Oh zo, dan is het inderdaad net even anders. Maar dan komt die ontheffing dus inderdaad niet eens aan de orde.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb van meerdere gemeenten van de laatste 4 jaar gehoord dat er intern een kandidaat wethouder werd voorgedragen die niet in de gemeente woonde, maar dat de coalitie het daar niet mee eens was en er dus nooit een officiële voordracht kwam.
Tijdelijke wethouders van buiten komt wel veel meer voor, inderdaad.
Die voordracht komt er uiteraard pas als intern die meerderheid voor een ontheffing geregeld is.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh zo, dan is het inderdaad net even anders. Maar dan komt die ontheffing dus inderdaad niet eens aan de orde.
Al hadden we hier in de vorige periode ook vanaf de start van het college een wethouder van net buiten de gemeente (paar honderd meter). Daar was genoeg commentaar op maar over de woonplaats sputterde alleen de SP elke keer een beetje.
Al met al lijkt een beetje flexibiliteit me dus prima.
Oh, voor raadsleden is het wat mij betreft ook simpel. Je moet wonen waar je in de raad zit.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die voordracht komt er uiteraard pas als intern die meerderheid voor een ontheffing geregeld is.
Voor wethouders is wat flexibiliteit prima, voor raadsleden gewoon niet wat mij betreft.
Het zal voor de bereidheid om een wethouder van buiten de gemeente ontheffing te verlenen ook ongetwijfeld verschil maken of de beoogde wethouder net een paar honderd meter buiten de gemeentegrens woont, of vijftig kilometer ver weg.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:35 schreef KareldeStoute het volgende:
Al hadden we hier in de vorige periode ook vanaf de start van het college een wethouder van net buiten de gemeente (paar honderd meter). Daar was genoeg commentaar op maar over de woonplaats sputterde alleen de SP elke keer een beetje.
Zeker. Of dat er positieve ervaring mee opgedaan is. Ik weet van een wethouder die een km of vijftig verder als interimmer begon afgelopen periode en nu weer kandidaat wethouder is.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 11:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het zal voor de bereidheid om een wethouder van buiten de gemeente ontheffing te verlenen ook ongetwijfeld verschil maken of de beoogde wethouder net een paar honderd meter buiten de gemeentegrens woont, of vijftig kilometer ver weg.
Je mag niet meerdere van dergelijke verklaringen afgeven bij dezelfde verkiezingen. Dus wat Baudet doet, is legaal (want hij woont in Amsterdam). Had hij ook in Utrecht op de lijst gestaan en daar ook een verklaring van vestiging afgegeven, was hij in Haarlem & Utrecht afgevoerd van de lijst.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:10 schreef Hanca het volgende:
Ja, het is alleen dat je ook moet tekenen dat je in de gemeente gaat wonen als je verkozen wordt. Dat zijn al die FvDers die op meerdere lijsten staan niet van plan. Ondanks dat ze er dus wel voor tekenen. Wat mij betreft mag hier wel eens naar de wet gekeken worden.
Op meerdere lijsten staan is alleen op de dag van de kandidaatstelling niet te controleren, dan zou je eigenlijk gewoon over moeten gaan op een regel dat je alleen verkiesbaar kunt zijn in de gemeente waar je woont.
Dat kan niet. Dan ontneem je gemeenteambtenaren hun passief kiesrecht. Die mogen namelijk geen zitting nemen in de raad van de gemeente waar ze werken.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 10:10 schreef Hanca het volgende:
Ja, het is alleen dat je ook moet tekenen dat je in de gemeente gaat wonen als je verkozen wordt. Dat zijn al die FvDers die op meerdere lijsten staan niet van plan. Ondanks dat ze er dus wel voor tekenen. Wat mij betreft mag hier wel eens naar de wet gekeken worden.
Op meerdere lijsten staan is alleen op de dag van de kandidaatstelling niet te controleren, dan zou je eigenlijk gewoon over moeten gaan op een regel dat je alleen verkiesbaar kunt zijn in de gemeente waar je woont.
Maar heel veel mensen wonen niet waar ze werken, er zitten meerdere gemeenteambtenaren in onze raad.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat kan niet. Dan ontneem je gemeenteambtenaren hun passief kiesrecht. Die mogen namelijk geen zitting nemen in de raad van de gemeente waar ze werken.
Maakt niet uit. Het hoeft er maar 1 te zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar heel veel mensen wonen niet waar ze werken, er zitten meerdere gemeenteambtenaren in onze raad.
Je weet dat de wet nu al zo is dat als je verkozen bent, je in die gemeente moet gaan wonen? Anders mag je niet in de raad. Dus jouw 'probleem' bestaat al. Ik wil die verplichting alleen één moment naar voren halen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Het hoeft er maar 1 te zijn.
Ze kunnen ontslag nemen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat kan niet. Dan ontneem je gemeenteambtenaren hun passief kiesrecht. Die mogen namelijk geen zitting nemen in de raad van de gemeente waar ze werken.
Ze zijn wel echt op de socials bezig. Zelfs mijn dochter van 13 kreeg opeens Lidewij de Vos filmpjes en was een en al aandacht.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:58 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Als dit plaatje jullie niet overtuigt
jeetje wat slecht ditquote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:58 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Als dit plaatje jullie niet overtuigt
Jij wil dat politieagenten alleen in hun eigen gemeente mogen werken? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat de wet nu al zo is dat als je verkozen bent, je in die gemeente moet gaan wonen? Anders mag je niet in de raad. Dus jouw 'probleem' bestaat al. Ik wil die verplichting alleen één moment naar voren halen.
Ook voor nog andere categorieën trouwens, politieagenten, de accountant en de advocaat van de gemeente en nog wel wat mensen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |