Dan moet je daar aan werken.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In de toekomst moeten er juist veel meer topacademici uit het buitenland worden gehaald omdat we hier ondergemiddeld weinig investeren (zeg maar Europees gezien op bodemniveau).
Ik deel in ieder geval de ervaring van stammelende docenten die in het Engels een veel slechtere prestatie neerzetten als in het Nederlands. Toch zie ik ook dat op de werkvloer heel veel Engels gesproken wordt.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb het juist andersom meegemaakt dat er geforceerd Engels gebruikt werd terwijl zowel leerlingen als leraar Nederlands waren. Dat komt het proces niet ten goede. Dat bedoel ik met te ver doordraven. De TU/e heeft/had daar een handje van.
Ik heb zowel een volledig Nederlandse als Engelse opleiding gehad en het werkt gewoon het beste wanneer partijen (of in ieder geval degene die het moet uitleggen) in zijn moedertaal kan communiceren.
Ik geef liever in het Engels les dan in het Nederlands.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb het juist andersom meegemaakt dat er geforceerd Engels gebruikt werd terwijl zowel leerlingen als leraar Nederlands waren. Dat komt het proces niet ten goede. Dat bedoel ik met te ver doordraven. De TU/e heeft/had daar een handje van.
Ik heb zowel een volledig Nederlandse als Engelse opleiding gehad en het werkt gewoon het beste wanneer partijen (of in ieder geval degene die het moet uitleggen) in zijn moedertaal kan communiceren.
Omdat NSC en VVD kennelijk inhoudsloze fascisten verkiezen boven links overkomen op hun achterban. Lijkt me evident.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hey, iemand anders zegt wat anders dan ik gewend ben en is wereldvreemd en egocentrisch. Sociaal links in een notendop.
Vraag je vooral af waarom D66 en GL/PvdA niet regeren.
Engels is nu eenmaal de taal waarin de meeste wetenschappen werken. Wat heb jij gestudeerd?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat studenten die klaagden over het Engels van docenten meestal zelf zeer slecht Engels konden en dat die docenten op een flink accent na juist heel goed Engels spraken.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:56 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik deel in ieder geval de ervaring van stammelende docenten die in het Engels een veel slechtere prestatie neerzetten als in het Nederlands.
Eens dat het aantrekken van buitenlandse studenten, puur om hier een papiertje te halen en dan weer te vertrekken, niet nodig is en ten koste gaat van Nederlandse studenten. Om dan alle studies in het Nederlands te doen is ook niet de oplossing, al moet er wel vaker worden nagedacht of het wel nodig is dat het in het Engels gaat.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet perse maar je kunt wel vraagtekens hebben of het allemaal niet te ver is gegaan.
Net zoals de verengelsing van het hoger onderwijs.
quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:59 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Omdat NSC en VVD kennelijk inhoudsloze fascisten verkiezen boven links overkomen op hun achterban. Lijkt me evident.
Wil je nu pleiten voor genuanceerde oplossingen? Dat past niet in de tijdsgeest, vriend!quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat het aantrekken van buitenlandse studenten, puur om hier een papiertje te halen en dan weer te vertrekken, niet nodig is en ten koste gaat van Nederlandse studenten. Om dan alle studies in het Nederlands te doen is ook niet de oplossing, al moet er wel vaker worden nagedacht of het wel nodig is dat het in het Engels gaat.
(Zeg ik terwijl mijn dochter TTO doet, en dus biologie, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, tekenen, muziek, sport e.d., alles behalve Frans, Duits, Spaans, Grieks en Latijn, in het Engels doet)
In Zwitserland is het eerste jaar in de lokale taal begreep ik en dat schijnt een rem te zetten op de hoeveelheid buitenlandse studenten.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:08 schreef -XOR- het volgende:
Als je vanaf het eerste jaar alles in het Engels zou doen schrikt dat heel veel studenten, zeker uit de provincie, af.
Je kunt wat mij betreft ook gewoon bij veel studies beginnen met een taaltoets Nederlands. Ook buitenlandse studenten wonen in Nederland en dan is Nederlands leren gewoon essentieel, ook voor bijvoorbeeld een baantje (en ja, ik weet dat Amsterdammers daar anders over denken, maar we mogen wel nadenken of dat dan goed is).quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:12 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In Zwitserland is het eerste jaar in de lokale taal begreep ik en dat schijnt een rem te zetten op de hoeveelheid buitenlandse studenten.
Ik ging naar Denemarken en moest gelijk deens leren. Jaren later veel aan gehad ook toen ik er (en in Noorwegen) ging werken.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt wat mij betreft ook gewoon bij veel studies beginnen met een taaltoets Nederlands. Ook buitenlandse studenten wonen in Nederland en dan is Nederlands leren gewoon essentieel, ook voor bijvoorbeeld een baantje (en ja, ik weet dat Amsterdammers daar anders over denken, maar we mogen wel nadenken of dat dan goed is).
TU/e: Bouwkunde, NUS: Architecture building and Planning, TIAS: International MBA.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Engels is nu eenmaal de taal waarin de meeste wetenschappen werken. Wat heb jij gestudeerd?
Ik denk dat Nederlands leren zeker enorm nuttig is (al die expats waar ik mee werk blijven ook maar halverwege taalcursussen afhaken), maar laten we wel wezen, voor heel veel bijbaantjes hoef je echt geen Nederlands te spreken, laat staan vloeiend Nederlands.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt wat mij betreft ook gewoon bij veel studies beginnen met een taaltoets Nederlands. Ook buitenlandse studenten wonen in Nederland en dan is Nederlands leren gewoon essentieel, ook voor bijvoorbeeld een baantje (en ja, ik weet dat Amsterdammers daar anders over denken, maar we mogen wel nadenken of dat dan goed is).
quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:12 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In Zwitserland is het eerste jaar in de lokale taal begreep ik en dat schijnt een rem te zetten op de hoeveelheid buitenlandse studenten.
In Nederland is dit 15%quote:
Oei. Studenten die moeite moeten doen, dat kunnen we natuurlijk niet hebben.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
TU/e: Bouwkunde, NUS: Architecture building and Planning, TIAS: International MBA.
Ik heb les gegeven op de TU/e en zag dat veel eerstejaars moeite hadden met het Engels en het vaak ook onnodig was. Ik zou zelf willen pleiten voor zoveel mogelijk Nederlandstalige bachelors als basis en de masters vrij laten.
Zo, wow. Geliefd land dus om te gaan studeren. Zal ook wel wat kosten.quote:
Nee we zijn te ver doorgeschoten. En het gaat niet om moeite doen want dan kan ik het ook omdraaien.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oei. Studenten die moeite moeten doen, dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
Denk je niet dat het probleem eerder het VWO is, dat klaarblijkelijk scholieren daar onvoldoende Engels leren?
Ik woon niet in Amsterdam, maar mijn dochter heeft echt enorm veel klasgenoten waarvan in ieder geval één ouder geen Nederlands spreekt. Het kan toeval zijn, maar ze heeft maar één speelkameraadje waarvan beide ouders Nederlands spreken. Ik wil niet oordelen of dit goed of slecht is, maar ik heb het idee dat de ouders van mijn dochters vriendjes hier een prima leven leiden. Ik vraag mij dan ook af of we niet vasthouden aan iets wat al niet meer bestaat.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij kom je bij alle banen wel met klanten of collega's in aanmerking waarmee je moet kunnen communiceren.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat Nederlands leren zeker enorm nuttig is (al die expats waar ik mee werk blijven ook maar halverwege taalcursussen afhaken), maar laten we wel wezen, voor heel veel bijbaantjes hoef je echt geen Nederlands te spreken, laat staan vloeiend Nederlands.
Zwitserse technische universiteiten zijn top van de top (ETH vooral, maar Lausanne ook).quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:22 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Zo, wow. Geliefd land dus om te gaan studeren. Zal ook wel wat kosten.
Ik heb zelf nog in de overgangsfase van doctoraal naar BaMa gezeten en de tijd dat Engels nog veelal optioneel was en later in de studie kwam. Persoonlijk vond ik het juist irritant dat ik b.v. veelal wiskundevakken in het Nederlands had gehad en alle terminologie in Engelstalige vakken lastig kon relateren aan de Nederlandse. En dan praat je nog over wiskunde. Bij vakken waarbij je nog veel meer terminologie naar je hoofd geslingerd is lijkt me dat nog veel vervelender. Al kan je dat ook afvangen door Engelstalig lesmateriaal te hanteren, maar wel docenten in het Nederlands te laten doceren.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
TU/e: Bouwkunde, NUS: Architecture building and Planning, TIAS: International MBA.
Ik heb les gegeven op de TU/e en zag dat veel eerstejaars moeite hadden met het Engels en het vaak ook onnodig was. Ik zou zelf willen pleiten voor zoveel mogelijk Nederlandstalige bachelors als basis en de masters vrij laten.
Ik hou vast aan een land waar ouderen en anderen die geen Nederlands spreken gewoon overal moeten kunnen praten met medewerkers.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik woon niet in Amsterdam, maar mijn dochter heeft echt enorm veel klasgenoten waarvan in ieder geval één ouder geen Nederlands spreekt. Het kan toeval zijn, maar ze heeft maar één speelkameraadje waarvan beide ouders Nederlands spreken. Ik wil niet oordelen of dit goed of slecht is, maar ik heb het idee dat de ouders van mijn dochters vriendjes hier een prima leven leiden. Ik vraag mij dan ook af of we niet vasthouden aan iets wat al niet meer bestaat.
Hoe doen al die niet Nederlands sprekenden het dan in Nederland?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij kom je bij alle banen wel met klanten of collega's in aanmerking waarmee je moet kunnen communiceren.
En anders heb je een huurbaas, de gemeente en tal van andere plekken waar Nederlands gewoon nodig is.
Het lijkt mij vechten tegen de bierkaai.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hou vast aan een land waar ouderen en anderen die geen Nederlands spreken gewoon overal moeten kunnen praten met medewerkers.
Maar dat comuniceren kan vaak prima in het Engels. Hoe denk je dat al die Oost-Europese arbeidsmigranten en ex-pats dat doen? Kijk ik zeg net dat ik de meerwaarde van Nederlands zie, maar dat het essentieel is om te kunnen functioneren in Nederland is gewoon niet correct.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij kom je bij alle banen wel met klanten of collega's in aanmerking waarmee je moet kunnen communiceren.
En anders heb je een huurbaas, de gemeente en tal van andere plekken waar Nederlands gewoon nodig is.
Had via mijn werk een paar opleidingen waar de docent hardnekkig alle IT begrippen in het Nederlands hanteerde. Sprak van de CVE (centrale verwerkingseenheid, de CPU), harde schijf geheugen, universele seriele poort, (USB),quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb zelf nog in de overgangsfase van doctoraal naar BaMa gezeten en de tijd dat Engels nog veelal optioneel was en later in de studie kwam. Persoonlijk vond ik het juist irritant dat ik b.v. veelal wiskundevakken in het Nederlands had gehad en alle terminologie in Engelstalige vakken lastig kon relateren aan de Nederlandse. En dan praat je nog over wiskunde. Bij vakken waarbij je nog veel meer terminologie naar je hoofd geslingerd is lijkt me dat nog veel vervelender. Al kan je dat ook afvangen door Engelstalig lesmateriaal te hanteren, maar wel docenten in het Nederlands te laten doceren.
Je moet arbeidscijfers sowieso altijd goed lezen. Vaak ben je vanaf 1 uur per week al aan het werk volgens de cijfers. Los van dat veel asielzoekers in sectoren werken die geen waarde creëeren, zoals de asielsector zelf.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Uit de CBS-studie blijkt dat na zeven jaar 45 procent van alle 18- tot 65-jarige statushouders een fulltime baan heeft.
Lekker feitenvrij lullen ja toch. Je hebt 70 procent arbeidsparticipatie nodig op groepsniveau. Om nog maar te zwijgen over:
-Toeslagen
-Gezondheidskosten
-Hogere criminaliteit
-Meer fraude
https://www.ser.nl/nl/the(...)cijfers/arbeidsmarkt
Het kost ons gewoon geld. Het argument dat we asielmigratie nodig hebben om onze economie overeind te houden kan gewoon in de prullenbak. Heeft verder niks met "egocentrisme" of wat dan ook te maken maar met geen feiten verdraaien om een verknipte ideologie omhoog te houden.
Nu passen Nederlanders zich blijkbaar aan hen aan. Ik vind dat voor een expat of buitenlandse student echt asociaal, ik zou dat ook absoluut niet willen als ik in het buitenland zou studeren of werken. Je leert gewoon de taal van het land waar je bent, zo simpel is dat.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:25 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoe doen al die niet Nederlands sprekenden het dan in Nederland?
Ik vind vechten voor een land waar ouderen en mensen die minder makkelijk een taal kunnen leren en dus geen Engels spreken mee kunnen komen zeer de moeite waard.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:25 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt mij vechten tegen de bierkaai.
Vaak is het niet de moeite omdat expat-werk vaak tijdelijk is.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nu passen Nederlanders zich blijkbaar aan hen aan. Ik vind dat voor een expat of buitenlandse student echt associaal, ik zou dat ook absoluut niet willen als ik in het buitenland zou studeren of werken. Je leert gewoon de taal van het land waar je bent, zo simpel is dat.
(En ja, dat geldt ook voor asielzoekers en andere migranten)
Eindigetoestandsautomaat.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Had via mijn werk een paar opleidingen waar de docent hardnekkig alle IT begrippen in het Nederlands hanteerde. Sprak van de CVE (centrale verwerkingseenheid, de CPU), harde schijf geheugen, universele seriele poort, (USB),
Sterker nog, Nederland lijkt mij een enorm klote land om een taal te leren omdat veel mensen overstappen naar het Engels wanneer iemand het Nederlands nog niet echt machtig is.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nu passen Nederlanders zich blijkbaar aan hen aan. Ik vind dat voor een expat of buitenlandse student echt asociaal, ik zou dat ook absoluut niet willen als ik in het buitenland zou studeren of werken. Je leert gewoon de taal van het land waar je bent, zo simpel is dat.
(En ja, dat geldt ook voor asielzoekers en andere migranten)
Tijdelijk als in 5+ jaar.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Vaak is het niet de moeite omdat expat-werk vaak tijdelijk is.
Voor iemand die hier 3 maanden bijvoorbeeld een bijzondere brug komt bouwen en dan weer weg is, is het natuurlijk wat anders. Ik zou bij expats het ook niet willen afdwingen, bij studenten wel.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Vaak is het niet de moeite omdat expat-werk vaak tijdelijk is.
Ik was de laatste lichting die zijn scriptie in het NL mocht inleveren. Je hebt nu dus al 14 jaar Nederlandstalige studenten die hun scriptie in het Engels moeten inleveren bij Nederlandstalige docenten. En alles in het Engels moeten doen terwijl het niet hun moedertaal is. Ik vond dat belachelijk en ben ermee gekapt. Dit is Engels forceren omdat het hip is. De student schoot er weinig mee op want 95% komt in Nederland in een Nederlandse omgeving te werken.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb zelf nog in de overgangsfase van doctoraal naar BaMa gezeten en de tijd dat Engels nog veelal optioneel was en later in de studie kwam. Persoonlijk vond ik het juist irritant dat ik b.v. veelal wiskundevakken in het Nederlands had gehad en alle terminologie in Engelstalige vakken lastig kon relateren aan de Nederlandse. En dan praat je nog over wiskunde. Bij vakken waarbij je nog veel meer terminologie naar je hoofd geslingerd is lijkt me dat nog veel vervelender. Al kan je dat ook afvangen door Engelstalig lesmateriaal te hanteren, maar wel docenten in het Nederlands te laten doceren.
Voor wat type contact volstaat een google-app prima. Doe ik ook op vakantie.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is idd een klacht die ik vaker hoor. Zelfs al blijven ze het in het Nederlands proberen, NLers menen in steenkolen engels te moeten antwoorden.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Sterker nog, Nederland lijkt mij een enorm klote land om een taal te leren omdat veel mensen overstappen naar het Engels wanneer iemand het Nederlands nog niet echt machtig is.
Hangt ook af van de moeilijkheid van een taal. Deens/noors is niet moeilijk voor een nederlander, maar hindi lijkt me een stuk lastiger.quote:
De helft van de buitenlanders komt uit Fra/Dui/Itaquote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:34 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik ken de cijfers niet maar zal een groot deel niet Frans/Duits zijn?
Klopt, maar op zich is het Nederlands, zeker gezien de geringe afstand tot het engels, een vrij eenvoudige taal om op conversationeel niveau te beheersen voor hoogopgeleide buitenlanders.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Hangt ook af van de moeilijkheid van een taal. Deens/noors is niet moeilijk voor een nederlander, maar hindi lijkt me een stuk lastiger.
Voor een periode 5+ jaar misschien wel. Ik deed projecten in Azië en Afrika voor periodes van 6 maanden en dan heeft het niet zo'n zin, zeker niet omdat het lange werkdagen waren.
Dan is dat toch geen eerlijke vergelijking. In Nederland zal zo'n maatregel veel meer impact hebben want alleen Belgen (de helft) spreken Nederlands.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De helft van de buitenlanders komt uit Fra/Dui/Ita
Klopt maar hier is de bulk van de buitenlandse studenten Duits en die spreken vaak ook wel Nederlands.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:41 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dan is dat toch geen eerlijke vergelijking. In Nederland zal zo'n maatregel veel meer impact hebben want alleen Belgen (de helft) spreken Nederlands.
Goede inhoud wederom, klasse.quote:
Dat klopt ook wel, Duitsland heeft een aardige inhaalslag gemaakt:quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is idd een klacht die ik vaker hoor. Zelfs al blijven ze het in het Nederlands proberen, NLers menen in steenkolen engels te moeten antwoorden.
Ik woon en werk in D, vanaf dag 1 heb ik D gesproken met D collega's en buiten het werk, maaaaar in de internationale bedrijven spreken de Duitse collega's met de Franse, Italiaanse en Spaanse Collegas in het Engels. Merk daarbij dat de Duitsers over het algemeen wat beter hun Engels beheersen dan de Franse of Spaanse en de Italianen het voor geen meter beheersen.
Wordt wel lastig voor mensen uit bijvoorbeeld Sittard.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:52 schreef KaheemSaid het volgende:
Gewoon een vraag, maar welk probleem lossen we precies op wanneer mensen die hier nu prima kunnen wonen, leven en werken straks verplicht Nederlands moeten kunnen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |