abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 februari 2025 @ 08:59:57 #1
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_216814146
Mijn partner heeft een koopwoning en sinds kort ben ik officieel bij hem ingetrokken.
Alle vaste lasten en gezamenlijke kosten gaan we samen delen, dat is allemaal al geregeld.
Alleen zijn we even aan het zoeken hoe we dit met de hypotheek het beste kunnen regelen zodat het eerlijk is voor beide partijen.

Het huis staat op zijn naam en dat blijft zo, ik word niet bijgeschreven.
Ik kan naar rato gaan bijdragen aan de hypotheeklasten, die bestaan uit de aflossing en hypotheekrente, en dit goed vastleggen. Alleen hoe houd je dit goed bij hoeveel ik heb bijgedragen?

Een andere optie die we overwegen is dat ik het gedeelte van de aflossing zelf spaar en hem een bedrag betaal als bijdrage aan de hypotheekrente. Hierbij moet natuurlijk rekening worden gehouden met de hypotheekrenteaftrek.

Wat doe je bij waardevermeerdering of -vermindering op het huis wanneer het in de toekomst wordt verkocht?

Wat doe je als je investeert in het huis, bijvoorbeeld door een nieuwe keuken of badkamer te plaatsen?

Ik ben niet zo thuis op dit gebied, ik heb zelf ook nooit een hypotheek gehad, alleen maar gehuurd.
Wat zouden jullie aanraden om dit goed te regelen? Waar moeten we rekening mee houden?

Als laatste vraag ik me nog wat af met betrekking tot de Belastingaangifte.
Nu kom ik ieder jaar op 0 uit, ik krijg niks terug en hoef niks bij te betalen.
Met hem samen gaan we waarschijnlijk wel moeten betalen gezien zijn vermogen en inkomsten, is het eerlijk dat ik hieraan meebetaal?

Ik ben benieuwd naar jullie visies :)
All she wants and needs is just a little taste..
  maandag 24 februari 2025 @ 09:04:54 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216814198
Is het een mogelijkheid dat hij het huis laat taxeren, en dat je vanaf dat moment gaat meebetalen aan de hypotheek, onderhoud etc. En dat je vervolgens ook meedeelt in de winst/het verlies bij verkoop die vanaf het moment van taxatie gemaakt wordt? Of is dat echt uitgesloten als optie?
pi_216814246
Elke maandelijkse betaling is een aflossing van een percentage van de schuld. Stel er staat nog 100.000 euro open op een totale schuld van 200.000 euro dan is elke maandelijkse betaling van 1000 euro 0.5%.

Als jij 500 euro per maand betaald koop je 0.25% dus kun je bij verkoop of het eindigen van je relatie een beroep doen op 0.25% van de waarde van het huis op dat moment.
pi_216814306
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 08:59 schreef Luxuria het volgende:
Hier zou ik nooit mee akkoord gaan. Als jullie samenwonen, dan heb jij recht op een deel van de (eventuele) waardevermeerdering als jij ook woonlasten betaalt.

Geen idee hoeveel hij heeft afbetaald, maar ik zou langs de notaris gaan en laten opstellen dat jij voor 50% verantwoordelijk bent voor de hypotheeklasten over het deel dat nog niet afbetaald is. Dus stel: de woning is nu 500k waard en hij heeft al 100k betaald. Dat zou dan betekenen dat jouw deel in de (hypotheek)lasten 40% wordt, aangezien hij al 20% heeft afbetaald.

Het punt is namelijk dat bij een eventuele scheiding jij er helemaal niks aan over houdt, aangezien het huis volledig op zijn naam staat. Hoe lullig ook, dat is een situatie die jij dient te voorkomen. Doe dat door deel te nemen in de hypotheeklasten. Ook jij draagt bij aan de waardevermeerdering van het huis door alles te onderhouden en overige lasten mede te betalen.
pi_216814324
Meest voor de hand liggende is inderdaad bijschrijven (wellicht na taxatie om overwaarde op dit moment te bepalen) en dan volledig de hypotheek delen. Als je partner dit niet wilt, helft van de maandelijkse hypotheekrente bijdragen en niet in het aflossingsdeel.
pi_216814400
Wij deden altijd gewoon natte-vingerwerk; ik keek naar wat de vaste lasten waren en daar betaalde ze naar rato een deel aan mee.
Wat maandelijks over bleef, ging naar een spaarrekening voor leuke dingetjes voor ons samen.

Toen we gingen verbouwen, hadden we een bouwdepot nodig en toen moest het huis voor de helft op haar naam komen te staan.
pi_216814432
Is TS ook bereid, bij eventuele beëindiging van de relatie geld op tafel te leggen als het huis zeg 20% in waarde is gedaald?
pi_216814461
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Elke maandelijkse betaling is een aflossing van een percentage van de schuld. Stel er staat nog 100.000 euro open op een totale schuld van 200.000 euro dan is elke maandelijkse betaling van 1000 euro 0.5%.

Als jij 500 euro per maand betaald koop je 0.25% dus kun je bij verkoop of het eindigen van je relatie een beroep doen op 0.25% van de waarde van het huis op dat moment.
Waarvan een deel rente bij komt kijken, dat zijn gewoon kosten voor de hypotheek. Met 100.000 euro hypotheek en bv 3%rente is de maandelijkse rente nu 250 euro (en dit is een lastige berekening bij een lineaire hypotheek omdat je de ene maand rekent met 100.000 en de maand er op met bv 99.000 etc)

Als je het echt goed wil doen moet TS nu het huis laten taxeren en bij een eventuele breakup weer

Hypotheek nu: 100.000
Waarde huis bij aankoop: 200.000
Waarde nu: 300.000
Aflossing per maand: 1000 euro
Rente per maand: 250 euro
Rente per maand over 3 jaar: (bij 64k hypotheek en 3%rente) : 160 euro

Waarde over 3 jaar bij een breakup: 350.000

Rato: 50/50

Dan zou TS nu 500+125 bijdragen
En over 3 jaar: 500+80

Over 3 jaar gaan ze uit elkaar:
50/50 van waardestijging: 25.000
50/50 van aflossing: 18.000
43.000 voor konto van TS

Maar dan moet die nieuwe keuken er we weer vanaf gehaald worden bv 15.000 euro investering over 15 jaar dat een keuken heeft, 500 per jaar voor TS dus minus 1500 etc en er vanuitgaande dat ze beide netto ook naar rato bijdragen in het andere onderhoud etc

Best wel een zakelijke manier van berekenen helaas -O-
  maandag 24 februari 2025 @ 09:25:32 #9
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216814462
Taxeren en vanaf nu de helft betalen zodat je ook deelt in overwaarde als je uit elkaar gaat (of in potentieel verlies als de wereld weer in een goeie recessie komt).
Anders ben je een huurder in je eigen huis en pakt je vriend de voordelen.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_216814471
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:22 schreef ToT het volgende:

Toen we gingen verbouwen, hadden we een bouwdepot nodig en toen moest het huis voor de helft op haar naam komen te staan.
Moest het huis voor de helft op haar naam komen of de hypothecaire aansprakelijkheid?
pi_216814487
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:26 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Moest het huis voor de helft op haar naam komen of de hypothecaire aansprakelijkheid?
Het huis.
Alles bij de notaris geregeld. Op papier kreeg ze een schuld bij mij van de helft van de toenmalige overwaarde van het huis.
pi_216814538
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:27 schreef ToT het volgende:

[..]
Het huis.
Alles bij de notaris geregeld. Op papier kreeg ze een schuld bij mij van de helft van de toenmalige overwaarde van het huis.
Ah oké. Ik heb ongeveer dezelfde situatie meegemaakt. Mijn nieuwe partner moest voor hoofdelijke aansprakelijkheid tekenen voor de gehele hypotheek. Over eigendom werd niet gesproken.
Ik snap, jaren en jaren later niet meer waarom ze dat gedaan heeft. Achteraf niet slim van en voor haar. Het was destijds wel een oplossing. Gelukkig zijn we nog steeds een al vele jaren gelukkig samen 😀
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 09:33:44 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216814540
Als het huis op zijn naam blijft zou ik helemaal niks betalen aan die hypotheek. Want je betaald aan iets waar je niks voor terug krijgt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216814555
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ah oké. Ik heb ongeveer dezelfde situatie meegemaakt. Mijn nieuwe partner moest voor hoofdelijke aansprakelijkheid tekenen voor de gehele hypotheek. Over eigendom werd niet gesproken.
Ik snap, jaren en jaren later niet meer waarom ze dat gedaan heeft. Achteraf niet slim van en voor haar. Het was destijds wel een oplossing. Gelukkig zijn we nog steeds een al vele jaren gelukkig samen 😀
Ow wat raar dat dat dan ook kan zeg!
pi_216814558
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
Als het huis op zijn naam blijft zou ik helemaal niks betalen aan die hypotheek. Want je betaald aan iets waar je niks voor terug krijgt.
Jij hebt dus geen huurwoning, begrijp ik? :)

Dan zit je ook in andermans huis en blijf je betalen terwijl je buiten woongenot er nooit wat voor terug zal krijgen.
pi_216814580
quote:

Als laatste vraag ik me nog wat af met betrekking tot de Belastingaangifte.
Nu kom ik ieder jaar op 0 uit, ik krijg niks terug en hoef niks bij te betalen.
Met hem samen gaan we waarschijnlijk wel moeten betalen gezien zijn vermogen en inkomsten, is het eerlijk dat ik hieraan meebetaal?

Ik ben benieuwd naar jullie visies :)
Jij komt nog steeds op 0 uit, want jullie zijn geen fiscaal partners tenzij jullie getrouwd of geregistreerd partners zijn of één van de andere voorwaarden van toepassing is (zoals samen eigenaar zijn van een huis waarin je samen woont).

https://www.belastingdien(...)fiscaal-partnerschap
quote:
Wie is uw fiscale partner?
Wie uw fiscale partner is, hangt af van uw situatie. We onderscheiden 2 situaties.

U bent getrouwd of hebt een geregistreerd partnerschap
Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Woonde u in dat jaar vóór die datum al samen? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u binnen dat jaar samen op hetzelfde adres stond ingeschreven bij de gemeente.

U bent niet getrouwd en hebt geen geregistreerd partnerschap. Maar er staat wel iemand ingeschreven op uw adres
U bent fiscale partners als u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:

• U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
• U hebt samen een kind.
• 1 van u beiden heeft een kind van de ander erkend.
• U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
• U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
• U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
• Verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? En wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan kunt u een verzoek doen bij uw belastingkantoor om niet als fiscaal partner te worden aangemerkt. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben en er moet sprake zijn van verhuur op zakelijke gronden. Huurt u ieder apart een eigen deel van de woning van een derde? En wilt u met de andere huurder geen fiscale partners zijn? Dan kunt u ook een verzoek doen bij uw belastingkantoor.
• U bent meerderjarig. Ook woont u met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen. U kreeg deze door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
• Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u ons een afschrift kunnen tonen van de beschikking waaruit blijkt dat deze woning aan u beiden afzonderlijk is toegekend.
• U was het jaar ervoor al fiscale partners.
• U woont samen met uw kind of met uw vader of moeder. U voldoet ook aan 1 van de bovenstaande voorwaarden en u bent allebei 27 jaar of ouder.
• U hebt een stiefkind en voldoet aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap met uw stiefkind. Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat uw stiefkind 18 jaar is.
• Wilt u geen fiscale partners zijn met uw stiefkind? Dan kunt u daarvoor kiezen tot u beiden aan het begin van het kalenderjaar 27 jaar of ouder bent. Stuur hiervoor een gezamenlijk verzoek naar uw belastingkantoor.
  maandag 24 februari 2025 @ 09:37:56 #17
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_216814581
Een vrouw die netjes haar eigen deel wil betalen _O_ Kudos voor TS.
Man of Steal.
pi_216814585
quote:
Ik kan naar rato gaan bijdragen aan de hypotheeklasten, die bestaan uit de aflossing en hypotheekrente, en dit goed vastleggen. Alleen hoe houd je dit goed bij hoeveel ik heb bijgedragen?
Als het huis op zijn naam blijft staan, waarom bijdragen in de aflossing?
dan help je hem enkel zijn private vermogen groter te laten worden...

quote:
Wat doe je bij waardevermeerdering of -vermindering op het huis wanneer het in de toekomst wordt verkocht?
Het huis staat niet op jouw naam, je benet helemaal geen eigenaar en hebt dus geen enkel recht op een eventuele waardevermindering of -vermeerdering...
om daarin te delen moet je zelf ook eigenaar zijn.

De gebruikslast is hooguit de 'rente' die hij betaald... daarover bijdragen is dan verder heel normaal.
Maar juist het verschil in vermogenspositie steeds groter te laten worden is juist iets dat enkel de ongelijkheid in de relatie versterkt..

IK zou je vooral aanraden eens goed te gaan praten over hoe jullie beiden de toekomst zien...
het kan best begrijpelijk zijn als hij een relatief prille relatie, warbij je nog niet eens samen gewoond hebt tot nu en dus aan het begin staat, niet gelijk zijn je laat bijschrijven als eigenaar van zijn huis...
Maar je kan wel plannen maken over hoe je dat op termijn ongeveer gaat zien en hoe je dat uiteindelijk wel wil gaan invullen...

Het lijkt me heel normaal als je aangeeft dat je op een gegeven moment wel zowel wil bijdragen in alle lasten, maar dan zelf ook een gezamelijk eigendom wil hebben (Dus ook profiteren van evt waardegroei of juist een risico lopen bij een waardedaling, waarbij je dan wel een bepaald moment kiest waarop je dat laat ingaan en hij dan sowieso een bepaalde vermogenspositie die hij dan heeft, waarbij hij vermoedelijk meer bezit, als 'voorsprong' kan behouden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 09:39:28 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_216814601
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:35 schreef ToT het volgende:

[..]
Jij hebt dus geen huurwoning, begrijp ik? :)

Dan zit je ook in andermans huis en blijf je betalen terwijl je buiten woongenot er nooit wat voor terug zal krijgen.
Nee, dat klopt, maar zij huurt niet, zij woont bij hem en het is en blijft zijn huis, dan zou ik dus gewoon niets voor die hypotheek betalen. Kijk, gwl, gebruik je, of je nou huurt of koopt, en gemeentebelastingen zul je ook wellicht bij beide woonvormen hebben, dus dat zou ik dan wel mee betalen, maar dan zou ik als ik haar was zeggen 'ik betaal het eten' ofzo.

Maar ik zou niet gaan betalen aan iets wat niet van mij is en/of wordt.
pi_216814644
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat klopt, maar zij huurt niet, zij woont bij hem en het is en blijft zijn huis, dan zou ik dus gewoon niets voor die hypotheek betalen. Kijk, gwl, gebruik je, of je nou huurt of koopt, en gemeentebelastingen zul je ook wellicht bij beide woonvormen hebben, dus dat zou ik dan wel mee betalen, maar dan zou ik als ik haar was zeggen 'ik betaal het eten' ofzo.

Maar ik zou niet gaan betalen aan iets wat niet van mij is en/of wordt.
Vind ik behoorlijk parasitair gedrag, tenzij de ander idd voor een gelijksoortig bedrag alle kosten voor haar rekening neemt.
Of het nou uit de lengte of uit de breedte komt: je woont samen en hebt de kosten samen te delen. Maakt het uit wat voor labeltje je aan de uitgaven hangt, zolang de één maar niet compleet zit te profiteren van de ander.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 09:44:00 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_216814662
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:42 schreef ToT het volgende:

[..]
Vind ik behoorlijk parasitair gedrag, tenzij de ander idd voor een gelijksoortig bedrag alle kosten voor haar rekening neemt.
Of het nou uit de lengte of uit de breedte komt: je woont samen en hebt de kosten samen te delen. Maakt het uit wat voor labeltje je aan de uitgaven hangt, zolang de één maar niet compleet zit te profiteren van de ander.
Het is nét zo goed parasitair gedrag als hij zegt je moet wel meebetalen aan de hypotheek maar er wordt niks van jou. Hij had die hypotheek ook al toen hij alleen was, dus dat kan prima, maar als zij erbij komt wonen gaan gemeentebelastingen wel naar boven, net als het verbruik van GWL en eten etc, dus dat kan TS prima mee betalen, maar ik zou simpelweg niet meebetalen aan de hypotheek als er uiteindelijk niks van haar wordt.
pi_216814690
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is nét zo goed parasitair gedrag als hij zegt je moet wel meebetalen aan de hypotheek maar er wordt niks van jou. Hij had die hypotheek ook al toen hij alleen was, dus dat kan prima, maar als zij erbij komt wonen gaan gemeentebelastingen wel naar boven, net als het verbruik van GWL en eten etc, dus dat kan TS prima mee betalen, maar ik zou simpelweg niet meebetalen aan de hypotheek als er uiteindelijk niks van haar wordt.
Ik vind het gewoon meebetalen aan de kosten.
Met belastingen hield ik er ook gewoon rekening mee; wat ik terug kreeg, ging ook naar de rekening voor gezamenlijk gebruik.
Ik peins er niet over iemand in huis te nemen en dat ik alles maar in m'n eentje moet gaan ophoesten. Die tijd is voorbij sinds vrouwen ook geld zijn gaan verdienen en het leven te duur is voor een man om in z'n eentje een heel gezin te gaan onderhouden. Je moet beiden een steentje bijdragen aan de kosten van het leven.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 09:51:53 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_216814723
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:47 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik vind het gewoon meebetalen aan de kosten.
Met belastingen hield ik er ook gewoon rekening mee; wat ik terug kreeg, ging ook naar de rekening voor gezamenlijk gebruik.
Ik peins er niet over iemand in huis te nemen en dat ik alles maar in m'n eentje moet gaan ophoesten. Die tijd is voorbij sinds vrouwen ook geld zijn gaan verdienen en het leven te duur is voor een man om in z'n eentje een heel gezin te gaan onderhouden. Je moet beiden een steentje bijdragen aan de kosten van het leven.
Ja, is prima, dan moet zij ook gewoon erbij komen op de hypotheek, en dan moet je laten vastleggen voor welk deel, en wat dat betekent qua maandlasten voor beiden, etc etc.

Maar zij komt er schijnbaar niet bij op de hypotheek. Dus hij wil wél dat hij nog maar de helft aan hypotheek gaat betalen per maand, want die andere helft betaald zij (of welk deel dan ook), maar daar krijgt zij niks voor terug.
pi_216814727
Je deelt al alle vaste lasten en gezamenlijke kosten. Voor wat het woongenot betreft stel ik in dit soort situaties voor dat je probeert uit te vinden wat de huur is van een vergelijkbare woning. En daar betaal je dan de helft van.
Kan hij lekker verder de waarde opbouwen in zijn huis en heb je daar verder niets mee te maken.
pi_216814742
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, is prima, dan moet zij ook gewoon erbij komen op de hypotheek, en dan moet je laten vastleggen voor welk deel, en wat dat betekent qua maandlasten voor beiden, etc etc.

Maar zij komt er schijnbaar niet bij op de hypotheek. Dus hij wil wél dat hij nog maar de helft aan hypotheek gaat betalen per maand, want die andere helft betaald zij (of welk deel dan ook), maar daar krijgt zij niks voor terug.
Gewoon meebetalen aan de kosten, en wil je later aanspraak maken op een deel van een huis als je uit elkaar gaat, dan kun je alsnog kijken hoeveel maanden je hebt samengewoond en hoeveel je betaald hebt en dan vecht je het maar lekker via de rechter uit.
Als de één al jarenlang een huis op z'n rekening heeft staan en iemand anders komt er bij wonen en eist dat het huis voor een deel op d'r naam komt voor ze gaat meebetalen aan de woonlasten, is er ook iets grondig mis.
pi_216814758
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:52 schreef paardendokter het volgende:
Je deelt al alle vaste lasten en gezamenlijke kosten. Voor wat het woongenot betreft stel ik in dit soort situaties voor dat je probeert uit te vinden wat de huur is van een vergelijkbare woning. En daar betaal je dan de helft van.
Kan hij lekker verder de waarde opbouwen in zijn huis en heb je daar verder niets mee te maken.
Precies.

En wil je later alsnog dat het huis op beider naam komt: prima. Maar zoals het hier besproken wordt lijk met meer om een financiële transactie tussen 2 commerciële partijen dan dat je bij elkaar gaat wonen omdat je van elkaar houdt.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 09:55:50 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_216814766
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:54 schreef ToT het volgende:

[..]
Gewoon meebetalen aan de kosten, en wil je later aanspraak maken op een deel van een huis als je uit elkaar gaat, dan kun je alsnog kijken hoeveel maanden je hebt samengewoond en hoeveel je betaald hebt en dan vecht je het maar lekker via de rechter uit.
Als de één al jarenlang een huis op z'n rekening heeft staan en iemand anders komt er bij wonen en eist dat het huis voor een deel op d'r naam komt voor ze gaat meebetalen aan de woonlasten, is er ook iets grondig mis.
Nee, niet 'gewoon', dit ga je niet achteraf uitvechten, dat doe je vooraf en dat laat je op papier vastleggen. Dat is wat je doet met een serieus verhaal. Tenzij je zegt 'ik betaal de hypotheek niet mee', dat is ook prima, maar dan nóg zou ik een en ander vast laten leggen bij een notaris of wat dan ook.

Dat je alles prima vindt aan het begin van de relatie betekent niet dat je dat ook vindt als je uit elkaar zou gaan, dus dan nog even gezellig om tafel gaan zitten is er meestal niet bij.
pi_216814767
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:42 schreef ToT het volgende:
zolang de één maar niet compleet zit te profiteren van de ander.
sorry, maar als je van je partner verwacht dat zij meedraagt in het aflossingsdeel van jouw hypotheek, maar zij verder geen enkel recht daaruit haalt, is het "onevenredig zitten te profiteren van de ander" natuurlijk bij jou.
Dat is alsof je eist van je partner dat ze iedere maand een bedragje op jouw spaaboekje boekt, zodat je vooral zelf steeds rijker wordt.

Dat de partner gewoon meedraagt in de rentelasten en bv zaken als onderhoud als ze ergens woont is natuurlijk heel normaal, maar je partner enkel rijker maken terwijl daar niks tegenover staat is nogal raar.

Er is een duidelijk verschil tussen bepaalde lasten (igv en hypotheek de rentelast, bij het wonen in een huis ligt daarbuiten nog en stuk onderhoud, wat ook geld kost).maar het aflossen van een hypotheekschuld zijn geen kosten, maar is vooral een vermogensopbouw (de schuld daalt erdoor, waarvan dus enkel degenen profiteert op wiens naam die schuld staat, en dat is de eigenaar van die wonng).

[ Bericht 0% gewijzigd door RM-rf op 24-02-2025 10:01:25 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_216814816
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus hij wil wél dat hij nog maar de helft aan hypotheek gaat betalen per maand, want die andere helft betaald zij (of welk deel dan ook), maar daar krijgt zij niks voor terug.
TS zegt dat ZE er mee zitten hoe dit samen goed te regelen als ik goed lees
pi_216814817
-

[ Bericht 100% gewijzigd door SnodeSnuiter op 24-02-2025 10:01:59 ]
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 10:08:07 #31
16180 crew  CoolGuy
pi_216814868
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:01 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
TS zegt dat ZE er mee zitten hoe dit samen goed te regelen als ik goed lees
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten, de vraag wordt dan alleen, hoeveel gaat zij bijdragen, en in welke vorm.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:10:16 #32
206580 Luxuria
pi_216814886
Bedankt allemaal voor jullie reacties zo ver!

Even voor de duidelijkheid, als ik ga bijdragen aan de aflossing van de hypotheek, is het de bedoeling dat ik het deel wat ik heb ingelegd, "opbouw" zeg maar.
Dus mochten we ooit uit elkaar gaan, ik het gedeelte wat ik heb ingelegd, terugkrijg.
Zodat niet alleen hij vermogen opbouwt, maar ik ook.
En de vraag is in dit geval wat je dan doet met een eventuele waardevermeerdering of -vermindering van het huis.

Verder wil ik ook bijdragen aan de kosten van de hypotheekrente.
pi_216814915
Huis taxeren, document opstellen (eventueel bij notaris) wie wat inbrengt en jullie afspraken mbt woning en eventuele verandering waarde bij beëindigen relatie, nogmaals bij verbouwingen, meebetalen aan de rente en daarnaast zelf maandelijks bedrag sparen (en niet meebetalen aan de aflossing vd hypotheek want staat op naam partner). Bij opstellen documenten altijd uitgaan dat als relatie beëindigd wordt je op dat moment geen goede vrienden bent en stel jaarlijks een op papier een staat op van wie wat heeft ingebracht (stel de een gaat minder of meer werken)
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 10:13:30 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_216814925
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:

Even voor de duidelijkheid, als ik ga bijdragen aan de aflossing van de hypotheek, is het de bedoeling dat ik het deel wat ik heb ingelegd, "opbouw" zeg maar.
Dus mochten we ooit uit elkaar gaan, ik het gedeelte wat ik heb ingelegd, terugkrijg.
En de vraag is in dit geval wat je dan doet met een eventuele waardevermeerdering of -vermindering van het huis.

Dat is volgens mij vrij eenvoudig. Stel dat jij 20% mee betaald aan de hypotheek, dan heb jij bij eventueel uit elkaar gaan, recht op 20% van de waardevermeerdering, al kan dat wat kort door de bocht zijn, want je moet ook gaan bijhouden (denk ik) wat de waarde NU is, vanaf het moment dat jij gaat betalen, en dan kijken wat het huis meer waard is geworden in die tijd en daar dan weer 20% is waar jij recht op hebt.

Maar ik zou vooral een gesprek aangaan bij een notaris, en ook bij de notaris een en ander laten vastleggen.
pi_216814938
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten, de vraag wordt dan alleen, hoeveel gaat zij bijdragen, en in welke vorm.
Dat het zijn huis blijft is helemaal niet zo gek maar inderdaad, de vorm moet goed besproken en ook zeker officieel vastgelegd worden. Zij zou moeten meedelen in de waardestijging maar zowat iedereen hier gaat uit van een waardestijging maar er kan ook een waardedaling plaatsvinden. Daarom heb ik in een eerdere post gevraagd aan TS of zij in dat geval ook bereid in om bij te betalen als de relatie verbroken zou worden.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:14:53 #36
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216814939
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten
Zou TS toch aanraden om daar nog eens op terugkomen, en het gesprek met haar vriend opnieuw aan te gaan wat betreft de woning mede op haar naam te laten zetten en eraan bij te dragen. Heb nu het idee, maar ik kan ernaast zitten, dat haar vriend heeft gezegd "nee is en blijft mijn woning" en dat TS daar bij wat gebrek aan kennis over een dergelijke situatie (van wat ik uit de OP begrijp) maar ok op heeft gezegd.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:16:53 #37
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216814961
quote:

Als je alleen je inleg terug krijgt is het geen beste deal trouwens, dan had je het beter kunnen investeren.
pi_216814974
Ik snap hem wel, hij heeft een eigen huis en wil dat op zijn naam behouden. Als jullie dan onverhoopt toch uit elkaar gaan behoud hij zijn huis zonder dat jij uitgekocht moet worden (wat misschien dan niet gaat omdat het huis veel meer waard is geworden en een hogere hypotheek nodig zou zijn). Ik zou ook die zekerheid willen behouden.

Aan de andere kant, als ik de gene was die er bij komt wonen. In dat geval geef ik al mijn zekerheid op (woning). Op het moment dat je dan uit elkaar gaat heb je niets. Geen huurwoning want die heb je opgezegd toen je bij hem in trok en ook geen overwaarde van het huis waar je wel al jaren aan mee hebt betaald, dus totaal geen basis om zelf iets terug te kopen, want een klein startkapitaal heb je daarbij wel nodig.

Beste optie zou zijn, samen op nieuw beginnen. Dit huis verkopen en samen een nieuw huis kopen met gezamenlijke hypotheek en goede vastlegging van de inbreng van de partner zeker na verkoop van zijn huis. Ik snap dat dat voor hem niet ideaal is want daarmee verliest hij zijn zekerheid op het huis bij een eventuele breuk.

Maar ik zou ook echt niet gaan meebetalen aan de aflossing van het huis van m’n partner, die niets op papier wil zetten dat het huis deels van ons samen wordt (naar verhouding). Weet je parasitisme werkt twee kanten in. Ik denk dat dat geen goede basis is om samen te gaan wonen.

Spaar het bedrag wat hij aan hypotheek betaald en je hebt altijd nog een klein bedrag achter de hand (al valt dat ook tegen als je over een jaar uit elkaar zou gaan). Maar nog steeds mis je de zekerheid op een huis wat hij wel heeft.
Maar die zou ik de enige ‘geldige’ reden vinden om niet bij te hoeven dragen aan de hypotheek, want gratis wonen kun je nergens.

Ik vind het een lastige situatie die nooit voor twee personen helemaal eerlijk kan zijn. En spreek ook af wanneer je wel samen (deels) eigenaar wordt. Ik denk dat dat na een aantal jaar samenwonen wel moet kunnen. En dan berekenen naar rato zoals hierboven al door andere is beschreven.

Belastingaangifte zou ik ieder voor zich houden zo lang je geen toeslagpartner bent. Wanneer je dat wel bent ga je waarschijnlijk toch meer na denken over gezamenlijke kosten en evt een gezamenlijke rekening.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:18:49 #39
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216814989
quote:

Even voor de duidelijkheid: als jij geen mede-eigenaar wordt of die afspraak niet notarieel vast legt dan heb je helemaal nérgens recht op.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 24 februari 2025 @ 10:22:50 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216815049
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:52 schreef paardendokter het volgende:

De huur van ons huis zou zeker ¤ 4.500 per maand zijn, dus het zou een beetje vreemd zijn iemand de helft van die huur zou moeten betalen, de hypotheek incl. aflossing is minder :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 24 februari 2025 @ 10:26:55 #41
206580 Luxuria
pi_216815118
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:14 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Zou TS toch aanraden om daar nog eens op terugkomen, en het gesprek met haar vriend opnieuw aan te gaan wat betreft de woning mede op haar naam te laten zetten en eraan bij te dragen. Heb nu het idee, maar ik kan ernaast zitten, dat haar vriend heeft gezegd "nee is en blijft mijn woning" en dat TS daar bij wat gebrek aan kennis over een dergelijke situatie (van wat ik uit de OP begrijp) maar ok op heeft gezegd.
Hij heeft inderdaad aangegeven op dit moment de woning op zijn naam te willen houden, maar hij wil het verder wel goed en eerlijk voor beide partijen regelen.
Ik vind dat op zich prima, mits we het inderdaad zo kunnen regelen dat ik er niet nadelig uit ga komen.
Op dit vlak mis ik inderdaad wat kennis hoe dit het beste geregeld kan worden zodat het voor beide partijen eerlijk is. Dat probeer ik nu zo goed mogelijk uit te zoeken en alle input is welkom.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:31:16 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216815162
quote:

Daar heb je in principe geen recht op als je geen mede-eigenaar bent.

Als je dit op een manier wilt regelen die stand houdt na het beëindigen van de relatie dan zul je dat notarieel moeten laten vastleggen.
De notaris kan je sowieso ook prima voorlichten over de mogelijkheden, en ik ga er vanuit dat je daar sowieso heen gaat voor een samenlevingscontract, anders heb je helemaal niets als hem wat overkomt, geen dak boven je hoofd en zeker niet je inleg terug die jullie nu zo redelijk afspreken.

Maar redelijke afspraken zonder juridisch kader zijn sowieso nutteloos als de relatie strandt.
En je kunt nu wel zeggen "Dat doet hij niet, als wij nu afspreken dat ik mijn inleg terugkrijg bij het einde van de relatie, dan houdt hij zich daaraan", maar het punt is dat jullie bij het einde van jullie relatie niet meer zo tegenover elkaar staan als nu.
Laat staan als hij overlijdt, dan sta je tegenover de erfgenamen, die eerst erfbelasting mogen aftikken en daarna een deel van wat ze overhouden aan jou moeten schenken?

Waar jij dan ook weer schenkbelasting over mag betalen, met een beetje pech ook als jullie uit elkaar gaan en hij je wel jouw inleg teruggeeft.

Ergo: praat met een notaris.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 februari 2025 @ 10:34:01 #43
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_216815196
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.
The more debt, the better
pi_216815241
quote:

Je zou dan jouw percentage van de waardevermeerdering ook moeten opbouwen. Probleem is alleen: stel dat je ooit uit elkaar gaat en hij wil in zijn huis blijven, dan heeft hij dat geld natuurlijk ook niet, het zit nog in de stenen.

Als je dus vast gaat leggen dat je recht hebt op het percentage van de waardevermeerdering van het huis dat je betaalt, dan pakt dat voor hem bij scheiden ook wel heel slecht uit, er is een kans dat hij moet gaan verkopen.

Wat dat betreft is intrekken in iemands huis nooit eenvoudig. Opnieuw beginnen nu trouwens ook niet, want de kans dat hij veel meer in zal leggen in jullie nieuwe huis lijkt me vrij groot: hij heeft namelijk de overwaarde van zijn huidige huis die hij fiscaal moet inbrengen. Dat lost dus niks op.

Je kunt dus je huis taxeren (of de wozwaarde pakken als die goed lijkt te kloppen) en dan de waardevermeerdering mee sparen, maar dat is voor jou gunstig en voor hem ongunstig. Je kunt ook de waardevermeerdering met rust laten, maar dat is voor jou ongunstig en voor hem gunstig. Een eerlijke optie bestaat eigenlijk niet.

Ik denk dat ik er voor zou kiezen dat jij helemaal niks mee betaalt aan rente en aflossing en zo de ruimte krijgt om een spaarpot te maken, die je misschien nodig hebt als je zelf op zoek moet naar een huis. Hij kon nu al de rente en aflossing betalen, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Klinkt misschien ook niet als een eerlijke oplossing, maar wel één waarbij hij niet in de problemen komt als hij jou uit moet kopen en jij een mooie spaarpot kunt vormen voor als je dat nodig hebt. Ga pakweg je huidige huur per maand sparen/investeren om zo een mooie spaarpot te krijgen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 24 februari 2025 @ 10:43:27 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216815303
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:34 schreef flyguy het volgende:

[..]
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.
Meebetalen als in?
De halve hypotheek? Dat zou onredelijk zijn, dan lost ze ook af zonder op te bouwen.
De helft van de netto rente? Dat zou idd kunnen, maar gezien het vermogensverschil zou dat niet nodig hoeven zijn, en mogelijk ook niet redelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216815307
quote:

Je hinkt teveel op twee gedachten. Het willen bijdragen aan aflossing en rente en daarmee waarde opbouwen past veel meer bij de situatie dat je mede eigenaar wordt. En dat word je niet. Dus dan is een bijdrage in het woongenot veel meer voor de hand liggend, zoals ik al schreef de helft van een vergelijkbare huur.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 10:45:06 #47
16180 crew  CoolGuy
pi_216815321
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:34 schreef flyguy het volgende:

[..]
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan nóg wil je dingen wel op papier hebben staan. Maar inderdaad, de 'winst' is dan dat je in een huis woont waar je niks voor hoeft te betalen, en dat raak je dan wel kwijt op het moment dat je uit elkaar zou gaan, maar toen je er woonde had je er wel maximaal voordeel van.

En dié tijd hád je kunnen gebruiken om maximaal te sparen want dat geld hoefde je nergens anders aan uit te geven dus kon je zo hup naar je spaarrekening sturen.
pi_216815332
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:43 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Je hinkt teveel op twee gedachten. Het willen bijdragen aan aflossing en rente en daarmee waarde opbouwen past veel meer bij de situatie dat je mede eigenaar wordt. En dat word je niet. Dus dan is een bijdrage in het woongenot veel meer voor de hand liggend, zoals ik al schreef de helft van een vergelijkbare huur.
Dat is echt onredelijk, aangezien een huurprijs zo goed als altijd veel hoger is dan rente en aflossing momenteel. Dan ga je dus veel meer dan de helft van de rente en aflossing betalen. Bij ons huis zou je zelfs veel meer dan de totale rente en aflossing betalen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 24 februari 2025 @ 10:46:53 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216815345
@Luxuria zorg dat je direct weer ingeschreven bent voor een huurwoning, mocht je in aanmerking komen voor sociale huur.

Als je morgen op straat staat heb je daar misschien weinig aan, maar als je over 10 jaar op straat staat wellicht wel.

Verder denk ik dat zelf sparen (desnoods jaarlijks vastzetten in deposito's) de beste manier is om wat op te bouwen zodat je wat hebt als jullie uit elkaar zouden gaan, dan weet je iig zeker dat je inleg van jou is en blijft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216815357
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan nóg wil je dingen wel op papier hebben staan. Maar inderdaad, de 'winst' is dan dat je in een huis woont waar je niks voor hoeft te betalen, en dat raak je dan wel kwijt op het moment dat je uit elkaar zou gaan, maar toen je er woonde had je er wel maximaal voordeel van.

En dié tijd hád je kunnen gebruiken om maximaal te sparen want dat geld hoefde je nergens anders aan uit te geven dus kon je zo hup naar je spaarrekening sturen.
Maar tegenover die 'winst' staat ook een verlies wat momenteel heel veel waard is en dat zal de komende jaren ook wel zo blijven: ze heeft een huurhuis opgegeven. Zij heeft niks meer bij uit elkaar gaan, terwijl ze een huis had. Dat daar een voordeel tegenover staat wat dat deels kan compenseren lijkt me wel terecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')