quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:35 schreef yessie234 het volgende:
Wat een verhalen er omheen nu weer, terwijl het weren van automobiliteit bij nieuw te bouwen woonwijken, alleen ingegeven is door het ruimte- en kostenbesparingsaspecten.
Wat is de aanrijd-tijd van brandweer, ambulance en politie daar?
En met spoed een monteur als de shit aan is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets bassaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Komt maar met de bakfiets of 'licht electisch voertuig'quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En met spoed een monteur als de shit aan is.
Nee mag allemaal niet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:55 schreef yessie234 het volgende:
En dan wordt je aangereden door zo'n fatbike zodat je de rest van leven in een rolstoel zit, mag je dan ook niet voor je deur parkeren? Moet je dan maar verhuizen? Of van riksja-taxivervoer gebruik maken.
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.quote:Op maandag 3 maart 2025 22:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn minder valide meer gebaat bij een autoluwe samenleving dan bij een autovriendelijke. Veel minder valide kunnen namelijk niet autorijden. Zij hebben meer aan betere alternatieven en ruimere stoepen dan aan parkeerplaatsen. Minder valide die wel vrijheid en zelfstandigheid krijgen van een auto zouden wel voorrang moeten krijgen. Misschien kunnen we iets bedenken als invalide parkeerplaatsen. Een bord met een p en een rolstoel bijvoorbeeld.
Waarom zouden we mensen met een probleem waar ze zelf niks aan kunnen doen uit moeten sluiten? Ze hebben het al zwaar genoeg man.quote:Op maandag 3 maart 2025 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat een geleuter. Hij behoort niet tot de doelgroep omdat "vanwege het groen" en "auto nodig hebben" voor "de transfers" niet samengaat blijkbaar. Ook een invalide zou zoiets moeten snappen.
Ook als je invalide bent, hoe erg dat ook is kan je niet de cake hebben en tevens eten. Dat geldt voor ons allen, inclusief de invalide medemens helaas. Hoe zielig en mensonwaardig dat ook is. Gelukkig woont ie momenteel ergens. Dan moet ie het met wat minder groen doen. Het is niet anders.
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Het zijn vooral de autofabrikanten die er goed aan kunnen verdienen, zie de VS. De mobiliteit daar is erdoor zelfs extreem verslechterd. Goed initiatief om autoluwe wijken te introduceren, al is het maar om aan te tonen dat er alternatieven zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Aangeprate mobiliteitsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
Elk huis een ziekenhuis Dan maar? Nee, dergelijke nonsense en doorgedreven slachtofferschap heeft geen plaats imo. Er zijn alternatieve woonmogelijkheden voor zwaar gehandicapten. Het is Niet zo dat er nu opeens geen redelijke woonmogelijken voorhanden zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom zouden we mensen met een probleem waar ze zelf niks aan kunnen doen uit moeten sluiten? Ze hebben het al zwaar genoeg man.
Dan zal hij terecht in een andere wijk moeten vertoeven.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zijn vooral de autofabrikanten die er goed aan kunnen verdienen, zie de VS. De mobiliteit daar is erdoor zelfs extreem verslechterd. Goed initiatief om autoluwe wijken te introduceren, al is het maar om aan te tonen dat er alternatieven zijn.
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.
Aan de rand. Waar je woont is wel auto vrij.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.
Dikke prima wat mij betreft, ben benieuwd hoe het zal zijn met de animo er te gaan wonen en wat men Dan ervaart aan leefbaarheid in de wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:08 schreef Pendora het volgende:
[..]
Aan de rand. Waar je woont is wel auto vrij.
Niemand die voor z’n plezier in zo’n flat woont.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:08 schreef Basp1 het volgende:
En het gezever dat de luie bewoners graag voor de deur parkeren, dat is dan vergelijkbaar met grote galerij flats waar je ook 5 minuten van je voordeur tot je autodeur over doet.
Dan is in de opzet van de wijk het parkeren gescheiden van de woonfunctie.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:25 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Niemand die voor z’n plezier in zo’n flat woont.
Gelijkvloers wonen lijkt me juist een verademing eerlijk gezegd en bungalows zijn in de randstad in essentie niet te krijgen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
Een en al onzin in dezr post.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.
Dat is niet het enige, het moet je nog een goed gevoel geven ook.
Aangeprate mobilitietsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
Eeeeeen we gaan weer ridiculiseren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Elk huis een ziekenhuis Dan maar? Nee, dergelijke nonsense en doorgedreven slachtofferschap heeft geen plaats imo. Er zijn alternatieve woonmogelijkheden voor zwaar gehandicapten. Het is Niet zo dat er nu opeens geen redelijke woonmogelijken voorhanden zijn.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:28 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Een en al wereldvreemd jouw reactie.
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:23 schreef Cupfighter het volgende:
Het is wel de toekomst in een nieuwe wijk hier gaan ze dat ook doen,
Dat is in principe wel deze wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.
In een dorp, kleine stad: forget it.
Ik zeg ook niet dat het hier niet kan werken, ik zeg onder voorwaaren. Zie deel 1quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is in principe wel deze wijk.
Op dezelfde manier als toen er nog geen automobielen waren. Toen spelende kinderen nog niet werden weggejaagd door van ver komende pottenkijkende luie automobilisten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Toevallig woon ik in zo'n 'flat / appartement' en ben daar net als het gros van m'n buren prima content mee. Men vergeet voor het gemak ook vaak dat 'gezin met thuiswonende kinderen' slechts een subset is van de huishoudens in Nederland.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
Ja ik kan de groene opzet ook niet echt ontwaren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:35 schreef yessie234 het volgende:
Wat een verhalen er omheen nu weer, terwijl het weren van automobiliteit bij nieuw te bouwen woonwijken, alleen ingegeven is door het ruimte- en kostenbesparingsaspecten.
Wat is de aanrijd-tijd van brandweer, ambulance en politie daar?
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Als jullie alle drie gewoon even hadden gelezen in het plan, dan hadden jullie gewoon gezien dat er voorzieningen zijn voor bezorgers, brandweer, politie en bijvoorbeeld de loodgieter. En juist omdat alleen die er in mogen, is er altijd plek voor ze.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En met spoed een monteur als de shit aan is.
Nog zo´n giller van de Nederlandse stedenbouw tegenwoordig. Door de inbreiding worden de steden één groot hitte-eiland en anderzijds wil men alleen inzetten op passieve koelingsmaatregelen, dit terwijl de woningen helemaal niet gebouwd zijn op ventilatie en we door de opwarmende stad veel meer nachten krijgen waarin je je raam niet open wil zetten (laat staan door de luchtkwaliteit / geluidsoverlast).quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik kan de groene opzet ook niet echt ontwaren.
Wat ik vooral zie is heel veel steen en heel weinig park. Het gevoel bekruipt mij dat de gemeente gevallen is voor de praatjes van de ontwikkelaar en dat die nu extra woningen neer kan zetten met een lage parkeernorm wat een lekkere planoptimalisatie is.
Wij hebben hetzelfde gedaan door met ene bullshitverhaal van deelauto's aan te komen. Scheelde 40 parkeerplaatsen in de bak a ¤30k per stuk, tel uit je winst. Dan nog een lulverhaal over pocketparks en er konden weer 4 verdiepingen erbij. Die pocketparks worden gewoon grasveldjes van 5 bij 10 met een bankje en laagwaardig groen maar op de renders ziet het er goed uit met allerlei bloemen en bomen etc.
Een goede autoluwe wijk heeft (bijna) alle voorzieningen op loopafstand/fietsafstand. Dus hoe ver je dan moet lopen naar je auto is enkel belangrijk in het weekend als je naar familie gaat of eens een keer naar de Ikea, omdat je de rest gewoon met de fiets doet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.
Als je kinderen te voet naar school kunnen en de supermarkt ook in de wijk is, dan heb je enkel nog eventueel voor je werk de auto nodig. En er zijn ontzettend veel mensen die in Utrecht wonen en in Amsterdam werken, en elke dag met de trein pendelen. Voor die mensen is dit een ideale woonplek, omdat het vlak bij het centraal station is.quote:Naast woningen komen er winkels, horeca, kinderopvang, kantoren, sportvoorzieningen en twee supermarkten. Ook worden er twee basisscholen, een middelbare school, twee gezondheidscentra en een buurtcentrum gebouwd. Langs het Merwedekanaal komt een park.
Een wijk vlak bij Utrecht CS met nieuwbouwwoningen? Ik denk dat ze al verkocht waren voordat er begonnen was met het leegruimen van de gebouwen die er eerst stonden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dikke prima wat mij betreft, ben benieuwd hoe het zal zijn met de animo er te gaan wonen en wat men Dan ervaart aan leefbaarheid in de wijk.
Klopt dat ben ik met je eensquote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een stad nabij centrum en voorzieningen kan het werken.
In een dorp, kleine stad: forget it.
Ja dat kan natuurlijk niet want die worden uitbesteed en als de wijk gebouwd wordt krijgen de vervoerders geen passagiers en dus geen inkomsten. De korte termijn markt denken van onze bestuurders stimuleert nu niet het voortijdig ontwikkelen van ov in nieuwe wijken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het hier niet kan werken, ik zeg onder voorwaaren. Zie deel 1
En de eerste fout is al gemaakt: er wonen al mensen maar geen bushalte voor de wijk.
Er komen gewoon ontheffingen (en speciale doodlopende straten de wijk in met parkeerplekken) voor bezorgers. Je wasmachine kan je dus gewoon laten bezorgen, en je boodschappen ook. Of je haalt ze bij de supermarkt in de buurt, waar je langs loopt als je de kinderen naar een van de twee lagere scholen gebracht hebt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.
Dat is niet het enige, het moet je nog een goed gevoel geven ook.
Aangeprate mobilitietsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
En wat zorgt voor koelere steden? Meer ruimte voor groen, minder asfalt en auto's. Wat zorgt voor betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast? Minder auto's.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nog zo´n giller van de Nederlandse stedenbouw tegenwoordig. Door de inbreiding worden de steden één groot hitte-eiland en anderzijds wil men alleen inzetten op passieve koelingsmaatregelen, dit terwijl de woningen helemaal niet gebouwd zijn op ventilatie en we door de opwarmende stad veel meer nachten krijgen waarin je je raam niet open wil zetten (laat staan door de luchtkwaliteit / geluidsoverlast).
Jij hebt al foto's van de autoluwe wijk in Utrecht? Dat is knap, aangezien gisteren de eerste paal de grond in is gegaan!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 08:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als er straat is. In deel 1 een aantal fotos van wat nu klaar is. Heel krap opgezet en wat openbaar is, staat vol met plantenbakken en perken. En in de impressies voor de toekomst heb ik nog geen speeltoestel gezien.
Dat is zuur, maar een dusdanige edge case dat het geen diskwalificatie is voor dit project. Nogmaals: de meeste minder valide zijn beter af in een autoluwe/vrije omgeving en hoogwaardige alternatieven.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.
Stoepranden zijn een enorme beperking voor mensen in een rolstoel. Als ze die autoluwe wijk net zo aanleggen als de autoluwe straat waar ik woon, dan maken ze alles gelijkvloers. En daarmee juist veel beter voor mensen in een rolstoel.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:57 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is zuur, maar een dusdanige edge case dat het geen diskwalificatie is voor dit project. Nogmaals: de meeste minder valide zijn beter af in een autoluwe/vrije omgeving en hoogwaardige alternatieven.
Not Just Bikes had ook een aflevering over hoe in Nederland tegenwoordig vaak de stoep wordt doorgetrokken en dat de auto over de stoep moet. Dit geeft onbewust al aan dat de voetgangers prio hebben en forceert de auto om af te remmen. En is inderdaad veel vriendelijker voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:01 schreef knoopie het volgende:
[..]
Stoepranden zijn een enorme beperking voor mensen in een rolstoel. Als ze die autoluwe wijk net zo aanleggen als de autoluwe straat waar ik woon, dan maken ze alles gelijkvloers. En daarmee juist veel beter voor mensen in een rolstoel.
En hoe wil jij dat handhaven? Als dienstverkeer erin kan dan kun je er vergif op nemen dat er ook ander verkeer naar binnen rijdt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:28 schreef knoopie het volgende:
Als jullie alle drie gewoon even hadden gelezen in het plan, dan hadden jullie gewoon gezien dat er voorzieningen zijn voor bezorgers, brandweer, politie en bijvoorbeeld de loodgieter. En juist omdat alleen die er in mogen, is er altijd plek voor ze.
Ceremonieel joh. Check deel 1 van dit topic en anders hier: clickquote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
Jij hebt al foto's van de autoluwe wijk in Utrecht? Dat is knap, aangezien gisteren de eerste paal de grond in is gegaan!
Wel door paard en wagen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Op dezelfde manier als toen er nog geen automobielen waren. Toen spelende kinderen nog niet werden weggejaagd door van ver komende pottenkijkende luie automobilisten.
Voor pakketjesquote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En hoe wil jij dat handhaven? Als dienstverkeer erin kan dan kun je er vergif op nemen dat er ook ander verkeer naar binnen rijdt.
Eten bezorgen en wasmachines/verhuizingen:quote:Logistieke hubs
Merwede moet niet alleen voor inwoners bereikbaar zijn, maar ook voor goederen en pakketjes. De meeste logistiek gaat plaatsvinden via twee logistieke hubs, vindbaar in twee van de vier parkeergarages. De hubs bieden ruimte voor het parkeren van grotere bestelbussen (laden en lossen). Je vindt hier ook pakketwanden voor kleine en middelgrote pakketjes en twee servicewinkels met balie voor de uitgifte van grotere pakketten en hulp bij retourneren. In de hubs vind je tevens transportmiddelen om je grotere pakketten of spullen vanuit de parkeergarage of servicewinkel naar je voordeur te vervoeren. In deze hubs vind je:
een servicebalie waar bewoners terecht kunnen voor het retourneren en ophalen van grotere pakketten
pakketwanden voor het ophalen en retourneren van kleine en middelgrote pakketjes
ruimte voor ter beschikking staande ondersteunende transportmiddelen, bijvoorbeeld bolderkarren, rolcontainers of lichte elektrische voertuigen (LEV’s)
de buurtconciërge, functionerend als ogen en oren van de wijk, heeft als thuisbasis één van de twee servicewinkels.
Hoe ze het precies handhaven weet ik niet. Maar in Utrecht centrum hebben ze daar al jaren ervaring mee.quote:Goederenvervoer & logistiek
Maaltijd- en boodschappenbezorgers op e-bikes en kleine elektrische voertuigen tot 1,30 meter breed mogen het autovrije gebied in. Voor uitzonderingen zoals grote leveringen en verhuizingen kan bij de gemeente een ontheffing worden aangevraagd om het binnengebied in te mogen rijden.
Het 'beste' argument tegen een autovrije zone is het asociale gedrag van veel automobilisten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En hoe wil jij dat handhaven? Als dienstverkeer erin kan dan kun je er vergif op nemen dat er ook ander verkeer naar binnen rijdt.
Er is al een blok klaar.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik kan de groene opzet ook niet echt ontwaren.
Wat ik vooral zie is heel veel steen en heel weinig park. Het gevoel bekruipt mij dat de gemeente gevallen is voor de praatjes van de ontwikkelaar en dat die nu extra woningen neer kan zetten met een lage parkeernorm wat een lekkere planoptimalisatie is.
Wij hebben hetzelfde gedaan door met ene bullshitverhaal van deelauto's aan te komen. Scheelde 40 parkeerplaatsen in de bak a ¤30k per stuk, tel uit je winst. Dan nog een lulverhaal over pocketparks en er konden weer 4 verdiepingen erbij. Die pocketparks worden gewoon grasveldjes van 5 bij 10 met een bankje en laagwaardig groen maar op de renders ziet het er goed uit met allerlei bloemen en bomen etc.
Laten we vandalisme na voetbalwedstrijden voortaan ook maar gewoon legaal maken. Want hoe wil je dat ooit handhaven?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het 'beste' argument tegen een autovrije zone is het asociale gedrag van veel automobilisten.Als het een doodlopende straat is, zal er geen sluipverkeer komen. Laden/lossen kan waarschijnlijk. Tegen langer parkeren zal gehandhaafd moeten worden.
Geen idee waar dat is, maar de eerste zin van het artikel in de OP is letterlijk:quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is al een blok klaar.
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).7438224/]afbeelding[/url] ]
Zorgt wel voor een bewonerscohesie zo... Lekker in je badjas zondagochtend je buurman recht in zn porem kunnen kijken.
quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland.
Ruimere opzet van bebouwing, groen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:55 schreef Gimmick het volgende:
[..]
En wat zorgt voor koelere steden? Meer ruimte voor groen, minder asfalt en auto's. Wat zorgt voor betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast? Minder auto's.
In Oslo en Kopenhagen heb je ook veel van dit soort complexen en daar heb je inderdaad bewonerscohesie. Alsof we als mens geevalueerd zijn om in kleine gemeenschappen te wonen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er is al een blok klaar.
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).7438224/]afbeelding[/url] ]
Zorgt wel voor een bewonerscohesie zo... Lekker in je badjas zondagochtend je buurman recht in zn porem kunnen kijken.
Het lijkt heel erg op het appartementencomplex tussen de markt en Tivoli in Utrecht. Maar dat kan toeval zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Geen idee waar dat is, maar de eerste zin van het artikel in de OP is letterlijk:
[..]
Hubs, ontheffingen aanvragen...quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Voor pakketjes
[..]
Eten bezorgen en wasmachines/verhuizingen:
[..]
Hoe ze het precies handhaven weet ik niet. Maar in Utrecht centrum hebben ze daar al jaren ervaring mee.
https://merwede.nl/thema/mobiliteit-en-bereikbaarheid/
Die wordt als eerste wegbezuinigd zodra noodzaak is bij de gemeente. Ergens wordt die geïntegreerd in een andere afdeling en moet ook andere dingen doen en huppa, zooitje op straat.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
de buurtconciërge, functionerend als ogen en oren van de wijk, heeft als thuisbasis één van de twee servicewinkels.
De straat waar ik nu woon was altijd vol met auto's en doorgaand verkeer. Nu is het al een paar jaar een voetgangersgebied. De kinderen spelen inderdaad voor de deur met kinderen uit de hele wijk. Ze hebben een paar lindes gepland en een waterspeelplaats voor de kinderen, en de straat is in de zomer veel koeler dan vroeger. Elke week is er markt, waar de hele wijk op af komt, en waar veel buren tot laat blijven hangen als het mooi weer is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ruimere opzet van bebouwing, groen.
We gaan het zien wat er van komt. Voor bepaald volk zal het prima zijn.
Again: voor een bepaald slag volk zal het prima werken. Persoonlijk lijkt het mij helemaal niks maar ben dan ook geen stadsmens.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In Oslo en Kopenhagen heb je ook veel van dit soort complexen en daar heb je inderdaad bewonerscohesie. Alsof we als mens geevalueerd zijn om in kleine gemeenschappen te wonen.
En nee - het is niet voor iedereen. Maar sommige mensen hebben echt totaal geen inlevingsvermogen hiero. Als hun woon -en mobiliteitswens de enige is.
In tegenstelling tot de rest van Utrecht of Amsterdam waar fietsen helemaal geen probleem zijn. Er zijn 25 000 inpandige fietsenstallingen voor 12 000 bewoners. Natuurlijk zullen er ook fietsen rond zwerven, maar doe niet alsof er niet over fietsenstalling is nagedacht.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
1 ding is wel zeker: fietsenrommelwoestijn zal het straatbeeld worden. Iets wat je totaal niet ziet in de renders.
Noordkant van de wijk naast de Mandelabrug.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Geen idee waar dat is, maar de eerste zin van het artikel in de OP is letterlijk:
[..]
Dit is wederom in een stad met voorzieningen dichtbij met centrumfunctie.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
De straat waar ik nu woon was altijd vol met auto's en doorgaand verkeer. Nu is het al een paar jaar een voetgangersgebied. De kinderen spelen inderdaad voor de deur met kinderen uit de hele wijk. Ze hebben een paar lindes gepland en een waterspeelplaats voor de kinderen, en de straat is in de zomer veel koeler dan vroeger. Elke week is er markt, waar de hele wijk op af komt, en waar veel buren tot laat blijven hangen als het mooi weer is.
Wat mij betreft is het een prima compromis om daarvoor de auto twee straten verderop te moeten parkeren, want er zijn drie supermarkten op loopafstand, de school en kinderopvang is op loopafstand, muziekles en zwembad is 2,5km fietsen. Mijn vrouw gaat met de fiets naar haar werk en ik werk meestal thuis. Het gebeurt regelmatig dat we daardoor de auto twee weken niet gebruiken. Het enige probleem is dat we daardoor wel eens vergeten waar de auto ook al weer stond...
Waarom loop je dan de hele tijd te zeuren in een topic over een nieuwe wijk midden in Utrecht? Er zijn ontzettend veel mensen die heel graag midden in Utrecht willen wonen. En een groot deel daarvan kan prima zonder auto, waarschijnlijk hebben best veel niet eens een rijbewijs. Dat jij je daar niks bij voor kan stellen ligt aan jouw inlevingsvermogen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Again: voor een bepaald slag volk zal het prima werken. Persoonlijk lijkt het mij helemaal niks maar ben dan ook geen stadsmens.
Er zijn al heel veel van dit soort wijken in de wereld. En heel veel mensen zijn daar heel content mee. Dus we kunnen heel goed voorspellen dat het voor heel veel mensen een goede optie gaat zijn.quote:Ga maar bouwen, we zien wel wat de beperkingen en voorwaarden zullen zijn.
En dat is Utrecht ook. Dus wat is je punt?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is wederom in een stad met voorzieningen dichtbij met centrumfunctie.
Dat is niet onderdeel van de autoluwe wijk. Daar zijn gewoon parkeerplaatsen, en een parkeergarage zit er ook onder. Dus niet onderdeel van dit topic.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Noordkant van de wijk naast de Mandelabrug.
Eerste paal, eerste steen is altijd leuk voor de praatjes. In de praktijk is er altijd al wat eerder gedaan.
Rome was ook niet in 1 dag gebouwd in bestaande sterk urbane gebieden kan dit autoluwe nieuwbouw dus zo allemaal ingepast worden..quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is wederom in een stad met voorzieningen dichtbij met centrumfunctie.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die groenlinks stemt een belangrijke baan heeft.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:25 schreef DrDentz het volgende:
Ik zou daar niks kopen, een vereiste is toch wel dat ik de auto dicht bij de deur heb.
Fietsen in AMS en Utrecht op straat geen probleem? Hoe dan? Hele voltijdsdiensten zijn opgetuigd om ze weg te knippen.. Of bedoel je het anders te zeggen?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In tegenstelling tot de rest van Utrecht of Amsterdam waar fietsen helemaal geen probleem zijn. Er zijn 25 000 inpandige fietsenstallingen voor 12 000 bewoners. Natuurlijk zullen er ook fietsen rond zwerven, maar doe niet alsof er niet over fietsenstalling is nagedacht.
Zeker wel dat dit 'in scope' is. Dit is wel aangewezen als de merwedekanaalzone, friendoquote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is niet onderdeel van de autoluwe wijk. Daar zijn gewoon parkeerplaatsen, en een parkeergarage zit er ook onder. Dus niet onderdeel van dit topic.
En hoeveel sleepdiensten heeft men om verkeerd geparkeerde auto's weg te slepen, hoeveel parkeerwachters omdat blijkbaar het een sport is om niet te betalen, enz .quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fietsen in AMS en Utrecht op straat geen probleem? Hoe dan? Hele voltijdsdiensten zijn opgetuigd om ze weg te knippen.. Of bedoel je het anders te zeggen?
Wat is dit voor een vraag? Lijkt mij totaal niet relevant in een voetgangersgebied he.. dan heb je andere problemen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel sleepdiensten heeft men om verkeerd geparkeerde auto's weg te slepen, hoeveel parkeerwachters omdat blijkbaar het een sport is om niet te betalen, enz .
Daar zijn straten voor autoverkeer, parkeerplaatsen voor auto's en een garage. Ja het is onderdeel van het grotere concept, maar het is niet onderdeel van het autoloze deel van de wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeker wel dat dit 'in scope' is. Dit is wel aangewezen als de merwedekanaalzone, friendo
Het is het rode gebied hier, deelgebied 4:
https://www.utrecht.nl/wo(...)st/merwedekanaalzone
Te voet of per fiets kan men toch alles wat men nodig heeft naar de gewenste plek brengen? Dat is ook nog eens mensvriendelijker èn een teken van respect tonen voor de wijk waar men woont.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wel door paard en wagen.
Al hulp gezocht?
Dat was sarcasme. Ja fietsen zijn in grote steden ook een probleem. Maar deze wijk heeft dus ruim twee inpandige fietsstallingen per persoon. Ze zullen ook wel met fietsoverlast te maken krijgen, maar niet in dezelfde mate als de rest van de stad waar deze voorziening niet is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fietsen in AMS en Utrecht op straat geen probleem? Hoe dan? Hele voltijdsdiensten zijn opgetuigd om ze weg te knippen.. Of bedoel je het anders te zeggen?
Ik loop niet te zeuren. Als je in deel 1 heb kunnen lezen heb ik vanuit mijn achtergrond een beetje twijfels over de werking van dit soort wijken. Gisteren genoeg uitgeweid over de voorwaarden daarvan.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:01 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom loop je dan de hele tijd te zeuren in een topic over een nieuwe wijk midden in Utrecht? Er zijn ontzettend veel mensen die heel graag midden in Utrecht willen wonen. En een groot deel daarvan kan prima zonder auto, waarschijnlijk hebben best veel niet eens een rijbewijs. Dat jij je daar niks bij voor kan stellen ligt aan jouw inlevingsvermogen.
Omdat de wereld steeds meer verstedelijkt inderdaad. En waarom ridiculiseer je mensen met een autobehoefte? Alsof ze er in willen slapen. Over inlevingsvermogen gesproken dus. Hou op hoor.quote:[..]
Er zijn al heel veel van dit soort wijken in de wereld. En heel veel mensen zijn daar heel content mee. Dus we kunnen heel goed voorspellen dat het voor heel veel mensen een goede optie gaat zijn.
Inderdaad niet die mensen die graag hun auto het liefst in hun woonkamer zouden parkeren, maar dat is sowieso een soort die steeds minder dominant wordt in de wereld.
Exact. En daarom ben ik ook benieuwd of dit gaat werken en onder welke voorwaarden. Dat is het hele punt ook niet.quote:[..]
En dat is Utrecht ook. Dus wat is je punt?
Ik durf er wel een kratje HJ op te zetten met je Gimmick dat de straat vol gaat staan. Ook hier.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 11:41 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat was sarcasme. Ja fietsen zijn in grote steden ook een probleem. Maar deze wijk heeft dus ruim twee inpandige fietsstallingen per persoon. Ze zullen ook wel met fietsoverlast te maken krijgen, maar niet in dezelfde mate als de rest van de stad waar deze voorziening niet is.
Je zit dus een probleem te bedenken waar deze wijk beter over heeft nagedacht dan de meeste andere wijken. Dat maakt je gezeur een beetje vermoeiend.
Toch vreemd dat die rondzwervende fietsen om al die grote flats waar je volgens sommige hier niet wilt wonen je dit eigenlijk nooit hebt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 12:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik durf er wel een kratje HJ op te zetten met je Gimmick dat de straat vol gaat staan. Ook hier.
Bepaald gedrag ga je niet tegen.
Zal best, maar waarom is dat dan specifiek relevant voor _dit_ project? Terwijl ze zoveel meer ruimte bieden aan fietsers dan andere projecten? Je kunt dat dan wel bij elk project posten. En als je kijkt rond Vredenburg waar een goede ondergrondse fietsparkeergarage is voor bewoners en bezoekers, valt het aantal losse fietsen relatief mee (gezien de enorme aantallen fietsers die daar rijden)quote:Op dinsdag 4 maart 2025 12:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik durf er wel een kratje HJ op te zetten met je Gimmick dat de straat vol gaat staan. Ook hier.
Bepaald gedrag ga je niet tegen.
Ze denken alleen aan goederen. Waar is het geregeld dat de monteur met allerhande spullen die nodig kunnen zijn met spoed jouw adres kan bezoeken? In het centrum hebben ze er járen ervaring mee. Negatieve wel te verstaan.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Voor pakketjes
[..]
Eten bezorgen en wasmachines/verhuizingen:
[..]
Hoe ze het precies handhaven weet ik niet. Maar in Utrecht centrum hebben ze daar al jaren ervaring mee.
https://merwede.nl/thema/mobiliteit-en-bereikbaarheid/
Oh shit... Ik zou ze snel mailen. Er gaan een paar projectontwikkelaars zich enorm voor de kopslaan. 'Loodgieters! We zijn de loodgieters vergeten!' Wat zou stadsontwikkeling toch zijn zonder fok!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze denken alleen aan goederen. Waar is het geregeld dat de monteur met allerhande spullen die nodig kunnen zijn met spoed jouw adres kan bezoeken? In het centrum hebben ze er járen ervaring mee. Negatieve wel te verstaan.
Sarcasme op FOK! Probleem opgelost!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:19 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Oh shit... Ik zou ze snel mailen. Er gaan een paar projectontwikkelaars zich enorm voor de kopslaan. 'Loodgieters! We zijn de loodgieters vergeten!' Wat zou stadsontwikkeling toch zijn zonder fok!
Nee hoor, je kwam er direct met je eerste post met gestrekt been in.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 12:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik loop niet te zeuren. Als je in deel 1 heb kunnen lezen heb ik vanuit mijn achtergrond een beetje twijfels over de werking van dit soort wijken. Gisteren genoeg uitgeweid over de voorwaarden daarvan.
Weinig "beetje twijfels". Gewoon keihard afzeiken op basis van vooroordelen. En iedereen die persoonlijke voorbeelden aandraagt, dat zij wel al op een vergelijkbare plek wonen en daar heel tevreden zijn noem je schamper "dat volk".quote:Op maandag 3 maart 2025 12:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat was het ook alweer? Sukkels spreken over tactiek, professionals over logistiek?
Mooi proefballonnetje van logistiek hatende linkse stadsbesturen die leven in utopia en denken dat goederen en vreten 'zomaar' geteleporteerd worden in de huizen. Of gaat iedereen zijn ikea billy kast halen op de fiets?
Utrecht is echt een prima fietsstad he, topper, toch heeft dat ook zo zijn beperkingen en we gaan mooi zien hoe het niet moet.
Ik ridiculiseer helemaal niet de autobehoefte. Ik zeg alleen dat er meer dan genoeg plekken in Nederland te vinden zijn waar je prima twee of meer auto's voor de deur kwijt kan. Zelfs in Utrecht, bijvoorbeeld in leidsche rijn. Hoeveel kwaad kan het dan om in één wijk ook een woningen te bouwen voor mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben? Ik heb jaren in Utrecht gewoond, met auto, en deed bijna altijd alles op de fiets. Omdat het meestal gewoon veel sneller en efficiënter is.quote:Persoonlijk kan ik mij er niks bij voorstellen dat je in een dergelijke wijk wil wonen, want persoonlijk heb ik liever groen om me heen en ruimte. Vooral niet een buurman die tegen je aan begint te lullen op 2 meter afstand als je smorgens je bakkie koffie doet.
Een ander wel, prima.
Omdat de wereld steeds meer verstedelijkt inderdaad. En waarom ridiculiseer je mensen met een autobehoefte? Alsof ze er in willen slapen. Over inlevingsvermogen gesproken dus. Hou op hoor.
Hoe kom je er bij dat er geen bushaltes zijn? Er rijden bussen over de Beneluxlaan, Europalaan en over de Koningin Wilhelminalaan. Er zijn iets van vijf bushaltes rondom en er rijdt zo ongeveer elke tien minuten een bus.quote:Daarbij, in steden waar het werkt en mensen content zijn met hun wijk, worden alternatieven geboden. Daar is geen NL'se mindset van eerst moeten daar mensen wonen voordat we ov gaan aansluiten. Notabene heeft utrecht er nog niet eens een bushalte geplaatst om een of andere vage reden.
Je ziet ditzelfde bij de Sluisbuurt in Amsterdam. Moet ook auto luw worden, fiets en ov als primair. Maar een fietsbrug van het oostelijk havengebied? te duur. Nu mag je 10km om fietsen over de schellingwouderbrug om naar het centrum te komen.
Dit soort zaken zijn fouten die klein lijken, maar voor enorme shit zorgen in de toekomst. Want wat gaan mensen doen die geen alternatief hebben? Exact, gaan een auto kopen. Als je een autoluwe wijk wil, zorg dan vanaf het 0-punt voor alternatieve infra.
Benieuwd zijn of iets werkt is heel wat anders dan op basis van vooroordelen alles afzeiken.quote:Exact. En daarom ben ik ook benieuwd of dit gaat werken en onder welke voorwaarden. Dat is het hele punt ook niet.
Dat is dus precies het probleem. De plaatjes die worden gepost met bomen die nooit de gewenste grootte halen en als eerste sneuvelen in een dergelijk plan door kabels en leidingen en allerlei andere redenen. Of ze komen er wel maar eindigen met een lullig groeiplaatsje dus uiteindelijk zorgt ook dit plan niet voor een koelere stad. Om nog maar te zwijgen over de hitte die niet weg te krijgen is bij meerdaagse hoge temperaturen uit de A+ woningen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 09:55 schreef Gimmick het volgende:
[..]
En wat zorgt voor koelere steden? Meer ruimte voor groen, minder asfalt en auto's. Wat zorgt voor betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast? Minder auto's.
In het centrum van Utrecht kan je online ontheffing aanvragen, en die is meteen geldig. Als ze dat systeem toepassen, dan is het probleem opgelost. En in tegenstelling tot wijken waar gewoon iedereen met de auto naar binnen mag, weet je als loodgieter hier wel 100% zeker dat je een parkeerplek kan vinden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze denken alleen aan goederen. Waar is het geregeld dat de monteur met allerhande spullen die nodig kunnen zijn met spoed jouw adres kan bezoeken? In het centrum hebben ze er járen ervaring mee. Negatieve wel te verstaan.
Maar waarom dat klagen over een wijk die het beter doet dan gemiddeld qua groen en klimaatbeheersing? Waarom niet bij al die andere projecten?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is dus precies het probleem. De plaatjes die worden gepost met bomen die nooit de gewenste grootte halen en als eerste sneuvelen in een dergelijk plan door kabels en leidingen en allerlei andere redenen. Of ze komen er wel maar eindigen met een lullig groeiplaatsje dus uiteindelijk zorgt ook dit plan niet voor een koelere stad. Om nog maar te zwijgen over de hitte die niet weg te krijgen is bij meerdaagse hoge temperaturen uit de A+ woningen.
De foto die @:Red_85 postte ziet er al niet echt bemoedigend uit.
Daarnaast heb je veel meer geluidsoverlast dan alleen auto's waardoor je je raam niet open wil zetten.
Het klinkt mooi, maar in de praktijk is de stedenbouw niet echt adequaat toegerust voor het klimaat van de toekomst en projectontwikkelaars met groen als sluitpost al helemaal niet. Groen heeft aan de voorkant heel veel prioriteit, maar uiteindelijk gaat er steeds meer gestreept worden door allerlei andere belangen en eindig je met het laagwaardige tuintje uit de foto van @:Red_85 en een grote betonmassa erbij.
Maar goed, laat die wijk er maar komen hoor. Misschien dat het een groot succes wordt.
Daarnaast is het effect van een straat autovrij (en meer groen te plaatsen) maken letterlijk te meten. Ik kan het even niet terug vinden, maar het scheelt meerdere graden nadat auto's/rijstroken zijn weggehaal en er bomen voor in de plaats zijn.quote:WKO-systeem
Merwede maakt gebruik van een collectief Warmte Koude Opslag (WKO)-systeem. Dit systeem benut de warmte en koude vanuit de bodem, waardoor fossiele brandstoffen niet nodig zijn. Ook wordt gebruik gemaakt van de warmte van het water uit het Merwedekanaal om het systeem te optimaliseren. De keuze voor een collectief systeem minimaliseert het materiaalgebruik. Woningen worden zo efficiënt en energiezuinig verwarmd en gekoeld door middel van vloerverwarmingen.
In Merwede wordt het grootste WKO-systeem van Nederland gerealiseerd. De organisatie en schaal is vernieuwend, de techniek heeft zich al lang bewezen. Met dank aan Essent kunnen de bewoners zodra ze de sleutel hebben hun woning verwarmen en koelen. Er wordt gewerkt met een slim energie uitwisselend netwerk. Alle gebouwen delen onderling warmte en koude, waardoor energie maximaal wordt benut en verspilling wordt geminimaliseerd.
BENG (bijna energie neutraal)
De nieuwe gebouwen in Merwede wekken voor een belangrijk deel de eigen gebouwgebonden behoefte aan elektra op (richting 75%). Dit is de elektra die nodig is voor bijvoorbeeld de WKO, liften of verlichting in de algemene ruimten. Ook worden alle gebouwen goed geïsoleerd en werken we met zuinige en efficiënte installaties waardoor er minder energie nodig is.
Balans in stroom
Merwede wordt een netbewuste wijk met een slim systeem voor elektriciteitsverbruik. Als er bijvoorbeeld op een koude dag veel stroom nodig is om de woningen te verwarmen, laden de de auto’s later op.
Energieleverancier
Essent is de energieleverancier van warmte en koeling tegen een markconform tarief.
Zonnepanelen
Circa 50% van het dakoppervlak wordt bedekt met zonnepanelen, wat bijdraagt aan de duurzame energieopwekking.
Energielabels
Alle woningen in Merwede hebben minimaal een energielabel A+ tot zelfs A+++.
Gasloos
Alle woningen zijn volledig gasloos.
Het is middernacht en je dak lekt. Het regenwater gutst naar binnen. Je hebt eindelijk iemand kunnen vinden die de telefoon opneemt ergens 50 km verderop. Je geeft je adres en de loodgieter komt met spoed jouw kant op. Op een gegeven moment staat hij voor een bord met de mededeling dat auto's niet naar binnen mogen op straffe van een bekeuring middels cameracontrole. Er staat niets aangegeven over online ontheffing aanvragen en gezien de schade die aangericht wordt door de regen is er ook geen tijd voor. Wat nu?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:11 schreef knoopie het volgende:
In het centrum van Utrecht kan je online ontheffing aanvragen, en die is meteen geldig. Als ze dat systeem toepassen, dan is het probleem opgelost.
Als je nou eens gewoon gaat lezen in het vorige deel ipv mij zo aan te spreken dan klaart ook jouw hoofd op. En je ridiculiseert wel, want je impliceert een hele rare situatie dat iedereen zo'n beetje de auto in de woonkamer wil parkeren. En nu duik je? gtfo.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 13:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee hoor, je kwam er direct met je eerste post met gestrekt been in.
[..]
Weinig "beetje twijfels". Gewoon keihard afzeiken op basis van vooroordelen. En iedereen die persoonlijke voorbeelden aandraagt, dat zij wel al op een vergelijkbare plek wonen en daar heel tevreden zijn noem je schamper "dat volk".
[..]
Ik ridiculiseer helemaal niet de autobehoefte. Ik zeg alleen dat er meer dan genoeg plekken in Nederland te vinden zijn waar je prima twee of meer auto's voor de deur kwijt kan. Zelfs in Utrecht, bijvoorbeeld in leidsche rijn. Hoeveel kwaad kan het dan om in één wijk ook een woningen te bouwen voor mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben? Ik heb jaren in Utrecht gewoond, met auto, en deed bijna altijd alles op de fiets. Omdat het meestal gewoon veel sneller en efficiënter is.
[..]
Hoe kom je er bij dat er geen bushaltes zijn? Er rijden bussen over de Beneluxlaan, Europalaan en over de Koningin Wilhelminalaan. Er zijn iets van vijf bushaltes rondom en er rijdt zo ongeveer elke tien minuten een bus.
[..]
Benieuwd zijn of iets werkt is heel wat anders dan op basis van vooroordelen alles afzeiken.
Je gebruikt foto's van de wijk ernaast als voorbeeld hoe slecht het nu al is. En bovendien heeft de binnentuin helemaal niks te maken met het al dan niet autoluw zijn.
Je zeurt over dat er veel fietsen neergegooid gaan worden, maar het feit dat in deze wijk wél binnenfietsenstallingen meegenomen zijn in het ontwerp, in tegenstelling tot zoveel bestaande wijken, negeer je compleet.
Je zeurt er over dat mensen geen auto mogen, maar dat er voor 1/3 van de woningen een parkeerplek in de garage aan de rand is (wel 300m lopen!) negeer je compleet.
Je beweert dat er geen bushalte is, terwijl elke 10 minuten er een bus langs komt, terwijl er nog geen enkel huis staat.
Je gebruikt de hele tijd halve waarheden om alles slecht te praten, terwijl je er niet eens zou willen wonen. Waarom? Veel mensen gaan daar heel gelukkig wonen waarschijnlijk, want heel veel mensen zijn heel gelukkig in vergelijkbare wijken. Dat jij daar niet komt wonen vinden ze waarschijnlijk alleen maar fijn, want je loopt toch alleen maar de hele tijd te zeuren hoe kut alles is.
Je zeikt om het zeiken omdat iemand kritiek heeft en bedenkingen, knoopie.quote:Op maandag 3 maart 2025 20:25 schreef Fred_B het volgende:
Hier een inkijkje hoe het hoogwaardige openbaar vervoer in deze wijk, in dit geval een bushalte, door de plaatselijke politiek wordt geregeld:
[..]
Bron
Dit is een artikel uit februari 2023 en die bushalte is er nog altijd niet…
Er is niemand die hier klaagt. Er worden kanttekeningen geplaatst. Het is maar de vraag of deze wijk het beter doet qua groen. Er worden behoorlijk wat warmte opslaande bouwvolumes geplaatst (nul laagbouw) en ik zie geen materialen als groene gevels e.d.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Maar waarom dat klagen over een wijk die het beter doet dan gemiddeld qua groen en klimaatbeheersing? Waarom niet bij al die andere projecten?
Bomen zijn niet per definitie de heilige graal die men ervan maakt. Bomen kunnen ook zorgen voor hitteopslag in de avond en met de toenemende droogte neemt ook de evapotranspiratie af die belangrijk is voor warmteomzetting en dus luchttemperatuurdaling. Kwaliteit van groen is minstens even belangrijk als kwantiteit van groen.quote:Daarnaast is het effect van een straat autovrij (en meer groen te plaatsen) maken letterlijk te meten. Ik kan het even niet terug vinden, maar het scheelt meerdere graden nadat auto's/rijstroken zijn weggehaal en er bomen voor in de plaats zijn.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat je er nog niet per definitie bent.quote:Dat er meerdere vormen van lawaai zijn, lijkt mij geen argument om iets te doen aan de belangrijkste factor van stadlawaai: verkeer. (Cities Aren't Loud: Cars are loud)
In dit hele specifieke voorbeeld lijkt de boete van 120 euro mij het minste probleem gezien de kosten loodgieter, schade en dakreparatie. De gemiddelde bewoner van Utrecht Centrum met een dak kan dat wel lijden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is middernacht en je dak lekt. Het regenwater gutst naar binnen. Je hebt eindelijk iemand kunnen vinden die de telefoon opneemt ergens 50 km verderop. Je geeft je adres en de loodgieter komt met spoed jouw kant op. Op een gegeven moment staat hij voor een bord met de mededeling dat auto's niet naar binnen mogen op straffe van een bekeuring middels cameracontrole. Er staat niets aangegeven over online ontheffing aanvragen en gezien de schade die aangericht wordt door de regen is er ook geen tijd voor. Wat nu?
En nu de praktijk: bekeuring? Niet mijn probleem. Had je maar een ontheffing moeten aanvragen. Want deze discussies krijg je altijd achteraf. Komt die loodgieter nog een tweede keer? Njet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In dit hele specifieke voorbeeld lijkt de boete van 120 euro mij het minste probleem gezien de kosten loodgieter, schade en dakreparatie. De gemiddelde bewoner van Utrecht Centrum met een dak kan dat wel lijden.
En natuurlijk heeft een autoluwe omgeving nadelen. Vooruit - dit is er een. Die nadelen wegen mijn inziens alleen niet op tegen de voordelen: leefbaarheid en veiligheid. Zo simpel is het.
Ja en dan? Die loodgieter moet op z'n factuur BOETE - ¤120 erbij zetten? Wat als die bewoner zegt dikke lul met je boete?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
In dit hele specifieke voorbeeld lijkt de boete van 120 euro mij het minste probleem gezien de kosten loodgieter, schade en dakreparatie. De gemiddelde bewoner van Utrecht Centrum met een dak kan dat wel lijden.
En natuurlijk heeft een autoluwe omgeving nadelen. Vooruit - dit is er een. Die nadelen wegen mijn inziens alleen niet op tegen de voordelen: leefbaarheid en veiligheid. Zo simpel is het.
Wat geeft je de indruk dat dit project er niet over nagedacht heeft? En vooral: het minder doet dan andere projecten? Ze hebben van groen een behoorlijke pijler van gemaakt: https://merwede.nl/thema/groen-en-biodiversiteit/ (er staat daar ook letterlijk dat ze wel groene gevels gaan doen - waar maar weer uit blijkt dat je niet op de hoogte bent van de details (ik ook niet)).quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er is niemand die hier klaagt. Er worden kanttekeningen geplaatst. Het is maar de vraag of deze wijk het beter doet qua groen. Er worden behoorlijk wat warmte opslaande bouwvolumes geplaatst (nul laagbouw) en ik zie geen materialen als groene gevels e.d.
Nogmaals, de bomen zien er leuk uit op de AI plaatjes maar het is nog maar de vraag of deze er in kwantiteit en/of kwaliteit gaan komen terwijl de grote bouwvolumes er wel komen. Als je gaat strepen met het weghalen van verharding op het maaiveld versus het toevoegen van grote bouwblokken aan de stedelijke luchtlaag kan ik je wel vertellen wat thermisch gezien negatiever is.
Dit nog even los van de mobiliteitsbezwaren die ook zijn genoemd.
afbeelding
afbeelding
[..]
Bomen zijn niet per definitie de heilige graal die men ervan maakt. Bomen kunnen ook zorgen voor hitteopslag in de avond en met de toenemende droogte neemt ook de evapotranspiratie af die belangrijk is voor warmteomzetting en dus luchttemperatuurdaling. Kwaliteit van groen is minstens even belangrijk als kwantiteit van groen.
Stedelijke warmte hangt af van zoveel factoren (ventilatie, absorptie versus reflectie van warmte, traagheid van warmteafgifte) etc. Ventilatie wordt weer beïnvloed door de positionering van de bomen en de bouwblokken. Daarnaast bij een inbreiding van dergelijke grootte gaan de bouwblokken die graden ook weer omhoog gooien. Ik kan je uit ervaring vertellen dat hier in de praktijk, los van dat groen altijd een sluitpost is en om allerlei redenen sneuvelt, in mindere kwaliteit terugkomt (laag i.p.v. hoog) of het erbarmelijk doet, zelden over wordt nagedacht. Dat is een proces dat nog in de kinderschoenen staat.
[..]
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat je er nog niet per definitie bent.
Je kunt 50 edge cases blijven verzinnen, maar je blijft alle voordelen van een autoluwe wijk negeren. Dat mag, maar maakt de discussie zo zinloos. Ik erken dat het nadelen zijn en niet elk scenario uitgedacht kan worden, maar leefbaarheid en veiligheid zijn voor mij belangrijker. Voor alle edge cases vinden we wel een oplossing. De autovrije wijken in Duitsland en Spanje bestaan ook nog, dus blijkbaar hebben zij een oplossing gevonden voor het loodgieter probleem.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En nu de praktijk: bekeuring? Niet mijn probleem. Had je maar een ontheffing moeten aanvragen. Want deze discussies krijg je altijd achteraf. Komt die loodgieter nog een tweede keer? Njet.
Ik kan die problemen niet negeren want ik loop er tegenaan. Maar dienstverleners zijn niet langer van plan om het probleem van autoluwe wijken hun probleem te maken maar die van de klant. Het verhaal van André Kenter is daar een mooi voorbeeld van:quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je kunt 50 edge cases blijven verzinnen, maar je blijft alle voordelen van een autoluwe wijk negeren. Dat mag, maar maakt de discussie zo zinloos. Ik erken dat het nadelen zijn en niet elk scenario uitgedacht kan worden, maar leefbaarheid en veiligheid zijn voor mij belangrijker. Voor alle edge cases vinden we wel een oplossing. De autovrije wijken in Duitsland en Spanje bestaan ook nog, dus blijkbaar hebben zij een oplossing gevonden voor het loodgieter probleem.
En zo kan je voor elke situatie wel een probleem bedenken waarin het niet gaat werken. Als we altijd op die manier denken, dan zaten we nu nog in lemen hutjes en zouden de dorpsgek uitlachen die iets nieuws bedenkt. "Een wiel? Maar wat als je dan op een heuvel staat? Dan rolt hij toch weg? Stom idee!"quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is middernacht en je dak lekt. Het regenwater gutst naar binnen. Je hebt eindelijk iemand kunnen vinden die de telefoon opneemt ergens 50 km verderop. Je geeft je adres en de loodgieter komt met spoed jouw kant op. Op een gegeven moment staat hij voor een bord met de mededeling dat auto's niet naar binnen mogen op straffe van een bekeuring middels cameracontrole. Er staat niets aangegeven over online ontheffing aanvragen en gezien de schade die aangericht wordt door de regen is er ook geen tijd voor. Wat nu?
Ja ho is ff ouwe materiaalman, je gaat nu van autoVRIJ naar autoLUW. Wel ff de doelpalen op z'n plek laten he. Niemand klaagt hier over autoluw.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je kunt 50 edge cases blijven verzinnen, maar je blijft alle voordelen van een autoluwe wijk negeren. Dat mag, maar maakt de discussie zo zinloos. Ik erken dat het nadelen zijn en niet elk scenario uitgedacht kan worden, maar leefbaarheid en veiligheid zijn voor mij belangrijker. Voor alle edge cases vinden we wel een oplossing. De autovrije wijken in Duitsland en Spanje bestaan ook nog, dus blijkbaar hebben zij een oplossing gevonden voor het loodgieter probleem.
Hoe is dit anders dan bij een straat met enkel vergunninghouders?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 14:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is middernacht en je dak lekt. Het regenwater gutst naar binnen. Je hebt eindelijk iemand kunnen vinden die de telefoon opneemt ergens 50 km verderop. Je geeft je adres en de loodgieter komt met spoed jouw kant op. Op een gegeven moment staat hij voor een bord met de mededeling dat auto's niet naar binnen mogen op straffe van een bekeuring middels cameracontrole. Er staat niets aangegeven over online ontheffing aanvragen en gezien de schade die aangericht wordt door de regen is er ook geen tijd voor. Wat nu?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |