abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:00:09 #126
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216457712
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:25 schreef Beathoven het volgende:
Ik denk dat de meest zwarte dag in de historie van het internet de dag zou kunnen worden dat Musk en de huidige VS z’n grip op Wikipedia zou krijgen. Mogelijk hebben ze dat al strak in het vizier.
Ik leerde tijdens mijn studie al dat je Wikipedia nooit als bron mocht citeren, het blijft een door willekeurige users aanpasbare website die je nooit 100% kunt vertrouwen. het is handig om dingen op te zoeken, maar meer ook niet.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:02:47 #127
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216457733
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik leerde tijdens mijn studie al dat je Wikipedia nooit als bron mocht citeren, het blijft een door willekeurige users aanpasbare website die je nooit 100% kunt vertrouwen. het is handig om dingen op te zoeken, maar meer ook niet.
Helemaal mee eens, maar je moet eens weten hoeveel mensen Wikipedia raadplegen voor informatie, niet alleen tijdens een studie.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:06:33 #128
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216457765
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Helemaal mee eens, maar je moet eens weten hoeveel mensen Wikipedia raadplegen voor informatie, niet alleen tijdens een studie.
Ja of Youtube of Facebook voor waar aannemen; hele volksstammen.

Facebook verguurt ook, ik hou het vooral aan voor familie en voor het opzoeken van hardloopevenementen of oude bekenden. Zie toch ook weer veel mensen vertrekken vanwege META's standpunten de laatste tijd.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:07:36 #129
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216457776
quote:

[..]
Dat is matig aangeleerd want je kunt van een Wikipedia-pagina prima zien of het goed is of niet. Wikipedia doet zelf aan uitgebreide bronvermelding, en het is niet beter of zorgvuldiger om zelf naar die losse bronnen te gaan verwijzen - als je iets niet gelooft kun je de bronnen erop naslaan, zoals het altijd werkt met bronnen en papers.

Misschien dat in een jaar als 2005 de onbetrouwbaarheid nog een argument was, maar tegenwoordig is er vrijwel geen enkele reden om Wikipedia voor overzichten en uitleg niet te gebruiken (tenzij dus de bronvermelding overduidelijk te summier is en de pagina erg inactief). Vrijwel alles wat mensen hier of elders online posten heeft een lagere betrouwbaarheid, minder invalshoeken en put uit minder bronnen, dan een beetje fatsoenlijke Wikipediapagina. Zeker voor voortdurend veranderende, brede onderwerpen zal het lastig zijn om iets te vinden dat meer up-to-date is en tegelijkertijd overzichtelijk.

Het is eigenlijk een door honderden mensen gecheckte en goedgeordende samenvatting van alles wat als relevant is aangedragen, voor een enorme hoeveelheid onderwerpen.
Antifa
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:09:08 #130
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216457790
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:07 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dat is matig aangeleerd want je kunt van een Wikipedia-pagina prima zien of het goed is of niet. Wikipedia doet zelf aan uitgebreide bronvermelding, en het is niet beter of zorgvuldiger om zelf naar die losse bronnen te gaan verwijzen - als je iets niet gelooft kun je de bronnen erop naslaan, zoals het altijd werkt met bronnen en papers.

Misschien dat in een jaar als 2005 de onbetrouwbaarheid nog een argument was, maar tegenwoordig is er vrijwel geen enkele reden om Wikipedia voor overzichten en uitleg niet te gebruiken (tenzij dus de bronvermelding overduidelijk te summier is en de pagina erg inactief). Vrijwel alles wat mensen hier of elders online posten heeft een lagere betrouwbaarheid, minder invalshoeken en put uit minder bronnen, dan een beetje fatsoenlijke Wikipediapagina. Zeker voor voortdurend veranderende, brede onderwerpen zal het lastig zijn om iets te vinden dat meer up-to-date is en tegelijkertijd overzichtelijk.

Het is eigenlijk een door honderden mensen gecheckte en goedgeordende samenvatting van alles wat als relevant is aangedragen, voor een enorme hoeveelheid onderwerpen.
Het zou wel eens kunnen dat je gelijk hebt, die uitspraak is nl. van 2004 :P
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:14:47 #131
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216457823
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:07 schreef VoMy het volgende:

[..]

Niet alles:

quote:
De eerste single die ze (Ida Engeberg) uitbracht is Disco Volante, samen met de IJslandse zangeres Björk.
Nergens wordt dat ergens bevestigd. Ik weet het is flauw, maar wilde het toch gezegd hebben. ;)
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:17:16 #132
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216457836
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:14 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Niet alles:
[..]
Nergens wordt dat ergens bevestigd. Ik weet het is flauw, maar wilde het toch gezegd hebben. ;)
Ja, je moet even kijken dat er wel bronnen zijn en of het niet gewoon een rechtstreekse vertaling is van een andere Wikipedia-pagina :P wat voor veel van die kleine onderwerpen het geval is.
De Engelse Wikipedia is in dat opzicht natuurlijk beter omdat deze doorgaans uitgebreider is en door meer ogen gezien wordt.
Antifa
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:18:34 #133
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216457844
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:17 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ja, je moet even kijken dat er wel bronnen zijn en of het niet gewoon een rechtstreekse vertaling is van een andere Wikipedia-pagina :P wat voor veel van die kleine onderwerpen het geval is.
De Engelse Wikipedia is in dat opzicht natuurlijk beter omdat deze doorgaans uitgebreider is en door meer ogen gezien wordt.
Als een van de weinige Nederlandse Björkfans neem ik dit zeer hoog op! (maar je hebt gelijk, hoor)
  dinsdag 28 januari 2025 @ 11:24:15 #134
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216457888
Dit gaat interessant worden.
quote:
Trump administration orders sweeping freeze of federal aid

In a two-page memo, the Office of Management and Budget ordered all federal agencies to temporarily suspend payments
Miljoenen Amerikanen zijn daar op korte termijn afhankelijk van.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216457911
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:18 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Als een van de weinige Nederlandse Björkfans neem ik dit zeer hoog op! (maar je hebt gelijk, hoor)
Wees gerust, je bent niet alleen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_216457979
quote:

[..]
Klopt, maar daarin zit wel weer verschil tussen Nederlandse en Engelstalige artikelen. De waarschuwingen zijn met name voor artikelen in eigen taal (Nederlands, Turks, Duits etc) waarbij sommige informatie een summiere eerste edit kan zijn De Engelstalige artikelen zouden qua inhoud hoger staan aangeschreven dan Encyclopedia Britannica. Dus het is wat wegen en ook goed kijken naar welke bronnen er voor het artikel zelf zijn gebruikt, die als uitgangspunt mogelijk beter kunnen zijn dan het artikel zelf.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:05:51 #137
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216458147
quote:

[..]
Wikipediaartikelen worden geschreven op basis van bronnen die terug te vinden zijn in het voetnotenapparaat van de entries en wikipedia is zodoende doorzichtger dan een 'normale encyclopedie. Je moet dus de originele bron raadplegen en beoordelen en als deze betrouwbaar is kan dat originele artikel best worden aangehaald in academisch werk. Wikipedia fungeert daarmee als intermediair, maar is daarin niet anders dan bv de encyclopaedia britannica.

[ Bericht 4% gewijzigd door -XOR- op 28-01-2025 12:13:28 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 12:15:05 #138
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216458226
quote:

[..]
Ho ho, als sugarcubes-adept reken ik me ook tot deze categorie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216458588
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:17 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ja maar zus, ja maar zo.

:')
De enige echte.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:01:02 #140
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216458698
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:29 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wees gerust, je bent niet alleen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ho ho, als sugarcubes-adept reken ik me ook tot deze categorie.
Weer wat geleerd vandaag! Respect!
pi_216458726
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ja of Youtube of Facebook voor waar aannemen; hele volksstammen.
[ afbeelding ]

Facebook verguurt ook, ik hou het vooral aan voor familie en voor het opzoeken van hardloopevenementen of oude bekenden. Zie toch ook weer veel mensen vertrekken vanwege META's standpunten de laatste tijd.
Wat op zich wel een ding is, is dat Meta zich schikt naar wat niet alleen een opkomend dictatuur wil, maar vooral een mafiastaat in wording is. Bepaalde landen zijn als dictatuur heel erg naar binnen gekeerd. Een Musk en Trump zijn vooral erg naar buiten toe aan het bewegen en houden ervan anderen ergens mee te pakken, ze zullen afpersing niet uit de weg gaan. Wat ook weer door kan werken in gedrag van internettrolls die dat op userniveau doen. En dat er persoonsgegevens en foto's gekoppeld staan waarmee men op een gegeven moment rare dingen zou kunnen doen is ook een gegeven.

Vroeger in BNW vond men bescherming van privacy erg belangrijk, maar was het allemaal meer hypothetisch 'wat-als'. Ik geloof alleen niet dat die groep van destijds nu degenen zijn die social media verlaten. Maar ik zit er wel aan te denken om het te gaan doen. Het is vooral goed de berichten te blijven volgen.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:06:16 #142
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216458765
quote:

[..]
Bekijk deze YouTube-video
Antifa
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:11:36 #143
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216458806
quote:
Lol, het is dan ook de muziek zelf waar ik gek op ben.

Maar ze heeft best wel wat optredens gehad in sommige staten in Amerika (om het enigszins ontopic te houden).
pi_216458870
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:24 schreef Perrin het volgende:
Dit gaat interessant worden.
[..]
Miljoenen Amerikanen zijn daar op korte termijn afhankelijk van.
om Borderlands te citeren "they wanted it, they change their minds, no refunds."
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:19:23 #145
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216458874
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:11 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Lol, het is dan ook de muziek zelf waar ik gek op ben.

Maar ze heeft best wel wat optredens gehad in sommige staten in Amerika (om het enigszins ontopic te houden).
Mij hoef je niet te overtuigen van haar relevantie hoor, ik heb deze Family Guy referentie (en volgens mij ook andere) altijd gezien als een teken dat ze een grote naam is. Wat niet veel artiesten buiten de Spaanse en Engelse taalgebieden kunnen zeggen.
Antifa
pi_216458973
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wikipediaartikelen worden geschreven op basis van bronnen die terug te vinden zijn in het voetnotenapparaat van de entries en wikipedia is zodoende doorzichtger dan een 'normale encyclopedie. Je moet dus de originele bron raadplegen en beoordelen en als deze betrouwbaar is kan dat originele artikel best worden aangehaald in academisch werk. Wikipedia fungeert daarmee als intermediair, maar is daarin niet anders dan bv de encyclopaedia britannica.
Met uitzondering van politieke en ideologische onderwerpen. Dan moet je Wikipedia links laten liggen.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:32:56 #147
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216459035
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Met uitzondering van politieke en ideologische onderwerpen. Dan moet je Wikipedia links laten liggen.
Inderdaad, zeker als het wat controversielere onderwerpen betreft. Daar buitelen de ingegravenen zich over elkaar heen om hun visie op de werkelijkheid als objectieve waarheid te presenteren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:02:22 #148
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216459378
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ah, toch niet zo betrouwbaar dus :P
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:05:59 #149
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_216459422
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Inderdaad, zeker als het wat controversielere onderwerpen betreft. Daar buitelen de ingegravenen zich over elkaar heen om hun visie op de werkelijkheid als objectieve waarheid te presenteren.
Wellicht als het splinternieuwe onderwerpen/pagina's betreft. Maar ik zie juist bij dat soort pagina's vaak dat alle kanten vrij transparant hun punten worden weergegeven. Genoeg historische figuren waar helder wordt uitgelegd waarom bijv. de ene groep de persoon nog steeds op een voetstuk plaatst, terwijl de andere 'm juist vergruist.
Robert Moog died for our synths
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:15:41 #150
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216459555
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:02 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ah, toch niet zo betrouwbaar dus :P
Valt natuurlijk ook wel mee maar op politiek gevoelige onderwerpen zal je snel zien dat mensen die het niet eens zijn met de opgesomde informatie op Wikipedia gaan zeggen dat Wikipedia dus onbetrouwbaar want gekleurd is. Het probleem zit hem dan meer in de toehoorders dan in Wikipedia zelf.
Antifa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')