quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:35 schreef yessie234 het volgende:
Wat een verhalen er omheen nu weer, terwijl het weren van automobiliteit bij nieuw te bouwen woonwijken, alleen ingegeven is door het ruimte- en kostenbesparingsaspecten.
Wat is de aanrijd-tijd van brandweer, ambulance en politie daar?
En met spoed een monteur als de shit aan is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets bassaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Komt maar met de bakfiets of 'licht electisch voertuig'quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En met spoed een monteur als de shit aan is.
Nee mag allemaal niet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:55 schreef yessie234 het volgende:
En dan wordt je aangereden door zo'n fatbike zodat je de rest van leven in een rolstoel zit, mag je dan ook niet voor je deur parkeren? Moet je dan maar verhuizen? Of van riksja-taxivervoer gebruik maken.
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.quote:Op maandag 3 maart 2025 22:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn minder valide meer gebaat bij een autoluwe samenleving dan bij een autovriendelijke. Veel minder valide kunnen namelijk niet autorijden. Zij hebben meer aan betere alternatieven en ruimere stoepen dan aan parkeerplaatsen. Minder valide die wel vrijheid en zelfstandigheid krijgen van een auto zouden wel voorrang moeten krijgen. Misschien kunnen we iets bedenken als invalide parkeerplaatsen. Een bord met een p en een rolstoel bijvoorbeeld.
Waarom zouden we mensen met een probleem waar ze zelf niks aan kunnen doen uit moeten sluiten? Ze hebben het al zwaar genoeg man.quote:Op maandag 3 maart 2025 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat een geleuter. Hij behoort niet tot de doelgroep omdat "vanwege het groen" en "auto nodig hebben" voor "de transfers" niet samengaat blijkbaar. Ook een invalide zou zoiets moeten snappen.
Ook als je invalide bent, hoe erg dat ook is kan je niet de cake hebben en tevens eten. Dat geldt voor ons allen, inclusief de invalide medemens helaas. Hoe zielig en mensonwaardig dat ook is. Gelukkig woont ie momenteel ergens. Dan moet ie het met wat minder groen doen. Het is niet anders.
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Het zijn vooral de autofabrikanten die er goed aan kunnen verdienen, zie de VS. De mobiliteit daar is erdoor zelfs extreem verslechterd. Goed initiatief om autoluwe wijken te introduceren, al is het maar om aan te tonen dat er alternatieven zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Aangeprate mobiliteitsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
Elk huis een ziekenhuis Dan maar? Nee, dergelijke nonsense en doorgedreven slachtofferschap heeft geen plaats imo. Er zijn alternatieve woonmogelijkheden voor zwaar gehandicapten. Het is Niet zo dat er nu opeens geen redelijke woonmogelijken voorhanden zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom zouden we mensen met een probleem waar ze zelf niks aan kunnen doen uit moeten sluiten? Ze hebben het al zwaar genoeg man.
Dan zal hij terecht in een andere wijk moeten vertoeven.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zijn vooral de autofabrikanten die er goed aan kunnen verdienen, zie de VS. De mobiliteit daar is erdoor zelfs extreem verslechterd. Goed initiatief om autoluwe wijken te introduceren, al is het maar om aan te tonen dat er alternatieven zijn.
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.
Aan de rand. Waar je woont is wel auto vrij.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.
Dikke prima wat mij betreft, ben benieuwd hoe het zal zijn met de animo er te gaan wonen en wat men Dan ervaart aan leefbaarheid in de wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:08 schreef Pendora het volgende:
[..]
Aan de rand. Waar je woont is wel auto vrij.
Niemand die voor z’n plezier in zo’n flat woont.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:08 schreef Basp1 het volgende:
En het gezever dat de luie bewoners graag voor de deur parkeren, dat is dan vergelijkbaar met grote galerij flats waar je ook 5 minuten van je voordeur tot je autodeur over doet.
Dan is in de opzet van de wijk het parkeren gescheiden van de woonfunctie.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:25 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Niemand die voor z’n plezier in zo’n flat woont.
Gelijkvloers wonen lijkt me juist een verademing eerlijk gezegd en bungalows zijn in de randstad in essentie niet te krijgen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
Een en al onzin in dezr post.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.
Dat is niet het enige, het moet je nog een goed gevoel geven ook.
Aangeprate mobilitietsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
Eeeeeen we gaan weer ridiculiseren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Elk huis een ziekenhuis Dan maar? Nee, dergelijke nonsense en doorgedreven slachtofferschap heeft geen plaats imo. Er zijn alternatieve woonmogelijkheden voor zwaar gehandicapten. Het is Niet zo dat er nu opeens geen redelijke woonmogelijken voorhanden zijn.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:28 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Een en al wereldvreemd jouw reactie.
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:23 schreef Cupfighter het volgende:
Het is wel de toekomst in een nieuwe wijk hier gaan ze dat ook doen,
Dat is in principe wel deze wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.
In een dorp, kleine stad: forget it.
Ik zeg ook niet dat het hier niet kan werken, ik zeg onder voorwaaren. Zie deel 1quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is in principe wel deze wijk.
Op dezelfde manier als toen er nog geen automobielen waren. Toen spelende kinderen nog niet werden weggejaagd door van ver komende pottenkijkende luie automobilisten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Toevallig woon ik in zo'n 'flat / appartement' en ben daar net als het gros van m'n buren prima content mee. Men vergeet voor het gemak ook vaak dat 'gezin met thuiswonende kinderen' slechts een subset is van de huishoudens in Nederland.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
Ja ik kan de groene opzet ook niet echt ontwaren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:35 schreef yessie234 het volgende:
Wat een verhalen er omheen nu weer, terwijl het weren van automobiliteit bij nieuw te bouwen woonwijken, alleen ingegeven is door het ruimte- en kostenbesparingsaspecten.
Wat is de aanrijd-tijd van brandweer, ambulance en politie daar?
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Als jullie alle drie gewoon even hadden gelezen in het plan, dan hadden jullie gewoon gezien dat er voorzieningen zijn voor bezorgers, brandweer, politie en bijvoorbeeld de loodgieter. En juist omdat alleen die er in mogen, is er altijd plek voor ze.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En met spoed een monteur als de shit aan is.
Nog zo´n giller van de Nederlandse stedenbouw tegenwoordig. Door de inbreiding worden de steden één groot hitte-eiland en anderzijds wil men alleen inzetten op passieve koelingsmaatregelen, dit terwijl de woningen helemaal niet gebouwd zijn op ventilatie en we door de opwarmende stad veel meer nachten krijgen waarin je je raam niet open wil zetten (laat staan door de luchtkwaliteit / geluidsoverlast).quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik kan de groene opzet ook niet echt ontwaren.
Wat ik vooral zie is heel veel steen en heel weinig park. Het gevoel bekruipt mij dat de gemeente gevallen is voor de praatjes van de ontwikkelaar en dat die nu extra woningen neer kan zetten met een lage parkeernorm wat een lekkere planoptimalisatie is.
Wij hebben hetzelfde gedaan door met ene bullshitverhaal van deelauto's aan te komen. Scheelde 40 parkeerplaatsen in de bak a ¤30k per stuk, tel uit je winst. Dan nog een lulverhaal over pocketparks en er konden weer 4 verdiepingen erbij. Die pocketparks worden gewoon grasveldjes van 5 bij 10 met een bankje en laagwaardig groen maar op de renders ziet het er goed uit met allerlei bloemen en bomen etc.
Een goede autoluwe wijk heeft (bijna) alle voorzieningen op loopafstand/fietsafstand. Dus hoe ver je dan moet lopen naar je auto is enkel belangrijk in het weekend als je naar familie gaat of eens een keer naar de Ikea, omdat je de rest gewoon met de fiets doet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.
Als je kinderen te voet naar school kunnen en de supermarkt ook in de wijk is, dan heb je enkel nog eventueel voor je werk de auto nodig. En er zijn ontzettend veel mensen die in Utrecht wonen en in Amsterdam werken, en elke dag met de trein pendelen. Voor die mensen is dit een ideale woonplek, omdat het vlak bij het centraal station is.quote:Naast woningen komen er winkels, horeca, kinderopvang, kantoren, sportvoorzieningen en twee supermarkten. Ook worden er twee basisscholen, een middelbare school, twee gezondheidscentra en een buurtcentrum gebouwd. Langs het Merwedekanaal komt een park.
Een wijk vlak bij Utrecht CS met nieuwbouwwoningen? Ik denk dat ze al verkocht waren voordat er begonnen was met het leegruimen van de gebouwen die er eerst stonden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dikke prima wat mij betreft, ben benieuwd hoe het zal zijn met de animo er te gaan wonen en wat men Dan ervaart aan leefbaarheid in de wijk.
Klopt dat ben ik met je eensquote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.
In een dorp, kleine stad: forget it.
Ja dat kan natuurlijk niet want die worden uitbesteed en als de wijk gebouwd wordt krijgen de vervoerders geen passagiers en dus geen inkomsten. De korte termijn markt denken van onze bestuurders stimuleert nu niet het voortijdig ontwikkelen van ov in nieuwe wijken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het hier niet kan werken, ik zeg onder voorwaaren. Zie deel 1
En de eerste fout is al gemaakt: er wonen al mensen maar geen bushalte voor de wijk.
Er komen gewoon ontheffingen (en speciale doodlopende straten de wijk in met parkeerplekken) voor bezorgers. Je wasmachine kan je dus gewoon laten bezorgen, en je boodschappen ook. Of je haalt ze bij de supermarkt in de buurt, waar je langs loopt als je de kinderen naar een van de twee lagere scholen gebracht hebt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.
Dat is niet het enige, het moet je nog een goed gevoel geven ook.
Aangeprate mobilitietsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
En wat zorgt voor koelere steden? Meer ruimte voor groen, minder asfalt en auto's. Wat zorgt voor betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast? Minder auto's.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nog zo´n giller van de Nederlandse stedenbouw tegenwoordig. Door de inbreiding worden de steden één groot hitte-eiland en anderzijds wil men alleen inzetten op passieve koelingsmaatregelen, dit terwijl de woningen helemaal niet gebouwd zijn op ventilatie en we door de opwarmende stad veel meer nachten krijgen waarin je je raam niet open wil zetten (laat staan door de luchtkwaliteit / geluidsoverlast).
Jij hebt al foto's van de autoluwe wijk in Utrecht? Dat is knap, aangezien gisteren de eerste paal de grond in is gegaan!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.
Dat is zuur, maar een dusdanige edge case dat het geen diskwalificatie is voor dit project. Nogmaals: de meeste minder valide zijn beter af in een autoluwe/vrije omgeving en hoogwaardige alternatieven.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.
Stoepranden zijn een enorme beperking voor mensen in een rolstoel. Als ze die autoluwe wijk net zo aanleggen als de autoluwe straat waar ik woon, dan maken ze alles gelijkvloers. En daarmee juist veel beter voor mensen in een rolstoel.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:57 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is zuur, maar een dusdanige edge case dat het geen diskwalificatie is voor dit project. Nogmaals: de meeste minder valide zijn beter af in een autoluwe/vrije omgeving en hoogwaardige alternatieven.
Not Just Bikes had ook een aflevering over hoe in Nederland tegenwoordig vaak de stoep wordt doorgetrokken en dat de auto over de stoep moet. Dit geeft onbewust al aan dat de voetgangers prio hebben en forceert de auto om af te remmen. En is inderdaad veel vriendelijker voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:01 schreef knoopie het volgende:
[..]
Stoepranden zijn een enorme beperking voor mensen in een rolstoel. Als ze die autoluwe wijk net zo aanleggen als de autoluwe straat waar ik woon, dan maken ze alles gelijkvloers. En daarmee juist veel beter voor mensen in een rolstoel.
En hoe wil jij dat handhaven? Als dienstverkeer erin kan dan kun je er vergif op nemen dat er ook ander verkeer naar binnen rijdt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:28 schreef knoopie het volgende:
Als jullie alle drie gewoon even hadden gelezen in het plan, dan hadden jullie gewoon gezien dat er voorzieningen zijn voor bezorgers, brandweer, politie en bijvoorbeeld de loodgieter. En juist omdat alleen die er in mogen, is er altijd plek voor ze.
Ceremonieel joh. Check deel 1 van dit topic en anders hier: clickquote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
Jij hebt al foto's van de autoluwe wijk in Utrecht? Dat is knap, aangezien gisteren de eerste paal de grond in is gegaan!
Wel door paard en wagen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Op dezelfde manier als toen er nog geen automobielen waren. Toen spelende kinderen nog niet werden weggejaagd door van ver komende pottenkijkende luie automobilisten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |