Ik kan het niet anders kwalificeren dan bestuurlijke sabotage. Onder het mom van goed bestuur wordt er nu geprobeerd om een referendum in de wet te fietsen met eisen die bewust of onbewust zo onhaalbaar zijn dat geen enkel pensioenfonds daaraan kan voldoen.quote:Op maandag 17 maart 2025 17:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
En die zogenaamde 'principes': "Mensen moeten zelf het recht hebben om te beslissen over hun eigen opgebouwde pensioen en mensen hebben onvoldoende rechtsbescherming bij de overstap naar het nieuwe pensioenstelsel.”
quote:Op maandag 17 maart 2025 15:05 schreef Szura het volgende:
Ach het altijd hypocriete NSC: adviezen wegen alleen zwaar voor anderen!
https://www.telegraaf.nl/(...)eens-te-complex-zijn
Ik haat deze man en iedereen die in deze wolf in schaapskleren is getraptquote:Op maandag 17 maart 2025 17:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Vos, streken.
Ezel, steen.
Telegraaf is altijd stellig in hun koppen. Omtzigt heeft de kritiek gepareerd.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:05 schreef Szura het volgende:
Ach het altijd hypocriete NSC: adviezen wegen alleen zwaar voor anderen!
https://www.telegraaf.nl/(...)eens-te-complex-zijn
Het is een onbekwame staatsman.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:36 schreef PzKpfw het volgende:
Toch bijzonder hoe Wilders zijn partij wel in het kabinet zit maar hij nog altijd alleen maar oppositie lijkt te voeren.
Ja, inderdaad. 10-15% van de mensen maakt post van hun pensioenfonds over, dus 30% is totaal onmogelijk.quote:Op maandag 17 maart 2025 17:32 schreef freako het volgende:
[..]
Ik kan het niet anders kwalificeren dan bestuurlijke sabotage. Onder het mom van goed bestuur wordt er nu geprobeerd om een referendum in de wet te fietsen met eisen die bewust of onbewust zo onhaalbaar zijn dat geen enkel pensioenfonds daaraan kan voldoen.
Een minimumopkomst van 30% van alle deelnemers (actief, inactief of pensioengerechtigd) is al absurd, en alleen als die in meerderheid voor stemmen, kan er in zijn geheel ingevaren worden. Een complete omdraaiing van het huidige principe.
Het doel van deze stunt is vrij simpel, want Omtzigt weet heel goed wat de uitkomst zou zijn.quote:Op maandag 17 maart 2025 17:32 schreef freako het volgende:
[..]
Ik kan het niet anders kwalificeren dan bestuurlijke sabotage. Onder het mom van goed bestuur wordt er nu geprobeerd om een referendum in de wet te fietsen met eisen die bewust of onbewust zo onhaalbaar zijn dat geen enkel pensioenfonds daaraan kan voldoen.
Een minimumopkomst van 30% van alle deelnemers (actief, inactief of pensioengerechtigd) is al absurd, en alleen als die in meerderheid voor stemmen, kan er in zijn geheel ingevaren worden. Een complete omdraaiing van het huidige principe.
En dan heb je het nog niet over de demografie van de opkomst. Dit wordt een stemming met 70% pensioensgerechtigd, 25% daar vlak tegenaan en misschien 5% jongeren.quote:Op maandag 17 maart 2025 18:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. 10-15% van de mensen maakt post van hun pensioenfonds over, dus 30% is totaal onmogelijk.
quote:VVD: defensie-uitgaven opvoeren naar minimaal 3,5 procent van bbp
Nederland moet structureel miljarden euro's meer gaan uitgeven aan defensie, vindt de VVD. De NAVO-norm, die nu ligt op twee procent van het bruto binnenlands product (bbp) zou verhoogd moeten worden naar minimaal 3,5 procent. Partijleider Yesilgöz zei dat vanavond op een ledenbijeenkomst in het Oorlogsmuseum in Overloon.
Als Nederland inderdaad van twee naar 3,5 procent van het bbp gaat, betekent dat een toename van het defensiebudget met meer dan vijftien miljard euro op jaarbasis.
Het kabinet-Schoof heeft in het regeerakkoord afgesproken de uitgaven voor defensie "in lijn te brengen met de 2-procent NAVO-norm". Maar regeringspartij VVD vindt dat er gezien de veiligheidssituatie in de wereld nog een flinke extra investering nodig is. Het is voor het eerst dat de partij daar ook een percentage op plakt.
"Om te staan voor onze veiligheid, om het hoofd te bieden aan de Russische dreiging en Oekraïne krachtig te steunen, moeten we onze defensie-uitgaven op termijn opschalen tot minimaal 3,5 procent van het bbp en wellicht hoger dan dat", zei Yesilgöz, met op de achtergrond een militair vliegtuig en een jeep van het museum over de Tweede Wereldoorlog.
Met 3,5 procent zou Nederland in de buurt komen van de wens die NAVO-secretaris-generaal Rutte onlangs uitte. Lidstaten zouden 3,6 à 3,7 procent in defensie moeten investeren om de toekomstige doelen van de alliantie te halen, zei de voormalige VVD-leider.
De Amerikaanse president Trump wil dat NAVO-landen hun uitgaven zelfs verhogen naar vijf procent, al haalt de VS zelf die norm op dit moment ook bij lange na niet.
Gevoelig in coalitie
Extra geld voor defensie ligt gevoelig in de coalitie. PVV, NSC en BBB zijn vooralsnog niet enthousiast over een hogere NAVO-norm. De grootste regeringspartij, de PVV, vindt dat er alleen over gesproken kan worden als er ook geld vrijgemaakt wordt voor een lagere gasrekening, de boodschappen en lagere huren. "Dus allebei, of allebei niet", waarschuwde partijleider Wilders vorige maand in de Tweede Kamer.
Ook NSC en BBB vinden het moeilijk uit te leggen dat er zoveel extra geld naar de krijgsmacht gaat, terwijl er ook geld nodig is voor andere zaken zoals bestaanszekerheid en een hogere koopkracht.
De komende weken staan in politiek Den Haag in het teken van de onderhandelingen over de Voorjaarsnota, de traditionele aanpassing van de lopende begroting. Alle coalitiepartijen hebben hun wensen over waar meer geld naartoe moet. Ook de defensie-uitgaven zullen bij die onderhandelingen een belangrijk onderwerp zijn.
VVD is op ramkoers, dit willen BBB en PVV absoluut niet. VVD hoopt dat het breekt op defensie en internationale politiek.quote:
Volgens mij hebben ze dit keer gelijk ook, er gebeurd momenteel wereldwijd zo veel en wij zitten met deze coalitie. Neemt niet weg dat we hier zijn en er al een jaar en 9 maanden vrij weinig gebeurd door de beslissing van de VVD.quote:Op maandag 17 maart 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD is op ramkoers, dit willen BBB en PVV absoluut niet. VVD hoopt dat het breekt op defensie en internationale politiek.
Laten we dan aub verdergaan met een nieuwe coalitie zonder die landverradersquote:Op maandag 17 maart 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD is op ramkoers, dit willen BBB en PVV absoluut niet. VVD hoopt dat het breekt op defensie en internationale politiek.
Kansloos, ik zie geen enkele realistische verkiezingsuitslag waarmee je om de VVD heen kan formeren.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:19 schreef Szura het volgende:
[..]
Laten we dan aub verdergaan met een nieuwe coalitie zonder die landverraders
Dat zijn nu niet bepaald de speerpunten uit het VVD-programma hè?quote:Op maandag 17 maart 2025 22:12 schreef rutger05 het volgende:
Jammer dat de VVD niet zo voortvarend is als het gaat om zaken als woningnood, stikstofproblematiek, energietransitie, noodzakelijk natuurherstel, etc.
Nou vind ik van alles van de VVD, maar ik doelde hier op PVV en BBBquote:Op maandag 17 maart 2025 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kansloos, ik zie geen enkele realistische verkiezingsuitslag waarmee je om de VVD heen kan formeren.
[..]
Dat zijn nu niet bepaald de speerpunten uit het VVD-programma hè?
De VVD doet het gewoon heel slim. Laat Wilders lekker blaten over asielzoekers, Omtzigt procedureneuken en Van der Plas domme dingen zeggen en ondertussen allerlei zaken regelen of juist traineren die in het belang zijn van de achterban. Mijn smaak is het niet, maar het is wel uiterst functioneel.
De NAVO is met ‘capability targets’ bezig: wat landen allemaal moeten hebben en kunnen om hun verdediging op orde te hebben. Alles wijst erop dat de uitgaven naar zo’n 3,5% moeten om daaraan te gaan voldoen.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:21 schreef Hexagon het volgende:
Mja, er ligt nog nergens een afspraak dat het 3,5% moet zijn. D66 is na de VVD met meest NAVO-minded maar gaan niet verder dan 3%. Dus de VVD kan van alles willen.
PvdA-GL 32, CDA 27, D66 13, CU 4. Ik weet het, een beetje opgerekt tot maximaal haalbaar voor allemaal, maar het kan wel. Ik zie het niet als meest waarschijnlijk, maar toch ook niet als helemaal onrealistisch.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kansloos, ik zie geen enkele realistische verkiezingsuitslag waarmee je om de VVD heen kan formeren.
[..]
Nu is Parijsde volgende verkiezing nog ver, maar dit lijkt me toch wel erg optimistisch afgerond. Daarnaast vraag ik me ook af hoe veel zin dat CU en D66 nog in elkaar hebben.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
PvdA-GL 32, CDA 27, D66 13, CU 4. Ik weet het, een beetje opgerekt tot maximaal haalbaar voor allemaal, maar het kan wel. Ik zie het niet als meest waarschijnlijk, maar toch ook niet als helemaal onrealistisch.
Als D66 aan CDA vast zit, is CU voor hen denk ik niet zo'n bezwaar. Andersom is CU nog aan het bijkomen van 2 keer het kleine broertje zijn in de verkiezingen, die zullen vast niet staan te springen maar zullen denk ik ook niet weigeren.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nu is Parijsde volgende verkiezing nog ver, maar dit lijkt me toch wel erg optimistisch afgerond. Daarnaast vraag ik me ook af hoe veel zin dat CU en D66 nog in elkaar hebben.
Van de andere kant komt de ellende waar we nu inzitten ook deels omdat allerlei partijen allerlei realistische coalitiepartijen van tevoren uitsluiten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |