Dat vind ik altijd zo knus, die tortels zo naast elkaar. Hier zitten ze vaak saam'n op een schutting of in een boom.quote:Op vrijdag 14 november 2025 15:04 schreef Blues het volgende:
De huistorteltjes zitten al uuuuuuuuren zo op de tak in de buurboom, nét onder het duivennest wat elk jaar 2x wordt gebruikt.
[ link | afbeelding ]
Dat is inderdaad een koperwiek.quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:09 schreef Blues het volgende:
Had ik nou een koperwiek in de boom?![]()
Zo goed mogelijk ingezoomd.
Volgens google-lens wel en ook volgens mijn boekje. Nog nooit gezien hier
[ link | afbeelding ]
(daaronder een vink, die vliegen hier af en aan tussen de rest van de usual suspects)
Dat is gaaf. Helaas zien we dat niet zo vaak.quote:Op vrijdag 26 december 2025 16:23 schreef Blues het volgende:
Ik was vandaag lekker op het strand. Hele kuddes 3teen strandlopertjes liepen snel van links naar rechts![]()
[ link | afbeelding ]
Ik heb twee tortelduifjes die dagelijks een groot deel van de dag op mijn balkon zitten. Wat hou ik van ze!!! ❤quote:Op vrijdag 14 november 2025 15:04 schreef Blues het volgende:
De huistorteltjes zitten al uuuuuuuuren zo op de tak in de buurboom, nét onder het duivennest wat elk jaar 2x wordt gebruikt.
[ link | afbeelding ]
@MisterFox zitten er nog steeds 2 op je balkonrandquote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:47 schreef Kanaroe het volgende:
Vandaag genoot mevrouw Sperwer haar verlate kerstdiner in onze tuin
Ze sloeg een zwakke tortelduif zó van een dakgoot en heeft rustig haar buit verorberd terwijl wij verdekt opgesteld toekeken
Ach, wat onachtzaam van mijquote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:15 schreef Blues het volgende:
[..]
@:MisterFox zitten er nog steeds 2 op je balkonrand
Stadsduiven hebben wij hier dan weer nietquote:Op zondag 4 januari 2026 11:14 schreef Blues het volgende:
Tortels hier ook wel maar ook wel grote stadsduiven.
Groot deel van de dag wel!quote:Op zaterdag 3 januari 2026 20:15 schreef Blues het volgende:
[..]
@:MisterFox zitten er nog steeds 2 op je balkonrand
Als dat maar niet te zwaar wordtquote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:02 schreef MisterFox het volgende:
Aan de andere kant genieten Vader Duif en Moeder Duif van mijn heerlijke pinda’s 🥜
[ afbeelding ]
Heb die specht nu vier dagen achter elkaar gezien in de boom voor m'n huis en op het balkon. Dus die weet de weg inmiddelsquote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:11 schreef Anton91 het volgende:
Gister toen het sneeuw begon te dooien zag ik een hoop vogels naar voer zoeken, een daarvan was een grote bonte specht en die heeft een paar minuten bij het pindakaaspotje gezeten.
https://imgur.com/a/7Y95icd
Die houder voor de pindakaas is een paar maanden oudDie is inmiddels aan vervanging toe, iemand enig idee waarom ze altijd van hout zijn? Want dat vergaat toch redelijk snel. Ik zoek er eigenlijk een die mooi is en waar ik de komende 10 jaar niet naar om hoef te kijken (op vogels spotten en potjes vervangen na).
Dat niet, maar het lijkt wel alsof ik tegenwoordig twee keer zoveel kool- en pimpelmeesjes op het balkon heb. Vanochtend zaten ze er met z'n vijven en het is de hele middag al af- en aan vliegenquote:
Leuk & gezelligquote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:54 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dat niet, maar het lijkt wel alsof ik tegenwoordig twee keer zoveel kool- en pimpelmeesjes op het balkon heb. Vanochtend zaten ze er met z'n vijven en het is de hele middag al af- en aan vliegen
Ze zijn terug gekomen en waren nu volgens mij met een paar meer. Is dit echt de bonte vliegervangen of toch een andere soort?quote:Op zondag 25 januari 2026 12:44 schreef Anton91 het volgende:
Ik zag net volgens mij een groepje Bonte vliegenvangers op het balkon. Ze kwamen met 4-6 aanvliegen, aten wat en gingen ook direct weer weg. Ze opereerden echt als groepje en aten met z'n drieen tegelijk van de vetbollen.
https://www.vogelbescherm(...)/Bonte-vliegenvanger
Dat zijn staartmezenquote:Op zondag 25 januari 2026 16:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ze zijn terug gekomen en waren nu volgens mij met een paar meer. Is dit echt de bonte vliegervangen of toch een andere soort?
https://imgur.com/a/Knov0VU
Bedankt! Mysterie is opgelostquote:Op zondag 25 januari 2026 17:45 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dat zijn staartmezen
Bonte vliegenvanger zie je niet zo snel in deze tijd en in de bebouwde kom
Jij boft maar, staartmeesjes zijn geweldig
Wat leuk zeg die staartmezenquote:Op zondag 25 januari 2026 16:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ze zijn terug gekomen en waren nu volgens mij met een paar meer. Is dit echt de bonte vliegervangen of toch een andere soort?
https://imgur.com/a/Knov0VU
Geweldig gezicht, op alle lantaarnpalen zitten zequote:Op zondag 25 januari 2026 16:22 schreef Kanaroe het volgende:
https://ibb.co/1hSQTYF
Vandaag zat er een groep ooievaars op onze wandelroute onder de rook van Tilburg
Ze zijn vroeg dit jaar, of ze zijn niet weggeweest
Mooi, we gaan daar misschien weer heen, was bij De Moerquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:36 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Geweldig gezicht, op alle lantaarnpalen zitten ze
Ik zie ze vaak op de kruising midden brabantweg - Burg Bechtwegquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:51 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Mooi, we gaan daar misschien weer heen, was bij De Moer
Zullen ze ook wel snel weer bij de Beekse Bergen zitten
Das inderdaad vlakbij, zullen dezelfde zijnquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:53 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Ik zie ze vaak op de kruising midden brabantweg - Burg Bechtweg
Roodborst. Wat je zegt kan niet, Je moet het hoogste aantal nemen dat je tegelijk ziet, Dus niet optellenquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:09 schreef Kanaroe het volgende:
Ik heb geteld, maar nog niks doorgegeven
Merel 4
Kauw 7
Tortel 2
Putter 2
Roodborst 2 (of 2x dezelfde maar ik denk van niet)
Vink 5
Houtduif 2
Koolmees 4
Pimpelmees 1
Holenduif 2
Grote afwezigen waren de huismussen, en weinig pimpelmeesjes dat uurtje/3 kwartier
Oh, ik zag ze niet tegelijk inderdaad. Dat wist ik niet eigenlijkquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:10 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Roodborst. Wat je zegt kan niet, Je moet het hoogste aantal nemen dat je tegelijk ziet, Dus niet optellen
Overvliegende vogels mag je ook niet meetellen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:13 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oh, ik zag ze niet tegelijk inderdaad. Dat wist ik niet eigenlijk
Die merels wel trouwens, die hadden een fitty met zijn allen, 2 vrouwtjes en 2 mannetjes
Overvliegers tel ik niet meequote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:15 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Overvliegende vogels mag je ook niet meetellen.
ik weet eigenlijk of je bv de voor en achtertuin mag tellen of dat je een plek moet kiezen.
Dat mag dus nietquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:17 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Overvliegers tel ik niet mee
Maar bijvoorbeeld die Roodborst, 1tje zat achter in de tuin te scharrelen
En de andere zat, op een iets later tijdstip, op een voederbak te eten
Dus dan denk ik: Ik heb 2 Roodborstjes gezien![]()
Ik tel alleen de achtertuin btw.
Nou ook zeker de aantallen hoor, daaraan kunnen ze zien hoe het gaat met de vogelsoort.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:21 schreef Kanaroe het volgende:
Maar okee, het gaat bij de telling meer om de soorten, dan om de aantallen
Het kwartje is gevallen
Wauw, dat is gaafquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:21 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Dat mag dus niet
Ik keek afgelopen week even naar een berkenboom die van de gemeente voor mijn huis staat en zag 2 Barmsijzen
Alle usual suspects die veel en vaak in de tuin zitten, vlogen met gierende vleugeltjes naar de buuv die alle voedersilootjes vol hadquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:01 schreef Clayton1 het volgende:
Zijn er al vogeltelling resultaten van de mensen hier?
Ik ga er morgen even voor zitten
Vooral mijn balkon weten de vogels goed te vinden, best gevarieerd qua soorten maar op zowel het balkon als de achtertuin heb ik nog nooit huismussen gezien.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:56 schreef Kanaroe het volgende:
Vandaag niet geteld, en ook niks doorgegeven
Wel mega-uitslag las ik, en de Koolmeesjes hebben de Huismussen van hun podium verdreven
Vogels
Zo leuk, vogels op de voederplank of aan de vetbollen op jou balkonquote:Op maandag 2 februari 2026 17:51 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Vooral mijn balkon weten de vogels goed te vinden, best gevarieerd qua soorten maar op zowel het balkon als de achtertuin heb ik nog nooit huismussen gezien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |