Hier zou ik nooit mee akkoord gaan. Als jullie samenwonen, dan heb jij recht op een deel van de (eventuele) waardevermeerdering als jij ook woonlasten betaalt.quote:Op maandag 24 februari 2025 08:59 schreef Luxuria het volgende:
Het huis staat op zijn naam en dat blijft zo, ik word niet bijgeschreven.
Waarvan een deel rente bij komt kijken, dat zijn gewoon kosten voor de hypotheek. Met 100.000 euro hypotheek en bv 3%rente is de maandelijkse rente nu 250 euro (en dit is een lastige berekening bij een lineaire hypotheek omdat je de ene maand rekent met 100.000 en de maand er op met bv 99.000 etc)quote:Op maandag 24 februari 2025 09:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Elke maandelijkse betaling is een aflossing van een percentage van de schuld. Stel er staat nog 100.000 euro open op een totale schuld van 200.000 euro dan is elke maandelijkse betaling van 1000 euro 0.5%.
Als jij 500 euro per maand betaald koop je 0.25% dus kun je bij verkoop of het eindigen van je relatie een beroep doen op 0.25% van de waarde van het huis op dat moment.
Moest het huis voor de helft op haar naam komen of de hypothecaire aansprakelijkheid?quote:Op maandag 24 februari 2025 09:22 schreef ToT het volgende:
Toen we gingen verbouwen, hadden we een bouwdepot nodig en toen moest het huis voor de helft op haar naam komen te staan.
Het huis.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:26 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Moest het huis voor de helft op haar naam komen of de hypothecaire aansprakelijkheid?
Ah oké. Ik heb ongeveer dezelfde situatie meegemaakt. Mijn nieuwe partner moest voor hoofdelijke aansprakelijkheid tekenen voor de gehele hypotheek. Over eigendom werd niet gesproken.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:27 schreef ToT het volgende:
[..]
Het huis.
Alles bij de notaris geregeld. Op papier kreeg ze een schuld bij mij van de helft van de toenmalige overwaarde van het huis.
Ow wat raar dat dat dan ook kan zeg!quote:Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Ah oké. Ik heb ongeveer dezelfde situatie meegemaakt. Mijn nieuwe partner moest voor hoofdelijke aansprakelijkheid tekenen voor de gehele hypotheek. Over eigendom werd niet gesproken.
Ik snap, jaren en jaren later niet meer waarom ze dat gedaan heeft. Achteraf niet slim van en voor haar. Het was destijds wel een oplossing. Gelukkig zijn we nog steeds een al vele jaren gelukkig samen 😀
Jij hebt dus geen huurwoning, begrijp ik?quote:Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
Als het huis op zijn naam blijft zou ik helemaal niks betalen aan die hypotheek. Want je betaald aan iets waar je niks voor terug krijgt.
Jij komt nog steeds op 0 uit, want jullie zijn geen fiscaal partners tenzij jullie getrouwd of geregistreerd partners zijn of één van de andere voorwaarden van toepassing is (zoals samen eigenaar zijn van een huis waarin je samen woont).quote:Op maandag 24 februari 2025 08:59 schreef Luxuria het volgende:
Als laatste vraag ik me nog wat af met betrekking tot de Belastingaangifte.
Nu kom ik ieder jaar op 0 uit, ik krijg niks terug en hoef niks bij te betalen.
Met hem samen gaan we waarschijnlijk wel moeten betalen gezien zijn vermogen en inkomsten, is het eerlijk dat ik hieraan meebetaal?
Ik ben benieuwd naar jullie visies
quote:Wie is uw fiscale partner?
Wie uw fiscale partner is, hangt af van uw situatie. We onderscheiden 2 situaties.
U bent getrouwd of hebt een geregistreerd partnerschap
Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Woonde u in dat jaar vóór die datum al samen? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u binnen dat jaar samen op hetzelfde adres stond ingeschreven bij de gemeente.
U bent niet getrouwd en hebt geen geregistreerd partnerschap. Maar er staat wel iemand ingeschreven op uw adres
U bent fiscale partners als u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
• U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
• U hebt samen een kind.
• 1 van u beiden heeft een kind van de ander erkend.
• U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
• U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
• U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
• Verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? En wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan kunt u een verzoek doen bij uw belastingkantoor om niet als fiscaal partner te worden aangemerkt. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben en er moet sprake zijn van verhuur op zakelijke gronden. Huurt u ieder apart een eigen deel van de woning van een derde? En wilt u met de andere huurder geen fiscale partners zijn? Dan kunt u ook een verzoek doen bij uw belastingkantoor.
• U bent meerderjarig. Ook woont u met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen. U kreeg deze door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
• Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u ons een afschrift kunnen tonen van de beschikking waaruit blijkt dat deze woning aan u beiden afzonderlijk is toegekend.
• U was het jaar ervoor al fiscale partners.
• U woont samen met uw kind of met uw vader of moeder. U voldoet ook aan 1 van de bovenstaande voorwaarden en u bent allebei 27 jaar of ouder.
• U hebt een stiefkind en voldoet aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap met uw stiefkind. Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat uw stiefkind 18 jaar is.
• Wilt u geen fiscale partners zijn met uw stiefkind? Dan kunt u daarvoor kiezen tot u beiden aan het begin van het kalenderjaar 27 jaar of ouder bent. Stuur hiervoor een gezamenlijk verzoek naar uw belastingkantoor.
Als het huis op zijn naam blijft staan, waarom bijdragen in de aflossing?quote:Op maandag 24 februari 2025 08:59 schreef Luxuria het volgende:
Ik kan naar rato gaan bijdragen aan de hypotheeklasten, die bestaan uit de aflossing en hypotheekrente, en dit goed vastleggen. Alleen hoe houd je dit goed bij hoeveel ik heb bijgedragen?
Het huis staat niet op jouw naam, je benet helemaal geen eigenaar en hebt dus geen enkel recht op een eventuele waardevermindering of -vermeerdering...quote:Wat doe je bij waardevermeerdering of -vermindering op het huis wanneer het in de toekomst wordt verkocht?
Nee, dat klopt, maar zij huurt niet, zij woont bij hem en het is en blijft zijn huis, dan zou ik dus gewoon niets voor die hypotheek betalen. Kijk, gwl, gebruik je, of je nou huurt of koopt, en gemeentebelastingen zul je ook wellicht bij beide woonvormen hebben, dus dat zou ik dan wel mee betalen, maar dan zou ik als ik haar was zeggen 'ik betaal het eten' ofzo.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:35 schreef ToT het volgende:
[..]
Jij hebt dus geen huurwoning, begrijp ik?
Dan zit je ook in andermans huis en blijf je betalen terwijl je buiten woongenot er nooit wat voor terug zal krijgen.
Vind ik behoorlijk parasitair gedrag, tenzij de ander idd voor een gelijksoortig bedrag alle kosten voor haar rekening neemt.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat klopt, maar zij huurt niet, zij woont bij hem en het is en blijft zijn huis, dan zou ik dus gewoon niets voor die hypotheek betalen. Kijk, gwl, gebruik je, of je nou huurt of koopt, en gemeentebelastingen zul je ook wellicht bij beide woonvormen hebben, dus dat zou ik dan wel mee betalen, maar dan zou ik als ik haar was zeggen 'ik betaal het eten' ofzo.
Maar ik zou niet gaan betalen aan iets wat niet van mij is en/of wordt.
Het is nét zo goed parasitair gedrag als hij zegt je moet wel meebetalen aan de hypotheek maar er wordt niks van jou. Hij had die hypotheek ook al toen hij alleen was, dus dat kan prima, maar als zij erbij komt wonen gaan gemeentebelastingen wel naar boven, net als het verbruik van GWL en eten etc, dus dat kan TS prima mee betalen, maar ik zou simpelweg niet meebetalen aan de hypotheek als er uiteindelijk niks van haar wordt.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:42 schreef ToT het volgende:
[..]
Vind ik behoorlijk parasitair gedrag, tenzij de ander idd voor een gelijksoortig bedrag alle kosten voor haar rekening neemt.
Of het nou uit de lengte of uit de breedte komt: je woont samen en hebt de kosten samen te delen. Maakt het uit wat voor labeltje je aan de uitgaven hangt, zolang de één maar niet compleet zit te profiteren van de ander.
Ik vind het gewoon meebetalen aan de kosten.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is nét zo goed parasitair gedrag als hij zegt je moet wel meebetalen aan de hypotheek maar er wordt niks van jou. Hij had die hypotheek ook al toen hij alleen was, dus dat kan prima, maar als zij erbij komt wonen gaan gemeentebelastingen wel naar boven, net als het verbruik van GWL en eten etc, dus dat kan TS prima mee betalen, maar ik zou simpelweg niet meebetalen aan de hypotheek als er uiteindelijk niks van haar wordt.
Ja, is prima, dan moet zij ook gewoon erbij komen op de hypotheek, en dan moet je laten vastleggen voor welk deel, en wat dat betekent qua maandlasten voor beiden, etc etc.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:47 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon meebetalen aan de kosten.
Met belastingen hield ik er ook gewoon rekening mee; wat ik terug kreeg, ging ook naar de rekening voor gezamenlijk gebruik.
Ik peins er niet over iemand in huis te nemen en dat ik alles maar in m'n eentje moet gaan ophoesten. Die tijd is voorbij sinds vrouwen ook geld zijn gaan verdienen en het leven te duur is voor een man om in z'n eentje een heel gezin te gaan onderhouden. Je moet beiden een steentje bijdragen aan de kosten van het leven.
Gewoon meebetalen aan de kosten, en wil je later aanspraak maken op een deel van een huis als je uit elkaar gaat, dan kun je alsnog kijken hoeveel maanden je hebt samengewoond en hoeveel je betaald hebt en dan vecht je het maar lekker via de rechter uit.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, is prima, dan moet zij ook gewoon erbij komen op de hypotheek, en dan moet je laten vastleggen voor welk deel, en wat dat betekent qua maandlasten voor beiden, etc etc.
Maar zij komt er schijnbaar niet bij op de hypotheek. Dus hij wil wél dat hij nog maar de helft aan hypotheek gaat betalen per maand, want die andere helft betaald zij (of welk deel dan ook), maar daar krijgt zij niks voor terug.
Precies.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:52 schreef paardendokter het volgende:
Je deelt al alle vaste lasten en gezamenlijke kosten. Voor wat het woongenot betreft stel ik in dit soort situaties voor dat je probeert uit te vinden wat de huur is van een vergelijkbare woning. En daar betaal je dan de helft van.
Kan hij lekker verder de waarde opbouwen in zijn huis en heb je daar verder niets mee te maken.
Nee, niet 'gewoon', dit ga je niet achteraf uitvechten, dat doe je vooraf en dat laat je op papier vastleggen. Dat is wat je doet met een serieus verhaal. Tenzij je zegt 'ik betaal de hypotheek niet mee', dat is ook prima, maar dan nóg zou ik een en ander vast laten leggen bij een notaris of wat dan ook.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:54 schreef ToT het volgende:
[..]
Gewoon meebetalen aan de kosten, en wil je later aanspraak maken op een deel van een huis als je uit elkaar gaat, dan kun je alsnog kijken hoeveel maanden je hebt samengewoond en hoeveel je betaald hebt en dan vecht je het maar lekker via de rechter uit.
Als de één al jarenlang een huis op z'n rekening heeft staan en iemand anders komt er bij wonen en eist dat het huis voor een deel op d'r naam komt voor ze gaat meebetalen aan de woonlasten, is er ook iets grondig mis.
sorry, maar als je van je partner verwacht dat zij meedraagt in het aflossingsdeel van jouw hypotheek, maar zij verder geen enkel recht daaruit haalt, is het "onevenredig zitten te profiteren van de ander" natuurlijk bij jou.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:42 schreef ToT het volgende:
zolang de één maar niet compleet zit te profiteren van de ander.
TS zegt dat ZE er mee zitten hoe dit samen goed te regelen als ik goed leesquote:Op maandag 24 februari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus hij wil wél dat hij nog maar de helft aan hypotheek gaat betalen per maand, want die andere helft betaald zij (of welk deel dan ook), maar daar krijgt zij niks voor terug.
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten, de vraag wordt dan alleen, hoeveel gaat zij bijdragen, en in welke vorm.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:01 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
TS zegt dat ZE er mee zitten hoe dit samen goed te regelen als ik goed lees
Dat is volgens mij vrij eenvoudig. Stel dat jij 20% mee betaald aan de hypotheek, dan heb jij bij eventueel uit elkaar gaan, recht op 20% van de waardevermeerdering, al kan dat wat kort door de bocht zijn, want je moet ook gaan bijhouden (denk ik) wat de waarde NU is, vanaf het moment dat jij gaat betalen, en dan kijken wat het huis meer waard is geworden in die tijd en daar dan weer 20% is waar jij recht op hebt.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Bedankt allemaal voor jullie reacties zo ver!
Even voor de duidelijkheid, als ik ga bijdragen aan de aflossing van de hypotheek, is het de bedoeling dat ik het deel wat ik heb ingelegd, "opbouw" zeg maar.
Dus mochten we ooit uit elkaar gaan, ik het gedeelte wat ik heb ingelegd, terugkrijg.
Zodat niet alleen hij vermogen opbouwt, maar ik ook.
En de vraag is in dit geval wat je dan doet met een eventuele waardevermeerdering of -vermindering van het huis.
Verder wil ik ook bijdragen aan de kosten van de hypotheekrente.
Dat het zijn huis blijft is helemaal niet zo gek maar inderdaad, de vorm moet goed besproken en ook zeker officieel vastgelegd worden. Zij zou moeten meedelen in de waardestijging maar zowat iedereen hier gaat uit van een waardestijging maar er kan ook een waardedaling plaatsvinden. Daarom heb ik in een eerdere post gevraagd aan TS of zij in dat geval ook bereid in om bij te betalen als de relatie verbroken zou worden.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten, de vraag wordt dan alleen, hoeveel gaat zij bijdragen, en in welke vorm.
Zou TS toch aanraden om daar nog eens op terugkomen, en het gesprek met haar vriend opnieuw aan te gaan wat betreft de woning mede op haar naam te laten zetten en eraan bij te dragen. Heb nu het idee, maar ik kan ernaast zitten, dat haar vriend heeft gezegd "nee is en blijft mijn woning" en dat TS daar bij wat gebrek aan kennis over een dergelijke situatie (van wat ik uit de OP begrijp) maar ok op heeft gezegd.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten
Als je alleen je inleg terug krijgt is het geen beste deal trouwens, dan had je het beter kunnen investeren.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Even voor de duidelijkheid, als ik ga bijdragen aan de aflossing van de hypotheek, is het de bedoeling dat ik het deel wat ik heb ingelegd, "opbouw" zeg maar.
Dus mochten we ooit uit elkaar gaan, ik het gedeelte wat ik heb ingelegd, terugkrijg.
En de vraag is in dit geval wat je dan doet met een eventuele waardevermeerdering of -vermindering van het huis.
Even voor de duidelijkheid: als jij geen mede-eigenaar wordt of die afspraak niet notarieel vast legt dan heb je helemaal nérgens recht op.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
De huur van ons huis zou zeker ¤ 4.500 per maand zijn, dus het zou een beetje vreemd zijn iemand de helft van die huur zou moeten betalen, de hypotheek incl. aflossing is minderquote:Op maandag 24 februari 2025 09:52 schreef paardendokter het volgende:
Je deelt al alle vaste lasten en gezamenlijke kosten. Voor wat het woongenot betreft stel ik in dit soort situaties voor dat je probeert uit te vinden wat de huur is van een vergelijkbare woning. En daar betaal je dan de helft van.
Kan hij lekker verder de waarde opbouwen in zijn huis en heb je daar verder niets mee te maken.
Hij heeft inderdaad aangegeven op dit moment de woning op zijn naam te willen houden, maar hij wil het verder wel goed en eerlijk voor beide partijen regelen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zou TS toch aanraden om daar nog eens op terugkomen, en het gesprek met haar vriend opnieuw aan te gaan wat betreft de woning mede op haar naam te laten zetten en eraan bij te dragen. Heb nu het idee, maar ik kan ernaast zitten, dat haar vriend heeft gezegd "nee is en blijft mijn woning" en dat TS daar bij wat gebrek aan kennis over een dergelijke situatie (van wat ik uit de OP begrijp) maar ok op heeft gezegd.
Daar heb je in principe geen recht op als je geen mede-eigenaar bent.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
Als het huis op zijn naam blijft zou ik helemaal niks betalen aan die hypotheek. Want je betaald aan iets waar je niks voor terug krijgt.
Je zou dan jouw percentage van de waardevermeerdering ook moeten opbouwen. Probleem is alleen: stel dat je ooit uit elkaar gaat en hij wil in zijn huis blijven, dan heeft hij dat geld natuurlijk ook niet, het zit nog in de stenen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Meebetalen als in?quote:Op maandag 24 februari 2025 10:34 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.
Je hinkt teveel op twee gedachten. Het willen bijdragen aan aflossing en rente en daarmee waarde opbouwen past veel meer bij de situatie dat je mede eigenaar wordt. En dat word je niet. Dus dan is een bijdrage in het woongenot veel meer voor de hand liggend, zoals ik al schreef de helft van een vergelijkbare huur.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan nóg wil je dingen wel op papier hebben staan. Maar inderdaad, de 'winst' is dan dat je in een huis woont waar je niks voor hoeft te betalen, en dat raak je dan wel kwijt op het moment dat je uit elkaar zou gaan, maar toen je er woonde had je er wel maximaal voordeel van.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:34 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.
Dat is echt onredelijk, aangezien een huurprijs zo goed als altijd veel hoger is dan rente en aflossing momenteel. Dan ga je dus veel meer dan de helft van de rente en aflossing betalen. Bij ons huis zou je zelfs veel meer dan de totale rente en aflossing betalen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:43 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je hinkt teveel op twee gedachten. Het willen bijdragen aan aflossing en rente en daarmee waarde opbouwen past veel meer bij de situatie dat je mede eigenaar wordt. En dat word je niet. Dus dan is een bijdrage in het woongenot veel meer voor de hand liggend, zoals ik al schreef de helft van een vergelijkbare huur.
Maar tegenover die 'winst' staat ook een verlies wat momenteel heel veel waard is en dat zal de komende jaren ook wel zo blijven: ze heeft een huurhuis opgegeven. Zij heeft niks meer bij uit elkaar gaan, terwijl ze een huis had. Dat daar een voordeel tegenover staat wat dat deels kan compenseren lijkt me wel terecht.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan nóg wil je dingen wel op papier hebben staan. Maar inderdaad, de 'winst' is dan dat je in een huis woont waar je niks voor hoeft te betalen, en dat raak je dan wel kwijt op het moment dat je uit elkaar zou gaan, maar toen je er woonde had je er wel maximaal voordeel van.
En dié tijd hád je kunnen gebruiken om maximaal te sparen want dat geld hoefde je nergens anders aan uit te geven dus kon je zo hup naar je spaarrekening sturen.
Dat zeg ik net.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:46 schreef Leandra het volgende:
@:Luxuria zorg dat je direct weer ingeschreven bent voor een huurwoning, mocht je in aanmerking komen voor sociale huur.
Als je morgen op straat staat heb je daar misschien weinig aan, maar als je over 10 jaar op straat staat wellicht wel.
Verder denk ik dat zelf sparen (desnoods jaarlijks vastzetten in deposito's) de beste manier is om wat op te bouwen zodat je wat hebt als jullie uit elkaar zouden gaan, dan weet je iig zeker dat je inleg van jou is en blijft.
En wat als een vergelijkbare huur ¤ 5.000 per maand is? Of zelfs maar ¤ 1.500 en TS nu in sociale huur woont en huurtoeslag krijgt? Dan is zelfs een huur van ¤ 750 ruim boven wat ze zou kunnen uitgeven aan huur.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:43 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je hinkt teveel op twee gedachten. Het willen bijdragen aan aflossing en rente en daarmee waarde opbouwen past veel meer bij de situatie dat je mede eigenaar wordt. En dat word je niet. Dus dan is een bijdrage in het woongenot veel meer voor de hand liggend, zoals ik al schreef de helft van een vergelijkbare huur.
Ja, dat is het risico van samen gaan wonen vanuit een situatie waarbij de een wél een koophuis heeft en de ander niet. Zij gaat bij hem wonen, hij blijft dat verder betalen, zij heeft ineens geen huur meer, dan zou ik dat apart zetten. Dan vervolgens gaan mekkeren over dat ze wel een huurhuis heeft opgegeven...ja, dat is wat je doet als je gaat samenwonen. Dan had je dat niet moeten doen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar tegenover die 'winst' staat ook een verlies wat momenteel heel veel waard is en dat zal de komende jaren ook wel zo blijven: ze heeft een huurhuis opgegeven. Zij heeft niks meer bij uit elkaar gaan, terwijl ze een huis had. Dat daar een voordeel tegenover staat wat dat deels kan compenseren lijkt me wel terecht.
Ik heb het dus niet over mekkeren, ik zeg dat het door dat opgeven gewoon best eerlijk is als ze helemaal niet mee betaalt aan rente of aflossing. Zij heeft tot nu toe verreweg de grootste investering gedaan in de relatie: een huis opgeven wat ze niet zo maar weer terug krijgt.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat is het risico van samen gaan wonen vanuit een situatie waarbij de een wél een koophuis heeft en de ander niet. Zij gaat bij hem wonen, hij blijft dat verder betalen, zij heeft ineens geen huur meer, dan zou ik dat apart zetten. Dan vervolgens gaan mekkeren over dat ze wel een huurhuis heeft opgegeven...ja, dat is wat je doet als je gaat samenwonen. Dan had je dat niet moeten doen.
Zij heeft op het moment dat ze daar intrekt diréct de voordelen ,en die voordelen moet ze maximaal benutten door te sparen. Als het goed blijft gaan, niks aan de hand, maar als het mis gaat heeft ze een zak geld achter de hand.
Ik heb op dit moment een hele lage restschuld en betaal 130 ¤ rente per maand (aflossingsvrij). Dus als ik mijn vriendin in mijn villa laat wonen dan zou ze 65 ¤ betalen voor een huis met een fictieve huur van 3.000 ¤. Dat vind je dan wel redelijk ?quote:Op maandag 24 februari 2025 10:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is echt onredelijk, aangezien een huurprijs zo goed als altijd veel hoger is dan rente en aflossing momenteel. Dan ga je dus veel meer dan de helft van de rente en aflossing betalen. Bij ons huis zou je zelfs veel meer dan de totale rente en aflossing betalen.
Maar dan zijn we het toch met elkaar eens? Dat opgeven van dat huis betekent wél dat ze voor de time being óf ineens heel veel geld elke maand kan uitgeven, óf dat ze dat geld elke maand kan oppotten.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het dus niet over mekkeren, ik zeg dat het door dat opgeven gewoon best eerlijk is als ze helemaal niet mee betaalt aan rente of aflossing. Zij heeft tot nu toe verreweg de grootste investering gedaan in de relatie: een huis opgeven wat ze niet zo maar weer terug krijgt.
Ik zou haar niks laten betalen, dat leg ik net uit. Dat lijkt me het meest eerlijk. Want jij hebt en houdt je huis, zij verliest haar huis.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:54 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ik heb op dit moment een hele lage restschuld en betaal 130 ¤ rente per maand (aflossingsvrij). Dus als ik mijn vriendin in mijn villa laat wonen dan zou ze 65 ¤ betalen voor een huis met een fictieve huur van 3.000 ¤. Dat vind je dan wel redelijk ?
Dit.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat is het risico van samen gaan wonen vanuit een situatie waarbij de een wél een koophuis heeft en de ander niet. Zij gaat bij hem wonen, hij blijft dat verder betalen, zij heeft ineens geen huur meer, dan zou ik dat apart zetten. Dan vervolgens gaan mekkeren over dat ze wel een huurhuis heeft opgegeven...ja, dat is wat je doet als je gaat samenwonen. Dan had je dat niet moeten doen.
Zij heeft op het moment dat ze daar intrekt diréct de voordelen ,en die voordelen moet ze maximaal benutten door te sparen. Als het goed blijft gaan, niks aan de hand, maar als het mis gaat heeft ze een zak geld achter de hand.
Ja, we zijn het eens, mijn post was vooral bedoeld om uit te leggen waarom die 'winst' gewoon best eerlijk is.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan zijn we het toch met elkaar eens? Dat opgeven van dat huis betekent wél dat ze voor de time being óf ineens heel veel geld elke maand kan uitgeven, óf dat ze dat geld elke maand kan oppotten.
Dat eerste is verleidelijk, dat tweede is verstandig. Dat ze wél betaald voor GWL en zo lijkt me evident, want dat had ze ook moeten betalen in haar huurwoning, maar, bouw die spaarpot op. Als het goed blijft gaan heb je een dikke pot met geld, hoe langer de relatie duurt, en gaat het niet goed heb je die pot met geld ook.
Maar je vindt ¤ 1.500 aan jou betalen als fictieve huur wel redelijk?quote:Op maandag 24 februari 2025 10:54 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ik heb op dit moment een hele lage restschuld en betaal 130 ¤ rente per maand (aflossingsvrij). Dus als ik mijn vriendin in mijn villa laat wonen dan zou ze 65 ¤ betalen voor een huis met een fictieve huur van 3.000 ¤. Dat vind je dan wel redelijk ?
Ik heb op dit moment een hele lage restschuld en betaal 130 ¤ rente per maand (aflossingsvrij). Dus als ik mijn vriendin in mijn villa laat wonen dan zou ze 65 ¤ betalen voor een huis met een fictieve huur van 3.000 ¤. Dat vind je dan wel redelijk ?quote:Op maandag 24 februari 2025 10:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is echt onredelijk, aangezien een huurprijs zo goed als altijd veel hoger is dan rente en aflossing momenteel. Dan ga je dus veel meer dan de helft van de rente en aflossing betalen. Bij ons huis zou je zelfs veel meer dan de totale rente en aflossing betalen.
Normaal gesproken wel, maar ik heb het geld niet nodig. Mijn vriendin en ik kunnen ons allebei een eigen huis veroorloven en ik vind dat op mijn leeftijd prima.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar je vindt ¤ 1.500 aan jou betalen als fictieve huur wel redelijk?
Er zijn (nog) geen kinderen in het spel.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
Waarbij het wel van belang is dat zaken ook geregeld zijn als hij zou komen te overlijden.
Ik weet niet of een van beiden kinderen heeft, want dat maakt zaken nog weer anders (als een van die kinderen bij hen woont zijn ze namelijk wel direct fiscaal partners), maar dit soort dingen moeten gewoon goed geregeld worden.
Het is niet alleen dat de een intrekt bij de ander en dan "gratis/goedkoop" woont, diegene geeft ook het eigen dak boven het hoofd op voor geen enkel recht op het huis waar ze gaat wonen als er iets gebeurt.
Als ik de eigenaar ben van een villa die ik per se tot 22 graden wil stoken en mijn partner was in een huurflat altijd heel spaarzaam met de verwarming zou ik het prima vinden als mijn partner hetzelfde bedrag aan g/w/l blijft betalen als voorheen of 50% van de g/w/l kosten als we in mijn huis even zuinig zouden doen (afhankelijk van welk bedrag het laagst is).quote:Op maandag 24 februari 2025 10:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan zijn we het toch met elkaar eens? Dat opgeven van dat huis betekent wél dat ze voor de time being óf ineens heel veel geld elke maand kan uitgeven, óf dat ze dat geld elke maand kan oppotten.
Dat eerste is verleidelijk, dat tweede is verstandig. Dat ze wél betaald voor GWL en zo lijkt me evident, want dat had ze ook moeten betalen in haar huurwoning, maar, bouw die spaarpot op. Als het goed blijft gaan heb je een dikke pot met geld, hoe langer de relatie duurt, en gaat het niet goed heb je die pot met geld ook.
De vriend van TS kan zich het huis ook prima veroorloven, hij woont er immers al geruime tijd en lijkt overwaarde te hebben en vermogend te zijn.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:01 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Normaal wel, maar ik heb het geld niet nodig. Mijn vriendin en ik kunnen ons allebei een eigen huis veroorloven en ik vind dat op mijn leeftijd prima.
dit is 100 procent correct. je zult een afspraak moeten laten bekrachtigen. je hoeft pertinent NIET mede eigenaar (ondanks dat velen dit claimen) van het huis te worden via het kadaster om toch een goede regeling te treffen, mits notarieel vastgelegd.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid: als jij geen mede-eigenaar wordt of die afspraak niet notarieel vast legt dan heb je helemaal nérgens recht op.
neen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zou TS toch aanraden om daar nog eens op terugkomen, en het gesprek met haar vriend opnieuw aan te gaan wat betreft de woning mede op haar naam te laten zetten en eraan bij te dragen. Heb nu het idee, maar ik kan ernaast zitten, dat haar vriend heeft gezegd "nee is en blijft mijn woning" en dat TS daar bij wat gebrek aan kennis over een dergelijke situatie (van wat ik uit de OP begrijp) maar ok op heeft gezegd.
makkelijkste manier;quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
ze vraagt toch om hoe ze het het beste kan regelen? mits goed geregeld is je opmerking hier onterecht.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:38 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als het huis op zijn naam blijft staan, waarom bijdragen in de aflossing?
dan help je hem enkel zijn private vermogen groter te laten worden...
absolute onzin. om daarin mee te delen moet je afspraken maken en vastleggen. het is gewoon niet waar dat je mede eigenaar moet zijn. je moet afspraken vastleggen en liefst laten bekrachtigen.quote:[..]
Het huis staat niet op jouw naam, je benet helemaal geen eigenaar en hebt dus geen enkel recht op een eventuele waardevermindering of -vermeerdering...
om daarin te delen moet je zelf ook eigenaar zijn.
lekker doemscenario. verder vraagt TS om tips niet om een relatie analyse.quote:De gebruikslast is hooguit de 'rente' die hij betaald... daarover bijdragen is dan verder heel normaal.
Maar juist het verschil in vermogenspositie steeds groter te laten worden is juist iets dat enkel de ongelijkheid in de relatie versterkt..
ja. daarover maak je afspraken.quote:IK zou je vooral aanraden eens goed te gaan praten over hoe jullie beiden de toekomst zien...
het kan best begrijpelijk zijn als hij een relatief prille relatie, warbij je nog niet eens samen gewoond hebt tot nu en dus aan het begin staat, niet gelijk zijn je laat bijschrijven als eigenaar van zijn huis...
Maar je kan wel plannen maken over hoe je dat op termijn ongeveer gaat zien en hoe je dat uiteindelijk wel wil gaan invullen...
dat kan prima al vanaf dag 1. maak de afspraken, zet ze op papier zoals ik hierboven heb aangegeven en dan kun je er voor kiezen om in eerste instantie niet via de notaris te gaan, dan zijn je afsprakjen lastiger vast te houden mocht het voor de rechter komen, maar dan zou je op een redelijk kosteloze manier toch een goede afspraak hebben tot je na een jaar wel naar de notaris gaat.quote:Het lijkt me heel normaal als je aangeeft dat je op een gegeven moment wel zowel wil bijdragen in alle lasten, maar dan zelf ook een gezamelijk eigendom wil hebben (Dus ook profiteren van evt waardegroei of juist een risico lopen bij een waardedaling, waarbij je dan wel een bepaald moment kiest waarop je dat laat ingaan en hij dan sowieso een bepaalde vermogenspositie die hij dan heeft, waarbij hij vermoedelijk meer bezit, als 'voorsprong' kan behouden)
onzin. zie hierboven.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
dat is het risico van bijdragen aan een koop huis. over het algemeen genomen heb je het over waardevermeerdering maar bij verlies werkt de regeling zoals ik hiuerboven heb beschreven ook uiteraard.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:23 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Is TS ook bereid, bij eventuele beëindiging van de relatie geld op tafel te leggen als het huis zeg 20% in waarde is gedaald?
wut? je advies begon goed maar daarna werd het raar. de bijdrage in de hypotheeklasten staat los van wat er wel of niet is afgelost. je draagt 50 procent bij of 30 procent maar niet "ik hoef minder te betalen want jij hebt al meer afgelost".quote:Op maandag 24 februari 2025 09:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Hier zou ik nooit mee akkoord gaan. Als jullie samenwonen, dan heb jij recht op een deel van de (eventuele) waardevermeerdering als jij ook woonlasten betaalt.
Geen idee hoeveel hij heeft afbetaald, maar ik zou langs de notaris gaan en laten opstellen dat jij voor 50% verantwoordelijk bent voor de hypotheeklasten over het deel dat nog niet afbetaald is. Dus stel: de woning is nu 500k waard en hij heeft al 100k betaald. Dat zou dan betekenen dat jouw deel in de (hypotheek)lasten 40% wordt, aangezien hij al 20% heeft afbetaald.
Het punt is namelijk dat bij een eventuele scheiding jij er helemaal niks aan over houdt, aangezien het huis volledig op zijn naam staat. Hoe lullig ook, dat is een situatie die jij dient te voorkomen. Doe dat door deel te nemen in de hypotheeklasten. Ook jij draagt bij aan de waardevermeerdering van het huis door alles te onderhouden en overige lasten mede te betalen.
Whut?quote:Op maandag 24 februari 2025 11:02 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Er zijn (nog) geen kinderen in het spel.
Hij heeft in zijn testament opgenomen dat mocht hij komen te overlijden, ik een jaar in het huis kan blijven wonen.
ik vind het ook bijzonder dat ze ineens wel in een testament staat maar er geen verdere afspraken mbt het huis zijn gemaakt.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Whut?
Dus je bent niet eens zijn erfgenaam als hij overlijdt?
De erfgenamen mogen je na een jaar op straat zetten?
Je gaat voorbij aan 2 dingen:quote:Op maandag 24 februari 2025 11:07 schreef freak1 het volgende:
dat kan prima al vanaf dag 1. maak de afspraken, zet ze op papier zoals ik hierboven heb aangegeven en dan kun je er voor kiezen om in eerste instantie niet via de notaris te gaan, dan zijn je afsprakjen lastiger vast te houden mocht het voor de rechter komen, maar dan zou je op een redelijk kosteloze manier toch een goede afspraak hebben tot je na een jaar wel naar de notaris gaat.
quote:Op maandag 24 februari 2025 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Whut?
Dus je bent niet eens zijn erfgenaam als hij overlijdt?
De erfgenamen mogen je na een jaar op straat zetten?
Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe hij het in zijn testament heeft opgenomen.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:09 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik vind het ook bijzonder dat ze ineens wel in een testament staat maar er geen verdere afspraken mbt het huis zijn gemaakt.
Dat idd... overigens is een testament vrij makkelijk aan te passen.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:09 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik vind het ook bijzonder dat ze ineens wel in een testament staat maar er geen verdere afspraken mbt het huis zijn gemaakt.
En waar sta je dan geregisteerd als zijn partner? Of geldt het voor alle medebewoners op zijn adres bij overlijden?quote:Op maandag 24 februari 2025 11:17 schreef Luxuria het volgende:
[..]
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe hij het in zijn testament heeft opgenomen.
Die is opgemaakt voordat we een relatie hadden, daar sta ik dus niet persoonlijk in genoemd maar in het algemeen zijn partner als hij die heeft als hij komt te overlijden.
prima. zolang je maar afspraken notarieel vastlegdquote:Op maandag 24 februari 2025 08:59 schreef Luxuria het volgende:
Mijn partner heeft een koopwoning en sinds kort ben ik officieel bij hem ingetrokken.
Alle vaste lasten en gezamenlijke kosten gaan we samen delen, dat is allemaal al geregeld.
Alleen zijn we even aan het zoeken hoe we dit met de hypotheek het beste kunnen regelen zodat het eerlijk is voor beide partijen.
je geeft je eigen antwoord al. naar rato.quote:Ik kan naar rato gaan bijdragen aan de hypotheeklasten, die bestaan uit de aflossing en hypotheekrente, en dit goed vastleggen. Alleen hoe houd je dit goed bij hoeveel ik heb bijgedragen?
nee hoor, gewoon vastleggen en je kunt dan zelf je hypotheekrente aftrek claimen. veel makkelijkerquote:Een andere optie die we overwegen is dat ik het gedeelte van de aflossing zelf spaar en hem een bedrag betaal als bijdrage aan de hypotheekrente. Hierbij moet natuurlijk rekening worden gehouden met de hypotheekrenteaftrek.
naar dezelfde rato verdelen zie hierbovenquote:Wat doe je bij waardevermeerdering of -vermindering op het huis wanneer het in de toekomst wordt verkocht?
vastleggen. mijn partner en ik doen bijv. 50/50 van alle investeringen in het huis ook al doen we de hypotheek niet 50/50. grote investeringen doen we samen en worden vastgelegd.quote:Wat doe je als je investeert in het huis, bijvoorbeeld door een nieuwe keuken of badkamer te plaatsen?
naar de notaris. ook vastleggen wat er gebeurd bij overlijden van een der beide partijen. want zoals het nu blijkbaar is geregeld dat jij er een jaar mag blijven wonen is raar.quote:Ik ben niet zo thuis op dit gebied, ik heb zelf ook nooit een hypotheek gehad, alleen maar gehuurd.
Wat zouden jullie aanraden om dit goed te regelen? Waar moeten we rekening mee houden?
zolang je geen fiscaal partner bent veranderd er niets.quote:Als laatste vraag ik me nog wat af met betrekking tot de Belastingaangifte.
Nu kom ik ieder jaar op 0 uit, ik krijg niks terug en hoef niks bij te betalen.
Met hem samen gaan we waarschijnlijk wel moeten betalen gezien zijn vermogen en inkomsten, is het eerlijk dat ik hieraan meebetaal?
Ik ben benieuwd naar jullie visies
Dit vooral... ik stond al jankend mijn huur op te zeggen toen we samen een huis kochten, en 12 jaar later sta ik nog steeds ingeschreven voor een huurwoning.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan 2 dingen:
1. De enorme investering die TS in de relatie heeft gedaan door haar woning op te geven. Die is momenteel bijna van onschatbare waarde, aangezien een nieuw huurhuis krijgen in veek gebieden praktisch onmogelijk is.
2. Dat je leuk kunt afspreken dat je de waardestijging vanaf nu deelt (met het percentage dat je allebei betaalt), maar dat de kans vrij groot is dat bij uit elkaar gaan de partner dan in de problemen komt omdat hij dat geld niet heeft liggen, hij zal dan gedwongen worden te verkopen.
Nogmaals: het eerlijkst is als TS niks gaat betalen aan rente en aflossing (wel aan andere zaken) en dat bedrag gaat sparen om te compenseren dat ze haar huis kwijt is.
Dus de hebberige neefjes zouden zomaar kunnen beweren dat je helemaal geen partner bent?quote:Op maandag 24 februari 2025 11:17 schreef Luxuria het volgende:
[..]
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe hij het in zijn testament heeft opgenomen.
Die is opgemaakt voordat we een relatie hadden, daar sta ik dus niet persoonlijk in genoemd maar in het algemeen zijn partner als hij die heeft op het moment dat hij komt te overlijden.
nee hoorquote:Op maandag 24 februari 2025 11:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
1. De enorme investering die TS in de relatie heeft gedaan door haar woning op te geven. Die is momenteel bijna van onschatbare waarde, aangezien een nieuw huurhuis krijgen in veek gebieden praktisch onmogelijk is.
2. Dat je leuk kunt afspreken dat je de waardestijging vanaf nu deelt (met het percentage dat je allebei betaalt), maar dat de kans vrij groot is dat bij uit elkaar gaan de partner dan in de problemen komt omdat hij dat geld niet heeft liggen, hij zal dan gedwongen worden te verkopen.
Nogmaals: het eerlijkst is als TS niks gaat betalen aan rente en aflossing (wel aan andere zaken) en dat bedrag gaat sparen om te compenseren dat ze haar huis kwijt is.
yeah. i would double check that.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:17 schreef Luxuria het volgende:
[..]
[..]
Die is opgemaakt voordat we een relatie hadden, daar sta ik dus niet persoonlijk in genoemd maar in het algemeen zijn partner als hij die heeft op het moment dat hij komt te overlijden.
Dit. Ik heb een paar jaar geleden mijn vrije sector huurwoning opgezegd ivm de koop van een woning.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
ik durf er vergif op in te nemen dat hier absoluut niets juridisch houdbaars aan is.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:19 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En waar sta je dan geregisteerd als zijn partner? Of geldt het voor alle medebewoners op zijn adres bij overlijden?
Ben verder niet thuis in Nederlands recht dus eigenlijk ook gewoon benieuwd hoe dat zit.
Dit zijn pas echt non-argumenten. Jij ontkent gewoon het hele Nederlandse huizenmarktprobleem voor het gemak. Als je zulke adviezen geeft moet je wel eerlijk blijven.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:25 schreef freak1 het volgende:
[..]
nee hoor
1. zo ken ik er nog wel een paar. en die enorme investering die haar partner dan doet door zijn privacy, vrijheid, zelfstandigheid op te geven door met haar samen te gaan wonen?
als jij van huurhuis naar een koophuis gaat, vraag jij dan de verkoper van het huis wel een extra korting omdat je je oude huis opgeeft? dit argument werkt natuurlijk 2 kanten op. voor beide partijen veranderd de dagelijkse gang van zaken. als je gewoon goede afspraken maakt is dat prima te regelen. en huurhuizen zijn heel prima te verkrijgen. niet voor de prijs die je wil betalen wellicht maar noem mij de regio en ik lever je huurhuizen. particuliere huur genoeg. maargoed jij doet de aannaame dat het een mega goedkoop sociale huurpand was wat je never nooit meer gaat vinden maar dat weten we niet. ik vind je argument hierin zwak. je levert beiden wat in daardoor heeft de een niet ineens een tegoed bij de ander.
2. je hebt ook zoiets als overwaarde opnemen he. en die overwaarde neemt hij dan enkel op voor het stuk van haar. dat is in de meeste gevallen prima te financieren. en als dat niet kan omdat hij niet langer hetzelfde inkomen heeft dan zijn er problemen van andere orde, dan kan hij de tent sowieso niet aanhouden in zijn eentje. dit is een non argument.
het is pertinent NIET het eerlijkste als TS niks gaat betalen en gaat sparen.
het is WEL het eerlijkste als TS een percentage aan bijdrage afspreekt, dat vastlegd, en daar het gemak en ongemak van plukt.
Zolang TS geen enkel recht heeft op de woning bij overlijden en ze met de erven zou moeten gaan onderhandelen om haar eigen inleg plus waardevermeerdering terug te krijgen en ook nog eens na een jaar uit de woning zou moeten zijn vind ik het een onverstandig advies om in de woning te investeren.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:25 schreef freak1 het volgende:
[..]
nee hoor
1. zo ken ik er nog wel een paar. en die enorme investering die haar partner dan doet door zijn privacy, vrijheid, zelfstandigheid op te geven door met haar samen te gaan wonen?
als jij van huurhuis naar een koophuis gaat, vraag jij dan de verkoper van het huis wel een extra korting omdat je je oude huis opgeeft? dit argument werkt natuurlijk 2 kanten op. voor beide partijen veranderd de dagelijkse gang van zaken. als je gewoon goede afspraken maakt is dat prima te regelen. en huurhuizen zijn heel prima te verkrijgen. niet voor de prijs die je wil betalen wellicht maar noem mij de regio en ik lever je huurhuizen. particuliere huur genoeg. maargoed jij doet de aannaame dat het een mega goedkoop sociale huurpand was wat je never nooit meer gaat vinden maar dat weten we niet. ik vind je argument hierin zwak. je levert beiden wat in daardoor heeft de een niet ineens een tegoed bij de ander.
2. je hebt ook zoiets als overwaarde opnemen he. en die overwaarde neemt hij dan enkel op voor het stuk van haar. dat is in de meeste gevallen prima te financieren. en als dat niet kan omdat hij niet langer hetzelfde inkomen heeft dan zijn er problemen van andere orde, dan kan hij de tent sowieso niet aanhouden in zijn eentje. dit is een non argument.
het is pertinent NIET het eerlijkste als TS niks gaat betalen en gaat sparen.
het is WEL het eerlijkste als TS een percentage aan bijdrage afspreekt, dat vastlegd, en daar het gemak en ongemak van plukt.
quote:Op maandag 24 februari 2025 11:27 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dit. Ik heb een paar jaar geleden mijn vrije sector huurwoning opgezegd ivm de koop van een woning.
Als ik die nu (4 jaar later) opnieuw zou willen huren betaal ik al iets van 1,5-2x de huurprijs. En het is maar de vraag of ik nog aan de inkomenseis voldoe (die is nog harder gestegen dan de huurprijs namelijk). Als ik was blijven huren was er ook sprake van prijsstijging, maar wel minder, omdat ik nog altijd profiteerde van een gunstige aanvangshuur.
even een combi reactie;quote:Op maandag 24 februari 2025 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit vooral... ik stond al jankend mijn huur op te zeggen toen we samen een huis kochten, en 12 jaar later sta ik nog steeds ingeschreven voor een huurwoning.
ik herhaal. geef me de regio en ik geef je huurhuizen in die regio in de vrije sector. wat is daar niet eerlijk aan? jij gaat even lachend voorbij dat TS zich hierbij kan "inkopen" in een oh zo moeilijk te verkrijgen koophuis zonder enige inkomenscheck of afsluitkosten voor de hypotheek. maar dat past niet in je narratief dat TS alles maar gratis moet krijgen.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zijn pas echt non-argumenten. Jij ontkent gewoon het hele Nederlandse huizenmarktprobleem voor het gemak. Als je zulke adviezen geeft moet je wel eerlijk blijven.
TS heeft WEL een huis. samen met haar partner. en dat moet je netjes vastleggen bij de notaris. klip en klaar. het is niet zo dat TS in een doos gaat wonen in die tuin daar he, TS gaat gewoon naar een koophuis. op wiens naam dat staat boeit echt geen flikker zolang je alles maar goed vastlegd. TS kan zelfs vast laten leggen dat de hoogste verdienende het huis mag overnemen bij relatie breuk of dat zij er nog minimaal een jaar mag wonen. allemaal te regelen.quote:Als ik van een huurhuis naar een koophuis ga, houd ik een huis. TS heeft geen huis meer. En nee, ook in hogere prijsklasses zijn huurhuizen in hele delen van het land nauwelijks te vinden, ik ga juist niet uit van sociale huur maar van particuliere huur.
hierover zijn wij het volledig eens.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zolang TS geen enkel recht heeft op de woning bij overlijden en ze met de erven zou moeten gaan onderhandelen om haar eigen inleg plus waardevermeerdering terug te krijgen en ook nog eens na een jaar uit de woning zou moeten zijn vind ik het een onverstandig advies om in de woning te investeren.
goedzo.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:36 schreef Luxuria het volgende:
Ja het is duidelijk dat we een heel aantal zaken nog even goed moeten regelen en vastleggen
Het is zijn huis, niet haar huis. Hij kan haar er op elk moment uit gooien en dan heeft zij 0 rechten. En dat kun je ook niet vastleggen, behalve als je samen eigenaar van het huis wordt (en dat heeft ook veel haken en ogen).quote:Op maandag 24 februari 2025 11:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
TS heeft WEL een huis. samen met haar partner.
Ja, dat moet je. Maar daarbij is mee gaan betalen aan zijn huis dus absoluut niet noodzakelijk of het meest eerlijk.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:36 schreef Luxuria het volgende:
Ja het is duidelijk dat we een heel aantal zaken nog even goed moeten regelen en vastleggen
Wat een onzinnige combinatie, want voor de vrije sector is inschrijven niet van toepassing en daar verdien ik teveel voor.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:30 schreef freak1 het volgende:
[..]
[..]
even een combi reactie;
dat je je ingeschreven laat voor een huurhuis, prima.
dat dingen ondertussen duurder worden, tsja.
maar laten we even voorop stellen
1)dat je een huurhuis had geeft je niet ineens recht op allerlei dingen. je wilt gaan samenwonen en dan bepaal je samen waar. als dat in zijn huis is zal dat een reden zijn. zij zal niet van een supergoedkoop prachtige landelijke huurvilla van 500 in de maand naar een appartementje van 12 m2 zijn gaan verhuizen in de bijlmer omdat het toevallig koop was. als dat huurhuis zo super was, waren ze daar samen wel ingetrokken. dus laten we vooral even geen aannames doen. regel het fatsoenlijk onderling dat je ook meedeelt in het nieuwe huis.
2)je maakt samen een beslissing voor een nieuwe toekomst. daar hoort verandering bij. en als je je huurhuis niet wilt opgeven moet je lekker niet gaan samenwonen
Ik dacht eerst dat je nog moest gaan samenwonen, maar zie nu dat je al bij 'm ingetrokken bent. Dan zou ik er een beetje vaart achter zetten ook, met zaken goed vastleggen.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:36 schreef Luxuria het volgende:
onzin onzin onzinquote:Op maandag 24 februari 2025 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is zijn huis, niet haar huis. Hij kan haar er op elk moment uit gooien en dan heeft zij 0 rechten. En dat kun je ook niet vastleggen, behalve als je samen eigenaar van het huis wordt (en dat heeft ook veel haken en ogen).
En haal je kop is uit het zand wat betreft de huizenmarkt.
Welke procedures moet TS haar vriend doorlopen als hij vandaag beslist dat hij niet meer met haar wil samenwonen? Nam altijd aan dat je iemand dan als enige eigenaar, en zonder iets op papier, gewoon je huis uit kunt zetten.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:44 schreef freak1 het volgende:
[..]
sowieso kun je je partner niet zomaar het huis uit zetten daar zitten nogal wat procedures aan vast.
ook met een te hoog inkomen mag je je gewoon inschrijvenquote:Op maandag 24 februari 2025 11:43 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Wat een onzinnige combinatie, want voor de vrije sector is inschrijven niet van toepassing en daar verdien ik teveel voor.
Verder haal je er weer allemaal wereldvreemde appels met peren vergelijkingen bij die niks te maken hebben met de echte wereld.
vandaag kan hij haar idd het huis laten uitzetten. dat zal via een gerechterlijke procedure moeten als ze niet wil vertrekken maar dat wint hij wel.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:49 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Welke procedures moet TS haar vriend doorlopen als hij vandaag beslist dat hij niet meer met haar wil samenwonen? Nam altijd aan dat je iemand dan als enige eigenaar, en zonder iets op papier, gewoon je huis uit kunt zetten.
interen op andermans geld is idd het eerlijkstequote:Op maandag 24 februari 2025 11:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat moet je. Maar daarbij is mee gaan betalen aan zijn huis dus absoluut niet noodzakelijk of het meest eerlijk.
Ah ok, door de manier waarop je het schreef leek het alsof je "sowieso je partner niet het huis uit kunt zetten", of er nu wat op papier staat of niet.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:51 schreef freak1 het volgende:
[..]
vandaag kan hij haar idd het huis laten uitzetten. dat zal via een gerechterlijke procedure moeten als ze niet wil vertrekken maar dat wint hij wel.
als je notarieel laat vastleggen wat er moet gebeuren bij een relatie breuk dan is dat de afspraak die nagekomen moet worden.
ah, laat ik het wat verduidelijkenquote:Op maandag 24 februari 2025 11:53 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ah ok, door de manier waarop je het schreef leek het alsof je "sowieso je partner niet het huis uit kunt zetten", of er nu wat op papier staat of niet.
En waar gaat die ander dan met dat spaarpotje terecht kunnen?quote:Op maandag 24 februari 2025 11:52 schreef Gia het volgende:
Ik zou zeggen dat de partner die erbij intrekt, de helft van de hypotheekrente betaalt en verder de helft van G/W/L, de helft van de gemeentelijke belastingen en de helft van de boodschappen. De rest: Aflossing en opstalverzekering en de andere helft van het voorgaande e.d. is dan aan de eigenaar van de woning. Dit geld kan de andere partner dan sparen, voor het geval de liefde weer over gaat.
Hij teert niks in, hij betaalt exact hetzelfde als hij nu doet.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:52 schreef freak1 het volgende:
[..]
interen op andermans geld is idd het eerlijkste![]()
gewoon het samenwonen behandelen als samen een huis kopen. dan heb je samen de voordelen en de nadelen.
Want ik kan niet boven die 15% zitten qua inkomen?quote:Op maandag 24 februari 2025 11:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
ook met een te hoog inkomen mag je je gewoon inschrijven
tot 15 procent van de sociale huur mag aan mensen worder verhuurd boven de inkomensgrens. zie https://www.rijksoverheid(...)n-sociale-huurwoning
ik trok de vergelijking een beetje zwart wit maar zie er weinig onzinnigs aan.
2 mensen gaan samenwonen en doen dat in de woning van 1 van de 2. en dat gebeurd over het algemeen in de woning die het meest praktisch is van de 2.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |