Nee helemaal niet. Alleen als je negeert wat hun werk produceert. Als je enkel kijkt naar de loonkosten ja. Maar dan ontvangt iedereen meer van zijn werkgever dan ze hun werkgever teruggeven. Bijvoorbeeld een goede inkoper kan winst maken voor een bedrijf maar hij ontvangt enkel salaris en betaalt nooit aan zijn baas. Zo kan een goede leraar wel salaris kosten hebben maar dat dik dik dik terugverdienen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, want ze ontvangen meer geld uit de schatkist dan ze erin stoppen.
Jawel want je slaat het ontvanger zijn volledig plat op het ontvangen van geld. Netto ontvangers zijn juist rijken, die veel meer uit de maatschappij halen dan ze teruggeven. Hoe kun je het ontkennen, mensen in de quote halen meer uit de maatschappij dan wij uit hen. Bij een leraar is het andersom, daar haalt de maatschappij en economie meer uit dan dat ze kosten.quote:Dat ontkent toch ook niemand? Financiële bijdrage en maatschappelijke bijdrage zijn twee compleet verschillende dingen.
Mijn kinderen zijn me ook meer waard dan ik aan ze uit kan geven, toch kan ik niet onbeperkt geld aan ze uitgeven. Als je niet snapt dat je als overheid gelimiteerd bent in hoeveel geld je uit kunt geven ook al vind je het doel alles waard, snap je wel extreem weinig van politiek én economie.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee helemaal niet. Alleen als je negeert wat hun werk produceert. Als je enkel kijkt naar de loonkosten ja. Maar dan ontvangt iedereen meer van zijn werkgever dan ze hun werkgever teruggeven. Bijvoorbeeld een goede inkoper kan winst maken voor een bedrijf maar hij ontvangt enkel salaris en betaalt nooit aan zijn baas. Zo kan een goede leraar wel salaris kosten hebben maar dat dik dik dik terugverdienen.
[..]
Precies nooit foutieve aannames onderzoeken. Gewoon vasthouden aan dogmas. Het probleem in onze maatschappij, het kapitalisme is juist dat we vrijwel alle waarde heel erg in geld uitdrukken. Dat leid tot zeer simplistische redeneringen die niet het geheel proberen te bevatten maar enkel de variabelen die we makkelijk kunnen kwantificeren. Het is een gemankeerde ideologie die tegen zijn grenzen aanloopt. We slopen door het volgen van die manier die aarde alsof we machteloos zijn om het te veranderen. Iets wat we niet zijn wat crises zoals COVID of nu Oekraine overduidelijk maken. We kunnen veel meer dan we denken als we een beetje voorbij het ingestampte paradigma gaan.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:29 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, laat maar. Dit is echt heel erg zonde van mijn tijd.
Ik hoop maar dat je zo in je huishouden niet doet. Meer uitgeven dan er binnen komt, gewoon omdat je vindt dat wat je er voor terug krijgt in welzijn meer waard is. Ga je toch echt hard de schuldsanering in.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Precies nooit foutieve aannames onderzoeken. Gewoon vasthouden aan dogmas. Het probleem in onze maatschappij, het kapitalisme is juist dat we vrijwel alle waarde heel erg in geld uitdrukken. Dat leid tot zeer simplistische redeneringen die niet het geheel proberen te bevatten maar enkel de variabelen die we makkelijk kunnen kwantificeren. Het is een gemankeerde ideologie die tegen zijn grenzen aanloopt. We slopen door het volgen van die manier die aarde alsof we machteloos zijn om het te veranderen. Iets wat we niet zijn wat crises zoals COVID of nu Oekraine overduidelijk maken. We kunnen veel meer dan we denken als we een beetje voorbij het ingestampte paradigma gaan.
Natuurlijk zorgen zorgmedewerkers en leraren voor economische groei, dat ontkent niemand.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Zonder goede zorg en onderwijs zou het BNP en de economische groei minder hoog uitvallen.
Dus het mogen wellicht netto ontvangers zijn afgaande op de belastingopbrengsten, maar goede zorg en onderwijs leveren uiteindelijk meer op dan dat het kost voor de maatschappij en daarom is die uitspraak over netto ontvangers zo scheef in mijn ogen.
Tenzij we als hele economie fors willen inleveren omdat we zogenaamd zoveel “netto ontvangers” niet kunnen blijven bekostigen.
Dan gaat de samenleving en het bedrijfsleven dat ook merken aan minder geschoold personeel en innovatie en personeel dat langer verzuimt en minder kan participeren in de samenleving en het economische verkeer.
Maar goed, ik val in herhaling.
De vergelijking van de rijksbegroting en het huishoudboekje is dan ook scheef en kortzichtig.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop maar dat je zo in je huishouden niet doet. Meer uitgeven dan er binnen komt, gewoon omdat je vindt dat wat je er voor terug krijgt in welzijn meer waard is. Ga je toch echt hard de schuldsanering in.
Maar dat is wel wat je voor de overheid voor stelt. Waarbij je gelukkig 100% van de politieke partijen tegenover je vindt.
Nee, zo scheef is het helemaal niet. Ook een overheid kan niet op lange termijn meer uitgeven dan er binnen komt.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De vergelijking van de rijksbegroting en het huishoudboekje is dan ook scheef en kortzichtig.
Of je begrijpt het echt niet, of je hebt zo'n grote populistische inborst waar zelfs een Marijnissen of Wilders nog bang van worden.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De vergelijking van de rijksbegroting en het huishoudboekje is dan ook scheef en kortzichtig.
Dan heeft half Nederland geen baan meer.quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom snijden we de nutteloze tussenpersonen er dan niet uit en gaan we echt naar een technocratie? Scheelt meteen een boel polarisatie en inhoudsloos populisme.
Nou ja in die zin dat een land altijd geld van de toekomst kan lenen. Van de volgende generaties in principe. Dat kan een gewoon mens / gezin niet. Maar al met al is het niet heel anders.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een overheid kan met het geld dat ze uitgeven zorgen dat de opbrengsten daarvan verdubbelen (bijvoorbeeld) en dat is bij een normaal huishouden al een stuk lastiger.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, zo scheef is het helemaal niet. Ook een overheid kan niet op lange termijn meer uitgeven dan er binnen komt.
Ik stel nergens dat je ongelimiteerd geld ergens aan uit kunt geven. Je kunt wel beter dan dat soort kansloze stromannen voor me neerzetten.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn kinderen zijn me ook meer waard dan ik aan ze uit kan geven, toch kan ik niet onbeperkt geld aan ze uitgeven. Als je niet snapt dat je als overheid gelimiteerd bent in hoeveel geld je uit kunt geven ook al vind je het doel alles waard, snap je wel extreem weinig van politiek én economie.
Nog meer stromannen, ik stel nergens dat je hiervoor meer geld moet uitgeven dan er binnen komt. Als er niet genoeg geld is voor onderwijs moet je of meer inkomsten genereren of schuiven in de uitgaven.Meer inkomsten genereren is makkelijk zat, verhoog de belastingen op bijvoorbeeld bedrijven tot ze wel genoeg bijdragen voor de scholing van hun personeel. Oh en als we dan toch bezig zijn stop met de toeslagensubsidie zodat bedrijven zelf opdraaien voor de kosten die hun werknemers hebben.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop maar dat je zo in je huishouden niet doet. Meer uitgeven dan er binnen komt, gewoon omdat je vindt dat wat je er voor terug krijgt in welzijn meer waard is. Ga je toch echt hard de schuldsanering in.
Maar dat is wel wat je voor de overheid voor stelt. Waarbij je gelukkig 100% van de politieke partijen tegenover je vindt.
https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten/economiequote:Het beschikbare geld is niet eerlijk verdeeld. We werken hard, maar het geld verdwijnt in de zakken van grote bedrijven en rijke investeerders. Wat de Partij voor de Dieren betreft is dat geen rijkdom. Echte rijkdom is gezonde lucht, schoon water, meer ruimte voor natuur en tijd om van de natuur te genieten en met je geliefden te besteden. Echte rijkdom is de zekerheid dat je niet in armoede hoeft te leven. Echte rijkdom is een prachtig land en een prachtige planeet doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. Er is genoeg voor iedereen. Hier en in de rest van de wereld. Nu en in de toekomst.
Ga jij even af als een gieter. Dat je de standpunten van je eigen partij presenteert als totaal kansloos.?quote:Koester de publieke zaak. Publieke sectoren zijn geen kostenpost, maar een belangrijke randvoorwaarde voor een goed functionerende samenleving en bloeiende economie.
Ik heb de zorg nergens een kostenpost genoemd, dat legde jij mij in de mond.quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nog meer stromannen, ik stel nergens dat je hiervoor meer geld moet uitgeven dan er binnen komt. Als er niet genoeg geld is voor onderwijs moet je of meer inkomsten genereren of schuiven in de uitgaven.Meer inkomsten genereren is makkelijk zat, verhoog de belastingen op bijvoorbeeld bedrijven tot ze wel genoeg bijdragen voor de scholing van hun personeel. Oh en als we dan toch bezig zijn stop met de toeslagensubsidie zodat bedrijven zelf opdraaien voor de kosten die hun werknemers hebben.
Ik vind zeker niet 100% van de politieke partijen tegenover mij, gelukkig niet.
[..]
https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten/economie
Lol zelfs jouw partij is het oneens met jouw idiote frames en eens met mij.
[..]
Ga jij even af als een gieter. Dat je de standpunten van je eigen partij presenteert als totaal kansloos.?![]()
![]()
![]()
https://www.christenunie.nl/nl/standpunt/economie
https://www.zorginstituut(...)orme-stap-voorwaartsquote:In 2040 draagt de zorg optimaal bij aan het gezond (samen)leven van alle mensen in Nederland, in het besef dat daarvoor verhoudingsgewijs niet meer mensen en middelen beschikbaar zijn dan nu en met de laagst mogelijke impact op klimaat en milieu.
En taxeer al die religieuze instanties eens, met een naheffing van een eeuw of drie erbovenop, mét rente en inflatie correctie! Moet je eens kijken hoe rijk we dan ineens zullen zijn.quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nog meer stromannen, ik stel nergens dat je hiervoor meer geld moet uitgeven dan er binnen komt. Als er niet genoeg geld is voor onderwijs moet je of meer inkomsten genereren of schuiven in de uitgaven.Meer inkomsten genereren is makkelijk zat, verhoog de belastingen op bijvoorbeeld bedrijven tot ze wel genoeg bijdragen voor de scholing van hun personeel. Oh en als we dan toch bezig zijn stop met de toeslagensubsidie zodat bedrijven zelf opdraaien voor de kosten die hun werknemers hebben.
Niet zoveel liegen, dat mag niet van je sprookjesgod. Jij noemde mensen die in de zorg werken netto ontvangers.quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb de zorg nergens een kostenpost genoemd, dat legde jij mij in de mond.
En de CU is nota bene één van de initiatiefnemers, of misschien wel dé initiatiefnemer, van het Integraal ZorgAkkoord, dankzij Van Ooijen. Die heeft het meeste van het onderhandelen gedaan.
En dat akkoord is er om de zorg betaalbaar te houden en te voorkomen dat 1 op de 3 medewerkers in de zorg moet werken: https://www.rijksoverheid(...)ken-aan-gezonde-zorg
Het doel van het IZA is dat er net zo'n percentage mensen werkt in de zorg als nu en er een vergelijkbaar percentage van de totale begroting aan zorg wordt uitgegeven:
[..]
https://www.zorginstituut(...)orme-stap-voorwaarts
Dat is waar de ChristenUnie voor staat: in verhouding niet meer personeel en niet meer budget naar de zorg.
Jij lijkt alleen echt basisschool economie en politiek nog niet te snappen, dus ik stop voor vanavond.
Wat totaal wat anders is dan een kostenpost, als je basis Nederlands ook al zo ver achteruit hobbelt..quote:Op donderdag 20 maart 2025 22:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Niet zoveel liegen... Jij noemde mensen die in de zorg werken netto ontvangers.
Nogmaals: jij kent het woord kostenpost dus niet eens. En je kent het begrip geld niet.quote:Ik zei zelfs al is dat 1/3e van de mensen dan kan dat. Jij zegt dat dat niet kan want we kunnen het niet betalen. Hoe wil je dat rijmen met wat je tegelijk zegt dat het geen kostenpost is. Als het geen kostenpost is waarom zouden we het dan niet kunnen betalen...
Geen zorgmedewerker zal namelijk ontkennen dat hij of zij meer geld uit de schatkist krijgt dan hij of zij er in stopt. En om dat simpele, niet te ontkennen, feit gaat het. Om het het feit dat de basis onder het zorgakkoord: we kunnen niet met meer dan 1 op de 6 werknemers in de zorg werken. Erkent door iedereen in de zorg.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:29 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, laat maar. Dit is echt heel erg zonde van mijn tijd.
quote:Op donderdag 20 maart 2025 22:56 schreef Hanca het volgende:
die herkent een leerling die niet meer te redden is:
Zelfstandig naamwoord · (boekhouding) uitgaven die men doet voor één bepaalde zaak.quote:Op donderdag 20 maart 2025 22:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat totaal wat anders is dan een kostenpost, als je basis Nederlands ook al zo ver achteruit hobbelt..
[..]
Nogmaals: jij kent het woord kostenpost dus niet eens. En je kent het begrip geld niet.
Maar goed, we nemen het advies van de docent maar ter harte, die herkent een leerling die niet meer te redden is:
[..]
Geen zorgmedewerker zal namelijk ontkennen dat hij of zij meer geld uit de schatkist krijgt dan hij of zij er in stopt. En om dat simpele, niet te ontkennen, feit gaat het.
We kunnen het onderwijs en de zorg ook privatiseren natuurlijk.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, zorgaanbieders zijn netto een kostenpost. Maarja, dat kan op diezelfde fiets dan ook van scholen en leraren zeggen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 20:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, want ze ontvangen meer geld uit de schatkist dan ze erin stoppen.
[..]
Dat ontkent toch ook niemand? Financiële bijdrage en maatschappelijke bijdrage zijn twee compleet verschillende dingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |