abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217239208
"Tortie" zat vanochtend in een iets actievere houding en het voer lag ook wat meer verspreid door het bakje, dus hopelijk is er wat van gegeten (of hij is er heel lomp doorheen gaan wandelen).

Verder ziet het er nog niet echt uit alsof hij alweer vrijgelaten kan worden maar hij leefde iig nog.
pi_217243650
"Tortie" is weer vrij!

Net toen ik terugkwam had hij/zij er een dikke bende van gemaakt (waterbak) en dat is wel een goed teken :P
Hij fladderde ook tegen de tralies op en dat lijkt een stuk energieker dan gisteren (en vanochtend).

Mandje buiten open en hij was zo weg.
pi_217243700
*O* :B
pi_217244204
Tortie :B
pi_217244416
Release of Tortie.

Filmpje duurt maar 12 seconden dus je verveelt je geen minuut.

Bekijk deze YouTube-video
pi_217293736
Volgen jullie de webcams van Beleef de lente?

Er zijn jonge bosuiltjes:

https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/bosuil

En de zeearendjes komen ook al bijna:

https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/zeearend
pi_217294550
De ooievaars zijn terug in het dorp O+

pi_217294956
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 12:05 schreef Blues het volgende:

Ja, sowieso elk jaar de bosuiltjes.
Even wennen aan de nieuwe locatie dit jaar.

Maar alle drie eieren zijn uitgekomen lees ik zojuist :)
  zaterdag 5 april 2025 @ 17:55:32 #59
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_217295994
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 12:05 schreef Blues het volgende:

Heeft die uil nou een hele voedselvoorraad om zich heen?

Leuk om te zien.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_217297360
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 17:55 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Heeft die uil nou een hele voedselvoorraad om zich heen?

Leuk om te zien.
Ja _O- ze bleef maar muisjes krijgen :D
pi_217300214
Geinig he :Y
Zodra er een muizenvoorraad wordt aangelegd, weet je dat het eerste ei snel uitkomt.
De natuur is zo gaaf 8-)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 6 april 2025 @ 17:47:46 #62
426493 crew  PippenScottie
pi_217306250
Ik ben dit jaar een beetje met spotten begonnen.
Ik zag vanmiddag onderweg naar Amsterdam een kleine witte roofvogel met een zwarte tip op de vleugels.

Na een beetje googlen leek het wel een blauwe kiekendief te kunnen zijn geweest, maar ik zag ook dat er maar een handjevol broedparen van in Nederland zijn, dus ik twijfelde aan mijn waarneming.

Maar later besloot ik eens op waarneming.nl te kijken en daar zag ik dat iemand anders rond diezelfde tijd op dezelfde plek ook een blauwe kiekendief had gespot. Dat moest hem dus wel zijn.

Ik vind het wel tof om een ietwat zeldzame vogel te hebben gezien.
My friends all drive horses
  zondag 6 april 2025 @ 21:57:53 #63
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_217308400
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2025 17:47 schreef PippenScottie het volgende:
Ik zag vanmiddag onderweg naar Amsterdam een kleine witte roofvogel met een zwarte tip op de vleugels.

Na een beetje googlen leek het wel een blauwe kiekendief te kunnen zijn geweest, maar ik zag ook dat er maar een handjevol broedparen van in Nederland zijn, dus ik twijfelde aan mijn waarneming.

Maar later besloot ik eens op waarneming.nl te kijken en daar zag ik dat iemand anders rond diezelfde tijd op dezelfde plek ook een blauwe kiekendief had gespot. Dat moest hem dus wel zijn.

Gave waarneming!
Ik zie ze gelukkig ook vliegen af en toe. Prachtige vogels.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  Redactie Frontpage / Sport zondag 6 april 2025 @ 22:52:06 #64
426493 crew  PippenScottie
pi_217308696
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 21:57 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Gave waarneming!
Ik zie ze gelukkig ook vliegen af en toe. Prachtige vogels.
Het was een mannetje. Het vrouwtje zou ik nooit hebben herkend
My friends all drive horses
pi_217308702
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2025 17:47 schreef PippenScottie het volgende:

Bij 'klein' en 'wit' denk ik niet gelijk aan blauwe kiekendief. Hoe vloog hij?

Ook naar grijze wouw gekeken? Of steppekiekendief? Er broeden inmiddels maar minder dan 10 paar in Nederland, maar er overwinteren er nog wel enkele honderden, en daarvan hangen er nog wel wat rond denk ik.
Overigens, heb je ook sterns uit kunnen sluiten? Noordse stern heeft ook zwart bij de vleugelpunt. Of verschillende meeuwen?

Waarnemingen onderweg, uit auto of trein, gaan zo snel, en vaak kun je niet erg goed kijken om alle kenmerken waar te nemen, en dan 'maken' je hersenen er iets van, wat het lastig te achterhalen maakt, wat het nu eigenlijk echt was.
pi_217361287
Vanmiddag even naar de Beekse Bergen in Hilvarenbeek geweest. Wij hebben een abbo, dus gaan vaker.
Vandaag gingen we speciaal voor de ijsvogeltjes aldaar.

2 Ijsvogels gespot vanaf de safariboot *O* , mooi!

Tevens zaten er weer talloze ooievaarkoppeltjes al klepperend op hun nesten en waren de oeverzwaluwen ook weer gearriveerd.

Heerlijk!
pi_217361569
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 19:52 schreef Kanaroe het volgende:
Vanmiddag even naar de Beekse Bergen in Hilvarenbeek geweest. Wij hebben een abbo, dus gaan vaker.
Vandaag gingen we speciaal voor de ijsvogeltjes aldaar.

2 Ijsvogels gespot vanaf de safariboot *O* , mooi!

Tevens zaten er weer talloze ooievaarkoppeltjes al klepperend op hun nesten en waren de oeverzwaluwen ook weer gearriveerd.

Heerlijk!
IJsvogels, mijn lievelings *G* Wat superleuk O+
pi_217362392
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 20:22 schreef Blues het volgende:

[..]
IJsvogels, mijn lievelings *G* Wat superleuk O+
Leuk!
Ik heb geen lievelingsvogel, maar de ijsvogeltjes in vol ornaat van heel dichtbij zien was toch wel een wauw-moment O+
pi_217362991
Filmpje van de grote Zeearend die zijn ienemienie kuiken kleine hapjes heeeeel voorzichtig voert met die enorme snavel. Hoe zoet 🥰

https://www.vogelbescherm(...)/bekijken/pril-geluk
pi_217375908
Ik heb een statief gekregen van @golfer *G* dus nu nog beter inzoomen zonder trilhandjes :D
M/V zit echt te broeden, maar ik kan niet IN het nest kijken.
Kwam wel heel dichtbij nu ik de camera goed stil kan houden door het statief. O+

[ Bericht 6% gewijzigd door Blues op 15-04-2025 14:03:45 ]
pi_217376008
En binnenkort kunnen we naar Texel:

https://www.vogelbescherm(...)-beeld-werd-gebracht
pi_217410590
Wat groeien die bosuiltjes bij BDL hard he :D
Echt geinig.
pi_217434442
Rondje lentevogels

Rietgors

Rietzanger

en dan mag de Blauwborst uiteraard niet ontbreken.

#35.
pi_217434638
Zag vandaag langs de snelweg in Belgie ergens een groepje van 5 koereigers. Ook hier in Oxfordshire broedden ze sinds een aantal jaar, en het aantal gaat hard omhoog. Zag een paar weken geleden een groep van 32! Ik kan me nog herinneren toen ik de eerste keren ging vogelen (OVP, ruim 30 jaar geleden), dat een kleine zilverreiger bijzonder was, grote zilverreiger ook, en koereiger zag je al helemaal niet.
pi_217442132
Gisteren einde middag hoorden we nabij de Belgische grens een raar geluid. Als uit een oude Nintendo. Het bleek uit twee vogels te komen.

Ze leken een paringsritueel in de lucht uit te voeren. Ze vlogen van 1 tot 20 (?) meter boven een weiland, steeds om elkaar heen en dan weer even met wat afstand.

Ik kan niet vinden welke vogels dit geweest zijn. Het leken kleine roofvogels maar we konden het niet goed zien. Volgens mij zag ik iets lichtgrijs op het lijf en zwarte vleugelpunten.

Wie kan me helpen? Ik heb geprobeerd om te zoeken op vogelgeluiden maar ik kom er niet uit. Ik weet ook niet of dit een specifiek baltsgeluid was of dat deze vogels standaard zo klinken.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')