In de meeste gemeenten is de politieke kleur van je beleidsambtenaar belangrijk dan die van het bestuur.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste: klopt, je mag als buitenlander voor de lokale verkiezingen stemmen en niet bij andere verkiezingen.
Dat eerste: het gaat natuurlijk wel verschil maken of BBB of GL de grootste is.
Inhoudelijk kunnen de verschillen verder soms klein zijn, er zijn gemeentes waar meet dan 90% van de voorstellen unaniem worden aangenomen. Maar maakt een andere zaak wel uit: welke partij maakt kwalitatief goede voorstellen of kan kwalitatief goede wethouders leveren? Dat scheelt altijd heel veel, in elke gemeente heb je kwalitatief mindere fracties en juist hele goede fracties.
En natuurlijk wil elke partij momenteel bijvoorbeeld woningbouw, meeste zelfs in een 30/70 of 40/60 verhouding sociaal, betaalbaar/midden en duur. Maar ook daar verschilt op welke locaties ze willen bouwen, bijvoorbeeld. En ze willen allemaal goede veiligheid, maar de ene wil meer boa's en camera's, de ander wil bijvoorbeeld meer preventie. Er is echt ook als ze het over de richting het wel eens zijn nog wel wat te kiezen. Wil je je keuze goed maken, moet je je alleen wel meer verdiepen, want wie volgt nu de gemeenteraadsdebatten?
Lokaal echt niet, lokaal werkt VVD ook in veel gemeentes gewoon samen met GL en/of PvdA.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sowieso: hoe minder VVD hoe beter. Liever nog FvD.
Niet mijn ervaring.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:42 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
In de meeste gemeenten is de politieke kleur van je beleidsambtenaar belangrijk dan die van het bestuur.
Dat is omgekeerd ook zo. Inwoners zonder Nederlandse nationaliteit hebben in Nederland alleen stemrecht bij gemeenteraadsverkiezingen en waterschapsverkiezingen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:08 schreef Firuze60 het volgende:
Ik hoorde van mijn zoon trouwens dat hij als 'buitenlander en inwoner' in de UK alleen stemrecht heeft bij lokale verkiezingen.
Klopt, dat is hier ook het geval. BBB zit hier ook niet trouwens. Jarenlang al een bolwerk van VVD/CDA/PvdAGL met wat lokale partijtjes.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lokaal echt niet, lokaal werkt VVD ook in veel gemeentes gewoon samen met GL en/of PvdA.
Ah, helder, mijn zoon woont al langer dan vijf jaar in de UK, vandaar, ik wist dit niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat is omgekeerd ook zo. Inwoners zonder Nederlandse nationaliteit hebben in Nederland alleen stemrecht bij gemeenteraadsverkiezingen en waterschapsverkiezingen.
Bij waterschapsverkiezingen heeft iedereen stemrecht, ongeacht uit welk land je komt en hoe lang je in Nederland woont.
Bij gemeenteraadsverkiezingen wordt onderscheid gemaakt tussen burgers van andere EU-lidstaten en burgers van niet-EU lidstaten.
Burgers van andere EU-lidstaten hebben stemrecht ongeacht hoe lang ze hier wonen.
Burgers van niet-EU lidstaten hebben stemrecht als ze langer dan vijf jaar in Nederland wonen.
Zo hadden we de bizarre situatie dat burgers van het Verenigd Koninkrijk die bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 minder dan een jaar in Nederland woonden, toen wel mochten stemmen, maar bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 niet.
Dat 'samenwerken' is uit nood en gebrek aan alternatieven geboren. Het verdwijnt als sneeuw voor de zon bij een rechtse route. Let maar op. Het project om ook de gemeenteraden om te turnen wordt nu uitgerold. De dynamiek is niet wezenlijk anders dan landelijk. Normale mensen worden vanzelf gek en vervelend.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Klopt, dat is hier ook het geval. BBB zit hier ook niet trouwens. Jarenlang al een bolwerk van VVD/CDA/PvdAGL met wat lokale partijtjes.
Dan kun je daar toch ook prima links stemmen in zo'n kleine gemeente? Ok, D66 is daar het meest links dan misschien.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:46 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is in de woonplaats van een oude kennis van mij:
Slechts vier partijen in Bunnik, is er dan wel iets te kiezen? ‘Wie PVV wil, moet maar VVD stemmen’
[...]
De opkomst in Bunnik was vergeleken met andere gemeenten zelfs erg hoog, weet Thies van den Berg (VVD). ,,Maar kiezen voor de gemeenteraad leeft gewoon minder bij de mensen. Ik vind vier partijen trouwens meer dan genoeg. Liberaal - centrum - groen - links; er is voldoende de keuze. Met meer partijen krijg je alleen maar varianten van hetzelfde standpunt. Als iemand de PVV mist? Die kan prima op de VVD stemmen.’’
https://www.ad.nl/bunnik/(...)vd-stemmen~ad1f4ba2/
Lood om oud ijzer, voor mij.
Heb niet het idee dat jij de lokale politiek heel erg volgt.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat 'samenwerken' is uit nood en gebrek aan alternatieven geboren. Het verdwijnt als sneeuw voor de zon bij een rechtse route. Let maar op.
Ik denk zelfs als je iets wil veranderen en politieke ambities hebt je lokaal moet beginnen. Of lid worden van een partij en lokale bijeenkomsten bijwonen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb niet het idee dat jij de lokale politiek heel erg volgt.
Fijn voor je, dat je dit idee hebt.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb niet het idee dat jij de lokale politiek heel erg volgt.
De progressieve lokale partij is daar het meest links. Maar dat is mijn punt ook niet. Mijn observatie/mening was 'lood om oud ijzer' en dat 'goed samenwerken' is er alleen maar vanwege een gebrek aan alternatief voor "de liberalen".quote:Op zaterdag 14 maart 2026 17:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dan kun je daar toch ook prima links stemmen in zo'n kleine gemeente? Ok, D66 is daar het meest links dan misschien.
Daar ben ik het met je eens, moet al jarenlang dat luid gebrul aan horen over de linkse kerk die alleen maar meer asielzoekers binnen laat, zowat hun enige onderwerp. Maar als jij het verschil tussen een FvD en de VVD niet meer ziet is het niet best gesteld.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De progressieve lokale partij is daar het meest links. Maar dat is mijn punt ook niet. Mijn observatie/mening was 'lood om oud ijzer' en dat 'goed samenwerken' is er alleen maar vanwege een gebrek aan alternatief voor "de liberalen".
Het wordt veel gepolariseerder, naar 'links' toe, wanneer het voeden van racisme eenmaal is geslaagd.
Onder de motorkap, achter de verpakking en achter de frontorganisatie/dekmantel, de astroturfing, het instrumentalisme van de gehanteerde middellen, is er geen wezenlijk en intrinsiek verschil.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar ben ik het met je eens, moet al jarenlang dat luid gebrul aan horen over de linkse kerk die alleen maar meer asielzoekers binnen laat, zowat hun enige onderwerp. Maar als jij het verschil tussen een FvD en de VVD niet meer ziet is het niet best gesteld.
Vind jij. Ik vind dat best wel sneu en een zwart-wit beeld.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onder de motorkap, achter de verpakking en achter de frontorganisatie/dekmantel, de astroturfing, het instrumentalisme van de gehanteerde middellen, is er geen wezenlijk en intrinsiek verschil.
Ah, we gaan het persoonlijk maken.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:35 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Vind jij. Ik vind dat best wel sneu en een zwart-wit beeld.
Was juist niet persoonlijk bedoeld, ik had wat moeite met de stelligheid van jouw beweringen. En dan nogmaals, waarom zei jij dat je nog liever op de FvD zou stemmen dan op de VVD, want het is volgens jou toch allemaal dezelfde troep? Zit er ook geen verschil tussen de SP en de PvdD?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah, we gaan het persoonlijk maken.
Ja ik zeg zelf hier een aantal keer dat het mijn eigen observatie en mijn eigen mening is. Lees nog maar een keer terug.
Ik kan het ook niet helpen dat ledenbestanden veranderen - en in de hoofdstad Amsterdam letterlijk de Kieskompas positie van FvD rechts en conservatief wordt ingehaald.
Liever het masker weg en een abrupte ruk aan het stuur dan de kikker in het pan met water. Laat het dan maar gewoon duidelijk zijn en dan maar de fik erin.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Was juist niet persoonlijk bedoeld, ik had wat moeite met de stelligheid van jouw beweringen. En dan nogmaals, waarom zei jij dat je nog liever op de FvD zou stemmen als op de VVD, want het is volgens jou toch allemaal dezelfde troep?
Ik denk dat er anno 2026 wel een intrinsiek verschil is. De PvdD zit in de acceptabele range (helemaal sinds de afsplitsing, dat geen zetels kreeg), de SP heeft een foute en invloedrijke vleugel. De dieperliggende agenda en ideologisch project is niet hetzelfde.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:44 schreef Firuze60 het volgende:
Zit er ook geen verschil tussen de SP en de PvdD?
Teken aan de wand is dat de SP niet aan uitsluiten doet van FvD (net als JA21 overigens, of de VVD in alle gemeenten behalve drie gemeenten).quote:Op zaterdag 14 maart 2026 18:44 schreef Firuze60 het volgende:
Zit er ook geen verschil tussen de SP en de PvdD?
Bepalen de lokale afdelingen dat niet zelf?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 21:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Teken aan de wand is dat de SP niet aan uitsluiten doet van FvD (net als JA21 overigens, of de VVD in alle gemeenten behalve drie gemeenten).
Alweer een wezenlijk verschil met PvdD.
Dat hangt af van de wijze waarop een partij georganiseerd is en hoeveel een lokale afdeling van een partij zelf mag beslissen. Bij de ChristenUnie schijnt het zo geregeld te zijn dat iedere afdeling in principe helemaal onafhankelijk is en dat het landelijk bestuur dus niets te zeggen heeft over lokale afdelingen.quote:Op zondag 15 maart 2026 15:47 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Bepalen de lokale afdelingen dat niet zelf?
Zoiets begreep ik van @:hanca
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |