Hier zou ik nooit mee akkoord gaan. Als jullie samenwonen, dan heb jij recht op een deel van de (eventuele) waardevermeerdering als jij ook woonlasten betaalt.quote:Op maandag 24 februari 2025 08:59 schreef Luxuria het volgende:
Het huis staat op zijn naam en dat blijft zo, ik word niet bijgeschreven.
Waarvan een deel rente bij komt kijken, dat zijn gewoon kosten voor de hypotheek. Met 100.000 euro hypotheek en bv 3%rente is de maandelijkse rente nu 250 euro (en dit is een lastige berekening bij een lineaire hypotheek omdat je de ene maand rekent met 100.000 en de maand er op met bv 99.000 etc)quote:Op maandag 24 februari 2025 09:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Elke maandelijkse betaling is een aflossing van een percentage van de schuld. Stel er staat nog 100.000 euro open op een totale schuld van 200.000 euro dan is elke maandelijkse betaling van 1000 euro 0.5%.
Als jij 500 euro per maand betaald koop je 0.25% dus kun je bij verkoop of het eindigen van je relatie een beroep doen op 0.25% van de waarde van het huis op dat moment.
Moest het huis voor de helft op haar naam komen of de hypothecaire aansprakelijkheid?quote:Op maandag 24 februari 2025 09:22 schreef ToT het volgende:
Toen we gingen verbouwen, hadden we een bouwdepot nodig en toen moest het huis voor de helft op haar naam komen te staan.
Het huis.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:26 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Moest het huis voor de helft op haar naam komen of de hypothecaire aansprakelijkheid?
Ah oké. Ik heb ongeveer dezelfde situatie meegemaakt. Mijn nieuwe partner moest voor hoofdelijke aansprakelijkheid tekenen voor de gehele hypotheek. Over eigendom werd niet gesproken.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:27 schreef ToT het volgende:
[..]
Het huis.
Alles bij de notaris geregeld. Op papier kreeg ze een schuld bij mij van de helft van de toenmalige overwaarde van het huis.
Ow wat raar dat dat dan ook kan zeg!quote:Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Ah oké. Ik heb ongeveer dezelfde situatie meegemaakt. Mijn nieuwe partner moest voor hoofdelijke aansprakelijkheid tekenen voor de gehele hypotheek. Over eigendom werd niet gesproken.
Ik snap, jaren en jaren later niet meer waarom ze dat gedaan heeft. Achteraf niet slim van en voor haar. Het was destijds wel een oplossing. Gelukkig zijn we nog steeds een al vele jaren gelukkig samen 😀
Jij hebt dus geen huurwoning, begrijp ik?quote:Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
Als het huis op zijn naam blijft zou ik helemaal niks betalen aan die hypotheek. Want je betaald aan iets waar je niks voor terug krijgt.
Jij komt nog steeds op 0 uit, want jullie zijn geen fiscaal partners tenzij jullie getrouwd of geregistreerd partners zijn of één van de andere voorwaarden van toepassing is (zoals samen eigenaar zijn van een huis waarin je samen woont).quote:Op maandag 24 februari 2025 08:59 schreef Luxuria het volgende:
Als laatste vraag ik me nog wat af met betrekking tot de Belastingaangifte.
Nu kom ik ieder jaar op 0 uit, ik krijg niks terug en hoef niks bij te betalen.
Met hem samen gaan we waarschijnlijk wel moeten betalen gezien zijn vermogen en inkomsten, is het eerlijk dat ik hieraan meebetaal?
Ik ben benieuwd naar jullie visies
quote:Wie is uw fiscale partner?
Wie uw fiscale partner is, hangt af van uw situatie. We onderscheiden 2 situaties.
U bent getrouwd of hebt een geregistreerd partnerschap
Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Woonde u in dat jaar vóór die datum al samen? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u binnen dat jaar samen op hetzelfde adres stond ingeschreven bij de gemeente.
U bent niet getrouwd en hebt geen geregistreerd partnerschap. Maar er staat wel iemand ingeschreven op uw adres
U bent fiscale partners als u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
• U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
• U hebt samen een kind.
• 1 van u beiden heeft een kind van de ander erkend.
• U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
• U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
• U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
• Verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? En wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan kunt u een verzoek doen bij uw belastingkantoor om niet als fiscaal partner te worden aangemerkt. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben en er moet sprake zijn van verhuur op zakelijke gronden. Huurt u ieder apart een eigen deel van de woning van een derde? En wilt u met de andere huurder geen fiscale partners zijn? Dan kunt u ook een verzoek doen bij uw belastingkantoor.
• U bent meerderjarig. Ook woont u met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen. U kreeg deze door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
• Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u ons een afschrift kunnen tonen van de beschikking waaruit blijkt dat deze woning aan u beiden afzonderlijk is toegekend.
• U was het jaar ervoor al fiscale partners.
• U woont samen met uw kind of met uw vader of moeder. U voldoet ook aan 1 van de bovenstaande voorwaarden en u bent allebei 27 jaar of ouder.
• U hebt een stiefkind en voldoet aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap met uw stiefkind. Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat uw stiefkind 18 jaar is.
• Wilt u geen fiscale partners zijn met uw stiefkind? Dan kunt u daarvoor kiezen tot u beiden aan het begin van het kalenderjaar 27 jaar of ouder bent. Stuur hiervoor een gezamenlijk verzoek naar uw belastingkantoor.
Als het huis op zijn naam blijft staan, waarom bijdragen in de aflossing?quote:Op maandag 24 februari 2025 08:59 schreef Luxuria het volgende:
Het huis staat op zijn naam en dat blijft zo, ik word niet bijgeschreven.
Ik kan naar rato gaan bijdragen aan de hypotheeklasten, die bestaan uit de aflossing en hypotheekrente, en dit goed vastleggen. Alleen hoe houd je dit goed bij hoeveel ik heb bijgedragen?
Het huis staat niet op jouw naam, je benet helemaal geen eigenaar en hebt dus geen enkel recht op een eventuele waardevermindering of -vermeerdering...quote:Wat doe je bij waardevermeerdering of -vermindering op het huis wanneer het in de toekomst wordt verkocht?
Nee, dat klopt, maar zij huurt niet, zij woont bij hem en het is en blijft zijn huis, dan zou ik dus gewoon niets voor die hypotheek betalen. Kijk, gwl, gebruik je, of je nou huurt of koopt, en gemeentebelastingen zul je ook wellicht bij beide woonvormen hebben, dus dat zou ik dan wel mee betalen, maar dan zou ik als ik haar was zeggen 'ik betaal het eten' ofzo.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:35 schreef ToT het volgende:
[..]
Jij hebt dus geen huurwoning, begrijp ik?
Dan zit je ook in andermans huis en blijf je betalen terwijl je buiten woongenot er nooit wat voor terug zal krijgen.
Vind ik behoorlijk parasitair gedrag, tenzij de ander idd voor een gelijksoortig bedrag alle kosten voor haar rekening neemt.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat klopt, maar zij huurt niet, zij woont bij hem en het is en blijft zijn huis, dan zou ik dus gewoon niets voor die hypotheek betalen. Kijk, gwl, gebruik je, of je nou huurt of koopt, en gemeentebelastingen zul je ook wellicht bij beide woonvormen hebben, dus dat zou ik dan wel mee betalen, maar dan zou ik als ik haar was zeggen 'ik betaal het eten' ofzo.
Maar ik zou niet gaan betalen aan iets wat niet van mij is en/of wordt.
Het is nét zo goed parasitair gedrag als hij zegt je moet wel meebetalen aan de hypotheek maar er wordt niks van jou. Hij had die hypotheek ook al toen hij alleen was, dus dat kan prima, maar als zij erbij komt wonen gaan gemeentebelastingen wel naar boven, net als het verbruik van GWL en eten etc, dus dat kan TS prima mee betalen, maar ik zou simpelweg niet meebetalen aan de hypotheek als er uiteindelijk niks van haar wordt.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:42 schreef ToT het volgende:
[..]
Vind ik behoorlijk parasitair gedrag, tenzij de ander idd voor een gelijksoortig bedrag alle kosten voor haar rekening neemt.
Of het nou uit de lengte of uit de breedte komt: je woont samen en hebt de kosten samen te delen. Maakt het uit wat voor labeltje je aan de uitgaven hangt, zolang de één maar niet compleet zit te profiteren van de ander.
Ik vind het gewoon meebetalen aan de kosten.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is nét zo goed parasitair gedrag als hij zegt je moet wel meebetalen aan de hypotheek maar er wordt niks van jou. Hij had die hypotheek ook al toen hij alleen was, dus dat kan prima, maar als zij erbij komt wonen gaan gemeentebelastingen wel naar boven, net als het verbruik van GWL en eten etc, dus dat kan TS prima mee betalen, maar ik zou simpelweg niet meebetalen aan de hypotheek als er uiteindelijk niks van haar wordt.
Ja, is prima, dan moet zij ook gewoon erbij komen op de hypotheek, en dan moet je laten vastleggen voor welk deel, en wat dat betekent qua maandlasten voor beiden, etc etc.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:47 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon meebetalen aan de kosten.
Met belastingen hield ik er ook gewoon rekening mee; wat ik terug kreeg, ging ook naar de rekening voor gezamenlijk gebruik.
Ik peins er niet over iemand in huis te nemen en dat ik alles maar in m'n eentje moet gaan ophoesten. Die tijd is voorbij sinds vrouwen ook geld zijn gaan verdienen en het leven te duur is voor een man om in z'n eentje een heel gezin te gaan onderhouden. Je moet beiden een steentje bijdragen aan de kosten van het leven.
Gewoon meebetalen aan de kosten, en wil je later aanspraak maken op een deel van een huis als je uit elkaar gaat, dan kun je alsnog kijken hoeveel maanden je hebt samengewoond en hoeveel je betaald hebt en dan vecht je het maar lekker via de rechter uit.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, is prima, dan moet zij ook gewoon erbij komen op de hypotheek, en dan moet je laten vastleggen voor welk deel, en wat dat betekent qua maandlasten voor beiden, etc etc.
Maar zij komt er schijnbaar niet bij op de hypotheek. Dus hij wil wél dat hij nog maar de helft aan hypotheek gaat betalen per maand, want die andere helft betaald zij (of welk deel dan ook), maar daar krijgt zij niks voor terug.
Precies.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:52 schreef paardendokter het volgende:
Je deelt al alle vaste lasten en gezamenlijke kosten. Voor wat het woongenot betreft stel ik in dit soort situaties voor dat je probeert uit te vinden wat de huur is van een vergelijkbare woning. En daar betaal je dan de helft van.
Kan hij lekker verder de waarde opbouwen in zijn huis en heb je daar verder niets mee te maken.
Nee, niet 'gewoon', dit ga je niet achteraf uitvechten, dat doe je vooraf en dat laat je op papier vastleggen. Dat is wat je doet met een serieus verhaal. Tenzij je zegt 'ik betaal de hypotheek niet mee', dat is ook prima, maar dan nóg zou ik een en ander vast laten leggen bij een notaris of wat dan ook.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:54 schreef ToT het volgende:
[..]
Gewoon meebetalen aan de kosten, en wil je later aanspraak maken op een deel van een huis als je uit elkaar gaat, dan kun je alsnog kijken hoeveel maanden je hebt samengewoond en hoeveel je betaald hebt en dan vecht je het maar lekker via de rechter uit.
Als de één al jarenlang een huis op z'n rekening heeft staan en iemand anders komt er bij wonen en eist dat het huis voor een deel op d'r naam komt voor ze gaat meebetalen aan de woonlasten, is er ook iets grondig mis.
sorry, maar als je van je partner verwacht dat zij meedraagt in het aflossingsdeel van jouw hypotheek, maar zij verder geen enkel recht daaruit haalt, is het "onevenredig zitten te profiteren van de ander" natuurlijk bij jou.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:42 schreef ToT het volgende:
zolang de één maar niet compleet zit te profiteren van de ander.
TS zegt dat ZE er mee zitten hoe dit samen goed te regelen als ik goed leesquote:Op maandag 24 februari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus hij wil wél dat hij nog maar de helft aan hypotheek gaat betalen per maand, want die andere helft betaald zij (of welk deel dan ook), maar daar krijgt zij niks voor terug.
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten, de vraag wordt dan alleen, hoeveel gaat zij bijdragen, en in welke vorm.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:01 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
TS zegt dat ZE er mee zitten hoe dit samen goed te regelen als ik goed lees
Dat is volgens mij vrij eenvoudig. Stel dat jij 20% mee betaald aan de hypotheek, dan heb jij bij eventueel uit elkaar gaan, recht op 20% van de waardevermeerdering, al kan dat wat kort door de bocht zijn, want je moet ook gaan bijhouden (denk ik) wat de waarde NU is, vanaf het moment dat jij gaat betalen, en dan kijken wat het huis meer waard is geworden in die tijd en daar dan weer 20% is waar jij recht op hebt.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Bedankt allemaal voor jullie reacties zo ver!
Even voor de duidelijkheid, als ik ga bijdragen aan de aflossing van de hypotheek, is het de bedoeling dat ik het deel wat ik heb ingelegd, "opbouw" zeg maar.
Dus mochten we ooit uit elkaar gaan, ik het gedeelte wat ik heb ingelegd, terugkrijg.
Zodat niet alleen hij vermogen opbouwt, maar ik ook.
En de vraag is in dit geval wat je dan doet met een eventuele waardevermeerdering of -vermindering van het huis.
Verder wil ik ook bijdragen aan de kosten van de hypotheekrente.
Dat het zijn huis blijft is helemaal niet zo gek maar inderdaad, de vorm moet goed besproken en ook zeker officieel vastgelegd worden. Zij zou moeten meedelen in de waardestijging maar zowat iedereen hier gaat uit van een waardestijging maar er kan ook een waardedaling plaatsvinden. Daarom heb ik in een eerdere post gevraagd aan TS of zij in dat geval ook bereid in om bij te betalen als de relatie verbroken zou worden.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten, de vraag wordt dan alleen, hoeveel gaat zij bijdragen, en in welke vorm.
Zou TS toch aanraden om daar nog eens op terugkomen, en het gesprek met haar vriend opnieuw aan te gaan wat betreft de woning mede op haar naam te laten zetten en eraan bij te dragen. Heb nu het idee, maar ik kan ernaast zitten, dat haar vriend heeft gezegd "nee is en blijft mijn woning" en dat TS daar bij wat gebrek aan kennis over een dergelijke situatie (van wat ik uit de OP begrijp) maar ok op heeft gezegd.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik lees ook dat het zijn huis is en dat dat zo blijft. Nou, dan is het eigenlijk wel al min of meer besloten
Als je alleen je inleg terug krijgt is het geen beste deal trouwens, dan had je het beter kunnen investeren.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Even voor de duidelijkheid, als ik ga bijdragen aan de aflossing van de hypotheek, is het de bedoeling dat ik het deel wat ik heb ingelegd, "opbouw" zeg maar.
Dus mochten we ooit uit elkaar gaan, ik het gedeelte wat ik heb ingelegd, terugkrijg.
En de vraag is in dit geval wat je dan doet met een eventuele waardevermeerdering of -vermindering van het huis.
Even voor de duidelijkheid: als jij geen mede-eigenaar wordt of die afspraak niet notarieel vast legt dan heb je helemaal nérgens recht op.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
De huur van ons huis zou zeker ¤ 4.500 per maand zijn, dus het zou een beetje vreemd zijn iemand de helft van die huur zou moeten betalen, de hypotheek incl. aflossing is minderquote:Op maandag 24 februari 2025 09:52 schreef paardendokter het volgende:
Je deelt al alle vaste lasten en gezamenlijke kosten. Voor wat het woongenot betreft stel ik in dit soort situaties voor dat je probeert uit te vinden wat de huur is van een vergelijkbare woning. En daar betaal je dan de helft van.
Kan hij lekker verder de waarde opbouwen in zijn huis en heb je daar verder niets mee te maken.
Hij heeft inderdaad aangegeven op dit moment de woning op zijn naam te willen houden, maar hij wil het verder wel goed en eerlijk voor beide partijen regelen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zou TS toch aanraden om daar nog eens op terugkomen, en het gesprek met haar vriend opnieuw aan te gaan wat betreft de woning mede op haar naam te laten zetten en eraan bij te dragen. Heb nu het idee, maar ik kan ernaast zitten, dat haar vriend heeft gezegd "nee is en blijft mijn woning" en dat TS daar bij wat gebrek aan kennis over een dergelijke situatie (van wat ik uit de OP begrijp) maar ok op heeft gezegd.
Daar heb je in principe geen recht op als je geen mede-eigenaar bent.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
Als het huis op zijn naam blijft zou ik helemaal niks betalen aan die hypotheek. Want je betaald aan iets waar je niks voor terug krijgt.
Je zou dan jouw percentage van de waardevermeerdering ook moeten opbouwen. Probleem is alleen: stel dat je ooit uit elkaar gaat en hij wil in zijn huis blijven, dan heeft hij dat geld natuurlijk ook niet, het zit nog in de stenen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Meebetalen als in?quote:Op maandag 24 februari 2025 10:34 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.
Je hinkt teveel op twee gedachten. Het willen bijdragen aan aflossing en rente en daarmee waarde opbouwen past veel meer bij de situatie dat je mede eigenaar wordt. En dat word je niet. Dus dan is een bijdrage in het woongenot veel meer voor de hand liggend, zoals ik al schreef de helft van een vergelijkbare huur.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:10 schreef Luxuria het volgende:
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan nóg wil je dingen wel op papier hebben staan. Maar inderdaad, de 'winst' is dan dat je in een huis woont waar je niks voor hoeft te betalen, en dat raak je dan wel kwijt op het moment dat je uit elkaar zou gaan, maar toen je er woonde had je er wel maximaal voordeel van.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:34 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ze krijgt er iets voor terug: vruchtgebruik. En waarschijnlijk zal het vruchtgebruik van deze woning een stuk goedkoper zijn (waarschijnlijk als ze zelf 50% zou meebetalen), dan de totale huur die ze had voor haar vorige huurwoning. Die gehele huur vervalt, dus dat zou je echt wel merken in de portomonnee.
Dat is echt onredelijk, aangezien een huurprijs zo goed als altijd veel hoger is dan rente en aflossing momenteel. Dan ga je dus veel meer dan de helft van de rente en aflossing betalen. Bij ons huis zou je zelfs veel meer dan de totale rente en aflossing betalen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:43 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je hinkt teveel op twee gedachten. Het willen bijdragen aan aflossing en rente en daarmee waarde opbouwen past veel meer bij de situatie dat je mede eigenaar wordt. En dat word je niet. Dus dan is een bijdrage in het woongenot veel meer voor de hand liggend, zoals ik al schreef de helft van een vergelijkbare huur.
Maar tegenover die 'winst' staat ook een verlies wat momenteel heel veel waard is en dat zal de komende jaren ook wel zo blijven: ze heeft een huurhuis opgegeven. Zij heeft niks meer bij uit elkaar gaan, terwijl ze een huis had. Dat daar een voordeel tegenover staat wat dat deels kan compenseren lijkt me wel terecht.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan nóg wil je dingen wel op papier hebben staan. Maar inderdaad, de 'winst' is dan dat je in een huis woont waar je niks voor hoeft te betalen, en dat raak je dan wel kwijt op het moment dat je uit elkaar zou gaan, maar toen je er woonde had je er wel maximaal voordeel van.
En dié tijd hád je kunnen gebruiken om maximaal te sparen want dat geld hoefde je nergens anders aan uit te geven dus kon je zo hup naar je spaarrekening sturen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |