Mijn ZZW dak (45°) zonder schaduw heeft in 2024 voor het eerst minder dan 100% gehaald.quote:Op woensdag 2 april 2025 11:43 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik heb er ook 12 plat liggen, en veel verder oost dan waar ik woon is bijna niet haalbaar
All heb ik er ook 12 op zuid oost schuin, en 30 op zuid west schuin.
Verder op meerdere plekken schaduw, dus mijn rendement per paneel zal behoorlijk lager zijn dan gemiddeld.
18360wp en vorig jaar 13220kWh. Dus dat is 72% rendement.
En dak vol op zuid zonder schaduw haalt gemiddeld 95%.
Stuurbaar vermogen... Uiteindelijk in een "efficiente" markt balanceert zich dat allemaal uit.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:19 schreef Leandra het volgende:
Wat de maximale opbrengst is doet er niet zoveel meer toe, met terugleverkosten en het eind van salderen.
Eigen stroom van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is veel belangrijker.
Ik woon toch nog oostelijker dan jij en het is mij heel duidelijk dat deze hoek gewoon meer bewolking pakt dan de kust waar ik voorheen woonde.quote:Op woensdag 2 april 2025 11:43 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik heb er ook 12 plat liggen, en veel verder oost dan waar ik woon is bijna niet haalbaar
All heb ik er ook 12 op zuid oost schuin, en 30 op zuid west schuin.
Verder op meerdere plekken schaduw, dus mijn rendement per paneel zal behoorlijk lager zijn dan gemiddeld.
18360wp en vorig jaar 13220kWh. Dus dat is 72% rendement.
En dak vol op zuid zonder schaduw haalt gemiddeld 95%.
quote:Op woensdag 2 april 2025 15:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik woon toch nog oostelijker dan jij en het is mij heel duidelijk dat deze hoek gewoon meer bewolking pakt dan de kust waar ik voorheen woonde.
Dan ben ik wel heel benieuwd in welke regio. Je zei ik woon in het oosten, dus dat is dan neem ik aan Twente of de achterhoek.quote:Op woensdag 2 april 2025 15:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik woon toch nog oostelijker dan jij en het is mij heel duidelijk dat deze hoek gewoon meer bewolking pakt dan de kust waar ik voorheen woonde.
Mijn rendement was vorig jaar behoorlijk bedroevend (niet in de buurt van wat jouw bedrijf aan beramingen opgaf maar goed het was een slecht zonnejaar) en ik heb geen oost-west opstelling. De 17 panelen OZO waarvan 8 plat met schaduw haalden maar 70,4% rendement.
De 8 op ZW zonder schaduw haalden 95,5%.
Ongeveer daar bij je tenzij. De grens is hier 400m vandaan.quote:Op woensdag 2 april 2025 20:21 schreef bambino het volgende:
[..]
Dan ben ik wel heel benieuwd in welke regio. Je zei ik woon in het oosten, dus dat is dan neem ik aan Twente of de achterhoek.
Ik woon in Twente, en op 1200m van de grens.
Dus tenzij je in hetzelfde dorp woont, of in een (waarschijnlijk) boerderij ten oosten van Denekamp, is er niet veel optie over.
Groningen heeft nog wel een deel wat oostelijker is geografisch gezien, maar dan woon je in het noorden.
Tenzij je niet in Nederland woont, dat kan natuurlijk, maar dat is vals spelen :-D
mooie accu packs zijn er nu te koopquote:Op vrijdag 4 april 2025 10:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
April begint goed, nog geen kWh ingekocht, 47kWh per dag geproduceerd
Niet echt voor particulieren, en onduidelijk hoe ze op 6-7 jaar tvt komen.quote:Op zondag 20 april 2025 13:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mooie accu packs zijn er nu te koop
https://iwell.nl/producten/cube-als-investering/
ja dat vind ik ookquote:Op maandag 21 april 2025 21:26 schreef zalkc het volgende:
[..]
Niet echt voor particulieren, en onduidelijk hoe ze op 6-7 jaar tvt komen.
Ach, een hobby mag geld kosten
Zakelijk accu is 30% goedkoper geworden dan vorig jaar.quote:Op maandag 21 april 2025 21:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat vind ik ook
je moet het niet op de laatste 100 euro voor het geld doen , mag ook een soort sport zijn
ik besteed wel geld aan zaken die veel minder of geen rendement opleveren \\ en we gaan toch die kant op
ook n elektrisch vervoer en derg en energie zal ook duurder worden
Ook prive accupacks zullen algemeen goed worden en goedkoper
in 2027 wil iedereen een thuisaccu hebben, dan slaat de gekte toe, dus volgend jaar moet ie hangenquote:Op dinsdag 22 april 2025 09:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zakelijk accu is 30% goedkoper geworden dan vorig jaar.
Dus dat zal zonder oorlog met China best nog wel een keer zo gaan naar volgend jaar toe.
In theorie kan het hele netcongestie verhaal zijn opgelost d.m.v. slimme regelgeving en stuurbaarheid van accu systemen, denk ik. Daaronder inclusief auto's.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 2027 wil iedereen een thuisaccu hebben
het mooiste is als je jezelf helemaal kunt afschakelen van de energieleverancier, helemaal offgridquote:Op dinsdag 22 april 2025 09:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
In theorie kan het hele netcongestie verhaal zijn opgelost d.m.v. slimme regelgeving en stuurbaarheid van accu systemen, denk ik. Daaronder inclusief auto's.
Vaste stroomcontracten zullen wel verdwijnen gezien de volatiliteit in kosten van elektriciteit nogal weersgevoelig zullen worden, je zult teveel risico opslag betalen en je gaat risk poolen met mensen met weinig stuurbaarheid van energie.
In de verzekeringswereld heet dat adverse selection.
Te weinig opwek in de winter, en wat doe je met je overproductie in de zomer? Die verspil je ipv verkopen aan mensen die het graag willen hebben?quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het mooiste is als je jezelf helemaal kunt afschakelen van de energieleverancier, helemaal offgrid
Ff in verhouding hè,quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 2027 wil iedereen een thuisaccu hebben
Bekijk deze YouTube-video
De saldering is de oorzaak van de netcongestie, pas nu komt men op het idee om tijdblokken voor elektra toe te staan aan bedrijven die zonder stroom zittenquote:Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ff in verhouding hè,
2 elektrische auto's van 60kwh = 120kwh.
Dan hangt die thuisbatterij daar van 6,67 kwh.
Maar mooi filmpje.
Congestie verdienmodel zou eigenlijk via vergunninghouders moeten verlopen.... Als accu's procyclisch (niet ten gunste van opslaan eigen opwek en verbruik) ingezet gaan worden kán het inderdaad netcongestie verergeren.
Voor dat laatste moet er hard gewerkt worden aan regelgeving.
MM heeft geen enkel idee waar hij het over heeft, zoals bij alle onderwerpen waar hij meent commentaar te moeten gevenquote:Op dinsdag 22 april 2025 09:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Te weinig opwek in de winter, en wat doe je met je overproductie in de zomer? Die verspil je ipv verkopen aan mensen die het graag willen hebben?
wat doet het energiebedrijf met stroom die ze over hebben in de zomer ,quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Te weinig opwek in de winter, en wat doe je met je overproductie in de zomer?
Die verspil je ipv verkopen aan mensen die het graag willen hebben?
Negatieve stroomprijs is pas als er niemand is die gratis stroom wilt afnemen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
wat doet het energiebedrijf met stroom die ze over hebben in de zomer ,
een negatieve stroomprijs rekenen ,
affakkelen heet dat bij aardgas
Ik zou graag zo een contract hebben voor mijn toekomstig zonnepark.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De saldering is de oorzaak van de netcongestie, pas nu komt men op het idee om tijdblokken voor elektra toe te staan aan bedrijven die zonder stroom zitten
En die bedrijven kunnen dan zelf aanvullen met megapacks
spannend johquote:Op woensdag 23 april 2025 14:47 schreef bambino het volgende:
Zojuist april vorig jaar geëvenaard. Met nog 7 dagen (waarvan stuk of 4-5 mooie dagen zo te zien) te gaan.
Ook maart '25 ga ik nog wel overheen zo te zien. Moet gemiddeld 20kWh per dag halen om maart te matchen.
Laatste 3 dagen waren 30-35 maar 2 dagen ervoor waren over de 80.
Voorlopig is het een goed jaar!
Zeker! Nog mooi wat geld verdienen nu het nog kanquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |