Wat een feest Kanaroequote:Op woensdag 6 augustus 2025 23:18 schreef Kanaroe het volgende:
Paar daagjes weg in Drenthe, zie ik op de heenweg in een weiland een stuk of 5 kraanvogels staan foerageren
Mooi zeg
Bij ons huisje zit een appelvink, nooit eerder live gezien
(Tevens een bonus-boommarter en vele eekhoorntjes)
Wowquote:Op maandag 18 augustus 2025 21:41 schreef Clayton1 het volgende:
Ijsvogels
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Al bijzonder dat je er één fatsoenlijk op de foto krijgt.
Dan is dit toch echt een buitenkansje
[ afbeelding ]
Dat is een mooie oogstquote:Op woensdag 20 augustus 2025 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Half uurtje in de tuin:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van de houtduif weet ik het zeker, die scharrelde al een uurtje rond op zoek naar eten.quote:
Het is wisselvallig, soms te warm of een verkeerd moment van de middag en ineens "geen vogel" meer te zien.quote:Vorige week een mooie wandeling langs een kilometers kange rietkraag gemaakt.
De oogst was mager helaas. Wat futen, rietzangertjes, rietgorsjes en een tapuit.
Helaas niet waar ik op hoopte (baardmannetjes en roerdompen) Maar goed, ook wel weer blij met wat ik wel gezien heb. Buiten de rietkraag om nog een paar buizerds, zwanen en nijlganzen.
Ja, ook gelijk gedaan vandaagquote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:44 schreef Kanaroe het volgende:
Ik heb de Merlin app gewoon ingesteld op de Nederlandse taal![]()
Nee, bijzonder, duiven in het algemeen zijn vaak geen goede nestenbouwersquote:Maar tis een leuke app, een verbetering t.o.v. Bird ID wat mij betreft
Hier laatst nog 2 jonge en tevens dode houtduifbabies begraven.....die domme houtduiven kunnen echt geen nesten bouwen die de veiligheid van hun jongen garanderen
De babies lagen precies onder het krakkemikkige bouwsel in onze hazelaar
Cool! Ik ga hem binnenkort eens goed bekijken.quote:Op donderdag 18 september 2025 19:44 schreef PippenScottie het volgende:
Mijn zwager heeft een vogelspot app gebouwd en die kom ik hier schaamteloos pluggen.
Maar dat doe ik alleen omdat ik het oprecht een toffe app vind
Het staat sinds vandaag in de app store
https://fladder.app/nl/home
Leuk! Ziet er goed uitquote:Op donderdag 18 september 2025 19:44 schreef PippenScottie het volgende:
Mijn zwager heeft een vogelspot app gebouwd en die kom ik hier schaamteloos pluggen.
Ziet er mooi en leuk uit!quote:Op donderdag 18 september 2025 19:44 schreef PippenScottie het volgende:
quote:Honderdduizenden pimpelmezen trokken afgelopen maand Nederland binnen. Vooral langs de kust werden in een paar dagen tijd soms tienduizenden vogels op één plek geteld. Volgens experts is dat nog nooit eerder gebeurd.
Vooral halverwege oktober was de lucht vol pimpelmezen, meldt Nature Today op basis van Sovon Vogelonderzoek. Op Vlieland werden op 18 oktober ruim vijftigduizend pimpelmezen geteld.
Dat was een record. Het grootste aantal getelde pimpelmezen op één dag was tot dan toe elfduizend. Dat gebeurde in oktober 2021 in Zeeland. Dit jaar sneuvelde dat record dus ruimschoots.
De tellers vermoeden dat er veel meer dieren langsvlogen en dat vijftigduizend nog een voorzichtige schatting was. Ook op Texel en Ameland maakten vogeltellers die dag melding van tienduizenden pimpelmezen.
Het zwaartepunt van de invasie van pimpelmezen lag op de Wadden, maar ook zuidelijker langs de kust werden in oktober massa's pimpelmezen gezien. Afgelopen woensdag kwamen tellers in het Zeeuwse Westenschouwen nog tot ruim zesduizend van de gele vogels met lichtblauwe 'pet'.
Mezen komen vermoedelijk uit Baltische staten
De vogels zijn zeer waarschijnlijk afkomstig uit de Baltische staten en Rusland. Vogelexperts kregen half september al aanwijzingen dat pimpelmezen massaal richting Nederland vlogen.
Toen vlogen 32.000 pimpelmezen in zuidwestelijke richting langs het Estse Matsalu, dat 1.200 kilometer ten noordoosten van Nederland ligt. Dat aantal was een record voor Estland.
Ook vlogen afgelopen maand veel pimpelmezen in de netten van vogelringstations. Vogels worden daar kort gevangen om een ring om hun pootjes te doen en ze zo te kunnen volgen. Sommige vogels hadden al een ring. Uit die gegevens bleek dat ze voornamelijk in Litouwen en Rusland zijn geringd.
Hierheen gevlogen vanwege voedseltekort
Het is niet ongebruikelijk dat pimpelmezen ons land ineens massaal aandoen. De laatste keer gebeurde dat in 2021.
Vaak hebben die invasies te maken met voedseltekort. Helemaal zeker weten de onderzoekers het niet, maar ze vermoeden dat er gebrek aan voedsel is in de Baltische staten en het westen van Rusland en dat de mezen in West-Europa op meer eten hopen.
Pimpelmezen zijn geen heel goede vliegers. Ze trekken maar enkele tientallen kilometers per dag. Ze vliegen van bosje naar bosje of van tuin naar tuin. Ook in tuinen aan de kust werden in oktober soms veel pimpelmezen bij elkaar gezien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |