https://www.bnr.nl/nieuws(...)ie-met-investeringenquote:Duitsland proeft aan oorlogseconomie met investeringen
Auteur: Annemijn Snijders
De waarschijnlijke nieuwe Duitse coalitie van christendemocraten (CDU/CSU) en sociaaldemocraten (SPD) wil meer investeren in defensie. Daarvoor moet de regering de zogenoemde schuldenrem deels loslaten, maakte beoogd bondskanselier Friedrich Merz (CDU) bekend. Volgens Duitsland-correspondent Derk Marseille wordt het land daarmee 'voorbereid op een mogelijke oorlogseconomie'.
De Duitse coalitieonderhandelingen komen in een stroom-versnelling nu de spanning rondom de rol van de Verenigde Staten en militaire steun aan Oekrane stijgt. Naast meer geld voor Defensie, moet er ook een speciaal fonds van 500 miljard euro worden opgericht voor de achterstallige infrastructuur. 'Daarnaast wordt er aan de deelstaatregeringen extra ruimte geboden om te gaan investeren', zegt Marseille.
Bovenop de investeringen wordt er verwacht dat er flink wat privaatgeld wordt aangetrokken, zegt Marseille. 'Vanuit de Duitse family offices en het bedrijfsleven'.
Infrastructuur
Dat moet er allemaal toe leiden dat er in de Duitse infrastructuur flink wordt genvesteerd. 'Naast wegen en spoorwegen, zal er in het digitale netwerk, de zorg en in het onderwijs worden genvesteerd.' Volgens Marseille is het geld voor defensie ook om Duitsland voor te bereiden op 'wat doen we nou eigenlijk in een oorlogseconomie'.
Niet meer zoals vroeger
Merz gaf als verklaring in de persconferentie dat de noodzaak van extra geld voor defensie te zien was afgelopen weken. De steun vanuit de Verenigde Staten is niet meer zoals we het gewend zijn uit het verleden. 'Daarom moet Duitsland nu veranderen', aldus Marseille.
Schuldenrem
De Duitse regering is beperkt in het aangaan van schulden, door de vastgestelde schuldenrem. Merz was eerst tegen het versoepelen van deze rem. Dat hij nu een uitzondering maakt voor investeringen in defensie en infrastructuur kan worden gezien als een handreiking naar de SPD, waarmee nu wordt onderhandeld over de te vormen coalitie.
De partijen brengen volgende week al een benodigd voorstel tot wijziging van de grondwet in stemming in de Bondsdag. Waar haast voor is aangezien er een twee derde meerderheid nodig is voor de grondwetswijziging. Volgens Marseille lijkt er een strategie te zijn om zaken snel door te drukken. 'De peilingen laten zien dat CDU/CSU goed scoort, terwijl Alternative fr Deutschland stijgt door hun verzet tegen deze snelle beslissingen. De ontwikkelingen blijven spannend om te volgen.'
Enthousiasme
Volgens Marseille wordt er al lange tijd achter de schermen al lange tijd klaargemaakt op nieuwe investeringen. 'De aangekondigde omvang heeft mensen wel verrast.' Dit kan een extra impuls betekenen naast de investeringen in de Duitse infrastructuur, wat het bedrijfsleven optimistisch stemt. "Ook voor Nederlandse bedrijven liggen er kansen als ze naar Duitsland kijken', aldus Marseille.
Daarom proberen ze nog snel even de grondwet te wijzigen. Verdient niet de schoonheidsprijs maar wel begrijpelijk met van die blokkeerpopulisten…quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:56 schreef theunderdog het volgende:
Het is allemaal nog maar zeer de vraag of Merz het voor elkaar krijgt. AFD en dielinke staan al klaar om dwars te liggen. Verraders.
Dat verdient een prachtige prijs zelfs. Alleen is het de vraag of dat lukt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarom proberen ze nog snel even de grondwet te wijzigen. Verdient niet de schoonheidsprijs maar wel begrijpelijk met van die blokkeerpopulisten…
Oh shit.quote:Dat moet er allemaal toe leiden dat er in de Duitse infrastructuur flink wordt genvesteerd. 'Naast wegen en spoorwegen,
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet niet wat mijn opa gedaan heeft maar het Duitse oorlogsbloed klopt in mijn lul als nooit tevoren.quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:34 schreef capricia het volgende:
Zijn er nog wat nazaten of leerlingen uit de school van de oude Duitse veldmaarschalken en generaals?
Rommel, Guderian, Von Rundstedt en Von Manstein moeten toch ook kinderen hebben? Of dat hun denken onderwezen en bestudeerd wordt aan de Fhrungsakademie in Mnchen en Hamburg.
Van de zomer nog het Rommel-Denkmal bezocht op vakantie.quote:
quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:41 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik weet niet wat mijn opa gedaan heeft maar het Duitse oorlogsbloed klopt in mijn lul als nooit tevoren.
Dan maakte ik een misser. Tot morgen grote vriendin Capiesquote:Op woensdag 5 maart 2025 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Van de zomer nog het Rommel-Denkmal bezocht op vakantie.
Daar hoef je niet dronken voor te zijn hoor.![]()
@:erwinrommel
Slaap lekker, oud collega.quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:45 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dan maakte ik een misser. Tot morgen grote vriendin Capies
Of een Von Moltke, Falkenhein, Hindenburg en Ludendorff. De ekte.quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:34 schreef capricia het volgende:
Zijn er nog wat nazaten of leerlingen uit de school van de oude Duitse veldmaarschalken en generaals?
Rommel, Guderian, Von Rundstedt en Von Manstein moeten toch ook kinderen hebben? Of dat hun denken onderwezen en bestudeerd wordt aan de Fhrungsakademie in Mnchen en Hamburg.
Ben je nou tevreden als je zoiets post?quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:36 schreef Origami94 het volgende:
Misschien kan Merz wat tips vragen aan zijn vriend de oorlogscrimineel Netanyahu
Lees voor de gein even de comment sectie. Veel Duitsers praten daar over de 180 die Merz ineens maakt nadat hij zelf eerdere initiaven zou hebben geblokkeerd etc.quote:
Nein. Schijnt uitgestrooid te zijn. Zoek maar op.quote:
Zeker.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ben je nou tevreden als je zoiets post?
Haten op Duitsland.quote:
Dat heeft men, ook op Europees niveau, zelf veroorzaakt. Nu moet er flink geld uitgegeven worden om het leger op orde te brengen omdat ze dat jarenlang hebben laten verslonzen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:00 schreef Jojoke het volgende:
Gelukkig staan we nu aan dezelfde kant. Met Frankrijk n het Verenigd Koninkrijk zelfs. Als je er over nadenkt, is het eigenlijk van de zotte dat we decennia lang de oren hebben laten hangen naar de VS en Rusland. We zijn een slapende reus.
Exacte mundo!quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:36 schreef HSG het volgende:
[..]
Haten op Duitsland.
Duitsland.
[..]
Dat heeft men, ook op Europees niveau, zelf veroorzaakt. Nu moet er flink geld uitgegeven worden om het leger op orde te brengen omdat ze dat jarenlang hebben laten verslonzen.
Net als Merkel zeker.quote:Op donderdag 6 maart 2025 01:12 schreef RotatoR het volgende:
Merz gaat van Europa een militaire supermacht maken
Je vergeet kampen en barakken.quote:
Merkel is een Rus die bang is voor honden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:58 schreef franske19 het volgende:
[..]
Net als Merkel zeker.
Eerst zien dan geloven.
quote:Op donderdag 6 maart 2025 01:12 schreef RotatoR het volgende:
Merz gaat van Europa een militaire supermacht maken
de zoon van Erwin Rommel is een historicus geworden, Manfred Rommel.quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:34 schreef capricia het volgende:
God bestaat.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:26 schreef Red_85 het volgende:
Nein. Schijnt uitgestrooid te zijn. Zoek maar op.
De ICC heeft echt niks met Putin en de NAVO te maken.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:30 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zeker.
Als we maling hebben aan de ICC en verdachten met een lopend arrestatiebevel uitnodigen moeten we niet gek kijken als extreem rechts waar we al te graag mee samenwerken ons aan Putin wilt voeren en de NAVO wilt opheffen.
Dat de EU uit vredesonderhandelingen wordt gehouden na alle steun inclusief alle steun in de NAVO maakt ons het lachertje van de wereld. Zeker aangezien we bijna geen leger hebben.
Dat valt ook wel mee.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:36 schreef Richestorags het volgende:
Europa heeft best een serieus leger alleen dat leger is te afhankelijk van Amerikaanse technologie en mist een centrale commandostructuur.
En FvD wil graag militair met Rusland samenwerken. Zeiden ze gisteren in de Tweede Kamer.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:27 schreef Oud_student het volgende:
Merkwaardig hoe links en rechts van standpunt en inhoud zijn gewisseld
Antifa zegt links te zijn is in werkelijkheid fscistisch rechts
Groenen, SPD en Lnke waren vroeger tegen oorlog (links) nu zijn het oorlog hitsers (rechts)
Meningsvrijheid vroeger links nu VERBOTEN/HAUSDURCHSUCHEN und Abfhren !!
AfD is extreem rechts volgens links maar tegen oorlog en voor democratie
etc
Waar baseer jij je dan op?quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
God bestaat.
Nee God bestaat niet.
Discussies waar niemand echt het antwoord op heeft. Net als of Hitler onder het puin ligt of uitgestrooid is. Laten we elkaars waarheid respecteren maat.
Als Amerika wegvalt hebben we niet ineens een commandostructuur zonder Amerika. Zo is dat niet ingericht tot nu toe.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee.
Die commandostructuur noemen we NAVO en zit in Brussel.
Zit nu nog een partijtje in die wat vervelend doet.
Als we die nou gewoon weg doen hebben we een mooi Europees leger met Canada er gratis bij.
Dan nog even snel zelf eigen wapens fixen...
Gelukkig is die partij helemaal gemplodeerd en komt nooit meer terug.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:34 schreef capricia het volgende:
[..]
En FvD wil graag militair met Rusland samenwerken. Zeiden ze gisteren in de Tweede Kamer.
Jij ervaart in jezelf dus een forse tegenstrijdigheid?quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:27 schreef Oud_student het volgende:
Groenen, SPD en Lnke waren vroeger tegen oorlog (links) nu zijn het oorlog hitsers (rechts)
etc
Ach daarom. In Nederland vinden we de grootste Roebelhoeren al jaren op extreemrechts. Het is niet voor niets dat het nu allemaal zo ingewikkeld is voor de PVV…quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:34 schreef capricia het volgende:
[..]
En FvD wil graag militair met Rusland samenwerken. Zeiden ze gisteren in de Tweede Kamer.
Welke?quote:
Het is eerderquote:Op donderdag 6 maart 2025 11:27 schreef Oud_student het volgende:
etc
Leuk en aardig. Maar onze premier, en daarmee uiteindelijk chef van de veiligheidsdiensten, zit er namens de PVV. Die gaat zijn eigen broodheer echt niet flink hard aanpakken…quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:43 schreef Hexagon het volgende:
En het is goed als onze veiligheidsdiensten iedere Poetin-mol eens flink hard aanpakken.
Partijen die in de TK oproepen om militair samen te werken met de Russische defensie zijn wmb de eerste kandidaat.quote:Op donderdag 6 maart 2025 18:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Leuk en aardig. Maar onze premier, en daarmee uiteindelijk chef van de veiligheidsdiensten, zit er namens de PVV. Die gaat zijn eigen broodheer echt niet flink hard aanpakken…
Ze zijn ook nog niet zo gek om dat al te openbaar te doen…quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Partijen die in de TK oproepen om militair samen te werken met de Russische defensie zijn wmb de eerste kandidaat.
Idd. Onschendbaarheid in de TK.quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze zijn ook nog niet zo gek om dat al te openbaar te doen…
Och Geert zit tamelijk klem rondom Rusland, dus als Dick op eigen houtje 3,5 miljard in Oekraine kan steken, kan hij ook wel de duimschroeven aandraaien bij Rusland collaborateurs.quote:Op donderdag 6 maart 2025 18:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Leuk en aardig. Maar onze premier, en daarmee uiteindelijk chef van de veiligheidsdiensten, zit er namens de PVV. Die gaat zijn eigen broodheer echt niet flink hard aanpakken…
Hoe komt je bij deze nonsense?quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:20 schreef FordSierra het volgende:
Voor zekerheid even opschrijven: het Westen wilt dat Duitsland zich langzamerhand moet voorbereiden voor een mogelijke inval in Rusland, dwars door Polen.
DIt schrijven we even op, voordat het Westen weer begint te klagen dat Duitsland opgedeeld moet worden.
Is een grappige meme die de ronde doet en er niet grappiger op wordt als je hem vertaald naar het Nederlandsquote:
Operatie Barbapapaquote:Op donderdag 6 maart 2025 21:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
Driemaal is scheepsrecht zullen de Duitsers denken.
Tja, ik verbaas me er ook over. De vorige eeuw twee wereldoorlogen gestart waarbij een groot deel van Europa in een rokende puinhoop veranderde en het o.a. de Amerikanen en de Russen zeker m.b.t. de tweede gigantische offers aan mensenlevens heeft gekost om de rest van Europa daarvan te bevrijden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:20 schreef FordSierra het volgende:
Voor zekerheid even opschrijven: het Westen wilt dat Duitsland zich langzamerhand moet voorbereiden voor een mogelijke inval in Rusland, dwars door Polen.
DIt schrijven we even op, voordat het Westen weer begint te klagen dat Duitsland opgedeeld moet worden.
"We moeten met terugwerkende kracht alle mensen ophangen wiens voorvaderen ooit wat fout hebben gedaan!"quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:12 schreef Repentless het volgende:
Tja, ik verbaas me er ook over. De vorige eeuw twee wereldoorlogen gestart waarbij een groot deel van Europa in een rokende puinhoop veranderde en het o.a. de Amerikanen en de Russen zeker m.b.t. de tweede gigantische offers aan mensenlevens heeft gekost om de rest van Europa daarvan te bevrijden.
quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"We moeten met terugwerkende kracht alle mensen ophangen wiens voorvaderen ooit wat fout hebben gedaan!"
Dat doe je dan niet best.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb je lange post even afgekort.
Tja, dat is de essentie geenszins. Sterker nog, ik maak die bewering van jou op geen enkele wijze, ook niet in andere bewoordingen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb me beperkt tot de essentie
Niet alleen dat. Maar ook 'Duitsland startte de eerste wereldoorlog '.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"We moeten met terugwerkende kracht alle mensen ophangen wiens voorvaderen ooit wat fout hebben gedaan!"
Het was een lang verhaal met als kern: die Duitsers worden nooit wat! Die kunnen we nooit meer vertrouwen! Ik reageer daar op door te zeggen dat al die onbetrouwbare Duitsers al lang dood zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:25 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, dat is de essentie geenszins. Sterker nog, ik maak die bewering van jou op geen enkele wijze, ook niet in andere bewoordingen.
Wat denk je, zou het zonder de oorlogsverklaring van Duitsland aan Rusland en Frankrijk een wereldoorlog zijn geworden?quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet alleen dat. Maar ook 'Duitsland startte de eerste wereldoorlog '.
En Zjoekov was een pacifist, zeker.
Haha.
Wat denk je, hebben we nu genoeg aan Frankrijk om Rusland en de VS van ons af te houden, of zou de hulp van Duitsland heel welkom zijn?quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:42 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat denk je, zou het zonder de oorlogsverklaring van Duitsland aan Rusland en Frankrijk een wereldoorlog zijn geworden?
Als eerste verklaarde Oostenrijk aan Servi de oorlog.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:42 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat denk je, zou het zonder de oorlogsverklaring van Duitsland aan Rusland en Frankrijk een wereldoorlog zijn geworden?
Zeker.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat raar dat mensen hier Polen vergeten.
Polen laat zich niet nog eens overrompelen, en zeker niet door Rusland.
Aan Polen heeft Europa nog het meest, militair gezien.
Polen is sinds 1990 al klaarwakker.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Zeker.
En Polen houdt zich dus al jaren vast aan de veiligheidsgaranties van de VS. Omdat de Europa niet genoeg vertrouwen (ra ra hoe zou dat nu komen).
En die worden nu wel even dubbel zo hard wakker als wij. Met Trump.
Wat mij betreft wordt Polen een kernmacht.
De beste manier om de Russen buiten de deur te houden.
180 graden mbt verkiezingsbelofte's. Dat enorme schulden aangaan en mbt grenzen dicht is hij ook plots gezwicht. Kan ook niet anders als je met de spd sanen wil gaan. Maw gewoon de rekening leggen bij de jongere generaties. Mbt groen is ook maar de vraag om dat te veranderen om de industrie weer terug te brengen. Dat zeker in het voormalige DDR waar Afd zo'n 40% haalde zullen de druiven wel helemaal zuur zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Lees voor de gein even de comment sectie. Veel Duitsers praten daar over de 180 die Merz ineens maakt nadat hij zelf eerdere initiaven zou hebben geblokkeerd etc.
Geen idee of het klopt, wel interessant.
Echt waar? Dat wist ik niet! Nou, daarmee was het meteen een grootschalig Europees conflict of zelfs een wereldoorlog natuurlijk!quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Als eerste verklaarde Oostenrijk aan Servi de oorlog.
Maar ga lekker door.
Je snapt echt geen reet van mijn post. Prima hoor. Ik zeg nota bene expliciet dat ik vind dat Duitsland wat mij betreft het volste recht heeft zich te bewapenen en een sterke krijgsmacht op te bouwen en zelfs dat ik in deze tijd ook liever Duitsland aan onze zijde heb en me er meer verwant mee voel.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het was een lang verhaal met als kern: die Duitsers worden nooit wat! Die kunnen we nooit meer vertrouwen! Ik reageer daar op door te zeggen dat al die onbetrouwbare Duitsers al lang dood zijn.
En trouwens, we zien hier iedere dag het fascisme weer sterker worden. Duitsland is net bij uitstek een land dat weet wat een schade dat aan kan richten en uit alle macht probeert dat te voorkomen.
Ga je schamen.
En als we toch bezig zijn: kunnen we niet al die mensen die in de EU fascistisch stemmen hun eigen land geven en ze daar naar exporteren? De Sahara, bijvoorbeeld. En anders baggeren we daar wel een groot nieuw land voor, op een plaats waar ze geen schade aan kunnen richten.
Rot op, jullie zijn hier ongewenst.
De Baltische staten ook. Estland 1991.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Polen is sinds 1990 al klaarwakker.
Duitsland is de schuld..Einz123!!quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:58 schreef Repentless het volgende:
[..]
Echt waar? Dat wist ik niet! Nou, daarmee was het meteen een grootschalig Europees conflict of zelfs een wereldoorlog natuurlijk!
Geen idee wat je met je lange post probeert te zeggen. Maar dit komt misschien als een grote schok voor je zowel West als Oost-Duitsland hadden een leger. Sterker nog in beide legers zaten soldaten die eerst hadden gevochten voor Nazi-Duitsland. Maar ook generaals die ook vochten aan de kant van Nazi-Duitsland die hebben geholpen bij het opzetten van die legers. Een voorbeeld is Erich Hartmann die nog een belangrijke rol heeft gespeelt in de Luftwaffe van West-Duitsland. Die man was een fighter ace die behoorlijk wat Britse en Amerikaanse bommenwerpers heeft neergeschoten tijdens WO2 en daardoor in bezit was van het ridderkruis met diamanten.quote:
Patton?quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:13 schreef Black_Baron het volgende:
Welke Amerikaanse generaal was dat eigenlijk, die zei dat ze eigenlijk door hadden moeten gaan tot Moskou?
Die zag het eigenlijk wel goed.
Laat Trump dan maar niet onderstaand nummer horen, je weet nooit hoe hij er op reageert:quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:07 schreef ipa84 het volgende:
Maar ook het huidige VS dat behoorlijk raar doet onder Trump. Dan is het niet gek dat veel mensen anders naar defensie kijken dan pak en beet 10 jaar geleden.
Nou. Dat is dan kiezen tussen twee kwaden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Patton?
Niet echt, nogal wat vervelende antisemitische denkbeelden die gozer.
Was dat niet Churchill ipv een Amerikaanse generaal?quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:13 schreef Black_Baron het volgende:
Welke Amerikaanse generaal was dat eigenlijk, die zei dat ze eigenlijk door hadden moeten gaan tot Moskou?
Die zag het eigenlijk wel goed.
Nadat de Wehrmacht, SS en Einsatzgruppen zich als beesten hadden gedragen in de USSR inderdaad.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:23 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Nou. Dat is dan kiezen tussen twee kwaden.
De Sovjets, de russen, hebben flink huisgehouden in ons oostelijk Europa. Ongelooflijk om dat als de 'bevrijders' te zien.
Niet jij. Maar wat ik hier zo her en der lees.
Sinds de dag dat ze onafhankelijk zijn geworden zijn ze bezig geweest om zo snel mogelijk lid te worden van de NAVO. Die hadden al snel door dat vroeg of laat Rusland wel weer gevaarlijk zal worden. Niet gek natuurlijk na jaren onderdrukking door de Russen en het bloedbad bij Katyn.quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Polen is sinds 1990 al klaarwakker.
Oh. Dat zou goed mogelijk kunnen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Was dat niet Churchill ipv een Amerikaanse generaal?
En toen kwamen de russen er nog eens even overheen. Voor decennia lang.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nadat de Wehrmacht, SS en Einsatzgruppen zich als beesten hadden gedragen in de USSR inderdaad.
In Polen hebben de Nazi's bij elkaar ca. 5,5 miljoen Polen vermoord.
Dat we dat niet wegmoffelen.
De Polen zullen dat inderdaad niet zo ervaren, zeker niet na Katyn.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:28 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
En toen kwamen de russen er nog eens even overheen. Voor decennia lang.
Doen alsof de russen de bevrijders waren is absurd.
Ze hadden zelfs een brigade bestaande uit criminelen om de opstand in Warschau neer te slaan en op Partizanen te jagen, de Dirlewanger Brigade.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nadat de Wehrmacht, SS en Einsatzgruppen zich als beesten hadden gedragen in de USSR inderdaad.
In Polen hebben de Nazi's bij elkaar ca. 5,5 miljoen Polen vermoord.
Dat we dat niet wegmoffelen.
Ik weet het ook niet meer zeker. Zou dat ook weer even moeten uitzoeken. Misschien kan iemand anders dat zo kunnen zeggen. Ben te uitgeput om op dit moment op zoek te gaan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:26 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Oh. Dat zou goed mogelijk kunnen.
Ja, Dirlewanger was wel het summum van SS-bestialiteit.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ze hadden zelfs een brigade bestaande uit criminelen om de opstand in Warschau neer te slaan en op Partizanen te jagen, de Dirlewanger Brigade.
Als ze in de Baltische Staten terugkijken op de verschrikkingen van WO2 is het op de Russische bezetting die daarna (weer) volgde.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Duitsland is de schuld..Einz123!!
En wat schreef je nog meer in die idiote post van je? De Russen hebben Europa bevrijdt?
Te bizar voor woorden.
Half Europa hebben ze bezet. Mensen vermoord, afgevoerd naar kampen. Hun vrijheid ontnomen.
Maar Duitsland. Daar moet je bang voor zijn.![]()
Zeer mee eens.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Polen zullen dat inderdaad niet zo ervaren, zeker niet na Katyn.
Daarom heeft Europa ook het meest aan Polen, aangezien dat land altijd de l*l is geweest en daar geen zin meer in heeft.
Come and see.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, Dirlewanger was wel het summum van SS-bestialiteit.
Op n lijn met de Kroatische Ustasha.
Nee hoor, geen schok. Ook na WWI had Duitsland nog een leger. Zaten echter nogal wat restricties aan. Na WWII mocht West-Duitsland de eerste jaren zelfs helemaal geen leger hebben toen ze bezet waren. Is geleidelijk losgelaten, omdat de Koude Oorlog was begonnen. Bondgenoot Rusland van WWII was nu de vijand geworden. Wat ik dus eerder aangaf: wat vandaag je bondgenoot is, kan binnen no-time weer je vijand zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:07 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Geen idee wat je met je lange post probeert te zeggen. Maar dit komt misschien als een grote schok voor je zowel West als Oost-Duitsland hadden een leger. Sterker nog in beide legers zaten soldaten die eerst hadden gevochten voor Nazi-Duitsland. Maar ook generaals die ook vochten aan de kant van Nazi-Duitsland die hebben geholpen bij het opzetten van die legers. Een voorbeeld is Erich Hartmann die nog een belangrijke rol heeft gespeelt in de Luftwaffe van West-Duitsland. Die man was een fighter ace die behoorlijk wat Britse en Amerikaanse bommenwerpers heeft neergeschoten tijdens WO2 en daardoor in bezit was van het ridderkruis met diamanten.
Dat landen nu weer gaan investeren in hun leger en dus ook Duitsland heeft maar met 1 land te maken wat zich agressief gedraagt en dat is Rusland. Maar ook het huidige VS dat behoorlijk raar doet onder Trump. Dan is het niet gek dat veel mensen anders naar defensie kijken dan pak en beet 10 jaar geleden.
Wat betreft de VS hangt het er een beetje vanaf wat er deze vier jaar gebeurt en hoe dat zich vertaalt naar de verkiezingen in 2028. Als het Trumpisme (want reken er maar op dat er iemand uit zijn kamp naar voren geschoven wordt) neergehaald wordt en de democraten winnen kan het zo weer omslaan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:03 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee hoor, geen schok. Ook na WWI had Duitsland nog een leger. Zaten echter nogal wat restricties aan. Na WWII mocht West-Duitsland de eerste jaren zelfs helemaal geen leger hebben toen ze bezet waren. Is geleidelijk losgelaten, omdat de Koude Oorlog was begonnen. Bondgenoot Rusland van WWII was nu de vijand geworden. Wat ik dus eerder aangaf: wat vandaag je bondgenoot is, kan binnen no-time weer je vijand zijn.
Dat Duitsland weer een leger mocht hebben was wel in NAVO-verband, en we weten allemaal wel wie daar voornamelijk de scepter zwaait. Tot op de dag van vandaag heeft de VS nog permanent 35.000 militairen permanent gestationeerd op bases in Duitsland. Duitsland mocht ondanks de mogelijkheden daartoe ook geen eigen kernwapens ontwikkelen en produceren, dat voorrecht was alleen aan het VK en Frankrijk voorbehouden.
Nee, ik schreef dat de Amerikanen en Russen gigantische, onvoorstelbare offers aan mensenlevens hebben gebracht om Europa te bevrijden van de Duitsers.quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Duitsland is de schuld..Einz123!!
En wat schreef je nog meer in die idiote post van je? De Russen hebben Europa bevrijdt?
Te bizar voor woorden.
Half Europa hebben ze bezet. Mensen vermoord, afgevoerd naar kampen. Hun vrijheid ontnomen.
Maar Duitsland. Daar moet je bang voor zijn.![]()
Rusland heeft offers gebrachtquote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:32 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, ik schreef dat de Amerikanen en Russen gigantische, onvoorstelbare offers aan mensenlevens hebben gebracht om Europa te bevrijden van de Duitsers.
Maar welja joh, laten we gewoon de geschiedenis herschrijven en doen alsof de Russen geen onderdeel waren van de Geallieerden. Gewoon, omdat dat leuk is. Als jij denkt dat Duitsland verslagen had kunnen worden zonder de Russen, be my guest. Dat het onder de Russen/Stalin ook geen pretje was, zeg ik nota bene letterlijk in mijn post. Maar het was, zoals gezegd, ng kutter onder de Duitsers destijds en dat is de reden dat o.a. Oekrane na de Duitsers eerst als bevrijders te hebben onthaald zich volledig tegen hen keerden.
Nee sovjet unie, dat waren oekrainiers, roemenen, polen etc. Niet alleen maar russen. En toen heeft de vs ook rusland geredt van hun eigen ondergang, net als in 1992, en nu weer.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:32 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, ik schreef dat de Amerikanen en Russen gigantische, onvoorstelbare offers aan mensenlevens hebben gebracht om Europa te bevrijden van de Duitsers.
Maar welja joh, laten we gewoon de geschiedenis herschrijven en doen alsof de Russen geen onderdeel waren van de Geallieerden. Gewoon, omdat dat leuk is. Als jij denkt dat Duitsland verslagen had kunnen worden zonder de Russen, be my guest. Dat het onder de Russen/Stalin ook geen pretje was, zeg ik nota bene letterlijk in mijn post. Maar het was, zoals gezegd, ng kutter onder de Duitsers destijds en dat is de reden dat o.a. Oekrane na de Duitsers eerst als bevrijders te hebben onthaald zich volledig tegen hen keerden.
Curchill had gelijk, men had gewoon door moeten stoten tot moskou, dan had de wereld er echt heel anders uitgezien...quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:34 schreef Cherni het volgende:
Toch even snel Google gepleegd Misschien waardeloze bron. Maar onderstaand vond ik binnen de minuut.
Churchill's top secret plan to attack the Soviet Empire was scheduled for 1 July 1945. British, US, Polish and German forces were to attempt to liberate East Germany and Poland and bring Stalin back to the conference table. If they did not succeed, Allied forces would be sucked into a Third World War.
Ik doe niet alsof wij bevrijd zijn door de Russen, dat zeg ik echt nergens. Ik zeg alleen dat de Russen aangesloten waren bij de Geallieerden en hun strijd aan het Oostfront voor een belangrijk deel heeft bijgedragen aan het verslaan van Duitsland en daarmee dus ook aan de bevrijding van Europa. Dat er daarna bezetting door de Sovjet-Unie van Oost-Europa volgde, betwist ik ook niet. Dat het prettig was beweer ik evenmin.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 19:27 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee sovjet unie, dat waren oekrainiers, roemenen, polen etc. Niet alleen maar russen. En toen heeft de vs ook rusland geredt van hun eigen ondergang, net als in 1992, en nu weer.
Maar doe maar net alsof wij bevrijdt zijn door de russen, en zijn geen landen bevrijdt door de sovjet unie, er zijn landen bezet door de door sovjet unie. Plus zou duitsland sowieso verloren hebben, doordat de westerse galieerden veel meer man kracht plus materieel had aan einde van de oorlog. hitlers grootste concentratie mankrachten waren in het westen. plus is japan, en italie aangepakt door de galierden. Alleen door lend lease en giften kon sovjet unie iets betekenen.
Yay, Hexagon is voor een new tijdperk McCarthyisme…quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:43 schreef Hexagon het volgende:
En het is goed als onze veiligheidsdiensten iedere Poetin-mol eens flink hard aanpakken.
Ja dat klopt, 80% van de gesneuvelde duitse soldaten stierf aan het oostfront met een opoffering van 23+ miljoen Russen. Of je het nou leuk vindt of niet, het is wat het is.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 20:41 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik doe niet alsof wij bevrijd zijn door de Russen, dat zeg ik echt nergens. Ik zeg alleen dat de Russen aangesloten waren bij de Geallieerden en hun strijd aan het Oostfront voor een belangrijk deel heeft bijgedragen aan het verslaan van Duitsland en daarmee dus ook aan de bevrijding van Europa. Dat er daarna bezetting door de Sovjet-Unie van Oost-Europa volgde, betwist ik ook niet. Dat het prettig was beweer ik evenmin.
Het punt is: zonder de strijd van de Russen/SU is het maar zeer de vraag of Duitsland verslagen had kunnen worden en wij daardoor dus ook bevrijd hadden kunnen worden. Dat de omstandigheden na onze bevrijding een heel stuk plezieriger waren dan voor Oost-Europa, geef ik je natuurlijk alle gelijk in. Het communisme heeft op alle mogelijke manieren gefaald.
Het 'leuke' is dat je zegt dat Duitsland sowieso had verloren omdat de Westerse geallieerden veel meer mankracht en materieel hadden aan het einde van de oorlog. Hoe denk je dat dat komt? Voor een groot deel van de oorlog vocht 75 tot 80% van de Wehrmacht aan het Oostfront. Van de 5 miljoen Duitse dode soldaten is 80% aan het Oostfront gevallen, vier miljoen dus. Vrij logisch dus dat de Westerse geallieerden uiteindelijk veel meer mankracht en materieel hadden aan het eind van de oorlog. Hoe denk je dat de oorlog was verlopen als Duitsland al die capaciteit uitsluitend aan het Westfront kon inzetten?
De consensus is dat de strijd aan het Oostfront bepalend is geweest voor de nederlaag van Duitsland en daarmee de uitkomst van de oorlog. Dat kun je leuk of niet leuk vinden, maar dat is gewoon wat het is.
Je hebt het duidelijk niet gelezen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 12:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het zou toch ook wat raar zijn om juist nu Amerikaanse wapens aan te schaffen?
Ik heb u gezien beste capricia🙂quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb u gezien beste capricia🙂quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
En voormalig burgermeester van Stuttgartquote:Op donderdag 6 maart 2025 10:14 schreef Sabata het volgende:
[..]
de zoon van Erwin Rommel is een historicus geworden, Manfred Rommel.
Klopt. Risico op vertragingen en andere ellende.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 12:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het zou toch ook wat raar zijn om juist nu Amerikaanse wapens aan te schaffen?
Dat is een van de redenen geweest dat het prima was om te leunen op de VS. We voorkwamen zo een wapenwedloop.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 15:02 schreef gwn_een_user het volgende:
nu ik erover nadenk mogen we wel voorzichtig zijn met dit nieuws. herbewapening van duitsland klinkt heel leuk, tot je beseft dat de afd de volgende keer wel eens het land zou kunnen leiden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Daarom: een EU leger. En een EU die zelf aan de touwtjes trekt.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 15:02 schreef gwn_een_user het volgende:
nu ik erover nadenk mogen we wel voorzichtig zijn met dit nieuws. herbewapening van duitsland klinkt heel leuk, tot je beseft dat de afd de volgende keer wel eens het land zou kunnen leiden
En dan een gekozen EU?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 15:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daarom: een EU leger. En een EU die zelf aan de touwtjes trekt.
Ok, maar hoe voorkomt dat dan dat er niet alsnog dergelijke partijen aan de macht komen, maar dan op federaal EU-niveau?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 16:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Uiteraard, het bestuur rechtstreeks kiezen.
Je hebt dan (zeker in het begin) natuurlijk grotere versplintering, alhoewel er nu al een aantal overkoepelende samenwerkingsverbanden zijn van de nationale politieke partijen in de EU, dus het ligt voor de hand dat die gaan fuseren.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 16:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ok, maar hoe voorkomt dat dan dat er niet alsnog dergelijke partijen aan de macht komen, maar dan op federaal EU-niveau?
er moet wel een gekozen president komen en niet perse op iedere post een vrouw omdat het zo woke is, overal een vrouw of een gekleurde persoon , dat is wel echt linksquote:
Maar hoe voorkom je daarmee dat er bepaalde partijen aan de macht komen, die dan niet de scepter zwaaien over een nationaal leger, maar een heel EU-leger tot hun beschikking hebben?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 16:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt dan (zeker in het begin) natuurlijk grotere versplintering, alhoewel er nu al een aantal overkoepelende samenwerkingsverbanden zijn van de nationale politieke partijen in de EU, dus het ligt voor de hand dat die gaan fuseren.
Maar om het een eerlijk speelveld te houden, moet je regionaal gaan werken, op het niveau van de provincies. Je zou de landen als machtsblokken zo snel mogelijk uit willen faseren. Dat is het grootste struikelblok.
Als de EU dan wetten maakt, is het aan de provincies om die uit te voeren. En ook subsidies hoogstens op dat niveau verstrekken.
dit hoeft totaal niet, alleen aantal zaken als veiligheid, immigratie en buitenland beleid moet op eU niveau, voor de rest kun je prima staten hun eigen autonomie houden.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 16:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt dan (zeker in het begin) natuurlijk grotere versplintering, alhoewel er nu al een aantal overkoepelende samenwerkingsverbanden zijn van de nationale politieke partijen in de EU, dus het ligt voor de hand dat die gaan fuseren.
Maar om het een eerlijk speelveld te houden, moet je regionaal gaan werken, op het niveau van de provincies. Je zou de landen als machtsblokken zo snel mogelijk uit willen faseren. Dat is het grootste struikelblok.
Als de EU dan wetten maakt, is het aan de provincies om die uit te voeren. En ook subsidies hoogstens op dat niveau verstrekken.
Hoe voorkom je dat nu in nationale landen?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar hoe voorkom je daarmee dat er bepaalde partijen aan de macht komen, die dan niet de scepter zwaaien over een nationaal leger, maar een heel EU-leger tot hun beschikking hebben?
quote:Daarnaast: hoe zorg je nog voor evenredige vertegenwoordiging van alle lidstaten? 66% van de gehele EU-populatie woont slechts in Duitsland, Spanje, Itali, Frankrijk en Polen. Ga je dan een soort kiesmannenstelsel als in de VS invoeren?
Dan verwacht ik dat je als Nederlander voortaan nog de keuze hebt tussen een Duitser, Pool, Fransman, Italiaan of Spanjaard als president. Ja, er zullen vast ook bijvoorbeeld Nederlanders, Belgen, Oostenrijkers, Tsjechen of Finnen een gooi naar het presidentschap kunnen doen, maar die acht ik bij voorbaat kansloos.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 16:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er moet wel een gekozen president komen en niet perse op iedere post een vrouw om dat het zo modern is, overal een vrouw of een gekleurde persoon , dat is wel echt links
het beste is dat een Est nu president gaat worden, daar heeft Poetin een hekel aanquote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:25 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dan verwacht ik dat je als Nederlander voortaan nog de keuze hebt tussen een Duitser, Pool, Fransman, Italiaan of Spanjaard als president. Ja, er zullen vast ook bijvoorbeeld Nederlanders, Belgen, Oostenrijkers, Tsjechen of Finnen een gooi naar het presidentschap kunnen doen, maar die acht ik bij voorbaat kansloos.
Dan kun je als EU-burger uit de landen die tot de overige 34% van de EU-bevolking behoren maar beter stemmen op de kandidaat uit een van die vijf landen die het meest je voorkeur heeft, om nog een beetje invloed te hebben. Of ze moeten, zoals gezegd, een vorm van het kiesmannenstelsel uit de VS hanteren.
Ook verwacht ik van zijn levensdagen niet dat bijvoorbeeld een Fransman ooit op een Duitser of Pool gaat stemmen i.p.v. op de eigen Franse kandidaat, om maar wat te noemen.
quote:EU-lidstaat sinds 1995, lid van de eurozone sinds 1999, lid van de Schengenzone sinds 2001 en meer over de rol van Finland in de EU.
quote:What Countries Were Part of the Soviet Union?
Russia. ...
Ukraine. ...
Belarus. ...
Moldova. ...
Kazakhstan. ...
The Baltic States: Estonia, Latvia and Lithuania. ...
Central Asian Countries: Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan. ...
Transcaucasian Countries: Armenia, Azerbaijan and Georgia.
8 mrt 2022
quote:Estland is lid van de Europese Unie sinds 2004 en lid van de eurozone sinds 2011. Het land heeft zeven Europarlementarirs en is n keer voorzitter geweest van de Raad, van juli tot december 2017.
De Etste Kadri Simson is de Eurocommissaris voor Energie.
Dat is dan toch het doel? Een coalitieregering die dat kan bepalen?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar hoe voorkom je daarmee dat er bepaalde partijen aan de macht komen, die dan niet de scepter zwaaien over een nationaal leger, maar een heel EU-leger tot hun beschikking hebben?
Daarom moet je dus van die lidstaten af. De leden van het bestuur rechtstreeks kiezen, dus niet per land. En de EU moet dan ook zaken gaan doen met de provincies, niet de landen. Dus de macht van de nationale kopstukken overhevelen naar de gekozen bestuurders en die verder zoveel mogelijk negeren.quote:Daarnaast: hoe zorg je nog voor evenredige vertegenwoordiging van alle lidstaten? 66% van de gehele EU-populatie woont slechts in Duitsland, Spanje, Itali, Frankrijk en Polen. Ga je dan een soort kiesmannenstelsel als in de VS invoeren?
In het begin wel, ja. Maar dat verandert. Hoe sneller we het belang van de landen kunnen afzwakken, hoe beter. Dan krijg je daarna wel nog een verdeling naar taal en cultuur, maar tegen die tijd voelen we ons allemaal Europeaan.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:25 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dan verwacht ik dat je als Nederlander voortaan nog de keuze hebt tussen een Duitser, Pool, Fransman, Italiaan of Spanjaard als president. Ja, er zullen vast ook bijvoorbeeld Nederlanders, Belgen, Oostenrijkers, Tsjechen of Finnen een gooi naar het presidentschap kunnen doen, maar die acht ik bij voorbaat kansloos.
Dan kun je als EU-burger uit de landen die tot de overige 34% van de EU-bevolking behoren maar beter stemmen op de kandidaat uit een van die vijf landen die het meest je voorkeur heeft, om nog een beetje invloed te hebben. Of ze moeten, zoals gezegd, een vorm van het kiesmannenstelsel uit de VS hanteren.
Ook verwacht ik van zijn levensdagen niet dat bijvoorbeeld een Fransman ooit op een Duitser of Pool gaat stemmen i.p.v. op de eigen Franse kandidaat, om maar wat te noemen.
Nou, niet.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:09 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Hoe voorkom je dat nu in nationale landen?
[..]
Roulerende voorzitters.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Daarnaast: hoe zorg je nog voor evenredige vertegenwoordiging van alle lidstaten? 66% van de gehele EU-populatie woont slechts in Duitsland, Spanje, Itali, Frankrijk en Polen. Ga je dan een soort kiesmannenstelsel als in de VS invoeren?
Tja, dat heb je met een democratie. Die is er voor de meerderheid. Zodra de meerderheid van bevolking fascisten zijn geworden, mogen die regeren.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nou, niet.
Er werd echter gesteld dat je misschien wel voorzichtig moet zijn met het herbewapenen van Duitsland, omdat het nu leuk klinkt maar er ook zomaar een partij als AfD aan de macht kan komen.
De oplossing daarvoor was "daarom een EU-leger en een EU die zelf aan de touwtjes trekt". Maar wat belet een AfD-achtige partij (met kiezers uit allerlei EU-staten) om dan niet alsnog aan de macht te komen, maar dan in EU-verband waardoor ze meteen een gigantisch federaal leger tot hun beschikking hebben in plaats van alleen een nationaal Duits leger?
Tja, misschien heb je gelijk hoor. Ik denk echter dat het een volledig onhaalbare utopie is.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In het begin wel, ja. Maar dat verandert. Hoe sneller we het belang van de landen kunnen afzwakken, hoe beter. Dan krijg je daarna wel nog een verdeling naar taal en cultuur, maar tegen die tijd voelen we ons allemaal Europeaan.
juist, een poosje stoppen met bramen, paardebloemen en vlinders tellen , stikstof opmeten , biomassa installaties openen, kerncentrales sluiten en op snelwegen zittenquote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja, dat heb je met een democratie. Die is er voor de meerderheid. Zodra de meerderheid van bevolking fascisten zijn geworden, mogen die regeren.
Als je dat wilt voorkomen, moeten de linkse partijen stoppen met dat klimaatgedoe en zich weer gaan richten op een sociaal beleid. Dan heeft de kiezer weer wat te kiezen.
Ja, maar jij zei: "daarom een EU-leger en een EU die zelf aan de touwtjes trekt". Wat lost dat in deze op?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja, dat heb je met een democratie. Die is er voor de meerderheid. Zodra de meerderheid van bevolking fascisten zijn geworden, mogen die regeren.
Als je dat wilt voorkomen, moeten de linkse partijen stoppen met dat klimaatgedoe en zich weer gaan richten op een sociaal beleid. Dan heeft de kiezer weer wat te kiezen.
Dat is net een voordeel van veel keuze en mensen die niet op je lip zitten. En dat je groot kunt denken.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, misschien heb je gelijk hoor. Ik denk echter dat het een volledig onhaalbare utopie is.
In Belgi, een democratisch land met minder dan 12 miljoen inwoners, voelen de Vlamingen en Walen zich al steeds minder verwant met elkaar. En die wonen naast elkaar op een relatief klein stukje land en delen een gezamenlijke geschiedenis.
Hoeveel zou een Spanjaard zich verwant voelen met een Pool, om maar eens iets te noemen? En als je zelfs binnen Spanje kijkt: hoe Spaans voelen Basken en Catalanen zich?
Laten we Joegoslavi maar helemaal buiten beschouwing laten, we weten allemaal wat een succes dat was.
Je bedoelt, op het wereldtoneel? Dat we assertief kunnen reageren en niet over ons heen hoeven te laten lopen?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:03 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, maar jij zei: "daarom een EU-leger en een EU die zelf aan de touwtjes trekt". Wat lost dat in deze op?
Kun je dit verder toelichten? Ik zie niet wat je met bovenstaande nu exact zegt of welk punt je maakt.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is net een voordeel van veel keuze en mensen die niet op je lip zitten. En dat je groot kunt denken.
Nee, er werd een punt gemaakt of de herbewapening van Duitsland wel zo'n goed idee is, als je bedenkt dat een AfD daar ook aan de macht kan komen. Jij antwoordt daarop "daarom een EU-leger en een EU die zelf aan de touwtjes trekt". Daarmee lijk je dat als een oplossing voor dat gestelde issue aan te dragen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt, op het wereldtoneel? Dat we assertief kunnen reageren en niet over ons heen hoeven te laten lopen?
En als je niet wilt dat de fascisten aan de macht komen, moet je er voor zorgen dat de bevolking het goed heeft, zodat ze niet radicaliseren.
Nou, in Belgi is het idee, dat de Vlamingen het geld verdienen en de Walloniers hun hand ophouden. Daar zit een kern van waarheid in, maar dan kun je beter proberen de situatie voor de Walloniers te verbeteren, dan ze er uit proberen te schoppen. Maar populisme verkoopt en heeft de standpunten verhard, dus dan wordt het alleen maar erger.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:07 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kun je dit verder toelichten? Ik zie niet wat je met bovenstaande nu exact zegt of welk punt je maakt.
Ik weet weer waarom het een slecht idee is met jou in discussie te gaan.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:12 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, er werd een punt gemaakt of de herbewapening van Duitsland wel zo'n goed idee is, als je bedenkt dat een AfD daar ook aan de macht kan komen. Jij antwoordt daarop "daarom een EU-leger en een EU die zelf aan de touwtjes trekt". Daarmee lijk je dat als een oplossing voor dat gestelde issue aan te dragen.
Dus: waarom zou dat een oplossing zijn m.b.t. dat gestelde issue?
Als het in Belgi, een klein stukje land met drie talen en minder dan 12 miljoen inwoners al niet lukt, waarom denk je dan dat dat in de EU met 440 miljoen inwoners, 24 talen en inwoners die in bepaalde gevallen duizenden kilometers uit elkaar wonen wel kan lukken?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou, in Belgi is het idee, dat de Vlamingen het geld verdienen en de Walloniers hun hand ophouden. Daar zit een kern van waarheid in, maar dan kun je beter proberen de situatie voor de Walloniers te verbeteren, dan ze er uit proberen te schoppen. Maar populisme verkoopt en heeft de standpunten verhard, dus dan wordt het alleen maar erger.
Als je het in 10 verschillende provincies verdeeld, die samen met veel andere provincies allemaal lid zijn van de EU, is dat helemaal niet meer spannend. Dan kunnen de politici zich richten op de lokale problemen en proberen de baas van de EU te worden.
Gelukkig zijn andere mensen wel slim genoeg om het te begrijpen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als het in Belgi, een klein stukje land met drie talen en minder dan 12 miljoen inwoners al niet lukt, waarom denk je dan dat dat in de EU met 440 miljoen inwoners, 24 talen en inwoners die in bepaalde gevallen duizenden kilometers uit elkaar wonen wel kan lukken?
dat heeft de USA ook he , om over china of India maar niet te sprekenquote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als het in Belgi, een klein stukje land met drie talen en minder dan 12 miljoen inwoners al niet lukt, waarom denk je dan dat dat in de EU met 440 miljoen inwoners, 24 talen en inwoners die in bepaalde gevallen duizenden kilometers uit elkaar wonen wel kan lukken?
Prima dat je overgaat op persoonlijke aanvallen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gelukkig zijn andere mensen wel slim genoeg om het te begrijpen.
Begrijpelijk standpunt van Frankrijk.quote:
Hoe denk je dat China en India landen zijn geworden? Op democratische wijze in overleg met elkaar?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat heeft de USA ook he , om over china of India maar niet te spreken
nou ik hou niet van oorlog , maar nu zullen weer helaas niet aan ontkomen en dan kan je t maar beter goed doenquote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:51 schreef Repentless het volgende:
[..]
Hoe denk je dat China en India landen zijn geworden? Op democratische wijze in overleg met elkaar?
Of zat er misschien wat zware onderdrukking en dwang van de Britten in India en de communisten in China bij, met bijbehorende bloedige burgeroorlogen?
https://www.euractiv.com/(...)-satellite-launcher/quote:Kourou, Frans-Guyana, 6 maart 2025 - De door Airbus gebouwde CSO-3 (Composante Spatiale Optique) aardobservatiesatelliet voor de Franse strijdkrachten is succesvol gelanceerd door Arianespace tijdens de eerste commercile vlucht van Ariane 6 vanaf de Europese ruimtehaven in Kourou.
Lionel Suchet, CEO van CNES zei: "Ik ben verheugd met de succesvolle lancering van CSO-3, een satelliet die de Franse defensie bedient namens CNES en DGA, gebouwd door Airbus Defence and Space in samenwerking met Thales Alenia Space.
Het succes van deze lancering, op de eerste commercile missie van Ariane 6, is uitstekend nieuws op verschillende punten en getuigt van Europese en Franse excellentie in de ruimtevaartsector, in dienst van onze burgers.
Met de lancering van deze derde CSO-satelliet biedt CNES operationele ondersteuning aan het Franse ministerie van Defensie in zijn streven om zijn ruimtevaartcapaciteiten te vernieuwen
quote:Euractiv 3 maart 2025
Euractiv is onderdeel van het Trust Project
Europa is weer begonnen met onafhankelijke ruimtelanceringen, met de eerste commercile vlucht van de Europese Ariane 6-raket die vandaag om 17:24 uur CET zal plaatsvinden vanaf Kourou, Frans-Guyana.
Sinds de pensionering van Ariane 5 in juli 2023 en het einde van Europa's ruimtepartnerschap met de Russische Sojoez-raket, heeft de EU geen onafhankelijke capaciteit meer om militaire of institutionele satellieten te lanceren. Nu, na een succesvolle test in juli 2024, wil Ariane 6 dat veranderen.
De eerste missie van de raket is om de Franse CSO-3 spionage-satelliet op een hoogte van 800 km te lanceren.
Deze satelliet zal naar verwachting de militaire operaties van het land in de lucht, op zee en op het land versterken en tegelijkertijd noodhulpacties faciliteren, zoals die na Cyclone Chido in Mayotte afgelopen december.
"De CSO-3 stelt ons in staat om gebieden te monitoren die wij als gevoelig of onstabiel beschouwen.
Dit betekent dat we bepaalde crises kunnen identificeren en anticiperen," legde algemeen wapeningenieur Michel Sayegh uit tijdens een persconferentie vorige week, zoals gerapporteerd door Libration .
Airiane 6 heeft al 32 missies op de planning staan, waaronder het in 2025 in een baan om de aarde brengen van meerdere satellieten voor de Europese Commissie: Metop-SG-A1 voor het volgen van het weer, Sentinel-1D voor aardobservatie en twee Galileo-navigatiesatellieten - het Europese antwoord op GPS.
Ja, Trump zit helemaal niet te wachten op een sterke EU. Integendeel. Hij wil gewoon dat we hem inhuren voor de militaire steun. America World Police. Dat we onze achterstallige rekening voor de geleverde diensten betalen. En dat we alleen Amerikaanse wapens kopen, "omdat het in NAVO verband allemaal wel samen moet werken met de andere wapens."quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:45 schreef PirE het volgende:
[..]
Begrijpelijk standpunt van Frankrijk.
Het genoemde Zwitserland loopt vaak te zeuren over leveringen van wapens/munitie omdat het wel binnen hun neutraliteit moet passen (niet offensief enzo). Dan ben je weer overgeleverd aan een externe partij.
Ik hou ook niet van oorlog.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik hou niet van oorlog , maar nu zullen weer helaas niet aan ontkomen en dan kan je t maar beter goed doen
productiecapaciteit en staal fabrieken zat , dus kom maar door met die orders dan
ik geloof dat er al een gezamelijk defensie heel erg druk isquote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik hou ook niet van oorlog.
Maar hoe gaan we die eenheid bereiken waarin we ons "allemaal Euopeaan" voelen? Gaat vanzelf? Onder dwang?
quote:Onder druk wordt alles vloeibaar, never waste a good crisis, elk nadeel heb z'n voordeel, .
Ja, militaire samenwerking tussen landen. Net als binnen de Navo al decennia gebeurt. Top dus, goed idee.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik geloof dat er al een gezamelijk defensie heel erg druk is
Frankrijk en UK doen de nucleare en satelliet kant en Duitsland en Polen de hardware, de rest mag dokken
als je een EU legertop hebt dan heb je toch een gezamelijk legerquote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:12 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, militaire samenwerking tussen landen. Net als binnen de Navo al decennia gebeurt. Top dus, goed idee.
Daar ging het echter niet over. Het ging over een federale EU en EU-leger.
Nee, dan heb je een samenwerkingsverband tussen de legers van de afzonderlijke EU-lidstaten. Vergelijkbaar met de Navo dus. Uitstekend, vooral doen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je een EU legertop hebt dan heb je toch een gezamelijk leger
okquote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, dan heb je een samenwerkingsverband tussen de legers van de afzonderlijke EU-lidstaten. Vergelijkbaar met de Navo dus. Uitstekend, vooral doen.
Dat is iets anders dan een federaal EU-leger.
Wat is er mis met militaire samenwerking met Rusland?quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Partijen die in de TK oproepen om militair samen te werken met de Russische defensie zijn wmb de eerste kandidaat.
Na de Koude Oorlog hebben we nauwe samenwerking decennialang geprobeerd. Dat heeft o.a. de invallen in Georgi en Oekrane niet voorkomen. Waarom zou dat nu wel gaan werken?quote:Op maandag 10 maart 2025 17:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat is er mis met militaire samenwerking met Rusland?
In het verleden stonden we bijna altijd tegenover elkaar en dat heeft alleen maar tot miljoenen doden geleid.
Laten we het eens over een andere boeg gooien en gaan samenwerken.
Omdat het feit dat we tegenover elkaar staan heeft geleid tot die oorlogen.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Na de Koude Oorlog hebben we nauwe samenwerking decennialang geprobeerd. Dat heeft o.a. de invallen in Georgi en Oekrane niet voorkomen. Waarom zou dat nu wel gaan werken?
Meer Europese samenwerking, zoals Oekrane wil, was toch juist de reden voor de Russische inval?quote:Op maandag 10 maart 2025 17:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat het feit dat we tegenover elkaar staan heeft geleid tot die oorlogen.
Zowel Hitler als Napoleon hebben Rusland aangevallen via Oekraine vanwege de strategische ligging.
Dus toen George W Bush besloot dat Oekraine bij de NAVO moest komen zag Rusland dit als een militaire dreiging.
Laten we elkaar gewoon respecteren en meer samenwerken op Europees niveau en minder op transatlantisch.
Je kan de NAVO lastig als een bondgenoot van Rusland zienquote:Op maandag 10 maart 2025 18:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Meer Europese samenwerking, zoals Oekrane wil, was toch juist de reden voor de Russische inval?
De NAVO was tot de Russische inval amper aan de orde. Het ging echt om meer integratie met de EU.quote:Op maandag 10 maart 2025 18:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je kan de NAVO lastig als een bondgenoot van Rusland zien
Waarom had Rusland dan geen problemen met Finland bij de EU?quote:Op maandag 10 maart 2025 18:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De NAVO was tot de Russische inval amper aan de orde. Het ging echt om meer integratie met de EU.
Toen was Rusland vermoedelijk te zwak om veel te doen.quote:Op maandag 10 maart 2025 18:09 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom had Rusland dan geen problemen met Finland bij de EU?
Zou kunnen maar ik denk het niet.quote:Op maandag 10 maart 2025 19:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Toen was Rusland vermoedelijk te zwak om veel te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |