Nummering is hier ook onduidelijk, BBB zit al jaren in de Raad (met 2 fracties, trouwens), maar deed vorige verkiezingen mee als BBP. Dus dat gaan we morgen horen. PvdA en GL gaan ook samen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:56 schreef borisz het volgende:
Hier is het ook goedgekomen. Is alleen nog even de vraag of we lijst 1 of normaal gesproken 2 worden.
PvdA/GL gaan nu samen. Is de vraag of ze 1 mogen gebruiken. Want PvdA was de grootste vorige keer. Of toch achteraan sluiten.
Ach ja vooral leuk detail geneuzel 😋
En ik duw de lijst 😎
quote:Op donderdag 5 februari 2026 08:56 schreef borisz het volgende:
Hier is het ook goedgekomen. Is alleen nog even de vraag of we lijst 1 of normaal gesproken 2 worden.
PvdA/GL gaan nu samen. Is de vraag of ze 1 mogen gebruiken. Want PvdA was de grootste vorige keer. Of toch achteraan sluiten.
Zijn hier geen vaste regels voor de lijstnummering? Of mag iedere gemeente dat zelf bepalen? Voor zover ik weet heeft de Kiesraad voor de verkiezingen van de Tweede Kamer wel vaste regels voor de lijstnummering.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:01 schreef Hanca het volgende:
Nummering is hier ook onduidelijk, BBB zit al jaren in de Raad (met 2 fracties, trouwens), maar deed vorige verkiezingen mee als BBP. Dus dat gaan we morgen horen. PvdA en GL gaan ook samen.
quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Zijn hier geen vaste regels voor de lijstnummering? Of mag iedere gemeente dat zelf bepalen? Voor zover ik weet heeft de Kiesraad voor de verkiezingen van de Tweede Kamer wel vaste regels voor de lijstnummering.
Jawel, de grootste partij van de vorige keer heeft 1, de nieuwe partijen worden na alle bestaande partijen geloot.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Zijn hier geen vaste regels voor de lijstnummering? Of mag iedere gemeente dat zelf bepalen? Voor zover ik weet heeft de Kiesraad voor de verkiezingen van de Tweede Kamer wel vaste regels voor de lijstnummering.
quote:Artikel I 14
1 Eerst worden genummerd de lijsten van politieke groeperingen wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigend orgaan een of meer zetels zijn toegekend. Aan deze lijsten worden de nummers 1 en volgende toegekend in de volgorde van de bij die verkiezing op de desbetreffende lijsten uitgebrachte aantallen stemmen, met dien verstande dat aan de lijst van de groepering met het hoogste aantal stemmen het nummer 1 wordt toegekend. Bij gelijkheid van het aantal beslist het lot.
2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing voor de gevallen, bedoeld in artikel H 4, achtste lid, onderdelen a, b en c. In de gevallen, bedoeld in artikel H 4, achtste lid, onderdelen a en b, waarbij aan ten minste één van de betrokken groeperingen één of meer zetels zijn toegekend worden voor de toepassing van het bepaalde in de tweede volzin van het eerste lid, de op de lijsten uitgebrachte aantallen stemmen van de groeperingen waaraan die zetels zijn toegekend, bij elkaar opgeteld.
3 Vervolgens worden, met de nummers volgende op het laatste krachtens het eerste lid toegekende nummer, genummerd de overige lijsten in de volgorde van het aantal kieskringen waarvoor de lijst geldt, met dien verstande dat het eerstvolgende nummer wordt toegekend aan de lijst die geldt voor de meeste kieskringen. Bij een gelijk aantal kieskringen beslist het lot.
quote:Artikel H 4
8 De in het eerste lid bedoelde verplichting geldt niet voor een kandidatenlijst van een politieke groepering, indien de aanduiding daarvan was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigende orgaan een of meer zetels zijn toegekend. De vorige volzin is mede van toepassing ten aanzien van:
a. samenvoeging van aanduidingen van twee of meer groeperingen, indien bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende orgaan, hetzij aan de gezamenlijke groeperingen, hetzij aan tenminste één daarvan, één of meer zetels zijn toegekend;
b. een nieuwe aanduiding indien twee of meer groeperingen als één groepering onder een nieuwe naam samen aan de verkiezingen deelnemen en bij de laatstgehouden verkiezingen van de leden van het desbetreffende orgaan, aan ieder van de afzonderlijke groeperingen één of meer zetels zijn toegekend;
c. een nieuwe aanduiding indien twee of meer groeperingen als één groepering onder een nieuwe naam samen aan de verkiezingen deelnemen en bij de laatstgehouden verkiezingen van de leden van het desbetreffende orgaan onder een samengevoegde aanduiding met een gezamenlijke lijst deelnamen en daaraan één of meer zetels zijn toegekend.
Als ik moet afgaan op wat de Kieswet hierover zegt, wordt voor de bepaling van het lijstnummer van een fusiepartij de aantallen stemmen die de fuserende partijen bij de vorige verkiezing hebben behaald, bij elkaar opgeteld. Dit geldt alleen als ten minste één van de fuserende partijen bij de vorige verkiezing één of meer zetels heeft behaald. Een fusiepartij waarbij geen van de fuserende partijen bij de vorige verkiezing één of meer zetels heeft behaald, geldt als een nieuwe partij en moet dus ondersteuningsverklaringen inleveren en loten om het lijstnummer.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:38 schreef Hanca het volgende:
Maar nu is de vraag: is een fusiepartij nieuw of komt hij op de plek van de grootste van de 2 van de vorige keer?
Ik zou niet weten wat de regels hierover zeggen en of er expliciet regels zijn voor een dergelijk geval, maar waarschijnlijk geldt dit als voortzetting. Waarom zou het als nieuwe partij gelden?quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:38 schreef Hanca het volgende:
En wat als een partij vorige keer officieel mee deed als lokale partij en nu onderdeel is van een landelijke partij die vorige keer niet mee deed? Is dat een voortzetting of een nieuwe partij?
BBB, was BBP, weet het zelf niet, kregen geen duidelijkheid en hebben voor de zekerheid voor zover ik begrepen heb zelfs de ondersteuningsverklaringen maar geregeld.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat de regels hierover zeggen en of er expliciet regels zijn voor een dergelijk geval, maar waarschijnlijk geldt dit als voortzetting. Waarom zou het als nieuwe partij gelden?
Bij een enorm papier kan ik me voorstellen dat sommigen niet eens tot het eind vouwen. En dan heb je natuurlijk mensen die pas beslissen in het hokje, die mis je dan als je bij de laatsten zit.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:55 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij is het ook bijgelovige onzin dat lijstnummer wat zou uitmaken.
Ik denk niet dat het zomaar bijgelovige onzin is maar dat je wel degelijk als serieuzere partij wordt beschouwd naarmate je een lager lijstnummer hebt.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:55 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij is het ook bijgelovige onzin dat lijstnummer wat zou uitmaken.
Ik heb er even wat berichten over opgezocht.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:45 schreef Hanca het volgende:
BBB, was BBP, weet het zelf niet, kregen geen duidelijkheid en hebben voor de zekerheid voor zover ik begrepen heb zelfs de ondersteuningsverklaringen maar geregeld.
BBB deed tenslotte vorige keer niet mee en ik denk dat het ook qua KvK e.d. een nieuwe entiteit is.
Ja, maar die oude BBB-LMG was officieel niet verbonden aan de landelijke BBB dacht ik. Ze hebben er iig een puinhoop van gemaakt.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb er even wat berichten over opgezocht.
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2022 deed BBB-LMG mee en kreeg 6 zetels.
Binnen twee maanden hebben zich toen vijf raadsleden van BBB-LMG afgesplitst en gingen als BBP verder.
De BBP doet nu opnieuw mee met de gemeenteraadsverkiezinen onder de naam BBB.
Ja het wordt tijd dat het nieuwe kabinet die partij eens flink laat uitkloppen door de veiligheidsdiensten. .quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:42 schreef Hanca het volgende:
Duidelijk wat voor mensen er op de kieslijsten van FvD staan:
https://www.volkskrant.nl(...)kandidaten~bd25c688/
https://www.volkskrant.nl(...)ganisaties~beed9685/
Kleine kans. Het nieuwe kabinet maakt zich immers mede afhankelijk van uiterst rechts voor haar bestaan. Die gaan daar echt niet grondig doorheen… Dan moet dat immers ook bij JA21 en dat nieuwe clubje ex-PVV’ers…quote:Op donderdag 5 februari 2026 22:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja het wordt tijd dat het nieuwe kabinet die partij eens flink laat uitkloppen door de veiligheidsdiensten. .
Zoets hoeft doorgaans niet door de kamer heen.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kleine kans. Het nieuwe kabinet maakt zich immers mede afhankelijk van uiterst rechts voor haar bestaan. Die gaan daar echt niet grondig doorheen… Dan moet dat immers ook bij JA21 en dat nieuwe clubje ex-PVV’ers…
Nee, maar het zet wel de toon. En ik vraag me af of ze dat aandurven. Als minderheidskabinet leveren ze zich immers bewust deels uit aan de uiterst rechtse kliek.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zoets hoeft doorgaans niet door de kamer heen.
JA21 is echt niet tegen het aanpakken van FvD.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 09:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nee, maar het zet wel de toon. En ik vraag me af of ze dat aandurven. Als minderheidskabinet leveren ze zich immers bewust deels uit aan de uiterst rechtse kliek.
Punt is dat je niet alleen FvD extra door kan lichten. Dan moet de hele uiterst rechtse kliek door de mangel, inclusief JA21 (qua personeel zeer nauw verbonden, ook toen al zeer lang en breed FvD uit de kast was als compleet gestoord) en die afsplitsers van de PVV. En dat gaat een probleem worden omdat die clubs nodig zijn.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 10:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
JA21 is echt niet tegen het aanpakken van FvD.
Die moeten natuurlijk een paar honderd kandidaten vinden. Dus dat geloof ik direct.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 10:31 schreef Hanca het volgende:
FvD lijkt trouwens door het hele land best veel overstappers op de lijsten te hebben staan. Bij ons stapt er in elk geval 1 zittend raadslid van BBP-LMG / BBB over, maar ik heb het al meer gehoord en gelezen.
Baudet was toch tijdelijk uit de Kamer om dit in goede banen te leidenquote:Op vrijdag 6 februari 2026 12:21 schreef Hanca het volgende:
https://www.ad.nl/doetinc(...)rgemeenten~ae476e3b/
Kandidaten FvD in meerdere gemeenten. Die hebben dus in meerdere gemeenten verklaard dat ze er wonen of als ze er verkozen worden er gaan wonen. Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling...
Doet ie toch ook? Even zorgen dat er voldoende kandidaten zijn die het juiste gedachtengoed aanhangen en willen uitdragen.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 12:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Baudet was toch tijdelijk uit de Kamer om dit in goede banen te leiden?
Voor zover ik uit de berichten die ik heb gevonden, heb begrepen, is het zo gegaan.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:18 schreef Hanca het volgende:
Ja, maar die oude BBB-LMG was officieel niet verbonden aan de landelijke BBB dacht ik. Ze hebben er iig een puinhoop van gemaakt.
Dat de stemmen van GroenLinks en PvdA bij elkaar worden opgeteld voor de bepaling van het lijstnummer, is dus geheel conform de Kieswet.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 17:53 schreef Hanca het volgende:
Conclusie: GL-PvdA werden bij elkaar opgeteld, BBB werd als nieuwe partij ingedeeld en geloot.
Prutsers, dat is 1 handtekening (en vooruit, kopie ID zullen ze dan ook niet hebben).quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:36 schreef borisz het volgende:
Was bij de definitieve vaststelling.
GLPVDA toch gewoon Lijst 1 en wij op 2.
Er waren div verzuimen geconstateerd. Daar bleven uiteindelijk twee problemen bij de Piraten over. De Piraten hebben nu alleen de lijsttrekker op de lijst staan, waar nr 2 en 3 geschrapt zijn zonder instemmingsverklaring.
"Ik ga niet de politiek in want daar heb ik geen verstand van.”quote:Op vrijdag 6 februari 2026 21:33 schreef Wereldgozer het volgende:
[ x ]
Gij Rene
@:zipportal @:de_kraam @:maxi-mus
Ja, dat is ingewikkelde materie. En nu werkt het voor GroenLinks/PvdA dus wat anders uit dan voor de ChristenUnie in 2002.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
De lijstnummering bij verkiezingen is wettelijk geregeld in de Kieswet.
[..]
[..]
Dat klopt. Als je meer dan 1 verklaring van vestiging afgeeft moet je in principe geschrapt worden van beide lijsten. Ik ben hobbymatig door de PV's aan het gaan, heb her en der wat FvD'ers om die reden afgevoerd zien worden.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 12:21 schreef Hanca het volgende:
https://www.ad.nl/doetinc(...)rgemeenten~ae476e3b/
Kandidaten FvD in meerdere gemeenten. Die hebben dus in meerdere gemeenten verklaard dat ze er wonen of als ze er verkozen worden er gaan wonen. Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling...
Ik heb toch opvallend weinig geschrapte kandidaten gezien. Hooguit een keer een #23 oid waar de kopie legitimatie ontbrak. Wel een keer iemand die pas overleden was, en wat teruggetrokken kandidaten. Wat dat betreft werkt de voorinlevering wel goed, ik neem aan dat dat in bijna alle gemeentes wel kan.quote:Op vrijdag 6 februari 2026 20:36 schreef borisz het volgende:
Was bij de definitieve vaststelling.
GLPVDA toch gewoon Lijst 1 en wij op 2.
Er waren div verzuimen geconstateerd. Daar bleven uiteindelijk twee problemen bij de Piraten over. De Piraten hebben nu alleen de lijsttrekker op de lijst staan, waar nr 2 en 3 geschrapt zijn zonder instemmingsverklaring.
De fusie van GPV en RPF tot ChristenUnie is al weer een tijdje geleden. Het zou me niets verbazen als de Kieswet op dit punt inmiddels gewijzigd is, en dat de ChristenUnie daarom indertijd wel ondersteuningsverklaringen moest ophalen en loten voor een lijstnummer, en GroenLinks-PvdA nu niet.quote:Op maandag 9 februari 2026 19:56 schreef freako het volgende:
Ja, dat is ingewikkelde materie. En nu werkt het voor GroenLinks/PvdA dus wat anders uit dan voor de ChristenUnie in 2002.
GL/PvdA hoefde geen ondersteuningsverklaringen in te zamelen, en niet te loten voor een lijstnummer, als eerder alleen de PvdA deelnam (H4, eerste lid onder a)
ChristenUnie moest dat wel, als eerder alleen RPF of GPV een zetel behaald had (het viel dan niet onder H4, eerste lid onder b). Dat gold ook in combinaties, dus als de lokale RPF/SGP overging naar CU/SGP. Omdat de RPF- en GPV-aanhang wat ongelijk over het land verdeeld was, gebeurde dat nog wel eens.
Ja, toen je dat zei ging er inderdaad een belletje rinkelen. Er was iets mee.quote:Op maandag 9 februari 2026 20:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De fusie van GPV en RPF tot ChristenUnie is al weer een tijdje geleden. Het zou me niets verbazen als de Kieswet op dit punt inmiddels gewijzigd is, en dat de ChristenUnie daarom indertijd wel ondersteuningsverklaringen moest ophalen en loten voor een lijstnummer, en GroenLinks-PvdA nu niet.
Helaas in mijn gemeente ook.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:21 schreef borisz het volgende:
PVDA en GL in 249 gemeenten samen op het stembiljet
het nest van de Pvda is bezet door een Klaver Koe Koekquote:Op woensdag 18 februari 2026 12:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Helaas in mijn gemeente ook.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen stemde ik juist weer op de pvda maar dat is nu ook klaar.
Wat is het inhoudelijke verschil tussen PvdA en GL dan in de gemeente, en waarin wijkt het programma nu af van het oude PvdA programma?quote:Op woensdag 18 februari 2026 12:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Helaas in mijn gemeente ook.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen stemde ik juist weer op de pvda maar dat is nu ook klaar.
Bij ons ontbreekt naar mijn idee alle inhoud. Het is een vrij generiek en heel kort programma. Maar dat geldt natuurlijk ook voor GroenLinksquote:Op woensdag 18 februari 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is het inhoudelijke verschil tussen PvdA en GL dan in de gemeente, en waarin wijkt het programma nu af van het oude PvdA programma?
Geen idee en ik hoef het ook niet te weten. Ik wil helemaal niks met een partij te maken hebben waarin groenlinks figuren en gedachtengoed opduiken.quote:Op woensdag 18 februari 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is het inhoudelijke verschil tussen PvdA en GL dan in de gemeente, en waarin wijkt het programma nu af van het oude PvdA programma?
laten we dat niet hopen, dan gaan we door reptielen geregeerd worden en komt Poetin hier de koning vervangenquote:Op donderdag 19 februari 2026 06:37 schreef TAmaru het volgende:
FvD
Gaat een grote overwinning behalen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |