Tja ik zie niet zo hoe een islamitische identiteit in strijd is met wetshandhaving. In de islam moet je je ook aan de wetten houden. Dus dat werpt geen licht tussen de hoofddoek en wetten.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 23:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Behalve dan groepen en aficionado's die zich daarvoor sterk maken of verleid worden hun handelen op te gaan baseren.
Religies of overtuigingen zijn allereerst persoonlijk en hoeven ook niet te worden uitgebannen tenzij ze andersdenkenden daarmee gaan bedreigen, uitsluiten of willen discrimineren.
Wat wel kan is zorgen dat die onderdrukkende denkbeelden geen (be)lijdend onderdeel vormen van onze samenleving hier.
Mijn boeit het ook niet wat een overheidsdienaar of ambtenaar, laat staan onder het uniform, draagt totdat dit het doel heeft om daarmee een vooringenomen (levens)overtuiging kenbaar te (willen) maken.
Los daarvan heeft het dragen van een hoofddoek (of andere symbolen) in een publieke functie, wmb geen ander doel dan daarmee een identiteit te bevestigen welk juist geen enkele rol moet hebben bij handhavers of ambtenaren.
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?quote:Op zaterdag 22 februari 2025 23:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Mensen die hier posten hebben geen idee wat de doctrine van de Islam inhoudt. Ze denken dat het een soort variant is op het Joden- en Christendom.
Verdiep je eerst eens in Wilders voordat je dit soort kots uitbraakt!quote:Op zondag 23 februari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?
Of heb jij al je kennis uit voor islam onbetrouwbare bronnen, namelijk mensen die een hekel hebben aan de islam zoals Wilders?
Nou vertel het eens in plaats van wat gescheld.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:04 schreef matspontius het volgende:
[..]
Verdiep je eerst eens in Wilders voordat je dit soort kots uitbraakt!
Ik heb me verdiept in Wilders, daarom post ik dit ook. Ik heb veel van wat hij gezegd en geschreven heeft gelezen, dus uit eerste hand. Waar dat met islamcrisici vaak juist het probleem is: mensen die commentaar hebben op moslims en de islam kennen vaak de Koran helemaal niet en hebben nooit serieus gesproken met een moslim over hun geloof, laat staan dat ze dat met meerdere verschillende moslims hebben gedaan (want inderdaad, binnen de islam zie je net zulke grote verschillen als binnen het christendom).quote:Op zondag 23 februari 2025 09:04 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is. Uiteindelijk gaat het ook om de stroming die men volgt. Spreken over "de doctrine van de islam" is uiteraard gewoon pure trijf. Er zijn ongeveer 24 grote stromingen binnen de islam.quote:Op zondag 23 februari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vraag ik me altijd af: heb jij de koran gelezen? Hoeveel diepe gesprekken over geloof heb jij met moslims gehad? Hoeveel heb jij je in de islam verdiept?
Of heb jij al je kennis uit voor islam onbetrouwbare bronnen, namelijk mensen die een hekel hebben aan de islam zoals Wilders?
Lachwekkende reactie die aantoont dat je je helemaal niet verdiept hebt maar onzin uitkraamt, meeloopt met de meute die mensen in een bepaalde hoek wegzet. Makkelijk en veilig!quote:Op zondag 23 februari 2025 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb me verdiept in Wilders, daarom post ik dit ook. Ik heb veel van wat hij gezegd en geschreven heeft gelezen, dus uit eerste hand. Waar dat met islamcrisici vaak juist het probleem is: mensen die commentaar hebben op moslims en de islam kennen vaak de Koran helemaal niet en hebben nooit serieus gesproken met een moslim over hun geloof, laat staan dat ze dat met meerdere verschillende moslims hebben gedaan (want inderdaad, binnen de islam zie je net zulke grote verschillen als binnen het christendom).
Nou vertel het eens kerel. Nu komt er alleen maar leeg gescheld uit.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef matspontius het volgende:
[..]
Lachwekkende reactie die aantoont dat je je helemaal niet verdiept hebt maar onzin uitkraamt, meeloopt met de meute die mensen in een bepaalde hoek wegzet. Makkelijk en veilig!
Waarom zou de Koran niet het belangrijkste zijn omdat voor het gros de Hadith óók belangrijk zijn? En wat betreft de inhoud; zouden we er juist wel of niet gerust op moeten zijn dat men de Hadith serieus neemt?quote:Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Mikeytt het volgende:
Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is.
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:19 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waarom zou de Koran niet het belangrijkste zijn omdat voor het gros de Hadith óók belangrijk zijn? En wat betreft de inhoud; zouden we er juist wel of niet gerust op moeten zijn dat men de Hadith serieus neemt?
De Hadidth alleen kan genoeg zijn om de interpretatie van moslims te begrijpen? Maar de Hadith wordt toch zelden (niet) op zichzelf nageleefd?quote:Op zondag 23 februari 2025 09:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.
Of je na de Koran nog meer moet lezen, prima. Maar de koran is toch echt voor elke moslim de basis, daar zou ik toch echt beginnen. En met gesprekken met moslims natuurlijk. En dan echte diepgaande gesprekken. Zolang je dat niet hebt gedaan, kun je helemaal niks zeggen over 'de doctrine van de islam' (wat inderdaad al een zeer vreemde manier van uitdrukken is).quote:Op zondag 23 februari 2025 09:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat hadiths vaak de interpretatie van de Koran bepalen of beïnvloeden. De Koran alleen is vaak niet genoeg om de interpretatie van een groep moslims te begrijpen, terwijl dat andersom wel het geval is.
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist met een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Hexagon het volgende:
posticon_0 Topicstarter
Sowieso is een religie niet een zelfstandige entiteit die iets eigenhandig bepaalt. Het is een verzameling van mensen die dat samen vorm geeft, en een hele hoop groepjes op hun eigen manier.
Klopt, maar die eigenschappen zijn dus niet zo smal dat iedere moslim een potentiele IS-strijder is.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:53 schreef Akathisia het volgende:
[..]
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist door een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Het is maar wat je beperkt noemt. Ik zou Van der Staaij en Thieme niet gelijkstellen, toch zijn ze beiden christen.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:53 schreef Akathisia het volgende:
[..]
En toch bakenen we religies af. Dat doen moslims, dat deed jij zojuist met een vergelijking met het Christendom. Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Zijn terroristen wat jou betreft de voornaamste zorg wat betreft de islam? De algehele invloed op het maatschappelijk leven vind ik veel zorgerlijker.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:55 schreef Hexagon het volgende:
Klopt, maar die eigenschappen zijn dus niet zo smal dat iedere moslim een potentiele IS-strijder is.
Nouja terrorisme daar hebben mensen last van.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:06 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Zijn terroristen wat jou betreft de voornaamste zorg wat betreft de islam? De algehele invloed op het maatschappelijk leven vind ik veel zorgerlijker.
Natuurlijk is het de basis, maar hadith's lezen zal je wel meer informatie geven dan alleen de koran.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of je na de Koran nog meer moet lezen, prima. Maar de koran is toch echt voor elke moslim de basis, daar zou ik toch echt beginnen. En met gesprekken met moslims natuurlijk. En dan echte diepgaande gesprekken. Zolang je dat niet hebt gedaan, kun je helemaal niks zeggen over 'de doctrine van de islam' (wat inderdaad al een zeer vreemde manier van uitdrukken is).
Dat valt ook wel reuze mee binnen de islam. Vergelijk een koranist met een maliki-volger en een sufi-moslim en je zal vrijwel geen overkoepelende overtuigingen vinden.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:53 schreef Akathisia het volgende:
Dat betekent impliciet dat er sprake is van overkoepelende eigenschappen, en het bestaan van een beperkte mate van variatie.
Je kan stellen dat elke overtuiging en handeling van álle gelovigen onder een religie geschaart mag worden, maar daarmee vervalt natuurlijk de categorie.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is maar wat je beperkt noemt. Ik zou Van der Staaij en Thieme niet gelijkstellen, toch zijn ze beiden christen.
Hoe verklaar je deze actie van Wilders en Faber, ze protesteren tegen Marcouch als burgemeester van Arnhem.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:04 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het is niet zo vreemd dat het weinig invloed heeft op jouw leven. Het gaat om de invloed op het leven waar de islam bij machte is om zijn invloed te laten gelden. In Nederland is dit (vooralsnog) beperkt tot het maatschappelijk leven in de islamitische gemeenschappen, met her en der een eis voorgelegd bij de bredere maatschappij. Dit schaalt gewoon naar de demografische verhouding. Om jouw voorbeeld aan te halen: er zijn stadsdelen in Europa waar je veel hoofddoeken ziet, er zijn stadsdelen waar je álleen hoofddoeken ziet, omdat het niet dragen van een hoofddoek door de lokalen afgestraft wordt, en er zijn landen waar het niet dragen van een hoofddoek met de wet verboden is.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:09 schreef Hexagon het volgende:
Welke invloed op het maatschappelijk leven heeft de islam nou precies? Er zijn geen zaken die anders gaan in mijn leven door de aanwezigheid van de islam. Je ziet wel eens hoofddoekjes op straat. Als dat het ergste is.
Welke overeenkomst is er dan nog wel? Dat ze zichzelf moslim noemen?quote:Op zondag 23 februari 2025 10:21 schreef Mikeytt het volgende:
Dat valt ook wel reuze mee binnen de islam. Vergelijk een koranist met een maliki-volger en een sufi-moslim en je zal vrijwel geen overkoepelende overtuigingen vinden.
Nee hoor, gewoon een helder denken. Ieder weldenkend mens ziet dat de multi-culti samenwerking voor geen meter werkt, let wel: dat geld voor beide kanten. Het grote probleem is het enorme verschil in denkbeelden en opvattingen. Dat botst continu. Bepaalde denkbeelden en vrij achterhaalde normen passen niet in een vrij denkende samenleving. Dan vraag ik me oprecht af wat je hier in dit land hebt te zoeken? Dat heeft helemaal niets met "haat" richting moslims te maken maar alles met totaal niet matchende culturen. Ontzettend kinderachtig om dan iemand gelijk weg te zetten als racist. Klopt sowieso niet want moslims vallen niet onder de noemer ras.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe verklaar je deze actie van Wilders en Faber, ze protesteren tegen Marcouch als burgemeester van Arnhem.
Islamietenhaat? buitenlanderhaat, racisme.. alloftheabove ?
[ afbeelding ]
Het niet willen "zien" is vooral een keuze om ruimte te (laten) bieden voor overtuigingen.quote:Op zondag 23 februari 2025 08:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja ik zie niet zo hoe een islamitische identiteit in strijd is met wetshandhaving. In de islam moet je je ook aan de wetten houden. Dus dat werpt geen licht tussen de hoofddoek en wetten.
In de UK is het bijvoorbeeld ook bijzonder normaal dat er bij de politie Indiase mannen met een tulband werken. Niemand doet er moeilijk over.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Je vergeet te noemen de geschreven woorden in de koran niet alleen relevant en die in doctrine daarvan ook onveranderlijk zijn.quote:Op zondag 23 februari 2025 09:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hetgeen wat in de koran staat is relevant, maar niet het belangrijkste gezien het aandeel koranisten in Europa vrijwel non-existent is. Uiteindelijk gaat het ook om de stroming die men volgt. Spreken over "de doctrine van de islam" is uiteraard gewoon pure trijf. Er zijn ongeveer 24 grote stromingen binnen de islam.
Het gros van de moslims volgen ook de verhalen van de profeten/familieleden etc, die de koran aanvullen, en afhankelijk van je stroming een volledig andere interpretatie van de Koran kan hebben. Die verschillen zijn heel breed, van dieetbeperkingen tot moord.
[ afbeelding ]
🤣🤣 Als je er zelf maar in gelooft toch...quote:Op zondag 23 februari 2025 18:24 schreef Mutant01 het volgende:
Als lieden als @:Vallon denken dat ze mijn vrouw kunnen dwingen haar hoofddoek af te doen, omdat zij er allerlei negatieve associaties bij hebben, dan komen ze echt van een gure koude kermis thuis. Mijn vrouw heeft daar zeer bewust voor gekozen rond haar 30ste levensjaar. Zij ziet het als een vorm van voldoening aan haar religieuze interpretatie. En dat is haar goed recht.
Daar klopt echter geen reet van. Niet voor niets zijn er verschillende geloofsscholen, alleen al binnen het soennisme. Nog los van het feit dat het principe van hadiths ook veel vaker vanuit wetenschappelijk en historisch perspectief wordt benaderd.quote:Op zondag 23 februari 2025 14:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je vergeet te noemen de geschreven woorden in de koran niet alleen relevant en die in doctrine daarvan ook onveranderlijk zijn.
De intepretatie is voorbehouden aan geestelijk leiders die afstammen van hun profeet en het geloof zich niet ter discussie wil noch kan gaan (laten) stellen. Het geloof kent en wenst geen enkele reflectie of "verlichting" om zichzelf een vorm te geven waarbij moderne rechten van het individu volledig erkent worden.
Mijn. God, wat een gezever zeg. We gaan de angstcultuur wetenschappelijk benaderen en analyseren. Alsof het daarmee beter wordt. Dat hele geloof van jullie is, net als alle andere geloven, gebaseerd op angst, dwang en ongelijkheid. Dan kun je er wel allerlei beweringen over doen maar het blijft een sprookje!quote:Op zondag 23 februari 2025 18:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Daar klopt echter geen reet van. Niet voor niets zijn er verschillende geloofsscholen, alleen al binnen het soennisme. Nog los van het feit dat het principe van hadiths ook veel vaker vanuit wetenschappelijk en historisch perspectief wordt benaderd.
Klinkt als het PVV-sprookje dit.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:34 schreef matspontius het volgende:
[..]
Mijn. God, wat een gezever zeg. We gaan de angstcultuur wetenschappelijk benaderen en analyseren. Alsof het daarmee beter wordt. Dat hele geloof van jullie is, net als alle andere geloven, gebaseerd op angst, dwang en ongelijkheid. Dan kun je er wel allerlei beweringen over doen maar het blijft een sprookje!
Kijk, daar komt de lange tenen en niet tegen kritiek kunnen mentaliteit alweer te voorschijn. Stel je voor zeg dat het echt een sprookje is - kom je straks wel van een koude kermis thuis 🤭quote:
Oh, was het kritiek!?quote:Op zondag 23 februari 2025 18:41 schreef matspontius het volgende:
[..]
Kijk, daar komt de lange tenen en niet tegen kritiek kunnen mentaliteit alweer te voorschijn. Stel je voor zeg dat het echt een sprookje is - kom je straks wel van een koude kermis thuis 🤭
Dat er niets van klopt, wat precies dan ?, is een gedurfde uitspraak.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Daar klopt echter geen reet van. Niet voor niets zijn er verschillende geloofsscholen, alleen al binnen het soennisme. Nog los van het feit dat het principe van hadiths ook veel vaker vanuit wetenschappelijk en historisch perspectief wordt benaderd.
Ja, geconfronteerd worden met de tekortkomingen en wellicht volledige onzin van je geloof is natuurlijk moeilijk te verkroppen kerel. Begrijp ik helemaal en ik heb met je te doen. Kun je maar beter de bijdehand gaan uithangen ipv inhoudelijk te reageren 🙃quote:
Dat is moslims vinden dat ze zich aan een wet moeten houden, wil nog niet zeggen dat ze vinden dat ze zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Voor veel moslims is enkel de sharia van belang. In 2013 vonden in ieder geval 2/3 van de Europese moslims de voorschriften van de Islam belangrijker dan de wetten van de overheid.quote:Op zondag 23 februari 2025 08:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja ik zie niet zo hoe een islamitische identiteit in strijd is met wetshandhaving. In de islam moet je je ook aan de wetten houden. Dus dat werpt geen licht tussen de hoofddoek en wetten.
Zelf binnen de Sharia is de plicht er om je aan de wetten van een land te houden.quote:Op zondag 23 februari 2025 21:58 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Dat is moslims vinden dat ze zich aan een wet moeten houden, wil nog niet zeggen dat ze vinden dat ze zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Voor veel moslims is enkel de sharia van belang. In 2013 vonden in ieder geval 2/3 van de Europese moslims de voorschriften van de Islam belangrijker dan de wetten van de overheid.
https://www.trouw.nl/nieu(...)-toch-niet~b6498434/
Maar ze geven dus aan de voorschriften van de Islam belangrijker te vinden.quote:Op zondag 23 februari 2025 22:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zelf binnen de Sharia is de plicht er om je aan de wetten van een land te houden.
DAT zal vast kloppenquote:Op zondag 23 februari 2025 22:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zelf binnen de Sharia is de plicht er om je aan de wetten van een land te houden.
Is toch logisch? denk jij dat gelovige Christenen de Nederlandse wet boven de bijbel plaatsen dan?quote:Op zondag 23 februari 2025 22:01 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Maar ze geven dus aan de voorschriften van de Islam belangrijker te vinden.
Dus ik denk wel zeker dat er verschil is inderdaad.quote:De enquêteurs belden ook drieduizend autochtonen, om de houdingen onder christenen te peilen. Zij scoren consequent veel minder hoog op WZB's 'fundamentalisme-schaal'. De Ruiter is 'niet verbaasd'. 'Voor moslims zijn religieuze wetten veel belangrijker dan voor christenen. De sharia is wat dat betreft echt niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Tien Geboden. Dat is een gevalletje appels en peren.'
Nee, dat is imo een onjuiste benadering dat iets mag omdat een wet het niet verbiedt of zoals criminelen doorgaans (be)denken, het mag kan zolang je maar niet wordt gepakt om veroordeeld te worden.quote:Op zondag 23 februari 2025 23:11 schreef recidivist het volgende:
[..]
Is toch logisch? denk jij dat gelovige Christenen de Nederlandse wet boven de bijbel plaatsen dan?
Dit is ook helemaal geen relevante vraag. Enige relevante vraag is dat waar islam beleving in praktijk schuurt of specifieker in strijd is met de Nederlandse wet; hoe gaan die gelovigen daarmee om in dat geval?
Natuurlijk heb ik de Koran gelezen. Hadiths gelezen. De extreme straffen in de Sharia bestudeerd.quote:Op zondag 23 februari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is ons goed recht dat we als maatschappij paal en perk stellen aan 7e eeuwse sprookjes in openbare functies. We zijn immers een seculier land.quote:Op zondag 23 februari 2025 18:24 schreef Mutant01 het volgende:
Als lieden als @:Vallon denken dat ze mijn vrouw kunnen dwingen haar hoofddoek af te doen, omdat zij er allerlei negatieve associaties bij hebben, dan komen ze echt van een gure koude kermis thuis. Mijn vrouw heeft daar zeer bewust voor gekozen rond haar 30ste levensjaar. Zij ziet het als een vorm van voldoening aan haar religieuze interpretatie. En dat is haar goed recht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |