Volgens mij mag dat niet.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:54 schreef Sally het volgende:
Mag RBR de coureur Tsunoda (RB) op de een of andere manier laten rijden in hun auto, bijv. in een Free Practice?
Zoals een paar FP1's bedoeld zijn voor young drivers?
Volgens ChatGPT mag het niet.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:54 schreef Sally het volgende:
Nav een discussie in het racetopic van China, kwam er een vraag in me op:
Mag RBR de coureur Tsunoda (RB) op de een of andere manier laten rijden in hun auto, bijv. in een Free Practice?
Om te kijken uiteraard of Tsunoda echt uit de verf komt in een RBR, in een betere setting dan uitsluitend een paar testrondjes op een vrijwel leeg circuit.
Die geloof ik niet erg, als je het niet erg vindtquote:Op zondag 23 maart 2025 11:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Volgens ChatGPT mag het niet.
Ik neem aan van wel, is dat niet hoe AI werkt?quote:Op zondag 23 maart 2025 11:01 schreef Sally het volgende:
[..]
Of ChatGPT moet het hele reglementenboek(en) uit zn koppie kennen![]()
En met welke tekst kwam AI dan precies terug?quote:Op zondag 23 maart 2025 11:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik neem aan van wel, is dat niet hoe AI werkt?
Ligt eraan welke AI. Sommige versies lopen jaren achter met informatie (kijk maar naar Nova) en alleen de dure betaalde versies zijn bij. En dan jog kunnen ze flink hallucineren. Het enige wat ze doen is het volgende woord voorspellen op basis van de input en hun model.quote:Op zondag 23 maart 2025 11:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik ging gisteren vragen wie de beste coureur allertijden was.quote:Op zondag 23 maart 2025 11:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Bron: De informatie over het mogen inzetten van andere coureurs in VT1 komt uit de officile FIA Formula One Sporting Regulations, en specifiek:quote:Ja, dat zou in theorie kunnen — en het is ook al eerder gebeurd met andere coureurs.
Volgens de huidige Formule 1-reglementen mogen teams in VT1 (Vrije Training 1) een andere coureur inzetten dan hun vaste racecoureur, bijvoorbeeld om een jonge rijder ervaring te geven of voor evaluatie. Yuki Tsunoda zou dus in VT1 voor Red Bull Racing kunnen rijden, mits Red Bull dat wil en zijn eigen team (zoals Visa Cash App RB) daarmee akkoord gaat.
Daarna zou hij gewoon weer terug kunnen keren naar zijn eigen auto/team voor VT2, VT3, kwalificatie en de race. Dit is eerder ook gedaan met bijvoorbeeld Nyck de Vries, die in n seizoen meerdere FP1-sessies reed voor verschillende teams, en vervolgens terugging naar zijn reserverol.
Belangrijke voorwaarden:
De coureur moet aan de eisen voldoen (bijvoorbeeld als het een rookie FP1 is).
Beide teams moeten ermee akkoord gaan.
Het mag de voorbereiding van het weekend niet in gevaar brengen volgens de FIA.
Dus: ja, het zou kunnen dat Tsunoda in FP1 voor Red Bull rijdt en daarna weer voor zijn eigen team instapt. Strategisch zou Red Bull dat kunnen doen om hem te evalueren of hem alvast te wennen aan de hoofdauto.
Wil je weten of dit al is aangekondigd of in de planning zit? Dan kan ik dat even checken.
"Even doorvragen"
2. Voldoet Tsunoda aan de eisen voor VT1?
Waarschijnlijk niet — tenzij het niet om een "rookie test" gaat.
De FIA definieert een "rookie" als een coureur die niet meer dan 2 Grands Prix heeft gereden in zijn carrire.
Yuki Tsunoda zit sinds 2021 in F1 en heeft al meer dan 60 races gereden. Dus:
Hij mag wl in FP1 rijden voor Red Bull, maar dat telt dan niet als een rookie-inzet.
Het zou dan puur zijn om hem te evalueren of om data te verzamelen — niet om aan de verplichte rookie-sessies te voldoen.
ChatGPT is niet bij en weet niets over 2025. Deze regels zijn dus ook oud, want sinds 2024 is het 4 keer per seizoen een rookie.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:01 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ging gisteren vragen wie de beste coureur allertijden was.
Stond er bij Max Verstappen dat ie potentie heeft om de absolute top te halen als die zo doorgaat.
Maar zijn wereldtitel in 2024 stond er nog niet bij.
Maar in theorie haalt ChatGPT zijn bronnen uit bestaande sites, bronnen.
Dus je zou specifiek kunnen vragen naar de regels voor het 2025 seizoen.
[..]
Bron: De informatie over het mogen inzetten van andere coureurs in VT1 komt uit de officile FIA Formula One Sporting Regulations, en specifiek:
Artikel 32.4 van het sportief reglement zegt dat teams minimaal twee keer per seizoen in FP1 een rookie moeten inzetten.
Overige bronnen:
F1.com
Motorsport.com
Ik had specifiek gevraagd naar 2025, dus denk dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
ChatGPT is niet bij en weet niets over 2025. Deze regels zijn dus ook oud, want sinds 2024 is het 4 keer per seizoen een rookie.
Het zou zomaar kunnen immers Nyck de Vries heeft ook wel eens 2 verschillende autos gereden in 1 weekend.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:54 schreef Sally het volgende:
Nav een discussie in het racetopic van China, kwam er een vraag in me op:
Om te kijken uiteraard of Tsunoda echt uit de verf komt in een RBR, in een betere setting dan uitsluitend een paar testrondjes op een vrijwel leeg circuit.
fixedquote:Op maandag 24 maart 2025 13:48 schreef xzaz het volgende:
Toch wel knap hoe RB al 7 jaar een auto bouwt waar de tweede coureur helemaal niets mee kan.
hahaha, denk om je bloeddrukquote:DE AuTo WoRdT NiEEt gEmAaKt VooR eEn CoUrEeUr
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
Of aan ChatGPF1quote:Op zondag 23 maart 2025 13:07 schreef Droopie het volgende:
Als ik Red Bull was zou ik het eerder vragen aan de racedirectors dan aan ChatGPT
ChatGrandPrix.quote:
JA jajaja das een hele goeie. En eventueel Xavi Question Marcos als experimenteer modus om iedereen dol te draaien met de mogelijkheden. Adami mag ook natuurlijkquote:Op maandag 24 maart 2025 14:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
ChatGP met de stem van GP dan wel
"Automatic window wiper on. Must be the water"quote:Op maandag 24 maart 2025 14:51 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
ChatGP met de stem van een Ferrari engineer zou ook wel hilarisch zijn. Of die stem als navigatie in je auto.
"Turn left, please confirm."
"Avoid traffic, question?"
"Plan A for fuel, question?"
"You have arrived, please confirm."
Hoe grappig zou het zijn als EA Marcos of Adami zo gek krijgt om een engineer in te spreken voor de F1 gamesquote:Op maandag 24 maart 2025 14:51 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
ChatGP met de stem van een Ferrari engineer zou ook wel hilarisch zijn. Of die stem als navigatie in je auto.
"Turn left, please confirm."
"Avoid traffic, question?"
"Plan A for fuel, question?"
"You have arrived, please confirm."
quote:Op maandag 24 maart 2025 14:56 schreef Sabata het volgende:
[..]
Hoe grappig zou het zijn als EA Marcos of Adami zo gek krijgt om een engineer in te spreken voor de F1 games
quote:Op maandag 24 maart 2025 14:53 schreef Zorro het volgende:
[..]
"Automatic window wiper on. Must be the water"
Dat is alleen binnen een team. Je ksn geen componenten wisselen met je teamgenoot.quote:Op maandag 24 maart 2025 13:24 schreef raptorix het volgende:
Overigens nog even gekeken wat het Rule book zegt, er zit een punt in dat een rijder zijn eigen componenten moet blijven gebruiken, dus dan zouden ze alles van hem op de andere wagen moeten monteren
In het geval van De Vries zat het hem er volgens mij in dat je in dat geval toestemming van de Stewards moet hebben.
Ik had het idd verkeerd gelezen.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:06 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat is alleen binnen een team. Je ksn geen componenten wisselen met je teamgenoot.
Bij een wissel naar een ander team neem je de spullen over van diegene die je vervangt. Je kunt namelijk geen Racing Bulls componenten op een RBR zetten.
En dan rijdt Lawson in de betere auto en staat steeds ruim voor Yukiquote:Op dinsdag 25 maart 2025 05:50 schreef THEFXR het volgende:
Breaking: Lawson out, Yuki replaces him!
https://gp33.nl/f1-nieuws(...)on-door-yuki-tsunoda
Nog niet zekerquote:Op dinsdag 25 maart 2025 05:50 schreef THEFXR het volgende:
quote:Op dinsdag 25 maart 2025 05:50 schreef THEFXR het volgende:
Motorsport meldt het zelf echter niet op hun eigen site.quote:Het doorgaans zr betrouwbare Motorsport.com heeft vernomen dat Red Bull Racing in Japan Yuki Tsunoda naast Max Verstappen gaat zetten.
quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:01 schreef alpeko het volgende:
[..]
[..]
Motorsport meldt het zelf echter niet op hun eigen site.
quote:
In dit artikel:quote:Op dinsdag 25 maart 2025 05:50 schreef THEFXR het volgende:
🤔😉quote:Er is nog geen definitief besluit genomen over het vervangen van Lawson
Dit is ook wel echt mismanagement idd.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:03 schreef Questular het volgende:
Als Lawson nu weer moet gaan dan ben ik ook wel een beetje klaar met RB.
The problems with the current Red Bull car, developed to Verstappen’s needs and wants, are well documented.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 06:30 schreef raptorix het volgende:
Analyse waar ik 100% achter sta: https://www.nzherald.co.n(...)2CJDZHHV773J3SLFBF4/
Dat is onzin en al meerdere keren tegengesproken. Ze bouwen de snelste auto waar een coureur mee om kan gaan. Max kan daar beter mee overweg dan een ander.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:33 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
The problems with the current Red Bull car, developed to Verstappen’s needs and wants, are well documented.
The bottom line is that everything at Red Bull is geared towards Verstappen. In many ways, that is fair enough.
lol. Nu is dit wel een Nieuw-Zeelandse bron maar zelfs de Nederlanders zag ik zelfs zeggen (op Ziggo) dat de auto voor Max gebouwd blijkt te zijn. Hier jarenlang ontkend maar het lijkt er nu wel heel sterk op.
Ik denk dat dit nooit echt ontkent is, het is eerder de vraag, hoe erg is dat voor een andere coureur? Ik ben het vooral eens met het stuk dat men Saintz had moeten halen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:33 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
The problems with the current Red Bull car, developed to Verstappen’s needs and wants, are well documented.
The bottom line is that everything at Red Bull is geared towards Verstappen. In many ways, that is fair enough.
lol. Nu is dit wel een Nieuw-Zeelandse bron maar zelfs de Nederlanders zag ik zelfs zeggen (op Ziggo) dat de auto voor Max gebouwd blijkt te zijn. Hier jarenlang ontkend maar het lijkt er nu wel heel sterk op.
Definieer snelste? Het punt van een F1 wagen is dat het altijd een compromis is van Factoren, en daar kan een rijder wel degelijk voorkeuren in hebben.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:38 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat is onzin en al meerdere keren tegengesproken. Ze bouwen de snelste auto waar een coureur mee om kan gaan. Max kan daar beter mee overweg dan een ander.
[ x ]
Ja dus de snelste auto waar Max mee kan omgaan inderdaad. Daar heb je het al.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:38 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat is onzin en al meerdere keren tegengesproken. Ze bouwen de snelste auto waar een coureur mee om kan gaan. Max kan daar beter mee overweg dan een ander.
[ x ]
quote:It’s because physics is going to physics. You design the car with the most downforce and least drag. Full stop.
Then you tweak this to make it more “drive able.” Then you take driver feedback to try and improve it for them. But you do the same for both drivers and their feedback.
Ik denk dat RBR wel de problemen met de auto onderkent hoor.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:05 schreef Evenstar het volgende:
Ik ben eigenlijk wel voor een swap van Tsunoda / Lawson, puur omdat daar waarschijnlijk uit gaat blijken dat Lawson het prima doet en Tsunoda er opeens niks meer van lijkt te kunnen, omdat de RB een draak van een auto is.
Ik denk ook daarom dat RB zo'n beslissing het liefst zo lang mogelijk zal uitstellen, want als ze het doen en opeens komt Tsunoda niet meer door een Q1 dan is het wel duidelijk waar de problemen zitten en dat is dan niet bij Perez, Tsunoda of Lawson.
Dat het wordt overwogen is bekend. Dat het een voldongen feit is is een ander verhaal. Ze zouden immers deze week analyseren.quote:
Nee, dat (overstuur) is namelijk sneller dan weinig front end grip (onderstuur).quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:46 schreef ChevyCaprice het volgende:
Maar dan nog: de engineers weten dat Max houdt van veel frontend grip. Zouden ze dat dan compleet negeren bij het ontwerpproces?
Sommige hebben honger. Tijd voor de lunch bbq @Nattekatquote:
Goed idee.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 12:45 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Sommige hebben honger. Tijd voor de lunch bbq @:nattekat
Dit verhaal kent alleen maar verliezersquote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:05 schreef Perox het volgende:
GP33 weet bijna zeker dat Motorsport.com duidelijke aanwijzingen heeft dat Yuki Lawson vervangt alleen moeten Horner en Marko er nog een klap op geven.
100% Yuki CONFIRMED!
HOE?!
Jammer dat die clickbait sites bestaan nu Verstappen zo succesvol is voorheen had je ze amper.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit verhaal kent alleen maar verliezers
zolang het niet officieel is bevestigd is het mijn tijd en aandacht niet waardquote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:05 schreef Perox het volgende:
GP33 weet bijna zeker dat Motorsport.com duidelijke aanwijzingen heeft dat Yuki Lawson vervangt alleen moeten Horner en Marko er nog een klap op geven.
100% Yuki CONFIRMED!
HOE?!
Ik lees hier vooral dat er duidelijke aanwijzingen zijn dat Horner en Marko nog niets besloten hebben.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:05 schreef Perox het volgende:
100% Yuki CONFIRMED!
HOE?!
Dit ja.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:31 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Jammer dat die clickbait sites bestaan nu Verstappen zo succesvol is voorheen had je ze amper.
Bij iedere nieuwe teamgenoot wordt dit weer opgerakeld in de pers van het land van herkomst van de desbetreffende coureur. En omdat het inmiddels zo vaak al in de rondte is gegaan wordt het tegenwoordig gebracht als "goed gedocumenteerd".quote:
Al die blogjes die elk onzin gerucht als 100% breaking news vermelden. Behoorlijk vermoeiend.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:05 schreef Perox het volgende:
100% Yuki CONFIRMED!
HOE?!
Het feit dat Liam P20 kwalificeert met RB en dat de rest van de wereld inclusief Max denkt dat hij in een Racing Bulls sneller zou zijn vertelt eigenlijk al genoeg.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:02 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Bij iedere nieuwe teamgenoot wordt dit weer opgerakeld in de pers van het land van herkomst van de desbetreffende coureur. En omdat het inmiddels zo vaak al in de rondte is gegaan wordt het tegenwoordig gebracht als "goed gedocumenteerd".
Vervolgens gaan de vaak van oorsprong Engelse Clickbait sites als sportsbible etc ermee aan de haal en presenteren het als feit en snoeiharde kritiek op Max.
Het maakt niet uit hoe vaak interviews met Alex Albon of Adrian Newey herpost worden, ook hier het forum zie je iedere zoveel tijd een nieuwe 'bron' gepost worden met in feite weer hetzelfde verhaal/gerucht/speculatie op herhaling.
Lol, ze zijn echt bijna de eerste.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:52 schreef Red_85 het volgende:
Nhd: Yuki confirmed rbr per direct.
https://www.noordhollands(...)racing/51424476.html
En daarna zijn ze uitgedaan, want meer coureurs mag niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:03 schreef opgebaarde het volgende:
En Hadjar gaat na de zomerstop in dat stoeltje zitten?
Clownesk
Dat is idd heel matig, maar wel goed voor Lawsonquote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:06 schreef heywoodu het volgende:
Nog maar even wachten tot dit bevestigd wordt, maar iemand na twee weekeinden al buiten de deur gooien is wel cht heel slecht, dan ben je als team ook geen knip voor de neus waard.
Tuurlijk, maar geef iemand een degelijke kans, of doe het niet. Dit halfbakken gedoe zorgt alleen maar bij alles en iedereen voor onrust en instabiliteit.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:07 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is idd heel matig, maar wel goed voor Lawson
Ga maar lekker vlieguren maken in een "normale" auto.
Krijg je eerst vragen in December, krijg je ze nu weer.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar geef iemand een degelijke kans, of doe het niet. Dit halfbakken gedoe zorgt alleen maar bij alles en iedereen voor onrust en instabiliteit.
Zit achter een betaalmuur.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:52 schreef Red_85 het volgende:
Nhd: Yuki confirmed rbr per direct.
https://www.noordhollands(...)racing/51424476.html
Speculatiequote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:12 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Zit achter een betaalmuur.
Hier meer informatie uit De Limburger.
https://racingnews365.nl/(...)eamgenoot-verstappen
Hoezo vaag?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:23 schreef Droopie het volgende:
Olav Mol heeft het bericht van de Telegraaf geretweet.
Kogel door de kerk?
Wat een vage communicatie van Red Bull? Of zou Honda gelekt hebben?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Jos Verstappen is de bron.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:23 schreef Droopie het volgende:
Olav Mol heeft het bericht van de Telegraaf geretweet.
Kogel door de kerk?
Wat een vage communicatie van Red Bull? Of zou Honda gelekt hebben?
Nogal.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:29 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Wat een absolute shitshow van RBR.
Helemaal prima voor Lawson joh, ieder normaal mens weet dat die auto ruk is.quote:
Als je na 2 races vervangen wordt, lijkt me dat in geen enkel geval “helemaal prima” eigenlijk..quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:35 schreef Droopie het volgende:
[..]
Helemaal prima voor Lawson joh, ieder normaal mens weet dat die auto ruk is.
Nu kan Lawson in de luwte zichzelf bewijzen.
Of dat lukt is een tweede, maar bij RBR zullen ze Hadjar en Lawson vast het hele seizoen laten gaan.
Dus laten we lief zijn Max en zijn drie vriendjes.
Dit is niet voor het eerst bij RB dat een coureur er zo uit gebonjourd wordt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik weet eigenlijk niet wat ik hier van moet denken.
Gaat eigenlijk al mis bij de keuze voor Lawson bij aanvang van dit seizoen.
Nota bene een coureur die niet uit hun eigen opleiding kwam (Perez) die verreweg het langst in de tweede auto heeft gezeten.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:41 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Dit is niet voor het eerst bij RB dat een coureur er zo uit gebonjourd wordt.
Die gasten moeten echt eens in de spiegel gaan kijken hoe ze met nota bene hun eigen opgeleide coureurs omgaan. Maar nu is de coureur weer de dupe van het waardeloze beleid aan de bovenkant.
Ze hadden Sainz moeten halen, maar ze durfden niet over hun eigen schaduw heen te stappen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik weet eigenlijk niet wat ik hier van moet denken.
Gaat eigenlijk al mis bij de keuze voor Lawson bij aanvang van dit seizoen.
Ja eens, Perez te lang laten zitten/te lang contract. Gasly/Albon te vroeg voor de leeuwen gegooid.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:41 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Dit is niet voor het eerst bij RB dat een coureur er zo uit gebonjourd wordt.
Die gasten moeten echt eens in de spiegel gaan kijken hoe ze met nota bene hun eigen opgeleide coureurs omgaan. Maar nu is de coureur weer de dupe van het waardeloze beleid aan de bovenkant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |