De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
Op zondag 9 februari 2025 10:16 schreef bianconeri het volgende: Tja, als Isral geen voedsel en water toelaat dan kan je ook niet verwachten dat een gegijzelde zo moddervet blijft.
Andersom ander verhaal overigens.
Deze gijzelaars zien er opvallend slecht uit. Er waren ook gijzelaars vrijgelaten die er nog goed uitzagen. Het zal maar net te maken hebben met in welke handen je valt. Ik begreep dat er ook nog wat losse groepen van terroristen actief waren die gijzelaars hadden meegenomen.
We zitten al diep in het tweede jaar van het feit dat genocidale taal mainstream is in Israel. Of we het nou hebben over de president van Israel die zegt "er zijn geen onschuldigen in Gaza" tot het onderstaande. In een niet genocidale maatschappij zou deze vrouw allang gecancelled zijn of op zijn minst had ze haar tweet verwijderd, maar niet in Israel. Daar wordt dit soort taal toegejuicht. En staat haar tweet gewoon online, omdat het heel normaal is om te wensen dat elke persoon van de kraamkamer tot de oudere gedood moet worden. Link naar de betreffende tweet https://x.com/BarashiKinneret/status/1888155942358782439
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op zondag 9 februari 2025 10:16 schreef bianconeri het volgende: Tja, als Isral geen voedsel en water toelaat dan kan je ook niet verwachten dat een gegijzelde zo moddervet blijft.
Andersom ander verhaal overigens.
Apart dat al die Hamas mannetjes er zelf wel prima uitzien dan
Het zijn van een tweerangsburger is niet subjectief, maar feitelijk. En in Isral is daar geen sprake van. Dit in tegenstelling tot de Joden (en andere minderheden) die onder de leiding van Arabische moslims moesten leven en in zulke samenlevingen bijna altijd werden gedegradeerd tot het dhimmitude.
quote:
Op zaterdag 8 februari 2025 22:32 schreef SymbolicFrank het volgende: [..] Ik ben het (met jullie hulp) heel uitgebreid uit aan het zoeken. Ik had daar een bepaalde mening over, maar ik vind het veel interessanter om te kijken hoe het nu echt in elkaar zit. Het waarom. Waarom is er gebeurd wat er is gebeurd? En dan heb je niets aan meningen die gewoon zeggen: "Het is hun schuld!", en dan logica gaan gebruiken om te proberen dat te onderbouwen. Dan ben je achterstevoren bezig. Je moet het eerst uitzoeken en dan tot een conclusie komen, niet andersom.
De kans is natuurlijk groot dat je hier met mensen discussieert die er simpelweg meer van weten dan jij op dit moment doet en daarom hun argumenten op overtuigendere manier maken en meer uitgesproken standpunten innemen.
Geschiedenis dient ook niet op een postmodernistische manier te worden benaderd, sommige dingen zijn simpelweg feitelijk, ondanks dat er nog mensen zijn die het proberen te ontkennen.
Wat dat betreft is dit conflict ook lastig, omdat er veel propaganda omheen is gecreerd. Zowel van de Isralische kant als de Palestijnse kant, al durf ik wel te stellen dat die verhouding 20/80 is. Wat ook komt doordat Isral een liberale democratie is.
[..] Goed filmpje. Bijna alle terroristische acties zijn dus om het eigen grondgebied te beschermen tegen agressors. En of iets wordt aangemerkt als terrorisme hangt af van het succes van de propaganda van beide partijen en wie er uiteindelijk het conflict wint. Dat had ik op zich ook wel verwacht.
Maar je maakt hier weer de claim dat de Palestijnen een eigen grondgebied hebben, dat is dus nooit het geval geweest. Kortom, probeert terrorisme te verklaren dan wel te rechtvaardigen, op basis van een premise die gewoon niet waar is.
[..] Of Hebreeuws ooit een officile taal in Palestina zou kunnen zijn? Nee natuurlijk niet, uitgesloten. Die mensen zijn daar mentaal en geestelijk niet toe in staat. Xenofoob, racistisch, agressief, gestoord en heel veel doodenge lui. Veel van die mensen daar willen alles wat met joden te maken heeft dood of kapot zien.
Ik denk dat ik dit goed kan beoordelen want ik ben een echte Hamas liefhebber. Ik houd van ze en ik probeer ze echt te beschermen, ik kom echt voor ze op. Ik moet wel toegeven dat ik het blijkbaar ook heel moeilijk vind om het verschil te zien tussen een moordende Hamas terrorist en een joodse burger.
De eerste alinea is natuurlijk waar. En niemand heeft gezegd dat je een liefhebber van Hamas zou zijn, wel dat je probeert een morele equivalent te scheppen tussen de Palestijnen en Isral, dat is iets anders.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op zondag 9 februari 2025 11:23 schreef HowardRoark het volgende: De kans is natuurlijk groot dat je hier met mensen discussieert die er simpelweg meer van weten dan jij op dit moment doet en daarom hun argumenten op overtuigendere manier maken en meer uitgesproken standpunten innemen.
Geschiedenis dient ook niet op een postmodernistische manier te worden benaderd, sommige dingen zijn simpelweg feitelijk, ondanks dat er nog mensen zijn die het proberen te ontkennen.
Wat dat betreft is dit conflict ook lastig, omdat er veel propaganda omheen is gecreerd. Zowel van de Isralische kant als de Palestijnse kant, al durf ik wel te stellen dat die verhouding 20/80 is. Wat ook komt doordat Isral een liberale democratie is.
Was jij er bij? Ik ook niet. Ok, dan was het nog N=1, maar dat is beter dan derdehands verhalen. "Maar Frank, veel van die verhalen zijn verslaggeving van mensen die er wel bij waren!"
Publicaties zijn subjectief. Verhalen zijn meestal een onderbouwing van de conclusie. Van de ervaringen die je hebt gehad, pik je degene er uit die jouw mening het beste in beeld brengt. En ze worden ook niet allemaal gepubliceerd, of op een plaats waar veel mensen ze zien. Iemand gaat uit het aanbod van de verhalen een selectie maken die zijn of haar vooroordeel het beste weergeeft. En laten we niet vergeten, dat die verhalen vertaald moeten worden in het Engels om het voor westerlingen toegankelijk te maken. Dat alleen is al een grote schifting, want de Palestijnse verhalen zijn bedoeld voor een publiek dat voornamelijk Arabisch spreekt, terwijl de Isralische verhalen voor dat westen bedoeld zijn.
Dan krijg je de mensen die daar samenvattingen van gaan maken. Die gaan zich inlezen en selecteren dus vooral verhalen in de taal die ze kunnen begrijpen. En steeds vaker zijn dat dan eerder gemaakte samenvattingen. Je hebt dus als snel twee categorien van samenvattingen, die haaks op elkaar staan, beiden voor een andere doelgroep.
En dan komt marketing daar nog eens bovenop. Organisaties die de belangen van 1 van die partijen willen behartigen, gaan dat hele proces proberen te sturen, zodat alleen de verhalen en samenvattingen die hun kant afschildert als helden en de tegenpartij in een zo kwaad mogelijk daglicht zet, over blijven.
Dit hele proces is ook wat we bedoelen met dat de winnaars de geschiedenis schrijven. Want die verhalen van de verliezers gaan snel de vuilnisbak in, zodra het conflict beslist is. Al was het maar omdat de verliezers dan meestal geen media meer hebben die hun verhalen en samenvattingen kunnen publiceren.
Zo werkt dat. En het werkt inderdaad, want veel mensen geloven "hun" kant van het verhaal klakkeloos.
[..] Was jij er bij? Ik ook niet. Ok, dan was het nog N=1, maar dat is beter dan derdehands verhalen. "Maar Frank, veel van die verhalen zijn verslaggeving van mensen die er wel bij waren!"
Publicaties zijn subjectief. Verhalen zijn meestal een onderbouwing van de conclusie. Van de ervaringen die je hebt gehad, pik je degene er uit die jouw mening het beste in beeld brengt. En ze worden ook niet allemaal gepubliceerd, of op een plaats waar veel mensen ze zien. Iemand gaat uit het aanbod van de verhalen een selectie maken die zijn of haar vooroordeel het beste weergeeft. En laten we niet vergeten, dat die verhalen vertaald moeten worden in het Engels om het voor westerlingen toegankelijk te maken. Dat alleen is al een grote schifting, want de Palestijnse verhalen zijn bedoeld voor een publiek dat voornamelijk Arabisch spreekt, terwijl de Isralische verhalen voor dat westen bedoeld zijn.
Dan krijg je de mensen die daar samenvattingen van gaan maken. Die gaan zich inlezen en selecteren dus vooral verhalen in de taal die ze kunnen begrijpen. En steeds vaker zijn dat dan eerder gemaakte samenvattingen. Je hebt dus als snel twee categorien van samenvattingen, die haaks op elkaar staan, beiden voor een andere doelgroep.
En dan komt marketing daar nog eens bovenop. Organisaties die de belangen van 1 van die partijen willen behartigen, gaan dat hele proces proberen te sturen, zodat alleen de verhalen en samenvattingen die hun kant afschildert als helden en de tegenpartij in een zo kwaad mogelijk daglicht zet, over blijven.
Dit hele proces is ook wat we bedoelen met dat de winnaars de geschiedenis schrijven. Want die verhalen van de verliezers gaan snel de vuilnisbak in, zodra het conflict beslist is. Al was het maar omdat de verliezers dan meestal geen media meer hebben die hun verhalen en samenvattingen kunnen publiceren.
Zo werkt dat. En het werkt inderdaad, want veel mensen geloven "hun" kant van het verhaal klakkeloos.
Wat ik waardeer is dat je buiten je eigen informatiebubbel bent getreden en actief zoekt naar meningen anders dan de jouwe.
Het zal natuurlijk niet onmiddellijk leiden tot een complete draai in je mening, maar het geeft hopelijk altijd stof tot nadenken.
Teveel users, ook in dit topic, staan niet open voor "de andere kant".
Zelfs kalend geworden van de stress. Wat moeten die mensen hebben meegemaakt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden. Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
[..] Wat ik waardeer is dat je buiten je eigen informatiebubbel bent getreden en actief zoekt naar meningen anders dan de jouwe.
Het zal natuurlijk niet onmiddellijk leiden tot een complete draai in je mening, maar het geeft hopelijk altijd stof tot nadenken.
Teveel users, ook in dit topic, staan niet open voor "de andere kant".
Dank je
Ja, bij twijfel alles van meerdere kanten bekijken en dan de feiten laten beslissen, zo ben ik wel. Dat wil niet zeggen dat ik helemaal objectief ben, natuurlijk. Ik heb zeker ook mijn voorkeuren. Maar ik ben zeker niet zwart-wit. Voor mij zijn alle mensen gelijk, maar gevormd door wat ze meegemaakt hebben. "Slechte" mensen zijn dat meestal omdat ze in een hoek worden geduwd en weinig keus hebben, of als ze geen feedback krijgen die hun gedrag in twijfel trekt.
Het uithongeren van je vijanden is een logisch en bovendien effectieve daad om je vijand eronder te krijgen. Voor rationele mensen zonder paard in deze race, geven dus zowel Israel als Hamas volstrekt gelijk daarin.
Spijtig voor de Gazanen (en in de toekomst de Palestijnen in het geheel) dat Israel de middelen heeft dit veel grootschaliger te doen. Maargoed, dat is de gok die je neemt
Op zondag 9 februari 2025 16:16 schreef theunderdog het volgende: Het uithongeren van je vijanden is een logisch en bovendien effectieve daad om je vijand eronder te krijgen. Voor rationele mensen zonder paard in deze race, geven dus zowel Israel als Hamas volstrekt gelijk daarin.
Spijtig voor de Gazanen (en in de toekomst de Palestijnen in het geheel) dat Israel de middelen heeft dit veel grootschaliger te doen. Maargoed, dat is de gok die je neemt
Wat een onzin.
Ja, het is effectief. Lijkt mij ook logisch. Maar wat Isral deed door een heel gebied volledig af te snijden van voedsel en water is gewoon een grote misdaad.
Humanitair en qua oorlogsrecht.
Dat Hamas (en Isral) de gevangen geen 5 sterren gerecht voor schotelen is natuurlijk logisch.
Ja, het is effectief. Lijkt mij ook logisch. Maar wat Isral deed door een heel gebied volledig af te snijden van voedsel en water is gewoon een grote misdaad.
Dat Hamas (en Isral) de gevangen geen 5 sterren gerecht voor schotelen is natuurlijk logisch.
Dat jij zo ongenformeerd bent is ook de schuld van Isral.
Het is geen misdaad. Anders had het Israel wel gestopt.
Op zondag 9 februari 2025 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende: Laten we alle landen buiten de EU pre-emptive nuken, dan hebben we daar ook nooit meer last van.
Dat is toch helemaal geen vergelijking
Het is toch niet zo dat Engeland hier jaarlijks lynchpartijen aanricht
Op zondag 9 februari 2025 23:31 schreef SymbolicFrank het volgende: Weet je wel niet wat Engeland in het verleden allemaal gedaan heeft? En die hebben ook atoombommen! Supergevaarlijk!!!
Er is een wezenlijk verschil tussen dingen waar je bevreesd voor bent, maar wat je niet zeker weet,
of lynchpartijen die de Palestijnen met alle macht willen voortzetten, wat ze ook gewoon zelf roepen.
Als wij binnen de TBS mensen hebben zitten die vertellen dat ze nog steeds mensen willen vermoorden, dan krijgen ze geen verlof en mogen ze niet naar buiten.
Zolang de Palestijenen nog steeds leven van hun bloeddorst om Joden af te slachten, kun je ze dus beter ergens op gepaste afstand laten wonen.
Zo absurd is dat toch niet? Of is het feit dat je ergens geboren bent belangrijker dan dat een volk voortdurend met lynchpartijen wordt bestookt?
[..] Er is een wezenlijk verschil tussen dingen waar je bevreesd voor bent, maar wat je niet zeker weet,
of lynchpartijen die de Palestijnen met alle macht willen voortzetten, wat ze ook gewoon zelf roepen.
Als wij binnen de TBS mensen hebben zitten die vertellen dat ze nog steeds mensen willen vermoorden, dan krijgen ze geen verlof en mogen ze niet naar buiten.
Zolang de Palestijenen nog steeds leven van hun bloeddorst om Joden af te slachten, kun je ze dus beter ergens op gepaste afstand laten wonen.
Zo absurd is dat toch niet? Of is het feit dat je ergens geboren bent belangrijker dan dat een volk voortdurend met lynchpartijen wordt bestookt?
Ik ben vooral bang, dat mensen zoals jij de macht krijgen om te doen wat ze willen.
Gossi wat een geklaag over gevangenen die in een regio zitten waar geen voedsel naar binnen mag komen. De Palestijnse gevangenen in een regio waar genoeg voedsel is, komen er slechter uit. Maar daar hoor je niemand over binnen Isral.
Op maandag 10 februari 2025 09:22 schreef Chadi het volgende: Gossi wat een geklaag over gevangenen die in een regio zitten waar geen voedsel naar binnen mag komen. De Palestijnse gevangenen in een regio waar genoeg voedsel is, komen er slechter uit. Maar daar hoor je niemand over binnen Isral.
Wat vind jij van het feit dat de meeste Palestijnen er goed doorvoed uitzien?
Want wat betreffende de eeuwige lynchpartijen door Isral? En de eeuwige poging van Isral om de Palestijnen uit te roeien?
Als ze dat zouden willen, dan waren er al lang geen palestijnen meer..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Dat de palestijnen het lef hebben om als goyem een uitverkorene aan dezelfde standaarden te houden als waar zij onder gebukt gaan.
Er is genoeg voedsel in israel en toch komen Palestijnen die gegijzeld zijn er over het algemeen veel slechter uit. Neem ibrahim al shawish. Dat is toch horror.
[..] Het komt je narratief niet goed uit. Dan met het wel een fabeltje zijn.
Nee, dat is een feit en daarover kun je niet discussiren. Dus nogmaals de vraag: wat vind je daarvan?
Dat is geen feit. Wat uit jouw hoge hoed komt om je narratieve leven in te blazen is nooit feit geweest. Allemaal fictie. Maar mocht je het een feit noemen dan moet je eens bij de WHO en HRW, Oxfam gaan werken om hun onderzoeken te doen.
[..] Dat is geen feit. Wat uit jouw hoge hoed komt om je narratieve leven in te blazen is nooit feit geweest. Allemaal fictie. Maar mocht je het een feit noemen dan moet je eens bij de WHO en HRW, Oxfam gaan werken om hun onderzoeken te doen.
Alsof dat ideologievrije organisaties zijn wanneer het op Isral aankomt.
[..] Slachtoffer rol zodra voor Isral dezelfde standaarden gelden. Grow up!
Nee, een feitelijke constatering. Mensen die daar werken komen van studies waar links progressieve ideologie en de laatste jaren meer woke ideologie de norm is.
Als het op Isral aankomt, zijn er maar weinig mensen / organisaties te vertrouwen.
[..] Dat is geen feit. Wat uit jouw hoge hoed komt om je narratieve leven in te blazen is nooit feit geweest. Allemaal fictie. Maar mocht je het een feit noemen dan moet je eens bij de WHO en HRW, Oxfam gaan werken om hun onderzoeken te doen.
Ik snap het, dit is moeilijk te accepteren... maar het is gewoon zo. Er was meer dan genoeg voedsel in Gaza maar uiteraard ging alles eerst naar Hamas en hun geallieerde stammen, de rest mocht verrekken voor het narratief dat jij zo graag en gretig wil geloven.
Maar ja, dit is natuurlijk geen leugen:
twitter
Derde keer dat ik het vraag: wat vind je hier nou van? Niet echt beelden van hongerende mensen toch?
Op maandag 10 februari 2025 09:50 schreef Chadi het volgende: Dat de palestijnen het lef hebben om als goyem een uitverkorene aan dezelfde standaarden te houden als waar zij onder gebukt gaan.
Er is genoeg voedsel in israel en toch komen Palestijnen die gegijzeld zijn er over het algemeen veel slechter uit. Neem ibrahim al shawish. Dat is toch horror.
Hmm.
Goyem?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio