https://nos.nl/artikel/25(...)nada-mexico-en-chinaquote:Trump legt importheffingen op aan Canada, Mexico en China
De Amerikaanse president Trump heeft zaterdag importheffingen aangekondigd voor Canada, Mexico en China. Het gaat om heffingen van 25 procent voor producten uit Canada en Mexico. Voor olie en gas uit Canada geldt een heffing van 10 procent.
Op producten uit China komt een heffing van 10 procent, boven op de tarieven die al voor producten uit dat land bestonden. Volgens het Witte Huis gaan de importheffingen komende dinsdag in. Hiermee vervult Trump een van zijn verkiezingsbeloften. Verwacht wordt dat alle drie de landen met tegenmaatregelen komen.
Met de heffingen wil Trump dat het leven van de gewone Amerikanen goedkoper wordt. De president spreekt daarnaast van een noodtoestand die verband houdt met instroom van fentanyl, andere drugs en vreemdelingen in de Verenigde Staten. Trump wil de drie landen dwingen om de productie en de verspreiding van fentanyl te stoppen. Ook wil hij Canada en Mexico onder druk zetten om de illegale migratie naar de VS aan te pakken.
"Al deze zaken hebben ingrijpende gevolgen voor onze natie, brengen levens in gevaar en leggen een zware druk op de gezondheidszorg, openbare diensten en gemeenschappen", schrijft Trump in een verklaring. Daarin staat ook dat de tarieven van kracht blijven "totdat de crisis verlicht is". Er worden geen details gegeven over wat de drie landen moeten doen om weer van de importheffingen af te komen.
Volgens Trump hebben Canada en Mexico een belangrijke rol gespeeld in de problemen die de VS heeft met bendeleden, smokkelaars en allerlei soorten illegale drugs die het land binnenkomen. "Onder meer door niet voldoende aandacht en middelen in te zetten en niet op een zinvolle manier samen te werken met de instanties in de Verenigde Staten", staat in de verklaring.
Verwachte inflatie
Volgens experts kunnen de importtarieven ertoe leiden dat de Amerikaanse economie minder hard zal groeien en dat het leven in de VS juist duurder wordt, onder meer door verwachte inflatie. Ook zouden Canada en Mexico in een recessie kunnen komen. Op sociale media zei Trump dat de maatregel noodzakelijk is "om Amerikanen te beschermen."
Door de heffingen ontstaat er een economisch conflict met de twee grootste handelspartners van de VS: Mexico en Canada. De Canadese premier Justin Trudeau heeft Canadezen verteld dat er moeilijke tijden voor hen kunnen aanbreken, maar dat Ottawa klaar is om te reageren met vergeldingsheffingen. De Mexicaanse president zei zaterdag rustig te blijven. "Ik weet dat de Mexicaanse economie zeer krachtig en zeer sterk is."
India, China, de EU en overige BRICS-landen gezamenlijk en gecoördineerd tegen Uncle Sam. Eens kijken wie er "First" wordt.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:10 schreef Glazenmaker het volgende:
Over 4 jaar zijn we allemaal een stukje armer en is de macht van de VS enorm gereduceerd. Het zal de eeuw van India worden.
Onduidelijk is nog hoe dat de prijs van eieren goedkoper gaat maken.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:23 schreef Bassie48 het volgende:
Dat wordt dus niet America First but America alone and isolated from the rest
En die autofabrieken die nu nog in Mexico staan, zijn pas jaren later operationeel in de VS. En waar halen ze tienduizenden geschoolde arbeiders vandaan? Als ze er komen dan is Trump al lang dood en begraven.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Onduidelijk is nog hoe dat de prijs van eieren goedkoper gaat maken.
Canada en Mexico voelen zich erin geluisd door Trump, omdat Trump zelf het amerikaanse handelspact met hen heeft afgesloten. Totaal onbetrouwbaar dus, deze schade zal niet snel herstellen. Mijn vermoeden is dat de VS zichzelf nu langdurig buiten spel zet.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:23 schreef Bassie48 het volgende:
Dat wordt dus niet America First but America alone and isolated from the rest
Ik ben voor een verplicht republikeinse partij logotje op producten als Amerikanen bij de productie betrokken waren. Kunnen mensen een geïnformeerde keuze maken. En een hernieuwde focus op Europese culturele producten zoals thepiratebay.org.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:22 schreef Digi2 het volgende:
In April zullen de importheffingen voor de EU volgen. Men is zich daar al op aan het voorbereiden.
De deglobalisering gaat in een hogere versnelling.
Wat we gaan zien denk ik is dat bedrijven niet vandaag of morgen om kunnen schakelen, maar langzaam over meerdere jaren hun activiteiten en tech proberen los te koppelen van de VS zoals ook al een tijdje met China gaande is.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Canada en Mexico voelen zich erin geluisd door Trump omdat Trump zelf het amerikaanse handelspact met hen heeft afgesloten. Totaal onbetrouwbaar dus, deze schade zal niet snel herstellen. Mijn vermoeden is dat de VS zichzelf nu langdurig buiten spel zet.
De vraag is nog wel of het echt deglobalisering wordt of vooral ontkoppeling van de VS.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:22 schreef Digi2 het volgende:
In April zullen de importheffingen voor de EU volgen. Men is zich daar al op aan het voorbereiden.
Zeker. De EU, Canada en Mexico zullen min of meer uit lijfsbehoud zich gezamenlijk(?) moeten gaan richten op de BRICS, inclusief China.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Canada en Mexico voelen zich erin geluisd door Trump omdat Trump zelf het amerikaanse handelspact met hen heeft afgesloten. Totaal onbetrouwbaar dus, deze schade zal niet snel herstellen. Mijn vermoeden is dat de VS zichzelf nu langdurig buiten spel zet.
Vanuit China is men zich vooral gaan richten op ander aziatische lage lonen landen zoals; Vietnam, India, Philipijnen en Indonesie.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat we gaan zien denk ik is dat bedrijven niet vandaag of morgen om kunnen schakelen, maar langzaam over meerdere jaren hun activiteiten en tech proberen los te koppelen van de VS zoals ook al een tijdje met China gaande is.
Bizar hoe snel dat gaat. Een kleine 2 jaar geleden was ik hier nog blij aan het posten toen de VS ons had gedwongen ASML leveranties aan China te blokkeren. China is nog steeds een grote vijand van iedereens vrijheid op deze wereld, maar dreigt tenminste nog niet om Europese landen binnen te vallen. Ik volg aardig wat Amerikaanse podcasts en vind het echt bizar hoe het in 3 maanden tijd opeens grappig is geworden voor die lui om te fantaseren over het binnenvallen van landen die al 80 jaar bondgenoten zijn. En ik denk niet dat het merendeel van die lui het meent, totdat ze het wel menen.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:32 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Zeker. De EU, Canada en Mexico zullen min of meer uit lijfsbehoud zich gezamenlijk(?) moeten gaan richten op de BRICS, inclusief China.
Dat open riool waar miljoenen slimme mensen vertrekken?quote:Op zondag 2 februari 2025 15:10 schreef Glazenmaker het volgende:
Over 4 jaar zijn we allemaal een stukje armer en is de macht van de VS enorm gereduceerd. Het zal de eeuw van India worden.
1,4 mld. inwoners is niet te verwaarlozen.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat open riool waar alle slimme mensen vertrekken?
Ben je wel eens in India geweest?
Dat is niet te verwaarlozen maar het land loopt nog mijlenver achter op China dat 30/40 jaar enorm is gesteund door het Westen. India gaat die steun niet krijgen en heeft de wereld ook niet echt een niche te bieden, als je de vele scamkantoortjes niet meetelt. Ja, ingenieurs voor ons. Maar wat voor producten biedt het? Kleding komt uit Bangladesh, chips uit Taiwan, wapens uit Amerika, grondstoffen uit het MO, auto's en meuk uit China, Amerika en Europa.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
1,4 mld. inwoners is niet te verwaarlozen.
Klopt allemaal, het land is ook erg protectionistisch maar toch zal de EU met India moeten samenwerken. Belangrijker is een front van de EU en China tegen de VS. Maar bij internationale machtspolitiek en samenwerking tussen staten is altijd de vraag: "in hoeverre kan je de ander vertrouwen?"quote:Op zondag 2 februari 2025 16:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is niet te verwaarlozen maar het land loopt nog mijlenver achter op China dat 30/40 jaar enorm is gesteund door het Westen. India gaat die steun niet krijgen en heeft de wereld ook niet echt een niche te bieden, als je de vele scamkantoortjes niet meetelt. Ja, ingenieurs voor ons. Maar wat voor producten biedt het? Kleding komt uit Bangladesh, chips uit Taiwan, wapens uit Amerika, grondstoffen uit het MO, auto's en meuk uit China, Amerika en Europa.
In tegenstelling tot China kampt het ook met eenheidsproblemen: duizend verschillende talen, moslims vs Hindoes, Kashmir, Noord en Zuid.
Er is geen enkele hogesnelheidslijn ook in het land, de treinen zijn nog van de Brittishers en we weten allemaal hoe de beelden eruit zien van een trein in India.
Dat heeft hij nooit gezegd want hij is slimmer dan jij denkt.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:15 schreef Hexagon het volgende:
Amerikanen "Wij stemmen op Trump want alle producten zijn duur!"
Trump "Bedankt voor de stemmen. Maar nu maak ik alles nog duurder haha!"
Ik denk niet dat de BRICS een afhankelijkheid van de VS Dollar willen inruilen tegen de voormalige kolonisators met hun euro.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:41 schreef Bassie48 het volgende:
India, China, de overige BRICS, Afrika en de EU die de euro als gemeenschappelijke munt gaan invoeren. Ben benieuwd of de dollar dan nog stand houdt. En natuurlijk alle tech-platforms, tesla's en andere Amerikaanse rotzooi bannen. Alleen Netflix mag blijven want daar kijk ik graag naar.
Maar ja, wat doen we dan met Rusland en in hoeverre kunnen we Chinezen (lees: de CCP) vertrouwen?
Grote delen van China zijn ook nog niet eens China 1990 qua ontwikkeling. De VS is zichzelf aan het opvreten en zowel China als Europa zijn een stel bejaarden. De eeuw van India gaat hem worden.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat open riool waar miljoenen slimme mensen vertrekken?
Ben je wel eens in India geweest? Grote delen zijn nog niet eens China 1990 qua ontwikkeling. Om nog maar te zwijgen over de enorme corruptie aan de grenzen tussen staten en de groeiende spanningen tussen Hindoes en moslims.
Lees de rest van mijn post, de edit. Hoeveel HSL heeft India? 0.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Grote delen van China zijn ook nog niet eens China 1990 qua ontwikkeling. De VS is zichzelf aan het opvreten en zowel China als Europa zijn een stel bejaarden. De eeuw van India gaat hem worden.
Dit dus, het ergste is nog dat hij daadwerkelijk denkt dat je krachtig over komt door je onbetrouwbaar op te stellen.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Canada en Mexico voelen zich erin geluisd door Trump, omdat Trump zelf het amerikaanse handelspact met hen heeft afgesloten. Totaal onbetrouwbaar dus, deze schade zal niet snel herstellen. Mijn vermoeden is dat de VS zichzelf nu langdurig buiten spel zet.
Degenen die 'First' worden zijn de mensen die genoeg geld hebben. Als de boel gedestabiliseerd is, de inflatie overal torenhoog is en de meeste mensen hun huis, goud, aandelen, etc. moeten verkopen, dan kunnen diegenen met genoeg geld alles lekker goedkoop opkopen. Uiteindelijk, na jaren ploeteren, komt de ecnonomie er weer bovenop, soort van, en dan kan het volgende rondje graaien beginnen.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:24 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
India, China, de EU en overige BRICS-landen gezamenlijk en gecoördineerd tegen Uncle Sam. Eens kijken wie er "First" wordt.
ja mensen die denken dat india wat gaat wordenquote:Op zondag 2 februari 2025 16:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Lees de rest van mijn post, de edit. Hoeveel HSL heeft India? 0.
Hoeveel talen heeft India? Er is geeneens een eenheidstaal nog en een reële kans op afsplitsing Noord en Zuid.
India heeft de snelst groeiende moslimpopulatie ter wereld en groeiende spanningen tussen hindoes en moslims.
India heeft Kashmir.
India heeft ruzie met al haar buren.
India heeft gigantische corruptieissues en lekkend geld vooral tussen de grenzen van de staten onderling.
India kampt nu al met gigantische watertekorten, vervuiling van waterbronnen en krijgt geheel onleefbare gebieden door te hoge temperaturen in de toekomst.
India heeft geen eigen grondstoffen, produceert weinig wapens van grote kwaliteit en een marine die niet in staat is tot serieuze machtsprojectie verder dan de Indische oceaan.
Zero chance. Echt zero chance.
Eindelijk iemand die het echte probleem benoemd. Amerikanen dreigen met oorlog en Europeanen reageren daarop door minder positief over onze voormalige bondgenoot te denken. Dat dit kan in Europaquote:Op zondag 2 februari 2025 16:31 schreef gwn_een_user het volgende:
mwah, ik verwelkom dit juist. dit zou europa moeten dwingen om meer haar zaakjes voor mekaar te krijgen. oorlog is goed voor verandering, of het nu wordt gevochten met bijlen, met geweren, met raketten, of met tarieven.
minder importeren is ook goed voor het milieu
ik ben eigenlijk blij dat trump president is geworden, misschien dat europa nu eens echt wakker wordt. aan de andere kant ben ik niet blij met het toenemende anti-amerikaanse sentiment onder europeanen
Hopelijk is een tegenzet het op zwart zetten van Facebook/Instagram/WhatsApp en X. Laten de oligarchen het maar voelenquote:Op zondag 2 februari 2025 15:22 schreef Digi2 het volgende:
De Telegraaf als rijkste techbedrijf van Europa met Hyves.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:37 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hopelijk is een tegenzet het op zwart zetten van Facebook/Instagram/WhatsApp en X. Laten de oligarchen het maar voelen
China gaat het hem gewoon worden inderdaad. Indiaquote:Op zondag 2 februari 2025 16:34 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja mensen die denken dat india wat gaat wordenveel slimme mensen daar ja maar die vertrekken juist. dat land is zo door en door corrupt, helemaal niet vergelijkbaar met china. rusland heeft ook veel slimme mensen (had?) maar waarom is dat geen china geworden?
china heeft ook veel problemen maar ontwikkelt zich gwn prima. BRICS lol. brazilië, india, rusland, zuid-afrika zijn echt niet vergelijkbaar met china
ik geef toe het is voor mij moeilijk uit te drukken wat ik denk, maar mijn punt is ondanks trump heb ik in veel opzichten nog steeds respect voor amerikaquote:Op zondag 2 februari 2025 16:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die het echte probleem benoemd. Amerikanen dreigen met oorlog en Europeanen reageren daarop door minder positief over onze voormalige bondgenoot te denken. Dat dit kan in Europa![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De euro zal desintegreren omdat het is verworden tot een middel voor een transferunie, waarbij duizenden miljarden(target salden) van noord naar zuid-europa gepompt worden. Deze schulden worden nooit vereffend zoals in de VS gebruikelijk. Vandaar ook de grote verschillen in renteniveaus per staat in de VS itt de EU.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de BRICS een afhankelijkheid van de VS Dollar willen inruilen tegen de voormalige kolonisators met hun euro.
Sinds Trump ook de popular vote gewonnen heeft is mijn respect voor Amerikanen een stuk minder geworden. De eerste keer was er nog het excuus van “laten we eens kijken wat dit brengt”. sindsdien zijn we twee impeachments, ongefundeerde beschuldigingen van verkiezingsfraude, een poging tot staatsgreep, een veroordeling, ingeperkte rechten voor vrouwen, afbraak van medische zorg, hulp en klimaat, het normaliseren van dictators als Kim en een hele berg aan andere shit verder. En dan nog op deze idioot stemmen?quote:Op zondag 2 februari 2025 16:39 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik geef toe het is voor mij moeilijk uit te drukken wat ik denk, maar mijn punt is ondanks trump heb ik in veel opzichten nog steeds respect voor amerika
Wij kopen zelfs alcoholdoekjes gemaakt in de VS. Fucking alcoholdoekjes, hoe achterlijk wil je het hebben?quote:Op zondag 2 februari 2025 16:46 schreef Jojoke het volgende:
[ afbeelding ]
Het meeste kunnen we wel zelf maken of bij andere bevriende landen kopen. Canada zit met hetzelfde probleem, dus misschien kunnen we daar meer grondstoffen kopen.
En voor iedereen die denkt "ach, dit waait met vier jaar ook weer voorbij" zal het ook thuiskomen van een koude kermis zijn.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus, het ergste is nog dat hij daadwerkelijk denkt dat je krachtig over komt door je onbetrouwbaar op te stellen.
De VS kan ook zo machtig zijn omdat het goede relaties met de buren heeft.
Wat iedereen met een beetje verstand natuurlijk allang wist. Het enige wat dat land wil is alle macht naar zich toe trekken. Of dat nu militair, financieel, politiek of sociaal-maatschappelijk is. Als je ze niets te bieden hebt ben je niets waard, maar in Europa geloven ze nog steeds heilig in het Amerikaanse altruïsme.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
En voor iedereen die denkt "ach, dit waait met vier jaar ook weer voorbij" zal het ook thuiskomen van een koude kermis zijn.
De VS toont zich hiermee namelijk een bijzonder onbetrouwbaar handelspartner, een agressieve bully zelfs. En misschien nog wel belangrijker: voor de langere termijn een land wat slechts één verkiezing verwijderd is van een nieuw onvoorspelbaar circus. Want de macht van MAGA op de GOP is absoluut.
Dus stél dat er een DEM in het Witte Huis zit over 5 jaar, waarom zou je als Canada zijnde moeite gaan steken in een complexe handelsovereenkomst, wetende dat het een paar jaar later wederom met voeten getreden kan worden.
Dan kan het ineens interessant worden om naar het zuiden (Mexico) of het oosten (Europa) te gaan kijken.
Dit zijn alleen maar fysieke goederen, (financiële) diensten en licenties staan er niet bij, en daarvan leveren Amerikaanse firma's heel veel aan Europa.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:46 schreef Jojoke het volgende:
[ afbeelding ]
Het meeste kunnen we wel zelf maken of bij andere bevriende landen kopen. Canada zit met hetzelfde probleem, dus misschien kunnen we daar meer grondstoffen kopen.
Als dit zo door blijft gaan wordt het interessant wat dit voor de Amerikaanse wapenindustrie gaat betekenen. Die rekenen er nu nog op dat de verhoging van de defensie buffetten die er aan zitten te komen grotendeels bij hen besteed zullen worden. Als dat tegen valt, wegens een onbetrouwbare Amerikaanse overheid, kan Trump wel eens een probleem gaan krijgen.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Canada en Mexico voelen zich erin geluisd door Trump, omdat Trump zelf het amerikaanse handelspact met hen heeft afgesloten. Totaal onbetrouwbaar dus, deze schade zal niet snel herstellen. Mijn vermoeden is dat de VS zichzelf nu langdurig buiten spel zet.
Project 2025 doet wat uitspraken over belastingwetgeving die zoals te verwachten is vooral voor de rijkeren gunstig uitpakken. Gecombineerd met tarieven op import wordt dat opeens een nog veel extremer plaatje.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb te doen met de ''gewone'' Amerikaan maar wat hoop ik dat al die maga kneuzen het deksel op hun neus krijgen zeg.
Dit is wel een serieus dingetje. De huidige coalitie in Nederland is voor zover me bekend ook voornemens door te gaan met aanschaf van Amerikaans wapentuig. Het lijkt me goed dat toch eens te heroverwegen met zo'n onbetrouwbare partner.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:42 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Als dit zo door blijft gaan wordt het interessant wat dit voor de Amerikaanse wapenindustrie gaat betekenen. Die rekenen er nu nog op dat de verhoging van de defensie buffetten die er aan zitten te komen grotendeels bij hen besteed zullen worden. Als dat tegen valt, wegens een onbetrouwbare Amerikaanse overheid, kan Trump wel eens een probleem gaan krijgen.
Voor Nederland zit er zometeen een compleet nieuw wapen pakket aan te komen voor de opvolgers van de LCF fregatten, dat zijn nu nog Amerikaanse raketten. Waarom zouden we opnieuw voor Amerikaans kiezen als we twijfels hebben bij de betrouwbaarheid. Dat is een keuze voor de komende dertig jaar die we daar gaan maken.
Canada heeft besloten de F-35 aan te schaffen. Met types als Musk aan de knoppen en besluiten exportlicenties op te schorten, is het de vraag of dat nou de meest verstandige keuze was. Laat staan alle keuzes die er nog aan gaan komen in Europa. Trump zet tientallen miljarden aan orders voor de Amerikaanse wapenindustrie op het spel nu, dat kan zich heel goed tegen hem gaan keren. Die bedrijven hebben veel macht.
Inderdaad. De BRICS bedenken zelf een alternatief. Dat is het plan.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de BRICS een afhankelijkheid van de VS Dollar willen inruilen tegen de voormalige kolonisators met hun euro.
Onmiddellijk annuleren is de enige juiste koers. Niet alleen vanwege deze handelsoorlog, maar hoe betrouwbaar zijn wapens gebaseerd op software nog wanneer die software door een vijand gemaakt is?quote:Op zondag 2 februari 2025 17:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dit is wel een serieus dingetje. De huidige coalitie in Nederland is voor zover me bekend ook voornemens door te gaan met aanschaf van Amerikaans wapentuig. Het lijkt me goed dat toch eens te heroverwegen met zo'n onbetrouwbare partner.
Vreemd dat je dat verdraaide kastenstelsel niet eens noemt.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Lees de rest van mijn post, de edit. Hoeveel HSL heeft India? 0.
Hoeveel talen heeft India? Er is geeneens een eenheidstaal nog en een reële kans op afsplitsing Noord en Zuid.
India heeft de snelst groeiende moslimpopulatie ter wereld en groeiende spanningen tussen hindoes en moslims.
India heeft Kashmir.
India heeft ruzie met al haar buren.
India heeft gigantische corruptieissues en lekkend geld vooral tussen de grenzen van de staten onderling.
India kampt nu al met gigantische watertekorten, vervuiling van waterbronnen en krijgt geheel onleefbare gebieden door te hoge temperaturen in de toekomst.
India heeft geen eigen grondstoffen, produceert weinig wapens van grote kwaliteit en een marine die niet in staat is tot serieuze machtsprojectie verder dan de Indische oceaan.
Zero chance. Echt zero chance.
Je kunt best wat aan handelspositie doen en nog bondgenoot zijn, its just Business.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:54 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Onmiddellijk annuleren is de enige juiste koers. Niet alleen vanwege deze handelsoorlog, maar hoe betrouwbaar zijn wapens gebaseerd op software nog wanneer die software door een vijand gemaakt is?
Ik heb te weinig verstand van wapentuig om hier verder al te veel zinnigs op te zeggen, maar als het nodig om wat te patrouilleren bij, zeg, Groenland, lijkt me de afhankelijkheid wel risicovol ja.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:54 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Onmiddellijk annuleren is de enige juiste koers. Niet alleen vanwege deze handelsoorlog, maar hoe betrouwbaar zijn wapens gebaseerd op software nog wanneer die software door een vijand gemaakt is?
Niet alleen Mexico, ook sinds eind 2024 een handelsverdrag met geheel Zuid-Amerika.quote:Op zondag 2 februari 2025 15:32 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De vraag is nog wel of het echt deglobalisering wordt of vooral ontkoppeling van de VS.
Want de rest beweegt zich onderling nog niet echt in die richting. De EU heeft bijvoorbeeld net de banden met Mexico aangehaald. Het VK beweegt zich weer dichter naar de EU toe en zo zijn er nog wat voorbeelden.
Aan de andere kant maken die ook vaak genoeg onderlinge ruzie en is stabiliteit heel aantrekkelijk in een munt. Ambitieloos Europa is misschien net saai genoeg!quote:Op zondag 2 februari 2025 17:53 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Inderdaad. De BRICS bedenken zelf een alternatief. Dat is het plan.
Volgens mij draai je het een en ander om.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt best wat aan handelspositie doen en nog bondgenoot zijn, its just Business.
Als Amerika onze vijand was lagen we al in de weilanden met een .50
In principe is dit sneeuwvlokjes gedrag van onze zijde. Als we onze zin niet krijgen zijn we direct bang van een ander.
Je eieren worden dan misschien wel 3 keer zo duur, maar er zijn in elk geval een paar libs geowned. Dus sowieso worth it. Of zo.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb te doen met de ''gewone'' Amerikaan maar wat hoop ik dat al die maga kneuzen het deksel op hun neus krijgen zeg.
Ja er komen weer nieuwe f35 vliegtuigen aan. Tijd om Frans spul te kopen. Misschien niet zo goed als de f35, maar tenminste geen Trump machine.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dit is wel een serieus dingetje. De huidige coalitie in Nederland is voor zover me bekend ook voornemens door te gaan met aanschaf van Amerikaans wapentuig. Het lijkt me goed dat toch eens te heroverwegen met zo'n onbetrouwbare partner.
Extra baantje erbij maar die paarsharige trans op de school van je kinderen kan zijn geslacht tenminste niet aanpassen. Winnen hoor! Niet dat je je kinderen ooit ziet met al die baantjes, maar je kan tenminste wel naar beneden trappen.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je eieren worden dan misschien wel 3 keer zo duur, maar er zijn in elk geval een paar libs geowned. Dus sowieso worth it. Of zo.
Omdat Trump een onbetrouwbare partner is moet je maar in de klauwen lopen van een minstens zo onbetrouwbare schurk?quote:Op zondag 2 februari 2025 18:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niet alleen Mexico, ook sinds eind 2024 een handelsverdrag met geheel Zuid-Amerika.
Wat de EU moet doen is cia poppetjes eruit flikkeren, wat Amerikaanse basissen gaan sluiten, voortaan meer intern militair spul ontwikkelen, minder de dollar gebruiken.. en ja de banden gaan aanhalen met Rusland, wel met een wapen vastgehouden achter de rug maar het zal moeten.
Geef ze maar die Donbas regio dan, dat gebied is een verloren zaak voor Oekraïne, start de nordstream weer op zover mogelijk.
Hou Amerikaanse schepen daar van weg.
Er is wel net Israëlisch spul aangeschaft voor de marine, Barak raketten. Liever dat geld naar MBDA, dat is tenminste Europees. Maar ook de luchtmacht, vrijwel alle wapens zijn Amerikaans.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Schattig hoe mensen denken dat BRICS een tegenhanger is van de EU. In geen enkel opzicht. Ze zitten op grote onderwerpen niet eens op een lijnquote:Op zondag 2 februari 2025 17:53 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Inderdaad. De BRICS bedenken zelf een alternatief. Dat is het plan.
Europa heeft een slapende defensiesector, maar kan wel degelijk goed en veel produceren. De wil is er alleen niet.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja er komen weer nieuwe f35 vliegtuigen aan. Tijd om Frans spul te kopen. Misschien niet zo goed als de f35, maar tenminste geen Trump machine.
Of met Saab aan de tekentafel gaan zitten en een echt Europese machine gaan maken. Voor en door Europeanen.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja er komen weer nieuwe f35 vliegtuigen aan. Tijd om Frans spul te kopen. Misschien niet zo goed als de f35, maar tenminste geen Trump machine.
Denken dat de VS onder Trump een bondgenoot is, is hopeloos naïef.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt best wat aan handelspositie doen en nog bondgenoot zijn, its just Business.
Als Amerika onze vijand was lagen we al in de weilanden met een .50
In principe is dit sneeuwvlokjes gedrag van onze zijde. Als we onze zin niet krijgen zijn we direct bang van een ander.
Bedoel ik niet hoor. Het heeft gelukkig inderdaad niets met de EU gemeen. Wel veel raakvlakken met de EGKS. Dat was een heel mooi concept.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Schattig hoe mensen denken dat BRICS een tegenhanger is van de EU. In geen enkel opzicht. Ze zitten op grote onderwerpen niet eens op een lijn
Goeie, Microsoft alleen zal al op nummer 1 van dat lijstje staan qua waardequote:Op zondag 2 februari 2025 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit zijn alleen maar fysieke goederen, (financiële) diensten en licenties staan er niet bij, en daarvan leveren Amerikaanse firma's heel veel aan Europa.
Vliegtuigen staat hoog in dit rijtje, stel je zou daar heffingen op gooien, heeft dat zin?quote:Op zondag 2 februari 2025 16:46 schreef Jojoke het volgende:
[ afbeelding ]
Fijn dat men het eindelijk in durft te zien. Ben het alleen niet eens met het verhaal over Rusland, ook mbt die verstandhouding mogen we de VS bedanken. Al zijn we er altijd zelf bij geweest natuurlijk.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:22 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Denken dat de VS onder Trump een bondgenoot is, is hopeloos naïef.
Je trouwste bondgenoot, Canada, zo ongeveer per direct economisch proberen te ruïneren is op geen enkele manier normaal zakelijk of bondgenootschappelijk. En dan laat ik de shit over 51e staat of het gelul over Groenland nog even buiten de discussie.
Amerika is onze vijand zoals China dat is. Rusland is een tandje erger. Amerika onder Trump gaat ons onder elke bus gooien die maar voorbijkomt. “Amerika First” is “Amerika only” geworden. Vanuit Europees belang is er geen verschil meer tussen China en de VS. Allebei verdacht, allebei op afstand houden.
Ik ben tegen een wapenwedloop. Het geld kunnen we zoveel beter gebruiken voor betere zaken en het is dieptriest dat volken in de 21e eeuw nog zo vijandig en agressief naar elkaar zijn.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Europa heeft een slapende defensiesector, maar kan wel degelijk goed en veel produceren. De wil is er alleen niet.
Nordstream is saboteerd door Oekraïne. Oekraïne die de laatste jaren nauw samenwerkte met de VS en CIA. Ws is het een gezamenlijke actie geweest.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niet alleen Mexico, ook sinds eind 2024 een handelsverdrag met geheel Zuid-Amerika.
Wat de EU moet doen is cia poppetjes eruit flikkeren, wat Amerikaanse basissen gaan sluiten, voortaan meer intern militair spul ontwikkelen, minder de dollar gebruiken.. en ja de banden gaan aanhalen met Rusland, wel met een wapen vastgehouden achter de rug maar het zal moeten.
Geef ze maar die Donbas regio dan, dat gebied is een verloren zaak voor Oekraïne, start de nordstream weer op zover mogelijk.
Hou Amerikaanse schepen daar van weg.
Als dat al zo was waren we opgegeven. Nu beweer je dat een EU in een oorlog zit met zowelquote:Op zondag 2 februari 2025 18:22 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Denken dat de VS onder Trump een bondgenoot is, is hopeloos naïef.
Je trouwste bondgenoot, Canada, zo ongeveer per direct economisch proberen te ruïneren is op geen enkele manier normaal zakelijk of bondgenootschappelijk. En dan laat ik de shit over 51e staat of het gelul over Groenland nog even buiten de discussie.
Amerika is onze vijand zoals China dat is. Rusland is een tandje erger. Amerika onder Trump gaat ons onder elke bus gooien die maar voorbijkomt. “Amerika First” is “Amerika only” geworden. Vanuit Europees belang is er geen verschil meer tussen China en de VS. Allebei verdacht, allebei op afstand houden.
Het was niet de VS die massamoord na massamoord heeft gepleegd in oost Europa. Na de val van de muur was Rusland even een jaartje of 10 met met zichzelf ruzie aan het maken voor het de oude koloniale trekjes weer begon te vertonen met nieuwe massamoorden en invasies. Zelfs in NAVO landen hebben ze mensen vermoord en dodelijke sabotage gepleegd. Nog voor de oorlog in Oekraïne door ze gestart werd.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:29 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Fijn dat men het eindelijk in durft te zien. Ben het alleen niet eens met het verhaal over Rusland, ook mbt die verstandhouding mogen we de VS bedanken. Al zijn we er altijd zelf bij geweest natuurlijk.
Ik denk dat de crux zit in het het gedecentraliseerde aspect van het concept.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Aan de andere kant maken die ook vaak genoeg onderlinge ruzie en is stabiliteit heel aantrekkelijk in een munt. Ambitieloos Europa is misschien net saai genoeg!
"If you want peace, prepare for war."quote:Op zondag 2 februari 2025 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als dat al zo was waren we opgegeven. Nu beweer je dat een EU in een oorlog zit met zowel
Rusland, VS en China.
De VS zit met ons in de NAVO en is onze bondgenoot.
Dat is de realiteit vooralsnog.
Ze hebben niet eens een gemeenschappelijke munt en die gaat er ook nooit komen.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Aan de andere kant maken die ook vaak genoeg onderlinge ruzie en is stabiliteit heel aantrekkelijk in een munt. Ambitieloos Europa is misschien net saai genoeg!
Hij zal wel zeggen dat hij ons en de rest op de knieen gaat dwingen en dat hij hiermee de binnenlandse productie aanjaagt.. ofzo..quote:Op zondag 2 februari 2025 18:42 schreef Hexagon het volgende:
Maar wat bereikt Donald hier eigenlijk mee, behalve de inflatie in eigen land enorm opjagen?
Juist de EU (lees Merkel) was ontzettend naïef tegenover Rusland.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het was niet de VS die massamoord na massamoord heeft gepleegd in oost Europa. Na de val van de muur was Rusland even een jaartje of 10 met met zichzelf ruzie aan het maken voor het de oude koloniale trekjes weer begon te vertonen met nieuwe massamoorden en invasies. Zelfs in NAVO landen hebben ze mensen vermoord en dodelijke sabotage gepleegd. Nog voor de oorlog in Oekraïne door ze gestart werd.
Zowel de VS als Europa heeft de poort wagenwijd opengezet voor Rusland om mee te doen met handel en goede relaties. Het enige wat je de VS kan nageven is dat ze als eerste grote scepsis kregen en de recente geschiedenis heeft ze daarin 100% gelijk gegeven.
Hij denkt in zero-sum termen. Ze hebben een handelstekort, andere landen een handelsoverschot, dus het is niet eerlijk en moet met een tarief gecorrigeerd worden. Dat is waar hij op doelt als hij het erover heeft dat de VS andere landen zou subsidieren.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:42 schreef Hexagon het volgende:
Maar wat bereikt Donald hier eigenlijk mee, behalve de inflatie in eigen land enorm opjagen?
Microsoft, IBM, Adobe, Apple, Jira, Salesforce, Facebook, X, Google etc etc qua licenties, reclame, software storequote:Op zondag 2 februari 2025 18:28 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Goeie, Microsoft alleen zal al op nummer 1 van dat lijstje staan qua waarde
Zijn politieke stroming geilt enorm op slachtofferschap. Alle ellende in eigen land komt door immigranten en buitenlanders. Ze zijn allemaal tegen ons! Boehoe.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:42 schreef Hexagon het volgende:
Eens.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Juist de EU (lees Merkel) was ontzettend naïef tegenover Rusland.
De VS kunnen we wat dat aangaat alleen maar van leren. Ook de grootste bondgenoot van Oekraïne in raad en daad.
Ben je het niet eens?
Wie had er directe lijntjes met Rusland qua afhankelijkheid? 4 grote pijplijnen met gas zorgden door de gehele Duitse industrie en vele andere landen de energiebehoefte.
De VS had geen enkele aanhankelijkheid met Rusland, en heeft ook geen enkele economische last van de oorlog (behalve de steun)
Maar dan nog, dit beleid daar wordt echt bijna niemand beter van. Ook rijkelui in de VS niet.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:01 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zijn politieke stroming geilt enorm op slachtofferschap. Alle ellende in eigen land komt door immigranten en buitenlanders. Ze zijn allemaal tegen ons! Boehoe.
Het is een riskante gok want alleen een debiel ziet niet waarom de wereld zich niet laat kleineren door de VS. Maar Trump geeft leiding aan een land waarin 70% op hem heeft gestemd, of het niet nodig vond om op te komen dagen terwijl iemand die een staatsgreep poging heeft gedaan president kon worden. Die gok kan zomaar heel goed voor hem uitpakken.
Dit is zuiver fascisme.quote:
De fout die je maakt is denken dat ieder mens ergens diep van binnen goed is. Als je dat loslaat wordt Trump opeens een stuk logischer.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dan nog, dit beleid daar wordt echt bijna niemand beter van. Ook rijkelui in de VS niet.
Persoonlijk vind ik het ontslaan van alle Inspectors General en Musk toegang geven tot het betaalsysteem zorgwekkender in het kader van fascisme.quote:
Het is een optelsom. Ik noem hem geen fascist vanwege zijn expansie politiek alleen. Het is en en en en.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het ontslaan van alle Inspectors General en Musk toegang geven tot het betaalsysteem zorgwekkender in het kader van fascisme.
Past in hetzelfde rijtje, zo'n twitterberichtje 10 jaar geleden kan je echt niet voorstellen. Tijden zijn sindsdien erg veranderd.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het ontslaan van alle Inspectors General en Musk toegang geven tot het betaalsysteem zorgwekkender in het kader van fascisme.
De wereld is niet zo zwart wit(nou ja, in de vs misschien wel) al ga je dat wel denken met dat hysterische links/rechts gekrijs elke keer.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:10 schreef Alpha0 het volgende:
Tsja, wil je Trump niet, hou dan op migratie en Woke te pushen.
Ik vind het niet in het zelfde rijtje passen. Een twitterbericht doet in feite niks behalve onbedoeld communiceren met wat voor een dwaas we hiermee te maken hebben. Hij zet "niet eens" hele bevolkingsgroepen weg als moordenaars en verkrachters. Die andere dingen zijn daadwerkelijke handelingen die de integriteit van de Amerikaanse bureaucratie ernstig aantasten en de weg vrijmaken voor corruptie die zijn weerga nog niet zo gezien heeft in de moderne tijd in de VS.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:11 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Past in hetzelfde rijtje, zo'n twitterberichtje 10 jaar geleden kan je echt niet voorstellen. Tijden zijn sindsdien erg veranderd.
De eerste post in tijden waar het woord 'links' en/of 'rechts' in staat die een beetje normaal is, het kan dus tochquote:Op zondag 2 februari 2025 19:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De wereld is niet zo zwart wit(nou ja, in de vs misschien wel) al ga je dat wel denken met dat hysterische links/rechts gekrijs elke keer.
Het gaat er niet alleen om wat economisch rendabeler is. Het idee is dat als je fossiele grondstoffen hebt, maar ze liever importeert, je dus eigen reservers hebt terwijl je kunt profiteren van die van een ander. Zodra die putten uitdrogen heb jij nog de reserves en wederom een machtsmiddel in handen. Het is ze enkel en alleen om macht te doen.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Aan de ene kant is het natuurlijk zo, dat als je import onbetaalbaar maakt, je veel zelfstandiger kunt zijn als land. Het is bijvoorbeeld niet zo, dat veel grondstoffen in de VS niet aanwezig zijn. Het is gewoon duurder ze daar te winnen. Het is bijvoorbeeld veel goedkoper om lithium in te voeren, maar het zit in de VS ook in de grond. Het is alleen niet economisch winbaar.
En als je geen producten kunt importeren, moet je in de VS een fabriek bouwen als je er zaken mee wilt doen. Je moet dus een hoop in de VS gaan investeren. Dus Trump ziet het handelstekort teruglopen, het geld binnenstromen en alle "rasechte" (blanke) Amerikanen aan het werk.
Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Die fabrieken moeten eerst gebouwd worden. En als het erg duur is om die grondstoffen in de VS te produceren, worden de producten die je daarmee maakt ook duurder. En daarvoor moet je ook mijnen en fabrieken bouwen.
En je kunt je eigen producten niet meer kwijt in het buitenland, want die gaan ook tarieven invoeren of andere importrestricties invoeren. Dus dan moet je eigenlijk ook je werknemers meer gaan betalen, zodat ze zich die dure producten kunnen veroorloven.
Het idee is natuurlijk, dat een vrije markt al die problemen vanzelf oplost. Dat is heel twijfelachtig, maar zelfs als dat zo zou zijn, gaat dat niet van vandaag op morgen. Dingen moeten eerst omvallen voordat ze veranderen en dan meestal door overheidsingrijpen. Kijk naar de centrale staten, waar veel armoede heerst sinds de lokale industrie daar eind vorige eeuw naar het buitenland is gegaan. Is daar wat anders voor in de plaats gekomen? Meestal niet, die staten lopen langzaam leeg. Niemand gaat daar in investeren. Dus als de vrije markt het al op gaat lossen, gaat de verdeling van de opbrengsten de bevolking niet compenseren voor de explosief stijgende inflatie. Dat gaat dan naar de aandeelhouders van de nieuwe generatie megabedrijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |