Zolang we de enorme hoeveelheid plastic die we gebruiken niet terugbrengen, zal het wel niet beter worden.quote:Microplastics weten door te dringen tot in de hersenen, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Het is onbekend hoe schadelijk dat is. Volgens wetenschappers is er vooral behoefte aan meer onderzoek naar de gezondheidsgevolgen.
Het onderzoek van de University of New Mexico is maandag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
De onderzoekers vonden 5 milligram microplastic per gram hersenweefsel. Dat betekent dat een mensenbrein mogelijk enkele grammen microplastic kan bevatten. "Ongeveer evenveel als een plastic lepel", vertelt een betrokken wetenschapper aan de Volkskrant.
De onderzochte hersenen waren van mensen die tussen 2016 en 2024 zijn overleden. Bij de mensen die vorig jaar zijn overleden, is tot 50 procent meer microplastics gevonden dan bij de andere doden.
Er zijn ook microplastics aangetroffen in andere lichaamsdelen, zoals de nieren. Maar dat waren er een stuk minder dan in het brein. Het gaat in de meeste gevallen om de stof polyethyleen. Dat zit in verpakkingsmateriaal, zoals plastic flesjes.
De wetenschappers brengen hun resultaten wel met enige voorzichtigheid. Zo merken ze op dat er slechts één monster van elk orgaan werd geanalyseerd. Dat betekent dat de verschillen binnen een orgaan onbekend blijven. Bovendien zouden sommige verschillen in de hersenmonsters te maken kunnen hebben met de verschillende plekken waar de onderzochte mensen vandaan kwamen.
De onderzoekers stellen dat de resultaten laten zien dat er meer onderzoek nodig is naar "de mogelijke gevolgen van kunststoffen voor de gezondheid in menselijke weefsels, met name in de hersenen".
Nieren en lever werken plastic weg
Microplastics zijn kleine stukjes plastic die tot een halve millimeter groot kunnen zijn. Ze ontstaan als plastic breekt en komen ons lichaam binnen via eten, drinken en de lucht. De meeste microplastics komen de wereld in door slijtende autobanden. Plastic wordt in de natuur amper afgebroken.
De wetenschappers onderzochten ook de hersenen van twaalf overledenen die dementerend waren. Bij hen troffen ze drie tot vijf keer zo veel microplastics aan.
Volgens de onderzoekers is er niet per se een oorzakelijk verband tussen dementie en de hoeveelheid microplastics. Een mogelijke verklaring is dat stoffen van buiten het lichaam gemakkelijker binnendringen bij dementerende mensen, zegt een neurotoxicoloog tegen de Volkskrant.
Verder zagen de onderzoekers dat de lever en nieren plastic het lichaam uit kunnen werken. Het is onbekend of de hersenen dit ook kunnen. Er waren geen opvallende verschillen in de hoeveelheid plastics per leeftijd, geslacht, doodsoorzaak of etniciteit. https://www.nu.nl/wetensc(...)jk-dat-is.html#nujij
Wel logisch ook eigenlijk, maar nooit echt gedacht.quote:De meeste microplastics komen de wereld in door slijtende autobanden
De echte oudjes hebben nog meegemaakt dat er één auto in de straat stond, dat je met je netje naar de groenteboer ging en dat de melkboer je kan met melk vulde.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:02 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Wel logisch ook eigenlijk, maar nooit echt gedacht.
Ben wel benieuwd hoeveel impact dit nou echt heeft al die microplastics in het menselijk lichaam. De oudere generatie heeft er ook mee te maken gehad in hun jongere jaren, maar niet zo extreem als wij nu hebben natuurlijk.
Dat is echt wat je het meeste zorgen baart als je dit leest?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:08 schreef AchJa het volgende:
Eerste aanzet tot verdienmodelletje nummer 6874139...
Het kapitalisme heeft gezorgd voor allerlei "vernieuwingen" waar de negatieve gevolgen niet goed van bekend zijn. We maken en bedenken steeds complexere dingen waardoor we onzelf met steeds complexere problemen opzadelen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:08 schreef AchJa het volgende:
En wat is de oorzaak? Steeds meer plastic "kleding". Het is lastig nog kleding zonder plastic te vinden.quote:
''Blijf van me goedkope plastic af!''quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is echt wat je het meeste zorgen baart als je dit leest?
Maar daar lig je onder, die eet je niet op?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:55 schreef havanagila het volgende:
Fleece dekentjes zijn ook gewoon gemaakt van microplastic.
Ooit van ademen gehoord?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:11 schreef XDo het volgende:
[..]
Maar daar lig je onder, die eet je niet op?
Wegkijken lost alles op.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:14 schreef Seeburg54 het volgende:
Nog meer slecht nieuws. Dagelijks krijgen we dit soort ellende te horen. We gaan straks eerder dood van alle stress die dit soort berichten teweeg brengt.
Een deken inademen? Nee.quote:
Dit lossen wij klootjesvolk niet op.quote:
Slokdarm van teflon.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:15 schreef xpompompomx het volgende:
Net nog een flinke hap microplastics doorgespoeld met een grote slok pfas. Mij pakken ze niet!
We kunnen alleen niet meer zonder.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoe veel signalen wil je hebben dat plastic geen toekomst meer heeft, niet in deze vorm/gebruik.
Betekent dat niet dat we uit moeten kijken met die microplastics? Juist omdat ze niet afgebroken worden?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:38 schreef Digi2 het volgende:
Ik ben er vrij zeker van dat de schade aan de microplastics meevalt en we ons geen zorgen hoeven maken. Over het algemeen zijn moleculen van biologische aard zoals die in de hersenen voorkomen minder stabiel en worden sneller afgebroken dan de microplastics.
In veel gevallen niet, dat klopt. Maar in een aantal gevallen wel en elk beetje helptquote:
Da's precies hetzelfde riedeltje als asbest.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Betekent dat niet dat we uit moeten kijken met die microplastics? Juist omdat ze niet afgebroken worden?
Asbest is een product in zijn natuurlijke vorm evenals mica. Plastics kunnen Alleen bestaan door de mensen die ze produceren.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
In veel gevallen niet, dat klopt. Maar in een aantal gevallen wel en elk beetje helpt
[..]
Da's precies hetzelfde riedeltje als asbest.
Dat weet ik, ik doel op het niet kunnen afbreken er van.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Asbest is een product in zijn natuurlijke vorm evenals mica. Plastics kunnen Alleen bestaan door de mensen die ze produceren.
Ik vind dit behoorlijk zorgwekkend.quote:De wetenschappers onderzochten ook de hersenen van twaalf overledenen die dementerend waren. Bij hen troffen ze drie tot vijf keer zo veel microplastics aan.
En dit klinkt voor mij niet als de meest logische verklaring.quote:Volgens de onderzoekers is er niet per se een oorzakelijk verband tussen dementie en de hoeveelheid microplastics. Een mogelijke verklaring is dat stoffen van buiten het lichaam gemakkelijker binnendringen bij dementerende mensen, zegt een neurotoxicoloog tegen de Volkskrant.
Sowieso ging het er in de jaren 50 tot jaren 80 ontzettend veel smeriger aan toe dan nu qua fijnstof en milieuvervuiling. Toen ik peuter was, was elke auto zo'n stinkende bak zonder veel filtering, maar dat was je gewend. En we speelden op speeltoestellen van geïmpregneerd hout. Dat zal wellicht ook wel invloed hebben jaren later. Wie weet wat we nog meer ontdekken aan smerig spul van de afgelopen decennia. Blijkbaar is onze voeding en gezondheidszorg toch nog dusdanig toegenomen dat het meer dan compenseert gezien we steeds ouder worden.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:02 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd hoeveel impact dit nou echt heeft al die microplastics in het menselijk lichaam. De oudere generatie heeft er ook mee te maken gehad in hun jongere jaren, maar niet zo extreem als wij nu hebben natuurlijk.
Je bent werkelijk nòg simpeler dan die sm uit m'n diensttijd.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:08 schreef AchJa het volgende:
Denk dat het weinig uitmaakt. De hele wereld is inmiddels doordrenkt van microplastic. Gaat dan om vezels van een paar moleculen lang.quote:Op woensdag 5 februari 2025 07:03 schreef Eightyone het volgende:
Ik drink regelmatig uit plastic flesjes, en heb standaard een lap fleece op m'n bed liggen.
Het geeft te denken (ook wat betreft eigen medisch dossier).
Ach ja, die fleece lap kwam pas op bed toen de 'grote K' er al was (open liggende ellebogen door medicatie, er was iets zachts nodig). Dat wel.quote:Op woensdag 5 februari 2025 07:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Denk dat het weinig uitmaakt. De hele wereld is inmiddels doordrenkt van microplastic. Gaat dan om vezels van een paar moleculen lang.
Als je groente eet zit daar al wat microplastic in. Stukjes die opgenomen zijn door de plant zelf uit de grond.
Hoe schadelijk het is... tsja.
Het is niet zoals asbest denk ik. Asbest is echt een speciaal geval door de hele lange ketens van moleculen. Het is als het ware een soort prikkeldraad op nano-schaal.
Hoezo logisch? Die zijn toch van rubber?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:02 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Degradatie van plastic kost tijd. Maar dan nog is het bijzonder ja.quote:Op woensdag 5 februari 2025 04:19 schreef Kriegel het volgende:
Wat ik maar niet begrijp is waar die plotselinge toename van microplastics in lichamen vandaan komt. Ik zag die berichtgeving recentelijk al vaker voorbijkomen. We gebruiken dat spul al zeker 60 jaar in zo'n beetje alles, wat maakt de laatste paar jaar nou zo bijzonder?
quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:43 schreef Hexagon het volgende:
Dat is echt wat je het meeste zorgen baart als je dit leest?
quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:49 schreef luxerobots het volgende:
''Blijf van me goedkope plastic af!''
Dat jullie bibberend in een hoekje gaan zitten en denken dat het om een soort arsenicum gaat is verder niet mijn probleem.quote:Op woensdag 5 februari 2025 07:15 schreef kibo het volgende:
Je bent werkelijk nòg simpeler dan die sm uit m'n diensttijd.
Vertel: wat maakt je "vrij zeker¨?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:38 schreef Digi2 het volgende:
Ik ben er vrij zeker van dat de schade aan de microplastics meevalt en we ons geen zorgen hoeven maken.
Dat is toch precies het probleem? Dat plastic niet afgebroken wordt, maar alleen maar uitelkaar valt in steeds kleinere stukjes plastic?quote:Over het algemeen zijn moleculen van biologische aard zoals die in de hersenen voorkomen minder stabiel en worden sneller afgebroken dan de microplastics.
De toename van het gebruik van plastic is exponentieel toegenomen en het duurt even voordat plastic in microplastics is uiteen gevalen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 04:19 schreef Kriegel het volgende:
Wat ik maar niet begrijp is waar die plotselinge toename van microplastics in lichamen vandaan komt. Ik zag die berichtgeving recentelijk al vaker voorbijkomen. We gebruiken dat spul al zeker 60 jaar in zo'n beetje alles, wat maakt de laatste paar jaar nou zo bijzonder?
Er zijn 3 soorten plastics:quote:Op woensdag 5 februari 2025 07:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoezo logisch? Die zijn toch van rubber?
NIet bibberend in een hoekje. Maar je kan toch bedenken dat vreemde chemische stoffen in je hersenen mogelijk schadelijk is voor je gezondheid en levenskwaliteit. En dat maakt het ook zeker jouw probleem aangezien het ook over jouw gezondheid gaat.quote:Op woensdag 5 februari 2025 07:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dat jullie bibberend in een hoekje gaan zitten en denken dat het om een soort arsenicum gaat is verder niet mijn probleem.
Want wat weet jij dat de onderzoekers niet weten? Ben jij expert? We weten het gewoon (nog) niet.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:38 schreef Digi2 het volgende:
Ik ben er vrij zeker van dat de schade aan de microplastics meevalt en we ons geen zorgen hoeven maken. Over het algemeen zijn moleculen van biologische aard zoals die in de hersenen voorkomen minder stabiel en worden sneller afgebroken dan de microplastics.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |