SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
"Alle overeenkomsten - met alle begrip voor de noodzaak van compromissen - moeten op onze voorwaarden, niet op Amerikaanse. En dit is geen opscheppen, maar begrijpen dat er daar, aan het front, nog steeds echte overeenkomsten worden geschreven. Dat zouden ze in Washington ook moeten begrijpen."quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ben zeer benieuwd wat Amerika doet als Rusland nu niet met de zaak instemt. Dat zal de loyaliteit en de wil om de oorlog te stoppen van het Amerikaans apparaat definitief vastzetten lijkt mij.
Door er een mineralendeal aan vast te koppelen, zeg ik nee. Ik vind dat wij als EU i.p.v. nu 800.000.000.000 euro te lenen voor vage militaire doelen beter Oekraïne kunnen helpen door voor Oekraïne met het afkopen van die zogenaamde 350 miljard dollar VS-steun.quote:
Ik hekel complotdenken. Maar als je zoiets durft te zeggen terwijl je een senator bent van een land dat ecomomisch volledig op zijn gat ligt, en ezels nodig heeft voor militair vervoer...quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:47 schreef Wotte het volgende:
[..]
"Alle overeenkomsten - met alle begrip voor de noodzaak van compromissen - moeten op onze voorwaarden, niet op Amerikaanse. En dit is geen opscheppen, maar begrijpen dat er daar, aan het front, nog steeds echte overeenkomsten worden geschreven. Dat zouden ze in Washington ook moeten begrijpen."
Op NOS staat deze quote van een invloedrijkeinvloedrijke Russische senator. Daar heb je eigenlijk je antwoord al dat ze vermoedelijk openingen bieden. Wellicht dat ze daadwerkelijk dusdanig ideologisch verblindt zijn maar eigenlijk is het een no-brainer vanuit Russisch perspectief.
Ik vind het terecht, dat we hebben tegen gestemd. PS: het is trouwens Slowakije.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:47 schreef theunderdog het volgende:
Zo. Ik lees net dat Nederland al tegen de gemeenschappelijke defensiebudget heeft gestemd. Lekker man.
Wij staan naast Hongarije en Slovenie qua dwars zitten.
1: Nog erger.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:52 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik vind het terecht, dat we hebben tegen gestemd. PS: het is trouwens Slowakije.
De landen die zich niet houden aan de EU-regels van het verdrag van Maastricht, moeten uit de eurozone 'gedonderd' worden. Frankrijk gebruikt bijvoorbeeld nog steeds de coronacrisis om een jaarlijks begrotingstekort van 6% te hebben.
Als landen moeten lenen voor hun defensiebudget, dan mogen ze daar niet de euro- 'sponsors' voor gebruiken.
Ja, dat vond ik ook alquote:
Totaal ander onderwerp ineens.quote:Op woensdag 12 maart 2025 08:53 schreef sp3c het volgende:
Zelfs Afghanen hebben telefoontjes met internet
Er zal wel een deal liggen tussen de VS en Rusland die gezien de omstandigheden heel gunstig is voor de Russen. Volgens mij wil Trump heel graag de boeken in als groot president daar hoort beëindigen van het conflicten natuurlijk bij.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik hekel complotdenken. Maar als je zoiets durft te zeggen terwijl je een senator bent van een land dat ecomomisch volledig op zijn gat ligt, en ezels nodig heeft voor militair vervoer...
Wat weten zij?
Een EU-leger is ook een stap te ver, maar dat de Nederlandse landmacht onderdeel is van de Duitse landmacht, vind ik geen bezwaarquote:Op woensdag 12 maart 2025 09:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Nog erger.
2: Allemaal leuk, hoor. Maar een sterke, gezamenlijke defensiekracht is nu prioriteit. En nee, ik heb het dan niet over een EU-leger (dat lijkt mij onzinnig. Liever een coalitie van de welwillende) maar een concrete samenwerking (ook binnen de EU) is dan wel nodig.
Denk dat Poetin binnenkort meldt best akkoord te willen gaan met een tijdelijke wapenstilstand, mits Oekraïne het bezette grondgebied opgeeft, toezegt niet bij de NAVO of EU te gaan, Zelenskyy aftreedt of beter nog zichzelf uitlevert aan Rusland, en Oekraïne herstelbetalingen doet aan Rusland voor de geraakte doelen (inclusief natuurlijk de op Oekraïne veroverde gebieden). Rusland biedt in ruil daarvoor een wapenstilstand van een maand, waarop nog eens een poging kan worden gedaan de rest van Oekraïne in te lijven.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:47 schreef Wotte het volgende:
[..]
"Alle overeenkomsten - met alle begrip voor de noodzaak van compromissen - moeten op onze voorwaarden, niet op Amerikaanse. En dit is geen opscheppen, maar begrijpen dat er daar, aan het front, nog steeds echte overeenkomsten worden geschreven. Dat zouden ze in Washington ook moeten begrijpen."
Op NOS staat deze quote van een invloedrijkeinvloedrijke Russische senator. Daar heb je eigenlijk je antwoord al dat ze vermoedelijk openingen bieden. Wellicht dat ze daadwerkelijk dusdanig ideologisch verblindt zijn maar eigenlijk is het een no-brainer vanuit Russisch perspectief.
Tja, is dat wijsheid? Waar wil de VS die gaan inzetten? Voor defensieve taken is het natuurlijk prima, maar wegens al dat agressieve geblaat richting Groenland en Canada is het misschien geen goed idee.quote:No U.S. company can compete with Ukraine: The U.S. is asking Ukraine to help develop better drones, reports WSJ. Despite Pentagon plans to produce 100K drones per year, Ukraine built over 2M in 2024.
https://www.wsj.com/world(...)ch-startups-25f1fe92
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lk6a6rlrtk2g
Hij gaat de boeken in als iemand die machtspolitiek niet begrijpt. Iemand die denkt dat een grote bek hebben en weer toegeven gelijkstaat aan machtspolitiek.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:59 schreef Wotte het volgende:
[..]
Er zal wel een deal liggen tussen de VS en Rusland die gezien de omstandigheden heel gunstig is voor de Russen. Volgens mij wil Trump heel graag de boeken in als groot president daar hoort beëindigen van het conflicten natuurlijk bij.
Hij wil vooral die nobelprijs voor de vrede. Waar hij volgens mij totaal geen kans op maakt.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:59 schreef Wotte het volgende:
[..]
Er zal wel een deal liggen tussen de VS en Rusland die gezien de omstandigheden heel gunstig is voor de Russen. Volgens mij wil Trump heel graag de boeken in als groot president daar hoort beëindigen van het conflicten natuurlijk bij.
Ja. Of dat Trump dan toch boos wordt op Putin.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Denk dat Poetin binnenkort meldt best akkoord te willen gaan met een tijdelijke wapenstilstand, mits Oekraïne het bezette grondgebied opgeeft, toezegt niet bij de NAVO of EU te gaan, Zelenskyy aftreedt of beter nog zichzelf uitlevert aan Rusland, en Oekraïne herstelbetalingen doet aan Rusland voor de geraakte doelen (inclusief natuurlijk de op Oekraïne veroverde gebieden). Rusland biedt in ruil daarvoor een wapenstilstand van een maand, waarop nog eens een poging kan worden gedaan de rest van Oekraïne in te lijven.
Zelenskyy zal weigeren, waarop Trump weer luidkeels kan verkondigen dat Zelenskyy geen vrede wil en Rusland gaat steunen.
Hahaha. Dit meen je niet. Vraagt de VS nu Oekraine om hulp?quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Tja, is dat wijsheid? Waar wil de VS die gaan inzetten? Voor defensieve taken is het natuurlijk prima, maar wegens al dat agressieve geblaat richting Groenland en Canada is het misschien geen goed idee.
En stond er trouwens "pretty please with sugar on top" in dat verzoek? Dat is erg belangrijk.
Zelensky niet alleen, heel Oekraïne zal een middelvinger opsteken in oostwaartse richting.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Denk dat Poetin binnenkort meldt best akkoord te willen gaan met een tijdelijke wapenstilstand, mits Oekraïne het bezette grondgebied opgeeft, toezegt niet bij de NAVO of EU te gaan, Zelenskyy aftreedt of beter nog zichzelf uitlevert aan Rusland, en Oekraïne herstelbetalingen doet aan Rusland voor de geraakte doelen (inclusief natuurlijk de op Oekraïne veroverde gebieden). Rusland biedt in ruil daarvoor een wapenstilstand van een maand, waarop nog eens een poging kan worden gedaan de rest van Oekraïne in te lijven.
Zelenskyy zal weigeren, waarop Trump weer luidkeels kan verkondigen dat Zelenskyy geen vrede wil en Rusland gaat steunen.
Het heeft maar een paar weken problemen veroorzaakt voor Oekraíne, maar in ruil heeft de Trump NAVO kapotgemaakt en gezorgd dat Polen en Duitsland aan de atoomwapens willen. Dat is, weet ik veel, een succes of zoiets.quote:The transport of American weapons to Ukraine via a hub in Poland has resumed, said Polish Deputy Defense Minister Pawel Zalewski.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lk6a4g4qlk2z
Polen en Duitsland willen niet zelf atoomwapens toch? eerder dat ze onder de paraplu van Frankrijk (en desnoods Engeland) vallen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:22 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het heeft maar een paar weken problemen veroorzaakt voor Oekraíne, maar in ruil heeft de Trump NAVO kapotgemaakt en gezorgd dat Polen en Duitsland aan de atoomwapens willen. Dat is, weet ik veel, een succes of zoiets.
quote:❗️Videos are being circulated on Russian channels about the Russian Armed Forces entering the center of Sudzha in the Kursk region
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lk66xitd3c2d
Als dat niet doorgaat zullen ze zelf wel iets willen bouwen. Ik neem aan dat de andere nuclear sharing landen daar ook wel over nadenken.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Polen en Duitsland willen niet zelf atoomwapens toch? eerder dat ze onder de paraplu van Frankrijk (en desnoods Engeland) vallen.
Ik zag op het Deutsche Welle-nieuws vandaag ook een reportage dat Trump vanaf 1987 (toen nog Sovjet Unie) al banden heeft met de Russen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:09 schreef Tengano het volgende:
Ik zag bij RTL 4 net dat 65% van Nederland zeer negatief over Trump is.
Maar ik zag ook dat hij Oekraine weer middelen heeft gegeven om de strijd weer op te voeren; wapens en intel. Hij heeft het knopje weer teruggezet dus.
Dit maakt op mij de indruk van een slimme move om nu Rusland weer onder druk te zetten om accoord te gaan met dat vredesvoorstel.
Ik heb nog hoop.
Ben wel een beetje geschrokken van dat artikel van Joris Voorhoeve dat Trump volledig zou zijn ingekocht door de Russen. Maar ja, we zullen zien. We moeten er nu even mee dealen. Keep the faith.
Lijkt mij zonde van tijd en geld. Met dat van enkel Frankrijk heb je meer dan genoeg.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als dat niet doorgaat zullen ze zelf wel iets willen bouwen. Ik neem aan dat de andere nuclear sharing landen daar ook wel over nadenken.
Dat was tijdens de campagne van 2016 al in het nieuws.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik zag op het Deutsche Welle-nieuws vandaag ook een reportage dat Trump vanaf 1987 (toen nog Sovjet Unie) al banden heeft met de Russen.
Ja. Maar ik vind dat altijd beetje 'mehh'. Hij was toen gewoon een vastgoedmagnaat. Vastgoedmagnaten hebben altijd banden met van alles en nog wat. Daarmee kan je niet Trump zijn gedrag nu verklaren.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik zag op het Deutsche Welle-nieuws vandaag ook een reportage dat Trump vanaf 1987 (toen nog Sovjet Unie) al banden heeft met de Russen.
Nee, de TK heeft met nipte meerderheid een motie aangenomen waarin wordt opgeroepen niet in te stemmen met een gemeenschappelijk budget cq een opt-out te bepleiten voor NL. Schoof kan die motie naast zich neerleggen, zich bijvoorbeeld beroepend op dat het enige andere land dat ook tegen stemt - Hongarije - de Europese eenheid ondergraaft.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:47 schreef theunderdog het volgende:
Zo. Ik lees net dat Nederland al tegen de gemeenschappelijke defensiebudget heeft gestemd. Lekker man.
Wij staan naast Hongarije en Slovenie qua dwars zitten.
Ik denk dat een vervanging van nuclear sharing met een gezamenlijke NL-BE-DE-IT-TR bom een beter plan is. Daar kun je ook prima beveiligingen inbouwen dat ze niet door een van de landen op eigen houtje te gebruiken zijn, en daarnaast kun je die ook weer onderling rouleren zodat het ook geen nut heeft zelf aan die dingen te gaan prutsen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Lijkt mij zonde van tijd en geld. Met dat van enkel Frankrijk heb je meer dan genoeg.
Da's leuk, maar Russen sterven niet aan middelvingers. Je moet toch wat met die bezetting aanvangen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:22 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Zelensky niet alleen, heel Oekraïne zal een middelvinger opsteken in oostwaartse richting.
De Turken een bom; u for real? Maak daar maar de Polen van dan.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk dat een vervanging van nuclear sharing met een gezamenlijke NL-BE-DE-IT-TR bom een beter plan is. Daar kun je ook prima beveiligingen inbouwen dat ze niet door een van de landen op eigen houtje te gebruiken zijn, en daarnaast kun je die ook weer onderling rouleren zodat het ook geen nut heeft zelf aan die dingen te gaan prutsen.
En de kosten zijn nou ook niet enorm. Voor een paar miljard per land heb je ze wel. Een B61 kost iets van 30 miljoen euro.
En omdat de VS ze niet zal certificeren moet je een Europees vliegtuig hebben om ze af te werpen of te lanceren. Dus Rafale en Eurofighter kunnen ook wat extra vliegtuigen verkopen. Daarmee heb je het VK en Frankrijk ook wel aan boord.
Waarop zeg je nou precies 'nee' dan? dat Schoof het naast zich neer kan leggen, neemt niet weg dat dit een treurig signaal afgeeft.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:42 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nee, de TK heeft met nipte meerderheid een motie aangenomen waarin wordt opgeroepen niet in te stemmen met een gemeenschappelijk budget cq een opt-out te bepleiten voor NL. Schoof kan die motie naast zich neerleggen, zich bijvoorbeeld beroepend op dat het enige andere land dat ook tegen stemt - Hongarije - de Europese eenheid ondergraaft.
Even los van het feit dat ik verwacht dat schoof die motie naast zich neerlegt, komt dat budget er sowieso.
Die bedrijven zullen wel dankbaar zijn voor Trump's actie. Zo'n beetje elk land in Europa neemt hun diensten nu nog eens onder de loep of zoekt actief een Europese leverancier. Ik denk dat het niet alleen bij Europa blijft.quote:🔥 Maxar has restored satellite imagery access to Ukraine. This is a significant step following talks in Saudi Arabia, where the US has resumed intelligence sharing and military aid to Ukraine.
https://mil.in.ua/uk/news(...)-korystuvachiv-gegd/
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lk6aefdof22g
Maar waarom zou je? aan die van Frankrijk heb je al genoeg om 'mad' af te dwingen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk dat een vervanging van nuclear sharing met een gezamenlijke NL-BE-DE-IT-TR bom een beter plan is. Daar kun je ook prima beveiligingen inbouwen dat ze niet door een van de landen op eigen houtje te gebruiken zijn, en daarnaast kun je die ook weer onderling rouleren zodat het ook geen nut heeft zelf aan die dingen te gaan prutsen.
En de kosten zijn nou ook niet enorm. Voor een paar miljard per land heb je ze wel. Een B61 kost iets van 30 miljoen euro.
En omdat de VS ze niet zal certificeren moet je een Europees vliegtuig hebben om ze af te werpen of te lanceren. Dus Rafale en Eurofighter kunnen ook wat extra vliegtuigen verkopen. Daarmee heb je het VK en Frankrijk ook wel aan boord.
Turkije doet nu ook mee met nuclear sharing.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De Turken een bom; u for real? Maak daar maar de Polen van dan.
Zou jij als premier in oorlogstijd en als de situatie dat vereist zelf de opdracht willen geven een bom boven Nederland af te gooien of wil je in het torentje zitten en horen dat Frankrijk voor de zekerheid maar een nuke op Nederland heeft geschoten waarbij naast de vijand ook een paar dorpen zijn vernietigd en flink wat Nederlandse soldaten en burgers zijn omgekomen?quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar waarom zou je? aan die van Frankrijk heb je al genoeg om 'mad' af te dwingen.
Die zag je aankomen. Nu zien wat Trump gaat doen.quote:🚫🕊️ Putin is unlikely to embrace a U.S. proposal for a 30-day ceasefire in Ukraine, - Reuters
A senior Russian source said that Russia would need to hash out the terms of any ceasefire and get some sort of guarantees.
"It is difficult for Putin to agree to this in its current form."
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lk6ci3tdqc2g
Als je er al niet meer op kan vertrouwen dat een Europese nucleaire macht andere Europese landen nucleaire wil beschermen, dan komen we echt een in een paranoïde wereld terecht.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:50 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zou jij als premier in oorlogstijd en als de situatie dat vereist zelf de opdracht willen geven een bom boven Nederland af te gooien of wil je in het torentje zitten en horen dat Frankrijk voor de zekerheid maar een nuke op Nederland heeft geschoten waarbij naast de vijand ook een paar dorpen en een flink wat Nederlandse soldaten zijn omgekomen?
Ik verwacht gewoon weer Oekraïne onder druk zetten zodat ze toegeven aan wat Rusland wil.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die zag je aankomen. Nu zien wat Trump gaat doen.
Dat hebben we niet. Om te voorkomen dat yankee-cowbows met een nuke-first-ask-questions-later actie een atoombom op doorbrekende Russische troepen in Nederland of Duitsland of op een Russische vloot die Istanbul binnenvaart zou gooien hebben we juist die nuclear sharing. Dan hebben we het zelf onder controle.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je er al niet meer op kan vertrouwen dat een Europese nucleaire macht andere Europese landen nucleaire wil beschermen, dan komen we echt een in een paranoïde wereld terecht.
We hebben een land als de VS jaren vertrouwd met hun nucleaire paraplu, maar bij een mede EU lid doen we dat niet?
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar praten we op een of andere manier langs elkaar heen. Frankrijk heeft al aangegeven die nuclear sharing te willen realiseren. Maar dan hoeven landen als Duitsland toch niet ook nog eigen kernwapens??quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat hebben we niet. Om te voorkomen dat yankee-cowbows met een nuke-first-ask-questions-later actie een atoombom op doorbrekende Russische troepen in Nederland of Duitsland of op een Russische vloot die Istanbul binnenvaart zou gooien hebben we juist die nuclear sharing. Dan hebben we het zelf onder controle.
Als het echt sharing is niet. Is het Franse piloten onder Frans bevel op een Franse basis in Nederland of Duitsland is is het wat anders.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar praten we op een of andere manier langs elkaar heen. Frankrijk heeft al aangegeven die nuclear sharing te willen realiseren. Maar dan hoeven landen als Duitsland toch niet ook nog eigen kernwapens??
Ik vraag me dat af.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar praten we op een of andere manier langs elkaar heen. Frankrijk heeft al aangegeven die nuclear sharing te willen realiseren. Maar dan hoeven landen als Duitsland toch niet ook nog eigen kernwapens??
Maar zelfs als het het laatste is. Waarom is het dan anders? want bij nucleaire dreiging jegens een EU land, kan Frankrijk niet zoiets hebben van: oohhh, dit heeft geen gevolgen voor ons. Dus je kan er toch vanuit gaan dat die bescherming er is, ook als het niet zwart op wit staat??quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als het echt sharing is niet. Is het Franse piloten onder Frans bevel op een Franse basis in Nederland of Duitsland is is het wat anders.
Cool.quote:🦅🐝🇺🇦 Ukraine has created a drone carrier that carries FPV drones to hit targets behind enemy lines!
❗️The drone carrier can carry up to six FPV drones and works as a repeater for communication between the operator and FPV, — Fedorov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lk6bii5tlk2g
Directe nucleaire dreiging op een EU land heeft direct ernstige gevolgen voor Frankrijk. De kans dat zij dan zullen kijken en niets doen is nihil. En precies daarom gaan kernwapens niet worden gebruikt. Hoogstens misschien tactische. Maar meer dan dat zal zorgen voor 'mad'.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me dat af.
Als zowel Frankrijk als (nu nog) de US beiden Europa/Navo beschermen onder hun nucleaire paraplu, dan staan ze straks naar elkaar te kijken als er echt wat gebeurt.
Kan me de wens van DL heel goed voorstellen. En van Polen ook.
Want ik moet nog zien wat men gaat doen als de Russen iets in de Baltics flikken.
Dit. Misschien zelfs met bepaalde complimenten richting Rusland. Maar op zo'n manier dat de Russen voelen dat je cynisch bent, maar EU + Amerika denken: kijk eens aan !quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:10 schreef Breekfast het volgende:
Als Zelensky slim is dan roept hij overal waar hij maar kan dat Oekraïne direct een staakt-het-vuren wil zonder voorwaarden, en negeert hij zoveel mogelijk eventuele additionele eisen van de Russen/Trump.
Je moet zoveel mogelijk publiekelijk de bal bij de Russen neerleggen. Zodat Trump moeilijker kan volhouden dat Oekraïne de spelbreker is.
Ik dacht trouwens dat Frankrijk niet breed zit in de tactische kernwapens. Maar dat weet ik niet zeker.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Directe nucleaire dreiging op een EU land heeft direct ernstige gevolgen voor Frankrijk. De kans dat zij dan zullen kijken en niets doen is nihil. En precies daarom gaan kernwapens niet worden gebruikt. Hoogstens misschien tactische. Maar meer dan dat zal zorgen voor 'mad'.
Klopt. Dus gebruik daarvan zou nog kunnen. Maar ook dan zal de tegenaanval groots zijn.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht trouwens dat Frankrijk niet breed zit in de tactische kernwapens. Maar dat weet ik niet zeker.
Met de vermoeiende disclaimer dat ik niet de grootste fan van Trump ben. Sluit ik niet uit dat er een uitgekiende diplomatieke strategie hierachter zit.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij gaat de boeken in als iemand die machtspolitiek niet begrijpt. Iemand die denkt dat een grote bek hebben en weer toegeven gelijkstaat aan machtspolitiek.
Laten we even een ander land als voorbeeld nemen. Turkije.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar zelfs als het het laatste is. Waarom is het dan anders? want bij nucleaire dreiging jegens een EU land, kan Frankrijk niet zoiets hebben van: oohhh, dit heeft geen gevolgen voor ons. Dus je kan er toch vanuit gaan dat die bescherming er is, ook als het niet zwart op wit staat??
Ze hebben er iets van 80-100.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht trouwens dat Frankrijk niet breed zit in de tactische kernwapens. Maar dat weet ik niet zeker.
Nice.quote:✊💥 IRIS-T shoots down Russian cruise missile!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lk6dymd7ls2g
Hij weet geen vredesakkoord voor elkaar te krijgen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:14 schreef Wotte het volgende:
[..]
Met de vermoeiende disclaimer dat ik niet de grootste fan van Trump ben. Sluit ik niet uit dat er een uitgekiende diplomatieke strategie hierachter zit.
Het is mijns inziens objectief gezien wel knappe prestatie dat je überhaupt een vredesakkoord op de agenda weet te krijgen. Die oorlog leek eind vorig jaar nog vrij uitzichtloos.
Ik volg je niet. Waarom zou je een atoombom gooien op Istanbul?quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Laten we even een ander land als voorbeeld nemen. Turkije.
Een Russische vloot stoomde op richting Istanbul en gelande troepen zijn bezig die strategisch heel belangrijke stad in te nemen. Hebben de Russen de toegang tot de Zwarte Zee voorkomt dat dat een NAVO vloot de Zwarte zee kan binnenvaren. En daarmee komen Roemenië en Bulgarije ook in gevaar.
Wat is de reactie uit Ankara als de VS of Frankrijk of het VK dat weet te stoppen door een atoombom op die troepen in en rond die stad te gooien?
quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die zag je aankomen. Nu zien wat Trump gaat doen.
quote:Please align your comments.
"Hee Oekraíne, geef een kwart van je land aan Rusland, anders helpen wij ze de rest ook krijgen."quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:14 schreef Wotte het volgende:
[..]
Met de vermoeiende disclaimer dat ik niet de grootste fan van Trump ben. Sluit ik niet uit dat er een uitgekiende diplomatieke strategie hierachter zit.
Het is mijns inziens objectief gezien wel knappe prestatie dat je überhaupt een vredesakkoord op de agenda weet te krijgen. Die oorlog leek eind vorig jaar nog vrij uitzichtloos.
Wat zou je tegenvoorstel zijn? Rusland trekt al zijn troepen terug uit Oekraïne?quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
"Hee Oekraíne, geef een kwart van je land aan Rusland, anders helpen wij ze de rest ook krijgen."
Wat is daar moeilijk aan?
Idd, anders vagen we ze weg.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:23 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat zou je tegenvoorstel zijn? Rusland trekt al zijn troepen terug uit Oekraïne?
Dat zijn er zat lijkt mij.quote:
Groot risico op instorting van de NAVO zuidflank, zoiets. De militaire situatie vraagt daarom. We nemen aan dat het de laatste optie is. Het gaat niet om de stad te vernietigen. Het is een tactische nuke. Alleen is het slagveld toevallig een grote stad.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik volg je niet. Waarom zou je een atoombom gooien op Istanbul?
Ik zal Trump geen genialiteit in welke vorm dan ook toebedichten. Maar er zijn 2 mogelijkheden.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:14 schreef Wotte het volgende:
[..]
Als Europese landen meehelpen in Oekraïne dan is dat varkentje zo gewassen, net zoals Noord-Koreanen meehielpen Rusland verdedigen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Want dat is de afgelopen 3 jaar ook al zo goed gelukt inderdaad.
We weten de voorwaarden natuurlijk niet dat is gissen. Ik snap persoonlijk de negativiteit hierover niet zo dit is een in ieder geval een goede stap in de richting.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
"Hee Oekraíne, geef een kwart van je land aan Rusland, anders helpen wij ze de rest ook krijgen."
Wat is daar moeilijk aan?
Wat maakt dat je denkt dat we dat nu wel gaan doen? Er is 3 jaar lang allerlei afgedankt wapentuig die kant op gestuurd met de boodschap; zorg dat de russen niet op onze stoep komen te staan. En nu zouden we in een keer in gaan grijpen?quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als Europese landen meehelpen in Oekraïne dan is dat varkentje zo gewassen, net zoals Noord-Koreanen meehielpen Rusland verdedigen.
Blabla. Tijd voor aktie, no more mr nice guy.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat maakt dat je denkt dat we dat nu wel gaan doen? Er is 3 jaar lang allerlei afgedankt wapentuig die kant op gestuurd met de boodschap; zorg dat de russen niet op onze stoep komen te staan. En nu zouden we in een keer in gaan grijpen?
Totaal onrealistisch.
Voorlopig heb ik geen signalen dat Turkije ook eigen kernwapen-arsenaal wil. Jij wel? je situatieschets is nogal onrealistisch ook. Een tactische nuke op je eigen stad....quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:27 schreef Ulx het volgende:
[..]
Groot risico op instorting van de NAVO zuidflank, zoiets. De militaire situatie vraagt daarom. We nemen aan dat het de laatste optie is. Het gaat niet om de stad te vernietigen. Het is een tactische nuke. Alleen is het slagveld toevallig een grote stad.
Mijn vraag is: Wil Ankara die beslissing nemen of denk je dat ze zoiets overlaten aan een ander land? Ik denk dat ze die beslissing zelf willen nemen en zelf willen uitvoeren. En ik denk dat landen in Europa dat ook zo zien.
Yep, en die pas bestelde +6 F35 kisten ook weer cancellen. En de reapers ook. Allemaal Europese varianten voor kopen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:31 schreef polderturk het volgende:
Nederland moet gelijk de aanschaf van deze Tomahawk raketten cancellen en kijken of er Franse, Britse of Duitse alternatieven zijn.
https://www.msn.com/nl-nl(...)da63d74c394d9a&ei=19
Daar is de VS nu qua samenleving te zwak voor. Trump heeft het draagvlak voor ingrijpen zo weten te slopen dat tenzij Rusland een Pearl Harbour actie uitvoert ze niets doen behalve leveren.quote:
Airbus (Planetlabs) is al een EU tegenhanger van Maxar.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die bedrijven zullen wel dankbaar zijn voor Trump's actie. Zo'n beetje elk land in Europa neemt hun diensten nu nog eens onder de loep of zoekt actief een Europese leverancier. Ik denk dat het niet alleen bij Europa blijft.
Blabla. Tijd voor wat realisme.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blabla. Tijd voor aktie, no more mr nice guy.
Nee. Dat moet Nederland helemaal niet.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:31 schreef polderturk het volgende:
Nederland moet gelijk de aanschaf van deze Tomahawk raketten cancellen en kijken of er Franse, Britse of Duitse alternatieven zijn.
Intern is het natuurlijk ook verkiezingsbelofte inlossen maar goed ik sluit internationaal optie 1 niet helemaal uit. Ze hebben op een of andere manier ook een bestand in Gaza voor elkaar gekregen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik zal Trump geen genialiteit in welke vorm dan ook toebedichten. Maar er zijn 2 mogelijkheden.
1) Er zit in zijn team een ongelofelijke strateeg die die tactieken van te voren helemaal heeft uitgedacht waardoor het allemaal heel geraffineerd en bedachtzaam gebeurd waarbij de media een beetje als speelbal wordt gebruikt om over de rug van dode soldaten een akkoord tot stand te brengen
2) Trump en zijn team hebben geen flauw idee wat ze aan het doen zijn en zien wel met welk been ze uit bed stappen en schieten maar gewoon op alles wat los en vast zit.
Gezien de acties van Trump in zijn eigen land ben ik geneigd voor optie 2 te kiezen.
Dat geopolitieke lijkt alleen succesvol als je de hele factor "goede verstandhouding / relaties" uit de vergelijking haalt. En laat dat laatste nu de basis / smeerolie voor succesvolle geopolitiek zijn op de lange termijn. Trump bereikt deze "successen" ten koste van bondgenoten. Dat is strategisch gezien geen succes, dat is penny wise pound foolish.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:35 schreef Wotte het volgende:
[..]
Intern is het natuurlijk ook verkiezingsbelofte inlossen maar goed ik sluit internationaal optie 1 niet helemaal uit. Ze hebben op een of andere manier ook een bestand in Gaza voor elkaar gekregen.
Dat geopolitieke lijkt best succesvol als je naar de uitkomsten kijkt en niet naar de wijze waarop. De wijze waarop zou in ieder geval geen schoonheidsprijs krijgen.
Ik hou het er voorlopig op dat het meer geluk dan wijsheid is. Zolang de uitkomst voor alle betrokken partijen gunstig is, maakt de weg er naartoe inderdaad niet zo heel veel uit.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:35 schreef Wotte het volgende:
[..]
Intern is het natuurlijk ook verkiezingsbelofte inlossen maar goed ik sluit internationaal optie 1 niet helemaal uit. Ze hebben op een of andere manier ook een bestand in Gaza voor elkaar gekregen.
Dat geopolitieke lijkt best succesvol als je naar de uitkomsten kijkt en niet naar de wijze waarop. De wijze waarop zou in ieder geval geen schoonheidsprijs krijgen.
Die zijn al besteld. En de schepen en onderzeeërs geschikt maken voor andere raketten doe je niet op een druilerige woensdagmiddag.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:31 schreef polderturk het volgende:
Als de andere optie is dat je de oorlog verliest.....quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Voorlopig heb ik geen signalen dat Turkije ook eigen kernwapen-arsenaal wil. Jij wel? je situatieschets is nogal onrealistisch ook. Een tactische nuke op je eigen stad....
Russen komen met ezels.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als de andere optie is dat je de oorlog verliest.....
Verontwaardiging uitspreken op X blue cry. Eu zal massaal moeten mobiliseren op de Suwalki corridor te re-taken, ik zie EU niet massaal jonge mannen daarvoor opofferen (of ze weigeren).quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me dat af.
Want ik moet nog zien wat men gaat doen als de Russen iets in de Baltics flikken.
Dan duurt de levering nog langer.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:31 schreef polderturk het volgende:
Ja, en de Turken hebben hun leger in Syrië staan. Dat is niet het punt.quote:
Denk dat het vanuit Amerikaans perspectief de houding jegens de EU. Twee vliegen in èèn klap is enerzijds bespaar je geld/capaciteit in Europa die elders (lees China) ingezet kan worden. De boodschap dat EU defensief op eigen benen dient te staan brengt een beweging op gang van fikse investeringen en ze toch al Amerikaans materieel gebruiken. Zou best kunnen dat ze denken straks een aai over de bol met aangescherpte handelsakkoorden, gasleiding uit rusland weer open en dan straks fikse orders binnenhalen voor de Amerikaanse defensie industrie.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:37 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat geopolitieke lijkt alleen succesvol als je de hele factor "goede verstandhouding / relaties" uit de vergelijking haalt. En laat dat laatste nu de basis / smeerolie voor succesvolle geopolitiek zijn op de lange termijn. Trump bereikt deze "successen" ten koste van bondgenoten. Dat is strategisch gezien geen succes, dat is penny wise pound foolish.
Federalisatie van de EU incomingquote:Op woensdag 12 maart 2025 11:49 schreef Wotte het volgende:
[..]
Denk dat het vanuit Amerikaans perspectief de houding jegens de EU. Twee vliegen in èèn klap is enerzijds bespaar je geld/capaciteit in Europa die elders (lees China) ingezet kan worden. De boodschap dat EU defensief op eigen benen dient te staan brengt een beweging op gang van fikse investeringen en ze toch al Amerikaans materieel gebruiken. Zou best kunnen dat ze denken straks een aai over de bol met aangescherpte handelsakkoorden, gasleiding uit rusland weer open en dan straks fikse orders binnenhalen voor de Amerikaanse defensie industrie.
Anderzijds hebben ze de kans om de banden met Rusland te normaliseren en die uit de handen van China te halen.
De hele hamvraag in de kwestie is wanneer Europa zich eens realiseert dat ze versplinterd een speelbal blijven.
Suwalki is niet meer heel relevant sinds de toetreding van Finland en Zweden. Dat heeft de NAVO noordflank dichtgetimmerd. Vanuit Finland sta je zo in Estland en vanuit Gotland is het een klein stukje naar Letland, dus Suwalki gaat geen automatische omsingeling van de Baltische staten opleveren. Het enige wat het zal opleveren is een enorme matpartij met de Polen, Tsjechen en Duitsers terwijl ze vanuit het noorden in de tang worden genomen door Finnen/Zweden/Noren/Nederlanders en Britten.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verontwaardiging uitspreken op X blue cry. Eu zal massaal moeten mobiliseren op de Suwalki corridor te re-taken, ik zie EU niet massaal jonge mannen daarvoor opofferen (of ze weigeren).
Het enige wat wij nog zouden kunnen doen is dreigen met kernwapens.
Wat de Amerikanen nu doen is dat zich echter eerder in de voet schieten. De EU is nu eensgezinder dan ooit en hopelijk ook vastbesloten zich wat meer op zichzelf te richten. Eigenlijk doen we precies hetzelfde als wat Amerika doet.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:49 schreef Wotte het volgende:
[..]
Denk dat het vanuit Amerikaans perspectief de houding jegens de EU. Twee vliegen in èèn klap is enerzijds bespaar je geld/capaciteit in Europa die elders (lees China) ingezet kan worden. De boodschap dat EU defensief op eigen benen dient te staan brengt een beweging op gang van fikse investeringen en ze toch al Amerikaans materieel gebruiken. Zou best kunnen dat ze denken straks een aai over de bol met aangescherpte handelsakkoorden, gasleiding uit rusland weer open en dan straks fikse orders binnenhalen voor de Amerikaanse defensie industrie.
Anderzijds hebben ze de kans om de banden met Rusland te normaliseren en die uit de handen van China te halen.
De hele hamvraag in de kwestie is wanneer Europa zich eens realiseert dat ze versplinterd een speelbal blijven.
quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Suwalki is niet meer heel relevant sinds de toetreding van Finland en Zweden. Dat heeft de NAVO noordflank dichtgetimmerd. Vanuit Finland sta je zo in Estland en vanuit Gotland is het een klein stukje naar Letland, dus Suwalki gaat geen automatische omsingeling van de Baltische staten opleveren. Het enige wat het zal opleveren is een enorme matpartij met de Polen, Tsjechen en Duitsers terwijl ze vanuit het noorden in de tang worden genomen door Finnen/Zweden/Noren/Nederlanders en Britten.
I rest my case:quote:
Als de Russen de Baltische staten binnenvallen dan moeten ze net alleen met hen vechten maar ook met NATO forward presence eenhedenquote:Op woensdag 12 maart 2025 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me dat af.
Als zowel Frankrijk als (nu nog) de US beiden Europa/Navo beschermen onder hun nucleaire paraplu, dan staan ze straks naar elkaar te kijken als er echt wat gebeurt.
Kan me de wens van DL heel goed voorstellen. En van Polen ook.
Ga er maar vanuit ze springen er vrij gretig op vanuit de EU.quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:04 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat de Amerikanen nu doen is dat zich echter eerder in de voet schieten. De EU is nu eensgezinder dan ooit en hopelijk ook vastbesloten zich wat meer op zichzelf te richten. Eigenlijk doen we precies hetzelfde als wat Amerika doet.
Dat laatste is wel een beetje een punt waar ikzelf ook moeite mee heb, gewoon al om het voor mijzelf uit te leggen. Als Nederlander zou ik niet graag zien dat Nederland onderdeel van Europa wordt. Geopolitiek gezien zou Europa als land een grotere supermacht kunnen zijn dan de VS waarmee we toch een serieuze speler op de wereld zijn.
Nee. Ze sluiten dat rode draadje af. En daarna zullen de baltics zich overgeven.quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:13 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Wat denk je? Dat ze Litouwen binnen gaan vallen?
Dat is iets waar ik ook op wijs, deze crisis moet niet worden misbruikt door eurofielen om hun plannen door te drukken.quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:04 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat de Amerikanen nu doen is dat zich echter eerder in de voet schieten. De EU is nu eensgezinder dan ooit en hopelijk ook vastbesloten zich wat meer op zichzelf te richten. Eigenlijk doen we precies hetzelfde als wat Amerika doet.
Dat laatste is wel een beetje een punt waar ikzelf ook moeite mee heb, gewoon al om het voor mijzelf uit te leggen. Als Nederlander zou ik niet graag zien dat Nederland onderdeel van Europa wordt. Geopolitiek gezien zou Europa als land een grotere supermacht kunnen zijn dan de VS waarmee we toch een serieuze speler op de wereld zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |