abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216820221
Bij ouders moeten intrekken staat voor mij redelijk gelijk aan op straat staan eigenlijk
pi_216820226
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:41 schreef Luxuria het volgende:

[..]
Klopt, dat is dan nog steeds zo, maar het is niet zo dat ik meteen weg moet.
En ik heb ouders waar ik terecht kan, waar ik zo in kan trekken om een tijd te overbruggen.
Natuurlijk is dat niet ideaal, maar het is niet zo dat ik op straat kom te staan.
Wat ga je nu doen om goed voor jezelf op te komen?
pi_216820232
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Maar waarom zou het je nu, na verbreken van de relatie of zijn overlijden dan opeens wel in je eentje iets kunnen kopen als dat eerder ook lastig was?
Dat kan alleen door niet mee te betalen aan de hypotheek van de partner en zelf de uitgespaarde huur in een deposito of belegging stoppen. Dan bouw je een startkapitaal op waarmee het over enkele jaren wellicht makkelijker is om in te stappen op de woningmarkt.

Met een hele belangrijke kanttekening: dat lukt alleen als het bedrag wat je jaarlijks kunt sparen+rente en door loonstijgingen extra kunt lenen hoger is dan de gemiddelde stijging van de woningprijzen in je regio.
Stel dat je spaarsaldo 10k groeit en door een loonsverhoging 10k extra kunt lenen na één jaar. Dan heb je daar voordeel van wanneer in dat jaar de woningen met 15k in prijs zijn gestegen. Immers is het budget voor een woning dan harder gegroeid dan de woningprijzen.
Maar wanneer in hetzelfde jaar de woningprijzen 30k omhoog zijn gegaan, dan heb je er niets aan dat je budget door sparen en loonsverhoging met 20k is gegroeid. Je hebt dan alleen maar 10k extra achterstand opgebouwd.

Het sparen en beleggen zet dus alleen zoden aan de dijk als de woningmarkt wat afkoelt (of de prijzen zelfs dalen).
pi_216820235
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:29 schreef capricia het volgende:
Overigens: intrekken bij een partner die dit niet van te voren wil regelen, is toch al dat je je afvraagt of dit wel de echte liefde van je leven is?
Je wil elkaar namelijk juist ook bescherming bieden voor eventuele slechte tijden.
Het lijkt nu alsof de partner van haar door sommige mensen hier wordt beoordeeld als onbetrouwbaar. Maar ik denk dat heel veel mensen gewoon niet heel goed nadenken over dit soort dingen en veel op gevoel doen. Dat betekent niet dat die mensen het slecht met elkaar voorhebben of slechte intenties hebben. Ik zie het ook wel in mijn omgeving soms dat mensen niet direct dingen regelen en meer zoiets hebben van: komt nog wel, want wat kan er gebeuren?
pi_216820252
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:45 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Het lijkt nu alsof de partner van haar door sommige mensen hier wordt beoordeeld als onbetrouwbaar. Maar ik denk dat heel veel mensen gewoon niet heel goed nadenken over dit soort dingen en veel op gevoel doen. Dat betekent niet dat die mensen het slecht met elkaar voorhebben of slechte intenties hebben. Ik zie het ook wel in mijn omgeving soms dat mensen niet direct dingen regelen en meer zoiets hebben van: komt nog wel, want wat kan er gebeuren?
Als ik de man zou zijn in deze situatie zou ik het actief goed regelen voor mijn geliefde en haar overal bij betrekken. In dit geval blijft het bij (loze?) woorden.
pi_216820668
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:52 schreef freak1 het volgende:

[..]
interen op andermans geld is idd het eerlijkste :')

gewoon het samenwonen behandelen als samen een huis kopen. dan heb je samen de voordelen en de nadelen.
Dat kan een prima oplossing zijn. Maar dan moet je dus wel even naar de notaris om te zorgen dat je samen mede-eigenaar van die woning wordt en dus ook samen deelt in de overwaarde als de woning verkocht wordt of wanneer de relatie eindigt.
In dit geval wil degene die de woning bezit dat kennelijk niet. Ook dat is prima, maar dan blijft het dus zijn woning en mag hij zowel de lusten als de lasten van die woning op zich nemen. Daar heeft de partner dan niets mee te maken, ook niet financieel.

Wel de lusten van een (forse) bijdrage in de kosten wensen maar daar niet de bijbehorende lasten tegenover zetten (vermogensopbouw binnen die woning), is een ongelijkwaardige oplossing.
pi_216820737
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 14:00 schreef Managarm het volgende:

[..]
Welke hypotheekverstrekker? De hypotheek wordt afbetaald door de OVR. Het is overigens een normale constructie die je bij de notaris vastlegt, de buurvrouw van mijn ouders had ook zo'n constructie.
Uit welke eeuw kom jij.

Een ORV (niet OVR) is al heel lang niet verplicht. In elk geval niet voor relatief jonge kopers in combinatie met een hypotheek waarop maandelijks wordt afgelost. En wanneer er wel een ORV aanwezig is, dan dekt die tegenwoordig zelden het volledige hypotheekbedrag.
pi_216820757
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 18:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Uit welke eeuw kom jij.

Een ORV (niet OVR) is al heel lang niet verplicht. In elk geval niet voor relatief jonge kopers in combinatie met een hypotheek waarop maandelijks wordt afgelost. En wanneer er wel een ORV aanwezig is, dan dekt die tegenwoordig zelden het volledige hypotheekbedrag.
Is pas sinds 2020 losgelaten die verplichting in combinatie net NHG, dus deze eeuw.
pi_216820887
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:46 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Als ik de man zou zijn in deze situatie zou ik het actief goed regelen voor mijn geliefde en haar overal bij betrekken. In dit geval blijft het bij (loze?) woorden.
Dat ben jij, maar dat doet niks af aan wat ik zeg toch? :P Veel mensen denken nou eenmaal niet direct na en hebben zoiets van: komt wel. Dat maakt ze niet slecht of verkeerd qua intenties. En ik kan ook zeggen dat ik als vrouw in zo’n situatie nooit andermans hypotheek zou gaan betalen. Maar het doet er vrij weinig toe. Belangrijk is nu vooral dat zij haar zaken wel goed gaat regelen. Gelukkig heeft ze dat inzicht nu gekregen :).
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 18:55:05 #185
236264 crew  capricia
pi_216820912
quote:

[..]
Alleen heeft TS er al (wat ik er van begrijp) meermaals over gesproken met haar partner.
Het dan wegwuiven met 'er staat iets in mijn testament, maar je bent niet bij naam genoemd' is dan toch best wel vaag?
Ook zaken als 'het huis blijft 100% van mij' maar TS mag wel bijdragen aan de hypotheek, is ook vaag hoor.

Dit is niet 'er niet over nadenken', wat jij schrijft.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 18:59:52 #186
236264 crew  capricia
pi_216820973
Ik vraag me sws af wat er in dat testament staat. Want veel mensen die alleen een woning kopen laten helemaal geen testament opmaken. Waarvoor zou je?

Naar wie gaat alles? Wat staat er nog meer in?
Deze info is niet zozeer interessant voor ons, maar wel voor TS. :)
- Goethe, “Faust”
pi_216821095
quote:

[..]
Eens, maar dan is er wel over gaan nadenken wel een goed idee. Want wat er kan gebeuren? Er gaan dagelijks heel veel mensen die het totaal niet verwachten dood, helaas.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216821420
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 18:38 schreef Managarm het volgende:

[..]
Is pas sinds 2020 losgelaten die verplichting in combinatie net NHG, dus deze eeuw.
Volgens deze bron in 2018: https://www.independer.nl(...)/afsluiten/verplicht

Maar maakt niet uit, die is gewoon nu niet meer relevant.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 24 februari 2025 @ 20:04:32 #189
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_216822117
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 18:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen heeft TS er al (wat ik er van begrijp) meermaals over gesproken met haar partner.
Het dan wegwuiven met 'er staat iets in mijn testament, maar je bent niet bij naam genoemd' is dan toch best wel vaag?
Ook zaken als 'het huis blijft 100% van mij' maar TS mag wel bijdragen aan de hypotheek, is ook vaag hoor.

Dit is niet 'er niet over nadenken', wat jij schrijft.

Volgens mij zeg ik de hele tijd dat we het beiden goed willen regelen, hij wuift niks weg.
Hij heeft ook niet gezegd dat ik aan de hypotheek bij moet dragen.
Ik ben o.a. middels dit topic informatie aan het verzamelen op welke manieren dit het beste en meest eerlijk voor beide partijen geregeld kan worden.
All she wants and needs is just a little taste..
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 20:05:22 #190
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216822130
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 20:04 schreef Luxuria het volgende:

[..]
Volgens mij zeg ik de hele tijd dat we het beiden goed willen regelen, hij wuift niks weg.
Ik ben o.a. middels dit topic informatie aan het verzamelen op welke manieren dit het beste en meest eerlijk voor beide partijen geregeld kan worden.
Heel goed. Even door het gedoe heen prikken van eerlijk niet eerlijk whatever. Gewoon informatie verzamelen, opschrijven, en het gesprek aan gaan.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 20:07:48 #191
236264 crew  capricia
pi_216822180
quote:

[..]
Top!!

Doe je goed aan. ^O^
- Goethe, “Faust”
pi_216822220
quote:
Wat vind je er nou zelf van?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216822472
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 18:53 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Dat ben jij, maar dat doet niks af aan wat ik zeg toch? :P Veel mensen denken nou eenmaal niet direct na en hebben zoiets van: komt wel. Dat maakt ze niet slecht of verkeerd qua intenties. En ik kan ook zeggen dat ik als vrouw in zo’n situatie nooit andermans hypotheek zou gaan betalen. Maar het doet er vrij weinig toe. Belangrijk is nu vooral dat zij haar zaken wel goed gaat regelen. Gelukkig heeft ze dat inzicht nu gekregen :).
Ik betwijfel het.
pi_216822517
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 18:59 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me sws af wat er in dat testament staat. Want veel mensen die alleen een woning kopen laten helemaal geen testament opmaken. Waarvoor zou je?

Naar wie gaat alles? Wat staat er nog meer in?
Deze info is niet zozeer interessant voor ons, maar wel voor TS. :)
Is er wel een testament?
pi_216822530
quote:

[..]
Vraag naar dat testament en lees wat er in staat.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 20:29:21 #196
236264 crew  capricia
pi_216822575
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 20:25 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Is er wel een testament?
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:17 schreef Luxuria het volgende:

[..]
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe hij het in zijn testament heeft opgenomen.
Die is opgemaakt voordat we een relatie hadden, daar sta ik dus niet persoonlijk in genoemd maar in het algemeen zijn partner als hij die heeft op het moment dat hij komt te overlijden.
Dat klinkt als van een vorige relatie misschien nog wel? Waarom zou een alleenstaande een testament laten maken, geld en tijd daarin stoppen?

Het kan hoor.
Maar wel iets voor TS om te weten.
- Goethe, “Faust”
pi_216822657
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 20:29 schreef capricia het volgende:
Waarom zou een alleenstaande een testament laten maken, geld en tijd daarin stoppen?
Om de wettelijke erfgenamen te onterven. Been there, did it.
pi_216822681
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:17 schreef Luxuria het volgende:
Die is opgemaakt voordat we een relatie hadden, daar sta ik dus niet persoonlijk in genoemd maar in het algemeen zijn partner als hij die heeft op het moment dat hij komt te overlijden.
In welke hoedanigheid ben jij (straks) zijn juridische partner?
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 20:39:10 #199
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_216822734
Ergens snap ik beide partijen wel; ik snap dat TS het erg goed moet regelen, maar ik snap óók dat haar vriend het niet ziet zitten om per direct alles half/half te gaan verdelen. Juist als het snel mis gaat, zou het voor hem toch óók zuur zijn als je dan allebei ineens met financiële shit zit?

Ik denk dat ik een beetje in dezelfde situatie zit, maar dan wellicht met een paar belangrijke verschillen (waar ik jou iig nog niet over gehoord heb): (1) wij willen wellicht over een paar jaar samen kopen en (2) wij willen liever (nog) geen fiscaal partners worden omdat ik dan aanzienlijk meer moet gaan betalen aan mijn studieschuld.

Mijn vriend had al een koophuis, en is daar nog steeds enige eigenaar van. Ik draag aan alle vaste lasten de helft bij, inclusief de helft van VVE en hypotheekrente. Ik draag niets bij aan de aflossing, het huis is van hem en blijft van hem. Daar zitten voor mij inderdaad een aantal risico's aan (ik ben niet zijn erfgenaam en heb nergens recht op als het uit gaat of hij overlijdt). Dat is een risico dat ik bewust heb genomen, we zijn begin 30 dus als het uit gaat kan ik zelf wat nieuws op bouwen met een stabielere financiële basis dan toen ik huurde omdat ik nu meer geld overhoud.

Ja, wellicht niet allemaal het slimste, maar ik snap ook goed dat je niet alles in 1x helemaal 50/50 wilt/durft te regelen. Juist omdat er nu zoveel relaties uitgaan snap ik ook wel dat het best een stap is om je financieel te binden. Ik zou wel ook afspraken maken over wanneer je de afspraken gaat herzien. Wij hebben bijv ook afgesproken om het sowieso na drie jaar opnieuw te bekijken. Als we geen nieuw huis kopen wil ik op een gegeven moment wél zijn erfgenaam worden. Ik kan me dan nog steeds wel voorstellen dat we op een soort constructie uitkomen waarbij we het huis niet 50/50 verdelen mochten we uit elkaar gaan, maar dan wil ik er iig over nadenken.

(Idealiter waren we elkaar 10 jaar gelden tegengekomen en hadden we eerst samen gehuurd waardoor je naar een koophuis toe groeit, maarja zo is het leven niet :P )

Doordat wij wellicht over een paar jaar weer doorgaan betekent dat ook wel dat wij niet echt afspraken over onderhoud etc hebben gemaakt. Dat soort dingen zou ik ook wel lastig vinden; als er bijv een nieuwe badkamer of keuken moet komen. Misschien ook nog een goede om over na te denken :Y
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
pi_216822847
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 20:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Om de wettelijke erfgenamen te onterven. Been there, did it.
Maar dan zijn er ook begunstigden genoemd. En als dat testament ouder is dan de huidige relatie, dan zal TS daarin niet genoemd worden. En als er dan ook niets is van een samenlevingscontract oid, dan is TS juridische ook geen partner.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')