abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 februari 2025 @ 16:43:08 #151
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216819587
quote:
7s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:39 schreef Luxuria het volgende:

[..]
Het is zeker de bedoeling om het allemaal vast te leggen, ik ben informatie aan het verzamelen over wat de manier is om dit te regelen. Ik betaal echt niet vrijwillig de hypotheek van mijn vriend af zonder zelf iets op te bouwen of rechten te hebben.
Hoop dat je vriend hier ook een beetje meegaand in is. Niet dat ie het feit dat je nu eigenlijk nergens anders meer heen kunt 'tegen je' gebruikt en het voor jou niet ook allemaal goed geregeld wordt.
pi_216819594
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:42 schreef Luxuria het volgende:

[..]
Had gekund, maar daar maak ik me echt niet druk om.
Dit is echt geen dealbreaker voor onze relatie, ik heb er vertrouwen in dat we dit gewoon goed geregeld gaan krijgen.
Goed voor hem of goed voor jou?
  maandag 24 februari 2025 @ 16:43:46 #153
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_216819599
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:41 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Even voor de volgende keer: is het niet een idee om dat goed vast te leggen voordat je je (sociale) huurwoning opzegt?
[..]
Totdat je het goed geregeld hebt wel dus.
Nee want ik woon er pas officieel sinds deze maand en ga nog niks betalen (aan de hypotheek) zolang dit niet goed is geregeld en vastgelegd. Van mijn part ga ik straks met terugwerkende kracht betalen.
De rest van de vaste lasten is een ander verhaal, daar draag ik gewoon aan bij.
All she wants and needs is just a little taste..
  maandag 24 februari 2025 @ 16:45:14 #154
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216819614
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:42 schreef Luxuria het volgende:

[..]
Had gekund, maar daar maak ik me echt niet druk om.
Dit is echt geen dealbreaker voor onze relatie, ik heb er vertrouwen in dat we dit gewoon goed geregeld gaan krijgen.
Daar zou ik me een eventuele volgende keer toch maar wel op tijd druk om maken ;) Voor hem zijn er eigenlijk geen gevolgen als jullie uit elkaar gaan, maar voor jou zijn ze waarschijnlijk behoorlijk groot.
  maandag 24 februari 2025 @ 16:49:43 #155
206580 Luxuria
pi_216819667
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:43 schreef kwiwi het volgende:
ook een beetje meegaand in is. Niet dat ie het feit dat je nu eigenlijk nergens anders meer heen kunt 'tegen je' gebruikt en het voor jou niet ook allemaal goed geregeld wordt.
Ja dat is hij zeker, als hij zo zou zijn dat hij iets 'tegen me' gaat gebruiken, is niet de man voor mij en zou ik geen relatie met hem hebben :)
Hij wil het ook goed regelen, het enige wat hij vraagt is dat hij, in ieder geval voorlopig, enig eigenaar blijft van het huis.
We gaan gewoon binnenkort naar een notaris, alle informatie en kennis die ik hierover opdoe is mooi meegenomen.
pi_216819675
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:49 schreef Luxuria het volgende:

[..]
Ja dat is hij zeker, als hij zo zou zijn dat hij iets 'tegen me' gaat gebruiken, is niet de man voor mij en zou ik geen relatie met hem hebben :)
Hij wil het ook goed regelen, het enige wat hij vraagt is dat hij, in ieder geval voorlopig, enig eigenaar blijft van het huis.
We gaan gewoon binnenkort naar een notaris en alle informatie en kennis die ik hierover opdoe is mooi meegenomen.
En wat nou als hij morgen onder een bus loopt?
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 16:51:17 #157
236264 crew  capricia
pi_216819689
quote:
7s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:39 schreef Luxuria het volgende:

[..]
Het is zeker de bedoeling om het allemaal vast te leggen, ik ben informatie aan het verzamelen over wat de manier is om dit te regelen. Ik betaal echt niet vrijwillig de hypotheek van mijn vriend af zonder zelf iets op te bouwen of rechten te hebben.
De notaris.
Dat is de enige manier om dit te regelen.
Er is geen andere manier.
Maak gewoon een afspraak.

Alleen al het feit dat jij dit moet uitzoeken en het hem kennelijk niet zoveel uitmaakt, zegt toch al genoeg?
Waarom heeft hij jou niet beschermd en gezegd dat je je huurwoning aan moet houden totdat alles geregeld is?

Ik ben heel benieuwd of hij wel met je mee naar de notaris wil. Of dat het bij wat vage beloften blijft, zoals het nu is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 24 februari 2025 @ 16:51:28 #158
206580 Luxuria
pi_216819690
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:50 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
En wat nou als hij morgen onder een bus loopt?
Ja dat is een goed punt om nog even goed met hem te bespreken wat hij nu hierover heeft vastgelegd in zijn testament.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat iedereen dit soort zaken al zo heeft dichtgetimmerd voordat ze gaan samenwonen.
  maandag 24 februari 2025 @ 16:51:53 #159
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216819698
quote:

[..]
Hij wil het ook goed regelen, wat hij vraagt is dat hij, in ieder geval voorlopig, enig eigenaar blijft van het huis.
We gaan gewoon binnenkort naar een notaris en alle informatie en kennis die ik hierover opdoe is mooi meegenomen.
Mja, als het om geld gaat leer je mensen pas écht kennen.

Wat is eigenlijk de reden dat hij niet wil dat je mede eigenaar van het huis wordt?
  maandag 24 februari 2025 @ 16:54:23 #160
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216819737
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 16:51 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat iedereen dit soort zaken al zo heeft dichtgetimmerd voordat je gaat samenwonen.
Nou ja ik weet zelf niet beter dan dat mensen om me heen zulke zaken van tevoren bespreken en vastleggen. Heb ik zelf ook gedaan met mijn man, terwijl we gewoon 50/50 eigenaar van het huis zijn waarin we zijn gaan samenwonen.
pi_216819745
quote:

[..]
Ja dat is een goed punt om nog even goed met hem te bespreken wat hij nu hierover heeft vastgelegd in zijn testament.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat iedereen dit soort zaken al zo heeft dichtgetimmerd voordat ze gaan samenwonen.
Ik wel, ik gaf mijn thuis op en daarmee ook de kans om ooit nog naar een dergelijke woning terug te keren. Daar moest echt wel genoeg zekerheid tegenover staan, anders was ik daar mooi gewoon blijven wonen.
pi_216819972
quote:

[..]
Je hebt zijn testament gelezen?
quote:
Natuurlijk wel.
  maandag 24 februari 2025 @ 17:13:15 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216819976
quote:

[..]
We gaan gewoon binnenkort naar een notaris, alle informatie en kennis die ik hierover opdoe is mooi meegenomen.
Dat is een hele lieve gedachte, maar zo werkt het niet als mensen uit elkaar gaan, dat is ook de reden dat je zaken goed moet vastleggen voor er een samenwonen en/of afhankelijkheid van elkaar ontstaat.

De man met wie je nu gaat samenwonen is misschien niet zo, maar de man waarmee je de relatie verbreekt kan wel zo zijn.
Overigens geldt dat ook voor vrouwen, maar in dit geval gaat het om een man.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216819986
quote:
Ja dat is hij zeker, als hij zo zou zijn dat hij iets 'tegen me' gaat gebruiken, is niet de man voor mij en zou ik geen relatie met hem hebben
Dat kan in de toekomst natuurlijk wel veranderen...
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 17:17:45 #165
236264 crew  capricia
pi_216820026
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is een hele lieve gedachte, maar zo werkt het niet als mensen uit elkaar gaan, dat is ook de reden dat je zaken goed moet vastleggen voor er een samenwonen en/of afhankelijkheid van elkaar ontstaat.

De man met wie je nu gaat samenwonen is misschien niet zo, maar de man waarmee je de relatie verbreekt kan wel zo zijn.
Overigens geldt dat ook voor vrouwen, maar in dit geval gaat het om een man.
Juist.
Je regelt dit soort zaken vooraf, wanneer alles nog liefde is, voor het moment als de liefde ooit plaats maakt voor iets anders.
Uit bescherming van beiden. Van elkaar. Juist om jezelf en elkaar te beschermen.
- Goethe, “Faust”
pi_216820108
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:54 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik heb op dit moment een hele lage restschuld en betaal 130 ¤ rente per maand (aflossingsvrij). Dus als ik mijn vriendin in mijn villa laat wonen dan zou ze 65 ¤ betalen voor een huis met een fictieve huur van 3.000 ¤. Dat vind je dan wel redelijk ?
Nee.

Zolang het jouw huis is, is het huis jouw, en ook echt alleen jouw verantwoordelijkheid. Dus ook jouw kostenpost.
Toen wij gingen samenwonen in mijn koophuis heb ik dan ook helemaal niets aan bijdrage voor de hypotheek gevraagd. Wel redelijk is een bijdrage in de gebruikskosten zoals boodschappen, energie, abonnementen (tv, internet, streamingsdiensten, gezamenlijke inboedelverzekering), afvalstoffenheffing.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 17:29:28 #167
236264 crew  capricia
pi_216820115
Overigens: intrekken bij een partner die dit niet van te voren wil regelen, is toch al dat je je afvraagt of dit wel de echte liefde van je leven is?
Je wil elkaar namelijk juist ook bescherming bieden voor eventuele slechte tijden.
- Goethe, “Faust”
  maandag 24 februari 2025 @ 17:31:06 #168
206580 Luxuria
pi_216820124
Ik voelde tot op heden nog niet echt de noodzaak om deze dingen vooraf goed dicht te timmeren.
Het appartement waar ik in woonde wilde ik toch al verlaten, ik was de afgelopen jaren al rond aan het kijken om zelf een woning te kopen, maar dat was lastig, alleen, op de huidige woningmarkt.
Daarom heb ik ook niet het gevoel dat ik een woonruimte achterlaat waar ik niet meer naar terug kan keren, omdat ik toch al weg wilde.
Zaken m.b.t. de hypotheek konden, naar mijn mening, ook nadat ik mijn huur had opgezegd wel worden vastgelegd. Juist omdat ik er vanuit ga dat we er samen gewoon uit zullen komen, tuurlijk hebben we het er eerder wel eens over gehad. Zolang er nog niks is vastgelegd, betaal ik nog niet.

En ik dacht dat als hij komt te overlijden en ik er nog een jaar kan blijven wonen, voor nu, wel prima was.
Het is nog een relatief korte relatie (1,5 jaar), ik vind het niet gek dat ik dan nu nog niet meteen volledig erfgenaam ben.
Dat is wel anders als je x jaar bij elkaar bent of kinderen hebt, dan wil ik ook echt wel dat zaken anders geregeld zijn.

Maar misschien ben ik hier dan wat te naïef in geweest.
pi_216820132
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:31 schreef Luxuria het volgende:
Ik voelde tot op heden nog niet echt de noodzaak om deze dingen vooraf goed dicht te timmeren.
Het appartement waar ik in woonde wilde ik toch al verlaten, ik was de afgelopen jaren al rond aan het kijken om zelf een woning te kopen, maar dat was lastig, alleen, op de huidige woningmarkt.
Daarom heb ik ook niet het gevoel dat ik een woonruimte achterlaat waar ik niet meer naar terug kan keren, omdat ik toch al iets anders wilde.
Zaken m.b.t. de hypotheek konden, naar mijn mening, ook nadat ik mijn huur had opgezegd wel worden vastgelegd. Juist omdat ik er vanuit ga dat we er samen gewoon uit zullen komen, tuurlijk hebben we het er eerder wel eens over gehad. Zolang er nog niks is vastgelegd, betaal ik nog niet.

En ik dacht dat als hij komt te overlijden en ik er nog een jaar kan blijven wonen, voor nu, wel prima was.
Staat dat echt in zijn testament of is dat wat hij je verteld heeft?
quote:
Het is nog een relatief korte relatie (1,5 jaar), ik vind het niet gek dat ik dan nu nog niet meteen volledig erfgenaam ben.
Lange of korte relatie: je moet het natuurlijk wel goed voor jezelf regelen voordat je je huur opzegt.
quote:
Dat is wel anders als je x jaar bij elkaar bent of kinderen hebt, dan wil ik ook echt wel dat zaken anders geregeld zijn.

Weet je meer over hoe het geregeld is dan wat hij je mondeling verteld heeft?

Je hebt nu alleen zijn woord, verder helemaal niets.
Nogal een risico.
pi_216820152
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:29 schreef capricia het volgende:
Overigens: intrekken bij een partner die dit niet van te voren wil regelen, is toch al dat je je afvraagt of dit wel de echte liefde van je leven is?
Je wil elkaar namelijk juist ook bescherming bieden voor eventuele slechte tijden.
Precies: als je toch niet uit elkaar gaat is het makkelijk alles goed te regelen voor die situatie die kennelijk niet gaat gebeuren.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 17:36:11 #171
236264 crew  capricia
pi_216820156
quote:

Zaken m.b.t. de hypotheek konden, naar mijn mening, ook nadat ik mijn huur had opgezegd wel worden vastgelegd.
Er valt qua hypotheek niets te regelen als het bezit ook niet evenredig geregeld wordt.

Zie je dat zelf nu ook zo?
- Goethe, “Faust”
pi_216820160
quote:
Daarom heb ik ook niet het gevoel dat ik een woonruimte achterlaat waar ik niet meer naar terug kan keren, omdat ik toch al weg wilde.
Maar waarom zou het je nu, na verbreken van de relatie of zijn overlijden dan opeens wel in je eentje iets kunnen kopen als dat eerder ook lastig was?
pi_216820165
quote:

[..]

Inderdaad gebeurt het vaak dat mensen hier niet goed over nadenken en/of geen goede afspraken over maken. Dan sta je als ongetrouwde weduwe/weduwnaar mogelijk ineens op straat omdat je schoonfamilie het huis erft en zij het willen of vanwege de erfbelasting moeten verkopen.
Of de relatie gaat over en dan staat één van de twee ineens met lege handen, na jarenlang braaf en 'eerlijk' bijgedragen te hebben aan de kosten van een woning die volledig van de ander is. Precies hierom heb ik (als woningeigenaar) het meebetalen aan de hypotheek geweigerd en mijn partner verteld dat hij het bedrag wat hij in gedachten had om mee te betalen maar maandelijks op een spaar- of beleggingsrekening moest zetten om te gebruiken als we in de toekomst samen een woning wilden kopen.

En zo geschiedde het. Nu zijn we gezamenlijk eigenaar van onze volgende woning. Ik heb vanwege een grotere inbreng aan eigen vermogen wel een vordering op mijn partner, mocht er iets gebeuren in onze relatie.
Als één van ons er niet meer is, dan erft de ander alles. Inmiddels zijn we ook getrouwd, maar daarvoor was het een en ander al notarieel vastgelegd.

En nee, het zijn geen leuke onderwerpen. Maar wel belangrijke onderwerpen die op een later moment veel leed kunnen voorkomen. bijna de helft van alle stellen die gaan samenwonen, gaan vroeg of laat weer uit elkaar!
  maandag 24 februari 2025 @ 17:39:22 #174
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216820182
quote:

Veel mensen leren ook van situaties die ze om zich heen hebben gezien waarin het 'fout' gelopen is, ik zelf ook. Alleen maar mooi als je dat nog niet van dichtbij mee hebt gemaakt natuurlijk ;)

Wellicht heeft je vriend wel al een relatie achter de rug waar hij van geleerd heeft om vooral voor zichzelf alles goed te regelen, en jij nog niet. Maar desondanks nu wel gewoon voor jezelf opkomen hoor :)
  maandag 24 februari 2025 @ 17:41:14 #175
206580 Luxuria
pi_216820199
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 17:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Maar waarom zou het je nu, na verbreken van de relatie of zijn overlijden dan opeens wel in je eentje iets kunnen kopen als dat eerder ook lastig was?
Klopt, dat is dan nog steeds zo, maar het is niet zo dat ik meteen weg moet.
En ik heb ouders waar ik terecht kan, waar ik zo in kan trekken om een tijd te overbruggen.
Natuurlijk is dat niet ideaal, maar het is niet zo dat ik op straat kom te staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')