quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:18 schreef Kanaroe het volgende:
Natuurlijk komen de puttertjes hier ná het vogeltelweekend de kaardebollen in onze tuin leegsnaaien
quote:Op donderdag 30 januari 2025 16:25 schreef mitt het volgende:
Ik mis m'n roodborstje in de tuin.
Afgelopen winters gezien, nu niet meer.
Issie dood?
Ik heb hier regelmatig een ekster op de vensterbank zitten (1 hoog) die dan met z'n snavel tegen het raam tikt. Denk dat hij het er niet mee eens is dat de pot pindakaas te lastig te bereiken is voor 'm. (ik schrik me iedere keer weer kapot)quote:Op zondag 2 februari 2025 13:59 schreef Blues het volgende:
Wat restanten vogelvoer uit potten los op een schaal.
Eerst uiteraard al het kleine grut, maar Ekster vond het ook lekker.
Met volle bek snel weggevlogen.
Niet erg scherp, zat binnen en moest tot max inzoomen![]()
[ link | afbeelding ]
quote:Op zondag 2 februari 2025 14:02 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik heb hier regelmatig een ekster op de vensterbank zitten (1 hoog) die dan met z'n snavel tegen het raam tikt. Denk dat hij het er niet mee eens is dat de pot pindakaas te lastig te bereiken is voor 'm. (ik schrik me iedere keer weer kapot)
Ja, is echt prachtig. Ik zie het vooral wanneer een ekster boos staat te zijn op de houder van de pindakaasquote:Op zondag 2 februari 2025 14:03 schreef Blues het volgende:
[..]![]()
Als de zon op de veren/staart staat is het zo mooi paarsblauw parelmoer
Putter iddquote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:42 schreef Blues het volgende:
Wat denken jullie?
Zus vraagt wat ze in de boom zag. Ze had het over geel op de kop.
Maar ik denk meer aan een putter
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Vandaag niet, gisteren zag ik wel een groep overvliegen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:43 schreef Slobeend het volgende:
Iemand al een kraanvogel gespot vandaag? Hier is de kraanvogelradar
Die waren aan het baltsen denk ikquote:Op zondag 23 februari 2025 22:04 schreef Blues het volgende:
Vanmiddag vlogen en 'mauwden' er zo'n kwartier 2 buizerds met me mee tijdens fietsen
Dit is een buizerd.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 11:37 schreef Blues het volgende:
Ze cirkelen weer in de omgeving... geprobeerd vanuit mijn huis te fotograferen... niet echt goed gelukt
[ link | afbeelding ]Vogelaar bij zus in de buurt zegt een kiekendief en geen buizerd?
Mooi rondje!quote:Op zondag 9 maart 2025 21:51 schreef Clayton1 het volgende:
Rondje vandaag
Carolinaeend m en v
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze Tjiftjaf staat er ook wel leuk op
[ afbeelding ]
Geen vogels maar ......![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank jequote:Op zondag 9 maart 2025 21:55 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Mooi rondje!
Ik wilde net posten dat ik van de week de jaarlijkse 'wie hoort-de-eerste-tjiftjaf'-wedstrijd heb gewonnen hier thuis
Heerlijk is het, nu wachten op de fitis, de boompieper, de gekraagde roodstaart, etcetera, etceteraquote:Op zondag 9 maart 2025 21:56 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Dank je
Ja, ze zijn weer volop aanwezig
Blauwborstquote:Op zondag 9 maart 2025 21:59 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Heerlijk is het, nu wachten op de fitis, de boompieper, de gekraagde roodstaart, etcetera, etcetera
quote:Op zondag 9 maart 2025 22:02 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oeh, das helemaal mooi
Zeker als fotograaf
Mooie opbrengstquote:Op zaterdag 22 maart 2025 16:57 schreef Kanaroe het volgende:
Heerlijk in het bos gewandeld!
Waarnemingen: tjiftjaf, fitis (hij is er weer), groep sijsjes, groep kramsvogels, matkop, grote bonte spechten aan de roffel tegen elkaar, zwarte specht, grote lijster, zanglijster en alle soorten bekende mezen en de vinken en merels
Nog even wachten op de zwartkop en de boompieper
Lente
Kwam net thuis, zat er een tortelduif op de tuintafel die niet van z'n plek kwam tot ik 'm probeerde te vangen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bijna een "carbon copy" van vorig jaar maar nu met een tortelduif.
[..]
Hopelijk komt ie weer tot levenquote:Op zondag 30 maart 2025 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kwam net thuis, zat er een tortelduif op de tuintafel die niet van z'n plek kwam tot ik 'm probeerde te vangen.
Het was even een klusje, hij dook de coniferenheg in waar ik er niet tussen kan komen maar met wat stukken karton kon ik hem (of haar) isoleren.
Reismandje maar weer klaargezet met wat (muizen)voer en water. Geen idee of het weer een raamslachtoffer is.
De vorige kreeg na een uurtje alweer "praatjes" en kon snel weer losgelaten worden maar deze zit al een half uurtje stil.
M'n handen voor de zekerheid goed gewassen en ontsmet, je weet maar nooit wat het is.
[ afbeelding ]
edit: deze was van juli vorig jaar:
[ afbeelding ]
Misschien is het een gevluchte oppositieduif en heeft ie er ruim 2500 km op zittenquote:Op zondag 30 maart 2025 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kwam net thuis, zat er een tortelduif op de tuintafel die niet van z'n plek kwam tot ik 'm probeerde te vangen.
Het was even een klusje, hij dook de coniferenheg in waar ik er niet tussen kan komen maar met wat stukken karton kon ik hem (of haar) isoleren.
Reismandje maar weer klaargezet met wat (muizen)voer en water. Geen idee of het weer een raamslachtoffer is.
De vorige kreeg na een uurtje alweer "praatjes" en kon snel weer losgelaten worden maar deze zit al een half uurtje stil.
M'n handen voor de zekerheid goed gewassen en ontsmet, je weet maar nooit wat het is.
[ afbeelding ]
edit: deze was van juli vorig jaar:
[ afbeelding ]
Ja, sowieso elk jaar de bosuiltjes.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:05 schreef Blues het volgende:
Volgen jullie de webcams van Beleef de lente?
Er zijn jonge bosuiltjes:
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/bosuil
En de zeearendjes komen ook al bijna:
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/zeearend
Heeft die uil nou een hele voedselvoorraad om zich heen?quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:05 schreef Blues het volgende:
Volgen jullie de webcams van Beleef de lente?
Er zijn jonge bosuiltjes:
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/bosuil
En de zeearendjes komen ook al bijna:
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/zeearend
Jaquote:Op zaterdag 5 april 2025 17:55 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Heeft die uil nou een hele voedselvoorraad om zich heen?
Leuk om te zien.
Gave waarneming!quote:Op zondag 6 april 2025 17:47 schreef PippenScottie het volgende:
Ik ben dit jaar een beetje met spotten begonnen.
Ik zag vanmiddag onderweg naar Amsterdam een kleine witte roofvogel met een zwarte tip op de vleugels.
Na een beetje googlen leek het wel een blauwe kiekendief te kunnen zijn geweest, maar ik zag ook dat er maar een handjevol broedparen van in Nederland zijn, dus ik twijfelde aan mijn waarneming.
Maar later besloot ik eens op waarneming.nl te kijken en daar zag ik dat iemand anders rond diezelfde tijd op dezelfde plek ook een blauwe kiekendief had gespot. Dat moest hem dus wel zijn.
Ik vind het wel tof om een ietwat zeldzame vogel te hebben gezien.
Het was een mannetje. Het vrouwtje zou ik nooit hebben herkendquote:Op zondag 6 april 2025 21:57 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Gave waarneming!
Ik zie ze gelukkig ook vliegen af en toe. Prachtige vogels.
Bij 'klein' en 'wit' denk ik niet gelijk aan blauwe kiekendief. Hoe vloog hij?quote:Op zondag 6 april 2025 17:47 schreef PippenScottie het volgende:
Ik ben dit jaar een beetje met spotten begonnen.
Ik zag vanmiddag onderweg naar Amsterdam een kleine witte roofvogel met een zwarte tip op de vleugels.
Na een beetje googlen leek het wel een blauwe kiekendief te kunnen zijn geweest, maar ik zag ook dat er maar een handjevol broedparen van in Nederland zijn, dus ik twijfelde aan mijn waarneming.
Maar later besloot ik eens op waarneming.nl te kijken en daar zag ik dat iemand anders rond diezelfde tijd op dezelfde plek ook een blauwe kiekendief had gespot. Dat moest hem dus wel zijn.
Ik vind het wel tof om een ietwat zeldzame vogel te hebben gezien.
IJsvogels, mijn lievelingsquote:Op zondag 13 april 2025 19:52 schreef Kanaroe het volgende:
Vanmiddag even naar de Beekse Bergen in Hilvarenbeek geweest. Wij hebben een abbo, dus gaan vaker.
Vandaag gingen we speciaal voor de ijsvogeltjes aldaar.
2 Ijsvogels gespot vanaf de safariboot, mooi!
Tevens zaten er weer talloze ooievaarkoppeltjes al klepperend op hun nesten en waren de oeverzwaluwen ook weer gearriveerd.
Heerlijk!
Leuk!quote:Op zondag 13 april 2025 20:22 schreef Blues het volgende:
[..]
IJsvogels, mijn lievelingsWat superleuk
Waren het misschien kieviten?quote:Op dinsdag 22 april 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gisteren einde middag hoorden we nabij de Belgische grens een raar geluid. Als uit een oude Nintendo. Het bleek uit twee vogels te komen.
Ze leken een paringsritueel in de lucht uit te voeren. Ze vlogen van 1 tot 20 (?) meter boven een weiland, steeds om elkaar heen en dan weer even met wat afstand.
Ik kan niet vinden welke vogels dit geweest zijn. Het leken kleine roofvogels maar we konden het niet goed zien. Volgens mij zag ik iets lichtgrijs op het lijf en zwarte vleugelpunten.
Wie kan me helpen? Ik heb geprobeerd om te zoeken op vogelgeluiden maar ik kom er niet uit. Ik weet ook niet of dit een specifiek baltsgeluid was of dat deze vogels standaard zo klinken.
Slechtvalken?quote:Op dinsdag 22 april 2025 21:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gisteren einde middag hoorden we nabij de Belgische grens een raar geluid. Als uit een oude Nintendo. Het bleek uit twee vogels te komen.
Ze leken een paringsritueel in de lucht uit te voeren. Ze vlogen van 1 tot 20 (?) meter boven een weiland, steeds om elkaar heen en dan weer even met wat afstand.
Ik kan niet vinden welke vogels dit geweest zijn. Het leken kleine roofvogels maar we konden het niet goed zien. Volgens mij zag ik iets lichtgrijs op het lijf en zwarte vleugelpunten.
Wie kan me helpen? Ik heb geprobeerd om te zoeken op vogelgeluiden maar ik kom er niet uit. Ik weet ook niet of dit een specifiek baltsgeluid was of dat deze vogels standaard zo klinken.
Wel snel, binnen 10 minuten. De langste 10 minuten in het leven van de ouders.quote:Op donderdag 24 april 2025 12:06 schreef Blues het volgende:
De bosuiltjes bij Beleef de Lente zijn geringd.
Dat terugzetten vond ik maar soso.
https://www.vogelbescherm(...)/ringen-bosuiltjes-1
quote:Op dinsdag 22 april 2025 21:52 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Waren het misschien kieviten?
Geen roofvogels natuurlijk, maar daar gingen mijn gedachten meteen heen
Sorry, late reactie. Had wel jullie suggesties opgezocht maar niet laten weten dat ze het niet zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2025 22:15 schreef Blues het volgende:
[..]
Slechtvalken?
https://www.vogelbescherm(...)ids/vogel/slechtvalk
Weet alleen niet hoe een Nintendo klinkt![]()
Ah, ben toch nog heel benieuwd......kleine roofvogels, hmmzzzzzquote:Op donderdag 24 april 2025 18:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
[..]
Sorry, late reactie. Had wel jullie suggesties opgezocht maar niet laten weten dat ze het niet zijn.
@:blues, het klonk vooral heel ouderwets digitaal. Daarom viel het ook zo op, dat was geen geluid dat je op die plek verwacht.
Waar is de tijd gebleven dat we alleen normale rijgah´s hadden!?quote:Op maandag 21 april 2025 20:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zag vandaag langs de snelweg in Belgie ergens een groepje van 5 koereigers. Ook hier in Oxfordshire broedden ze sinds een aantal jaar, en het aantal gaat hard omhoog. Zag een paar weken geleden een groep van 32! Ik kan me nog herinneren toen ik de eerste keren ging vogelen (OVP, ruim 30 jaar geleden), dat een kleine zilverreiger bijzonder was, grote zilverreiger ook, en koereiger zag je al helemaal niet.
Mooi hèquote:Op woensdag 30 april 2025 10:40 schreef Blues het volgende:
[..]
Moest m even opzoeken
[ afbeelding ]
Weet je dan meteen wat het is of zoek je m thuis op?
"eend"quote:Op woensdag 30 april 2025 12:49 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Mooi hè
Jeps, ik wist dat in dit geval meteen![]()
De witte en de gele kwikstaart zie ik regelmatig, maar dit familielid kende ik tot nu toe uit de boekjes en bijvoorbeeld van het tv-programma Vroege Vogels
Als ik het niet weet, gebruik ik de Birdnet app, maar ik weet best veel van vogels in NL:@
Behalve watervogels dan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |