quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:18 schreef Kanaroe het volgende:
Natuurlijk komen de puttertjes hier ná het vogeltelweekend de kaardebollen in onze tuin leegsnaaien
quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:25 schreef mitt het volgende:
Ik mis m'n roodborstje in de tuin.
Afgelopen winters gezien, nu niet meer.
Issie dood?
Ik heb hier regelmatig een ekster op de vensterbank zitten (1 hoog) die dan met z'n snavel tegen het raam tikt. Denk dat hij het er niet mee eens is dat de pot pindakaas te lastig te bereiken is voor 'm. (ik schrik me iedere keer weer kapot)quote:Op zondag 2 februari 2025 13:59 schreef Blues het volgende:
Wat restanten vogelvoer uit potten los op een schaal.
Eerst uiteraard al het kleine grut, maar Ekster vond het ook lekker.
Met volle bek snel weggevlogen.
Niet erg scherp, zat binnen en moest tot max inzoomen![]()
[ link | afbeelding ]
quote:Op zondag 2 februari 2025 14:02 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik heb hier regelmatig een ekster op de vensterbank zitten (1 hoog) die dan met z'n snavel tegen het raam tikt. Denk dat hij het er niet mee eens is dat de pot pindakaas te lastig te bereiken is voor 'm. (ik schrik me iedere keer weer kapot)
Ja, is echt prachtig. Ik zie het vooral wanneer een ekster boos staat te zijn op de houder van de pindakaasquote:Op zondag 2 februari 2025 14:03 schreef Blues het volgende:
[..]![]()
Als de zon op de veren/staart staat is het zo mooi paarsblauw parelmoer
Putter iddquote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:42 schreef Blues het volgende:
Wat denken jullie?
Zus vraagt wat ze in de boom zag. Ze had het over geel op de kop.
Maar ik denk meer aan een putter
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Vandaag niet, gisteren zag ik wel een groep overvliegen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:43 schreef Slobeend het volgende:
Iemand al een kraanvogel gespot vandaag? Hier is de kraanvogelradar
Die waren aan het baltsen denk ikquote:Op zondag 23 februari 2025 22:04 schreef Blues het volgende:
Vanmiddag vlogen en 'mauwden' er zo'n kwartier 2 buizerds met me mee tijdens fietsen
Dit is een buizerd.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 11:37 schreef Blues het volgende:
Ze cirkelen weer in de omgeving... geprobeerd vanuit mijn huis te fotograferen... niet echt goed gelukt
[ link | afbeelding ]Vogelaar bij zus in de buurt zegt een kiekendief en geen buizerd?
Mooi rondje!quote:Op zondag 9 maart 2025 21:51 schreef Clayton1 het volgende:
Rondje vandaag
Carolinaeend m en v
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze Tjiftjaf staat er ook wel leuk op
[ afbeelding ]
Geen vogels maar ......![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank jequote:Op zondag 9 maart 2025 21:55 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Mooi rondje!
Ik wilde net posten dat ik van de week de jaarlijkse 'wie hoort-de-eerste-tjiftjaf'-wedstrijd heb gewonnen hier thuis
Heerlijk is het, nu wachten op de fitis, de boompieper, de gekraagde roodstaart, etcetera, etceteraquote:Op zondag 9 maart 2025 21:56 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Dank je
Ja, ze zijn weer volop aanwezig
Blauwborstquote:Op zondag 9 maart 2025 21:59 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Heerlijk is het, nu wachten op de fitis, de boompieper, de gekraagde roodstaart, etcetera, etcetera
quote:Op zondag 9 maart 2025 22:02 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oeh, das helemaal mooi
Zeker als fotograaf
Mooie opbrengstquote:Op zaterdag 22 maart 2025 16:57 schreef Kanaroe het volgende:
Heerlijk in het bos gewandeld!
Waarnemingen: tjiftjaf, fitis (hij is er weer), groep sijsjes, groep kramsvogels, matkop, grote bonte spechten aan de roffel tegen elkaar, zwarte specht, grote lijster, zanglijster en alle soorten bekende mezen en de vinken en merels
Nog even wachten op de zwartkop en de boompieper
Lente
Kwam net thuis, zat er een tortelduif op de tuintafel die niet van z'n plek kwam tot ik 'm probeerde te vangen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bijna een "carbon copy" van vorig jaar maar nu met een tortelduif.
[..]
Hopelijk komt ie weer tot levenquote:Op zondag 30 maart 2025 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kwam net thuis, zat er een tortelduif op de tuintafel die niet van z'n plek kwam tot ik 'm probeerde te vangen.
Het was even een klusje, hij dook de coniferenheg in waar ik er niet tussen kan komen maar met wat stukken karton kon ik hem (of haar) isoleren.
Reismandje maar weer klaargezet met wat (muizen)voer en water. Geen idee of het weer een raamslachtoffer is.
De vorige kreeg na een uurtje alweer "praatjes" en kon snel weer losgelaten worden maar deze zit al een half uurtje stil.
M'n handen voor de zekerheid goed gewassen en ontsmet, je weet maar nooit wat het is.
[ afbeelding ]
edit: deze was van juli vorig jaar:
[ afbeelding ]
Misschien is het een gevluchte oppositieduif en heeft ie er ruim 2500 km op zittenquote:Op zondag 30 maart 2025 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kwam net thuis, zat er een tortelduif op de tuintafel die niet van z'n plek kwam tot ik 'm probeerde te vangen.
Het was even een klusje, hij dook de coniferenheg in waar ik er niet tussen kan komen maar met wat stukken karton kon ik hem (of haar) isoleren.
Reismandje maar weer klaargezet met wat (muizen)voer en water. Geen idee of het weer een raamslachtoffer is.
De vorige kreeg na een uurtje alweer "praatjes" en kon snel weer losgelaten worden maar deze zit al een half uurtje stil.
M'n handen voor de zekerheid goed gewassen en ontsmet, je weet maar nooit wat het is.
[ afbeelding ]
edit: deze was van juli vorig jaar:
[ afbeelding ]
Ja, sowieso elk jaar de bosuiltjes.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:05 schreef Blues het volgende:
Volgen jullie de webcams van Beleef de lente?
Er zijn jonge bosuiltjes:
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/bosuil
En de zeearendjes komen ook al bijna:
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/zeearend
Heeft die uil nou een hele voedselvoorraad om zich heen?quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:05 schreef Blues het volgende:
Volgen jullie de webcams van Beleef de lente?
Er zijn jonge bosuiltjes:
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/bosuil
En de zeearendjes komen ook al bijna:
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/zeearend
Jaquote:Op zaterdag 5 april 2025 17:55 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Heeft die uil nou een hele voedselvoorraad om zich heen?
Leuk om te zien.
Gave waarneming!quote:Op zondag 6 april 2025 17:47 schreef PippenScottie het volgende:
Ik ben dit jaar een beetje met spotten begonnen.
Ik zag vanmiddag onderweg naar Amsterdam een kleine witte roofvogel met een zwarte tip op de vleugels.
Na een beetje googlen leek het wel een blauwe kiekendief te kunnen zijn geweest, maar ik zag ook dat er maar een handjevol broedparen van in Nederland zijn, dus ik twijfelde aan mijn waarneming.
Maar later besloot ik eens op waarneming.nl te kijken en daar zag ik dat iemand anders rond diezelfde tijd op dezelfde plek ook een blauwe kiekendief had gespot. Dat moest hem dus wel zijn.
Ik vind het wel tof om een ietwat zeldzame vogel te hebben gezien.
Het was een mannetje. Het vrouwtje zou ik nooit hebben herkendquote:Op zondag 6 april 2025 21:57 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Gave waarneming!
Ik zie ze gelukkig ook vliegen af en toe. Prachtige vogels.
Bij 'klein' en 'wit' denk ik niet gelijk aan blauwe kiekendief. Hoe vloog hij?quote:Op zondag 6 april 2025 17:47 schreef PippenScottie het volgende:
Ik ben dit jaar een beetje met spotten begonnen.
Ik zag vanmiddag onderweg naar Amsterdam een kleine witte roofvogel met een zwarte tip op de vleugels.
Na een beetje googlen leek het wel een blauwe kiekendief te kunnen zijn geweest, maar ik zag ook dat er maar een handjevol broedparen van in Nederland zijn, dus ik twijfelde aan mijn waarneming.
Maar later besloot ik eens op waarneming.nl te kijken en daar zag ik dat iemand anders rond diezelfde tijd op dezelfde plek ook een blauwe kiekendief had gespot. Dat moest hem dus wel zijn.
Ik vind het wel tof om een ietwat zeldzame vogel te hebben gezien.
IJsvogels, mijn lievelingsquote:Op zondag 13 april 2025 19:52 schreef Kanaroe het volgende:
Vanmiddag even naar de Beekse Bergen in Hilvarenbeek geweest. Wij hebben een abbo, dus gaan vaker.
Vandaag gingen we speciaal voor de ijsvogeltjes aldaar.
2 Ijsvogels gespot vanaf de safariboot, mooi!
Tevens zaten er weer talloze ooievaarkoppeltjes al klepperend op hun nesten en waren de oeverzwaluwen ook weer gearriveerd.
Heerlijk!
Leuk!quote:Op zondag 13 april 2025 20:22 schreef Blues het volgende:
[..]
IJsvogels, mijn lievelingsWat superleuk
Waren het misschien kieviten?quote:Op dinsdag 22 april 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gisteren einde middag hoorden we nabij de Belgische grens een raar geluid. Als uit een oude Nintendo. Het bleek uit twee vogels te komen.
Ze leken een paringsritueel in de lucht uit te voeren. Ze vlogen van 1 tot 20 (?) meter boven een weiland, steeds om elkaar heen en dan weer even met wat afstand.
Ik kan niet vinden welke vogels dit geweest zijn. Het leken kleine roofvogels maar we konden het niet goed zien. Volgens mij zag ik iets lichtgrijs op het lijf en zwarte vleugelpunten.
Wie kan me helpen? Ik heb geprobeerd om te zoeken op vogelgeluiden maar ik kom er niet uit. Ik weet ook niet of dit een specifiek baltsgeluid was of dat deze vogels standaard zo klinken.
Slechtvalken?quote:Op dinsdag 22 april 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gisteren einde middag hoorden we nabij de Belgische grens een raar geluid. Als uit een oude Nintendo. Het bleek uit twee vogels te komen.
Ze leken een paringsritueel in de lucht uit te voeren. Ze vlogen van 1 tot 20 (?) meter boven een weiland, steeds om elkaar heen en dan weer even met wat afstand.
Ik kan niet vinden welke vogels dit geweest zijn. Het leken kleine roofvogels maar we konden het niet goed zien. Volgens mij zag ik iets lichtgrijs op het lijf en zwarte vleugelpunten.
Wie kan me helpen? Ik heb geprobeerd om te zoeken op vogelgeluiden maar ik kom er niet uit. Ik weet ook niet of dit een specifiek baltsgeluid was of dat deze vogels standaard zo klinken.
Wel snel, binnen 10 minuten. De langste 10 minuten in het leven van de ouders.quote:Op donderdag 24 april 2025 12:06 schreef Blues het volgende:
De bosuiltjes bij Beleef de Lente zijn geringd.
Dat terugzetten vond ik maar soso.
https://www.vogelbescherm(...)/ringen-bosuiltjes-1
quote:Op dinsdag 22 april 2025 21:52 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Waren het misschien kieviten?
Geen roofvogels natuurlijk, maar daar gingen mijn gedachten meteen heen
Sorry, late reactie. Had wel jullie suggesties opgezocht maar niet laten weten dat ze het niet zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2025 22:15 schreef Blues het volgende:
[..]
Slechtvalken?
https://www.vogelbescherm(...)ids/vogel/slechtvalk
Weet alleen niet hoe een Nintendo klinkt![]()
Ah, ben toch nog heel benieuwd......kleine roofvogels, hmmzzzzzquote:Op donderdag 24 april 2025 18:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
[..]
Sorry, late reactie. Had wel jullie suggesties opgezocht maar niet laten weten dat ze het niet zijn.
@:blues, het klonk vooral heel ouderwets digitaal. Daarom viel het ook zo op, dat was geen geluid dat je op die plek verwacht.
Waar is de tijd gebleven dat we alleen normale rijgah´s hadden!?quote:Op maandag 21 april 2025 20:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zag vandaag langs de snelweg in Belgie ergens een groepje van 5 koereigers. Ook hier in Oxfordshire broedden ze sinds een aantal jaar, en het aantal gaat hard omhoog. Zag een paar weken geleden een groep van 32! Ik kan me nog herinneren toen ik de eerste keren ging vogelen (OVP, ruim 30 jaar geleden), dat een kleine zilverreiger bijzonder was, grote zilverreiger ook, en koereiger zag je al helemaal niet.
Mooi hèquote:Op woensdag 30 april 2025 10:40 schreef Blues het volgende:
[..]
Moest m even opzoeken
[ afbeelding ]
Weet je dan meteen wat het is of zoek je m thuis op?
"eend"quote:Op woensdag 30 april 2025 12:49 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Mooi hè
Jeps, ik wist dat in dit geval meteen![]()
De witte en de gele kwikstaart zie ik regelmatig, maar dit familielid kende ik tot nu toe uit de boekjes en bijvoorbeeld van het tv-programma Vroege Vogels
Als ik het niet weet, gebruik ik de Birdnet app, maar ik weet best veel van vogels in NL:@
Behalve watervogels dan
De foto is volgens mij een Gele kwikstaart en niet een grote gele kwikstaartquote:Op woensdag 30 april 2025 10:40 schreef Blues het volgende:
[..]
Moest m even opzoeken
[ afbeelding ]
Weet je dan meteen wat het is of zoek je m thuis op?
Kloptquote:Op donderdag 1 mei 2025 21:25 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
De foto is volgens mij een Gele kwikstaart en niet een grote gele kwikstaart
Als je de Grote Gele Kwikstaart ziet, zie je ook meteen dat ie groter is dan de andere Kwikstaartenquote:
De grote heeft ook meer een grijze rugquote:Op donderdag 1 mei 2025 21:43 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Als je de Grote Gele Kwikstaart ziet, zie je ook meteen dat ie groter is dan de andere Kwikstaarten
Ik zag het ook niet meteen aan de foto trouwens, thanks @:Clayton1
En het geel is ook wat warmer van kleur vind ik
Ik heb het 4 jaar lang niet gedaan, laten hangen en elke keer 1 of 2 nesten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:39 schreef F_r het volgende:
Ik weet niet of mijn vraag hier past zo niet dan lees ik het wel.
Wij hebben/hadden een nestje koolmeesjes in de tuin. Volgens mij zijn ze uitgevlogen ik hoor ze niet meer en zie de ouders ook niet meer. Moest ik het nestkastje nu leeghalen?
Ik weet dus niet zeker of het nest leeg is. Of dat ze overleden zijn. Toch maar in kijken denk ik.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:14 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik heb het 4 jaar lang niet gedaan, laten hangen en elke keer 1 of 2 nesten.
Vorig jaar is de boom gesnoeid waat het vogelhuis aanhangt dus meteen schoongemaakt.
Wat denk je? Dit jaar geen 1 nest
Ik haal het wel leeg, maar pas na de winter, Dan zijn alle parasieten die er eventueel inzitten dood gevroren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:39 schreef F_r het volgende:
Ik weet niet of mijn vraag hier past zo niet dan lees ik het wel.
Wij hebben/hadden een nestje koolmeesjes in de tuin. Volgens mij zijn ze uitgevlogen ik hoor ze niet meer en zie de ouders ook niet meer. Moest ik het nestkastje nu leeghalen?
Zijn de ouders niet in de buurt?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 15:15 schreef 03f het volgende:
Ik heb een kuiken van een Scholekster in mijn tuin, er zijn voldoende schuilplaatsen en hij heeft al aardig wat veren. Ik kan niet veel meer doen denk ik?
Fijne vakans gewenst, en ook, vogel zequote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:38 schreef Blues het volgende:
Wij zijn op Zakynthos en daar zagen we veel Steltkluten door zoutpannen waden en foerageren![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zo leuk!quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:05 schreef Blues het volgende:
Beschuit met muisjes........ in het dorp
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik las het ja. Hopen dt die er weer bovenop komtquote:Op donderdag 19 juni 2025 12:11 schreef Blues het volgende:
Slangenarend gevonden hier in de regio:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)FM7JO0XElt41xefDkvnQ
Arm beessie! Hopelijk komt ie in slangenrijk gebied terecht, mooi werkquote:Op donderdag 19 juni 2025 12:11 schreef Blues het volgende:
Slangenarend gevonden hier in de regio:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)FM7JO0XElt41xefDkvnQ
Gaat goed! Hij is nu ook geringd, als eerste ooit!quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:02 schreef Kanaroe het volgende:
Arm beessie! Hopelijk komt ie in slangenrijk gebied terecht, mooi werk
quote:Zeldzame slangenarend is flink aangesterkt en vliegt nu rond in Friesland.
Het gaat goed met de slangenarend die werd opgevangen in de wildopvang van Krommenie. De zeldzame vogel is flink aangesterkt en is overgeplaatst naar een opvang in Friesland, waar meer ruimte is om rond te vliegen. "Hij is bijna in gewicht verdubbeld", vertelt Nina van Hest-Schouten, beheerder van de wildopvang in Krommenie.
De slangenarend werd vorige week maandag gevonden in Heemskerk. De arend, wiens dieet voor het grootste deel uit slangen bestaat, zat vast in een gebied waar zo goed als geen slangen zijn. Ernstig verzwakt werd hij naar de wildopvang van Krommenie gebracht, waar onder anderen Nina zich over de vogel ontfermde.
"Het gaat nu echt supergoed met de arend", vertelt zij. Het dier is flink bijgevoerd en daardoor behoorlijk aangekomen. "Hij is ruim 750 gram aangekomen. Dinsdag woog hij 1857 gram, dus hij is bijna in gewicht verdubbeld."
De slangenarend is maandag geringd en daarmee is het de eerste geringde Nederlandse slangenarend. "Er is weinig data over slangenarenden in Nederland en daarom hebben we hem helemaal doorgemeten", aldus Nina. "We hebben de vleugellengte opgenomen, zijn leeftijd bekeken en we hebben veren afgenomen om dna-onderzoek te doen."
De slangenarend is dinsdag overgeplaatst naar De Fûgelhelling, een wildopvang in Friesland. Daar hebben ze grotere volières. "Daar is vier keer het oppervlak van wat wij hebben. Dan kan hij ook echt even meters maken met vliegen, dat kan bij ons niet."
Daarnaast is de vogel naar Friesland gebracht, zodat hij vlak bij natuurgebied het Fochteloërveen vrijgelaten kan worden. Daar zitten meer slangenarenden én daar leven slangen.
Het is nog niet bekend wanneer het dier wordt vrijgelaten. De slangenarend moet eerst nog meer aansterken, vertelt Hetty Sinnema van De Fûgelhelling. "Het vliegen gaat aardig, maar hij straalt nog geen kracht en souplesse uit. Dat moet eerst, voordat we gaan denken aan vrijlating. Dat duurt nog minimaal wel twee weken."
Slangenarenden komen normaal gesproken helemaal niet voor in de Noord-Hollandse natuur, aldus Nina. "Ze komen vooral voor in het oosten van het land."
De vogels eten namelijk, de naam zegt het al, voornamelijk slangen. "Dat is zo'n tachtig procent van het dieet. Die zitten hier gewoon weinig. We hebben wel hagedissen, maar slangen komen meer voor in moerasgebieden."
In de opvang in Krommenie kreeg hij ook geen slangen, maar kuikens. "Daarop hebben we hem gelukkig groot gekregen", zegt Nina.
Leuk man! Die kleine heb ik nog maar 1x gezienquote:Op zaterdag 12 juli 2025 22:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Eergisteren nieuwe eekhoornvoederkast opgehangen.
Hoorde gisteren een luid getik... was een kleine bonte specht die het eten wel door het raampje zag maar er niet bij kon
Heb nog geen foto van een eekhoorn kunnen maken maar dit legt het wel uitquote:Op zondag 13 juli 2025 00:49 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Leuk man! Die kleine heb ik nog maar 1x gezien
Hoe kan het dat de eekhoorn wel bij het voer kan maar dat spechtje niet?
Oh ja, ik snap het nuquote:Op zondag 13 juli 2025 00:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb nog geen foto van een eekhoorn kunnen maken maar dit legt het wel uit
[ afbeelding ]
Ja, maar het spechtje heeft niets te klagen.quote:Op zondag 13 juli 2025 00:54 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oh ja, ik snap het nu![]()
Arm dommig spechtje
Haha, inderdaadquote:Op zondag 13 juli 2025 00:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, maar het spechtje heeft niets te klagen.
3-voudige pindakaas dispenser, 2 pindasilo's en verse zonnebloempitten.
Dat die vogels nog van de grond komen is een wonder.
Onwijs leuk he? Je geeft ongepelde hazelnoten als ik het goed zie.quote:Op zondag 13 juli 2025 00:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb nog geen foto van een eekhoorn kunnen maken maar dit legt het wel uit
[ afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-video
Wat gaaf!quote:Op dinsdag 15 juli 2025 16:41 schreef Tjoent het volgende:
Ondergetekende heeft vers van de pers weer jonge groene spechten voor u![]()
Het zijn wel stills uit een filmpje en ik ga natuurlijk niet snijden in een spechtmaar hopelijk oké zo.
Elk jaar hetzelfde ritueel in de tuin. Leuk!
[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]
Ja, echt hequote:
Heerlijk zo'n struikvarkentje in de tuinquote:Op maandag 14 juli 2025 23:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Net voor het echt donker werd zag ik een egeltje door de tuin scharrelen.
Even wat kattenvoer gestrooid (had ik nog nieuw in zak voor de fretten) en dat ging er goed in.
Water weet hij wel te vinden, daar staat een mooie net ververste schaal voor in de struiken.
Ja, katten in de tuin zorgt wel eens voor problemen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 13:57 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Heerlijk zo'n struikvarkentje in de tuin![]()
Wij hadden vorige zomer een moeder met 2 jonkies, en 1 daarvan is in onze tuin gebleven
We geven egelvoer in een zelfgemaakt voederhuis zodat de$@¥₩%
buurtkatten er niet bij kunnen
(Buurtkat 1 heeft al minimaal 3 jonge koolmezen gepakt)
Ja klopt, merels zijn goede aangevers, ook voor sperwergevaar!quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, katten in de tuin zorgt wel eens voor problemen.
Meestal maken de merels wel lawaai zodat ik de kat weg kan jagen
Egels zijn echt leuk, je hoort ze vaak al van afstand "knorren" voordat ze je tuin in wandelen.
Hele fijne appquote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:04 schreef PippenScottie het volgende:
Kennen jullie Merlin Bird? Een fantastische app die vogelgeluiden herkent en je vertelt welke vogels je hoort.
Ik zit nu voor mijn huis in de zon een boekje te lezen in een niets aan de hand wijk in een middelgrote stad.
In tien minuten heb ik al negen verschillende vogels gehoord. Mussen, eksters en kauwtjes en zo. Maar ook visdieven, parkieten en wulp. Alleen over de laatste twijfel ik.
Mooi! Ken die app nog nietquote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:04 schreef PippenScottie het volgende:
Kennen jullie Merlin Bird? Een fantastische app die vogelgeluiden herkent en je vertelt welke vogels je hoort.
Ik zit nu voor mijn huis in de zon een boekje te lezen in een niets aan de hand wijk in een middelgrote stad.
In tien minuten heb ik al negen verschillende vogels gehoord. Mussen, eksters en kauwtjes en zo. Maar ook visdieven, parkieten en wulp. Alleen over de laatste twijfel ik.
Heerlijk geluidquote:Op vrijdag 18 juli 2025 23:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Crappy kwaliteit maar wel egel-ASMR
Bekijk deze YouTube-video
Die had ik ook, Merlin vind ik net ff wat handiger.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 12:03 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Mooi! Ken die app nog niet
Ik gebruik de Birdnet-app
Hier zijn er ook wel eens meer aan het rondscharrelen maar die zijn dikker.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 12:05 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Heerlijk geluid![]()
Hier zijn ze ondertussen met z'n 2tjes, knorrend zaten ze gisteravond samen te eten
Wat zegt een obesitas-egel als ie weer eens te veel heeft gegeten? 'Je kunt me rollen'quote:Op zaterdag 19 juli 2025 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier zijn er ook wel eens meer aan het rondscharrelen maar die zijn dikker.
Deze is wat aan de dunne kant (vind ik) voor een egel. Dus voor de komende herfst/winter nog even "vetmesten"
Ah, ik zal eens kijken of ik Merlin ook ga gebruiken. De meeste NL vogels kan ik al wel herkennen aan hun geluid.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 12:17 schreef Blues het volgende:
[..]
Die had ik ook, Merlin vind ik net ff wat handiger.
Met mijn wandeling afgelopen donderdag bij Spaarndam zag ik Buizerds cirkelen (miauw miauw) hoorde ik met Merlin zwartkoppen en een gekraagde roodstaart.
Niet gezien die 2 laatsten helaas.
Hahaquote:Op maandag 21 juli 2025 13:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Fixed that for you![]()
[ afbeelding ]
Dat kreeg ik dan weer niet naar tevredenheid voor elkaar, die pootjes zijn gewoon niet geschiktquote:Op maandag 21 juli 2025 13:34 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Haha![]()
Eigenlijk moet ie nog snowboots aan
Spechten zijn zo grappig, altijd half achter een stammetje verstoppen en denken dat je ze dan niet zietquote:Op dinsdag 22 juli 2025 13:41 schreef Blues het volgende:
Specht in de hazelaar vd buur om die lekkere nootjes te kunnen pakken
Niet al te scherp, moest flink inzoomen met camera.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |