Vijf euro per maand voor de huur van de panelen samen? Of voor de huur per paneel? Edit: ah, totaal dus. Denk inderdaad vrij realistisch dan na verdwijnen saldering.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:12 schreef 215 het volgende:
Ik heb in dit draadje ergens voorgerekend dat huur panelen voor een klein verbruiker tot een euro of vijf per maand echt wel uitkomen. Bij tien of of meer euro per maand gaat dat echt niet meer lukken tenzij je regelmatig (in de zomer) langdurig veel afneemt zoals een airco aanlaten staan.
Woningstichtingen rekenen tussen de 2 en 4 euro per paneel per maand.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:12 schreef 215 het volgende:
Ik heb in dit draadje ergens voorgerekend dat huur panelen voor een klein verbruiker tot een euro of vijf per maand echt wel uitkomen. Bij tien of of meer euro per maand gaat dat echt niet meer lukken tenzij je regelmatig (in de zomer) langdurig veel afneemt zoals een airco aanlaten staan.
Met een wasmachine of zo draaien gebruik je vaak weer gedurende korte tijd meer dan je panelen opleveren dus wacht even met wekelijks de shirtjes voor het hele team te gaan wassen.
Eens met @:Leandra dat het geklooi is van energiemaatschappijen door wiebelpolitiek. Hopelijk gaat voor 2027 er een fatsoenlijke regeling komen zodat huurders en kopers en niet op inleveren en dat ook niet al die bedrijven failliet gaan.
Batterijen moeten echt nog wel in prijs halveren en meer vermogen (minimaal 2,5 KW) kunnen leveren wil het serieus uit kunnen zonder allerlei kunstgrepen toe te passen.
edit: die vijf / tien euro in de eerste alinea gaat over het totaal bedrag, dus niet per paneel.
Ik heb gewoon een cleane berekening gemaakt zonder blaming of oplossingen te noemen. Een klein gebruiker kan met een paar panelen dus vijf tot tien euro per maand besparen. Meer panelen levert niet meer op omdat je dat domweg niet gebruikt.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Woningstichtingen rekenen tussen de 2 en 4 euro per paneel per maand.
Met 6 panelen betaal je dus tussen de 12 en 24 euro per maand voor de zonnepanelen.
Ja en dan de consument keihard bestraffen. Schaamteloosquote:Op woensdag 26 maart 2025 22:16 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het werkelijk te zot voor woorden dat er nog steeds hele zonnevelden worden aangelegd die een volledige zuid-oriëntatie hebben, ze zijn nog niet eens in gebruik...
Je hebt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat energie nodig, waarom nu nog velden vol leggen met panelen die primair van 09.30 tot 17.00 stroom opleveren, met als piek rond de middag als de stroomprijs toch al negatief is op een zonnige dag.
Hoezo mogen ze dat nu überhaupt nog zo aanleggen, en hoezo zijn zelfs energiemaatschappijen daar nu nog mee bezig?
Jij zegt het,quote:Op woensdag 26 maart 2025 22:16 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het werkelijk te zot voor woorden dat er nog steeds hele zonnevelden worden aangelegd die een volledige zuid-oriëntatie hebben, ze zijn nog niet eens in gebruik...
Je hebt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat energie nodig, waarom nu nog velden vol leggen met panelen die primair van 09.30 tot 17.00 stroom opleveren, met als piek rond de middag als de stroomprijs toch al negatief is op een zonnige dag.
Hoezo mogen ze dat nu überhaupt nog zo aanleggen, en hoezo zijn zelfs energiemaatschappijen daar nu nog mee bezig?
Ach deze nonsense....quote:Op woensdag 26 maart 2025 22:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja en dan de consument keihard bestraffen. Schaamteloos
Als men van mening is dat zon op dak beter is dan zon op weiland, zou de subsidie van zon op dak, op basis van die parameters, natuurlijk hoger moeten zijn.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:55 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een cleane berekening gemaakt zonder blaming of oplossingen te noemen. Een klein gebruiker kan met een paar panelen dus vijf tot tien euro per maand besparen. Meer panelen levert niet meer op omdat je dat domweg niet gebruikt.
Maar omdat panelen kennelijk een eenmalige investering zijn geweest voor WBV's zou je er op aan kunnen sturen dat ze het vlotter gaan afschrijven omdat vervanging er toch niet in zit met de huidige politiek en energiebedrijven. De WBV kan de panelen dan trug verdienen maar dan is er geen geld voor vervanging of onderhoud.
Maar goed, de werkelijke oplossing is natuurlijk dat de politiek de energiemaatschappijen terugfluit. Nog maar een jaar geleden waren we het met zn allen eens dat alle daken vol moeten. Zonde dat die hele ontwikkeling dus op de noodrem staat.
Nu krijg je dus zonnepaneelbedrijven die failliet gaan en het totale vermogen van panelen gaat dus minder worden in het land. (Of het gaat meer weilanden kosten). Op de een of andere manier zijn er krachten die niet willen dat particulieren energie hebben die niet door de grote bedrijven wordt opgewekt.
Ik denk zomaar dat subsidiëren van bedrijven belangrijker wordt gevonden dan reële prijzen voor consumenten.quote:Op donderdag 27 maart 2025 10:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als men van mening is dat zon op dak beter is dan zon op weiland, zou de subsidie van zon op dak, op basis van die parameters, natuurlijk hoger moeten zijn.
Maar je ziet ook netcongestie.... Het loopt wel wat uit verband allemaal.
1 april ....quote:Op donderdag 27 maart 2025 19:44 schreef Gohf046 het volgende:
Zonneplan gaat klanten met zonnepanelen vanaf 1 april 2025 een extra vergoeding betalen voor de stroom die zij terugleveren. Daarmee belonen we zonnepaneelbezitters voor hun bijdrage aan de energietransitie. Deze ‘zonnebonus’ komt op een opvallend moment: veel energiebedrijven kwamen de laatste tijd juist met hoge terugleverkosten of schrappen de (netto) terugleververgoeding per 2027 zelfs vrijwel volledig.
https://www.zonneplan.nl/blog/zonneplan-introduceert-zonnebonus
Ziet er toch serieus uit:quote:
quote:Zo werkt de zonnebonus
Met de zonnebonus krijg je een extra vergoeding voor de stroom die je overdag teruglevert. We berekenen dit op basis van de kale marktprijs (day-ahead), de vaste inkoopvergoeding van ¤0,02/kWh en de 10% bonus.
📌 Jouw vergoeding per kWh = (marktprijs + ¤0,02) + 10% zonnebonus
Voorwaarden 10% zonnebonus:
De bonus geldt alleen overdag, van zonsopkomst tot zonsondergang.
Je ontvangt de bonus alleen wanneer de marktprijs + ¤ 0,02, een positief bedrag is.
De bonus geldt tot 7.500 kWh teruglevering per kalenderjaar.
Je krijgt de bonus zowel binnen als buiten je saldeerbereik.
Je ontvangt geen bonus over teruglevering vanuit de Zonneplan thuisbatterij. De thuisbatterij levert tegen Powerplay-tarieven.
Voorbeeld: is de marktprijs ¤ 0,08 per kWh? Dan krijg je ¤ 0,11 per kWh voor je teruggeleverde stroom (¤ 0,08 + ¤ 0,02 inkoopvergoeding + 10% extra).
Daarnaast ontvang je natuurlijk altijd de energiebelasting (¤ 0,12/kWh) terug binnen je saldeerbereik.
Uitgesloten. met zo'n 1 april-grap plegen ze zelfmoordquote:
Dat zou debiel zijn. Maar is inderdaad wel de huidige staat zonder salderen danwel alternatief.quote:Op donderdag 27 maart 2025 12:23 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik denk zomaar dat subsidiëren van bedrijven belangrijker wordt gevonden dan reële prijzen voor consumenten.
Netcongestie is niet alleen iets van het 230V netwerk. Ook het 10kV net heeft problemen. De grote kosten voor het netwerk die het nieuws halen zitten in de hoogspanning. Dat is een heel ander verhaal.
Mijn blauwe lampje is ook uit, laatste update 4,5 uur geleden.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 14:57 schreef laziness het volgende:
Ik zag in de solaredge app dat ie niet meer bijwerkte sinds gisteren.
Ik zie dit op de omvormer.
Kan in de handleiding deze combi niet vinden.
Heeft iemand advies?
[ link | afbeelding ]
Huh, de mijne heeft vandaag nog niks doorgegeven maar het is wel toevallig…quote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn blauwe lampje is ook uit, laatste update 4,5 uur geleden.
Een probleem bij solaredge?
Ik ga dit proberen: https://groene-woningen.nl/solaredge-geen-opbrengst-in-de-app/quote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:33 schreef laziness het volgende:
[..]
Huh, de mijne heeft vandaag nog niks doorgegeven maar het is wel toevallig…
https://www.hoppenbrouwer(...)sEBg#meer-informatiequote:Maanpanelen: energie opwekken in de nacht
Waarom zouden we energie alleen overdag opwekken? De maan reflecteert zonlicht en vormt een onbenutte energiebron. Door je zonnepanelen te upgraden naar maanpanelen kunnen ze ook ’s nachts energie opwekken. Dit verlaagt piekbelasting, biedt meer flexibiliteit en maakt je energievoorziening slimmer.
Word testgebruiker
Hier was gisteravond de stroom van het modem er af geweest en die heb ik nog een keer uit en aan gezet en nu heb ik weer een blauw lampje.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:29 schreef Hanca het volgende:
Niet geholpen. Ik wacht even af verder. De groene brandt wel, dus hij doet het gewoon.
Hier werkt het de hele dag normaal.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn blauwe lampje is ook uit, laatste update 4,5 uur geleden.
Een probleem bij solaredge?
Ergens lijkt mij dit toch wel een 1 april grapquote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:35 schreef Wantie het volgende:
Nieuwe innovatie zorgt voor stroomopwek bij volle maan:
[..]
https://www.hoppenbrouwer(...)sEBg#meer-informatie
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:35 schreef Wantie het volgende:
Nieuwe innovatie zorgt voor stroomopwek bij volle maan:
[..]
https://www.hoppenbrouwer(...)sEBg#meer-informatie
Twijfel je hier écht over?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:58 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ergens lijkt mij dit toch wel een 1 april grap
Ach, bij volle maan laad ik ook altijd mijn kristallen op, dus waarom eigenlijk niet mijn zonnepanelen?quote:
Mooi. Bij mij heeft hij het inmiddels ook gewoon gedaan. Ik kijk trouwens meestal pas na zonsondergang, dus geen idee of hij vaker een paar uur hapert?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:37 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier was gisteravond de stroom van het modem er af geweest en die heb ik nog een keer uit en aan gezet en nu heb ik weer een blauw lampje.
Hij zegt in de app dat ie bijgewerkt is maar geeft nog geen opwek voor vandaag weer of hogere totalen. Maar groen en blauw brandt nu dus er is wel opwek. Ik wacht nog ff af of ie nog met data van vandaag doorkomt straks.
Edit: data van vandaag is inmiddels ingeladen![]()
Ik ben zelfs over de maand mei (2024) gegaan deze maandquote:Op maandag 31 maart 2025 12:57 schreef bambino het volgende:
Wat een maand voor de panelen! Ik ben zelfs over mijn opwek van april vorig jaar heen, bijzonder.
Topdag was 27 maart met maar liefst 81kWh. Totaal staat de teller deze maand op 1560kWh met nog een paar uur zon te gaan vandaag.
Vorig jaar maart was 1032 en april was 1467.
Ben benieuwd wat april dit jaar gaat brengen.
Voor dit kwartaal loopt alleen januari wat achter. Januari vorig jaar was 279 en dit jaar slechts 207.
Zowel februari als maart dus beter, waar beide ook fors meer zijn dan het jaar ervoor (februari 332 en nu 581).
Totaal dit kwartaal 2353 waar vorig jaar maar 1643 was.
Nog even genieten van het onbeperkt en vrij salderen.
Hier zelfs over juni en juli en bijna over augustus op 4kWh naquote:Op maandag 31 maart 2025 16:02 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik ben zelfs over de maand mei (2024) gegaan deze maand
Hier ook over mei en juni, maar gek genoeg was april hoger vorig jaar.quote:Op maandag 31 maart 2025 16:02 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik ben zelfs over de maand mei (2024) gegaan deze maand
Zekers! Hier bijna het dubbele (613 kWh) van maart 2024 (366 kWh).quote:Op dinsdag 1 april 2025 09:08 schreef Wantie het volgende:
Wat dat betreft is maart best een goede maand geweest.
Dan heb jij wel een totaal ander ligging dan ik, want bij mij is het verschil tussen maart 2025 (946,7) en de beste maand, juni 2023 (1083,7), beduidend kleinerquote:Op dinsdag 1 april 2025 10:40 schreef opgebaarde het volgende:
2024: 4 maanden (mei, juni, juli, aug) hoger dan mrt-25
2023: 6 maanden (apr, mei, juni, juli, aug, sept) hoger dan mrt-25
2022: 3 maanden (juni, juli, aug) hoger dan mrt-25
Beste maand (sinds juni 2022) is juni 2023 met 1.496, maart 2025 is 905 geworden
Ik verwacht zomaar dat je met een oost west opstelling grotere verschillen hebt tussen hoog en voor/na seizoen. Bij een zuid opstelling komt veruit de meeste energie rond het middaguur binnen en bij oost west ben je meer afhankelijk van de lengte van de dag.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan heb jij wel een totaal ander ligging dan ik, want bij mij is het verschil tussen maart 2025 (946,7) en de beste maand, juni 2023 (1083,7), beduidend kleiner
Klopt, wij hebben 8 oost, 8 west en 1 pal zuid. Geeft een flinke dip zo rond 13:00. Maar wel vroeg al >> 1 kWquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:52 schreef 215 het volgende:
[..]
Ik verwacht zomaar dat je met een oost west opstelling grotere verschillen hebt tussen hoog en voor/na seizoen. Bij een zuid opstelling komt veruit de meeste energie rond het middaguur binnen en bij oost west ben je meer afhankelijk van de lengte van de dag.
Ik heb er ook 12 plat liggen, en veel verder oost dan waar ik woon is bijna niet haalbaarquote:Op maandag 31 maart 2025 20:39 schreef laziness het volgende:
Ik heb een deel plat liggen dus ik ga sowieso niet zo snel over latere maanden heen in het voorjaar. En hier in het oosten is het ook wat vaker bewolkt dan het westen helaas.
Mijn ZZW dak (45°) zonder schaduw heeft in 2024 voor het eerst minder dan 100% gehaald.quote:Op woensdag 2 april 2025 11:43 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik heb er ook 12 plat liggen, en veel verder oost dan waar ik woon is bijna niet haalbaar
All heb ik er ook 12 op zuid oost schuin, en 30 op zuid west schuin.
Verder op meerdere plekken schaduw, dus mijn rendement per paneel zal behoorlijk lager zijn dan gemiddeld.
18360wp en vorig jaar 13220kWh. Dus dat is 72% rendement.
En dak vol op zuid zonder schaduw haalt gemiddeld 95%.
Stuurbaar vermogen... Uiteindelijk in een "efficiente" markt balanceert zich dat allemaal uit.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:19 schreef Leandra het volgende:
Wat de maximale opbrengst is doet er niet zoveel meer toe, met terugleverkosten en het eind van salderen.
Eigen stroom van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is veel belangrijker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |