Ik ben geen militair expert. Ik weet heel veel van techniek, maar ik weet absoluut niet wat er allemaal op de markt is. De twee die voor de hand liggen zijn de Franse Sylver lanceercellen en de StanFlex modules uit de Finse Deense schepen. Verder heb ik geen idee.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:15 schreef sp3c het volgende:
Ik ben geen militair
En nu ben jij wel degene die de vraag ontwijkt
Hangt er een beetje vanaf. Die Orka's zijn een Frans ontwerp, dus je kunt er probleemloos de MdCN (SCALP/Stormshadows) mee afvuren. Mocht de aanschaf/integratie van Tomahawk voor issues zorgen is dat een prima plan B. En zeggen dat SCALP EG zich niet bewezen heeft of een inferieur stuk techniek is is onzin.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een heel groot minpunt dat ze geen Europese raketten afschieten.
Ja, een heikel punt in de onderhandelingen is ook de lijst met landen waar je geen wapens en onderdelen van mag kopen. Een heleboel landen willen ook de VS daar op zetten, maar een aantal andere landen (waaronder Nederland) wil eigenlijk gewoon in de VS blijven shoppen. Maar het is dan ook nog maar de vraag of we er nu wel of niet aan mee gaan doen, alhoewel ik verwacht dat zelfs Wilders daar niet tegen durft te stemmen.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hangt er een beetje vanaf. Die Orka's zijn een Frans ontwerp, dus je kunt er probleemloos de MdCN (SCALP/Stormshadows) mee afvuren. Mocht de aanschaf/integratie van Tomahawk voor issues zorgen is dat een prima plan B. En zeggen dat SCALP EG zich niet bewezen heeft of een inferieur stuk techniek is is onzin.
Welke lijst?quote:Op zondag 23 maart 2025 14:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, een heikel punt in de onderhandelingen is ook de lijst met landen waar je geen wapens en onderdelen van mag kopen. Een heleboel landen willen ook de VS daar op zetten, maar een aantal andere landen (waaronder Nederland) wil eigenlijk gewoon in de VS blijven shoppen. Maar het is dan ook nog maar de vraag of we er nu wel of niet aan mee gaan doen, alhoewel ik verwacht dat zelfs Wilders daar niet tegen durft te stemmen.
EU to exclude US, UK and Turkey from ¤150bn rearmament fundquote:
Het zijn eigenlijk 3 verschillende vliegtuigen die wat onderdelen gemeenschappelijk hebben en die heel duur in het onderhoud zijn. Zeker het oppervlak en de coating, om stealthy te blijven. En in een luchtgevecht op korte afstand leggen ze het af tegen de Europese jachtvliegtuigen. Het hele doel is dat je ze nooit ziet, want dan kun je er ook niet op schieten.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[ x ]
Tijd om de f35 bestelling te annuleren, want blijkbaar is het een poep vliegtuig. Als we het nieuwe wonderwapen mogen kopen van de VS gaan ze hem verslechteren, want misschien zijn we morgen geen bondgenoot meer.
Het stukje over dat de vorige regering het programma wilde stopzetten hint er volgens mij een beetje op dat dit ding veel te duur en/of niet zo geweldig goed gaat zijn als ze hier zeggen.
Dat vind ik logisch, als er in EU verband geld geleend moet worden is het wel zo slim om dat in de EU uit te geven. Ik snap wel dat sommige landen zoiets hebben van 'ja, maar de hele grote projecten gaan over Amerikaanse vliegtuigen en raketten dus daar zouden we flink voordeel hebben van dat fonds" maar dat is dan jammer. Het staat landen verder gewoon vrij om in de VS inkopen te doen, maar dat doe je dan maar zelf.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
EU to exclude US, UK and Turkey from ¤150bn rearmament fund
Dat is het initiële plan voor door de EU aangeschafte wapens. Maar die dingen zijn duidelijk nog volop in onderhandeling en allemaal onderdeel van het grote 800 miljard plan. Als ik het allemaal goed heb begrepen.
Dat is niet helemaal waar. Ook met bommen onder de vleugels is het toestel nog steeds moeilijker te detecteren dan oudere toestellen. De interne ruimte is bedoeld voor missies ver vijandelijk luchtruim in waar stealth veel belangrijker is. En met de Helmet-Mounted-Display kan een piloot naar beneden kijken en zien wat er onder zijn toestel zit. Daardoor hoef je je toestel dus niet te draaien wat je toestel weer zichtbaarder maakt op de radar.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het zijn eigenlijk 3 verschillende vliegtuigen die wat onderdelen gemeenschappelijk hebben en die heel duur in het onderhoud zijn. Zeker het oppervlak en de coating, om stealthy te blijven. En in een luchtgevecht op korte afstand leggen ze het af tegen de Europese jachtvliegtuigen. Het hele doel is dat je ze nooit ziet, want dan kun je er ook niet op schieten.
Nou zijn stealth vliegtuigen onder bepaalde hoeken wel goed te zien en een passieve of grote radar heeft er geen probleem mee. En daarom is de infrastructuur er ook steeds meer op ingericht om anti-air raketten die in de buurt zijn zelfstandig naar de verwachtte coördinaten te laten vliegen tot ze hem zelf zien. Je wilt dus eigenlijk ook helemaal niet dat een stealth vliegtuig zijn eigen radar aanzet, want dan geeft hij zijn locatie weg. Of de deuren van de bommenruimen open doet.
Daarom passen er ook maar 2 of 4 bommen of raketten in (al naar gelang de grootte). En dus zijn ze ook niet heel goed als wapenplatform. Een F-35B valt dan ook snel af.
Voor een air-superiority vliegtuig zoals de F-22 is dat geen probleem, maar de meeste landen hebben geen geld om voor iedere taak een afzonderlijk toestel te kopen. Als je er extern bommen of raketten aan gaat hangen, kun je net zo goed een Europees toestel gebruiken. En om de zaak in de gaten te houden heb je meer aan een AWCS of vergelijkbaar vliegtuig.
Het doel is daarom om eerst BVR alles uit de lucht te schieten en de SAM installaties uit te schakelen en er daarna bommen onder te hangen.
Dat klopt, het gaat om de afstand. En dan voornamelijk van tracking radars, die dus precies zien waar een vliegtuig (of raket) zich bevind. De oudere generaties raketten kon je pas afschieten als je zelf de vijand op je radar had. Maar dan moet je die wel aan zetten.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Ook met bommen onder de vleugels is het toestel nog steeds moeilijker te detecteren dan oudere toestellen. De interne ruimte is bedoeld voor missies ver vijandelijk luchtruim in waar stealth veel belangrijker is.
Ja, het doel is om alleen de passieve sensors te gebruiken en veel doeldata te ontvangen van andere systemen. De computer maakt er dan een mooie 3D scène van. Het is dus eigenlijk een computer spelletje simulatie met een VR bril. En zo'n systeem zijn ze voor de Europese vliegtuigen ook aan het maken.quote:En met de Helmet-Mounted-Display kan een piloot naar beneden kijken en zien wat er onder zijn toestel zit. Daardoor hoef je je toestel dus niet te draaien wat je toestel weer zichtbaarder maakt op de radar.
En omdat andere toestellen/systemen hun radar data kunnen doorgeven is het niet gebruiken van de eigen radar een minder groot probleem dan het lijkt.
De bouwer van de 737 MAX.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:39 schreef Radegast het volgende:
[..]
Gaat Boeing de opvolger van de F-22A maken?
[ afbeelding ]
Nou ja, het is meer dat ze al bijna 80 jaar geen winnend ontwerp hebben gehad als het gaat om fighters volgens mij.quote:
Ja, die tanker was bijna een Airbus geweest.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:33 schreef Radegast het volgende:
[..]
Nou ja, het is meer dat ze al bijna 80 jaar geen winnend ontwerp hebben gehad als het gaat om fighters volgens mij.
En dat programma van de KC46 tanker, ook niet echt soepeltjes verlopen.
Vergeet ook niet die focus op toekomstige generaties. Altijd weer die staatsschuld. Het braafste en zuinigste jongetje van de klas willen zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2025 21:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
VVD: defensie-uitgaven opvoeren naar minimaal 3,5 procent van bbp
[..]
De meeste partijen van het kabinet zijn tegen, want ze willen geen Eurobonds en betalen voor andere landen, alhoewel het geen Eurobonds zijn en we niet hoeven te betalen voor andere landen. Heel populistisch.
Nou, ze hebben McDonell Douglas overgenomen. De maker van de F-15 en de F-18 en de nieuwere versies daarvan. Dus 80 jaar is wat overdreven.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:33 schreef Radegast het volgende:
[..]
Nou ja, het is meer dat ze al bijna 80 jaar geen winnend ontwerp hebben gehad als het gaat om fighters volgens mij.
En dat programma van de KC46 tanker, ook niet echt soepeltjes verlopen.
quote:Op zondag 23 maart 2025 17:58 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik. Dat zijn dus designs van MD.
P-26, de laatste van Boeing die in serie productie ging. Edit: ver voor WW2 dus..
Ze hadden vroeger de ingenieurs, ja. Maar die hebben ze vervangen door boekhouders.quote:Op zondag 23 maart 2025 18:09 schreef Ulx het volgende:
Boeing was ook partner in het F-22 programma. Dus ze hebben de kennis gewoon in huis. Het zijn geen beginners.
De boekhouders hebben de prototypes gemaakt?quote:Op zondag 23 maart 2025 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze hadden vroeger de ingenieurs, ja. Maar die hebben ze vervangen door boekhouders.
De meme is dat vroeger de ingenieurs de baas waren, maar dat nu de boekhouders de beslissingen maken.quote:Op zondag 23 maart 2025 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze hadden vroeger de ingenieurs, ja. Maar die hebben ze vervangen door boekhouders.
Nee, het probleem is dat ze steeds meer van de beslissingen nemen. Dan wordt er op alle belangrijke dingen bezuinigd, waar die boekhouders dan pas weer mee geconfronteerd worden als het te laat is. Als je een goed vliegtuig wilt bouwen, zeker zo'n radicaal andere, dan moet je de ingenieurs die beslissingen laten nemen, anders komt het nooit van de grond.quote:Op zondag 23 maart 2025 18:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
De boekhouders hebben de prototypes gemaakt?
Knap.
Kan alsnog.quote:Op zondag 23 maart 2025 22:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik had 8 jaar geleden toch in de drones moeten stappen.
Je kunt de sensors van die wapens storen (zilverpapier, bijvoorbeeld) en ze hoeven niet allemaal te vliegen. Je kunt ze bijvoorbeeld afwerpbare vleugels en eventueel een parachute geven en dan op wieltjes / rupsbanden laten naderen. Ze hoeven ook niet allemaal heel klein te zijn.quote:Op maandag 24 maart 2025 05:01 schreef sp3c het volgende:
Je ziet op ieder modern pantservoertuig active protection verschijnen
Dat is nu gericht op anti tank raketten
Dat gaat gericht worden op drones, dan denk ik aan de op afstand bestuurbare .50 die aan de radars van de aps gekoppeld worden en geautomatiseerd drones uit de lucht gaan schieten, goalkeeper in het klein zeg maar
Gaat wat vogels de kop kosten maar die kant gaan we wel op en dan is de goedkope dronezwerm al een stuk minder interessant
Ja je kunt vanalles en daar kun je dan weer van alles tegen doen, onverslaanbare wapens bestaan nietquote:Op maandag 24 maart 2025 09:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je kunt de sensors van die wapens storen (zilverpapier, bijvoorbeeld)
Lolquote:en ze hoeven niet allemaal te vliegen. Je kunt ze bijvoorbeeld afwerpbare vleugels en eventueel een parachute geven en dan op wieltjes / rupsbanden laten naderen. Ze hoeven ook niet allemaal heel klein te zijn.
Semi-autonome voertuigen.
Hopelijk dat milieuclubs, dierenrechtenclubs flink in verzet komen.quote:Op maandag 24 maart 2025 05:01 schreef sp3c het volgende:
Je ziet op ieder modern pantservoertuig active protection verschijnen
Dat is nu gericht op anti tank raketten
Dat gaat gericht worden op drones, dan denk ik aan de op afstand bestuurbare .50 die aan de radars van de aps gekoppeld worden en geautomatiseerd drones uit de lucht gaan schieten, goalkeeper in het klein zeg maar
Gaat wat vogels de kop kosten maar die kant gaan we wel op en dan is de goedkope dronezwerm al een stuk minder interessant
"Een semi-autonoom voertuig" is de definitie van "drone". Dat het Nederlandse Wikipedia artikel een vertaling is van het Engelse UAV artikel en dat die zeggen dat die ook "drones" worden genoemd, betekent niet dat alle drones vliegtuigjes zijn. Wat veel mensen denken. Het woord is ouder dan dat.quote:Op maandag 24 maart 2025 10:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja je kunt vanalles en daar kun je dan weer van alles tegen doen, onverslaanbare wapens bestaan niet
Zou me iig niet blind staren op drones
[..]
Lol
Ok finequote:Op maandag 24 maart 2025 10:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Een semi-autonoom voertuig" is de definitie van "drone". Dat het Nederlandse Wikipedia artikel een vertaling is van het Engelse UAV artikel en dat die zeggen dat die ook "drones" worden genoemd, betekent niet dat alle drones vliegtuigjes zijn. Wat veel mensen denken. Het woord is ouder dan dat.
Tegenwoordig kom je bij "semi-autonoom wielvoertuig" uit bij "auto" ...
Lang geleden heb ik deze discussie ook gehad op dit forum toen het over de aanschaf van de F-35 ging. Toe pleitte ik ook voor meer aandacht voor drones en dat waren in dat geval ook vliegtuigjes. Maar geen simpele quadrotors.quote:Op maandag 24 maart 2025 10:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ok fine
Ik zou me niet zo blind staren op semi autonome voertuigen
Dat was twee jaar geleden al afgetimmerd.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:08 schreef theunderdog het volgende:
Rheinmetall gaat minstens 400 middenrompdelen produceren voor de F-35,
De zaken gaan heerlijk door. Een Trump kan daar weinig tot niets aan veranderen.
Psies.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was twee jaar geleden al afgetimmerd.
https://businessam.be/f-35-duitsland-rheinmetall/
I know. Maar in theorie zouden ze daar best een definitief einde aan kunnen maken.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was twee jaar geleden al afgetimmerd.
https://businessam.be/f-35-duitsland-rheinmetall/
Was wel even bang dat wij echt zo dom waren om kind met badwater weg te gooien.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:45 schreef sp3c het volgende:
natuurlijk gaat dat gewoon door, canada en portugal gaan ook gewoon voor f35 uiteindelijk
maar ik zie wel kansen voor thales, zijn 12 schepen ofzo
Nee, het is nationalisme en verafgoding van de VS.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Was wel even bang dat wij echt zo dom waren om kind met badwater weg te gooien.
Uh. Nee, helemaal niet.quote:Op maandag 24 maart 2025 23:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, het is nationalisme en verafgoding van de VS.
We zullen het zien. Zowel Portugal als Canada doen niet mee aan nuclear sharing. Dus dat argument voor de F-35 valt weg.quote:
Zoals je zelf ook al zei, is er niet 1 beste wapensysteem. Het hangt er maar van af wat je criteria zijn. Dingen zoals stealth en vliegdekschepen zijn vooral interessant als je ergens een ander land aan wilt gaan vallen. Voor de verdediging (als je dus niet iedere keer achter Frankrijk en de VS aan wilt rennen) ga je heel andere keuzes maken. Zoals een waardige opvolger van de Goalkeeper en een Patriot vervanger.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |