abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport donderdag 5 februari 2026 @ 08:56:31 #51
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220005815
Hier is het ook goedgekomen. Is alleen nog even de vraag of we lijst 1 of normaal gesproken 2 worden.
PvdA/GL gaan nu samen. Is de vraag of ze 1 mogen gebruiken. Want PvdA was de grootste vorige keer. Of toch achteraan sluiten.

Ach ja vooral leuk detail geneuzel 😋
En ik duw de lijst 😎
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_220005843
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 08:56 schreef borisz het volgende:
Hier is het ook goedgekomen. Is alleen nog even de vraag of we lijst 1 of normaal gesproken 2 worden.
PvdA/GL gaan nu samen. Is de vraag of ze 1 mogen gebruiken. Want PvdA was de grootste vorige keer. Of toch achteraan sluiten.

Ach ja vooral leuk detail geneuzel 😋
En ik duw de lijst 😎
Nummering is hier ook onduidelijk, BBB zit al jaren in de Raad (met 2 fracties, trouwens), maar deed vorige verkiezingen mee als BBP. Dus dat gaan we morgen horen. PvdA en GL gaan ook samen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220005982
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 08:56 schreef borisz het volgende:
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:01 schreef Hanca het volgende:
Nummering is hier ook onduidelijk, BBB zit al jaren in de Raad (met 2 fracties, trouwens), maar deed vorige verkiezingen mee als BBP. Dus dat gaan we morgen horen. PvdA en GL gaan ook samen.
Zijn hier geen vaste regels voor de lijstnummering? Of mag iedere gemeente dat zelf bepalen? Voor zover ik weet heeft de Kiesraad voor de verkiezingen van de Tweede Kamer wel vaste regels voor de lijstnummering.
pi_220006208
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Zijn hier geen vaste regels voor de lijstnummering? Of mag iedere gemeente dat zelf bepalen? Voor zover ik weet heeft de Kiesraad voor de verkiezingen van de Tweede Kamer wel vaste regels voor de lijstnummering.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
[..]
Jawel, de grootste partij van de vorige keer heeft 1, de nieuwe partijen worden na alle bestaande partijen geloot.

Maar nu is de vraag: is een fusiepartij nieuw of komt hij op de plek van de grootste van de 2 van de vorige keer? En wat als een partij vorige keer officieel mee deed als lokale partij en nu onderdeel is van een landelijke partij die vorige keer niet mee deed? Is dat een voortzetting of een nieuwe partij?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 5 februari 2026 @ 10:11:47 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220006499
Een keer bij zo'n lijstnummer loting aanwezig geweest. Gooit de burgemeester een pot vol met briefjes met de lijstnummers voor de nieuwe partijen. En per partij grabbelt hij er een uit en dat is dan hun lijstnummer. Geweldig om te zien.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 5 februari 2026 @ 11:42:51 #56
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220007345
Basis is de uitslag van de vorige keer. En dan loten voor de nieuwe partijen. Maar hoe nu die fusie wordt gezien als bestaand of nieuw.... Is mij nog niet duidelijk.
pi_220007974
De lijstnummering bij verkiezingen is wettelijk geregeld in de Kieswet.

quote:
Artikel I 14

1 Eerst worden genummerd de lijsten van politieke groeperingen wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigend orgaan een of meer zetels zijn toegekend. Aan deze lijsten worden de nummers 1 en volgende toegekend in de volgorde van de bij die verkiezing op de desbetreffende lijsten uitgebrachte aantallen stemmen, met dien verstande dat aan de lijst van de groepering met het hoogste aantal stemmen het nummer 1 wordt toegekend. Bij gelijkheid van het aantal beslist het lot.

2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing voor de gevallen, bedoeld in artikel H 4, achtste lid, onderdelen a, b en c. In de gevallen, bedoeld in artikel H 4, achtste lid, onderdelen a en b, waarbij aan ten minste één van de betrokken groeperingen één of meer zetels zijn toegekend worden voor de toepassing van het bepaalde in de tweede volzin van het eerste lid, de op de lijsten uitgebrachte aantallen stemmen van de groeperingen waaraan die zetels zijn toegekend, bij elkaar opgeteld.

3 Vervolgens worden, met de nummers volgende op het laatste krachtens het eerste lid toegekende nummer, genummerd de overige lijsten in de volgorde van het aantal kieskringen waarvoor de lijst geldt, met dien verstande dat het eerstvolgende nummer wordt toegekend aan de lijst die geldt voor de meeste kieskringen. Bij een gelijk aantal kieskringen beslist het lot.
quote:
Artikel H 4

8 De in het eerste lid bedoelde verplichting geldt niet voor een kandidatenlijst van een politieke groepering, indien de aanduiding daarvan was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigende orgaan een of meer zetels zijn toegekend. De vorige volzin is mede van toepassing ten aanzien van:
a. samenvoeging van aanduidingen van twee of meer groeperingen, indien bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende orgaan, hetzij aan de gezamenlijke groeperingen, hetzij aan tenminste één daarvan, één of meer zetels zijn toegekend;
b. een nieuwe aanduiding indien twee of meer groeperingen als één groepering onder een nieuwe naam samen aan de verkiezingen deelnemen en bij de laatstgehouden verkiezingen van de leden van het desbetreffende orgaan, aan ieder van de afzonderlijke groeperingen één of meer zetels zijn toegekend;
c. een nieuwe aanduiding indien twee of meer groeperingen als één groepering onder een nieuwe naam samen aan de verkiezingen deelnemen en bij de laatstgehouden verkiezingen van de leden van het desbetreffende orgaan onder een samengevoegde aanduiding met een gezamenlijke lijst deelnamen en daaraan één of meer zetels zijn toegekend.
pi_220008040
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:38 schreef Hanca het volgende:
Maar nu is de vraag: is een fusiepartij nieuw of komt hij op de plek van de grootste van de 2 van de vorige keer?
Als ik moet afgaan op wat de Kieswet hierover zegt, wordt voor de bepaling van het lijstnummer van een fusiepartij de aantallen stemmen die de fuserende partijen bij de vorige verkiezing hebben behaald, bij elkaar opgeteld. Dit geldt alleen als ten minste één van de fuserende partijen bij de vorige verkiezing één of meer zetels heeft behaald. Een fusiepartij waarbij geen van de fuserende partijen bij de vorige verkiezing één of meer zetels heeft behaald, geldt als een nieuwe partij en moet dus ondersteuningsverklaringen inleveren en loten om het lijstnummer.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 09:38 schreef Hanca het volgende:
En wat als een partij vorige keer officieel mee deed als lokale partij en nu onderdeel is van een landelijke partij die vorige keer niet mee deed? Is dat een voortzetting of een nieuwe partij?
Ik zou niet weten wat de regels hierover zeggen en of er expliciet regels zijn voor een dergelijk geval, maar waarschijnlijk geldt dit als voortzetting. Waarom zou het als nieuwe partij gelden?
pi_220008077
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 13:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik zou niet weten wat de regels hierover zeggen en of er expliciet regels zijn voor een dergelijk geval, maar waarschijnlijk geldt dit als voortzetting. Waarom zou het als nieuwe partij gelden?
BBB, was BBP, weet het zelf niet, kregen geen duidelijkheid en hebben voor de zekerheid voor zover ik begrepen heb zelfs de ondersteuningsverklaringen maar geregeld.

BBB deed tenslotte vorige keer niet mee en ik denk dat het ook qua KvK e.d. een nieuwe entiteit is.
  donderdag 5 februari 2026 @ 13:55:41 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220008152
Volgens mij is het ook bijgelovige onzin dat lijstnummer wat zou uitmaken.
pi_220008173
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 13:55 schreef Hexagon het volgende:
Bij een enorm papier kan ik me voorstellen dat sommigen niet eens tot het eind vouwen. En dan heb je natuurlijk mensen die pas beslissen in het hokje, die mis je dan als je bij de laatsten zit.

Doordat partijen met zetels vooraan staan, lijk je ook een serieuzere partij als je het eerste nummer uit de loting hebt, kan ik me voorstellen.
pi_220008321
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 13:55 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk niet dat het zomaar bijgelovige onzin is maar dat je wel degelijk als serieuzere partij wordt beschouwd naarmate je een lager lijstnummer hebt.

Bij verkiezingen voor de Tweede Kamer worden de nieuwe partijen die bij de vorige verkiezing geen zetels hebben behaald, in eerste instantie gesorteert op het aantal kieskringen waarin ze meedoen, en tussen partijen die in een gelijk aantal kieskringen meedoen, wordt dan geloot. Mij lijkt een partij die in alle twintig kieskringen meedoet, toch een stuk serieuzer dan een partij die in slechts twee kieskringen meedoet.

Bij verkiezingen voor de gemeenteraad kun je niet sorteren op het aantal kieskringen, want dan geldt de hele gemeente als één kieskring. In plaats daarvan zou je dan op andere dingen kunnen sorteren, zoals het aantal ondersteuningsverklaringen (soms krijgen partijen meer ondersteuningsverklaringen dan het wettelijk vastgestelde minimum) of het aantal kandidaten op de lijst. Maar dat wordt nu eenmaal niet gedaan. Ik zou een partij met tien kandidaten op de lijst toch een stuk serieuzer vinden dan een partij met slechts één kandidaat.
pi_220008633
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 13:45 schreef Hanca het volgende:
BBB, was BBP, weet het zelf niet, kregen geen duidelijkheid en hebben voor de zekerheid voor zover ik begrepen heb zelfs de ondersteuningsverklaringen maar geregeld.

BBB deed tenslotte vorige keer niet mee en ik denk dat het ook qua KvK e.d. een nieuwe entiteit is.
Ik heb er even wat berichten over opgezocht.
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2022 deed BBB-LMG mee en kreeg 6 zetels.
Binnen twee maanden hebben zich toen vijf raadsleden van BBB-LMG afgesplitst en gingen als BBP verder.
De BBP doet nu opnieuw mee met de gemeenteraadsverkiezinen onder de naam BBB.
pi_220009198
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 14:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik heb er even wat berichten over opgezocht.
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2022 deed BBB-LMG mee en kreeg 6 zetels.
Binnen twee maanden hebben zich toen vijf raadsleden van BBB-LMG afgesplitst en gingen als BBP verder.
De BBP doet nu opnieuw mee met de gemeenteraadsverkiezinen onder de naam BBB.
Ja, maar die oude BBB-LMG was officieel niet verbonden aan de landelijke BBB dacht ik. Ze hebben er iig een puinhoop van gemaakt.
pi_220011981
  donderdag 5 februari 2026 @ 22:53:21 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220012051
quote:
Ja het wordt tijd dat het nieuwe kabinet die partij eens flink laat uitkloppen door de veiligheidsdiensten. .
pi_220013169
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja het wordt tijd dat het nieuwe kabinet die partij eens flink laat uitkloppen door de veiligheidsdiensten. .
Kleine kans. Het nieuwe kabinet maakt zich immers mede afhankelijk van uiterst rechts voor haar bestaan. Die gaan daar echt niet grondig doorheen… Dan moet dat immers ook bij JA21 en dat nieuwe clubje ex-PVV’ers…
  vrijdag 6 februari 2026 @ 09:14:25 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220013260
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 09:10 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kleine kans. Het nieuwe kabinet maakt zich immers mede afhankelijk van uiterst rechts voor haar bestaan. Die gaan daar echt niet grondig doorheen… Dan moet dat immers ook bij JA21 en dat nieuwe clubje ex-PVV’ers…
Zoets hoeft doorgaans niet door de kamer heen.
pi_220013678
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 09:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zoets hoeft doorgaans niet door de kamer heen.
Nee, maar het zet wel de toon. En ik vraag me af of ze dat aandurven. Als minderheidskabinet leveren ze zich immers bewust deels uit aan de uiterst rechtse kliek.
pi_220013772
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 09:51 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nee, maar het zet wel de toon. En ik vraag me af of ze dat aandurven. Als minderheidskabinet leveren ze zich immers bewust deels uit aan de uiterst rechtse kliek.
JA21 is echt niet tegen het aanpakken van FvD.
pi_220013794
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 10:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
JA21 is echt niet tegen het aanpakken van FvD.
Punt is dat je niet alleen FvD extra door kan lichten. Dan moet de hele uiterst rechtse kliek door de mangel, inclusief JA21 (qua personeel zeer nauw verbonden, ook toen al zeer lang en breed FvD uit de kast was als compleet gestoord) en die afsplitsers van de PVV. En dat gaat een probleem worden omdat die clubs nodig zijn.
pi_220013913
FvD lijkt trouwens door het hele land best veel overstappers op de lijsten te hebben staan. Bij ons stapt er in elk geval 1 zittend raadslid van BBP-LMG / BBB over, maar ik heb het al meer gehoord en gelezen.
pi_220014069
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 10:31 schreef Hanca het volgende:
FvD lijkt trouwens door het hele land best veel overstappers op de lijsten te hebben staan. Bij ons stapt er in elk geval 1 zittend raadslid van BBP-LMG / BBB over, maar ik heb het al meer gehoord en gelezen.
Die moeten natuurlijk een paar honderd kandidaten vinden. Dus dat geloof ik direct.
pi_220014109
Jaaaa gemeenteraadsverkiezingen!

Leukste verkiezingen die er zijn.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220015260
https://www.ad.nl/doetinc(...)rgemeenten~ae476e3b/

Kandidaten FvD in meerdere gemeenten. Die hebben dus in meerdere gemeenten verklaard dat ze er wonen of als ze er verkozen worden er gaan wonen. Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling...
pi_220015339
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 12:21 schreef Hanca het volgende:

Kandidaten FvD in meerdere gemeenten. Die hebben dus in meerdere gemeenten verklaard dat ze er wonen of als ze er verkozen worden er gaan wonen. Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling...
Baudet was toch tijdelijk uit de Kamer om dit in goede banen te leiden :+ ?
  vrijdag 6 februari 2026 @ 12:31:16 #78
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220015383
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 12:28 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Baudet was toch tijdelijk uit de Kamer om dit in goede banen te leiden :+ ?
Doet ie toch ook? Even zorgen dat er voldoende kandidaten zijn die het juiste gedachtengoed aanhangen en willen uitdragen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_220017656
Conclusie: GL-PvdA werden bij elkaar opgeteld, BBB werd als nieuwe partij ingedeeld en geloot.
pi_220019463
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:18 schreef Hanca het volgende:
Ja, maar die oude BBB-LMG was officieel niet verbonden aan de landelijke BBB dacht ik. Ze hebben er iig een puinhoop van gemaakt.
Voor zover ik uit de berichten die ik heb gevonden, heb begrepen, is het zo gegaan.

Wegens gemeentelijke herindeling waren er in november 2017 gemeenteraadsverkiezingen in de nieuw gevormde gemeente Midden-Groningen.
Leefbaar Midden-Groningen (LMG) deed toen mee en kreeg één zetel.

In januari 2022 werd LMG een BBBondgenoot. Dat is een onafhankelijke lokale partij die een samenwerkingsverband heeft gesloten met de BBB.
In maart 2022 deed LMG mee aan de gemeenteraadsverkiezingen onder de naam LMG-BBB en kreeg zes zetels.

In mei 2022 waren onverkomelijke meningsverschillen binnen de fractie van LMG-BBB, met als gevolg dat vijf van de zes fractieleden uit de fractie van LMG-BBB stapten. Die vormden samen een nieuwe fractie onder de naam Boer & Burger Partij Midden-Groningen (BBP).
Het fractielid dat als enige onder de naam LMG-BBB verder ging, Nette Kruzenga, zat ook al in de periode 2017-2022 voor LMG in de gemeenteraad. Het waren dus de vijf nieuwe fractieleden die zich afsplitsten.
Op deze afsplitsing kom ik later nog terug.

In september 2022 verbrak de BBB het samenwerkingsverband met LMG, waardoor LMG dus geen BBBondgenoot meer was.

In november 2023 ging werd BBP de nieuwe BBBondgenoot in de gemeente Midden-Groningen.

In juli 2025 sloot BBP zich aan bij de BBB, waardoor het geen onafhankelijke lokale partij meer was, maar een lokale afdeling van de BBB. Onder de naam BBB doen ze nu mee met de aankomende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Midden-Groningen#Gemeenteraad

https://nl.wikipedia.org/wiki/BBBondgenoot
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 6 februari 2026 @ 20:36:09 #81
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220019566
Was bij de definitieve vaststelling.
GLPVDA toch gewoon Lijst 1 en wij op 2.

Er waren div verzuimen geconstateerd. Daar bleven uiteindelijk twee problemen bij de Piraten over. De Piraten hebben nu alleen de lijsttrekker op de lijst staan, waar nr 2 en 3 geschrapt zijn zonder instemmingsverklaring.
pi_220020244
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 17:53 schreef Hanca het volgende:
Conclusie: GL-PvdA werden bij elkaar opgeteld, BBB werd als nieuwe partij ingedeeld en geloot.
Dat de stemmen van GroenLinks en PvdA bij elkaar worden opgeteld voor de bepaling van het lijstnummer, is dus geheel conform de Kieswet.

Dat BBB als nieuwe partij werd ingedeeld en heeft moeten loten om het lijstnummer, heeft te maken me de wijze waarop de afsplitsing in mei 2022 heeft plaatsgevonden.

Het hele gebeuren rondom het groeperen van raadsleden in fracties is dus niet wettelijk geregeld en voor alle gemeenten hetzelfde, maar wordt geregeld in het Reglement van Orde voor de gemeenteraad en kan per gemeente verschillen.

Het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Midden-Groningen is hier te vinden:
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR715504
Het is weliswaar geldend vanaf 15 februari 2024, maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat het niet ingrijpend gewijzigd is ten opzichte van de vorige versie.
Artikel 8 sub 4 noemt dus de mogelijkheid van raadsleden om hun fractie te verlaten en als zelfstandige fractie verder te gaan en de mogelijkheid van raadsleden om zich bij een andere fractie aan te sluiten. De mogelijkheid om een fractielid uit de fractie te zetten, wordt niet genoemd.

Dit verklaart dus, wat ik me eerder heb afgevraagd, waarom de vijf fractieleden van BBP zich in mei 2022 hebben afgesplitst in plaats van hun ene fractiegenoot waar ze ruzie mee hadden, uit de fractie te zetten. Het Reglement van Orde gaf die mogelijkheid niet. Waarschijnlijk deed daar de situatie zich voor dat Nette Kruzenga halsstarrig weigerde om de eer aan zichzelf te houden en zelf de fractie te verlaten, waardoor de overige vijf fractieleden geen andere keuze overbleef dan zelf de fractie te verlaten.

Er zijn gemeenten waar de mogelijkheid wel bestaat om iemand uit de fractie te zetten. Als voorbeeld geef ik even het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Rotterdam.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737157
Artikel 13 derde lid sub b geeft expliciet die mogelijkheid dat de meerderheid van een fractie besluit dat een of meer leden van hun fractie als zelfstandige fractie gaan opereren.

Wie zich afsplitst of afgesplitst wordt, wordt beschouwd als nieuwe fractie, en wie blijft wordt beschouwd als voortzetting van de oorspronkelijke fractie.

Omdat BBP Midden-Groningen geen andere keuze had dan zich af te splitsen van LMG-BBB, worden ze dus nu als nieuwe partij beschouwd, met als gevolg dat ze ondersteuningsverklaringen hebben moeten ophalen, waarborgsom hebben moeten storten, en als nieuwe partij die bij de vorige verkiezingen geen zetels hebben gehaald zijn ingedeeld bij de toekenning van lijstnummers.

Als BBP wel de mogelijkheid had gehad om Nette Kruzenga uit de fractie te zetten, dan waren ze nu de voortzetting geweest van LMG-BBB, en hadden ze voor de komende verkiezingen dus niet de verplichting gehad om ondersteuningsverklaringen op te halen en een waarborgsom te storen en hadden ze meegedaan met lijstnummer 2.
pi_220020276
En @Kip_Frites_Appelmoes: en vervolgens is Kruzenga vrijwel geen enkele keer meer komen opdagen. 4 jaar gratis geld.
pi_220020312
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:36 schreef borisz het volgende:

Er waren div verzuimen geconstateerd. Daar bleven uiteindelijk twee problemen bij de Piraten over. De Piraten hebben nu alleen de lijsttrekker op de lijst staan, waar nr 2 en 3 geschrapt zijn zonder instemmingsverklaring.
Prutsers, dat is 1 handtekening (en vooruit, kopie ID zullen ze dan ook niet hebben).

Bij ons heeft alleen die van de SP nog moeten zweten na maandag, die had meerdere keren alleen de voorkant van de paspoorten. Maar alles kwam goed, overzichtelijk lijstje: 10 deelnemende partijen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 06-02-2026 21:30:29 ]
pi_220020561
twitter

Gij Rene

@zipportal @De_Kraam @maxi-mus
pi_220023488
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 21:33 schreef Wereldgozer het volgende:
[ x ]

Gij Rene

@:zipportal @:de_kraam @:maxi-mus
"Ik ga niet de politiek in want daar heb ik geen verstand van.”

WillyGOD.
Ciao ciao, doei doei, al het goeie.
  maandag 9 februari 2026 @ 19:56:58 #87
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220050422
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 13:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
De lijstnummering bij verkiezingen is wettelijk geregeld in de Kieswet.
[..]
[..]

Ja, dat is ingewikkelde materie. En nu werkt het voor GroenLinks/PvdA dus wat anders uit dan voor de ChristenUnie in 2002.

GL/PvdA hoefde geen ondersteuningsverklaringen in te zamelen, en niet te loten voor een lijstnummer, als eerder alleen de PvdA deelnam (H4, eerste lid onder a)
ChristenUnie moest dat wel, als eerder alleen RPF of GPV een zetel behaald had (het viel dan niet onder H4, eerste lid onder b). Dat gold ook in combinaties, dus als de lokale RPF/SGP overging naar CU/SGP. Omdat de RPF- en GPV-aanhang wat ongelijk over het land verdeeld was, gebeurde dat nog wel eens.
  maandag 9 februari 2026 @ 20:02:54 #88
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220050517
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 12:21 schreef Hanca het volgende:

Dat klopt. Als je meer dan 1 verklaring van vestiging afgeeft moet je in principe geschrapt worden van beide lijsten. Ik ben hobbymatig door de PV's aan het gaan, heb her en der wat FvD'ers om die reden afgevoerd zien worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 20:36 schreef borisz het volgende:

Ik heb toch opvallend weinig geschrapte kandidaten gezien. Hooguit een keer een #23 oid waar de kopie legitimatie ontbrak. Wel een keer iemand die pas overleden was, en wat teruggetrokken kandidaten. Wat dat betreft werkt de voorinlevering wel goed, ik neem aan dat dat in bijna alle gemeentes wel kan.
pi_220051195
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 19:56 schreef freako het volgende:
Ja, dat is ingewikkelde materie. En nu werkt het voor GroenLinks/PvdA dus wat anders uit dan voor de ChristenUnie in 2002.

GL/PvdA hoefde geen ondersteuningsverklaringen in te zamelen, en niet te loten voor een lijstnummer, als eerder alleen de PvdA deelnam (H4, eerste lid onder a)
ChristenUnie moest dat wel, als eerder alleen RPF of GPV een zetel behaald had (het viel dan niet onder H4, eerste lid onder b). Dat gold ook in combinaties, dus als de lokale RPF/SGP overging naar CU/SGP. Omdat de RPF- en GPV-aanhang wat ongelijk over het land verdeeld was, gebeurde dat nog wel eens.
De fusie van GPV en RPF tot ChristenUnie is al weer een tijdje geleden. Het zou me niets verbazen als de Kieswet op dit punt inmiddels gewijzigd is, en dat de ChristenUnie daarom indertijd wel ondersteuningsverklaringen moest ophalen en loten voor een lijstnummer, en GroenLinks-PvdA nu niet.
  maandag 9 februari 2026 @ 22:28:24 #90
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_220051976
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 20:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
De fusie van GPV en RPF tot ChristenUnie is al weer een tijdje geleden. Het zou me niets verbazen als de Kieswet op dit punt inmiddels gewijzigd is, en dat de ChristenUnie daarom indertijd wel ondersteuningsverklaringen moest ophalen en loten voor een lijstnummer, en GroenLinks-PvdA nu niet.
Ja, toen je dat zei ging er inderdaad een belletje rinkelen. Er was iets mee.

Het was even zoeken, maar de uitzonderingen onder a en b bestonden in 2002 al, en zijn ongewijzigd gebleven.

Maar de uitzondering onder c bestond nog niet. Er was alleen een vrijstelling als GPV en RPF elk afzonderlijk al zetels hadden. Dus als er al een GPV/RPF-fractie bestond moest men ook loten en handtekeningen ophalen. Een lacune in de wet, is een paar jaar later hersteld. Dat gaat GL/PvdA over 4 jaar helpen, als er onder een suffe nieuwe naam deelgenomen wordt.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 10 februari 2026 @ 07:54:51 #91
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220052861
In Den Helder valt nog even het college
https://www.noordhollands(...)ouwen/130615825.html

Het tellen van de stemmen levert overal een ander bedrag op
https://www.bnr.nl/nieuws(...)o-hoog-als-in-arnhem
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 februari 2026 @ 14:21:47 #92
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220124471
PVDA en GL in 249 gemeenten samen op het stembiljet
https://www.volkskrant.nl(...)stembiljet~b09558fd/

In 29 gemeenten in een ander links blok
In 23 gemeenten doen PVDA en GL los mee.
pi_220132265
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 14:21 schreef borisz het volgende:
PVDA en GL in 249 gemeenten samen op het stembiljet

Helaas in mijn gemeente ook.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen stemde ik juist weer op de pvda maar dat is nu ook klaar.
-
  woensdag 18 februari 2026 @ 18:35:30 #94
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220135255
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:08 schreef quo_ het volgende:

[..]
Bij de gemeenteraadsverkiezingen stemde ik juist weer op de pvda maar dat is nu ook klaar.
het nest van de Pvda is bezet door een Klaver Koe Koek
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220135854
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:08 schreef quo_ het volgende:

[..]
Wat is het inhoudelijke verschil tussen PvdA en GL dan in de gemeente, en waarin wijkt het programma nu af van het oude PvdA programma?
pi_220136661
De vraag is aan iemand als @quo_ die vorige keer blijkbaar PvdA stemde en nu niet: wat stond er in het lokale PvdA programma waarom je er 4 jaar geleden op hebt gestemd en wat is er nu anders dat je er niet op wilt stemmen. Wat is de inhoudelijke reden? En dan over je lokale programma.

[ Bericht 27% gewijzigd door Cyan9 op 18-02-2026 22:07:29 ]
pi_220137603
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat is het inhoudelijke verschil tussen PvdA en GL dan in de gemeente, en waarin wijkt het programma nu af van het oude PvdA programma?
Bij ons ontbreekt naar mijn idee alle inhoud. Het is een vrij generiek en heel kort programma. Maar dat geldt natuurlijk ook voor GroenLinks :P
pi_220138423
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen idee en ik hoef het ook niet te weten. Ik wil helemaal niks met een partij te maken hebben waarin groenlinks figuren en gedachtengoed opduiken.
-
pi_220139433
FvD _O_
Gaat een grote overwinning behalen
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  donderdag 19 februari 2026 @ 06:50:48 #100
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220139474
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 06:37 schreef TAmaru het volgende:
FvD _O_
Gaat een grote overwinning behalen
laten we dat niet hopen, dan gaan we door reptielen geregeerd worden en komt Poetin hier de koning vervangen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')