Mjah dit dus. Ik had eventjes verder moeten lezen voordat ik zelf postte, had me een reactie gescheeld.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Zonder goede zorg en onderwijs zou het BNP en de economische groei minder hoog uitvallen.
Dus het mogen wellicht netto ontvangers zijn afgaande op de belastingopbrengsten, maar goede zorg en onderwijs leveren uiteindelijk meer op dan dat het kost voor de maatschappij en daarom is die uitspraak over netto ontvangers zo scheef in mijn ogen.
Tenzij we als hele economie fors willen inleveren omdat we zogenaamd zoveel “netto ontvangers” niet kunnen blijven bekostigen.
Dan gaat de samenleving en het bedrijfsleven dat ook merken aan minder geschoold personeel en innovatie en personeel dat langer verzuimt en minder kan participeren in de samenleving en het economische verkeer.
Maar goed, ik val in herhaling.
Maar de jongere werkende generatie krimpt en de oudere zorgbehoevende generatie en dus ook de hoeveelheid zorgpersoneel groeit, dat is nou net het punt. Dus je gaat met steeds minder mensen voor steeds meer zorgmedewerkers moeten betalen. Tot je dus richting 1 op de 3 medewerkers in de zorg zit en dat is dus niet meer te betalen door de mensen die buiten de publieke sector werken.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 01:29 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, zorgaanbieders zijn netto een kostenpost. Maarja, dat kan op diezelfde fiets dan ook van scholen en leraren zeggen.
Leraren en scholen kosten alleen maar geld, die inderdaad uit de collectieve pot betaald worden. Hetgeen wat uiteindelijk geld oplevert is de kennis die zij overdragen aan volgende generaties. En dan wegen de baten van onderwijs absoluut op tegen de kosten.
Zelfde met zorg. Zorgaanbieders kosten geld (want ze moeten betaald worden), die inderdaad collectief betaald worden (werkgeverspremies, pot van de overheid, zorgverzekeringen). Hetgeen wat uiteindelijk geld oplevert is de gezondheid en daarmee productiviteit van zo'n beetje iedereen tot aan de pensioenleeftijd.
Dan zijn er inderdaad nog de senioren die met pensioen zijn (en dus geen productiviteit meer bijdragen) en die kosten nou net relatief gezien het meeste geld. Maar net zoals dat bij onderwijs een omslagstelsel is (de huidige onderwijzende generatie kost geld, de jongere lerende generatie levert dat geld uiteindelijk op), dito bij het zorgstelsel (de huidige oudere generatie kost geld), de jongere werkende generatie levert dat geld op. Want ik mag toch verdomme hopen dat gemiddeld gezien een gezond mens diens leven lang meer geld opbrengt dan hij of zij aan zorg kost op latere leeftijd.
Dus eh, heel raar om te stellen dat zorg netto geld kost. Gezondheid en productiviteit leveren geld op. Net zoals onderwezen mensen geld opleveren.
Bij fvd hoor ik ze niet gillen over eindeloze sommen met geld naar de zorg. Die worden door velen als uiterst rechts bestempeld. Of BBB, maar die zijn geen fvd natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 08:13 schreef Hexagon het volgende:
Op een of andere manier zit er bij de linkse en rechtse flanken het idee dat zorg uit de kraan komt en hoe meer dat is hoe beter.
Dan verdwijnt op een gegeven moment de hele begroting in de bodemloze zorgput.
Mwah:quote:Op vrijdag 21 maart 2025 08:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij fvd hoor ik ze niet gillen over eindeloze sommen met geld naar de zorg. Die worden door velen als uiterst rechts bestempeld. Of BBB, maar die zijn geen fvd natuurlijk.
De PVV is de dominante partij daar en die denken ook dat zorg uit de kraan komt.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 08:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij fvd hoor ik ze niet gillen over eindeloze sommen met geld naar de zorg. Die worden door velen als uiterst rechts bestempeld. Of BBB, maar die zijn geen fvd natuurlijk.
Volgens mij was hier niet zozeer het geld het probleem, er was gewoon geen personeel.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 08:39 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Mwah:
https://boerburgerbewegin(...)vesteren-in-de-zorg/
https://boerburgerbeweging.nl/standpunten/gezonde-burgers/
Allemaal meer geld naar de zorg, zeker als gepleit wordt voor meer handen aan het bed weet je welke kan het in gaat.
Ook bij FVD wordt gewoon betoogd voor het heropenen van kleine ziekenhuizen, ook dat geld komt natuurlijk niet van de kaboutertjes.
Een daling van 5500 op een totaal van 1,1 miljoen, dat is niet zo spannend: https://nos.nl/artikel/25(...)-18-000-huurwoningenquote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:35 schreef KaheemSaid het volgende:
Zat even te kijken naar het beschikbare huuraanbod in de particuliere sector, in 2024 is dit aanbod met 40% afgenomen door de wetten van Hugo de Jonge terwijl de prijzen alsnog blijven stijgen. Een perfect resultaat!
De BBB is alleen opgericht om de boeren te beschermen tegen feiten. Om dat doel te bereiken liegen en bedriegen ze dat het een lieve lust is. Hun veuls te dikke voorvrouw Van der Plas maakt een karikatuur van de Nederlandse politiek. Van internationale politiek laat staan geopolitieke verhoudingen en ontwikkelingen hebben ze geen flauw benul. Het wordt tijd dat die partij van sukkels en nihilisten wordt weggevaagd bij de volgende verkiezingen.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 08:41 schreef tizitl2 het volgende:
Maar bij BBB hebben ze natuurlijk überhaupt geen financieel benul. Anders hadden ze het met dat stikstoffonds ook slimmer aangepakt.
Euh ja, huisjesmelkers die minder kunnen huisjesmelken lijkt me een goed idee. Woningen horen geen investeringen te zijn, woningen zijn er om in te wonen.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:35 schreef KaheemSaid het volgende:
Zat even te kijken naar het beschikbare huuraanbod in de particuliere sector, in 2024 is dit aanbod met 40% afgenomen door de wetten van Hugo de Jonge terwijl de prijzen alsnog blijven stijgen. Een perfect resultaat!
Er zijn ook huurders, die hebben minder mogelijkheden.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Euh ja, huisjesmelkers die minder kunnen huisjesmelken lijkt me een goed idee. Woningen horen geen investeringen te zijn, woningen zijn er om in te wonen.
En wie gaat het dan betalen, het bouwen van die woningen?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Euh ja, huisjesmelkers die minder kunnen huisjesmelken lijkt me een goed idee. Woningen horen geen investeringen te zijn, woningen zijn er om in te wonen.
In elk geval deden de huisjesmelkers dat al niet he. Die deden gewoon bestaande lager segment woningen opkopen om die te splitsen en duur te verhuren.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wie gaat het dan betalen, het bouwen van die woningen?
De mensen die er in willen wonen?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wie gaat het dan betalen, het bouwen van die woningen?
En de mensen die geen huis kunnen betalen?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 13:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De mensen die er in willen wonen?
Er is niet zoveel mis met huurwoningen.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En de mensen die geen huis kunnen betalen?
Die hebben niks aan verhuurders die winst over hun rug willen maken.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En de mensen die geen huis kunnen betalen?
Even in de veronderstelling dat niet veel mensen zin hebben om 3-4 jaar een opleiding te doen om een middagje per week les te geven of te verplegen gaan we dus allerlei willekeurige onbevoegde hobbyisten voor de klas zetten. Klinkt echt als een topplan om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. In welk parallel universum zou Van Hijum eigenlijk leven?quote:Nederlanders zullen in de toekomst vaker banen moeten combineren: naast een baan bij een bedrijf bijvoorbeeld ook een paar uur per week voor de klas staan of in de zorg werken. Dat is een van de oplossingen die het kabinet ziet om de enorme personeelstekorten op te lossen.
Gewoon AI inzetten. Dat is over een paar jaar stukken competenter dan de gemiddelde docentquote:Op vrijdag 21 maart 2025 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even in de veronderstelling dat niet veel mensen zin hebben om 3-4 jaar een opleiding te doen om een middagje per week les te geven of te verplegen gaan we dus allerlei willekeurige onbevoegde hobbyisten voor de klas zetten. Klinkt echt als een topplan om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. In welk parallel universum zou Van Hijum eigenlijk leven?
Soort Deloitte trainee achtig adviesje.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even in de veronderstelling dat niet veel mensen zin hebben om 3-4 jaar een opleiding te doen om een middagje per week les te geven of te verplegen gaan we dus allerlei willekeurige onbevoegde hobbyisten voor de klas zetten. Klinkt echt als een topplan om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. In welk parallel universum zou Van Hijum eigenlijk leven?
Het IZA (en GALA, TAZ en WOZO) zijn in ieder geval stappen in de goede richting, nu de uitvoering nog. De sector waar ik toezicht houd (ambulancezorg) heeft het IZA alvast niet ondertekend, je wordt helemaal gek van de dwarslopers en (regionale) samenwerkingsverbanden. Enorm veel te halen bij coördinatie alleen al.quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
Het doel van het IZA is dat er net zo'n percentage mensen werkt in de zorg als nu en er een vergelijkbaar percentage van de totale begroting aan zorg wordt uitgegeven:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |