abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 maart 2025 @ 09:44:06 #1
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217113815
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_217113881
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar dat is voor de meeste mensen dus helemaal niet zichtbaar. En dat is nu net het punt: de gevolgen van zo'n akkoord zijn electoraal ongewenst, dus wordt het ook bewust onzichtbaar gehouden en geven politici in de media, afhankelijk van het pluimage, de schuld aan de privatisering, de administratiedrift, de te hoge lonen of aan de andere partij, maar de onderliggende (en onveranderbare) oorzaak blijft te veel buiten beeld. Zo lang dit probleem niet beter zichtbaar wordt voor een groot deel van de bevolking zullen ze zich ook nooit neer kunnen leggen bij de gevolgen, lijkt me. En is er voor zo'n IZA, dat op een aantal plekken natuurlijk merkbare gevolgen gaat krijgen, weinig publieke steun en dat is dan weer koren op de molen van populisten die het zich kunnen permitteren om de vingers in de oren te stoppen.
Deels eens, al haalt het zorgakkoord wel gewoon alle kranten en ook de tafels op tv wel. En juist omdat het overleg achter de schermen gebeurt door niet-politici, kan er ook open en eerlijk gekeken worden naar wat nou echt de beste oplossingen zijn, in plaats van alleen wat er electoraal goed uit komt.

Juist de polder, het in achterafkamertjes overleggen, is wat mij betreft het essentiële deel wat de democratie ook draaiende moet houden. Omdat de politici niet verder komen dan electoraal handige oneliners.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 20 maart 2025 @ 09:53:58 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217113900
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Deels eens, al haalt het zorgakkoord wel gewoon alle kranten en ook de tafels op tv wel. En juist omdat het overleg achter de schermen gebeurt door niet-politici, kan er ook open en eerlijk gekeken worden naar wat nou echt de beste oplossingen zijn, in plaats van alleen wat er electoraal goed uit komt.

Juist de polder, het in achterafkamertjes overleggen, is wat mij betreft het essentiële deel wat de democratie ook draaiende moet houden. Omdat de politici niet verder komen dan electoraal handige oneliners.
Waarom snijden we de nutteloze tussenpersonen er dan niet uit en gaan we echt naar een technocratie? Scheelt meteen een boel polarisatie en inhoudsloos populisme.

Kunnen politici werk gaan doen dat wél bijdraagt aan de samenleving.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217114315
Alweer een pogrom in de gazastrook, weer tientallen mensen vermoord.
En hoe reageert de Nederlandse politiek?
Niet sterk afwijzend. Niet maatregelen nemen tegen de Israelische terroristen.
Stevige motie en persverklaring? Doen ze niet. Ambassadeur terugroepen, boycotplannen ? Doen ze niet.
Overigens.... ook de Nederlandse media reageert berustend.

Waarom die desinteresse ?
Oja..... holocaust... niet Joden fel aanvallen.
  donderdag 20 maart 2025 @ 10:39:25 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217114356
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:36 schreef Bluesdude het volgende:
Alweer een pogrom in de gazastrook, weer tientallen mensen vermoord.
En hoe reageert de Nederlandse politiek?
Niet sterk afwijzend. Niet maatregelen nemen tegen de Israelische terroristen.
Stevige motie en persverklaring? Doen ze niet. Ambassadeur terugroepen, boycotplannen ? Doen ze niet.
Overigens.... ook de Nederlandse media reageert berustend.

Waarom die desinteresse ?
Oja..... holocaust... niet Joden fel aanvallen.
Kan dat niet beter in het Israel-Palestina topic?
pi_217114374
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kan dat niet beter in het Israel-Palestina topic?
Ook prima als mensen reageren daar.
Maar ik heb het over Nederlandse politiek die toekijkt en niet veel doet de pogroms te stoppen.
  donderdag 20 maart 2025 @ 10:52:15 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217114489
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ook prima als mensen reageren daar.
Maar ik heb het over Nederlandse politiek die toekijkt en niet veel doet de pogroms te stoppen.
Wat stel je voor dat we doen? En wat doen we eigenlijk aan alle andere vreselijke conflicten? Myanmar, Soedan, Jemen, Congo?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 20 maart 2025 @ 11:00:14 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217114650
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wat stel je voor dat we doen? En wat doen we eigenlijk aan alle andere vreselijke conflicten? Myanmar, Soedan, Jemen, Congo?
Het is natuurlijk wel zo dat het kabinet over die andere conflicten niet een hele spannende mening heeft en er weinig reden is die bij te gaan stellen.

Maar gezien de verhoudingen denk ik dat nog meer moties indienen over Israel-Palestina ook weinig meer toe gaat voegen.
  donderdag 20 maart 2025 @ 11:11:56 #9
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217114875
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
Handelsverdragen opzeggen, daadwerkelijk uitspreken tegen de daders, politici uit die landen niet langer uitnodigen om de kamer toe te spreken, er zijn vast nog tal van andere manieren om banden te doorbreken. Überhaupt een keer aanwijzen wie er nou eigenlijk onnoemelijk veel menselijk leed veroorzaakt daar. Begin eens met een van deze dingen, dat lukt namelijk wél gewoon bij elk ander conflict.

Met Myanmar, Soedan, Jemen, Congo is Nederland lang niet zo innig betrokken als met Israël. Ons leger speelt nota bene een rol in de Israëlische luchtafweer. Dat doen we niet bij al die andere landen, bij al die whataboutisms.

De positie van Nederland valt juist zo op vergeleken met al die andere conflicten, omdat we er zo gekleurd in staan, omdat we voortdurend partij kiezen voor de zijde die tienduizenden burgers op de meest dystopische wijze afslacht en miljoenen mensen laat lijden.

Dus wat zou Nederland kunnen doen? Stoppen met dat steunen, grootschalige oorlogsmisdaden publiek veroordelen, banden doorbreken, sancties instellen. Al dat soort dingen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 20 maart 2025 @ 11:36:24 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217115209
Ik heb wat gemist volgens mij. Is Schoof nou echt door de kamer teruggefloten wat z'n houding omtrent investeringen in defensie in Europees verband betreft? Na die deal met de coalitiepartijen nota bene.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217115734
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 11:36 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb wat gemist volgens mij. Is Schoof nou echt door de kamer teruggefloten wat z'n houding omtrent investeringen in defensie in Europees verband betreft? Na die deal met de coalitiepartijen nota bene.
Uiteindelijk mag hij volgens mij wel weer door.
Maar het is wel duidelijk dat hij in de praktijk geen enkel mandaat meer heeft.
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 12:20:39 #12
5428 crew  miss_sly
pi_217115933
quote:
10s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:10 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Uiteindelijk mag hij volgens mij wel weer door.
Maar het is wel duidelijk dat hij in de praktijk geen enkel mandaat meer heeft.
https://nos.nl/artikel/25(...)zelf-met-oplossingen

Hierin wordt gesteld:

quote:
De premier zit in het defensief als het gaat om de Europese verdediging. Gisteren nog kreeg hij van de Tweede Kamer de opdracht om zich in Brussel "actief te verzetten tegen eurobonds". Alle vier zijn coalitiepartijen steunden de motie van Joost Eerdmans.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:24:35 #13
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217115977
Ik snap het nut van die bonds ook niet zo. Elk land moet meer uitgeven aan defensie, en omdat het structurele uitgaven zijn heeft het geen zin om incidenteel grote bedragen te lenen lijkt mij. De exploitatielasten moeten gewoon gedragen worden door elke lidstaat zelf. Waarom is er zo'n ophef?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:28:43 #14
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217116024
quote:
Laat Nederland gewoon uit de EU stappen. Het mag toch allemaal niks kosten en we liggen toch ver van de Russische grens. De VVD-fase van het voelen van geopolitieke urgentie is ook alweer ingewisseld met hun welbekende heikneuterige domheid.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 20 maart 2025 @ 12:28:47 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217116025
quote:
7s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
Ik snap het nut van die bonds ook niet zo. Elk land moet meer uitgeven aan defensie, en omdat het structurele uitgaven zijn heeft het geen zin om incidenteel grote bedragen te lenen lijkt mij. De exploitatielasten moeten gewoon gedragen worden door elke lidstaat zelf. Waarom is er zo'n ophef?
Omdat normale mensen die hun land niet willen verkopen aan Rusland snappen dat dit abnormale tijden zijn waarin drastische stappen noodzakelijk zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 12:33:59 #16
5428 crew  miss_sly
pi_217116072
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:28 schreef VoMy het volgende:

[..]
Laat Nederland gewoon uit de EU stappen. Het mag toch allemaal niks kosten en we liggen toch ver van de Russische grens. De VVD-fase van het voelen van geopolitieke urgentie is ook alweer ingewisseld met hun welbekende heikneuterige domheid.
Dit vind ik een vrij domme opmerking.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:34:05 #17
201761 phpmystyle
pi_217116075
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Omdat normale mensen die hun land niet willen verkopen aan Rusland snappen dat dit abnormale tijden zijn waarin drastische stappen noodzakelijk zijn.
Waarom een ad hominem?
Prima als er drastische stappen noodzakelijk zijn. Maar waarom moeten structurele uitgaven gefinancierd worden met eenmalige leningen. Het is de gouden boekhoudregel dat je structurele uitgaven dekt met structurele dekking. En lenen is daar er niet een van.

En waarom zou dit moeten met EU obligaties en niet per lidstaat zelf gedekt kunnen worden zoals ook bij onderwijs of gezondheidszorg?
pi_217116172
quote:
7s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Waarom een ad hominem?
Prima als er drastische stappen noodzakelijk zijn. Maar waarom moeten structurele uitgaven gefinancierd worden met eenmalige leningen. Het is de gouden boekhoudregel dat je structurele uitgaven dekt met structurele dekking. En lenen is daar er niet een van.

En waarom zou dit moeten met EU obligaties en niet per lidstaat zelf gedekt kunnen worden zoals ook bij onderwijs of gezondheidszorg?
Dat laatste: met name omdat een heleboel landen nu al een bezuinigingspad hebben vast laten leggen omdat we eindelijk eens onder de 100% schuld over de hele EU willen komen, omdat Italië, België, Oostenrijk en nog een paar landen echt in zwaar weer zitten. Dat is allemaal net vorig jaar besloten en in december hebben de meeste landen een goedgekeurd pad aangeleverd.

Die kun je niet aan de ene kant eisen dat ze bezuinigen op zorg en onderwijs en ze aan de andere kant dwingen geld uit te geven voor een mogelijk conflict duizenden kilometers verderop.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:49:23 #19
201761 phpmystyle
pi_217116192
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laatste: met name omdat een heleboel landen nu al een bezuinigingspad hebben vast laten leggen omdat we eindelijk eens onder de 100% schuld over de hele EU willen komen, omdat Italië, België, Oostenrijk en nog een paar landen echt in zwaar weer zitten. Die kun je niet aan de ene kant eisen dat ze bezuinigen op zorg en onderwijs en ze aan de andere kant dwingen geld uit te geven voor een conflict duizenden kilometers verderop.
Ik ben bang dat het echt keuzes maken wordt tussen thema's als gezondheidszorg, defensie, onderwijs, sociale zekerheid en belastingen.
Samen lenen is geen wereldwonder he die zonder gevolgen blijft. Anders kunnen wij dat wel met alles doen.
Als je andere uitgaven niet terugdringt worden we niet meer geloofwaardig voor financiele markten en drijven we de inflatie op.

Begrijp mij goed, ik ben ook voor meer strategische autonomie, maar laten we eerst een richting de 2% gaan, zelfs wij zitten daar niet op als je de Oekraïne hulpt eraf haalt.
pi_217116211
Maar waarom zou eigenlijk niet 1/3de van de bevolking in de zorg kunnen werken? Is toch een belangrijke sector die veel oplevert. Heb je nog 2/3de van de bevolking over voor de rest die er moet gebeuren. Het wordt dan de grootste sector. Maar wat nu de grootste sector is, zakelijke dienstverlening. Dat kan toch prima inkrimpen om plaats te maken voor zorg.
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:51:06 #21
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217116216
quote:
7s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Samen lenen is geen wereldwonder he die zonder gevolgen blijft. Anders kunnen wij dat wel met alles doen.
Dat is dan ook zo. Dat zou ook kunnen.
pi_217116228
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Maar waarom zou eigenlijk niet 1/3de van de bevolking in de zorg kunnen werken? Is toch een belangrijke sector die veel oplevert. Heb je nog 2/3de van de bevolking over voor de rest die er moet gebeuren. Het wordt dan de grootste sector. Maar wat nu de grootste sector is, zakelijke dienstverlening. Dat kan toch prima inkrimpen om plaats te maken voor zorg.
Punt is dat de kosten daarvan uiteindelijk niet te dragen zullen zijn. Als je ook de rest van de publieke sector meetelt, wordt het aantal mensen en bedrijven dat het moet betalen dan wel heel erg belast.
pi_217116253
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Die 2/3e is dan incl onderwijs, defensie, ambtenaren e.d. Dan moet dus 1/3e de inkomens van 2/3e + alle uitkeringen e.d. opbrengen.

En ook niet 1 op de 3 mensen wil in de zorg werken. Niet iedereen is geschikt.
pi_217116274
quote:
7s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ben bang dat het echt keuzes maken wordt tussen thema's als gezondheidszorg, defensie, onderwijs, sociale zekerheid en belastingen.
Als je andere uitgaven niet terugdringt worden we niet meer geloofwaardig voor financiele markten en drijven we de inflatie op.

Begrijp mij goed, ik ben ook voor meer strategische autonomie, maar laten we eerst een richting de 2% gaan, zelfs wij zitten daar niet op als je de Oekraïne hulpt eraf haalt.
Eens, maar die landen nu met stoom en kokend water dwingen nog meer te bezuinigen gaat echt niet. En ze hun schuld weer op laten lopen is net zo'n slecht plan als geen cent extra steken in defensie.
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:59:05 #25
201761 phpmystyle
pi_217116306
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, maar die landen nu met stoom en kokend water dwingen nog meer te bezuinigen gaat echt niet. En ze hun schuld weer op laten lopen is net zo'n slecht plan als geen cent extra steken in defensie.
Ik blijf erbij dat a niet hysterisch moeten doen, teveel mensen denken dat als we nu investeren wij morgen het Poetin lastig gaan maken.
Afijn, meer strategische autonomie moet het doel zijn dus er moet geïnvesteerd worden. En dat gaat nu eenmaal ten kosten van andere zaken. Ik haat gratis bier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')