quote:Trump op Fox: 'Zelenski is niet dankbaar'
Donald Trump verscheen zondag in een interview op Fox News en uitte zich opnieuw kritisch over zijn Oekraiënse collega Volodimir Zelenski.
De Amerikaanse president herhaalde dat hij Zelenski niet "dankbaar" genoeg vindt vanwege eerdere steun van de VS voor de oorlog tegen Rusland.
Inmiddels heeft Trump alle hulp stopgezet en ging Rusland deze week vol in de aanval.
“Hij is een slimme jongen, en hij is een stoere jongen” zei Trump over Zelenski. &ldquo
;Hij heeft geld van ons land gekregen, onder [Joe] Biden, als snoep van een baby.
Zo makkelijk was het.”
Gevraagd naar de Amerikaanse verhoudingen met Moskou, zei Trump: “
Niemand is harder geweest voor Rusland dan Donald Trump. (...) Bedenk dat ik degene ben die de pijpleiding – Nord Stream 2 – heeft gestopt.”
Trump kreeg ook de vraag of hij zich op zijn gemak voelde bij het feit dat hij de hulp aan Oekraïne had stopgezet en dat het land dit misschien niet zou overleven. "
Nou, misschien overleeft het sowieso niet."
De ketamine speelt opquote:Op zondag 9 maart 2025 20:29 schreef oheng het volgende:
Wow, die Elon Musk is in een omgekeerde Koning Midas aan het veranderen.
Is het de bedoeling om ruzie te krijgen met de hele planeet?
Het is 1 en al onzin.quote:Op zondag 9 maart 2025 19:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft hij geen ongelijk en Trump snapt dat.
De VS, Europa en Rusland zullen samen moeten optrekken om de echte dreiging vanuit India en China het hoofd te bieden. Nu zijn China en India steeds de lachende derde/vierde. Ze investeren rustig door, blijven kennis en technologie kapen van westerse universiteiten en bedrijven en worden langzaamaan alleen maar machtiger. Deze twee landen zijn uit op het einde van de westerse hegemonie.
Dat kun je dan misschien wegwuiven of bagatelliseren, maar als het gebeurt, krijgen we een andere samenleving. Als je ziet hoe China en India met vrouwen omgaan, met minderheden omgaan, de mensenrechten schenden, etc. is totaal niet hoe wij zijn gewend.
Dat is niet zozeer mijn 'discussie' waarbij ik er wel vanuit ga dat er een selfdestruct in zit die (delen van) het vliegtuig kan vernietigen en het vliegtuig tenminste niet op eigen houtje kan opereren.quote:Op zondag 9 maart 2025 20:09 schreef Wantie het volgende:
De discussie is of bijvoorbeeld de F35 een op afstand bedienbare kill switch heeft.
Al zo lang zo hard gevochten voor je land en dan nu dit mes in de rug. Ik heb echt te doen met de Oekraïners. Ik zie het ook niet goedkomen.quote:Op zondag 9 maart 2025 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)hij-is-niet-dankbaar
[..]
Geeft hij hier nou toe opdracht voor opblazen NS2 te hebben gegeven?quote:Op zondag 9 maart 2025 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)hij-is-niet-dankbaar
[..]
quote:
Hoe dan?quote:Op zondag 9 maart 2025 21:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geeft hij hier nou toe opdracht voor opblazen NS2 te hebben gegeven?
Dat zegt die toch?quote:
Tyfuslijer die musk.quote:Op zondag 9 maart 2025 20:37 schreef havanagila het volgende:
En ondertussen al berichten van Oekraïense soldaten die klagen dat ze, zodra ze starlink aanzetten, meteen bestookt worden met drones en artillerie.
Een space shuttle is wat anders dan een gevechtsvliegtuig.quote:Op zondag 9 maart 2025 20:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is niet zozeer mijn 'discussie' waarbij ik er wel vanuit ga dat er een selfdestruct in zit die (delen van) het vliegtuig kan vernietigen en het vliegtuig tenminste niet op eigen houtje kan opereren.
Een veiligheidsfeature dat ongeautoriseerd gebruik moet voorkomen en daarmee ook ook een controlerende functie kan gaan krijgen. Een beetje als periodiek een licentie moet vernieuwen, om een product te mogen blijven gebruiken.
Zelfs een space-shuttle heeft een remote selfdestruct, niet om de astronauten te vermoorden maar om die bij disfunctioneren te vernietigen. Nogmaals, totaal niet aan de hand noch reden om ergens geen wapens te kopen.
Het wordt alleen vervelend, zoals we nu zien, dat de leverancier cq haar regering gaat bepalen waarvoor wapens nog wel en niet (mag) worden ingezet of uitgeleverd.
Met autonome hardware is dat, eenmaal in bezit, dat specifiek ingrijpen niet mogelijk. Hooguit dat je als straf daarna niets meer krijgt geleverd omdat je je niet aan het contract hebt gehouden.
Even los of ingrijpen wel of niet zo bedoeld zal zijn, is er reden om beperkende voorzieningen wel in te bouwen. Het niet inbouwen waar dat prima kan, zou mij verbazen. Het is ook niet ongebruikelijk om achterdeurtjes in te bouwen. Niet eens zozeer vooropgezet kwaadwillend bedoeld, maar omdat het 'handig' is.
Ik zie dat die dat zegt.quote:Op zondag 9 maart 2025 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zegt die toch?
Dat het een Oek/Cia actie was is al duidelijk.
Nu Europa aan het VS LNG hangt maakt het al wat duidelijker
Waarom zou bijvoorbeeld Nederland Amerikaanse wapens afnemen, met de wetenschap dat Trump die met 1 druk op de knop kan uitschakelen?quote:Op zondag 9 maart 2025 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar het is dus een kwestie van willen, niet van kunnen.
Aan de ene kant is de Amerikaanse wapenindustrie de grootste ter wereld en een belangrijke inkomstenbron. Dat ga je natuurlijk niet zomaar weggooien. Maar aan de andere kant wil je natuurlijk wel een draaiboek klaar hebben liggen om ze onschadelijk te maken als ze ingezet worden door je vijanden.
Voor alle rationele mensen is het een open deur, dat de VS daarom nooit die wapens uit gaat schakelen. Maar aan de andere kant, als Poetin rationeel was, had hij Oekraïne niet binnen gevallen. En als Trump rationeel was, had hij al die knettergekke besluiten de afgelopen maand niet genomen.
En daarom zijn we nu min of meer in oorlog met Rusland, wat steeds bredere steun krijgt van de VS. We moeten er dus van uit gaan, dat we daar ook mee in oorlog zijn. Nog niet officieel, maar alle voortekenen zijn er. Dus dan is het zelfmoord om daar als land of machtsblok geen rekening mee te houden, als je niet op de 1 of andere manier onder de voet gelopen wilt worden en dan op je rug moet gaan liggen. En het uitschakelen van al je dure wapensystemen valt daar absoluut onder.
De enige vraag die er dan nog is: hoe groot is die kans en vinden we dat een acceptabel risico?
Maar de Amerikaanse generaals wel.quote:Op zondag 9 maart 2025 21:31 schreef Wantie het volgende:
Geen enkele afnemer van Amerikaanse wapens zit te wachten op een dergelijke achterdeur.
De is dan de doodsteek voor de Amerikaanse oorlogsindustrie.quote:Op zondag 9 maart 2025 21:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar de Amerikaanse generaals wel.
Hoezo kan de Amerikaanse overheid eisen Nederlandse telefoons te kunnen afluisteren?quote:Vergelijk het met de eis van zo'n beetje alle regeringen om telefoons en hun communicatie te kunnen ontsluiten en af te kunnen luisteren.
quote:Op zondag 9 maart 2025 21:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Al zo lang zo hard gevochten voor je land en dan nu dit mes in de rug. Ik heb echt te doen met de Oekraïners. Ik zie het ook niet goedkomen.
Zelf zit je daar toch ook niet op te wachten. Als je tegenstander die techniek weet te hacken staat heel je vloot aan de grondquote:Op zondag 9 maart 2025 21:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een space shuttle is wat anders dan een gevechtsvliegtuig.
Van die laatste wil je niet dat die met een signaal onklaar kan worden gemaakt.
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat de F35 een kill switch heeft, welke door de VS naar eigen dunken kan worden geactiveerd.
Geen enkele afnemer van Amerikaanse wapens zit te wachten op een dergelijke achterdeur.
Toch twee keer zo lang als Oekraïne weerstand kan bieden.quote:Op zondag 9 maart 2025 18:25 schreef phpmystyle het volgende:
Als het Finland vs Rusland is zal het nog geen weekje duren.
quote:The Ukrainian Minister of Defense, Rustem Umerov, and the German defense company "Diehl Defense" have signed a memorandum of understanding. The memorandum provides for a threefold increase in the supply of missiles and air defense systems.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3ljxvd7h5uk2g
42 maanden per raket lijkt me niet kloppen.quote:France, the UK, and Italy have ordered over 200 Aster surface-to-air missiles from Eurosam for their own stocks.
Eurosam, which includes MBDA France, MBDA Italy, and Thales, plans to boost missile production by 50% by 2026 and cut manufacturing time from 42 to under 18 months.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3ljx675usa22r
Het is niet de winter van 1939/1940. Stalin had zijn generaals net in de jaren daarvoor maximaal gezuiverd en geliquideerd. Het Sovjetleger aan Europese kant was toen niet ervaren.quote:Op zondag 9 maart 2025 18:27 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Finland vs Rusland alleen zal een slachting worden, en dan voornamelijk aan russische zijde.
Omdat we al sinds de tweede wereldoorlog Amerikaanse wapens kopen en hun zagen als een betrouwbare bondgenoot? En die Franse wapens zijn in het Frans! Eww.quote:Op zondag 9 maart 2025 21:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom zou bijvoorbeeld Nederland Amerikaanse wapens afnemen, met de wetenschap dat Trump die met 1 druk op de knop kan uitschakelen?
Mensen die Trump met zijn anderhalve hersencel iets voorrekenen? Hoewel seksistisch en ik als vrouw een dag na internationale vrouwendag zoiets maar moeilijk uit mijn toetsenbord krijg, denk ik dat Zelensky meer succes heeft als hij 3 of 4 rondborstige beeldschone en hyperintelligente dames in zijn entourage meeneemt, die Trump iets voorrekenen. Geen domme blondjes, maar slimme en goedgebekte lady’s. Je moet Trump aanvallen met de kennis die je van zijn karakter hebt.quote:Op zondag 9 maart 2025 21:46 schreef Idisrom het volgende:
Ik ben absoluut niet voor de 800.000.000.000 euro om te investeren in Europese legers.
Maar ik zou Zelensky en Oekraïne wel graag willen helpen, en dan op de manier dat wij als Europa de verplichting van terugbetaling van die zogenaamde $ 350 miljard VS-steun voor hun af te kopen.
De EU moet iemand sturen die goed kan rekenen en Trump kan uitleggen wat de kostprijs is van de wapenleveranties van de VS, eventueel met een goede tolk erbij, en dan een afkoopdeal sluiten, die wij als EU namens Oekraïne dan ophoesten. dan zijn we klaar met maximaal 125 miljard euro, en waarschijnlijk minder omdat de dollar in waarde daalt de laatste tijd.
Dan kan Oekraïne later doen met hun mineralen wat ze zelf willen, zonder dat het nu verpatst wordt voor schimmige deals. Dan kan Zelensky zich nu volledig concentreren op een bestand en vrede met Rusland.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |