abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 februari 2025 @ 08:43:14 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216802924
Omdat het NL-politiek topic de laatste tijd nogal onevenredig veel over de Islam gaat. Laten we hier alle vergaande discussies doen over de islam.

Bekijk deze YouTube-video
  zondag 23 februari 2025 @ 08:54:28 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803030
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 23:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Behalve dan groepen en aficionado's die zich daarvoor sterk maken of verleid worden hun handelen op te gaan baseren.
Religies of overtuigingen zijn allereerst persoonlijk en hoeven ook niet te worden uitgebannen tenzij ze andersdenkenden daarmee gaan bedreigen, uitsluiten of willen discrimineren.
Wat wel kan is zorgen dat die onderdrukkende denkbeelden geen (be)lijdend onderdeel vormen van onze samenleving hier.

Mijn boeit het ook niet wat een overheidsdienaar of ambtenaar, laat staan onder het uniform, draagt totdat dit het doel heeft om daarmee een vooringenomen (levens)overtuiging kenbaar te (willen) maken.
Los daarvan heeft het dragen van een hoofddoek (of andere symbolen) in een publieke functie, wmb geen ander doel dan daarmee een identiteit te bevestigen welk juist geen enkele rol moet hebben bij handhavers of ambtenaren.
Tja ik zie niet zo hoe een islamitische identiteit in strijd is met wetshandhaving. In de islam moet je je ook aan de wetten houden. Dus dat werpt geen licht tussen de hoofddoek en wetten.

In de UK is het bijvoorbeeld ook bijzonder normaal dat er bij de politie Indiase mannen met een tulband werken. Niemand doet er moeilijk over.

pi_216803078
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 23:00 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Mensen die hier posten hebben geen idee wat de doctrine van de Islam inhoudt. Ze denken dat het een soort variant is op het Joden- en Christendom.
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?

Of heb jij al je kennis uit voor islam onbetrouwbare bronnen, namelijk mensen die een hekel hebben aan de islam zoals Wilders?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 23 februari 2025 @ 09:04:03 #4
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_216803129
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?

Of heb jij al je kennis uit voor islam onbetrouwbare bronnen, namelijk mensen die een hekel hebben aan de islam zoals Wilders?
Verdiep je eerst eens in Wilders voordat je dit soort kots uitbraakt!
"Hoka Hey!"
  zondag 23 februari 2025 @ 09:06:03 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803148
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:04 schreef matspontius het volgende:

[..]
Nou vertel het eens in plaats van wat gescheld.
pi_216803162
quote:

[..]
Ik heb me verdiept in Wilders, daarom post ik dit ook. Ik heb veel van wat hij gezegd en geschreven heeft gelezen, dus uit eerste hand. Waar dat met islamcrisici vaak juist het probleem is: mensen die commentaar hebben op moslims en de islam kennen vaak de Koran helemaal niet en hebben nooit serieus gesproken met een moslim over hun geloof, laat staan dat ze dat met meerdere verschillende moslims hebben gedaan (want inderdaad, binnen de islam zie je net zulke grote verschillen als binnen het christendom).

Voor de islam naar Wilders kijken is net alsof je Azarkan als belangrijkste bron over de PVV neemt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 23 februari 2025 @ 09:11:31 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803219
Sowieso is een religie niet een zelfstandige entiteit die iets eigenhandig bepaalt. Het is een verzameling van mensen die dat samen vorm geeft, en een hele hoop groepjes op hun eigen manier.

In het Christendom heb je ook verschillende soorten. Hans Vijlbrief en Chris Stoffer zijn bijvoorbeeld beide gelovig christen. Maar de wijze waarop dat tot uiting komt is volstrekt verschillend. Dat is bij de islam niet veel anders.

Maar rondom de islam moet ineens alles zwart-wit gezien worden en vinden ze allemaal hetzelfde.
  zondag 23 februari 2025 @ 09:11:38 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216803221
quote:

[..]

Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is. Uiteindelijk gaat het ook om de stroming die men volgt. Spreken over "de doctrine van de islam" is uiteraard gewoon pure trijf. Er zijn ongeveer 24 grote stromingen binnen de islam.

Het gros van de moslims volgen ook de verhalen van de profeten/familieleden etc, die de koran aanvullen, en afhankelijk van je stroming een volledig andere interpretatie van de Koran kan hebben. Die verschillen zijn heel breed, van dieetbeperkingen tot moord.

Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 23 februari 2025 @ 09:11:55 #9
287741 matspontius
pi_216803224
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb me verdiept in Wilders, daarom post ik dit ook. Ik heb veel van wat hij gezegd en geschreven heeft gelezen, dus uit eerste hand. Waar dat met islamcrisici vaak juist het probleem is: mensen die commentaar hebben op moslims en de islam kennen vaak de Koran helemaal niet en hebben nooit serieus gesproken met een moslim over hun geloof, laat staan dat ze dat met meerdere verschillende moslims hebben gedaan (want inderdaad, binnen de islam zie je net zulke grote verschillen als binnen het christendom).
Lachwekkende reactie die aantoont dat je je helemaal niet verdiept hebt maar onzin uitkraamt, meeloopt met de meute die mensen in een bepaalde hoek wegzet. Makkelijk en veilig!
"Hoka Hey!"
  zondag 23 februari 2025 @ 09:12:47 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803238
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef matspontius het volgende:

[..]
Lachwekkende reactie die aantoont dat je je helemaal niet verdiept hebt maar onzin uitkraamt, meeloopt met de meute die mensen in een bepaalde hoek wegzet. Makkelijk en veilig!
Nou vertel het eens kerel. Nu komt er alleen maar leeg gescheld uit.
pi_216803305
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Mikeytt het volgende:
Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is.
Waarom zou de Koran niet het belangrijkste zijn omdat voor het gros de Hadith óók belangrijk zijn? En wat betreft de inhoud; zouden we er juist wel of niet gerust op moeten zijn dat men de Hadith serieus neemt?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 23 februari 2025 @ 09:28:47 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216803413
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:19 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom zou de Koran niet het belangrijkste zijn omdat voor het gros de Hadith óók belangrijk zijn? En wat betreft de inhoud; zouden we er juist wel of niet gerust op moeten zijn dat men de Hadith serieus neemt?
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.

Of men gerust moet zijn dat men de hadith serieus neemt, ligt echt voornamelijk aan de stroming die je volgt. Sommige grote stromingen, zoals de alevi's, kijken vrijwel niet naar de hadith's.

Gezien we in Nederland voornamelijk Turkse en Marokkaanse moslims hebben, is de interpretatie tussen die groepen al vrij groot. Waar Turken voornamelijk de Hanafi school volgen (of Alevi zijn, andere stroming), Marokkanen volgen voornamelijk de Maliki school en Koerden vaak de Shafi school.

Alleen al op dieet geeft dat verschillen waar Turken vaak minder dingen mogen eten dan Marokkanen en Koerden.
pi_216803633
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.
De Hadidth alleen kan genoeg zijn om de interpretatie van moslims te begrijpen? Maar de Hadith wordt toch zelden (niet) op zichzelf nageleefd?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_216803718
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Of je na de Koran nog meer moet lezen, prima. Maar de koran is toch echt voor elke moslim de basis, daar zou ik toch echt beginnen. En met gesprekken met moslims natuurlijk. En dan echte diepgaande gesprekken. Zolang je dat niet hebt gedaan, kun je helemaal niks zeggen over 'de doctrine van de islam' (wat inderdaad al een zeer vreemde manier van uitdrukken is).
pi_216803750
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Hexagon het volgende:
posticon_0 Topicstarter
Sowieso is een religie niet een zelfstandige entiteit die iets eigenhandig bepaalt. Het is een verzameling van mensen die dat samen vorm geeft, en een hele hoop groepjes op hun eigen manier.
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist met een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
  zondag 23 februari 2025 @ 09:55:24 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803771
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:53 schreef Akathisia het volgende:

[..]
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist door een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Klopt, maar die eigenschappen zijn dus niet zo smal dat iedere moslim een potentiele IS-strijder is.
pi_216803836
quote:

[..]
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist met een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.

Het is maar wat je beperkt noemt. Ik zou Van der Staaij en Thieme niet gelijkstellen, toch zijn ze beiden christen.
pi_216803901
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:55 schreef Hexagon het volgende:
Klopt, maar die eigenschappen zijn dus niet zo smal dat iedere moslim een potentiele IS-strijder is.
Zijn terroristen wat jou betreft de voornaamste zorg wat betreft de islam? De algehele invloed op het maatschappelijk leven vind ik veel zorgerlijker.
  zondag 23 februari 2025 @ 10:09:41 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216803943
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Zijn terroristen wat jou betreft de voornaamste zorg wat betreft de islam? De algehele invloed op het maatschappelijk leven vind ik veel zorgerlijker.
Nouja terrorisme daar hebben mensen last van.

Welke invloed op het maatschappelijk leven heeft de islam nou precies? Er zijn geen zaken die anders gaan in mijn leven door de aanwezigheid van de islam. Je ziet wel eens hoofddoekjes op straat. Als dat het ergste is.
  zondag 23 februari 2025 @ 10:14:34 #20
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216803997
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of je na de Koran nog meer moet lezen, prima. Maar de koran is toch echt voor elke moslim de basis, daar zou ik toch echt beginnen. En met gesprekken met moslims natuurlijk. En dan echte diepgaande gesprekken. Zolang je dat niet hebt gedaan, kun je helemaal niks zeggen over 'de doctrine van de islam' (wat inderdaad al een zeer vreemde manier van uitdrukken is).
Natuurlijk is het de basis, maar hadith's lezen zal je wel meer informatie geven dan alleen de koran.

Als je alleen de koran leest, zou je nooit weten dat de meeste moslims 5x per dag bidden. Als je alleen de hadiths hebt gelezen, dan weet je wel dat men 5x per dag bidt en waarom.
  zondag 23 februari 2025 @ 10:21:32 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216804060
quote:
Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Dat valt ook wel reuze mee binnen de islam. Vergelijk een koranist met een maliki-volger en een sufi-moslim en je zal vrijwel geen overkoepelende overtuigingen vinden.
pi_216804078
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is maar wat je beperkt noemt. Ik zou Van der Staaij en Thieme niet gelijkstellen, toch zijn ze beiden christen.
Je kan stellen dat elke overtuiging en handeling van álle gelovigen onder een religie geschaart mag worden, maar daarmee vervalt natuurlijk de categorie.

Grofweg kan je stellen dat je enerzijds de basis hebt van een religie, bijvoorbeeld de Koran en Hadith, en anderzijds de mensen die deze interpreteren, en in afwijkende mate geloven/navolgen, maar wil je het bestaan van de islam legitimeren, dan moet je érgens een grens stellen. En, met een eerlijke blik op de islam door de tijd en stromingen heen, zie je ook gewoon veel overeenkomsten.
pi_216804099
quote:

[..]
Hoe verklaar je deze actie van Wilders en Faber, ze protesteren tegen Marcouch als burgemeester van Arnhem.
Islamietenhaat? buitenlanderhaat, racisme.. alloftheabove ?
pi_216804104
!

[ Bericht 100% gewijzigd door Bluesdude op 23-02-2025 10:27:51 ]
pi_216804109
!
pi_216804147
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:09 schreef Hexagon het volgende:
Welke invloed op het maatschappelijk leven heeft de islam nou precies? Er zijn geen zaken die anders gaan in mijn leven door de aanwezigheid van de islam. Je ziet wel eens hoofddoekjes op straat. Als dat het ergste is.
Het is niet zo vreemd dat het weinig invloed heeft op jouw leven. Het gaat om de invloed op het leven waar de islam bij machte is om zijn invloed te laten gelden. In Nederland is dit (vooralsnog) beperkt tot het maatschappelijk leven in de islamitische gemeenschappen, met her en der een eis voorgelegd bij de bredere maatschappij. Dit schaalt gewoon naar de demografische verhouding. Om jouw voorbeeld aan te halen: er zijn stadsdelen in Europa waar je veel hoofddoeken ziet, er zijn stadsdelen waar je álleen hoofddoeken ziet, omdat het niet dragen van een hoofddoek door de lokalen afgestraft wordt, en er zijn landen waar het niet dragen van een hoofddoek met de wet verboden is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 23-02-2025 17:26:00 ]
pi_216804245
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:21 schreef Mikeytt het volgende:
Dat valt ook wel reuze mee binnen de islam. Vergelijk een koranist met een maliki-volger en een sufi-moslim en je zal vrijwel geen overkoepelende overtuigingen vinden.
Welke overeenkomst is er dan nog wel? Dat ze zichzelf moslim noemen?

Al die kleine sub-stromingen, die -volgens jou- voor enorme afwijkingen zorgen, en door een relatief klein aantal mensen gevolgd worden, geven vooral een handig argument wanneer je datgene wat de religie in de breedte representeert, wil afdekken, maar het levert voor de eerlijke meelezer, geen negatie op van wat de islam dan wel is, namelijk precies datgene waar de overeenkomsten bestaan, in relatie tot de kern (Koran en Hadith). Val je daarbuiten? Dan val je eigenlijk buiten de scope van onderzoek.
  zondag 23 februari 2025 @ 13:49:19 #28
287741 matspontius
pi_216806419
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Hoe verklaar je deze actie van Wilders en Faber, ze protesteren tegen Marcouch als burgemeester van Arnhem.
Islamietenhaat? buitenlanderhaat, racisme.. alloftheabove ?
[ afbeelding ]
Nee hoor, gewoon een helder denken. Ieder weldenkend mens ziet dat de multi-culti samenwerking voor geen meter werkt, let wel: dat geld voor beide kanten. Het grote probleem is het enorme verschil in denkbeelden en opvattingen. Dat botst continu. Bepaalde denkbeelden en vrij achterhaalde normen passen niet in een vrij denkende samenleving. Dan vraag ik me oprecht af wat je hier in dit land hebt te zoeken? Dat heeft helemaal niets met "haat" richting moslims te maken maar alles met totaal niet matchende culturen. Ontzettend kinderachtig om dan iemand gelijk weg te zetten als racist. Klopt sowieso niet want moslims vallen niet onder de noemer ras.
"Hoka Hey!"
  zondag 23 februari 2025 @ 13:52:58 #29
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_216806464
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 08:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja ik zie niet zo hoe een islamitische identiteit in strijd is met wetshandhaving. In de islam moet je je ook aan de wetten houden. Dus dat werpt geen licht tussen de hoofddoek en wetten.

In de UK is het bijvoorbeeld ook bijzonder normaal dat er bij de politie Indiase mannen met een tulband werken. Niemand doet er moeilijk over.

[ afbeelding ]
Het niet willen "zien" is vooral een keuze om ruimte te (laten) bieden voor overtuigingen.
Je maakt opnieuw een mix van verschillende elementen die geen lor met elkaar hebben te maken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 23 februari 2025 @ 14:05:29 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_216806585
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is. Uiteindelijk gaat het ook om de stroming die men volgt. Spreken over "de doctrine van de islam" is uiteraard gewoon pure trijf. Er zijn ongeveer 24 grote stromingen binnen de islam.

Het gros van de moslims volgen ook de verhalen van de profeten/familieleden etc, die de koran aanvullen, en afhankelijk van je stroming een volledig andere interpretatie van de Koran kan hebben. Die verschillen zijn heel breed, van dieetbeperkingen tot moord.

[ afbeelding ]
Je vergeet te noemen de geschreven woorden in de koran niet alleen relevant en die in doctrine daarvan ook onveranderlijk zijn.
De intepretatie is voorbehouden aan geestelijk leiders die afstammen van hun profeet en het geloof zich niet ter discussie wil noch kan gaan (laten) stellen. Het geloof kent en wenst geen enkele reflectie of "verlichting" om zichzelf een vorm te geven waarbij moderne rechten van het individu volledig erkent worden.
pi_216810022
Als lieden als @Vallon denken dat ze mijn vrouw kunnen dwingen haar hoofddoek af te doen, omdat zij er allerlei negatieve associaties bij hebben, dan komen ze echt van een gure koude kermis thuis. Mijn vrouw heeft daar zeer bewust voor gekozen rond haar 30ste levensjaar. Zij ziet het als een vorm van voldoening aan haar religieuze interpretatie. En dat is haar goed recht.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 23 februari 2025 @ 18:27:56 #32
287741 matspontius
pi_216810079
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:24 schreef Mutant01 het volgende:
Als lieden als @:Vallon denken dat ze mijn vrouw kunnen dwingen haar hoofddoek af te doen, omdat zij er allerlei negatieve associaties bij hebben, dan komen ze echt van een gure koude kermis thuis. Mijn vrouw heeft daar zeer bewust voor gekozen rond haar 30ste levensjaar. Zij ziet het als een vorm van voldoening aan haar religieuze interpretatie. En dat is haar goed recht.
🤣🤣 Als je er zelf maar in gelooft toch...
"Hoka Hey!"
  zondag 23 februari 2025 @ 18:28:12 #33
287741 matspontius
pi_216810084
[quote]0s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:27 schreef matspontius het volgende:

[..]
"Hoka Hey!"
pi_216810101
quote:
18s.gif Op zondag 23 februari 2025 14:05 schreef Vallon het volgende:

[..]
Je vergeet te noemen de geschreven woorden in de koran niet alleen relevant en die in doctrine daarvan ook onveranderlijk zijn.
De intepretatie is voorbehouden aan geestelijk leiders die afstammen van hun profeet en het geloof zich niet ter discussie wil noch kan gaan (laten) stellen. Het geloof kent en wenst geen enkele reflectie of "verlichting" om zichzelf een vorm te geven waarbij moderne rechten van het individu volledig erkent worden.
Daar klopt echter geen reet van. Niet voor niets zijn er verschillende geloofsscholen, alleen al binnen het soennisme. Nog los van het feit dat het principe van hadiths ook veel vaker vanuit wetenschappelijk en historisch perspectief wordt benaderd.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 23 februari 2025 @ 18:34:37 #35
287741 matspontius
pi_216810160
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:29 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Daar klopt echter geen reet van. Niet voor niets zijn er verschillende geloofsscholen, alleen al binnen het soennisme. Nog los van het feit dat het principe van hadiths ook veel vaker vanuit wetenschappelijk en historisch perspectief wordt benaderd.
Mijn. God, wat een gezever zeg. We gaan de angstcultuur wetenschappelijk benaderen en analyseren. Alsof het daarmee beter wordt. Dat hele geloof van jullie is, net als alle andere geloven, gebaseerd op angst, dwang en ongelijkheid. Dan kun je er wel allerlei beweringen over doen maar het blijft een sprookje!
"Hoka Hey!"
pi_216810209
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:34 schreef matspontius het volgende:

[..]
Mijn. God, wat een gezever zeg. We gaan de angstcultuur wetenschappelijk benaderen en analyseren. Alsof het daarmee beter wordt. Dat hele geloof van jullie is, net als alle andere geloven, gebaseerd op angst, dwang en ongelijkheid. Dan kun je er wel allerlei beweringen over doen maar het blijft een sprookje!
Klinkt als het PVV-sprookje dit.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 23 februari 2025 @ 18:41:26 #37
287741 matspontius
pi_216810243
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:38 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Klinkt als het PVV-sprookje dit.
Kijk, daar komt de lange tenen en niet tegen kritiek kunnen mentaliteit alweer te voorschijn. Stel je voor zeg dat het echt een sprookje is - kom je straks wel van een koude kermis thuis 🤭
"Hoka Hey!"
pi_216810996
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:41 schreef matspontius het volgende:

[..]
Kijk, daar komt de lange tenen en niet tegen kritiek kunnen mentaliteit alweer te voorschijn. Stel je voor zeg dat het echt een sprookje is - kom je straks wel van een koude kermis thuis 🤭
Oh, was het kritiek!?
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 23 februari 2025 @ 19:55:38 #39
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_216811223
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:29 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dat er niets van klopt, wat precies dan ?, is een gedurfde uitspraak.
Wat is gewijzigd aan en waar(in) is de reflectie van de islam mogelijk sinds de profeet de woorden heeft vernomen en dat als verhaal tot het ware geloof onveranderlijk heeft opgetekend ?
-- --
De (letterlijke) geloofsscholen verschillen omtrent eigen beleving, prioriteit, benadering, meestal plat opportunisme en niet omtrent de inhoud van het woord met haar doelstelling.
Niet mijn beschouwing verder maar vanuit de religie zelf gedefinieerd die krampachtig die aan andersdenkenden op te dringen.

Altijd grappig verder dat een iemand komt aanzeveren met geloofswaarheden als zg te onaantastbare wetenschap; en die vanuit die afgebakende setting te willen doorduwen.
Die truc is vaker, ook, bij andere religies toegepast waarvan de historie in de geschiedenis vele zwarte bladzijde toont. Wetenschap die niet onafhankelijk door anderen verifieerbaar is, is vooral boerenbedrog bedrijven.
Wat volgelingen, die wetenschap als argument inbrengen dat die zelfbedachte en ingevulde stellingen geen feiten zijn. Ze zijn het beste geval een zinsbegoochelend theoretische aanname totdat er een betere (kans)verklaring komt voor een gewenste zienswijze die (mis)handelen daarmee rechtvaardigt.

Anders gezegd het aangenomen geloof moet wel de enige waarheid zijn want zonder dat verworven houvast als zinsbeleving, stort iemands (droom)wereld in elkaar.
Prima dat iemand houvast heeft voor zingeving maar laten we niet doen of die zelf ingevulde misvatting enig grond of recht - tot spreken - heeft voor andersdenkenden.

Terzijde wat jouw vrouw allemaal wil dragen mag zij achter haar voordeur desnoods met jou, helemaal zelf weten.
  zondag 23 februari 2025 @ 19:59:20 #40
287741 matspontius
pi_216811271
quote:
10s.gif Op zondag 23 februari 2025 19:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Oh, was het kritiek!?
Ja, geconfronteerd worden met de tekortkomingen en wellicht volledige onzin van je geloof is natuurlijk moeilijk te verkroppen kerel. Begrijp ik helemaal en ik heb met je te doen. Kun je maar beter de bijdehand gaan uithangen ipv inhoudelijk te reageren 🙃
"Hoka Hey!"
pi_216812380
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 08:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is moslims vinden dat ze zich aan een wet moeten houden, wil nog niet zeggen dat ze vinden dat ze zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Voor veel moslims is enkel de sharia van belang. In 2013 vonden in ieder geval 2/3 van de Europese moslims de voorschriften van de Islam belangrijker dan de wetten van de overheid.

https://www.trouw.nl/nieu(...)-toch-niet~b6498434/
  zondag 23 februari 2025 @ 22:00:53 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216812401
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 21:58 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Dat is moslims vinden dat ze zich aan een wet moeten houden, wil nog niet zeggen dat ze vinden dat ze zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Voor veel moslims is enkel de sharia van belang. In 2013 vonden in ieder geval 2/3 van de Europese moslims de voorschriften van de Islam belangrijker dan de wetten van de overheid.

https://www.trouw.nl/nieu(...)-toch-niet~b6498434/
Zelf binnen de Sharia is de plicht er om je aan de wetten van een land te houden.
pi_216812409
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 22:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zelf binnen de Sharia is de plicht er om je aan de wetten van een land te houden.
Maar ze geven dus aan de voorschriften van de Islam belangrijker te vinden.
  zondag 23 februari 2025 @ 23:03:55 #44
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_216812909
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 22:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
DAT zal vast kloppen :7
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 23 februari 2025 @ 23:11:55 #45
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_216812949
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 22:01 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Maar ze geven dus aan de voorschriften van de Islam belangrijker te vinden.
Is toch logisch? denk jij dat gelovige Christenen de Nederlandse wet boven de bijbel plaatsen dan?

Dit is ook helemaal geen relevante vraag. Enige relevante vraag is dat waar islam beleving in praktijk schuurt of specifieker in strijd is met de Nederlandse wet; hoe gaan die gelovigen daarmee om in dat geval?
enkelband
pi_216812980
Het Christendom heeft een lange geschiedenis met de scheiding der machten. Reeds in de middeleeuwen was er het idee van de twee zwaardenleer, waarin de keizer de wereldlijke macht toekomt en de keizer de geestelijke. Dit gaat terug op een vermelding in de bijbel. "Geef wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.” Mattheus 22:11. Islam kent dat onderscheid traditioneel niet.

Sterker nog, het artikel dat ik aanhaal gaat specifiek in op jouw vraagstuk. Het stelt duidelijk dat hetzelfde probleem zich niet voordoet bij christenen:

quote:
De enquêteurs belden ook drieduizend autochtonen, om de houdingen onder christenen te peilen. Zij scoren consequent veel minder hoog op WZB's 'fundamentalisme-schaal'. De Ruiter is 'niet verbaasd'. 'Voor moslims zijn religieuze wetten veel belangrijker dan voor christenen. De sharia is wat dat betreft echt niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Tien Geboden. Dat is een gevalletje appels en peren.'
Dus ik denk wel zeker dat er verschil is inderdaad.
  maandag 24 februari 2025 @ 14:41:00 #47
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_216818191
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 23:11 schreef recidivist het volgende:

[..]
Is toch logisch? denk jij dat gelovige Christenen de Nederlandse wet boven de bijbel plaatsen dan?

Dit is ook helemaal geen relevante vraag. Enige relevante vraag is dat waar islam beleving in praktijk schuurt of specifieker in strijd is met de Nederlandse wet; hoe gaan die gelovigen daarmee om in dat geval?
Nee, dat is imo een onjuiste benadering dat iets mag omdat een wet het niet verbiedt of zoals criminelen doorgaans (be)denken, het mag kan zolang je maar niet wordt gepakt om veroordeeld te worden.

Verder is er een saillant verschil tussen (verlichte) geloven die uitgaan van een bedoeling zoals bij christenen met daarin de eigen verantwoordelijkheid en de fundamentele overtuigingen die uitgaan van een (opdrachtgevend) voorschrift. Probleem met o.a. islam is dat zij de reflectie, tot verandering op grond van veranderende inzichten, uitsluit.
Dat een volger daar zelf meer of minder boodschap aan g/heeft maakt niet anders dat het islamitisch geloof geen enkele ruimte laat voor de discussie of "iets" daarin voorgeschreven nog wel van toepassing moet zijn.

De aanpak "mogen totdat nee", is oprekken van bedoeling van wat de wet uitdrukt(e) om vervolgens in religieus motief , die grenzen stelselmatig trachten te doen kantelen.
Het begint dan met bv een "hoofddoekje" dat op zichzelf van geen belang is maar slinks wel tot doel heeft om de grondslagen vanwege een religieuze gedreven motief, te doen veranderen.
De drager van een symbool met een zg vrije keuze, is daarmee verworden tot pion om het geloof als betekenis te laten binnendringen in de (seculiere) samenleving.

Dat mensen een bedoeling kunnen verleggen en toch binnen het kader blijven van een wet, verzoorzaakt weer allerlei gedoe zoals haatpredikers (proberen) te verbieden en dan geitenpaadjes zoeken om op andere gronden; een ongewenste invloed tegen te gaan.
De overheid heeft onlangs geprobeerd om op grond van openbare orde, geen toestemming te verlenen tot inreizen omdat .... .... er geen andere (eenvoudige) manier is die iemand kan tegenhouden om verwerpelijke denkbeelden - die sws inhoudelijk onrechtmatig zijn - te verspreiden.
De uitgenodigde 'spreker' doet zodanig zijn verhaal dat daarin, strikt juridisch, geen verwijt is te maken waarbij de toehoorders in die aanbidding, drommels goed 'weten' waar de prediker op doelt. Wat verder in een podcast of op een vlog staat, is in zichzelf weer geen bewijs dat de initiator, aanzet tot haat.

een volger kan ook zeggen 'La hawla wala quwwata illa billah' (er is geen andere kracht/macht dan Allah)
waarmee dus strikt genomen, de lokale wetgever ondergeschikt wordt gemaakt en eoa droplul een 'fatwa' kan afkondigen of kinderen denkt te mogen - laten - verminken.

Je aan de wet houden is zeker niet gelijk om je aan de bedoeling daarvan, laat staan te willen, houden.
  maandag 24 februari 2025 @ 15:29:59 #48
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216818703
quote:

[..]

Natuurlijk heb ik de Koran gelezen. Hadiths gelezen. De extreme straffen in de Sharia bestudeerd.

Maar ook de Bijbel, de Corpus Hermeticum, de Nag Hamadi, de Bhagavad Gita, Tao te Jing, Upanishads, deels de Avesta, bepaalde sutra's van de Boeddha. Verder verdiept in Sikhisme, Jaïnisme.

Ik heb nog nooit zo'n hoeveelheid haat en angstzaaierij gezien als in de Koran. Ik heb nog nooit zo'n moreel discutabele profeet gezien als Mohammed. Als hij de universele moraal voor alle tijden zou moeten voorstellen, hebben we echt een probleem. Alle landen die een (deels op) Sharia gebaseerd rechtensysteem hebben of überhaupt Islamitisch zijn, scoren abominabel op mensenrechten, bijdrage aan wetenschap etc.

Ik heb de verspreiding van de Islam bestudeerd, van de kalifaten. Het principe is simpel: veroveren, onderwerpen, bekeren met het zwaard of de 3 opties als ze niet willen bekeren: Jizya, verbanning of dood. De religie is een born in, blood out met het laatste woord van God via Mohammed en doodstraf op Godslastering en het verlaten van de religie. Een dwangsysteem dus. Zelfs voor het omgaan met omgelovigen en het niet genoeg verdedigen van het geloof wordt met hel en verdoemenis gedreigd in het boek.

Ik heb gezien wat er met de Kopten is gebeurd, de Christenen in Libanon en het Midden-Oosten.

Ik zie hoe te veel volgelingen nog steeds niet integreren, wat actief door het boek wordt aangedragen en dat daar waar er Islam is, de puinhoop begint. Aangemoedigd door organisaties, het boek zelf, imam's en figuren als Mohammed Hijab. Ze krijgen het niet eens voor elkaar om zich uit te spreken tegen de aanwezigheid van Mohammed Hijab en dat andere figuur dat spreekt over dat homo's anaalkanker krijgen op hun eigen expo.

Tot slot zien we dat hier in het Westen, het vrijgevochten Westen, dat ze alle kansen bood, vrouwen bewust regressie willen faciliteren door een symbool te dragen waar in Iran duizenden mensen voor zijn gestorven. Wat in Turkije buiten de deur werd gehouden omdat men net uit een Kalifaat kwam daar. Waar in Afghanistan onder dwang vrouwen mee rond moeten lopen ook al willen ze dat niet. Een symbool dat niet eens duidelijk wordt gesanctioneerd in hun boek. Het is een pure trap na, een trap na naar vrouwen in het MO en een teken dat ze een 7e eeuwse moraal boven modern denken prefereren.
  maandag 24 februari 2025 @ 15:32:40 #49
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216818746
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2025 18:24 schreef Mutant01 het volgende:
Als lieden als @:Vallon denken dat ze mijn vrouw kunnen dwingen haar hoofddoek af te doen, omdat zij er allerlei negatieve associaties bij hebben, dan komen ze echt van een gure koude kermis thuis. Mijn vrouw heeft daar zeer bewust voor gekozen rond haar 30ste levensjaar. Zij ziet het als een vorm van voldoening aan haar religieuze interpretatie. En dat is haar goed recht.
Het is ons goed recht dat we als maatschappij paal en perk stellen aan 7e eeuwse sprookjes in openbare functies. We zijn immers een seculier land.
pi_216818764
Juist omdät we het vrije westen zijn kunnen en mogen we de hoofddoek niet verbieden. Ik kende een meisje (17 jaar) dat haar hoofddoek droeg tegen de zin van haar ouders. Waarom wil jij dat dictatoriaal verbieden vanuit de overheid?

Het percentage moslima's dat hier gedwongen een hoofddoek draagt is waarschijnlijk heel laag. Maar zelfs al zijn die er wel: dan moet je die dwang aanpakken, niet de ene dwang vervangen door een andere dwang voor een waarschijnlijk veel grotere groep.

En als jij denkt dat de koran heftiger is met straffen e.d. dan de bijbel, dan heb je beide niet goed gelezen. Zeg ik als christen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')