Dat zien we in de stadscentra van de VS en Canada waar de en en uitgeprobeerd is maar ze nu leegstaande parkeerplaatsen zijn.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:17 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Is het of-of? Er bestaat ook zoiets als en-en.
Kun je dit toelichten met voorbeelden?quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zien we in de stadscentra van de VS en Canada waar de en en uitgeprobeerd is maar ze nu leegstaande parkeerplaatsen zijn.
Je mag de VS er niet bij halen!quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zien we in de stadscentra van de VS en Canada waar de en en uitgeprobeerd is maar ze nu leegstaande parkeerplaatsen zijn.
Ik ben helemaal niet voor het opheffen van alle wegen. Het lijkt me alleen een simpel gegeven dat je per vierkante meter veel meer fietsers en voetgangers kwijt kunt dan auto's. Dus voor elke automobilist die je weet over te halen om voor kleinere stukjes niet de auto te kiezen dat gunstig is voor de andere automobilisten (op drukke plekken, zoals om en nabij stadscentra en winkelcentra).quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hef alle wegen op en het autoprobleem is opgelost. Dat je nieuwe problemen veroorzaakt blijft buiten je perceptie. Want ondernemers willen bereikbaar zijn en gaan gewoon ergens anders verder.
Het is ook niet zwart/wit. Maar kennelijk moet ik chargeren om mijn punt duidelijk te maken. Mindere bereikbaarheid per auto betekent minder ondernemers. Nogal wiedes dat het autoverkeer afneemt. Dit bedoel ik met perceptie. Door de bril van een fietser gezien lijkt het allemaal heel mooi maar de ondernemer waarmee jij zaken doet, misschien zelfs je werkgever, vindt een slecht bereikbare locatie een onnodige kostenpost vanwege het tijdsverlies en zal verhuizen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet voor het opheffen van alle wegen. Het lijkt me alleen een simpel gegeven dat je per vierkante meter veel meer fietsers en voetgangers kwijt kunt dan auto's. Dus voor elke automobilist die je weet over te halen om voor kleinere stukjes niet de auto te kiezen dat gunstig is voor de andere automobilisten (op drukke plekken, zoals richting stadcentra).
Dit filmpje illustreert het wel een beetje.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kun je dit toelichten met voorbeelden?
Dit is ook gelijk een ander uiterste maar voor de ondernemer wel prettiger. Het is niet zwart/wit maar de bereikbaarheid van winkelcentra laat echt te wensen over. Kennelijk moeten centrumbewoners eerst de dupe worden als ze gespeend blijven van spoedeisende diensten voordat het kwartje valt. De projectontwikkelaar van een autoluwe wijk is de lachende derde die meer kan bouwen dan verantwoord is.quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit filmpje illustreert het wel een beetje.
Bekijk deze YouTube-video
Als we naar klagende ondernemers luisteren lijkt dat zo. In de praktijk heeft elke grote stad parkeergarages bij centra sommige grote steden ook nog een P&R buiten de centra met snel ov verbindingen naar het centrum.quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:49 schreef ACT-F het volgende:
Het is niet zwart/wit maar de bereikbaarheid van winkelcentra laat echt te wensen over.
Daarom ga ik ook graag naar Winkelcentrum Overvecht, in Utrecht. Gratis parkeren, zolang het nog kan. Want ook dat gaat op de schop en gaat volledig vernieuwd worden. Dan zal het gratis parkeren ook wel verdwijnen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is ook gelijk een ander uiterste maar voor de ondernemer wel prettiger. Het is niet zwart/wit maar de bereikbaarheid van winkelcentra laat echt te wensen over. Kennelijk moeten centrumbewoners eerst de dupe worden als ze gespeend blijven van spoedeisende diensten voordat het kwartje valt. De projectontwikkelaar van een autoluwe wijk is de lachende derde die meer kan bouwen dan verantwoord is.
In Hengelo is 25 jaar geleden het Westermaatplein geopend met de IKEA als publiekstrekker. Het centrum heeft nu een leegstand wat hoog in de landelijke ranglijst staatquote:Op woensdag 5 maart 2025 15:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we naar klagende ondernemers luisteren lijkt dat zo. In de praktijk heeft elke grote stad parkeergarages bij centra sommige grote steden ook nog een P&R buiten de centra met snel ov verbindingen naar het centrum.
Annekdotisch verhaal uit mijn jeugd over klagende ondernemers. Woonde in Roermond de outlet werd geopperd en alle ondernemers in opstand dat hun dat omzet gaat kosten en de binnenstad van Roermond leeg zou lopen. Nu tig jaar later heeft Roermond er een winkelstraat bijgekregen vanwege de extra bezoekers die toch ook nog naar de oude binnenstad gingen.
Dat doe ik dus voor mijn noodzakelijke boodschappen. Liever naar een klein centrum met goede bereikbaarheid.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarom ga ik ook graag naar Winkelcentrum Overvecht, in Utrecht. Gratis parkeren, zolang het nog kan. Want ook dat gaat op de schop en gaat volledig vernieuwd worden. Dan zal het gratis parkeren ook wel verdwijnen.
Het centrum kom ik bijna niet meer. Te veel gedoe.
Ja. En aangezien de hele gemeente Utrecht betaald parkeren gaat worden, ook de kleine gehuchten zoals Haarzuilens en Ockhuizen (en Vleuten enzo), ben ik benieuwd wat de impact op die winkelcentra gaat worden.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat doe ik dus voor mijn noodzakelijke boodschappen. Liever naar een klein centrum met goede bereikbaarheid.
Dat krijg je dus, een waterbedeffect. Leuk voor de fietsers maar niet voor de middenstand.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En aangezien de hele gemeente Utrecht betaald parkeren gaat worden, ook de kleine gehuchten zoals Haarzuilens en Ockhuizen (en Vleuten enzo), ben ik benieuwd wat de impact op die winkelcentra gaat worden.
Ik ga wel naar Bisonspoor in Maarssenbroek dan met de auto. Geen Overvecht Winkelcentrum meer.
Veel noodzakelijke boodschappen doen we bij supermarkten. Supermarkten die zelf parkeerterreinen exploiteren waarbij je vaak de eerst 2 uur gratis parkeert. Dit in tegenstelling tot de ondernemers in de centra die niet de parkeergarages willen exploiteren maar wel willen dat gemeentes hun klanten die met de auto komen gratis laten parkeren.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat doe ik dus voor mijn noodzakelijke boodschappen. Liever naar een klein centrum met goede bereikbaarheid.
Zolang ze voldoende klandizie hebben malen ze er niet om dat de klant parkeergeld moet betalen, maar zodra de concurrent klanten wegkaapt met gratis parkeergelegenheid dan gaan ze echt wel actie ondernemen. In het ongunstige geval trekken ze weg uit het centrum naar een plek waar ze wel een eigen parkeerterrein kunnen faciliteren. Leuk voor de automobilist, maar niet voor de centrumbewoner. Daarom ben ik huiverig voor dit soort autoluwe projecten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:04 schreef Basp1 het volgende:
Supermarkten die zelf parkeerterreinen exploiteren waarbij je vaak de eerst 2 uur gratis parkeert. Dit in tegenstelling tot de ondernemers in de centra die niet de parkeergarages willen exploiteren maar wel willen dat gemeentes hun klanten die met de auto komen gratis laten parkeren.
Ik bedoel iets meer dan alleen een supermarkt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Veel noodzakelijke boodschappen doen we bij supermarkten. Supermarkten die zelf parkeerterreinen exploiteren waarbij je vaak de eerst 2 uur gratis parkeert. Dit in tegenstelling tot de ondernemers in de centra die niet de parkeergarages willen exploiteren maar wel willen dat gemeentes hun klanten die met de auto komen gratis laten parkeren.
Kom jij überhaupt wel eens in Utrecht Centrum?quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is niet zwart/wit maar de bereikbaarheid van winkelcentra laat echt te wensen over.
Als men het over "bereikbaarheid" heeft gaat het immer uitsluitend over thuis de wagen pakken en parkeren voor de deur der bestemming in minimale tijd. Zo ongehoord kortzichtig... Petrolheads alles voor het pure particuliere gemak.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
Kom jij überhaupt wel eens in Utrecht Centrum?
Ik ben een aardige petrolhead hoor.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als men het over "bereikbaarheid" heeft gaat het immer uitsluitend over thuis de wagen pakken en parkeren voor de deur der bestemming in minimale tijd. Zo ongehoord kortzichtig... Petrolheads alles voor het pure particuliere gemak.![]()
Zo vermoeiend dat.
Gaat dit nog over het project uit de OP?quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Kom jij überhaupt wel eens in Utrecht Centrum?
Als Utrecht Centrum niet zo goed bereikbaar zou zijn per fiets, OV of combinatie van auto met OV (P+R terreinen), dan zou het echt véél minder druk in de stad zijn. Want voor de hoeveelheid mensen die er in de stad loopt is er nóóit genoeg parkeerplek te realiseren als je alle ruimte die nu gereserveerd is voor fietsers en het OV gaat inzetten voor auto's (rijbanen + parkeervakken). Je gaat dan nog niet eens de helft van het aantal bezoekers kunnen halen.
Bovendien is het zo dat bezoekers van een autoluw of autovrij stads/dorpscentrum daar gemiddeld langer verblijven dan in een centrum met vergelijkbare voorzieningen, maar waar druk autoverkeer door de winkelstraten rijdt.
Ik zie dus niet zo waarom de ondernemers die in het stadscentrum een rol spelen een autoluwe of autovrije straat vervelend zouden vinden.
En nee, het loodgietersbedrijf zal het niet makkelijk hebben wanneer ze in het centrum gevestigd zijn en met busjes niet bij de zaak kunnen komen. Maar een loodgietersbedrijf heeft ook geen meerwaarde voor het centrum. Zo'n bedrijf kan zich meer dan prima op een bedrijventerrein vlakbij een doorgaande weg vestigen, wat ook nog eens veel goedkoper is.
Dat zie je al ontstaan door de winkelcentra aan de rand van steden. Dan kun je wel je spullen makkelijk meenemen en kost het geen vermogen om even rond te kijken. In het centrum kleding kopen kost meer aan parkeren dan de bezorgkosten van een Zalando.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zolang ze voldoende klandizie hebben malen ze er niet om dat de klant parkeergeld moet betalen, maar zodra de concurrent klanten wegkaapt met gratis parkeergelegenheid dan gaan ze echt wel actie ondernemen. In het ongunstige geval trekken ze weg uit het centrum naar een plek waar ze wel een eigen parkeerterrein kunnen faciliteren. Leuk voor de automobilist, maar niet voor de centrumbewoner. Daarom ben ik huiverig voor dit soort autoluwe projecten.
Ik ga daar dus ook graag heen. Die winkelcentra aan de randen. Altijd goed en gratis parkeren.quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zie je al ontstaan door de winkelcentra aan de rand van steden. Dan kun je wel je spullen makkelijk meenemen en kost het geen vermogen om even rond te kijken. In het centrum kleding kopen kost meer aan parkeren dan de bezorgkosten van een Zalando.
En ondertussen kan je zelfs op een doordeweekse dag in Utrecht centrum over de hoofden lopen, zo vol is het. Die winkels in het centrum redden het ook prima zonder al die autorijders kennelijk.quote:Op woensdag 5 maart 2025 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ga daar dus ook graag heen. Die winkelcentra aan de randen. Altijd goed en gratis parkeren.
Die hebben nog een koopavond waar je gezellig en simpel een hapje kunt eten met je gezin voor niet te veel geld. Waarna je met je puber naar de Nike Clearance Store gaat. Waar gewoon nog een C&A en een Hema met schoolspullen is. Je kent het wel. Ik ga daar veel vaker heen dan naar Utrecht Centrum.
Maar ja, dat wordt allemaal betaald parkeren. Zelfs het industrie terrein Lage Weide, waar de zaken heen gaan die niet meer in het centrum horen, wordt betaald parkeren.
De dorpjes, de gehuchten, alles wordt betaald parkeren in de gemeente Utrecht.
Reken maar dat dat omzet gaat kosten.
Want het alternatief is gewoon de winkelcentra in buurgemeentes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |