quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:35 schreef yessie234 het volgende:
Wat een verhalen er omheen nu weer, terwijl het weren van automobiliteit bij nieuw te bouwen woonwijken, alleen ingegeven is door het ruimte- en kostenbesparingsaspecten.
Wat is de aanrijd-tijd van brandweer, ambulance en politie daar?
En met spoed een monteur als de shit aan is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets bassaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Komt maar met de bakfiets of 'licht electisch voertuig'quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En met spoed een monteur als de shit aan is.
Nee mag allemaal niet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:55 schreef yessie234 het volgende:
En dan wordt je aangereden door zo'n fatbike zodat je de rest van leven in een rolstoel zit, mag je dan ook niet voor je deur parkeren? Moet je dan maar verhuizen? Of van riksja-taxivervoer gebruik maken.
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.quote:Op maandag 3 maart 2025 22:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn minder valide meer gebaat bij een autoluwe samenleving dan bij een autovriendelijke. Veel minder valide kunnen namelijk niet autorijden. Zij hebben meer aan betere alternatieven en ruimere stoepen dan aan parkeerplaatsen. Minder valide die wel vrijheid en zelfstandigheid krijgen van een auto zouden wel voorrang moeten krijgen. Misschien kunnen we iets bedenken als invalide parkeerplaatsen. Een bord met een p en een rolstoel bijvoorbeeld.
Waarom zouden we mensen met een probleem waar ze zelf niks aan kunnen doen uit moeten sluiten? Ze hebben het al zwaar genoeg man.quote:Op maandag 3 maart 2025 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat een geleuter. Hij behoort niet tot de doelgroep omdat "vanwege het groen" en "auto nodig hebben" voor "de transfers" niet samengaat blijkbaar. Ook een invalide zou zoiets moeten snappen.
Ook als je invalide bent, hoe erg dat ook is kan je niet de cake hebben en tevens eten. Dat geldt voor ons allen, inclusief de invalide medemens helaas. Hoe zielig en mensonwaardig dat ook is. Gelukkig woont ie momenteel ergens. Dan moet ie het met wat minder groen doen. Het is niet anders.
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Het zijn vooral de autofabrikanten die er goed aan kunnen verdienen, zie de VS. De mobiliteit daar is erdoor zelfs extreem verslechterd. Goed initiatief om autoluwe wijken te introduceren, al is het maar om aan te tonen dat er alternatieven zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Aangeprate mobiliteitsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
Elk huis een ziekenhuis Dan maar? Nee, dergelijke nonsense en doorgedreven slachtofferschap heeft geen plaats imo. Er zijn alternatieve woonmogelijkheden voor zwaar gehandicapten. Het is Niet zo dat er nu opeens geen redelijke woonmogelijken voorhanden zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom zouden we mensen met een probleem waar ze zelf niks aan kunnen doen uit moeten sluiten? Ze hebben het al zwaar genoeg man.
Dan zal hij terecht in een andere wijk moeten vertoeven.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zijn vooral de autofabrikanten die er goed aan kunnen verdienen, zie de VS. De mobiliteit daar is erdoor zelfs extreem verslechterd. Goed initiatief om autoluwe wijken te introduceren, al is het maar om aan te tonen dat er alternatieven zijn.
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.
Aan de rand. Waar je woont is wel auto vrij.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.
Dikke prima wat mij betreft, ben benieuwd hoe het zal zijn met de animo er te gaan wonen en wat men Dan ervaart aan leefbaarheid in de wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:08 schreef Pendora het volgende:
[..]
Aan de rand. Waar je woont is wel auto vrij.
Niemand die voor z’n plezier in zo’n flat woont.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:08 schreef Basp1 het volgende:
En het gezever dat de luie bewoners graag voor de deur parkeren, dat is dan vergelijkbaar met grote galerij flats waar je ook 5 minuten van je voordeur tot je autodeur over doet.
Dan is in de opzet van de wijk het parkeren gescheiden van de woonfunctie.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:25 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Niemand die voor z’n plezier in zo’n flat woont.
Gelijkvloers wonen lijkt me juist een verademing eerlijk gezegd en bungalows zijn in de randstad in essentie niet te krijgen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
Een en al onzin in dezr post.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.
Dat is niet het enige, het moet je nog een goed gevoel geven ook.
Aangeprate mobilitietsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
Eeeeeen we gaan weer ridiculiseren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Elk huis een ziekenhuis Dan maar? Nee, dergelijke nonsense en doorgedreven slachtofferschap heeft geen plaats imo. Er zijn alternatieve woonmogelijkheden voor zwaar gehandicapten. Het is Niet zo dat er nu opeens geen redelijke woonmogelijken voorhanden zijn.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:28 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Een en al wereldvreemd jouw reactie.
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:23 schreef Cupfighter het volgende:
Het is wel de toekomst in een nieuwe wijk hier gaan ze dat ook doen,
Dat is in principe wel deze wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.
In een dorp, kleine stad: forget it.
Ik zeg ook niet dat het hier niet kan werken, ik zeg onder voorwaaren. Zie deel 1quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is in principe wel deze wijk.
Op dezelfde manier als toen er nog geen automobielen waren. Toen spelende kinderen nog niet werden weggejaagd door van ver komende pottenkijkende luie automobilisten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Toevallig woon ik in zo'n 'flat / appartement' en ben daar net als het gros van m'n buren prima content mee. Men vergeet voor het gemak ook vaak dat 'gezin met thuiswonende kinderen' slechts een subset is van de huishoudens in Nederland.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Ja ik kan de groene opzet ook niet echt ontwaren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:35 schreef yessie234 het volgende:
Wat een verhalen er omheen nu weer, terwijl het weren van automobiliteit bij nieuw te bouwen woonwijken, alleen ingegeven is door het ruimte- en kostenbesparingsaspecten.
Wat is de aanrijd-tijd van brandweer, ambulance en politie daar?
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als jullie alle drie gewoon even hadden gelezen in het plan, dan hadden jullie gewoon gezien dat er voorzieningen zijn voor bezorgers, brandweer, politie en bijvoorbeeld de loodgieter. En juist omdat alleen die er in mogen, is er altijd plek voor ze.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En met spoed een monteur als de shit aan is.
Nog zo´n giller van de Nederlandse stedenbouw tegenwoordig. Door de inbreiding worden de steden één groot hitte-eiland en anderzijds wil men alleen inzetten op passieve koelingsmaatregelen, dit terwijl de woningen helemaal niet gebouwd zijn op ventilatie en we door de opwarmende stad veel meer nachten krijgen waarin je je raam niet open wil zetten (laat staan door de luchtkwaliteit / geluidsoverlast).quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik kan de groene opzet ook niet echt ontwaren.
Wat ik vooral zie is heel veel steen en heel weinig park. Het gevoel bekruipt mij dat de gemeente gevallen is voor de praatjes van de ontwikkelaar en dat die nu extra woningen neer kan zetten met een lage parkeernorm wat een lekkere planoptimalisatie is.
Wij hebben hetzelfde gedaan door met ene bullshitverhaal van deelauto's aan te komen. Scheelde 40 parkeerplaatsen in de bak a ¤30k per stuk, tel uit je winst. Dan nog een lulverhaal over pocketparks en er konden weer 4 verdiepingen erbij. Die pocketparks worden gewoon grasveldjes van 5 bij 10 met een bankje en laagwaardig groen maar op de renders ziet het er goed uit met allerlei bloemen en bomen etc.
Een goede autoluwe wijk heeft (bijna) alle voorzieningen op loopafstand/fietsafstand. Dus hoe ver je dan moet lopen naar je auto is enkel belangrijk in het weekend als je naar familie gaat of eens een keer naar de Ikea, omdat je de rest gewoon met de fiets doet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.
Als je kinderen te voet naar school kunnen en de supermarkt ook in de wijk is, dan heb je enkel nog eventueel voor je werk de auto nodig. En er zijn ontzettend veel mensen die in Utrecht wonen en in Amsterdam werken, en elke dag met de trein pendelen. Voor die mensen is dit een ideale woonplek, omdat het vlak bij het centraal station is.quote:Naast woningen komen er winkels, horeca, kinderopvang, kantoren, sportvoorzieningen en twee supermarkten. Ook worden er twee basisscholen, een middelbare school, twee gezondheidscentra en een buurtcentrum gebouwd. Langs het Merwedekanaal komt een park.
Een wijk vlak bij Utrecht CS met nieuwbouwwoningen? Ik denk dat ze al verkocht waren voordat er begonnen was met het leegruimen van de gebouwen die er eerst stonden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dikke prima wat mij betreft, ben benieuwd hoe het zal zijn met de animo er te gaan wonen en wat men Dan ervaart aan leefbaarheid in de wijk.
Klopt dat ben ik met je eensquote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.
In een dorp, kleine stad: forget it.
Ja dat kan natuurlijk niet want die worden uitbesteed en als de wijk gebouwd wordt krijgen de vervoerders geen passagiers en dus geen inkomsten. De korte termijn markt denken van onze bestuurders stimuleert nu niet het voortijdig ontwikkelen van ov in nieuwe wijken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het hier niet kan werken, ik zeg onder voorwaaren. Zie deel 1
En de eerste fout is al gemaakt: er wonen al mensen maar geen bushalte voor de wijk.
Er komen gewoon ontheffingen (en speciale doodlopende straten de wijk in met parkeerplekken) voor bezorgers. Je wasmachine kan je dus gewoon laten bezorgen, en je boodschappen ook. Of je haalt ze bij de supermarkt in de buurt, waar je langs loopt als je de kinderen naar een van de twee lagere scholen gebracht hebt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.
Dat is niet het enige, het moet je nog een goed gevoel geven ook.
Aangeprate mobilitietsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
En wat zorgt voor koelere steden? Meer ruimte voor groen, minder asfalt en auto's. Wat zorgt voor betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast? Minder auto's.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nog zo´n giller van de Nederlandse stedenbouw tegenwoordig. Door de inbreiding worden de steden één groot hitte-eiland en anderzijds wil men alleen inzetten op passieve koelingsmaatregelen, dit terwijl de woningen helemaal niet gebouwd zijn op ventilatie en we door de opwarmende stad veel meer nachten krijgen waarin je je raam niet open wil zetten (laat staan door de luchtkwaliteit / geluidsoverlast).
Jij hebt al foto's van de autoluwe wijk in Utrecht? Dat is knap, aangezien gisteren de eerste paal de grond in is gegaan!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.
Dat is zuur, maar een dusdanige edge case dat het geen diskwalificatie is voor dit project. Nogmaals: de meeste minder valide zijn beter af in een autoluwe/vrije omgeving en hoogwaardige alternatieven.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.
Stoepranden zijn een enorme beperking voor mensen in een rolstoel. Als ze die autoluwe wijk net zo aanleggen als de autoluwe straat waar ik woon, dan maken ze alles gelijkvloers. En daarmee juist veel beter voor mensen in een rolstoel.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:57 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is zuur, maar een dusdanige edge case dat het geen diskwalificatie is voor dit project. Nogmaals: de meeste minder valide zijn beter af in een autoluwe/vrije omgeving en hoogwaardige alternatieven.
Not Just Bikes had ook een aflevering over hoe in Nederland tegenwoordig vaak de stoep wordt doorgetrokken en dat de auto over de stoep moet. Dit geeft onbewust al aan dat de voetgangers prio hebben en forceert de auto om af te remmen. En is inderdaad veel vriendelijker voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:01 schreef knoopie het volgende:
[..]
Stoepranden zijn een enorme beperking voor mensen in een rolstoel. Als ze die autoluwe wijk net zo aanleggen als de autoluwe straat waar ik woon, dan maken ze alles gelijkvloers. En daarmee juist veel beter voor mensen in een rolstoel.
En hoe wil jij dat handhaven? Als dienstverkeer erin kan dan kun je er vergif op nemen dat er ook ander verkeer naar binnen rijdt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:28 schreef knoopie het volgende:
Als jullie alle drie gewoon even hadden gelezen in het plan, dan hadden jullie gewoon gezien dat er voorzieningen zijn voor bezorgers, brandweer, politie en bijvoorbeeld de loodgieter. En juist omdat alleen die er in mogen, is er altijd plek voor ze.
Ceremonieel joh. Check deel 1 van dit topic en anders hier: clickquote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
Jij hebt al foto's van de autoluwe wijk in Utrecht? Dat is knap, aangezien gisteren de eerste paal de grond in is gegaan!
Wel door paard en wagen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Op dezelfde manier als toen er nog geen automobielen waren. Toen spelende kinderen nog niet werden weggejaagd door van ver komende pottenkijkende luie automobilisten.
Voor pakketjesquote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En hoe wil jij dat handhaven? Als dienstverkeer erin kan dan kun je er vergif op nemen dat er ook ander verkeer naar binnen rijdt.
Eten bezorgen en wasmachines/verhuizingen:quote:Logistieke hubs
Merwede moet niet alleen voor inwoners bereikbaar zijn, maar ook voor goederen en pakketjes. De meeste logistiek gaat plaatsvinden via twee logistieke hubs, vindbaar in twee van de vier parkeergarages. De hubs bieden ruimte voor het parkeren van grotere bestelbussen (laden en lossen). Je vindt hier ook pakketwanden voor kleine en middelgrote pakketjes en twee servicewinkels met balie voor de uitgifte van grotere pakketten en hulp bij retourneren. In de hubs vind je tevens transportmiddelen om je grotere pakketten of spullen vanuit de parkeergarage of servicewinkel naar je voordeur te vervoeren. In deze hubs vind je:
een servicebalie waar bewoners terecht kunnen voor het retourneren en ophalen van grotere pakketten
pakketwanden voor het ophalen en retourneren van kleine en middelgrote pakketjes
ruimte voor ter beschikking staande ondersteunende transportmiddelen, bijvoorbeeld bolderkarren, rolcontainers of lichte elektrische voertuigen (LEV’s)
de buurtconciërge, functionerend als ogen en oren van de wijk, heeft als thuisbasis één van de twee servicewinkels.
Hoe ze het precies handhaven weet ik niet. Maar in Utrecht centrum hebben ze daar al jaren ervaring mee.quote:Goederenvervoer & logistiek
Maaltijd- en boodschappenbezorgers op e-bikes en kleine elektrische voertuigen tot 1,30 meter breed mogen het autovrije gebied in. Voor uitzonderingen zoals grote leveringen en verhuizingen kan bij de gemeente een ontheffing worden aangevraagd om het binnengebied in te mogen rijden.
Het 'beste' argument tegen een autovrije zone is het asociale gedrag van veel automobilisten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En hoe wil jij dat handhaven? Als dienstverkeer erin kan dan kun je er vergif op nemen dat er ook ander verkeer naar binnen rijdt.
Er is al een blok klaar.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik kan de groene opzet ook niet echt ontwaren.
Wat ik vooral zie is heel veel steen en heel weinig park. Het gevoel bekruipt mij dat de gemeente gevallen is voor de praatjes van de ontwikkelaar en dat die nu extra woningen neer kan zetten met een lage parkeernorm wat een lekkere planoptimalisatie is.
Wij hebben hetzelfde gedaan door met ene bullshitverhaal van deelauto's aan te komen. Scheelde 40 parkeerplaatsen in de bak a ¤30k per stuk, tel uit je winst. Dan nog een lulverhaal over pocketparks en er konden weer 4 verdiepingen erbij. Die pocketparks worden gewoon grasveldjes van 5 bij 10 met een bankje en laagwaardig groen maar op de renders ziet het er goed uit met allerlei bloemen en bomen etc.
Laten we vandalisme na voetbalwedstrijden voortaan ook maar gewoon legaal maken. Want hoe wil je dat ooit handhaven?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het 'beste' argument tegen een autovrije zone is het asociale gedrag van veel automobilisten.Als het een doodlopende straat is, zal er geen sluipverkeer komen. Laden/lossen kan waarschijnlijk. Tegen langer parkeren zal gehandhaafd moeten worden.
Geen idee waar dat is, maar de eerste zin van het artikel in de OP is letterlijk:quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is al een blok klaar.
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).7438224/]afbeelding[/url] ]
Zorgt wel voor een bewonerscohesie zo... Lekker in je badjas zondagochtend je buurman recht in zn porem kunnen kijken.
quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland.
Ruimere opzet van bebouwing, groen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:55 schreef Gimmick het volgende:
[..]
En wat zorgt voor koelere steden? Meer ruimte voor groen, minder asfalt en auto's. Wat zorgt voor betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast? Minder auto's.
In Oslo en Kopenhagen heb je ook veel van dit soort complexen en daar heb je inderdaad bewonerscohesie. Alsof we als mens geevalueerd zijn om in kleine gemeenschappen te wonen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is al een blok klaar.
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).7438224/]afbeelding[/url] ]
Zorgt wel voor een bewonerscohesie zo... Lekker in je badjas zondagochtend je buurman recht in zn porem kunnen kijken.
Het lijkt heel erg op het appartementencomplex tussen de markt en Tivoli in Utrecht. Maar dat kan toeval zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Geen idee waar dat is, maar de eerste zin van het artikel in de OP is letterlijk:
[..]
Hubs, ontheffingen aanvragen...quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Voor pakketjes
[..]
Eten bezorgen en wasmachines/verhuizingen:
[..]
Hoe ze het precies handhaven weet ik niet. Maar in Utrecht centrum hebben ze daar al jaren ervaring mee.
https://merwede.nl/thema/mobiliteit-en-bereikbaarheid/
Die wordt als eerste wegbezuinigd zodra noodzaak is bij de gemeente. Ergens wordt die geīntegreerd in een andere afdeling en moet ook andere dingen doen en huppa, zooitje op straat.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
de buurtconciërge, functionerend als ogen en oren van de wijk, heeft als thuisbasis één van de twee servicewinkels.
De straat waar ik nu woon was altijd vol met auto's en doorgaand verkeer. Nu is het al een paar jaar een voetgangersgebied. De kinderen spelen inderdaad voor de deur met kinderen uit de hele wijk. Ze hebben een paar lindes gepland en een waterspeelplaats voor de kinderen, en de straat is in de zomer veel koeler dan vroeger. Elke week is er markt, waar de hele wijk op af komt, en waar veel buren tot laat blijven hangen als het mooi weer is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ruimere opzet van bebouwing, groen.
We gaan het zien wat er van komt. Voor bepaald volk zal het prima zijn.
Again: voor een bepaald slag volk zal het prima werken. Persoonlijk lijkt het mij helemaal niks maar ben dan ook geen stadsmens.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In Oslo en Kopenhagen heb je ook veel van dit soort complexen en daar heb je inderdaad bewonerscohesie. Alsof we als mens geevalueerd zijn om in kleine gemeenschappen te wonen.
En nee - het is niet voor iedereen. Maar sommige mensen hebben echt totaal geen inlevingsvermogen hiero. Als hun woon -en mobiliteitswens de enige is.
In tegenstelling tot de rest van Utrecht of Amsterdam waar fietsen helemaal geen probleem zijn. Er zijn 25 000 inpandige fietsenstallingen voor 12 000 bewoners. Natuurlijk zullen er ook fietsen rond zwerven, maar doe niet alsof er niet over fietsenstalling is nagedacht.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
1 ding is wel zeker: fietsenrommelwoestijn zal het straatbeeld worden. Iets wat je totaal niet ziet in de renders.
Noordkant van de wijk naast de Mandelabrug.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Geen idee waar dat is, maar de eerste zin van het artikel in de OP is letterlijk:
[..]
Dit is wederom in een stad met voorzieningen dichtbij met centrumfunctie.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
De straat waar ik nu woon was altijd vol met auto's en doorgaand verkeer. Nu is het al een paar jaar een voetgangersgebied. De kinderen spelen inderdaad voor de deur met kinderen uit de hele wijk. Ze hebben een paar lindes gepland en een waterspeelplaats voor de kinderen, en de straat is in de zomer veel koeler dan vroeger. Elke week is er markt, waar de hele wijk op af komt, en waar veel buren tot laat blijven hangen als het mooi weer is.
Wat mij betreft is het een prima compromis om daarvoor de auto twee straten verderop te moeten parkeren, want er zijn drie supermarkten op loopafstand, de school en kinderopvang is op loopafstand, muziekles en zwembad is 2,5km fietsen. Mijn vrouw gaat met de fiets naar haar werk en ik werk meestal thuis. Het gebeurt regelmatig dat we daardoor de auto twee weken niet gebruiken. Het enige probleem is dat we daardoor wel eens vergeten waar de auto ook al weer stond...
Waarom loop je dan de hele tijd te zeuren in een topic over een nieuwe wijk midden in Utrecht? Er zijn ontzettend veel mensen die heel graag midden in Utrecht willen wonen. En een groot deel daarvan kan prima zonder auto, waarschijnlijk hebben best veel niet eens een rijbewijs. Dat jij je daar niks bij voor kan stellen ligt aan jouw inlevingsvermogen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Again: voor een bepaald slag volk zal het prima werken. Persoonlijk lijkt het mij helemaal niks maar ben dan ook geen stadsmens.
Er zijn al heel veel van dit soort wijken in de wereld. En heel veel mensen zijn daar heel content mee. Dus we kunnen heel goed voorspellen dat het voor heel veel mensen een goede optie gaat zijn.quote:Ga maar bouwen, we zien wel wat de beperkingen en voorwaarden zullen zijn.
En dat is Utrecht ook. Dus wat is je punt?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is wederom in een stad met voorzieningen dichtbij met centrumfunctie.
Dat is niet onderdeel van de autoluwe wijk. Daar zijn gewoon parkeerplaatsen, en een parkeergarage zit er ook onder. Dus niet onderdeel van dit topic.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Noordkant van de wijk naast de Mandelabrug.
Eerste paal, eerste steen is altijd leuk voor de praatjes. In de praktijk is er altijd al wat eerder gedaan.
Rome was ook niet in 1 dag gebouwd in bestaande sterk urbane gebieden kan dit autoluwe nieuwbouw dus zo allemaal ingepast worden..quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is wederom in een stad met voorzieningen dichtbij met centrumfunctie.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die groenlinks stemt een belangrijke baan heeft.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:25 schreef DrDentz het volgende:
Ik zou daar niks kopen, een vereiste is toch wel dat ik de auto dicht bij de deur heb.
Fietsen in AMS en Utrecht op straat geen probleem? Hoe dan? Hele voltijdsdiensten zijn opgetuigd om ze weg te knippen.. Of bedoel je het anders te zeggen?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In tegenstelling tot de rest van Utrecht of Amsterdam waar fietsen helemaal geen probleem zijn. Er zijn 25 000 inpandige fietsenstallingen voor 12 000 bewoners. Natuurlijk zullen er ook fietsen rond zwerven, maar doe niet alsof er niet over fietsenstalling is nagedacht.
Zeker wel dat dit 'in scope' is. Dit is wel aangewezen als de merwedekanaalzone, friendoquote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is niet onderdeel van de autoluwe wijk. Daar zijn gewoon parkeerplaatsen, en een parkeergarage zit er ook onder. Dus niet onderdeel van dit topic.
En hoeveel sleepdiensten heeft men om verkeerd geparkeerde auto's weg te slepen, hoeveel parkeerwachters omdat blijkbaar het een sport is om niet te betalen, enz .quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fietsen in AMS en Utrecht op straat geen probleem? Hoe dan? Hele voltijdsdiensten zijn opgetuigd om ze weg te knippen.. Of bedoel je het anders te zeggen?
Wat is dit voor een vraag? Lijkt mij totaal niet relevant in een voetgangersgebied he.. dan heb je andere problemen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel sleepdiensten heeft men om verkeerd geparkeerde auto's weg te slepen, hoeveel parkeerwachters omdat blijkbaar het een sport is om niet te betalen, enz .
Daar zijn straten voor autoverkeer, parkeerplaatsen voor auto's en een garage. Ja het is onderdeel van het grotere concept, maar het is niet onderdeel van het autoloze deel van de wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeker wel dat dit 'in scope' is. Dit is wel aangewezen als de merwedekanaalzone, friendo
Het is het rode gebied hier, deelgebied 4:
https://www.utrecht.nl/wo(...)st/merwedekanaalzone
Te voet of per fiets kan men toch alles wat men nodig heeft naar de gewenste plek brengen? Dat is ook nog eens mensvriendelijker čn een teken van respect tonen voor de wijk waar men woont.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wel door paard en wagen.
Al hulp gezocht?
Dat was sarcasme. Ja fietsen zijn in grote steden ook een probleem. Maar deze wijk heeft dus ruim twee inpandige fietsstallingen per persoon. Ze zullen ook wel met fietsoverlast te maken krijgen, maar niet in dezelfde mate als de rest van de stad waar deze voorziening niet is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fietsen in AMS en Utrecht op straat geen probleem? Hoe dan? Hele voltijdsdiensten zijn opgetuigd om ze weg te knippen.. Of bedoel je het anders te zeggen?
Ik loop niet te zeuren. Als je in deel 1 heb kunnen lezen heb ik vanuit mijn achtergrond een beetje twijfels over de werking van dit soort wijken. Gisteren genoeg uitgeweid over de voorwaarden daarvan.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:01 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom loop je dan de hele tijd te zeuren in een topic over een nieuwe wijk midden in Utrecht? Er zijn ontzettend veel mensen die heel graag midden in Utrecht willen wonen. En een groot deel daarvan kan prima zonder auto, waarschijnlijk hebben best veel niet eens een rijbewijs. Dat jij je daar niks bij voor kan stellen ligt aan jouw inlevingsvermogen.
Omdat de wereld steeds meer verstedelijkt inderdaad. En waarom ridiculiseer je mensen met een autobehoefte? Alsof ze er in willen slapen. Over inlevingsvermogen gesproken dus. Hou op hoor.quote:[..]
Er zijn al heel veel van dit soort wijken in de wereld. En heel veel mensen zijn daar heel content mee. Dus we kunnen heel goed voorspellen dat het voor heel veel mensen een goede optie gaat zijn.
Inderdaad niet die mensen die graag hun auto het liefst in hun woonkamer zouden parkeren, maar dat is sowieso een soort die steeds minder dominant wordt in de wereld.
Exact. En daarom ben ik ook benieuwd of dit gaat werken en onder welke voorwaarden. Dat is het hele punt ook niet.quote:[..]
En dat is Utrecht ook. Dus wat is je punt?
Ik durf er wel een kratje HJ op te zetten met je Gimmick dat de straat vol gaat staan. Ook hier.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:41 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat was sarcasme. Ja fietsen zijn in grote steden ook een probleem. Maar deze wijk heeft dus ruim twee inpandige fietsstallingen per persoon. Ze zullen ook wel met fietsoverlast te maken krijgen, maar niet in dezelfde mate als de rest van de stad waar deze voorziening niet is.
Je zit dus een probleem te bedenken waar deze wijk beter over heeft nagedacht dan de meeste andere wijken. Dat maakt je gezeur een beetje vermoeiend.
Toch vreemd dat die rondzwervende fietsen om al die grote flats waar je volgens sommige hier niet wilt wonen je dit eigenlijk nooit hebt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 12:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik durf er wel een kratje HJ op te zetten met je Gimmick dat de straat vol gaat staan. Ook hier.
Bepaald gedrag ga je niet tegen.
Zal best, maar waarom is dat dan specifiek relevant voor _dit_ project? Terwijl ze zoveel meer ruimte bieden aan fietsers dan andere projecten? Je kunt dat dan wel bij elk project posten. En als je kijkt rond Vredenburg waar een goede ondergrondse fietsparkeergarage is voor bewoners en bezoekers, valt het aantal losse fietsen relatief mee (gezien de enorme aantallen fietsers die daar rijden)quote:Op dinsdag 4 maart 2025 12:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik durf er wel een kratje HJ op te zetten met je Gimmick dat de straat vol gaat staan. Ook hier.
Bepaald gedrag ga je niet tegen.
Ze denken alleen aan goederen. Waar is het geregeld dat de monteur met allerhande spullen die nodig kunnen zijn met spoed jouw adres kan bezoeken? In het centrum hebben ze er járen ervaring mee. Negatieve wel te verstaan.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Voor pakketjes
[..]
Eten bezorgen en wasmachines/verhuizingen:
[..]
Hoe ze het precies handhaven weet ik niet. Maar in Utrecht centrum hebben ze daar al jaren ervaring mee.
https://merwede.nl/thema/mobiliteit-en-bereikbaarheid/
Oh shit... Ik zou ze snel mailen. Er gaan een paar projectontwikkelaars zich enorm voor de kopslaan. 'Loodgieters! We zijn de loodgieters vergeten!' Wat zou stadsontwikkeling toch zijn zonder fok!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze denken alleen aan goederen. Waar is het geregeld dat de monteur met allerhande spullen die nodig kunnen zijn met spoed jouw adres kan bezoeken? In het centrum hebben ze er járen ervaring mee. Negatieve wel te verstaan.
Sarcasme op FOK! Probleem opgelost!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:19 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Oh shit... Ik zou ze snel mailen. Er gaan een paar projectontwikkelaars zich enorm voor de kopslaan. 'Loodgieters! We zijn de loodgieters vergeten!' Wat zou stadsontwikkeling toch zijn zonder fok!
Nee hoor, je kwam er direct met je eerste post met gestrekt been in.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 12:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik loop niet te zeuren. Als je in deel 1 heb kunnen lezen heb ik vanuit mijn achtergrond een beetje twijfels over de werking van dit soort wijken. Gisteren genoeg uitgeweid over de voorwaarden daarvan.
Weinig "beetje twijfels". Gewoon keihard afzeiken op basis van vooroordelen. En iedereen die persoonlijke voorbeelden aandraagt, dat zij wel al op een vergelijkbare plek wonen en daar heel tevreden zijn noem je schamper "dat volk".quote:Op maandag 3 maart 2025 12:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat was het ook alweer? Sukkels spreken over tactiek, professionals over logistiek?
Mooi proefballonnetje van logistiek hatende linkse stadsbesturen die leven in utopia en denken dat goederen en vreten 'zomaar' geteleporteerd worden in de huizen. Of gaat iedereen zijn ikea billy kast halen op de fiets?
Utrecht is echt een prima fietsstad he, topper, toch heeft dat ook zo zijn beperkingen en we gaan mooi zien hoe het niet moet.
Ik ridiculiseer helemaal niet de autobehoefte. Ik zeg alleen dat er meer dan genoeg plekken in Nederland te vinden zijn waar je prima twee of meer auto's voor de deur kwijt kan. Zelfs in Utrecht, bijvoorbeeld in leidsche rijn. Hoeveel kwaad kan het dan om in één wijk ook een woningen te bouwen voor mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben? Ik heb jaren in Utrecht gewoond, met auto, en deed bijna altijd alles op de fiets. Omdat het meestal gewoon veel sneller en efficiënter is.quote:Persoonlijk kan ik mij er niks bij voorstellen dat je in een dergelijke wijk wil wonen, want persoonlijk heb ik liever groen om me heen en ruimte. Vooral niet een buurman die tegen je aan begint te lullen op 2 meter afstand als je smorgens je bakkie koffie doet.
Een ander wel, prima.
Omdat de wereld steeds meer verstedelijkt inderdaad. En waarom ridiculiseer je mensen met een autobehoefte? Alsof ze er in willen slapen. Over inlevingsvermogen gesproken dus. Hou op hoor.
Hoe kom je er bij dat er geen bushaltes zijn? Er rijden bussen over de Beneluxlaan, Europalaan en over de Koningin Wilhelminalaan. Er zijn iets van vijf bushaltes rondom en er rijdt zo ongeveer elke tien minuten een bus.quote:Daarbij, in steden waar het werkt en mensen content zijn met hun wijk, worden alternatieven geboden. Daar is geen NL'se mindset van eerst moeten daar mensen wonen voordat we ov gaan aansluiten. Notabene heeft utrecht er nog niet eens een bushalte geplaatst om een of andere vage reden.
Je ziet ditzelfde bij de Sluisbuurt in Amsterdam. Moet ook auto luw worden, fiets en ov als primair. Maar een fietsbrug van het oostelijk havengebied? te duur. Nu mag je 10km om fietsen over de schellingwouderbrug om naar het centrum te komen.
Dit soort zaken zijn fouten die klein lijken, maar voor enorme shit zorgen in de toekomst. Want wat gaan mensen doen die geen alternatief hebben? Exact, gaan een auto kopen. Als je een autoluwe wijk wil, zorg dan vanaf het 0-punt voor alternatieve infra.
Benieuwd zijn of iets werkt is heel wat anders dan op basis van vooroordelen alles afzeiken.quote:Exact. En daarom ben ik ook benieuwd of dit gaat werken en onder welke voorwaarden. Dat is het hele punt ook niet.
Dat is dus precies het probleem. De plaatjes die worden gepost met bomen die nooit de gewenste grootte halen en als eerste sneuvelen in een dergelijk plan door kabels en leidingen en allerlei andere redenen. Of ze komen er wel maar eindigen met een lullig groeiplaatsje dus uiteindelijk zorgt ook dit plan niet voor een koelere stad. Om nog maar te zwijgen over de hitte die niet weg te krijgen is bij meerdaagse hoge temperaturen uit de A+ woningen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:55 schreef Gimmick het volgende:
[..]
En wat zorgt voor koelere steden? Meer ruimte voor groen, minder asfalt en auto's. Wat zorgt voor betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast? Minder auto's.
In het centrum van Utrecht kan je online ontheffing aanvragen, en die is meteen geldig. Als ze dat systeem toepassen, dan is het probleem opgelost. En in tegenstelling tot wijken waar gewoon iedereen met de auto naar binnen mag, weet je als loodgieter hier wel 100% zeker dat je een parkeerplek kan vinden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze denken alleen aan goederen. Waar is het geregeld dat de monteur met allerhande spullen die nodig kunnen zijn met spoed jouw adres kan bezoeken? In het centrum hebben ze er járen ervaring mee. Negatieve wel te verstaan.
Maar waarom dat klagen over een wijk die het beter doet dan gemiddeld qua groen en klimaatbeheersing? Waarom niet bij al die andere projecten?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is dus precies het probleem. De plaatjes die worden gepost met bomen die nooit de gewenste grootte halen en als eerste sneuvelen in een dergelijk plan door kabels en leidingen en allerlei andere redenen. Of ze komen er wel maar eindigen met een lullig groeiplaatsje dus uiteindelijk zorgt ook dit plan niet voor een koelere stad. Om nog maar te zwijgen over de hitte die niet weg te krijgen is bij meerdaagse hoge temperaturen uit de A+ woningen.
De foto die @:Red_85 postte ziet er al niet echt bemoedigend uit.
Daarnaast heb je veel meer geluidsoverlast dan alleen auto's waardoor je je raam niet open wil zetten.
Het klinkt mooi, maar in de praktijk is de stedenbouw niet echt adequaat toegerust voor het klimaat van de toekomst en projectontwikkelaars met groen als sluitpost al helemaal niet. Groen heeft aan de voorkant heel veel prioriteit, maar uiteindelijk gaat er steeds meer gestreept worden door allerlei andere belangen en eindig je met het laagwaardige tuintje uit de foto van @:Red_85 en een grote betonmassa erbij.
Maar goed, laat die wijk er maar komen hoor. Misschien dat het een groot succes wordt.
Daarnaast is het effect van een straat autovrij (en meer groen te plaatsen) maken letterlijk te meten. Ik kan het even niet terug vinden, maar het scheelt meerdere graden nadat auto's/rijstroken zijn weggehaal en er bomen voor in de plaats zijn.quote:WKO-systeem
Merwede maakt gebruik van een collectief Warmte Koude Opslag (WKO)-systeem. Dit systeem benut de warmte en koude vanuit de bodem, waardoor fossiele brandstoffen niet nodig zijn. Ook wordt gebruik gemaakt van de warmte van het water uit het Merwedekanaal om het systeem te optimaliseren. De keuze voor een collectief systeem minimaliseert het materiaalgebruik. Woningen worden zo efficiënt en energiezuinig verwarmd en gekoeld door middel van vloerverwarmingen.
In Merwede wordt het grootste WKO-systeem van Nederland gerealiseerd. De organisatie en schaal is vernieuwend, de techniek heeft zich al lang bewezen. Met dank aan Essent kunnen de bewoners zodra ze de sleutel hebben hun woning verwarmen en koelen. Er wordt gewerkt met een slim energie uitwisselend netwerk. Alle gebouwen delen onderling warmte en koude, waardoor energie maximaal wordt benut en verspilling wordt geminimaliseerd.
BENG (bijna energie neutraal)
De nieuwe gebouwen in Merwede wekken voor een belangrijk deel de eigen gebouwgebonden behoefte aan elektra op (richting 75%). Dit is de elektra die nodig is voor bijvoorbeeld de WKO, liften of verlichting in de algemene ruimten. Ook worden alle gebouwen goed geīsoleerd en werken we met zuinige en efficiënte installaties waardoor er minder energie nodig is.
Balans in stroom
Merwede wordt een netbewuste wijk met een slim systeem voor elektriciteitsverbruik. Als er bijvoorbeeld op een koude dag veel stroom nodig is om de woningen te verwarmen, laden de de auto’s later op.
Energieleverancier
Essent is de energieleverancier van warmte en koeling tegen een markconform tarief.
Zonnepanelen
Circa 50% van het dakoppervlak wordt bedekt met zonnepanelen, wat bijdraagt aan de duurzame energieopwekking.
Energielabels
Alle woningen in Merwede hebben minimaal een energielabel A+ tot zelfs A+++.
Gasloos
Alle woningen zijn volledig gasloos.
Het is middernacht en je dak lekt. Het regenwater gutst naar binnen. Je hebt eindelijk iemand kunnen vinden die de telefoon opneemt ergens 50 km verderop. Je geeft je adres en de loodgieter komt met spoed jouw kant op. Op een gegeven moment staat hij voor een bord met de mededeling dat auto's niet naar binnen mogen op straffe van een bekeuring middels cameracontrole. Er staat niets aangegeven over online ontheffing aanvragen en gezien de schade die aangericht wordt door de regen is er ook geen tijd voor. Wat nu?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:11 schreef knoopie het volgende:
In het centrum van Utrecht kan je online ontheffing aanvragen, en die is meteen geldig. Als ze dat systeem toepassen, dan is het probleem opgelost.
Als je nou eens gewoon gaat lezen in het vorige deel ipv mij zo aan te spreken dan klaart ook jouw hoofd op. En je ridiculiseert wel, want je impliceert een hele rare situatie dat iedereen zo'n beetje de auto in de woonkamer wil parkeren. En nu duik je? gtfo.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee hoor, je kwam er direct met je eerste post met gestrekt been in.
[..]
Weinig "beetje twijfels". Gewoon keihard afzeiken op basis van vooroordelen. En iedereen die persoonlijke voorbeelden aandraagt, dat zij wel al op een vergelijkbare plek wonen en daar heel tevreden zijn noem je schamper "dat volk".
[..]
Ik ridiculiseer helemaal niet de autobehoefte. Ik zeg alleen dat er meer dan genoeg plekken in Nederland te vinden zijn waar je prima twee of meer auto's voor de deur kwijt kan. Zelfs in Utrecht, bijvoorbeeld in leidsche rijn. Hoeveel kwaad kan het dan om in één wijk ook een woningen te bouwen voor mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben? Ik heb jaren in Utrecht gewoond, met auto, en deed bijna altijd alles op de fiets. Omdat het meestal gewoon veel sneller en efficiënter is.
[..]
Hoe kom je er bij dat er geen bushaltes zijn? Er rijden bussen over de Beneluxlaan, Europalaan en over de Koningin Wilhelminalaan. Er zijn iets van vijf bushaltes rondom en er rijdt zo ongeveer elke tien minuten een bus.
[..]
Benieuwd zijn of iets werkt is heel wat anders dan op basis van vooroordelen alles afzeiken.
Je gebruikt foto's van de wijk ernaast als voorbeeld hoe slecht het nu al is. En bovendien heeft de binnentuin helemaal niks te maken met het al dan niet autoluw zijn.
Je zeurt over dat er veel fietsen neergegooid gaan worden, maar het feit dat in deze wijk wél binnenfietsenstallingen meegenomen zijn in het ontwerp, in tegenstelling tot zoveel bestaande wijken, negeer je compleet.
Je zeurt er over dat mensen geen auto mogen, maar dat er voor 1/3 van de woningen een parkeerplek in de garage aan de rand is (wel 300m lopen!) negeer je compleet.
Je beweert dat er geen bushalte is, terwijl elke 10 minuten er een bus langs komt, terwijl er nog geen enkel huis staat.
Je gebruikt de hele tijd halve waarheden om alles slecht te praten, terwijl je er niet eens zou willen wonen. Waarom? Veel mensen gaan daar heel gelukkig wonen waarschijnlijk, want heel veel mensen zijn heel gelukkig in vergelijkbare wijken. Dat jij daar niet komt wonen vinden ze waarschijnlijk alleen maar fijn, want je loopt toch alleen maar de hele tijd te zeuren hoe kut alles is.
Je zeikt om het zeiken omdat iemand kritiek heeft en bedenkingen, knoopie.quote:Op maandag 3 maart 2025 20:25 schreef Fred_B het volgende:
Hier een inkijkje hoe het hoogwaardige openbaar vervoer in deze wijk, in dit geval een bushalte, door de plaatselijke politiek wordt geregeld:
[..]
Bron
Dit is een artikel uit februari 2023 en die bushalte is er nog altijd niet…
Er is niemand die hier klaagt. Er worden kanttekeningen geplaatst. Het is maar de vraag of deze wijk het beter doet qua groen. Er worden behoorlijk wat warmte opslaande bouwvolumes geplaatst (nul laagbouw) en ik zie geen materialen als groene gevels e.d.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Maar waarom dat klagen over een wijk die het beter doet dan gemiddeld qua groen en klimaatbeheersing? Waarom niet bij al die andere projecten?
Bomen zijn niet per definitie de heilige graal die men ervan maakt. Bomen kunnen ook zorgen voor hitteopslag in de avond en met de toenemende droogte neemt ook de evapotranspiratie af die belangrijk is voor warmteomzetting en dus luchttemperatuurdaling. Kwaliteit van groen is minstens even belangrijk als kwantiteit van groen.quote:Daarnaast is het effect van een straat autovrij (en meer groen te plaatsen) maken letterlijk te meten. Ik kan het even niet terug vinden, maar het scheelt meerdere graden nadat auto's/rijstroken zijn weggehaal en er bomen voor in de plaats zijn.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat je er nog niet per definitie bent.quote:Dat er meerdere vormen van lawaai zijn, lijkt mij geen argument om iets te doen aan de belangrijkste factor van stadlawaai: verkeer. (Cities Aren't Loud: Cars are loud)
In dit hele specifieke voorbeeld lijkt de boete van 120 euro mij het minste probleem gezien de kosten loodgieter, schade en dakreparatie. De gemiddelde bewoner van Utrecht Centrum met een dak kan dat wel lijden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is middernacht en je dak lekt. Het regenwater gutst naar binnen. Je hebt eindelijk iemand kunnen vinden die de telefoon opneemt ergens 50 km verderop. Je geeft je adres en de loodgieter komt met spoed jouw kant op. Op een gegeven moment staat hij voor een bord met de mededeling dat auto's niet naar binnen mogen op straffe van een bekeuring middels cameracontrole. Er staat niets aangegeven over online ontheffing aanvragen en gezien de schade die aangericht wordt door de regen is er ook geen tijd voor. Wat nu?
En nu de praktijk: bekeuring? Niet mijn probleem. Had je maar een ontheffing moeten aanvragen. Want deze discussies krijg je altijd achteraf. Komt die loodgieter nog een tweede keer? Njet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In dit hele specifieke voorbeeld lijkt de boete van 120 euro mij het minste probleem gezien de kosten loodgieter, schade en dakreparatie. De gemiddelde bewoner van Utrecht Centrum met een dak kan dat wel lijden.
En natuurlijk heeft een autoluwe omgeving nadelen. Vooruit - dit is er een. Die nadelen wegen mijn inziens alleen niet op tegen de voordelen: leefbaarheid en veiligheid. Zo simpel is het.
Ja en dan? Die loodgieter moet op z'n factuur BOETE - ¤120 erbij zetten? Wat als die bewoner zegt dikke lul met je boete?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In dit hele specifieke voorbeeld lijkt de boete van 120 euro mij het minste probleem gezien de kosten loodgieter, schade en dakreparatie. De gemiddelde bewoner van Utrecht Centrum met een dak kan dat wel lijden.
En natuurlijk heeft een autoluwe omgeving nadelen. Vooruit - dit is er een. Die nadelen wegen mijn inziens alleen niet op tegen de voordelen: leefbaarheid en veiligheid. Zo simpel is het.
Wat geeft je de indruk dat dit project er niet over nagedacht heeft? En vooral: het minder doet dan andere projecten? Ze hebben van groen een behoorlijke pijler van gemaakt: https://merwede.nl/thema/groen-en-biodiversiteit/ (er staat daar ook letterlijk dat ze wel groene gevels gaan doen - waar maar weer uit blijkt dat je niet op de hoogte bent van de details (ik ook niet)).quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er is niemand die hier klaagt. Er worden kanttekeningen geplaatst. Het is maar de vraag of deze wijk het beter doet qua groen. Er worden behoorlijk wat warmte opslaande bouwvolumes geplaatst (nul laagbouw) en ik zie geen materialen als groene gevels e.d.
Nogmaals, de bomen zien er leuk uit op de AI plaatjes maar het is nog maar de vraag of deze er in kwantiteit en/of kwaliteit gaan komen terwijl de grote bouwvolumes er wel komen. Als je gaat strepen met het weghalen van verharding op het maaiveld versus het toevoegen van grote bouwblokken aan de stedelijke luchtlaag kan ik je wel vertellen wat thermisch gezien negatiever is.
Dit nog even los van de mobiliteitsbezwaren die ook zijn genoemd.
afbeelding
afbeelding
[..]
Bomen zijn niet per definitie de heilige graal die men ervan maakt. Bomen kunnen ook zorgen voor hitteopslag in de avond en met de toenemende droogte neemt ook de evapotranspiratie af die belangrijk is voor warmteomzetting en dus luchttemperatuurdaling. Kwaliteit van groen is minstens even belangrijk als kwantiteit van groen.
Stedelijke warmte hangt af van zoveel factoren (ventilatie, absorptie versus reflectie van warmte, traagheid van warmteafgifte) etc. Ventilatie wordt weer beīnvloed door de positionering van de bomen en de bouwblokken. Daarnaast bij een inbreiding van dergelijke grootte gaan de bouwblokken die graden ook weer omhoog gooien. Ik kan je uit ervaring vertellen dat hier in de praktijk, los van dat groen altijd een sluitpost is en om allerlei redenen sneuvelt, in mindere kwaliteit terugkomt (laag i.p.v. hoog) of het erbarmelijk doet, zelden over wordt nagedacht. Dat is een proces dat nog in de kinderschoenen staat.
[..]
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat je er nog niet per definitie bent.
Je kunt 50 edge cases blijven verzinnen, maar je blijft alle voordelen van een autoluwe wijk negeren. Dat mag, maar maakt de discussie zo zinloos. Ik erken dat het nadelen zijn en niet elk scenario uitgedacht kan worden, maar leefbaarheid en veiligheid zijn voor mij belangrijker. Voor alle edge cases vinden we wel een oplossing. De autovrije wijken in Duitsland en Spanje bestaan ook nog, dus blijkbaar hebben zij een oplossing gevonden voor het loodgieter probleem.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En nu de praktijk: bekeuring? Niet mijn probleem. Had je maar een ontheffing moeten aanvragen. Want deze discussies krijg je altijd achteraf. Komt die loodgieter nog een tweede keer? Njet.
Ik kan die problemen niet negeren want ik loop er tegenaan. Maar dienstverleners zijn niet langer van plan om het probleem van autoluwe wijken hun probleem te maken maar die van de klant. Het verhaal van André Kenter is daar een mooi voorbeeld van:quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je kunt 50 edge cases blijven verzinnen, maar je blijft alle voordelen van een autoluwe wijk negeren. Dat mag, maar maakt de discussie zo zinloos. Ik erken dat het nadelen zijn en niet elk scenario uitgedacht kan worden, maar leefbaarheid en veiligheid zijn voor mij belangrijker. Voor alle edge cases vinden we wel een oplossing. De autovrije wijken in Duitsland en Spanje bestaan ook nog, dus blijkbaar hebben zij een oplossing gevonden voor het loodgieter probleem.
En zo kan je voor elke situatie wel een probleem bedenken waarin het niet gaat werken. Als we altijd op die manier denken, dan zaten we nu nog in lemen hutjes en zouden de dorpsgek uitlachen die iets nieuws bedenkt. "Een wiel? Maar wat als je dan op een heuvel staat? Dan rolt hij toch weg? Stom idee!"quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is middernacht en je dak lekt. Het regenwater gutst naar binnen. Je hebt eindelijk iemand kunnen vinden die de telefoon opneemt ergens 50 km verderop. Je geeft je adres en de loodgieter komt met spoed jouw kant op. Op een gegeven moment staat hij voor een bord met de mededeling dat auto's niet naar binnen mogen op straffe van een bekeuring middels cameracontrole. Er staat niets aangegeven over online ontheffing aanvragen en gezien de schade die aangericht wordt door de regen is er ook geen tijd voor. Wat nu?
Ja ho is ff ouwe materiaalman, je gaat nu van autoVRIJ naar autoLUW. Wel ff de doelpalen op z'n plek laten he. Niemand klaagt hier over autoluw.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je kunt 50 edge cases blijven verzinnen, maar je blijft alle voordelen van een autoluwe wijk negeren. Dat mag, maar maakt de discussie zo zinloos. Ik erken dat het nadelen zijn en niet elk scenario uitgedacht kan worden, maar leefbaarheid en veiligheid zijn voor mij belangrijker. Voor alle edge cases vinden we wel een oplossing. De autovrije wijken in Duitsland en Spanje bestaan ook nog, dus blijkbaar hebben zij een oplossing gevonden voor het loodgieter probleem.
Hoe is dit anders dan bij een straat met enkel vergunninghouders?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat hebben ze in Amsterdam geprobeerd, bel even de ambulances en brandweer hoe dat gegaan isquote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe is dit anders dan bij een straat met enkel vergunninghouders?
Hij heeft evengoed geen vergunning en geen ontheffing.
Niemand klaagt hier over autoluw? Zitten we in dezelfde discussie?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:15 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Ja ho is ff ouwe materiaalman, je gaat nu van autoVRIJ naar autoLUW. Wel ff de doelpalen op z'n plek laten he. Niemand klaagt hier over autoluw.
Daar speelt het probleem al net zoals in vele winkelcentra. De problemen worden alleen maar groter met dit soort plannen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe is dit anders dan bij een straat met enkel vergunninghouders?
Hij heeft evengoed geen vergunning en geen ontheffing.
Ik heb letterlijk gezegd dat dit geen wijk is voor mensen die hun auto het liefst direct voor hun huis hebben. Daar is geen woord aan gelogen. Dan hoef je niet meteen in de slachtofferrol te kruipen en te jammeren over ridiculiseren. Je bent zelf ook behoorlijk aan het polariseren door bijvoorbeeld te zeggen dat deze woningen zijn voor "dat soort volk".quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je nou eens gewoon gaat lezen in het vorige deel ipv mij zo aan te spreken dan klaart ook jouw hoofd op. En je ridiculiseert wel, want je impliceert een hele rare situatie dat iedereen zo'n beetje de auto in de woonkamer wil parkeren. En nu duik je? gtfo.
quote:En de bushalte is ook gisteren besproken:
[..]
Je zeikt om het zeiken omdat iemand kritiek heeft en bedenkingen, knoopie.
Raar he dat iemand zo zijn bedenkingen heeft en voorwaarden schetst.
Dat is een krantenartikel van twee jaar geleden. Daar rijdt nu gewoon een bus en dat kan je zelf ook opzoeken. Ik ben er twee weken geleden nog langs gefiets toen ik in NL was!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je nou eens gewoon gaat lezen in het vorige deel ipv mij zo aan te spreken dan klaart ook jouw hoofd op. En je ridiculiseert wel, want je impliceert een hele rare situatie dat iedereen zo'n beetje de auto in de woonkamer wil parkeren. En nu duik je? gtfo.
En de bushalte is ook gisteren besproken:
Bedenkingen zijn prima. Daarmee komen we uiteindelijk tot betere oplossingen. Maar jij begint meteen in je eerste post dat dit faalidee van de linksen gedoemd is te mislukken. En "onderbouwt" je mening met halve waarheden. En dat is waar ik niet tegen kan. Helemaal niet als mensen dan inhoudelijk weerleggen dat bijvoorbeeld hier veel beter is nagedacht is over fietsenstallingen, dus dat dat geen argument is ten opzichte van andere wijken.quote:Je zeikt om het zeiken omdat iemand kritiek heeft en bedenkingen, knoopie.
Raar he dat iemand zo zijn bedenkingen heeft en voorwaarden schetst.
Autoluwe steden zijn veel beter bereikbaar voor noodverkeer dat steden die zijn dichtgeslipt met auto's. De bus/trambanen kunnen zijn beschikbaar voor ambulance. Brede fietspaden zijn beschikbaar voor ambulances. Komt nog bij dat de ambulance ook minder uitrukken omdat er minder ongelukken zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:20 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Dat hebben ze in Amsterdam geprobeerd, bel even de ambulances en brandweer hoe dat gegaan is
Dat doe je toch zelf om te impliceren dat volk wat auto's dichtbij wil hebben ze het liefst in de woonkamer zouden willen hebben staan? en dan wijs je naar mij met 'polariseren'?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:26 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik heb letterlijk gezegd dat dit geen wijk is voor mensen die hun auto het liefst direct voor hun huis hebben. Daar is geen woord aan gelogen. Dan hoef je niet meteen in de slachtofferrol te kruipen en te jammeren over ridiculiseren. Je bent zelf ook behoorlijk aan het polariseren door bijvoorbeeld te zeggen dat deze woningen zijn voor "dat soort volk".
Daar rijdt een bus ja, stopt er niet. De afstand naar een halte is groter dan de zelfgestelde maximale afstand tot de nieuwe wijk. Dan mag je dus gaan lopen naar CS.quote:[..]
[..]
Dat is een krantenartikel van twee jaar geleden. Daar rijdt nu gewoon een bus en dat kan je zelf ook opzoeken. Ik ben er twee weken geleden nog langs gefiets toen ik in NL was!
Halve waarheden? Pak ze eens op dan. Logistiek gezien is dit een drama natuurlijk. Bevoorrading, dagelijkse beslommeringen, hulpdiensten, klussen, bezorgdiensten.. Meh. Dat gaat gewoon een feit zijn. Hoe dat wordt opgelost en handelbaar wordt, dat gaat me echt benieuwen.quote:[..]
Bedenkingen zijn prima. Daarmee komen we uiteindelijk tot betere oplossingen. Maar jij begint meteen in je eerste post dat dit faalidee van de linksen gedoemd is te mislukken. En "onderbouwt" je mening met halve waarheden. En dat is waar ik niet tegen kan. Helemaal niet als mensen dan inhoudelijk weerleggen dat bijvoorbeeld hier veel beter is nagedacht is over fietsenstallingen, dus dat dat geen argument is ten opzichte van andere wijken.
Wat ik zou voorstellen? Dat de wijk nog enigszins bereikbaar zou kunnen zijn met auto's, dat je zeg maar via de randwegen van die wijk nog wel onder je appartementencomplex kan komen. Zo heb je de straat ook autoluw en kans op veel groen, terwijl je er toch prima kunt komen voor wat voor reden dan ook. Zo kun je ook het midden van de wijk gehele auto vrij houden. Bevoorrading, klussenbussen, whatever kan dan van onderuit. Zo'n structuur.quote:Natuurlijk gaat deze wijk niet perfect zijn. Want niks is perfect. Maar als jij er zo veel van weet, wat zou jij dan voorstellen? Wat zou de stad Utrecht volgens jou beter kunnen doen met deze 0,3 vierkante kilometer grond vlak bij het station?
Omdat ik mijn geld verdien met klimatologisch advies geven aan stedenbouwkundige projecten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:57 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wat geeft je de indruk dat dit project er niet over nagedacht heeft?
Ja, ik heb het gelezen, net zoals zoveel stedenbouwkundige plannen en ook gezien wat er in de praktijk van terechtkomt. Verdroogde groene daken, waardoor het veel goedkoper (en beter te onderhouden) is om gewoon een wit dak te maken.quote:En vooral: het minder doet dan andere projecten? Ze hebben van groen een behoorlijke pijler van gemaakt: https://merwede.nl/thema/groen-en-biodiversiteit/ (er staat daar ook letterlijk dat ze wel groene gevels gaan doen - waar maar weer uit blijkt dat je niet op de hoogte bent van de details (ik ook niet)).
Ik heb de grootste bullshit van projectontwikkelaars voorbij zien komen, variërend van theoretisch gezien niet eens werkend tot theoretisch gezien matig werkend. Laat staan de praktijk, waarin opleverinspecties niet bestaan en het beheer van dit soort oplossingen als groene daken ook totaal niet is geregeld en de gemeente zich er ook van terugtrekt.quote:Uiteraard met een dikke marketing saus, maar je kunt dit niet zo meer makkelijk negeren als projectontwikkelaar. Het is beter om deze ambities te hebben dat ze niet te hebben.
Weet je hoe dat komt? Omdat er geen fatsoenlijke alternatieve routes zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:41 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Autoluwe steden zijn veel beter bereikbaar voor noodverkeer dat steden die zijn dichtgeslipt met auto's. De bus/trambanen kunnen zijn beschikbaar voor ambulance. Brede fietspaden zijn beschikbaar voor ambulances. Komt nog bij dat de ambulance ook minder uitrukken omdat er minder ongelukken zijn.
Het is jammer dat veel straten waar auto's niet mogen komen fysiek afgeschermd moeten worden met paaltjes e.d., omdat automobilisten zich er ander niet aan houden. Dit zorgt ook voor hinder bij ambulances. Maar dat is weer het gedrag van automobilisten gebruiken als argument tegen autoluwe maatregelen.
Zoveel negativiteit. Terwijl bewoners over het algemeen zeer positief zijn over autoluwe maatregelen. Ook de 30 km/h maatregel in Amsterdam is positief ontvangen door de bewoners. Amsterdam zit nu nog in moeilijke overgangsfase. Over 5 jaar zal een stukje beter zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weet je hoe dat komt? Omdat er geen fatsoenlijke alternatieve routes zijn.
Stadsbesturen zijn zo enorm tegen auto's en automobilisten aan het weren, dat ze gewoon een knip doen in bestaande wegen en de alternatieven slecht aangeven of gewoonweg niet eens geven. Ellelang rondjes rijden door eenrichtingsverkeer. Handelen uit nijd en utopie
Zorg. Voor. Alternatieven.
Maar wees gerust, ik kom al nauwelijks meer in een NL centrum. Ik zoek het wel in winkels aan de randen of bestel het gewoon.
quote:In juli 2024 is aan een panel van ongeveer 1.500 Amsterdammers
gevraagd wat ze van de maatregel 30 km/u in de stad vinden. In
totaal hebben 817 mensen de vraag beantwoord. Dit geeft een vrij
goed beeld van de gehele Amsterdamse bevolking. Het overgrote
deel (75%) van de mensen die geen auto tot hun beschikking
hebben, zijn (zeer) positief over de maatregel. Ook van de
autobezitters is de meerderheid (zeer) positief. In totaal* zijn 6
van de 10 Amsterdammers (zeer) positief over 30 km/u in de stad.
Ongeveer 10% van de niet-autobezitters en 30% van de
autobezitters is (zeer) negatief over de maatregel.
https://openresearch.amst(...)m-per-uur-in-de-stad
Tot ze een klusser nodig hebben.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zoveel negativiteit. Terwijl bewoners over het algemeen zeer positief zijn over autoluwe maatregelen. Ook de 30 km/h maatregel in Amsterdam is positief ontvangen door de bewoners. Amsterdam zit nu nog in moeilijke overgangsfase. Over 5 jaar zal een stukje beter zijn.
[..]
Zou ik ook zeggen als ik geen auto heb. Wij van wc eend niveau zeg maar. Over de rest van de data: in het algemeen woont in Amsterdam natuurlijk stadsvolk wat zelf niet iedere dag die auto nodig heeft omdat het kan daar. Gooi dit wijkconcept niet neer in de rand van schubbekutteveen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:07 schreef Gimmick het volgende:
Het overgrote
deel (75%) van de mensen die geen auto tot hun beschikking
hebben, zijn (zeer) positief over de maatregel.
In Parijs hebben ze het naar tevredenheid voor elkaar weten te krijgen met het schrappen van parkeervakken, het aanleggen van mooie groenperken in straten en een slagboom erin die alleen nog voor hulpdiensten opent.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zoveel negativiteit. Terwijl bewoners over het algemeen zeer positief zijn over autoluwe maatregelen. Ook de 30 km/h maatregel in Amsterdam is positief ontvangen door de bewoners. Amsterdam zit nu nog in moeilijke overgangsfase. Over 5 jaar zal een stukje beter zijn.
[..]
Wow, de mening van iemand zonder auto in Amsterdam wordt weggehoond en je vindt de mening van een autobezitter buiten de stad belangrijker.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tot ze een klusser nodig hebben.
[..]
Zou ik ook zeggen als ik geen auto heb. Wij van wc eend niveau zeg maar. Over de rest van de data: in het algemeen woont in Amsterdam natuurlijk stadsvolk wat zelf niet iedere dag die auto nodig heeft omdat het kan daar. Gooi dit wijkconcept niet neer in de rand van schubbekutteveen.
Wat ik ook wel zou willen zien is een onderzoek onder mensen van buiten Amsterdam wat daar komt om te werken of op bezoek komt over hoe die 30km/h wordt ervaren. Die worden totaal genegeerd hier.
De toegankelijkheid van de stad staat wel onder druk zo.
Dit zijn achtertuinen zonder schutting?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is al een blok klaar.
Meningen zijn vaak gebaseerd op "het werkt voor mij prima dus het werkt" terwijl bezwaren meer op het collectief leunen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:42 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wow, de mening van iemand zonder auto in Amsterdam wordt weggehoond en je vindt de mening van een autobezitter buiten de stad belangrijker.
De vermeende bevoorrechtheid van de automobilist.
When you're accustomed to privilege equality feels like oppression.
Hier ontwikkelaar. Het interesseert ons echt heel weinig wat er na verkoop met de wijk gebeurt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:19 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Oh shit... Ik zou ze snel mailen. Er gaan een paar projectontwikkelaars zich enorm voor de kopslaan. 'Loodgieters! We zijn de loodgieters vergeten!' Wat zou stadsontwikkeling toch zijn zonder fok!
Maar de plombier? Wie denkt er aan de plombier?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In Parijs hebben ze het naar tevredenheid voor elkaar weten te krijgen met het schrappen van parkeervakken, het aanleggen van mooie groenperken in straten en een slagboom erin die alleen nog voor hulpdiensten opent.
Dat hebben ze met een éénmalige belastingverhoging van de gemeentebelasting betaald, waar de inwoners zelf mee hebben ingestemd. Maar Parijs is dan ook één en al gentrificatie met de ghetto's eromheen.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Maar waarom dat klagen over een wijk die het beter doet dan gemiddeld qua groen en klimaatbeheersing? Waarom niet bij al die andere projecten?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Daarnaast is het effect van een straat autovrij (en meer groen te plaatsen) maken letterlijk te meten. Ik kan het even niet terug vinden, maar het scheelt meerdere graden nadat auto's/rijstroken zijn weggehaal en er bomen voor in de plaats zijn.
Dat er meerdere vormen van lawaai zijn, lijkt mij geen argument om iets te doen aan de belangrijkste factor van stadlawaai: verkeer. (Cities Aren't Loud: Cars are loud)
Oh god je hangt ook nog vast aan stadsverwarming.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Daarnaast is het effect van een straat autovrij (en meer groen te plaatsen) maken letterlijk te meten. Ik kan het even niet terug vinden, maar het scheelt meerdere graden nadat auto's/rijstroken zijn weggehaal en er bomen voor in de plaats zijn.
Dat er meerdere vormen van lawaai zijn, lijkt mij geen argument om iets te doen aan de belangrijkste factor van stadlawaai: verkeer. (Cities Aren't Loud: Cars are loud)
Met dat soort cynisme zijn projectontwikkelaars natuurlijk wel onderdeel van het probleem.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hier ontwikkelaar. Het interesseert ons echt heel weinig wat er na verkoop met de wijk gebeurt.
Dat is iemand anders zijn probleem hetzelfde met de autoproblematiek.
Daar lijkt het op ja.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit zijn achtertuinen zonder schutting?
Waar stel ik dat die belangrijker is? Ik stel dat ik er waarde aan hecht omdat ook niet amsterdammers van amsterdam gebruik maken. Die zijn nu genegeerd.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:42 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wow, de mening van iemand zonder auto in Amsterdam wordt weggehoond en je vindt de mening van een autobezitter buiten de stad belangrijker.
Nu ga je zelfs in de overtreffende trap modus van beschuldiging dat een automobilist een privilege en ze zich niet zo geprivilegieerd moeten voelen? Heb je zo'n hekel aan mensen met een auto? Overigens betalen automobilisten zich blauw aan bpm, wegenbelasting, provinciale opcenten, accijnzen en btw in dit land. Privilege hoor! En dan moet je vooral je bek houden en je netjes gedragen als je voor een weg betaald en er niet op mag volgens Gimmick.quote:De vermeende bevoorrechtheid van de automobilist.
When you're accustomed to privilege equality feels like oppression.
Dat is echter wel hoe het werkt. Net zoals met alles is geld verdienen leidend voor commerciële partijen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:05 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Met dat soort cynisme zijn projectontwikkelaars natuurlijk wel onderdeel van het probleem.
Dat is een ander bezwaar ja.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
[..]
Oh god je hangt ook nog vast aan stadsverwarming.
Je hebt geen vrijheid van energie en geen weinig vrijheid van mobiliteit.
Dat wordt genieten wanneer de wijk klaar is.
Stadsverwarming is ook vaak gewoonweg keiharde winst van de gemeente zelf. Zoals in Purmerend waar de gemeente enigaandeelhouder is van SVP en dus niets doet aan prijsverhogingen van 10tallen %.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is echter wel hoe het werkt. Net zoals met alles is geld verdienen leidend voor commerciële partijen.
Dat stadsverwarming verhaal wordt ook als een duurzaamheidsmaatregel verkocht. Dit terwijl het gewoon goedkoper bouwen is. Dat gaat dan ten koste van de koper die met de exploitatiekosten zit. En zo gaat dat ook met OV, groen en parkeren.
Dat snap ik, maar je zou hopen dat aanbesteders ook kijken naar andere projecten van de (potentiële) aannemers en hoe die er naar 10 jaar bij liggen. Als niets van de vergezichten is uitgekomen zou dat een rol moeten spelen voor nieuwe projecten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is echter wel hoe het werkt. Net zoals met alles is geld verdienen leidend voor commerciële partijen.
Dat stadsverwarming verhaal wordt ook als een duurzaamheidsmaatregel verkocht. Dit terwijl het gewoon goedkoper bouwen is. Dat gaat dan ten koste van de koper die met de exploitatiekosten zit. En zo gaat dat ook met OV, groen en parkeren.
Over 10 jaar een rommelige bende. Dat hele parkidee is dan naar de vaantjes.quote:
Dan kan je dus nooit meer een nieuwe aannemer aanstellen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar je zou hopen dat aanbesteders ook kijken naar andere projecten van de (potentiële) aannemers en hoe die er naar 10 jaar bij liggen. Als niets van de vergezichten is uitgekomen zou dat een rol moeten spelen voor nieuwe projecten.
Fair point, maar je kunt ieder geval zorgen dat bestaande partijen die geschepte verwachtingen totaal niet hebben waargemaakt niet weer aan de beurt komen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan kan je dus nooit meer een nieuwe aannemer aanstellen.
Dan blijf je roeren is hetzelfde potje netwerk. Ook niet goed voor de concurrentie zeg maar.
Het probleem wat veroorzaakt wordt door slapende ambtenaren en beleid van regelneukers die niet doorhebben dat de praktijk weerbarstiger is als de theorie die men soms nastreeft.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:05 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Met dat soort cynisme zijn projectontwikkelaars natuurlijk wel onderdeel van het probleem.
Ontwikkelaar is niet de aannemer. En daar wordt soms echt naar gekeken middels q teams en dergelijke maar dit soort projecten duren 10+ jaar dus veel kennis vloeit weg voordat er gebouwd wordt en die ambtenaren maken onderling ook nog eens ruzie. Tevens zijn wethouders vaak naīef en hebben ook geldelijke belangen met anterieure overeenkonsten en die vinden het wel best. Tekenen we een extra boom of groene gevel erbij op de render. Het komt er nooit en staat ook niet op de ingediende tekeningen maar plan is dan al goedgekeurd.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar je zou hopen dat aanbesteders ook kijken naar andere projecten van de (potentiële) aannemers en hoe die er naar 10 jaar bij liggen. Als niets van de vergezichten is uitgekomen zou dat een rol moeten spelen voor nieuwe projecten.
Dat is een mooie aanname. In werkelijkheid is er een politieke / ambtelijke realiteit en een werkelijke realiteit. Die twee liggen nogal uit elkaar.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:20 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Fair point, maar je kunt ieder geval zorgen dat bestaande partijen die geschepte verwachtingen totaal niet hebben waargemaakt niet weer aan de beurt komen.
En ik snap dat het moeilijk is - menselijk gedrag kun je niet 100 procent voorspellen. Maar als projectbureaus echt gelul verkopen zou dat consequenties moeten hebben.
Eens.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:20 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Fair point, maar je kunt ieder geval zorgen dat bestaande partijen die geschepte verwachtingen totaal niet hebben waargemaakt niet weer aan de beurt komen.
En ik snap dat het moeilijk is - menselijk gedrag kun je niet 100 procent voorspellen. Maar als projectbureaus echt gelul verkopen zou dat consequenties moeten hebben.
Het eerste huis van mn ouders was ook in een soort hofje. Geen typische bloemkoolwijk met alleen krappe straatjes en te veel auto's, maar een voorloper denk ik. 1 grote slingerstraat met allemaal kleine zijtakken. In die zijtakken kom je alleen met de auto om te parkeren. Daarbij een mooie speeltuin in het midden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:34 schreef Ed1234 het volgende:
Ik woon zelf in een wijk waar ook weinig mensen voor de deur kunnen parkeren, er zijn gemeenschappelijke parkeervoorzieningen. Nadeel is dat je altijd een stukje moet lopen naar je auto, bijvoorbeeld ook met boodschappen. Toch vind ik dat niet zo’n groot nadeel. Wat wel vervelend is, is dat bij een verbouwing bijvoorbeeld er geen bouwcontainer voor de deur geplaatst kan worden.
Met kinderen (die niet meer in een maxicosi zitten) is het echter ideaal. Ze kunnen lekker buiten spelen zonder zorgen over verkeer. In mijn wijk is er ook veel volwassen groen en er zijn dus ook heel wat boomhutten en buitenspeelmogelijkheden. Ook qua geluid in de nacht is het fijn.
Vriend van me werkt bij de gemeente Amsterdam als schakel tussen de ambtenaren en de projectontwikkelaars.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is een mooie aanname. In werkelijkheid is er een politieke / ambtelijke realiteit en een werkelijke realiteit. Die twee liggen nogal uit elkaar.
De plombier is Perdu helaas.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:01 schreef Gimmick het volgende:
Maar de plombier? Wie denkt er aan de plombier?
Ik ken een stad met een busverbinding die je in 25minuten naar Centraal brengt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:19 schreef XLVNB het volgende:
Overigens is Amsterdam een goed voorbeeld hoe je een stad naar de klote helpt als je alles eng vindt met 2 wielen. Loodgieters weigeren nog de stad in te komen, of je betaalt ¤200,- voorrijkosten extra. Verloskundigen krijgen GEEN ontheffing en moeten zich aan de 30 km/u houden, boetes worden niet kwijtgescholden als ze niet kunnen aantonen dat het LeVeN of DoOd was. 30 Km/u flitspalen 400 meter als je snelweg af bent gereden. enz enz enz enz enz. Je gaat in een stad wonen, anders ga je lekker 20 minuten verderop zitten, alle groen van de wereld.
Voor de verstokte autorijders hier die het liefst gratis bij elke winkel voor de deur willen parkeren natuurlijk niet.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:05 schreef Gimmick het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Het verschil tussen Utrecht 1993 en nu. Iedereen die doet alsof dit geen verbetering is leeft in een andere realiteit dan ik.
Dat noemen we perceptie. Jij laat beelden zien door de bril van een fietser. Ik liet eerder beelden zien door de bril van een loodgieter.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:05 schreef Gimmick het volgende:
Het verschil tussen Utrecht 1993 en nu. Iedereen die doet alsof dit geen verbetering is leeft in een andere realiteit dan ik.
En wil je een stad die is ingericht op voetgangers, ov en fietsen of er een die is ingericht op loodgieters? Ik ben vrij helder over mijn prioriteiten:quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat noemen we perceptie. Jij laat beelden zien door de bril van een fietser. Ik liet eerder beelden zien door de bril van een loodgieter.
Gelukkig niet zeg. Heerlijk om een klein stukje naar mijn werk of de supermarkt fietsen, in plaats van achteraan de file aan te sluiten en eens per week mijn SUV of truck vol te gooien en hopen dat je niks vergeten bent.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor de verstokte autorijders hier die het liefst gratis bij elke winkel voor de deur willen parkeren natuurlijk niet.![]()
Een post hierboven vind iemand zelfs dat we aan de Amerikaanse urban sprawl moeten gaan doen en grote ruime wijken met veel asfalt moeten gaan maken..
Ook voor automobilisten is genoeg ruimte voor fietsers en voetgangers beter. Die doorstroming rondom en richting stadscentra zoals we nu hebben krijg je echt nooit als je fietsers vervangt door automobilisten in de huidige tijd.quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat noemen we perceptie. Jij laat beelden zien door de bril van een fietser. Ik liet eerder beelden zien door de bril van een loodgieter.
Is het of-of? Er bestaat ook zoiets als en-en.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:03 schreef Gimmick het volgende:
En wil je een stad die is ingericht op voetgangers, ov en fietsen of er een die is ingericht op loodgieters?
Dat ook inderdaad. De doorstroming van fietsers en bussen op Vredenburg is gigantisch. Begrijp mij niet verkeerd: als fietser in de ochtendspits is het niet ontspannen fietsen. Ook als voetganger is het soms moeilijk oversteken. Maar het idee dat auto’s dat kunnen oplossen is niet van deze wereld. Vredenburg zit ook in het fragment van 1993: potdicht met auto’s. Sta je daar met je loodgietersbusje.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ook voor automobilisten is genoeg ruimte voor fietsers en voetgangers beter. Die doorstroming rondom en richting stadscentra zoals we nu hebben krijg je echt nooit als je fietsers vervangt door automobilisten in de huidige tijd.
Hef alle wegen op en het autoprobleem is opgelost. Dat je nieuwe problemen veroorzaakt blijft buiten je perceptie. Want ondernemers willen bereikbaar zijn en gaan gewoon ergens anders verder.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ook voor automobilisten is genoeg ruimte voor fietsers en voetgangers beter. Die doorstroming rondom en richting stadscentra zoals we nu hebben krijg je echt nooit als je fietsers vervangt door automobilisten in de huidige tijd.
Dat ook inderdaad. De doorstroming van fietsers en bussen op Vredenburg is gigantisch. Begrijp mij niet verkeerd: als fietser in de ochtendspits is het niet ontspannen fietsen. Ook als voetganger is het soms moeilijk oversteken. Maar het idee dat auto’s dat kunnen oplossen is niet van deze wereld. Vredenburg zit ook in het fragment van 1993: potdicht met auto’s. Sta je daar met je loodgietersbusje.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Qua zetten van prioriteiten is het inderdaad of-of. Niet alles kan tegelijk het belangrijkste zijn, sorry. En als je dan beperkte ruimte en middelen hebt zijn er ‘winnaars’ en ‘verliezers’. Ik ben daar eerlijk over en ben blij als voetgangers en ov geprioriteerd worden.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Is het of-of? Er bestaat ook zoiets als en-en.
Dat is terug te zien in het beleid. Maar die schaarse loodgieter gaat niet oneindig mee in dit beleid. Die zal eerst de postcode checken en antwoorden met ik kom er aan of sorry. Je wilt of-of dan krijg je ook of-of.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:24 schreef Gimmick het volgende:
Qua zetten van prioriteiten is het inderdaad of-of. Niet alles kan tegelijk het belangrijkste zijn, sorry
Dat zien we in de stadscentra van de VS en Canada waar de en en uitgeprobeerd is maar ze nu leegstaande parkeerplaatsen zijn.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kun je dit toelichten met voorbeelden?quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zien we in de stadscentra van de VS en Canada waar de en en uitgeprobeerd is maar ze nu leegstaande parkeerplaatsen zijn.
Je mag de VS er niet bij halen!quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zien we in de stadscentra van de VS en Canada waar de en en uitgeprobeerd is maar ze nu leegstaande parkeerplaatsen zijn.
Ik ben helemaal niet voor het opheffen van alle wegen. Het lijkt me alleen een simpel gegeven dat je per vierkante meter veel meer fietsers en voetgangers kwijt kunt dan auto's. Dus voor elke automobilist die je weet over te halen om voor kleinere stukjes niet de auto te kiezen dat gunstig is voor de andere automobilisten (op drukke plekken, zoals om en nabij stadscentra en winkelcentra).quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hef alle wegen op en het autoprobleem is opgelost. Dat je nieuwe problemen veroorzaakt blijft buiten je perceptie. Want ondernemers willen bereikbaar zijn en gaan gewoon ergens anders verder.
Het is ook niet zwart/wit. Maar kennelijk moet ik chargeren om mijn punt duidelijk te maken. Mindere bereikbaarheid per auto betekent minder ondernemers. Nogal wiedes dat het autoverkeer afneemt. Dit bedoel ik met perceptie. Door de bril van een fietser gezien lijkt het allemaal heel mooi maar de ondernemer waarmee jij zaken doet, misschien zelfs je werkgever, vindt een slecht bereikbare locatie een onnodige kostenpost vanwege het tijdsverlies en zal verhuizen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet voor het opheffen van alle wegen. Het lijkt me alleen een simpel gegeven dat je per vierkante meter veel meer fietsers en voetgangers kwijt kunt dan auto's. Dus voor elke automobilist die je weet over te halen om voor kleinere stukjes niet de auto te kiezen dat gunstig is voor de andere automobilisten (op drukke plekken, zoals richting stadcentra).
Dit filmpje illustreert het wel een beetje.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kun je dit toelichten met voorbeelden?
Dit is ook gelijk een ander uiterste maar voor de ondernemer wel prettiger. Het is niet zwart/wit maar de bereikbaarheid van winkelcentra laat echt te wensen over. Kennelijk moeten centrumbewoners eerst de dupe worden als ze gespeend blijven van spoedeisende diensten voordat het kwartje valt. De projectontwikkelaar van een autoluwe wijk is de lachende derde die meer kan bouwen dan verantwoord is.quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit filmpje illustreert het wel een beetje.
Als we naar klagende ondernemers luisteren lijkt dat zo. In de praktijk heeft elke grote stad parkeergarages bij centra sommige grote steden ook nog een P&R buiten de centra met snel ov verbindingen naar het centrum.quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:49 schreef ACT-F het volgende:
Het is niet zwart/wit maar de bereikbaarheid van winkelcentra laat echt te wensen over.
Daarom ga ik ook graag naar Winkelcentrum Overvecht, in Utrecht. Gratis parkeren, zolang het nog kan. Want ook dat gaat op de schop en gaat volledig vernieuwd worden. Dan zal het gratis parkeren ook wel verdwijnen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is ook gelijk een ander uiterste maar voor de ondernemer wel prettiger. Het is niet zwart/wit maar de bereikbaarheid van winkelcentra laat echt te wensen over. Kennelijk moeten centrumbewoners eerst de dupe worden als ze gespeend blijven van spoedeisende diensten voordat het kwartje valt. De projectontwikkelaar van een autoluwe wijk is de lachende derde die meer kan bouwen dan verantwoord is.
In Hengelo is 25 jaar geleden het Westermaatplein geopend met de IKEA als publiekstrekker. Het centrum heeft nu een leegstand wat hoog in de landelijke ranglijst staatquote:Op woensdag 5 maart 2025 15:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we naar klagende ondernemers luisteren lijkt dat zo. In de praktijk heeft elke grote stad parkeergarages bij centra sommige grote steden ook nog een P&R buiten de centra met snel ov verbindingen naar het centrum.
Annekdotisch verhaal uit mijn jeugd over klagende ondernemers. Woonde in Roermond de outlet werd geopperd en alle ondernemers in opstand dat hun dat omzet gaat kosten en de binnenstad van Roermond leeg zou lopen. Nu tig jaar later heeft Roermond er een winkelstraat bijgekregen vanwege de extra bezoekers die toch ook nog naar de oude binnenstad gingen.
Dat doe ik dus voor mijn noodzakelijke boodschappen. Liever naar een klein centrum met goede bereikbaarheid.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom ga ik ook graag naar Winkelcentrum Overvecht, in Utrecht. Gratis parkeren, zolang het nog kan. Want ook dat gaat op de schop en gaat volledig vernieuwd worden. Dan zal het gratis parkeren ook wel verdwijnen.
Het centrum kom ik bijna niet meer. Te veel gedoe.
Ja. En aangezien de hele gemeente Utrecht betaald parkeren gaat worden, ook de kleine gehuchten zoals Haarzuilens en Ockhuizen (en Vleuten enzo), ben ik benieuwd wat de impact op die winkelcentra gaat worden.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat doe ik dus voor mijn noodzakelijke boodschappen. Liever naar een klein centrum met goede bereikbaarheid.
Dat krijg je dus, een waterbedeffect. Leuk voor de fietsers maar niet voor de middenstand.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En aangezien de hele gemeente Utrecht betaald parkeren gaat worden, ook de kleine gehuchten zoals Haarzuilens en Ockhuizen (en Vleuten enzo), ben ik benieuwd wat de impact op die winkelcentra gaat worden.
Ik ga wel naar Bisonspoor in Maarssenbroek dan met de auto. Geen Overvecht Winkelcentrum meer.
Veel noodzakelijke boodschappen doen we bij supermarkten. Supermarkten die zelf parkeerterreinen exploiteren waarbij je vaak de eerst 2 uur gratis parkeert. Dit in tegenstelling tot de ondernemers in de centra die niet de parkeergarages willen exploiteren maar wel willen dat gemeentes hun klanten die met de auto komen gratis laten parkeren.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat doe ik dus voor mijn noodzakelijke boodschappen. Liever naar een klein centrum met goede bereikbaarheid.
Zolang ze voldoende klandizie hebben malen ze er niet om dat de klant parkeergeld moet betalen, maar zodra de concurrent klanten wegkaapt met gratis parkeergelegenheid dan gaan ze echt wel actie ondernemen. In het ongunstige geval trekken ze weg uit het centrum naar een plek waar ze wel een eigen parkeerterrein kunnen faciliteren. Leuk voor de automobilist, maar niet voor de centrumbewoner. Daarom ben ik huiverig voor dit soort autoluwe projecten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:04 schreef Basp1 het volgende:
Supermarkten die zelf parkeerterreinen exploiteren waarbij je vaak de eerst 2 uur gratis parkeert. Dit in tegenstelling tot de ondernemers in de centra die niet de parkeergarages willen exploiteren maar wel willen dat gemeentes hun klanten die met de auto komen gratis laten parkeren.
Ik bedoel iets meer dan alleen een supermarkt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Veel noodzakelijke boodschappen doen we bij supermarkten. Supermarkten die zelf parkeerterreinen exploiteren waarbij je vaak de eerst 2 uur gratis parkeert. Dit in tegenstelling tot de ondernemers in de centra die niet de parkeergarages willen exploiteren maar wel willen dat gemeentes hun klanten die met de auto komen gratis laten parkeren.
Kom jij überhaupt wel eens in Utrecht Centrum?quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is niet zwart/wit maar de bereikbaarheid van winkelcentra laat echt te wensen over.
Als men het over "bereikbaarheid" heeft gaat het immer uitsluitend over thuis de wagen pakken en parkeren voor de deur der bestemming in minimale tijd. Zo ongehoord kortzichtig... Petrolheads alles voor het pure particuliere gemak.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
Kom jij überhaupt wel eens in Utrecht Centrum?
Ik ben een aardige petrolhead hoor.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als men het over "bereikbaarheid" heeft gaat het immer uitsluitend over thuis de wagen pakken en parkeren voor de deur der bestemming in minimale tijd. Zo ongehoord kortzichtig... Petrolheads alles voor het pure particuliere gemak.![]()
Zo vermoeiend dat.
Gaat dit nog over het project uit de OP?quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als Utrecht Centrum niet zo goed bereikbaar zou zijn per fiets, OV of combinatie van auto met OV (P+R terreinen), dan zou het echt véél minder druk in de stad zijn. Want voor de hoeveelheid mensen die er in de stad loopt is er nķķit genoeg parkeerplek te realiseren als je alle ruimte die nu gereserveerd is voor fietsers en het OV gaat inzetten voor auto's (rijbanen + parkeervakken). Je gaat dan nog niet eens de helft van het aantal bezoekers kunnen halen.
Bovendien is het zo dat bezoekers van een autoluw of autovrij stads/dorpscentrum daar gemiddeld langer verblijven dan in een centrum met vergelijkbare voorzieningen, maar waar druk autoverkeer door de winkelstraten rijdt.
Ik zie dus niet zo waarom de ondernemers die in het stadscentrum een rol spelen een autoluwe of autovrije straat vervelend zouden vinden.
En nee, het loodgietersbedrijf zal het niet makkelijk hebben wanneer ze in het centrum gevestigd zijn en met busjes niet bij de zaak kunnen komen. Maar een loodgietersbedrijf heeft ook geen meerwaarde voor het centrum. Zo'n bedrijf kan zich meer dan prima op een bedrijventerrein vlakbij een doorgaande weg vestigen, wat ook nog eens veel goedkoper is.
Dat zie je al ontstaan door de winkelcentra aan de rand van steden. Dan kun je wel je spullen makkelijk meenemen en kost het geen vermogen om even rond te kijken. In het centrum kleding kopen kost meer aan parkeren dan de bezorgkosten van een Zalando.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zolang ze voldoende klandizie hebben malen ze er niet om dat de klant parkeergeld moet betalen, maar zodra de concurrent klanten wegkaapt met gratis parkeergelegenheid dan gaan ze echt wel actie ondernemen. In het ongunstige geval trekken ze weg uit het centrum naar een plek waar ze wel een eigen parkeerterrein kunnen faciliteren. Leuk voor de automobilist, maar niet voor de centrumbewoner. Daarom ben ik huiverig voor dit soort autoluwe projecten.
Ik ga daar dus ook graag heen. Die winkelcentra aan de randen. Altijd goed en gratis parkeren.quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zie je al ontstaan door de winkelcentra aan de rand van steden. Dan kun je wel je spullen makkelijk meenemen en kost het geen vermogen om even rond te kijken. In het centrum kleding kopen kost meer aan parkeren dan de bezorgkosten van een Zalando.
En ondertussen kan je zelfs op een doordeweekse dag in Utrecht centrum over de hoofden lopen, zo vol is het. Die winkels in het centrum redden het ook prima zonder al die autorijders kennelijk.quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ga daar dus ook graag heen. Die winkelcentra aan de randen. Altijd goed en gratis parkeren.
Die hebben nog een koopavond waar je gezellig en simpel een hapje kunt eten met je gezin voor niet te veel geld. Waarna je met je puber naar de Nike Clearance Store gaat. Waar gewoon nog een C&A en een Hema met schoolspullen is. Je kent het wel. Ik ga daar veel vaker heen dan naar Utrecht Centrum.
Maar ja, dat wordt allemaal betaald parkeren. Zelfs het industrie terrein Lage Weide, waar de zaken heen gaan die niet meer in het centrum horen, wordt betaald parkeren.
De dorpjes, de gehuchten, alles wordt betaald parkeren in de gemeente Utrecht.
Reken maar dat dat omzet gaat kosten.
Want het alternatief is gewoon de winkelcentra in buurgemeentes.
Je lijkt te denken dat gemeente Utrecht enkel de stad is?quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
En ondertussen kan je zelfs op een doordeweekse dag in Utrecht centrum over de hoofden lopen, zo vol is het. Die winkels in het centrum redden het ook prima zonder al die autorijders kennelijk.
En je kan wel net doen alsof het een vrijwillige keuze is voor de stad Utrecht om de auto te weren, maar feit is en blijft dat vooral het centrum van Utrecht gewoon heel erg klein is. Er is simpelweg helemaal geen ruimte voor al die auto’s, al zou je het nog zo graag willen. Dus onder die omstandigheden lijkt het mij toch echt de minst erge optie om dan maar vol op OV en de fiets in te zetten, en al het winkelpubliek dat nog steeds naar het centrum komt is het kennelijk met mij eens.
Winkelcentra vermijd ik als de pest. Er wordt ook nergens gesproken over loodgieters die in het centrum gevestigd zijn maar het bezoeken ervan. Die zit mooi buitenaf en heeft het werk voor het kiezen. De keuze tussen een klant in het centrum of buitenaf is snel gemaakt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als Utrecht Centrum niet zo goed bereikbaar zou zijn per fiets, OV of combinatie van auto met OV (P+R terreinen), dan zou het echt véél minder druk in de stad zijn. Want voor de hoeveelheid mensen die er in de stad loopt is er nķķit genoeg parkeerplek te realiseren als je alle ruimte die nu gereserveerd is voor fietsers en het OV gaat inzetten voor auto's (rijbanen + parkeervakken). Je gaat dan nog niet eens de helft van het aantal bezoekers kunnen halen.
Bovendien is het zo dat bezoekers van een autoluw of autovrij stads/dorpscentrum daar gemiddeld langer verblijven dan in een centrum met vergelijkbare voorzieningen, maar waar druk autoverkeer door de winkelstraten rijdt.
Ik zie dus niet zo waarom de ondernemers die in het stadscentrum een rol spelen een autoluwe of autovrije straat vervelend zouden vinden.
En nee, het loodgietersbedrijf zal het niet makkelijk hebben wanneer ze in het centrum gevestigd zijn en met busjes niet bij de zaak kunnen komen. Maar een loodgietersbedrijf heeft ook geen meerwaarde voor het centrum. Zo'n bedrijf kan zich meer dan prima op een bedrijventerrein vlakbij een doorgaande weg vestigen, wat ook nog eens veel goedkoper is.
En de slimme loodgieter vraagt meer voor centrumwerk en ziet zijn winstmarge toenemen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:15 schreef ACT-F het volgende:
. Die zit mooi buitenaf en heeft het werk voor het kiezen. De keuze tussen een klant in het centrum of buitenaf is snel gemaakt.
Je bent duidelijk geen ondernemer. Die enkeling die daartoe bereid zijn kun je op jaarbasis op één hand tellen. Het loont de moeite niet om de administratieve molen van ontheffingen te doorlopen en aan de kostbare eisen van een emissievrij centrum te voldoen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:22 schreef Basp1 het volgende:
En de slimme loodgieter vraagt meer voor centrumwerk en ziet zijn winstmarge toenemen.
De ruimte voor auto's kan natuurlijk best gecreëerd worden. Even alle pandjes rond het Neude plat gooien en er een grote parkeergarage van vele etages bouwen. De Oudegracht dempen, gebruiken voor ondergronds parkeren en op straatniveau er een 2x2 baans weg aanleggen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
En ondertussen kan je zelfs op een doordeweekse dag in Utrecht centrum over de hoofden lopen, zo vol is het. Die winkels in het centrum redden het ook prima zonder al die autorijders kennelijk.
En je kan wel net doen alsof het een vrijwillige keuze is voor de stad Utrecht om de auto te weren, maar feit is en blijft dat vooral het centrum van Utrecht gewoon heel erg klein is. Er is simpelweg helemaal geen ruimte voor al die auto’s, al zou je het nog zo graag willen. Dus onder die omstandigheden lijkt het mij toch echt de minst erge optie om dan maar vol op OV en de fiets in te zetten, en al het winkelpubliek dat nog steeds naar het centrum komt is het kennelijk met mij eens.
Wat heeft Ockhuizen met een autovrije wijk in de stad Utrecht te maken?quote:Op woensdag 5 maart 2025 23:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Je lijkt te denken dat gemeente Utrecht enkel de stad is?
Je weet dat de gemeente Utrecht wat groter is dan dat centrum alleen?![]()
Utrecht gemeente is niet alleen de stad hč. Maar ook dorpen en gehuchten en woonwijken en industrieterreinen buiten de stad.
Wat in het centrum werkt, kun je niet een op een plakken op een dorpje als Vleuten of Haarzuilens. In Ockhuizen hebben (hadden?) ze een belbus als openbaar vervoer. Lekker betaald parkeren invoeren daar. Gaat vast goedkomen allemaal.![]()
We waren wat afgedwaald van 1 autovrije wijk. Was een reactie op iemand die dacht dat Utrecht enkel bestond uit het centrum.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat heeft Ockhuizen met een autovrije wijk in de stad Utrecht te maken?
We zullen je missen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:43 schreef MisterFox het volgende:
Boycotten als de pest. Het wordt steeds gekker met de linkse gekkies!
Ik kom er pas als er een tweebaansweg doorheen gaat.
Kun je ons dan eens laten zien welke molen het is als een ondernemer eenmaal een emissievrij busje heeft?quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je bent duidelijk geen ondernemer. Die enkeling die daartoe bereid zijn kun je op jaarbasis op één hand tellen. Het loont de moeite niet om de administratieve molen van ontheffingen te doorlopen en aan de kostbare eisen van een emissievrij centrum te voldoen.
Ja precies. En dat is elke autoluwe wijk. Als een dergelijke wijk goed opgezet is, dan is er juist veel meer ruimte voor de loodgieter of boodschappenbezorger, omdat er niet overal geparkeerde auto's in de weg staan.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Jij was afgedwaald van het onderwerp. De rest van ons heeft het nog steeds over een autoluwe wijk direkt naast het centrum van Utrecht en de binnenstad van Utrecht.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:42 schreef capricia het volgende:
[..]
We waren wat afgedwaald van 1 autovrije wijk. Was een reactie op iemand die dacht dat Utrecht enkel bestond uit het centrum.
Goedemorgen trouwens.![]()
Er zit een gigantische parkeergarage direct onder Hoog Catherijne verstopt met volgens mij iets van 3000 parkeerplekken. Dus eigenlijk is er ook voor automobilisten een hele goede mogelijkheid om superdicht bij het centrum te parkeren.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De ruimte voor auto's kan natuurlijk best gecreëerd worden. Even alle pandjes rond het Neude plat gooien en er een grote parkeergarage van vele etages bouwen. De Oudegracht dempen, gebruiken voor ondergronds parkeren en op straatniveau er een 2x2 baans weg aanleggen.
Oh wacht... We zijn dat soort fouten in de stadsontwikkeling van de jaren zestig juist aan het herstellen. Omdat al die straten vol auto's waar geen doorkomen aan is helemaal niet aantrekkelijk boeken te zijn.
Vraag een ontheffing aan en ervaar het. Als je werkgebied groot is dan zijn dat een hoop gemeenten met ieder zijn eigen beleid, beslistermijnen en kosten. Ga jij maar wachten met je lekkage totdat een ambtenaar een besluit heeft genomen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je ons dan eens laten zien welke molen het is als een ondernemer eenmaal een emissievrij busje heeft?
Als, als. Als je thuis werkt heb je die problemen niet. Dat is jouw praktijk en niet van degene die bij jou aan de deur moet komen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:16 schreef knoopie het volgende:
Jouw bezwaar dat je de hele tijd aanhaalt bestaat dus in de praktijk helemaal niet, als je het goed uitvoert.
Volgens mij ging het inmiddels ook over winkelcentra.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Jij was afgedwaald van het onderwerp. De rest van ons heeft het nog steeds over een autoluwe wijk direkt naast het centrum van Utrecht en de binnenstad van Utrecht.
Er zit echt niemand in Utrecht te wachten op mensen die van buiten met hun auto dwars door Utrecht willen scheuren hoor.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:29 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Had je maar niet de groene fascist uit moeten hangen.
Dat is idd nog het vervelendste aan die willekeur van emissiezones. Het verschilt gewoon per stad het is net of we weer in de middeleeuwen zijn met allerlei stadstaten en andere regelgeving per kilometer.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vraag een ontheffing aan en ervaar het. Als je werkgebied groot is dan zijn dat een hoop gemeenten met ieder zijn eigen beleid, beslistermijnen en kosten. Ga jij maar wachten met je lekkage totdat een ambtenaar een besluit heeft genomen.
Ik was het niet van plan om te scheuren. Ik ben boos om het feit dat ik niet overal kan komen waar ik moet zijn. Als ik daar bijvoorbeeld iets op moet halen of mijn oma daarheen moet brengen is dat niet mogelijk.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zit echt niemand in Utrecht te wachten op mensen die van buiten met hun auto dwars door Utrecht willen scheuren hoor.
Bewoners zitten helemaal niet te wachten op types die maar overal willen komen. Van dat onzalige idee uit de jaren '60 zijn we al lang en breed afgestapt. Daar zijn oude Nederlandse steden ook helemaal niet op in te richten. Natuurlijk, als je zoals de VS genoeg lebensraum hebt verkregen kun je die gruwelijk lelijke gridsteden uit de grond stampen, maar dat gaat hier helemaal niet.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:39 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik was het niet van plan om te scheuren. Ik ben boos om het feit dat ik niet overal kan komen waar ik moet zijn. Als ik daar bijvoorbeeld iets op moet halen of mijn oma daarheen moet brengen is dat niet mogelijk.
In de VS snappen ze het tenminste: als er te weinig parkeerplaatsen zijn, zijn er te veel gebouwen of zijn de gebouwen niet hoog genoeg.
Het is geen facking center parcs...
Autoluwe steden voorkomen doden en ernstig letsel door minder verkeersongevallen. Nu is er misschien een lekkage waarbij de aanrijtijd lager is dan optimaal. Is dat veroorzaakte leed erger dan een dodelijk slachtoffer in het verkeer?quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vraag een ontheffing aan en ervaar het. Als je werkgebied groot is dan zijn dat een hoop gemeenten met ieder zijn eigen beleid, beslistermijnen en kosten. Ga jij maar wachten met je lekkage totdat een ambtenaar een besluit heeft genomen.
Leven is dodelijk. Zullen we ermee stoppen met zijn allen?quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:48 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Autoluwe steden voorkomen doden en ernstig letsel door minder verkeersongevallen. Nu is er misschien een lekkage waarbij de aanrijtijd lager is dan optimaal. Is dat veroorzaakte leed erger dan een dodelijk slachtoffer in het verkeer?
Veel loodgieters willen al langer Amsterdam niet meer in, maar dat is vooral omdat ze nergens kunnen parkeren. Dat los je echt niet op door de bereikbaarheid voor auto's te vergroten of de parkeerkosten te verlagen. Daarmee genereer je alleen maar nog meer autoverkeer en dus nog minder vrije parkeerplaatsen. En meer parkeerplekken maken kan gewoon niet, want die ruimte is er niet.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Winkelcentra vermijd ik als de pest. Er wordt ook nergens gesproken over loodgieters die in het centrum gevestigd zijn maar het bezoeken ervan. Die zit mooi buitenaf en heeft het werk voor het kiezen. De keuze tussen een klant in het centrum of buitenaf is snel gemaakt.
Nee, ik heb het expliciet over de installateur die een paar weken terug hier bij ons moest zijn. Die kon letterlijk bij ons direct voor de deur parkeren, in de voetgangerszone. Omdat er nooit een auto in de weg staat. Ideaal. Zonder ontheffing aanvragen of andere bureaucratie. Er staan ook geen paaltjes oid aan de ingang. Het beleid is simpelweg gebaseerd op goed vertrouwen dat niemand er misbruik van maakt, en dat werkt nu al jaren prima.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als, als. Als je thuis werkt heb je die problemen niet. Dat is jouw praktijk en niet van degene die bij jou aan de deur moet komen.
Perceptie...
Welke ontheffing? En welke ambtenaar? Bijvoorbeeld in Utrecht heb je alleen een ontheffing nodig als je een dieselauto van voor 2001 hebt. Hoeveel ondernemers rijden in een bus van 24 jaar oud?quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus geen bewijs alleen wat geschreeuw dat iemand het moet ervaren.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vraag een ontheffing aan en ervaar het. .
Oke, dus een verkeersongeval met dodelijke afloop is een geaccepteerd risico, maar overlast door lekkage is een dusdanige ramp dat de hele indeling van de stad erop in gericht moet zijn dat een loodgieter zo snel als mogelijk bij je kun zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Leven is dodelijk. Zullen we ermee stoppen met zijn allen?
Stoute automobilist! Die moet zijn auto 10 kilometer verderop parkeren en verder in een stampvolle stinkende bus.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:55 schreef Gimmick het volgende:
De laatste keer dat ik een loodgieter nodig had parkeerde hij zijn busje op de laad- en losplaats tegenover (twee ruime plekken). Deze was vrij, geen parkeerkosten voor mij en de loodgieter, niet fout geparkeerd, geen boete.
Overigens zie ik tegenwoordig wel weer vaker dat deze laad- en losplaats (zeker 's avonds) worden ingenomen door langparkeerders. Lekker als een loodgieter nodig hebt door lekkage. Het grootste probleem zijn andere auto's - niet de voorzieningen.
Sorry, ik dacht dat we het over het belang van de loodgieter en de klant van de loodgieter hadden. Blijkt de automobilist die zijn auto kwijt wil toch weer belangrijker te zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:00 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Stoute automobilist! Die moet zijn auto 10 kilometer verderop parkeren en verder in een stampvolle stinkende bus.
In het voorbeeld van Utrecht is er een parkeerplaats direct onder hoog catharijne. Veel dichter bij het centrum kan je niet komen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:00 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Stoute automobilist! Die moet zijn auto 10 kilometer verderop parkeren en verder in een stampvolle stinkende bus.
Als je het aandurft en via Ledig Erg naar binnen rijdt kun je zelfs aan de gracht parkeren en andere plekken in de binnenstad. Ik zou het niet adviseren, maar dat is een tweede. Ik denk ook niet dat dat ook maar iets simpeler zou zijn geweest (integendeel) als de auto vrij baan had gehad om via de oude brede Catharijnebaan naar binnen te knallen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:02 schreef knoopie het volgende:
[..]
In het voorbeeld van Utrecht is er een parkeerplaats direct onder hoog catharijne. Veel dichter bij het centrum kan je niet komen.
Ik denk dat voor het centrum dit de beste oplossing is.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:04 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Als je het aandurft en via Ledig Erg naar binnen rijdt kun je zelfs aan de gracht parkeren en andere plekken in de binnenstad. Ik zou het niet adviseren, maar dat is een tweede. Ik denk ook niet dat dat ook maar iets simpeler zou zijn geweest (integendeel) als de auto vrij baan had gehad om via de oude brede Catharijnebaan naar binnen te knallen.
Tja daar denken veel bewoner toch soms anders over, veel oude wijken van voor de jaren 60 zijn natuurlijk nooit ontworpen op 2 autos per huishouden waardoor een parkeerplek voor de heilige koe vinden vaak een hele opgave is. Na invoering van vergunningen en betaald parkeren kunnen de wijkbewoners opeens wel weer iets makkelijker parkeerplek vinden..quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat voor het centrum dit de beste oplossing is.
Het is alleen jammer dat de gemeente in heel de gemeente betaald parkeren en een vergunningsstelsel in gaat voeren.
Het is ook elk weekend weer filerijden op de Catharijnesingel, vol met mensen die met alle geweld met hun auto in hartje Utrecht willen parkeren.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:02 schreef knoopie het volgende:
[..]
In het voorbeeld van Utrecht is er een parkeerplaats direct onder hoog catharijne. Veel dichter bij het centrum kan je niet komen.
Precies. Dus dat gaat echt niet beter worden als men, zoals sommigen hier voorstellen, weer heel Utrecht voor auto's vrij toegankelijk en overal gratis parkeren maakt. In tegendeel. De stad Utrecht is simpelweg te klein voor zoveel auto's.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is ook elk weekend weer filerijden op de Catharijnesingel, vol met mensen die met alle geweld met hun auto in hartje Utrecht willen parkeren.
Woon zelf in een appartementencomplex net achter de Catharijnesingel. De straat heeft nog netjes heel veel parkeerplek (voor bewoners en bestemmingsverkeer) en bovendien een parkeergarage voor bewoners (parkeerplek kopen kost je wel 50k tegenwoordig). Het laatste waar wij als bewoners op zitten te wachten is hordes dagjesmensen die in je straat komen parkeren om te gaan 'shoppen in Utrecht'. Pak maar lekker de trein dan, wandel je zo Hoog Catharijne binnen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Precies. Dus dat gaat echt niet beter worden als men, zoals sommigen hier voorstellen, weer heel Utrecht voor auto's vrij toegankelijk en overal gratis parkeren maakt. In tegendeel. De stad Utrecht is simpelweg te klein voor zoveel auto's.
Dat is wel een beetje de samenvatting van dit hele topic. De bewoners van de wijken die autoluw zijn of de auto's van dagjesmensen geweerd worden zijn over het algemeen positief. Ikzelf inclusief.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tja daar denken veel bewoner toch soms anders over, veel oude wijken van voor de jaren 60 zijn natuurlijk nooit ontworpen op 2 autos per huishouden waardoor een parkeerplek voor de heilige koe vinden vaak een hele opgave is. Na invoering van vergunningen en betaald parkeren kunnen de wijkbewoners opeens wel weer iets makkelijker parkeerplek vinden..
De veramerikaanste verwende heilig koe mensen die alleen aan hunzelf denken en de rest van de stad moet gewoon maar de ruimte die ze innemen en vervuiling die hun maken accepteren.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Woon zelf in een appartementencomplex net achter de Catharijnesingel. De straat heeft nog netjes heel veel parkeerplek (voor bewoners en bestemmingsverkeer) en bovendien een parkeergarage voor bewoners (parkeerplek kopen kost je wel 50k tegenwoordig). Het laatste waar wij als bewoners op zitten te wachten is hordes dagjesmensen die in je straat komen parkeren om te gaan 'shoppen in Utrecht'. Pak maar lekker de trein dan, wandel je zo Hoog Catharijne binnen.
Waar lees jij toch altijd die fanatieke haat?quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:39 schreef Red_85 het volgende:
Je ziet het wel weer.
Mooi topic zo. Mensen met een achtergrond kijken realistisch en geven hun argumenten. Vervolgens komen er een stel dwazen die enkel denken vanuit haat fanatiek het topic om zeep helpen.
Welke argumenten heb je het nu over de loodgieterquote:Op donderdag 6 maart 2025 11:39 schreef Red_85 het volgende:
Je ziet het wel weer.
Mooi topic zo. Mensen met een achtergrond kijken realistisch en geven hun argumenten. Vervolgens komen er een stel dwazen die enkel denken vanuit haat fanatiek het topic om zeep helpen.
quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waar lees jij toch altijd die fanatieke haat?
Klopt, dat lees je ook in mijn posts. Wel tegen dagjesmensen die met alle geweld hartje Utrecht in willen en daar dan ook nog gratis denken te kunnen parkeren ten koste van bewoners en bestemmingsverkeer.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
'we hebben helemaal niks tegen automobilisten hoor!'
Je woont toch helemaal niet in Nederland?quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje de samenvatting van dit hele topic. De bewoners van de wijken die autoluw zijn of de auto's van dagjesmensen geweerd worden zijn over het algemeen positief. Ikzelf inclusief.
En de mensen die er niet wonen en geen ervaring hebben met autoluwe wijken, zitten te zeuren omdat ze niet gemakkelijk met de auto naar centrum Utrecht kunnen komen en daar niet gratis mogen parkeren.
Volgens mij kunnen die klagers zich beter concentreren op de eigenlijke oorzaak van het probleem en zich afvragen waarom zij niet een leuk winkelcentrum op fietsafstand van hun eigen woning hebben.
Dat probleem los je niet op door een autoluwe wijk te maken maar door daar überhaupt stadsbreed effectief beleid voor te maken.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, dat lees je ook in mijn posts. Wel tegen dagjesmensen die met alle geweld hartje Utrecht in willen en daar dan ook nog gratis denken te kunnen parkeren ten koste van bewoners en bestemmingsverkeer.
Simpelweg gaat het daar niet eens om. Steden hebben goederen en diensten nodig, dus naast al je hulpdiensten, heb je ook een werkend stadsdistributie netwerk nodig zonder al te veel hoepels en knelpunten. Waar jullie over mekkeren zijn individuele auto's, waar ik naar kijk is dat. En daar zijn valide punten voor gemaakt die weg worden gehoond met flink wat dedain.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, dat lees je ook in mijn posts. Wel tegen dagjesmensen die met alle geweld hartje Utrecht in willen en daar dan ook nog gratis denken te kunnen parkeren ten koste van bewoners en bestemmingsverkeer.
Heb je het nu over jezelf met fanatieke haat? Want het is natuurlijk wel vreemd dat jij, die zegt nooit in een stad te willen wonen of überhaupt te willen komen, zo een sterke mening hebt dat dit project gedoemd is te mislukken. En dat jij die mening belangrijker vindt dan die van al die mensen die al jaren in die autoluwe wijken wonen en daar gelukkig zijn. Alleen maar omdat jij niet het voorstellingsverquote:Op donderdag 6 maart 2025 11:39 schreef Red_85 het volgende:
Je ziet het wel weer.
Wat is dat nu voor een kinderachtig antwoord. De meeste voorstanders van de autoluwe wijken in dit topic zijn zelf automobilisten. Ikzelf ook. Maar ik loop graag een paar honderd meter naar mijn auto, als daardoor mijn kinderen op straat kunnen spelen en alleen naar school kunnen lopen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
'we hebben helemaal niks tegen automobilisten hoor!'
Nee, die vooroordelen van jou zijn van tafel geveegd met praktische voorbeelden van mensen die jaren in autoluwe zones gewoond hebben, en de ervaring hebben dat de spreekwoordelijke loodgieter absoluut geen probleem is.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Simpelweg gaat het daar niet eens om. Steden hebben goederen en diensten nodig, dus naast al je hulpdiensten, heb je ook een werkend stadsdistributie netwerk nodig zonder al te veel hoepels en knelpunten. Waar jullie over mekkeren zijn individuele auto's, waar ik naar kijk is dat. En daar zijn valide punten voor gemaakt die weg worden gehoond met flink wat dedain.
Het "groene karakter" van de wijk werd ook klakkeloos overgenomen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Simpelweg gaat het daar niet eens om. Steden hebben goederen en diensten nodig, dus naast al je hulpdiensten, heb je ook een werkend stadsdistributie netwerk nodig zonder al te veel hoepels en knelpunten. Waar jullie over mekkeren zijn individuele auto's, waar ik naar kijk is dat. En daar zijn valide punten voor gemaakt die weg worden gehoond met flink wat dedain.
In hoeverre is dat relevant? Want dezelfde problematiek speelt in heel veel grote steden in de wereld.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Je woont toch helemaal niet in Nederland?
Dat wordt door niemand ontkend, we geven gewoon andere prioriteiten aan alle belangen. En bij mijn staan hulpdiensten bovenaan, stadsdistributie nog altijd vrij hoog (net onder voetgangers, hulpdiensten en ov) en auto's onderaan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je leest mijn posts dus niet. Je wijst zoals velen maar weer met je vingertje naar 'hullie' zonder concreet te worden om een tirade af te kunnen steken. Ik zeg dat Nederlandse steden met historische binnensteden niet geschikt zijn voor massatoerisme met de auto. In de VS hebben ze daar op gepland omdat ze daar ook de ruimte hebben. Hier bestaan die steden al langer dan dat de auto bestaat. Ja, er is voor buurtbewoners en bestemmingsverkeer ruimte voor auto's, maar niet voor hele hordes dagjesmensen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat over de VS is niet helemaal waar. Niet alle steden zijn daar voor de auto gebouwd. Zij hebben historische binnensteden weggebuildozerd voor de auto. Uiteraard niet met dezelfde historie als Europese steden, maar wel pre-auto (en dus ingericht op wandelbaarheid).quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je leest mijn posts dus niet. Je wijst zoals velen maar weer met je vingertje naar 'hullie' zonder concreet te worden om een tirade af te kunnen steken. Ik zeg dat Nederlandse steden met historische binnensteden niet geschikt zijn voor massatoerisme met de auto. In de VS hebben ze daar op gepland omdat ze daar ook de ruimte hebben. Hier bestaan die steden al langer dan dat de auto bestaat. Ja, er is voor buurtbewoners en bestemmingsverkeer ruimte voor auto's, maar niet voor hele hordes dagjesmensen.
Hoe lang ben je al weg uit Utrecht?quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:07 schreef knoopie het volgende:
[..]
In hoeverre is dat relevant? Want dezelfde problematiek speelt in heel veel grote steden in de wereld.
Daarnaast heb ik jarenlang in Utrecht gewoond en heb er van genoten om alles altijd te voet of met de fiets te kunnen doen.
Dat van de dagjesmensen is het probleem niet; dat kan je ook oplossen met een parkeerverbod en registratiesysteem voor bezoek bij bewoners of hoge tarieven voor bezoekers.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je leest mijn posts dus niet. Je wijst zoals velen maar weer met je vingertje naar 'hullie' zonder concreet te worden om een tirade af te kunnen steken. Ik zeg dat Nederlandse steden met historische binnensteden niet geschikt zijn voor massatoerisme met de auto. In de VS hebben ze daar op gepland omdat ze daar ook de ruimte hebben. Hier bestaan die steden al langer dan dat de auto bestaat. Ja, er is voor buurtbewoners en bestemmingsverkeer ruimte voor auto's, maar niet voor hele hordes dagjesmensen.
Eh ja, dat is dus ook precies wat er gebeurt.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat van de dagjesmensen is het probleem niet; dat kan je ook oplossen met een parkeerverbod en registratiesysteem voor bezoek bij bewoners of hoge tarieven voor bezoekers.
Die dagjesmensen heb jij ook als bezwaar erbij gehaald...quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eh ja, dat is dus ook precies wat er gebeurt.
En bereikbaarheid van loodgieters en hulpdiensten van autoluwe wijken is ook het probleem niet. Maar wordt hier door sommigen petrolheads tot probleem gebombardeerd.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat van de dagjesmensen is het probleem niet;
Kort genoeg om de Dom weer zonder steigers te hebben gezien. En ik was er een paar weken geleden nog voor mijn werk.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe lang ben je al weg uit Utrecht?
Ik heb geen idee wat je probeert te zeggen. Als je mijn posts lees, dan zie je dat ik tegen de Catharijnesingel aan woon, waar echt gewoon genoeg plek is voor de auto, zolang het bewoners en bestemmingsverkeer betreft. Daar betaal je je ook scheel voor parkeren als je geen vergunninghouder bent of een plek in een parkeergarage bezit, precies met de reden dat anders elke toerist z'n auto bij ons in de straat neerzet en de stad inwandelt. Daar is simpelweg geen capaciteit voor in Utrecht. Geen idee waar jij verder denkt dat ik bezwaar tegen maak.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die dagjesmensen heb jij ook als bezwaar erbij gehaald...
Daar ging de kritiek omtrent de mobiliteit nog over.
Ik zeg dat de bezwaren omtrent mobiliteit niet over dagjesmensen gingen, dat onderwerp heb jij aangesneden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je probeert te zeggen. Als je mijn posts lees, dan zie je dat ik tegen de Catharijnesingel aan woon, waar echt gewoon genoeg plek is voor de auto, zolang het bewoners en bestemmingsverkeer betreft. Daar betaal je je ook scheel voor parkeren als je geen vergunninghouder bent of een plek in een parkeergarage bezit, precies met de reden dat anders elke toerist z'n auto bij ons in de straat neerzet en de stad inwandelt. Daar is simpelweg geen capaciteit voor in Utrecht. Geen idee waar jij verder denkt dat ik bezwaar tegen maak.
Klopt, maar dat ging dan ook helemaal niet over 'bezwaren om mobiliteit', maar om een of andere benzineslurper die klaagde dat er geen tweebaanssnelweg dwars door Utrecht liep. Jij valt midden in een discussie tussen andere mensen en geeft er je eigen slinger aan, ik niet.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik zeg dat de bezwaren omtrent mobiliteit niet over dagjesmensen gingen, dat onderwerp heb jij aangesneden.
Ik reageer al vanaf deel 1 1e paginaquote:Op donderdag 6 maart 2025 12:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, maar dat ging dan ook helemaal niet over 'bezwaren om mobiliteit', maar om een of andere benzineslurper die klaagde dat er geen tweebaanssnelweg dwars door Utrecht liep. Jij valt midden in een discussie tussen andere mensen en geeft er je eigen slinger aan, ik niet.
Zeker kan niet alles tegelijk. Zeker niet in een centrum.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:31 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat wordt door niemand ontkend, we geven gewoon andere prioriteiten aan alle belangen. En bij mijn staan hulpdiensten bovenaan, stadsdistributie nog altijd vrij hoog (net onder voetgangers, hulpdiensten en ov) en auto's onderaan.
Prive auto's zijn immers de grooste belemmering voor efficiente stadsdistributie. Die staan voor je in de file, die staan op de parkeerruimte die je als laad- losplek kan gebruiken. En met even pech staan die op de stoep of blokkeren de hele weg.
Dat betekent niet dat er geen ruimte voor auto's moet zijn, maar ze moeten wel pas op de plaats maken. Niet alles kan tegelijk.
Goh, waar ken ik dat van.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je leest mijn posts dus niet.
Je wijst zoals velen maar weer met je vingertje naar 'hullie' zonder concreet te worden om een tirade af te kunnen steken.
Exact. Vroeger had je hier hetzelfde probleem met paarden en wagens. En boten. Ook een grote congestie. Weet je waarom? Omdat steden druk zijn. Logistiek is er altijd geweest en ook de stadsdistributie, alleen op andere manieren. Mensen en goederen gaan al millennia over de bloedvaten van een stad: de straten. Dan is het nogal raar om tegen de bloedvaten van je civilisatie gewoonweg 'poef' te gaan zeggen.quote:Ik zeg dat Nederlandse steden met historische binnensteden niet geschikt zijn voor massatoerisme met de auto. In de VS hebben ze daar op gepland omdat ze daar ook de ruimte hebben. Hier bestaan die steden al langer dan dat de auto bestaat. Ja, er is voor buurtbewoners en bestemmingsverkeer ruimte voor auto's, maar niet voor hele hordes dagjesmensen.
Er lopen twee (of wel meer) discussies door elkaar:quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeker kan niet alles tegelijk. Zeker niet in een centrum.
Wat hier gaat gebeuren lijkt mij vrij simpel: de mensen in de merwedewijk gaan alles bestellen, van kleine dingen tot de dagelijkse boodschappen. Die mogen allemaal naar de pakketpunten want verder komen ze niet. Grotere en zwaardere zaken mogen ook getild worden en vraag me af hoe een coolblue bijv. er naar gaat kijken na een jaartje.
Ik vind het helemaal prima zo'n experiment en zeker als de gemeente utrecht nu al weigert iets simpels als een bushalte neer te zetten.
Wat je beter kan doen in mijn optiek om straten van een nieuwe wijk autoluw te maken is via de buitenkant van het blok aansluitingen op je hoofdwegen te maken en onder de appartementencomplexen inritten en (beperkte) garages te bouwen. Kan je alsnog de bevoorrading/services doen en bovenop en in het midden van je wijk heb je nergens auto's op straat. Kan je prima groen maken.
Hier hebben ze gewoon gezegd: 'we willen geen auto's en mensen trekken hun plan maar'
Ik ben oprecht benieuwd hoe dit gaat werken.
Dat was ook letterlijk wat @icecreamfarmer_NL in deel 1 aangaf en nog schoot iedereen in de kramp.quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:03 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er lopen twee (of wel meer) discussies door elkaar:
- de nieuwe autoluwe wijk
- de algehele trend om steden autoluw te maken
Mijn verhaal ging meer over het tweede. Ik vind de nieuwe wijk in principe een goed idee, maar het kan best zijn over bepaalde dingen niet goed is nagedacht of dat uitvoering verkloot wordt. Dat veranderd niets aan mijn positieve mening over de ontwikkeling om steden zo autoluw als mogelijk te maken.
Ja daar hebben we prima oplossingen voor. Het IJsselmeer inpolderen en daar steden uit de grond stampen die wel de ruimte hebben. In Utrecht gaat je dat niet lukken.quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Goh, waar ken ik dat van.
[..]
Exact. Vroeger had je hier hetzelfde probleem met paarden en wagens. En boten. Ook een grote congestie. Weet je waarom? Omdat steden druk zijn. Logistiek is er altijd geweest en ook de stadsdistributie, alleen op andere manieren. Mensen en goederen gaan al millennia over de bloedvaten van een stad: de straten. Dan is het nogal raar om tegen de bloedvaten van je civilisatie gewoonweg 'poef' te gaan zeggen.
Ik zie oplossingen dat dit zou kunnen werken, ondersteund door een flink pak voorwaarden. En die worden nu al geschonden eigenlijk.
Weesperstraat lag er altijd al wel. Kun je zien op Toporeistijd. Kan je misschien nog wel harder zeggen over het centraal station wat midden op het open havenfront is gebouwd, en de bijbehorende rails die dwars door de stad banjerden. En de metro waarvoor rond de nieuwmarktbuurt veel moest verdwijnen. Dat was impact op de steden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:37 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat over de VS is niet helemaal waar. Niet alle steden zijn daar voor de auto gebouwd. Zij hebben historische binnensteden weggebuildozerd voor de auto. Uiteraard niet met dezelfde historie als Europese steden, maar wel pre-auto (en dus ingericht op wandelbaarheid).
In Nederland hadden we dezelfde plannen, maar die zijn gelukkig (meestal) niet doorgegaan. De Weesperstraat in Amsterdam is nog een zichtbaar lidteken. Utrecht heeft de Catharijnesingel kunnen herstellen.
Zo'n beetje elke stad is te klein voor zoveel auto's. Behalve steden waar alles zo verspreid ligt dat je niet meer fatsoenlijk binnen acceptabele tijd een paar winkels langs kunt gaan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 11:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Precies. Dus dat gaat echt niet beter worden als men, zoals sommigen hier voorstellen, weer heel Utrecht voor auto's vrij toegankelijk en overal gratis parkeren maakt. In tegendeel. De stad Utrecht is simpelweg te klein voor zoveel auto's.
quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:03 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er lopen twee (of wel meer) discussies door elkaar:
- de nieuwe autovrije wijk
- de algehele trend om steden autoluw te maken
Mijn verhaal ging meer over het tweede. Ik vind de nieuwe wijk in principe een goed idee, maar het kan best zijn over bepaalde dingen niet goed is nagedacht of dat uitvoering verkloot wordt. Dat veranderd niets aan mijn positieve mening over de ontwikkeling om binnensteden zo autoluw als mogelijk te maken.
Coolblue bezorgt in Utrecht al sinds jaren met de fiets.quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeker kan niet alles tegelijk. Zeker niet in een centrum.
Wat hier gaat gebeuren lijkt mij vrij simpel: de mensen in de merwedewijk gaan alles bestellen, van kleine dingen tot de dagelijkse boodschappen. Die mogen allemaal naar de pakketpunten want verder komen ze niet. Grotere en zwaardere zaken mogen ook getild worden en vraag me af hoe een coolblue bijv. er naar gaat kijken na een jaartje.
Er zijn na al vier bushaltes rondom de nieuwe nog te bouwen wijk. De niet gebouwde bushalte waar jij het elke keer over hebt ligt bij een ander deel van de wijk waar gewoon auto's in mogen en parkeerplaatsen zijn. Het is jammer dat de gemeente daar zo lang over doet, maar dat heeft niks met deze autovrije wijk te maken.quote:Ik vind het helemaal prima zo'n experiment en zeker als de gemeente utrecht nu al weigert iets simpels als een bushalte neer te zetten.
Kan je eens aan geven hoe het plan van Merwede afwijkt van deze door jouw bedachte oplossing? Wat je nu beschrijft is namelijk zo ongeveer wat er in het bouwplan van de wijk staat.quote:Wat je beter kan doen in mijn optiek om straten van een nieuwe wijk autoluw te maken is via de buitenkant van het blok aansluitingen op je hoofdwegen te maken en onder de appartementencomplexen inritten en (beperkte) garages te bouwen. Kan je alsnog de bevoorrading/services doen en bovenop en in het midden van je wijk heb je nergens auto's op straat. Kan je prima groen maken.
Hier hebben ze gewoon gezegd: 'we willen geen auto's en mensen trekken hun plan maar'
Als je echt benieuwd bent, dan misschien niet in je allereerst post in een topic schrijven dat je er van overtuigd bent dat dit gedoemd is te mislukken. Want dat klinkt niet echt als iemand die "oprecht benieuwd" is.quote:Ik ben oprecht benieuwd hoe dit gaat werken.
Heb ik je gisteren al verteld dat dat niet zo is, inclusief bron en alles er op en aan. Heb je niet op gereageerd en blijft je zetten maar herhalen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Coolblue bezorgt in Utrecht al sinds jaren met de fiets.
[..]
Er zijn na al vier bushaltes rondom de nieuwe nog te bouwen wijk. De niet gebouwde bushalte waar jij het elke keer over hebt ligt bij een ander deel van de wijk waar gewoon auto's in mogen en parkeerplaatsen zijn. Het is jammer dat de gemeente daar zo lang over doet, maar dat heeft niks met deze autovrije wijk te maken.
[..]
Kan je eens aan geven hoe het plan van Merwede afwijkt van deze door jouw bedachte oplossing? Wat je nu beschrijft is namelijk zo ongeveer wat er in het bouwplan van de wijk staat.
[ afbeelding ]
[..]
Als je echt benieuwd bent, dan misschien niet in je allereerst post in een topic schrijven dat je er van overtuigd bent dat dit gedoemd is te mislukken. Want dat klinkt niet echt als iemand die "oprecht benieuwd" is.
https://www.commissiemer.nl/projectdocumenten/00006491.pdf
https://omgevingsvisie.ut(...)erwedekanaalzone.pdf
1. Europaplein oost.quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb ik je gisteren al verteld dat dat niet zo is, inclusief bron en alles er op en aan. Heb je niet op gereageerd en blijft je zetten maar herhalen.
Dus waarom zou ik nog met jou serieus in discussie gaan als je argumenten negeert en alleen op de persoon gaat hakken?
Hoe kom je daar bij?quote:Op donderdag 6 maart 2025 12:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Kort genoeg om de Dom weer zonder steigers te hebben gezien. En ik was er een paar weken geleden nog voor mijn werk.
Maar in hoeverre is dat relevant? Want als ik jouw Posts begrijp, dan woon je zelf net zo goed niet in Utrecht.
De bakfietsoplossing is alleen mogelijk als je een magazijn hebt in de buurt. Zodra je een beetje verder weg zit is dit geen werkbare oplossing. Ik ken ook iemand die in het centrum van Amsterdam met een scooter werkt met achterop een grote koffer maar omdat hij in het centrum woont is dat nog te doen als hij snel iets nodig heeft wat hij niet achterop heeft.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:52 schreef knoopie het volgende:
[..]
Veel loodgieters willen al langer Amsterdam niet meer in, maar dat is vooral omdat ze nergens kunnen parkeren. Dat los je echt niet op door de bereikbaarheid voor auto's te vergroten of de parkeerkosten te verlagen. Daarmee genereer je alleen maar nog meer autoverkeer en dus nog minder vrije parkeerplaatsen. En meer parkeerplekken maken kan gewoon niet, want die ruimte is er niet.
Er is voor kleinere klussen een hele simpele oplossing, die ook al door ten minste één loodgieter ingezet wordt:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)en-door-aan-de-klant
Ik ken persoonlijk ook een slotenmaker die met de bakfiets door Amsterdam rijdt. En volgens hem is het verlies in aanrijtijd ruimschoots gecompenseerd doordat hij altijd zonder te zoeken direct voor de deur kan parkeren.
En kijk eens naar Coolblue die in meerdere steden zelf met de bakfiets bezorgt. Dat werkt ook goed en die parkeren in Utrecht ook letterlijk bij je voordeur zonder te hoeven zoeken.
[..]
Nee, ik heb het expliciet over de installateur die een paar weken terug hier bij ons moest zijn. Die kon letterlijk bij ons direct voor de deur parkeren, in de voetgangerszone. Omdat er nooit een auto in de weg staat. Ideaal. Zonder ontheffing aanvragen of andere bureaucratie. Er staan ook geen paaltjes oid aan de ingang. Het beleid is simpelweg gebaseerd op goed vertrouwen dat niemand er misbruik van maakt, en dat werkt nu al jaren prima.
[..]
Welke ontheffing? En welke ambtenaar? Bijvoorbeeld in Utrecht heb je alleen een ontheffing nodig als je een dieselauto van voor 2001 hebt. Hoeveel ondernemers rijden in een bus van 24 jaar oud?
Voor de rest kan je met elke auto er gewoon in rijden. En er zijn tot nu toe maar vier steden in NL waar een milieuzone is.
Je bent naarstig op zoek naar manieren om de schuld aan het gemeentebestuur te geven met hun stomme regeltjes, maar in de praktijk is het probleem in de meeste grote steden simpelweg dat er te weinig ruimte is. Dat kan je niet oplossen met vrij baan geven aan autorijders. In tegendeel, daarmee maak je het probleem alleen maar veel groter.
Bewijs jij het tegendeel maar eens. Het enige wat jij bewijst is dat je selectief citeert.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus geen bewijs alleen wat geschreeuw dat iemand het moet ervaren.
Het eerste klopt, maar het tweede punt is sterk gechargeerd.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:00 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Oke, dus een verkeersongeval met dodelijke afloop is een geaccepteerd risico, maar overlast door lekkage is een dusdanige ramp dat de hele indeling van de stad erop in gericht moet zijn dat een loodgieter zo snel als mogelijk bij je kun zijn.
We delen gewoon niet dezelfde prioriteiten. Voor mij: leven > lekkage. Zal wel weer perspectief zijn.
Is dit het niveau tegenwoordig gewoon wat willekeurigs hier roepen en als er dan om concrete bewijzen gevraagd wordt om deze boude bewering eens te onderbouwen de bal bij de tegenpartij neerleggen..quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bewijs jij het tegendeel maar eens. Het enige wat jij bewijst is dat je selectief citeert.
Begin eerst eens volledig te citeren.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is dit het niveau tegenwoordig gewoon wat willekeurigs hier roepen en als er dan om concrete bewijzen gevraagd wordt om deze boude bewering eens te onderbouwen de bal bij de tegenpartij neerleggen..
Ik nam aan dat je buiten Utrecht woonde, omdat je zegt met de auto naar winkelcentrum Overvecht te rijden. En in mijn referentiekader is alles binnen Utrecht fietsafstand, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik fietsen fijn vind.quote:
Ja? Wat ga je dan met deze informatie doen?quote:Wel goed om te weten dat je niet in Nederland woont, btw.
Of Leidsche Rijn nou eigenlijk wel echt Utrecht is, is toch onder Utrechters geregeld onderwerp van gesprek geweest.quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij?
Wel goed om te weten dat je niet in Nederland woont, btw.
quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Begin eerst eens volledig te citeren.
Dan is dat toch prima? Dan hebben we loodgieters in de stad die het centrum bedienen met een bakfiets/scooter oplossing. En we hebben loodgieters met een busje die de buitenwijken bedienen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De bakfietsoplossing is alleen mogelijk als je een magazijn hebt in de buurt. Zodra je een beetje verder weg zit is dit geen werkbare oplossing. Ik ken ook iemand die in het centrum van Amsterdam met een scooter werkt met achterop een grote koffer maar omdat hij in het centrum woont is dat nog te doen als hij snel iets nodig heeft wat hij niet achterop heeft.
In welke binnensteden zijn er nu zulke kentekenherkenningssystemen? Ik ken het alleen in Delft, en daar kan je zelfs achteraf nog (op dezelfde dag) gratis ontheffing aanvragen als je er enkel was voor laden/lossen. En in Amersfoort, maar daar gaat het gewoon via de parkeerapp dus is ook niet moeilijker dan normaal betaald parkeren.quote:Parkeren is het minste probleem, hooguit dat dit illegaal moet gebeuren omdat er geen parkeervakken zijn dus pleur je dit op de stoep vlak tegen een muur maar zodanig dat voetgangers er langs kunnen. Het is vooral toegang krijgen wat een drama is als er paaltjes staan of kentekencamera die de toegang controleert. De bus aan de rand parkeren en 300m moeten lopen is geen uitzondering.
Het tweede punt is je hele argument. Jij vindt het risico op een ongeval acceptabel, maar het risico van lekkage zonder tijdige loodgieter niet.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het eerste klopt, maar het tweede punt is sterk gechargeerd.
He he een argumenten post van je zonder sneren.quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:50 schreef knoopie het volgende:
[..]
1. Europaplein oost.
2. Europaplein noord.
3. Lanslaan
4. Balijebrug
Vier bushaltes rondom de nieuwe nog te bouwen autoluwe wijk. In hoeverre is dit een te persoonlijke post?
Weesperstraat voor 1953:quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weesperstraat lag er altijd al wel. Kun je zien op Toporeistijd. Kan je misschien nog wel harder zeggen over het centraal station wat midden op het open havenfront is gebouwd, en de bijbehorende rails die dwars door de stad banjerden. En de metro waarvoor rond de nieuwmarktbuurt veel moest verdwijnen. Dat was impact op de steden.
Steden in de vs zijn vanaf het begin eigenlijk al wel gebouwd op verkeer, zie het stadsplan van Philly bijvoorbeeld. Of New York. Het stuk wat NL gesticht, rond Battery Park, is echter wel verdwenen, maar had een ander oogpunt dan enkel wegen en auto's: gewoon simpelweg 'real estate required'.
Je zit niet helemaal correct in deze.
En wat is de afstand van al die bushaltes tot de nog te bouwen autoloze wijk? Die wijk waarover het gaat in dit topic? En natuurlijk is het niet goed dat de gemeente nog geen bushalte heeft neergezet bij die huizen die er al staan. Maar dat is niet het autoloze deel van de wijk, dus die mensen hebben gewoon ruimte om hun auto te parkeren en met de auto te gaan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
He he een argumenten post van je zonder sneren.
Even bekeken. Voor wat nu deels gebouwd is, Merwedekanaalzone noord:
Halte 1, 2 en 3 zijn allemaal te ver van de zelfgestelde maximale afstand van de gemeente van 400 meter. Halve Balijebrug heeft geen aansluiting naar CS zonder overstap, zoals ik je gisteren al aanwees. Daar stopt alleen de 29.
Dat werkt prima voor iets generieks als een loodgieter die toevallig in de buurt woont, maar verwacht niet dat die ene loodgieter het hele centrum kan bedienen. Je mist als centrumbewoner ook nog eens de flexibiliteit die je nodig hebt omdat de ene klus niet de andere is.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan is dat toch prima? Dan hebben we loodgieters in de stad die het centrum bedienen met een bakfiets/scooter oplossing. En we hebben loodgieters met een busje die de buitenwijken bedienen.
[..]
In welke binnensteden zijn er nu zulke kentekenherkenningssystemen? Ik ken het alleen in Delft, en daar kan je zelfs achteraf nog (op dezelfde dag) gratis ontheffing aanvragen als je er enkel was voor laden/lossen. En in Amersfoort, maar daar gaat het gewoon via de parkeerapp dus is ook niet moeilijker dan normaal betaald parkeren.
Natuurlijk is het een extra stap, maar doen alsof de loodgieters hierdoor niet meer hun werk kunnen doen vind ik nogal overdreven. Helemaal als hierdoor de parkeerdruk minder wordt, en ook de loodgieters gemakkelijker een parkeerplek in de buurt van hun klus kunnen vinden.
Je bent wel steeds de doelpalen aan het verplaatsen. Het ging toch over een noodgeval, lekkage, loodgieter moet meteen komen? En nu gaat het ineens over specialistisch werk waarvoor iemand vanuit de andere kant van het land moet komen. Hoe vaak komt dat nu helemaal voor?quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat werkt prima voor iets generieks als een loodgieter die toevallig in de buurt woont, maar verwacht niet dat die ene loodgieter het hele centrum kan bedienen. Je mist als centrumbewoner ook nog eens de flexibiliteit die je nodig hebt omdat de ene klus niet de andere is.
Juist specialistisch werk met weinig vraag per gemeente wordt op landelijk niveau gedaan en deels ook in het buitenland. Al die verschillende manieren per gemeente maakt dat je veel uitzoekwerk hebt. Het is niet de handeling zelf die veel tijd kost als je eenmaal weet waar je moet aankloppen.
Je verkijkt je enorm op het tijdsverlies. Je redeneert te veel vanachter een comfortabele pc, terwijl de monteur bij het aantreffen van een ontoegankelijk centrum weer een stuk terug moet rijden om een plek te vinden waar die op een mobieltje moet uitzoeken wat het beleid is.
quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Of Leidsche Rijn nou eigenlijk wel echt Utrecht is, is toch onder Utrechters geregeld onderwerp van gesprek geweest.
Je weet helemaal niets van mensen. En doet allerlei vreemde aannames. Je weet niet hoe oud ik ben, waar ik woon, wat de gezondheidssituatie van mij en mijn gezin is. Of ik zware boodschappen ga halen, etc.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:09 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik nam aan dat je buiten Utrecht woonde, omdat je zegt met de auto naar winkelcentrum Overvecht te rijden. En in mijn referentiekader is alles binnen Utrecht fietsafstand, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik fietsen fijn vind.
[..]
Ja, dat snap ik ook niet vanuit de gemeente bezien.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:51 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Kan me voorstellen dat ze in Vleuten de Meern, Haarzuilens etc niet zo blij zijn dat ze opgeslokt zijn. Daar spelen heel andere problematieken dan autos zo veel mogelijk weren, en overal betaald parkeren invoeren. In die dorpjes en kernen.
Ik heb nergens gezegd dat jij niet met de auto mag gaan of iets dergelijks. Ik heb enkel gezegd dat ik aannam dat je buiten Utrecht woonde, omdat ik zelf binnen Utrecht altijd alles met de fiets deed. Gezien het aantal mensen in Utrecht die bijna alles met de fiets doen, is dat statistisch gezien ook helemaal geen rare aanname.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Je weet helemaal niets van mensen. En doet allerlei vreemde aannames. Je weet niet hoe oud ik ben, waar ik woon, wat de gezondheidssituatie van mij en mijn gezin is. Of ik zware boodschappen ga halen, etc.
Het zou je sieren om jezelf wat minder als uitgangspunt te nemen.
laat de visite maar met de tram komen , dan heb je daar ook geen last vanquote:Op dinsdag 4 maart 2025 00:20 schreef einzeinz het volgende:
Daar gaan allemaal linkse wappies wonen. Trump zou het omschrijven als de hel!
Jij ziet doelpalen verschuiven door je gebrekkige perceptie. Jij komt met anekdotische voorbeelden van eigen ervaring dat een monteur met de bakfiets kwam. Dus probleem opgelost, want die heb je overal is je redenatie. Ga jij maar eens bij een tijdje bij de ingang van een centrum staan met paaltjes of cameratoezicht en zie met eigen ogen wat er allemaal binnenkomt en waar ze tegenaan lopen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:50 schreef knoopie het volgende:
Je bent wel steeds de doelpalen aan het verplaatsen. Het ging toch over een noodgeval, lekkage, loodgieter moet meteen komen? En nu gaat het ineens over specialistisch werk waarvoor iemand vanuit de andere kant van het land moet komen. Hoe vaak komt dat nu helemaal voor?
Bovendien zijn alle nadelen die jij noemt meer een kwestie van slechte uitvoering. Je zou het ook zo kunnen doen als in sommige steden in Zweden. Daar heb je ook milieuzones, maar daar hoef je ter plekke niets voor te doen. Je rijdt er gewoon in en uit, en achteraf krijg je een rekening opgestuurd, zelfs met buitenlands kenteken.
Dat schrijft ik. Aannames.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:07 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat jij niet met de auto mag gaan of iets dergelijks. Ik heb enkel gezegd dat ik aannam dat je buiten Utrecht woonde, omdat ik zelf binnen Utrecht altijd alles met de fiets deed. Gezien het aantal mensen in Utrecht die bijna alles met de fiets doen, is dat statistisch gezien ook helemaal geen rare aanname.
Dus geen idee waarom je zo beledigd bent ineens, maar als ik iets gezegd heb dat verkeerd aangekomen is, dan spijt me dat.
Vanuit de gemeente bezien snap ik het juist prima, want parkeerinkomsten zijn een makkelijke inkomstenbron. Als maatregel om b.v. buurtbewoners te ontlasten slaat het dan weer nergens op in Vleuten of Haarzuilen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik ook niet vanuit de gemeente bezien.
Overigens is het wat betaald parkeren dacht ik wel zo dat het in veel gevallen meer gaat om zeer beperkte tijden, om forenzenparkeerders tegen te gaan. Dat is dan van 0600 tot 1100. Dus voor boodschappen, vrienden/familie en dagjesmensen zou dat niet echt een punt moeten zijn.
Dat bedoel ik dus. Een hoop onderbuikgevoelens en menen beter te weten dan iemand die dagelijks last heeft van autoluwe gebieden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat schrijft ik. Aannames.
Stop daar eens mee.
Andersom meen je het toch ook beter te weten van mensen die plezier halen uit een meer veilige, schonere en stillere binnenstad?quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Een hoop onderbuikgevoelens en menen beter te weten dan iemand die dagelijks last heeft van autoluwe gebieden.
Waar woon je dan?quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat schrijft ik. Aannames.
Stop daar eens mee.
En jouw plezier moet ten koste van een ander totdat het jou raakt? Want dan is de wereld te klein.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:35 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Andersom meen je het toch ook beter te weten van mensen die plezier halen uit een meer veilige, schonere en stillere binnenstad?
Richt je op de boodschap en niet op de boodschapper. Het is totaal niet relevant wat voor werk iemand doet of waar die woont.quote:
Je hebt het nu over jezelf neem ik aan?quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En jouw plezier moet ten koste van een ander totdat het jou raakt? Want dan is de wereld te klein.
Of-of. Prima, geen service meer in die buurt.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:40 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je hebt het nu over jezelf neem ik aan?
Het grootste plezier van het grootste aantal mensen moet voorop staan.
Je rijdt rondjes met je bus.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Of-of. Prima, geen service meer in die buurt.
Maar dat is het hele punt. Een autoluwe zone is niet per definitie met een fysieke afscherming. Ik ben het helemaal eens met je dat elektronische paaltjes die storingen kunnen hebben en buitenlanders of oude mensen niet begrijpen een slecht idee zijn. Maar dat staat helemaal los van het begrip autoluwe/vrije zone.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:24 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Jij ziet doelpalen verschuiven door je gebrekkige perceptie. Jij komt met anekdotische voorbeelden van eigen ervaring dat een monteur met de bakfiets kwam. Dus probleem opgelost, want die heb je overal is je redenatie. Ga jij maar eens bij een tijdje bij de ingang van een centrum staan met paaltjes of cameratoezicht en zie met eigen ogen wat er allemaal binnenkomt en waar ze tegenaan lopen.
Als ergens een nutsvoorziening uitvalt dan moet dat met spoed opgelost worden. Als dit een specifieke voorziening is dan heb je een specifieke monteur nodig waar je niet zo veel van hebt. Die komt misschien maar 1x per jaar in het centrum van een bepaalde stad, maar zodra die er is moet die wel kunnen doorrijden naar de plaats van bestemming. Dat is vanuit jouw perceptie 1x per jaar, maar dagelijkse kost vanuit de perceptie van de monteur.
Algemene ervaring is dat autoluwe gebieden slecht te bereiken zijn met uitzondering van plaatsen waar geen fysieke belemmering is door paaltjes of kentekencamera maar waar je nog ouderwets wordt aangesproken door een handhaver aan wie je kunt uitleggen waarom je er staat. Dat gaf nooit problemen. Maar sinds de opmars van geautomatiseerde kentekencontroles zowel statisch als rijdend kunnen centra wat mij betreft de boom in.
Nee vind ik ook niet. Maar voor haar is het kennelijk heel belangrijk en ze wil ook weten of ik in Utrecht woon. Dus ik dacht ik ben beleefd en vraag ook waar zij woont.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Richt je op de boodschap en niet op de boodschapper. Het is totaal niet relevant wat voor werk iemand doet of waar die woont.
Gemeenten maken er een probleem van dat er tussen het legitieme verkeer ook illegaal verkeer is. In Enschede was dat goed opgelost met inzakbare paaltjes waar een intercom aanwezig was om iemand van handhaving te spreken voor het doel waarom je naar binnen wilde. Dat werkte uitstekend. Totdat ze de paaltjes hadden vervangen door kentekencamera's zonder intercom. De kassa rinkelt nu en men zag dat het goed was:quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar dat is het hele punt. Een autoluwe zone is niet per definitie met een fysieke afscherming. Ik ben het helemaal eens met je dat elektronische paaltjes die storingen kunnen hebben en buitenlanders of oude mensen niet begrijpen een slecht idee zijn. Maar dat staat helemaal los van het begrip autoluwe/vrije zone.
Je moet toch inzien dat een autovrije zone zonder paaltjes oid en waar geen auto’s geparkeerd staan en geen file kan zijn ideaal is voor noodgevallen en nutsbedrijven omdat ze altijd tot aan de voordeur kunnen rijden?
Dat ze het in sommige gemeentes onnodig ingewikkeld maken met automatische paaltjes is een ander verhaal. Maar dat is geen argument tegen autovrije zones an sich.
Ja, snap ik. Dat is een dom systeem en ook gevaarlijk als een paaltje in noodgeval eens niet werkt, want dan kan er ineens niemand maar in of uit.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gemeenten maken er een probleem van dat er tussen het legitieme verkeer ook illegaal verkeer is. In Enschede was dat goed opgelost met inzakbare paaltjes waar een intercom aanwezig was om iemand van handhaving te spreken voor het doel waarom je naar binnen wilde. Dat werkte uitstekend. Totdat ze de paaltjes hadden vervangen door kentekencamera's zonder intercom. De kassa rinkelt nu en men zag dat het goed was:
https://archive.is/tIIRB
Binnenkort ook in Hengelo en vast veel andere gemeenten.
Toch nog even een sneertje doen he. Jammer van je post man. Daar mag je verder in zakken.quote:Op donderdag 6 maart 2025 14:40 schreef knoopie het volgende:
[..]
Bovendien mag je wel eens een beetje eelt op je ziel laten groeien als je zelfs al door mijn posts beledigd bent.
Dus je hebt geen inhoudelijk argument tegen de merwede wijk? Want die is namelijk precies zo gepland als dat jij zegt dat de ideale autovrije wijk gepland moet worden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Toch nog even een sneertje doen he. Jammer van je post man. Daar mag je verder in zakken.
En zo zou het moeten zijn, maar kennelijk is er te weinig sociale controle in bepaalde gemeenten dat ze overgaan tot draconische maatregelen. Dus ik houd mijn hart vast hoe lang het goed gaat in die nieuwe wijk als dit op basis van sociale controle is. Als bewoners het verbod massaal negeren dan weet je wat er gebeurt....quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja, snap ik. Dat is een dom systeem en ook gevaarlijk als het in noodgeval eens niet werkt, want dan kan er ineens niemand maar in of uit.
Maar het is geen argument tegen autovrije zones an sich. Autovrije zones hoeven niet per sé met paaltjes of kentekenherkenningsystemen te zijn uitgevoerd. En als ze dat niet zijn, dan is het ideaal voor de mensen die er daadwerkelijk moeten zijn, want er is altijd parkeerplek direct voor de deur.
Hier bestaat de (relatief kleine) autovrije zone bij de gratie van sociale controle in plaats van paaltjes. Dus als de buren zien dat het nodig is dat de installateur tot bij jou voor de deur rijdt of als je je auto aan het uitladen bent, dan doet er niemand moeilijk over. En in zo een situatie is het een heerlijke plek om te wonen, en de loodgieter vindt dat zeker weten ook.
Dat wil je juist voorkomen lijkt mequote:Op donderdag 6 maart 2025 14:50 schreef knoopie het volgende:
Je rijdt er gewoon in en uit, en achteraf krijg je een rekening opgestuurd,
Die drie euro die het kostte om door Göteborg te rijden betaal ik graag hoor. Het stond ook duidelijk van tevoren aangegeven. Het is vooral een handig systeem omdat je geen stickertje hoeft te kopen of van tevoren een formuliertje moet invullen of een app moet gebruiken.quote:
Absoluut, die heb ik ook meermaals gegeven.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:51 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dus je hebt geen inhoudelijk argument tegen de merwede wijk?
Verre van, maar daar lees je ook overheen. Maar ik ga met jou niet meer in discussie met je aannames, dedain en persoonlijke sneren. Is het mij niet meer waard.quote:Want die is namelijk precies zo gepland als dat jij zegt dat de ideale autovrije wijk gepland moet worden.
Nou, dan zijn we het dus gewoon eens eigenlijk! Autovrije zones zijn goed, maar dan moet het wel fatsoenlijk uitgevoerd worden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En zo zou het moeten zijn, maar kennelijk is er te weinig sociale controle in bepaalde gemeenten dat ze overgaan tot draconische maatregelen. Dus ik houd mijn hart vast hoe lang het goed gaat in die nieuwe wijk als dit op basis van sociale controle is. Als bewoners het verbod massaal negeren dan weet je wat er gebeurt....
Denk niet dat iemand hier zich druk maakt om 3 euro. Wel om een veelvoud daarvan, jeweetwel zoals in Amsterdam waar die 40x zo hoog is.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
Die drie euro die het kostte om door Göteborg te rijden betaal ik graag hoor. Het stond ook duidelijk van tevoren aangegeven. Het is vooral een handig systeem omdat je geen stickertje hoeft te kopen of van tevoren een formuliertje moet invullen of een app moet gebruiken.
Dat is inderdaad appels met peren vergelijken. Ik heb het over een tolwegsysteem waar het betalen automatisch naar kenteken gaat. Als voorbeeld om aan te geven dat het niet per se nodig is om een ingewikkeld systeem met apps of andere betaalmethodes op te tuigen als het gaat om snelle bereikbaarheid.quote:Op donderdag 6 maart 2025 17:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Denk niet dat iemand hier zich druk maakt om 3 euro. Wel om een veelvoud daarvan, jeweetwel zoals in Amsterdam waar die 40x zo hoog is.
Niet te vergelijken met elkaar.
Inderdaad appels met peren wat je doet. Blijkbaar in Göteborg een tolsysteem en in een milieuzone mag je er gewoonweg niet in, zoals we hier hebben in dit land. Dat is afgesloten voor bepaalde voertuigen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 17:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad appels met peren vergelijken. Ik heb het over een tolwegsysteem waar het betalen automatisch naar kenteken gaat. Als voorbeeld om aan te geven dat het niet per se nodig is om een ingewikkeld systeem met apps of andere betaalmethodes op te tuigen als het gaat om snelle bereikbaarheid.
Jij hebt het over een boete als je je niet aan de regels houdt en met een oude dieselauto Amsterdam binnenrijdt.
Het was een reactie op een opmerking van @ACT-F dat er voor elke binnenstad andere methodes zijn om er in te mogen of te betalen. Daar hadden we het over autovrije zones, en niet over milieuzones waar je per definitie niet in mag.quote:Op donderdag 6 maart 2025 17:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaad appels met peren wat je doet. Blijkbaar in Göteborg een tolsysteem en in een milieuzone mag je er gewoonweg niet in, zoals we hier hebben in dit land. Dat is afgesloten voor bepaalde voertuigen.
Totaal niet te vergelijken met elkaar. Dus waar heb je het over?
Fatsoenlijk uitgevoerd door medewerkers van een sociaal werkplaatsquote:Op donderdag 6 maart 2025 17:02 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we het dus gewoon eens eigenlijk! Autovrije zones zijn goed, maar dan moet het wel fatsoenlijk uitgevoerd worden.
Je kan van elk goed idee wel een slechte uitgevoerde variant vinden. Zijn alle autos per definitie levensgevaarlijk omdat Ford ooit de pinto op de markt heeft gebracht? Zijn alle mobiele telefoons levensgevaarlijk omdat er een boel Samsung Galaxy Notes ontploft zijn?quote:Op donderdag 6 maart 2025 17:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Fatsoenlijk uitgevoerd door medewerkers van een sociaal werkplaats![]()
[ x ]
Genoeg weilanden om en achter Lunetten. Bij Overvecht ook.quote:Op donderdag 6 maart 2025 13:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja daar hebben we prima oplossingen voor. Het IJsselmeer inpolderen en daar steden uit de grond stampen die wel de ruimte hebben. In Utrecht gaat je dat niet lukken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |