abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217136195
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 22:42 schreef sp3c het volgende:
Mariniers zijn expeditionaire troepen bij uitstek natuurlijk, dan begint men weer te mekkeren over Amerikaanse hobbyoorlogen dus laten we het daar ff niet over hebben
Die horen nu eenmaal bij de marine.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 22:45:02 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217136200
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 22:44 schreef Ulx het volgende:

[..]
Die horen nu eenmaal bij de marine.
Net als schepen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_217136208
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 22:45 schreef sp3c het volgende:

[..]
Net als schepen
Laten we die nou net hebben gekocht.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 22:46:00 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217136216
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 22:45 schreef Ulx het volgende:

[..]
Laten we die nou net hebben gekocht.
Laten we er nu net nog wat gaan kopen
pi_217139153
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 22:43 schreef Ulx het volgende:
Over drones: Een Sea Baby carrier of twee is wel handig voor de marine. Stealthy lange afstands drones om teringzooi op zee te veroorzaken.
Nederland schaft drone schepen aan, soort arsenaal schepen. Die worden dan aangestuurd door een LCF en zorgen vooral voor extra raketten. Ik geloof haast dat we de eerste ter wereld zijn die het ook daadwerkelijk in de praktijk brengen.

Overigens, mijn verwachting is dat de focus vooral richting de landmacht gaat de komende jaren. Als er echt 130k mensen bij moet gaat het overgrote deel daarvan bij de landmacht terecht komen en voor precies 0 van die mensen is uitrusting beschikbaar. Dat gaat miljarden kosten. Alle extra infrastructuur, voertuigen, bewapening etc, instandhouding. Alles moet opgebouwd worden. Met de snelheid waarmee het moet vraag ik me haast af of 15 miljard extra per jaar daar wel genoeg voor is.
pi_217141430
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:10 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Nederland schaft drone schepen aan, soort arsenaal schepen. Die worden dan aangestuurd door een LCF en zorgen vooral voor extra raketten. Ik geloof haast dat we de eerste ter wereld zijn die het ook daadwerkelijk in de praktijk brengen.

Overigens, mijn verwachting is dat de focus vooral richting de landmacht gaat de komende jaren. Als er echt 130k mensen bij moet gaat het overgrote deel daarvan bij de landmacht terecht komen en voor precies 0 van die mensen is uitrusting beschikbaar. Dat gaat miljarden kosten. Alle extra infrastructuur, voertuigen, bewapening etc, instandhouding. Alles moet opgebouwd worden. Met de snelheid waarmee het moet vraag ik me haast af of 15 miljard extra per jaar daar wel genoeg voor is.
Het is al even bezig. Defensie heeft net 146 middelzware en zware opleggers besteld. De Puma drones worden vernieuwd. Die opdrachten zijn net de deur uit.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 12:16:12 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217141572
quote:

[..]

Zijn lichtbemand, geen drones

Is ook niet logisch/waarschijnlijk want brand aan boord schip is nog steeds 1 van de grootste shipkillers die er is en zonder damage control party is dat wel heel zonde van al die dure raketten
pi_217143153
De AWS Fregatten krijgen de Mk 41 VLS dus daar zouden ook Tomahawks in gezet kunnen worden. Het lijkt me dat de mogelijkheid dat te doen wel mee wordt genomen bij de bouw. En de Orka's kunnen ook kruisraketten afvuren. Zelfs zonder zo'n arsenaalschip heb je dan al een flinke slagkracht.
pi_217146853
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:14 schreef Ulx het volgende:
De AWS Fregatten krijgen de Mk 41 VLS dus daar zouden ook Tomahawks in gezet kunnen worden. Het lijkt me dat de mogelijkheid dat te doen wel mee wordt genomen bij de bouw. En de Orka's kunnen ook kruisraketten afvuren. Zelfs zonder zo'n arsenaalschip heb je dan al een flinke slagkracht.
Het is natuurlijk wel een heel groot minpunt dat ze geen Europese raketten afschieten.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 21:03:30 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217146894
Lijkt me een beetje onzin om aswf uit te rusten met tomahawks

Asric torpedo's lijken me dan nuttiger
pi_217146972
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 21:03 schreef sp3c het volgende:
Lijkt me een beetje onzin om aswf uit te rusten met tomahawks

Asric torpedo's lijken me dan nuttiger
Zijn er ook Europese wapensystemen waar je wel een fan van bent? Want op een verloren helikopter na is alles waar je mee komt Amerikaans. Of is dat vooral een kwestie van gewenning?
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 21:32:54 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217147183
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 21:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zijn er ook Europese wapensystemen waar je wel een fan van bent? Want op een verloren helikopter na is alles waar je mee komt Amerikaans. Of is dat vooral een kwestie van gewenning?
het fregat zelf is Europees
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder geef ik heel weinig om de distinctie Europees of Amerikaans, Nederlands heeft mijn voorkeur en anders gewoon zoveel mogelijk bang voor de bucks

Geen idee of asroc ook een Europese evenknie heeft maar als het bestaat vind ik dat ook beter dan tomahawks
pi_217147265
quote:
88s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 21:32 schreef sp3c het volgende:

[..]
het fregat zelf is Europees
SPOILER
SPOILER
Verder geef ik heel weinig om de distinctie Europees of Amerikaans, Nederlands heeft mijn voorkeur en anders gewoon zoveel mogelijk bang voor de bucks

Geen idee of asroc ook een Europese evenknie heeft maar als het bestaat vind ik dat ook beter dan tomahawks
Je criteria zijn dus:
1. Nederlands.
2. Amerikaans.
3. ... er is geen 3, de rest is troep.

En je negeert de veranderende wereldpolitiek dus helemaal. Dat is iets waar de generaals, maar voornamelijk de politici zich maar druk over moeten maken. Maar dat zijn dus ook de mensen die beslissen wat we aan gaan schaffen.

Een wapensysteem wat je niet in kunt zetten is weggegooid geld, hoe goed het verder ook is.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 21:59:32 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217147407
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 21:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je criteria zijn dus:
1. Nederlands.
2. Amerikaans.
3. ... er is geen 3, de rest is troep.

En je negeert de veranderende wereldpolitiek dus helemaal. Dat is iets waar de generaals, maar voornamelijk de politici zich maar druk over moeten maken. Maar dat zijn dus ook de mensen die beslissen wat we aan gaan schaffen.

Een wapensysteem wat je niet in kunt zetten is weggegooid geld, hoe goed het verder ook is.
Lees dan wat ik zeg, zijn maar toen woorden per post toch |:(

1. Nederlands
2. Om het even
pi_217147507
quote:
88s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 21:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

1. Nederlands
2. Om het even
Hierop aanvullend bereiden we ons feitelijk voor op een mogelijke confrontatie in 2030. Dus we hebben spullen nodig die geschikt zijn voor massaproductie.
pi_217147533
quote:
88s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 21:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

1. Nederlands
2. Om het even
2. De beste bang voor de buck, en dat zijn volgens jou alleen de Amerikaanse wapensystemen.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 22:24:52 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217147589
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 22:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
2. De beste bang voor de buck, en dat zijn volgens jou alleen de Amerikaanse wapensystemen.
Nope
pi_217147789
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 22:24 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nope
Ok, maar dat heb je wel de hele tijd lopen te beweren. "We willen de beste wapens en dat zijn de Amerikaanse." En je ontwijkt de vraag welke Europese (niet Nederlandse) wapens je ook goed vind.

Maar ik heb je vandaag al weer genoeg op je huid gezeten, dus ik hou er mee op :)
  Moderator zondag 23 maart 2025 @ 01:02:08 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217148564
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 22:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, maar dat heb je wel de hele tijd lopen te beweren. "We willen de beste wapens en dat zijn de Amerikaanse." En je ontwijkt de vraag welke Europese (niet Nederlandse) wapens je ook goed vind.

Maar ik heb je vandaag al weer genoeg op je huid gezeten, dus ik hou er mee op :)
Antwoord op de vraag was geen idee, dat kan gewoon

We hadden het over de mk41 vertical launchers, die zijn al aangeschaft, staan ook al op de 7 provinciën klasse

Als jij een lijstje met Europese raketten die compatibel zijn hebt dan wil ik best op onderzoek uit maar volgens mij is dat lijstje heel erg kort
pi_217148666
quote:

[..]

Vergeet het Rijksvastgoedbedrijf niet. Die infra staat er zeker binnen 20 jaar! Voor een gedeelte van het personeel.
pi_217152832
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 01:02 schreef sp3c het volgende:

[..]
Antwoord op de vraag was geen idee, dat kan gewoon

We hadden het over de mk41 vertical launchers, die zijn al aangeschaft, staan ook al op de 7 provinciën klasse

Als jij een lijstje met Europese raketten die compatibel zijn hebt dan wil ik best op onderzoek uit maar volgens mij is dat lijstje heel erg kort
Ja, dan ga je ook andere launchers nodig hebben. Lock-in: ze willen wel dat je alleen Amerikaans blijft kopen.
  Moderator zondag 23 maart 2025 @ 12:25:04 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217152888
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 12:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dan ga je ook andere launchers nodig hebben. Lock-in: ze willen wel dat je alleen Amerikaans blijft kopen.
Goed plan, laten we nu er eindelijk geld is voor defensie dat geld besteden aan het vervangen van spullen die nog niet vervagen hoeven te worden

Daar gaan we echt wel heel veel sterker van worden

Ook maar nog eens 5 miljard wegzetten voor nieuwe straaljagers om de nieuwe straaljagers te vervangen?
pi_217152941
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 12:25 schreef sp3c het volgende:

[..]
Goed plan, laten we nu er eindelijk geld is voor defensie dat geld besteden aan het vervangen van spullen die nog niet vervagen hoeven te worden

Daar gaan we echt wel heel veel sterker van worden

Ook maar nog eens 5 miljard wegzetten voor nieuwe straaljagers om de nieuwe straaljagers te vervangen?
Je hoeft de bestaande wapensystemen niet te vervangen, maar het zou gezien de verhoudingen in de wereldpolitiek wel slim zijn om bij nieuwe dingen Europees te kopen. Al was het maar om Trump te laten zien dat we hem niet over ons heen laten lopen.

Als we ons ongerust maken over de F-35s, kunnen we die bij BAE in Engeland laten voorzien van nieuwe software, als dat tenminste mag van de VS. En als het niet mag weet je ook hoe laat het is.
  Moderator zondag 23 maart 2025 @ 12:40:01 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217153079
Kom maar met alternatieven dan

Beetje raar dat ik dat moet doen terwijl ik degene ben die de noodzaak er niet van inzie

[ Bericht 31% gewijzigd door sp3c op 23-03-2025 13:17:51 ]
  zondag 23 maart 2025 @ 13:12:11 #100
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217153347
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 12:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

Je hoeft de bestaande wapensystemen niet te vervangen, maar het zou gezien de verhoudingen in de wereldpolitiek wel slim zijn om bij nieuwe dingen Europees te kopen. Al was het maar om Trump te laten zien dat we hem niet over ons heen laten lopen.

Als we ons ongerust maken over de F-35s, kunnen we die bij BAE in Engeland laten voorzien van nieuwe software, als dat tenminste mag van de VS. En als het niet mag weet je ook hoe laat het is.
Hoe laat is het dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')