaar ervoor (februari 332 en nu 581).
Totaal dit kwartaal 2353 waar vorig jaar maar 1643 was.

Nog even genieten van het onbeperkt en vrij salderen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_217242621
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 12:57 schreef bambino het volgende:
Wat een maand voor de panelen! Ik ben zelfs over mijn opwek van april vorig jaar heen, bijzonder.
Topdag was 27 maart met maar liefst 81kWh. Totaal staat de teller deze maand op 1560kWh met nog een paar uur zon te gaan vandaag.
Vorig jaar maart was 1032 en april was 1467.
Ben benieuwd wat april dit jaar gaat brengen.

Voor dit kwartaal loopt alleen januari wat achter. Januari vorig jaar was 279 en dit jaar slechts 207.
Zowel februari als maart dus beter, waar beide ook fors meer zijn dan het jaar ervoor (februari 332 en nu 581).
Totaal dit kwartaal 2353 waar vorig jaar maar 1643 was.

Nog even genieten van het onbeperkt en vrij salderen.
Ik ben zelfs over de maand mei (2024) gegaan deze maand :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_217243915
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 16:02 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Hier zelfs over juni en juli en bijna over augustus op 4kWh na
pi_217244200
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 16:02 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Hier ook over mei en juni, maar gek genoeg was april hoger vorig jaar.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217244533
Hier wel over maart en april 2024 heen, niet over mei tm augustus. Die vier maanden zaten vorig jaar best dicht bij elkaar in de buurt: 388, 379, 389 en 396 kWh. Maart is nu geëindigd op 324 (308 vorig jaar).

Is er hier iemand die op een dynamisch contract zit, en geen elektrische auto van eigen stroom oplaadt en geen warmtepomp heeft? Zo ja, hoe bevalt het / ben je goedkoper uit dan met een jaarcontract?
pi_217244959
Kun je zien wat een andere ligging en helling doet met de opbrengsten. Heel verschillend.

Mei ben ik bij lange na niet overheen, mei vorig jaar was mijn op 1 na beste (juni 23) maand tot nog toe.

Maart is geëindigd op 1610
Mei 24 was 2011 en juni 23 was 2052 (record).
  maandag 31 maart 2025 @ 20:39:19 #88
244125 laziness
pi_217245468
Ik heb een deel plat liggen dus ik ga sowieso niet zo snel over latere maanden heen in het voorjaar. En hier in het oosten is het ook wat vaker bewolkt dan het westen helaas.
pi_217245574
Maart 2022: 1678kWh
Maart 2025: 1677kWh

:P
  maandag 31 maart 2025 @ 20:50:59 #90
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217245619
Maart 2022 hier 42 kWh meer dan maart 2025.
Huilen dan.
pi_217248709
Maart 2022: 504 kWh (beste jaar)
Maart 2025: 468 kWh
Maart 2019: 286 kWh (slechtste jaar)

De verschillen op maandbasis blijven enorm.

Q1 2022: 786 kWh (beste jaar)
Q1 2025: 756 kWh
Q4 2024: 560 kWh (slechtste jaar)
pi_217248804
Maart 2025 is 528,7 kWh.

Van mrt-mei 2024 heb ik geen cijfers.
Jun-aug 2024 zat hoger qua kWh.
Juni zat op 536,9 kWh.

Wat dat betreft is maart best een goede maand geweest.
pi_217248890
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 09:08 schreef Wantie het volgende:
Wat dat betreft is maart best een goede maand geweest.
Zekers! Hier bijna het dubbele (613 kWh) van maart 2024 (366 kWh).

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 01-04-2025 10:21:36 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 1 april 2025 @ 10:21:19 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217249263
2024: geen enkele maand hoger dan maart 2025
2023: 2 maanden (mei en juni) hoger dan maart 2025
2022: 5 maanden (maart, mei, juni, juli, agustus) hoger dan maart 2025, en... maart was dat jaar de maand met de hoogste opbrengst.

Maart 2022 bleef de hoogste maand ooit tot juni 2023, dat zijn nog steeds mijn 2 maanden met de hoogste opbrengst.

Maart 2025: 946,7
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217249384
2024: 4 maanden (mei, juni, juli, aug) hoger dan mrt-25
2023: 6 maanden (apr, mei, juni, juli, aug, sept) hoger dan mrt-25
2022: 3 maanden (juni, juli, aug) hoger dan mrt-25

Beste maand (sinds juni 2022) is juni 2023 met 1.496, maart 2025 is 905 geworden
  dinsdag 1 april 2025 @ 13:52:49 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217251171
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 10:40 schreef opgebaarde het volgende:
2024: 4 maanden (mei, juni, juli, aug) hoger dan mrt-25
2023: 6 maanden (apr, mei, juni, juli, aug, sept) hoger dan mrt-25
2022: 3 maanden (juni, juli, aug) hoger dan mrt-25

Beste maand (sinds juni 2022) is juni 2023 met 1.496, maart 2025 is 905 geworden
Dan heb jij wel een totaal ander ligging dan ik, want bij mij is het verschil tussen maart 2025 (946,7) en de beste maand, juni 2023 (1083,7), beduidend kleiner :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217253113
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 13:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan heb jij wel een totaal ander ligging dan ik, want bij mij is het verschil tussen maart 2025 (946,7) en de beste maand, juni 2023 (1083,7), beduidend kleiner :D
Ik verwacht zomaar dat je met een oost west opstelling grotere verschillen hebt tussen hoog en voor/na seizoen. Bij een zuid opstelling komt veruit de meeste energie rond het middaguur binnen en bij oost west ben je meer afhankelijk van de lengte van de dag.
pi_217253534
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 16:52 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik verwacht zomaar dat je met een oost west opstelling grotere verschillen hebt tussen hoog en voor/na seizoen. Bij een zuid opstelling komt veruit de meeste energie rond het middaguur binnen en bij oost west ben je meer afhankelijk van de lengte van de dag.
Klopt, wij hebben 8 oost, 8 west en 1 pal zuid. Geeft een flinke dip zo rond 13:00. Maar wel vroeg al >> 1 kW
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217261261
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2025 20:39 schreef laziness het volgende:
Ik heb een deel plat liggen dus ik ga sowieso niet zo snel over latere maanden heen in het voorjaar. En hier in het oosten is het ook wat vaker bewolkt dan het westen helaas.
Ik heb er ook 12 plat liggen, en veel verder oost dan waar ik woon is bijna niet haalbaar :P

All heb ik er ook 12 op zuid oost schuin, en 30 op zuid west schuin.

Verder op meerdere plekken schaduw, dus mijn rendement per paneel zal behoorlijk lager zijn dan gemiddeld.
18360wp en vorig jaar 13220kWh. Dus dat is 72% rendement.

En dak vol op zuid zonder schaduw haalt gemiddeld 95%.
pi_217261268
ik vind dit toch wel heel grappig op dit moment

5 nieuwe panelen op NO (2200WP) vs 27 oude panelen op ZWO (8100WP)
Ik ben dus op dit moment heel tevreden met mijn beslissing om toch dat laatste stukje dak te bekleden
  woensdag 2 april 2025 @ 12:19:21 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217261700
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 11:43 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik heb er ook 12 plat liggen, en veel verder oost dan waar ik woon is bijna niet haalbaar :P

All heb ik er ook 12 op zuid oost schuin, en 30 op zuid west schuin.

Verder op meerdere plekken schaduw, dus mijn rendement per paneel zal behoorlijk lager zijn dan gemiddeld.
18360wp en vorig jaar 13220kWh. Dus dat is 72% rendement.

En dak vol op zuid zonder schaduw haalt gemiddeld 95%.
Mijn ZZW dak (45°) zonder schaduw heeft in 2024 voor het eerst minder dan 100% gehaald.
Maar met 6878 kWh op 6930 Wp is dat met 99,25% nog te verwaarlozen, in 2022 en 2023 waren de opbrengsten respectievelijk 8308 en 7205 kWh, dus ruim boven de 100%.

Maar zoals al eerder gezegd: met de kennis van nu had ik het huis een kwartslag gedraaid laten bouwen, zodat ik een groot oost- en westdakvlak had gehad ipv een groot noord- en zuiddakvlak.
Wat de maximale opbrengst is doet er niet zoveel meer toe, met terugleverkosten en het eind van salderen.
Eigen stroom van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is veel belangrijker.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217263443
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:19 schreef Leandra het volgende:
Wat de maximale opbrengst is doet er niet zoveel meer toe, met terugleverkosten en het eind van salderen.
Eigen stroom van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is veel belangrijker.
Stuurbaar vermogen... Uiteindelijk in een "efficiente" markt balanceert zich dat allemaal uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')