abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 januari 2025 @ 10:36:43 #1
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_216435130

Crypto?
Bitcoin is het bekendste voorbeeld van cryptocurrency. Bitcoin is bedoeld als peer-to-peer geld, je kan geld (Bitcoin) naar iemand overmaken zonder tussenkomst van een bank. De transactie is pseudoniem en binnen enkele minuten geregeld. Dit gebeurt allemaal door middel van een blockchain. Ook zijn de laatste jaren Layer2 oplossingen populair zoals bijv. Lightning Network. Hiermee kun je instant betalingen doen voor slechts een fractie van de fees die je op de basislaag zou betalen.

Naast Bitcoin zijn er o.a. concurrenten van Bitcoin (bijv. Monero), utility chains (bijv. Ethereum) en memecoins (bijv. Dogecoin). Dit noemen we altcoins, zie bijv. Coingecko voor een impressie. Vele zijn experimenteel en overleven de bearmarkets niet.

Blockchain?
De blockchain kun je zien als een kasboek dat wordt gecontroleerd door iedereen die gebruik maakt hiervan. Je kan in dat kasboek elke transactie zien die ooit heeft plaatsgevonden. De blockchain wordt door heel veel pc's gecontroleerd en is niet achteraf wijzigbaar. Een systeem wat moeilijk te manipuleren is dus. In elk block in de blockchain zitten transacties van coins. Kijk maar eens hier om zelf een kijkje te nemen in zo`n blockchain.

Wie houdt de blockchain bij?
Transacties worden door nodes verzonden naar het netwerk. Een node is een computer die de software van Bitcoin draait. Miners stoppen deze transacties in een blok en als dank krijgen zij hiervoor een beloning. Dit is natuurlijk kort door de bocht; bekijk dit filmpje maar eens voor een uitgebreidere uitleg;

Bekijk deze YouTube-video

Er zijn tegenwoordig twee verschillende technieken die worden gebruikt om de blockchain bij te houden, namelijk; Proof of Work (PoW) en Proof of Stake (PoS). PoW is een vorm van mining, waarbij de rekenkracht van een computer wordt gebruikt ten dienste van de blockchain. De computer lost als het ware mathematische puzzels op en moet intensief werk (de W in PoW) leveren om transacties te controleren en nieuwe blokken te creëren. Deze inspanningen worden beloond in cryptocurrency. PoS is in principe een vorm van virtuele mining. Des te groter het aantal (stake) van een bepaalde cryptocurrency iemand bezit, des te meer transacties er kunnen worden gevalideerd en des te groter de reward voor de persoon in kwestie. Met andere woorden: Des te meer je bezit, des te meer je zult worden beloond.

Minen levert dus geld op?
Ja. Maar op kleine schaal is het minen van Bitcoin eigenlijk niet meer rendabel door de kosten van aanschaf van hardware, stroomkosten etc. Dit omdat het minen van Bitcoin ook steeds moeilijker wordt en er veel concurrentie is. Wellicht als Bitcoin in de toekomst nog veel meer waard word dat het weer rendabel wordt. Het minen van sommige altcoins op kleine schaal kan wel rendabel zijn, helemaal met wellicht een prijsstijging in het verschiet.

En wat zijn de verschillen tussen Bitcoin en verschillende altcoins?
Satoshi Nakamoto zocht een vorm van bescherming tegen centrale banken. Vanaf de jaren 70 waren cyberpunks al op zoek naar zoiets. Met Bitcoin is die oplossing er gekomen. Doordat de software open-source is kan het makkelijk gekloond worden. Dit gebeurde in de eerste jaren dan ook. Later begonnen bedrijfen en individuen andere voordelen te zien in blockchain en zijn daar op door gegaan. Sommige zullen je vertellen dat geld (dus Bitcoin) de enige usecase voor blockchain is, andere zullen je vertellen dat het de oplossing voor alles is. Echter het grootste verschil zit hem in decentraliteit. Bitcoin is tot op heden nog de enige decentrale cryptocurrency. Daarom is Bitcoin veilig voor vele attack factors. Dit betekend niet dat het gebruik van Bitcoin zonder risico is! DYOR (Do Your Own Research)!

Oké. Hoe kom ik aan cryptocurrency?
Cryptocurrency kun je kopen via brokers of via een exchange. De laatstgenoemde is eigenlijk een soort AEX maar dan alleen voor cryptocurrency. Kopen via een exchange is meestal goedkoper dan het kopen van een broker. Dit omdat je nu geen tussenpersoon hebt maar rechtstreeks van een andere gebruiker koopt.

En hoe sla ik mijn digitale geld nu veilig op?
In een wallet. En dat kan op verschillende manieren en plekken, elk met zijn eigen voor en nadelen.
Je kan het in je wallet op een exchange bewaren maar de geschiedenis heeft geleerd dat dit niet altijd een goed idee is. Je kan bij je wallet door middel van een private key, alleen hiermee kun je transacties doen. Omdat de exchange jouw private key beheerd kan de eigenaar van die exchange er in theorie dus met al het geld vandoor gaan. Google maar eens op 'mt. Gox' voor een voorbeeld.

Wil je dagelijks handelen met crypto dan is het handiger om je coins op een exchange te laten. Koop je ze voor de lange termijn dan kun je het beter opslaan in een ander soort wallet.

Wallet? Offline wallet? Hardware wallet? Paper wallet? Wat?
Een wallet komt in verschillende vormen. Je kan een walletprogramma voor desbetreffende coin installeren op je pc/laptop/telefoon/tablet en daar je coin in opslaan. Daarnaast zijn er ook hardware wallets te koop zoals de Trezor of de Nano Ledger.

Bewaar je private key (seed) ten allen tijde goed! Dit is je backup om je wallet te restoren. Vul deze ook nergens anders in dan in je wallet. Twijfel je hoe je precies je wallet moet restoren? Stel je vraag in het n00b-topic.

Probeer closed-source wallets te vermijden. Dit zijn Wallets die zijn gemaakt door een partij die niet in eerste instantie bij het team zit dat desbetreffende coin heeft ontwikkeld. Het verleden heeft uitgewezen dat hier nog wel eens misbruikt van is gemaakt.

En wat zorgt er nou voor dat een coin waarde krijgt?
De markt bepaalt de waarde van een coin. Hoe meer mensen er heil in zien, hoe meer het waard wordt.

Maar nu even serieus, ik snap er nog steeds niks van! Hoe kan ik kopen?
Bekijk hier stap voor stap handleidingen: BTC / [N00B] Crypto beginnerstopic #6 Voor al je kleine en grote vragen

Afkortingen en jargon
FOMO - Fear of missing out - Paniekreactie omdat een coin opeens erg veel in waarde stijgt. Paniekaankoop.
FUD - Fear, uncertainty, doubt. Op het moment dat er angst en onzekerheid in de markt zit dan gaan vaak veel mensen hun geld omzetten naar fiat. Dit zorgt voor een dalende trend of crash in de markt.
ICO - Initial Coin Offering. Een nieuwe munt wordt geïntroduceerd. Hier is geld voor nodig. Vroege investeerders kunnen in een ICO investeren in de hoop dat de munt daarna een veelvoud waard wordt.
Fee - Om een transactie te doen moet er fee worden betaald. Dit is een bedrag dat ervoor zorgt dat jouw transactie in behandeling wordt genomen. Sommige exchanges rekenen ook fee om uit te laten betalen.
Hodlen - Je cryptomunten altijd houden (holden).
Holden - Holden is ook traden, alleen zit er meer tijd tussen.

Exchanges;
Kraken - Betrouwbare exchange
Binance - Chinese exchange met een groot aanbod van crypto
Bitvavo - Nederlandse exchange met een ruim aanbod van crypto

Bedrijven waar je crypto kan kopen buiten een exchange om?
Bitonic
BTC Direct
Satos

Bitcoin block explorers
Mempool.space
Blockchain.info

Crypto koersen
Preev simple bitcoin price
CoinGecko - Cryptocurrency Prices and Market Capitalization
Cryptodashboard.io - Lichtgewicht versie van Coinmarketcap met auto refresh
cryptowat.ch - Live koersen van de belangrijkste exchanges
Agrr - Trades en koers van de grootste exchanges.

Gedetailleerde crypto statistieken
fork.lol
coin.dance
Statoshi.info
Cryptocurrency Mining Profitability
BitcoinWisdom.com

Crypto nieuws
Bitcoin Magazine (NL)
Bitcoin.nl (NL)
Bitcoin Magazine
Coindesk
CoinTelegraph
/r/CryptoCurrency
/r/Bitcoin

Informatie
Bitcoinstart (NL)
BTCWiki (NL)
Bitcoin Information & Resources

Podcasts:
Beginnen met Bitcoin (NL)
Satoshi Radio (NL)
Cryptocast (NL)

Boeken:
Ons Geld is Stuk
De Bitcoin Standaard
De Fiat Standaard
Gelaagd geld

Bitcoin en belastingaangifte
Bitcoin als vermogen: box 3
Het bezit van bitcoin en andere crypcurrencies wordt gezien als vermogen. Vermogen moet worden opgegeven in box 3.

De waarde die u opgeeft is de waarde (in euro's) van uw cryptovaluta op 1 januari van het fiscale jaar. Bij uw belastingaangifte over het jaar 2016, geeft u dus aan hoeveel uw cryptocurrencies op 1 januari waard waren. Wij adviseren u om altijd al uw cryptocurrencies op te geven, ook als het om kleine bedragen gaat. Immers kan uw portfolio in een jaar sterk in waarde stijgen, als u het niet eerder heeft opgegeven dan kampt u in de toekomst wellicht met een voor de belastingdienst onverklaarbaar vermogen.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de Belastingdienst.

DISCLAIMER:
Cryptocurrency is een erg jonge en volatiele markt. Nog meer dan voor elke andere markt geldt hier dat je je goed moet inlezen en investeer enkel geld dat je kan missen. Don't invest recklessly.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zondag 26 januari 2025 @ 10:44:05 #2
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_216435212
Nou als ik alles doorwerk van de beginpost, dan ben ik al een stuk beter geinformeerd :D

Is er ook een kans dat met de komst van quantum computing dat er weer makkelijker coins gemined kunnen worden? Waardoor de koers (denk ik) weer gaat dalen? Is er in principe van elke coin een max of in theorie onbeperkt?
Drop you like an ill, bad habit
pi_216435321
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:16 schreef pmponer het volgende:
@:claudi_x ik zie het ook niet als financieel advies, meer een gesprekje tussen ervaren mensen en een N00B. Wat je met die info doet, en keuzes die je op een financiele markt maakt zijn natuurlijk voor jezelf. Zoals ik al zei niemand heeft een glazen bol.

Waarom voor Eth een minder positief beeld, en Solana juist positief. Is dat ervaring of ook gebasseerd op kennis die je hebt?

Voor mij is het echt, ik snap niet waarom de ene coin wel en de andere niet?
En dat is nog los van de pump en dump, shitcoin rommel
Een uitstekende richtlijn lijkt me dat als jij de usecase niet begrijpt, je niet in een coin investeert.

Een belangrijk verschil tussen Bitcoin en Ethereum is proof of work vs. proof of stake, twee verschillende methoden om transacties te verifiëren. Voor proof of work is veel energie nodig. Lange tijd is het sentiment rondom Bitcoin in dat opzicht negatief geweest: het zou te energieverslindend zijn. Hoewel het grote publiek nog steeds denkt dat dat het geval is, is dat beeld de laatste jaren gekanteld bij mensen die er meer mee bezig zijn. Ik zal je de details besparen, maar Daniel Batten is een interessant figuur om op te zoeken. Hij kan dat goed uitleggen. Voor mij is dit een omslagmoment geweest. Jaren geleden dacht ik dat Ethereum als milieuvriendelijk alternatief groot potentieel had.

Bitcoinmaxi's (mensen die alleen Bitcoin bezitten en al het overige shitcoins vinden) hebben geen goed woord over voor Ethereum. Ik vind Ethereum nog steeds interessant vanwege de smart contracts en DeFi (Decentralized Finance). Bitcoin als digitaal goud is geweldig, maar het potentieel van crypto's is in mijn optiek groter. Probleem is dat het allemaal in de kinderschoenen staat, dat er kinderziektes zijn en je flink geld kunt verliezen.

Al met al zou ik dus zeggen: begin bij Bitcoin en ga vandaaruit andere coins verkennen. Als je X gebruikt, kun je mensen opzoeken die ermee bezig zijn en zo proberen op de hoogte te raken en blijven.

Voor Bitcoin zijn deze drie bronnen aardig om mee te beginnen:
- Een basisboek als "The Bitcoin Standard". Ik vind "The Basics of Bitcoins and Blockchains" goed.
- Alle YouTube-filmpjes van Andreas Antonopoulos.
- Een verzameling aan informatie door Michael Saylor
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_216435451
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:44 schreef pmponer het volgende:
Nou als ik alles doorwerk van de beginpost, dan ben ik al een stuk beter geinformeerd :D

Is er ook een kans dat met de komst van quantum computing dat er weer makkelijker coins gemined kunnen worden? Waardoor de koers (denk ik) weer gaat dalen? Is er in principe van elke coin een max of in theorie onbeperkt?
Dit is een aardige bron: What Google’s Quantum Computer Breakthrough Means For Bitcoin. De hash rate is een van die aspecten die belangrijk is om te begrijpen:

Dit filmpje geeft geen antwoord op deze vraag, maar ik verwees er eerder naar:

En dit is zijdelings gerelateerd, maar moet je hebben gezien:

pi_216435579
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:34 schreef embedguy het volgende:

[..]
*tot nu toe, en met pieken en dalen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is een terechte opmerking. Probeer je maar eens te bedenken hoe 2018 en 2022 voelden:

Dat gezegd hebbende: er is geen munt of aandeel waar ik meer in geloof dan in Bitcoin.
  zondag 26 januari 2025 @ 11:24:05 #6
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_216435686
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 11:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit is een terechte opmerking. Probeer je maar eens te bedenken hoe 2018 en 2022 voelden:

Eens maar dat is in mijn optiek, toch wel korte termijn om het zo maar te zeggen.
Ik koop liever wat, en dan kijk ik na een jaar of 3 - 5 of misschien wel langer, wel wat het gedaan heeft.
Drop you like an ill, bad habit
pi_216436664
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:44 schreef pmponer het volgende:

Als mijnen makkelijker wordt door snellere mijners, dan worden er meer dan 6 blokken per uur gevonden.
Na 2.016 blokken wordt de moeilijkheidsgraad voor het mijnen dan automatisch verhoogd zodat / totdat het weer op ongeveer 6 blokken per uur uitkomt.

Dus het zal hooguit een tijdelijk effect zijn.
  zondag 26 januari 2025 @ 17:05:41 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216439533
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als mijnen makkelijker wordt door snellere mijners, dan worden er meer dan 6 blokken per uur gevonden.
Na 2.016 blokken wordt de moeilijkheidsgraad voor het mijnen dan automatisch verhoogd zodat / totdat het weer op ongeveer 6 blokken per uur uitkomt.

Dus het zal hooguit een tijdelijk effect zijn.
Het gaat er eerder om dat iemand met een quantum computer in zijn eentje met blokken kan kraken dan de anderen samen. Daarmee verdwijnt het decentrale van het netwerk
The End Times are wild
pi_216439651
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:05 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het gaat er eerder om dat iemand met een quantum computer in zijn eentje met blokken kan kraken dan de anderen samen. Daarmee verdwijnt het decentrale van het netwerk
Dan gaat de difficulty omhoog en is het effect weer verdwenen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_216439822
quote:

[..]
Heb je mijn bronnen gelezen/bekeken?
  zondag 26 januari 2025 @ 17:41:48 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216439913
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:16 schreef recursief het volgende:

[..]
Dan gaat de difficulty omhoog en is het effect weer verdwenen.
Nee, want dat verandert niets aan de overmacht van één specifieke miner met een kwantumcomputer
The End Times are wild
pi_216439961
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 17:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, want dat verandert niets aan de overmacht van één specifieke miner met een kwantumcomputer
Waarom niet?
pi_216440187
quote:

[..]
Wat is de hashrate van een quantum computer? Hoeveel qubits moet deze hebben om die hashrate te halen?
pi_216440686
Ah right, een 50% attack.
pi_216441215
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:50 schreef recursief het volgende:
Ah right, een 50% attack.
Daar heb je wel wat meer voor nodig dan 1 kwantumcomputer.

En als er een partij is met zoveel power, dan liggen staatsgeheimen en alle banken ook open bloot.

Het zijn allemaal theoretische dreigingen voorlopig en als het zover zou komen, kan je bitcoin resistent maken.
  zondag 26 januari 2025 @ 19:48:12 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216441475
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat is de hashrate van een quantum computer? Hoeveel qubits moet deze hebben om die hashrate te halen?
Zoals ik het begrijp kan een quantum computer meerdere berekeningen in één keer doen, in plaats van sequentieel zoals een traditionele processor of parsley zoals in een videokaart. Hoeveel Q-bits nodig zijn weet ik niet. Juist berekeningen zoals die van bitcoin of die bij cryptografie zijn geschikt om door een quantum computer te laten doen. Stel dat een zeker algoritme als uitkomt ‘26’ moet hebben, dan kun je in 1 keer met alle variabelen dit algoritme doorlopen en zo de juiste key vinden. Die daarna dan gemakkelijk te verifiëren is. Natuurlijk zijn in werkelijkheid die getallen veel groter.
Het gaat er dus niet om hoe groot die hashrate absoluut is, maar als zij gelijk is aan of groter dan de hashrate van de andere miners, dan is er geen decentralisatie meer.
The End Times are wild
  zondag 26 januari 2025 @ 19:51:37 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216441525
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar heb je wel wat meer voor nodig dan 1 kwantumcomputer.

En als er een partij is met zoveel power, dan liggen staatsgeheimen en alle banken ook open bloot.
quote:
Ja, dan ontstaat de mogelijkheid om heel veel cryptoverkeer te kraken. Ik begreep dat bijvoorbeeld China nu al onderschepte en vercijferde data opslaat om later te kunnen ontcijferen.
Gelukkig biedt de kwantummechanica ook de mogelijkheid om informatie onkraakbaar te versturen
Het zijn allemaal theoretische dreigingen voorlopig en als het zover zou komen, kan je bitcoin resistent maken.
Wie weet.. al ga je over op pos, maakt voor de blockchain niet uit
The End Times are wild
pi_216441783
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wie weet.. al ga je over op pos, maakt voor de blockchain niet uit
Ik heb niet over PoS.
pi_216441792
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zoals ik het begrijp kan een quantum computer meerdere berekeningen in één keer doen, in plaats van sequentieel zoals een traditionele processor of parsley zoals in een videokaart. Hoeveel Q-bits nodig zijn weet ik niet. Juist berekeningen zoals die van bitcoin of die bij cryptografie zijn geschikt om door een quantum computer te laten doen. Stel dat een zeker algoritme als uitkomt ‘26’ moet hebben, dan kun je in 1 keer met alle variabelen dit algoritme doorlopen en zo de juiste key vinden. Die daarna dan gemakkelijk te verifiëren is. Natuurlijk zijn in werkelijkheid die getallen veel groter.
Het gaat er dus niet om hoe groot die hashrate absoluut is, maar als zij gelijk is aan of groter dan de hashrate van de andere miners, dan is er geen decentralisatie meer.
En wat is de hashrate van een kwantumcomputer?
  zondag 26 januari 2025 @ 22:41:35 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216444135
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En wat is de hashrate van een kwantumcomputer?
Dat zal van die computer afhangen..
The End Times are wild
pi_216444284
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat zal van die computer afhangen..
Ik zal het je makkelijk maken: hoeveel qubits moet een kwantumcomputer hebben om 10% van de huidige hashpower van het bitcoin netwerk te hebben?

We zitten nu op een netwerk hashrate van ongeveer 750 ExaHash / second.
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 02:19:58 #22
236264 crew  capricia
pi_216445539
Hard naar beneden.
Niet alleen BTC, maar ook de NASDAQ futures.
Deepseek?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216446333
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 02:19 schreef capricia het volgende:
Hard naar beneden.
Deepseek?
Mooi moment om bij te kopen ;)
pi_216446364
quote:
Hard naar beneden.
Deepseek?
:')
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 08:36:31 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216446538

Ik had XRP ook niet moeten doen. Allemaal de schuld van ETH.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 08:55:17 #26
42184 crew  DaMart
pi_216446664
quote:
Hard naar beneden.
Deepseek?
Dat is een van de meest gegeven verklaringen die ik op Facebook las, maar ook dat schommelingen op de financiële markten samenhangen met het beleid van Trump.

Maar goed, het biedt op meerdere vlakken aankoopmogelijkheden.
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 08:57:53 #27
42184 crew  DaMart
pi_216446685
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 08:36 schreef Nattekat het volgende:

Ik had XRP ook niet moeten doen. Allemaal de schuld van ETH.
Na al die jaren dat je met crypto bezig bent, verbazen deze dips je toch niet meer?
pi_216446738
Deze dips zullen te maken hebben met financieel nieuws die deze week uit de VS zal komen

Er zullen allerlei jaar cijfertjes naar buiten komen van de grote companies

verwachting is dat geldkoersen wat zullen gaan schommelingen door wat resultaten, dus ook crypto en de dollar

En de FED zal ook weer zijn muil opentrekken
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_216446845
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:07 schreef klaasweetalles het volgende:
Deze dips zullen te maken hebben met financieel nieuws die deze week uit de VS zal komen

verwachting is dat geldkoersen wat zullen gaan schommelingen door wat resultaten, dus ook crypto en de dollar

Wat staat hier eigenlijk?
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 10:04:11 #30
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216447183
quote:
12s.gif Op maandag 27 januari 2025 08:57 schreef DaMart het volgende:

[..]
Na al die jaren dat je met crypto bezig bent, verbazen deze dips je toch niet meer?
Nee, maar ik zie XRP/ETH ook kelderen, wat impliceert dat ik weer een kuttrade heb gedaan :P
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216447213
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 09:07 schreef klaasweetalles het volgende:

quote:
Chinese AI-ontwikkelingen veroorzaken schokgolf

Meerdere factoren lijken bij te dragen aan de forse daling. Een belangrijke reden is de opkomst van DeepSeek, een kunstmatige intelligentie (AI) applicatie van Chinese makelij. Heel Silicon Valley staat op zijn kop, omdat bedrijven zoals OpenAI, Meta en Google honderden miljarden investeren in hun AI-systemen, terwijl DeepSeek erin slaagde een beter model te bouwen voor minder dan $10 miljoen.

Deze ontwikkeling heeft investeerders doen twijfelen aan de waarderingen van Amerikaanse techbedrijven, wat leidde tot een massale verkoop van aandelen. Dit domino-effect sloeg vervolgens over naar de cryptomarkt, waar de koersen massaal kelderden.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 10:18:13 #32
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216447321
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:07 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
[..]

Beter model?

Investeerders zijn dommer dan ik dacht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 10:19:17 #33
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216447330
Nou is Google's model wel echt troep, maar goed
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 10:19:42 #34
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216447339
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 08:01 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Mooi moment om bij te kopen ;)
Meteen wat Bitcoin bijgekocht :)

Weer onder de 100k, wat een bofkont ben ik toch O+
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_216447382
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:18 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Beter model?

Investeerders zijn dommer dan ik dacht.

Beter ? is maar net waar je het over wilt hebben :+
pi_216447474
Dit boeit toch helemaal niemand behalve daytraders? Als je er voor de lange termijn in zit geef je toch geen klap om dit soort schommelingen?
pi_216447480
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:34 schreef Solispolar het volgende:
Dit boeit toch helemaal niemand behalve daytraders? Als je er voor de lange termijn in zit geef je toch geen klap om dit soort schommelingen?
Komt wel goed uit zelf met salaris vandaag
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_216447487
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:24 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Mag je het wel over winnie the pooh hebben?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 10:37:43 #39
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216447513
Denk dat ik met de volgende DCA ook maar eens Bitcoin ga inslaan. Heb het helemaal gehad met Ether, en XRP wil ik niet te diep in gaan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 10:37:47 #40
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216447516

_O_
4045
onlogisch
pi_216447606
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:24 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Dit is API filtering, je kunt het model zelf hosten en dan is het ongefilterd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216447647
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:37 schreef Nattekat het volgende:
Denk dat ik met de volgende DCA ook maar eens Bitcoin ga inslaan. Heb het helemaal gehad met Ether, en XRP wil ik niet te diep in gaan.
Ach.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 20:54 schreef Nattekat het volgende:
Bitcoin onder de 500, ver onder de 500 :'(
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 11:19 schreef Nattekat het volgende:
Ben eruit op 422.5 en ga voorlopig ook niet meer terug...
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 10:57:40 #43
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216447665
Forumgebruiker @TheFreshPrince zet forum moderator @Nattekat schaakmat met één post uit het verleden.
4045
onlogisch
pi_216447693
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:19 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Meteen wat Bitcoin bijgekocht :)

Weer onder de 100k, wat een bofkont ben ik toch O+
Klopt, heb bij de vorige dip bij 89k bijgekocht, weet niet of we die gaan aantikken.
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 11:02:50 #45
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216447695
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ach.
[..]
[..]

Trek die wond nog even open :{

Alles wat in 2024 ge-DCA'd is zit nog steeds in crypto en gaat voorlopig ook helemaal nergens heen :P
Ether is alleen een beetje irritant tegen de markt in aan het gaan als alles de lucht in gaat, om vervolgens wel mee te doen met de dip.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 11:06:03 #46
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216447728
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:02 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Klopt, heb bij de vorige dip bij 89k bijgekocht, weet niet of we die gaan aantikken.
Ik koop iedere maand wat bij. Of we nu in een dip zitten of tegen dikke vette groene kaarsen aan zitten te kijken.
4045
onlogisch
pi_216447745
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:02 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Trek die wond nog even open :{
Trek lering uit het verleden ;)

quote:
Alles wat in 2024 ge-DCA'd is zit nog steeds in crypto en gaat voorlopig ook helemaal nergens heen :P
Ether is alleen een beetje irritant tegen de markt in aan het gaan als alles de lucht in gaat, om vervolgens wel mee te doen met de dip.
Je weet dat ik (als ik nog leef en FOK! nog bestaat) je over 10 jaar weer zal citeren :+
pi_216447789
quote:
80s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:06 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ik koop iedere maand wat bij. Of we nu in een dip zitten of tegen dikke vette groene kaarsen aan zitten te kijken.
lange termijn strategie is altijd de beste strategie :)
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
pi_216447793
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:13 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
lange termijn strategie is altijd de beste strategie :)
Tenzij je een eendagsvlieg bent.
Dan is het "carpe diem".
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 11:18:19 #50
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216447812
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Trek lering uit het verleden ;)
[..]
Je weet dat ik (als ik nog leef en FOK! nog bestaat) je over 10 jaar weer zal citeren :+
Ook die verdomde Ethers die ik nog niet in XRP gestopt heb gaan helemaal nergens heen :P

Alleen Mina begin ik wel langzaam twijfels over te krijgen. Dat is een hele grote bag van een coin die de laatste tijd zeer slecht presteert, zelfs tov ETH.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216447814
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tenzij je een eendagsvlieg bent.
Dan is het "carpe diem".
Het is maar net wat iedereen zelf als doel heeft

korte termijn strategie kan ook rendabel zijn

de meeste topbeleggers die pakken 100 kleine winsten per jaar en dat is meestal rendabeler dan hele het jaar door op 1 grote winst te wachten, maar dan ben je echt aan het day traden
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 11:22:42 #52
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216447840
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:18 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

de meeste topbeleggers die pakken 100 kleine winsten per jaar en dat is meestal rendabeler dan hele het jaar door op 1 grote winst te wachten, maar dan ben je echt aan het day traden
Daytraden met crypto :')

Dan kan je net zo goed naar het casino gaan en je hele hebben en houwen op rood of zwart zetten.
4045
onlogisch
pi_216447889
quote:
10s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:22 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Dan kan je net zo goed naar het casino gaan en je hele hebben en houwen op rood of zwart zetten.
niet echt

BTC

AEX

De trend is vaak hetzelfde als wat er op de globale markten gebeurd.........

met de nadruk op vaak :)
pi_216447995
quote:
10s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:22 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Wat een onzin. Vandaag Bitcoin kopen is volgende week winst. Gegarandeerd 100%
pi_216448100
quote:

[..]
Als je finfluencing TikTok volgt kan je dat idee misschien krijgen, maar nee.
pi_216448142
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:53 schreef recursief het volgende:

[..]
Mijn post over daytraden gingen eigenlijk niet eens over daytraden in crypto, maar mijn grote vriend @onlogisch interpreteerde het als crypto daytraden....
pi_216448145
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ach.
[..]
[..]

Oef al sinda 2014 :o ik mag hopen dat die ondertussen toch al wat winst heeft gepakt
No bitch to me
pi_216448167
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:56 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Mijn post over daytraden gingen eigenlijk niet eens over daytraden in crypto, maar mijn grote vriend @:onlogisch interpreteerde het als crypto daytraden....
Ook op de aandelenbeurs is het niet waar.
pi_216448179
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:53 schreef recursief het volgende:

[..]
Koop mijn cursus en ik onthul de TRUC om geen inkomstenbelasting te betalen. 100% gegarandeerd belastingvrije inkomsten!

Nfa
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_216448180
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:58 schreef recursief het volgende:

[..]
Rip mijn aandelen vandaag. Asml -O- -O-
pi_216448204
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:59 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Rip mijn aandelen vandaag. Asml -O- -O-
Geef ze maar aan mij. Ik zal er goed voor zorgen.
  maandag 27 januari 2025 @ 12:07:03 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216448258
quote:
Hard naar beneden.
Deepseek?
Voor de techbedrijven wel, al vind ik dat een beetje overdreven. Maar wat crypto nu met deepseek te maken heeft?
The End Times are wild
pi_216448697
quote:
80s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:06 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Koop sowieso ook iedere maand bij, maar als dit toevallig in een dip is dat mooi meegenomen.
pi_216449179
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:58 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik daytray alleen op xag/usd ziliver met sprinter/turboos

daar zit ik op dikke winst de afgelopen 5 jaar

soms ga je weles de fout in maar dat is incidenteel maar als je fout gaat ben je soms alles kwijt

dat is het risico met dit soort instrumenten
pi_216449400
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan adviseer ik nog steeds niemand om al het spaargeld in BTC te stoppen.
Niet al het spaargeld :D
Qua beleggingen outperformed BTC echt al mijn andere beleggingen. En heb sterk het gevoel dat we pas aan het begin staan.
blablablabla
pi_216449438
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Qua beleggingen outperformed BTC echt al mijn andere beleggingen. En heb sterk het gevoel dat we pas aan het begin staan.
BTC staat over 5 -10 jaar gewoon op 500 duizend tot 1 miljoen

mensen die zich zorgen maken op een dag als dit moeten gewoon gaan breien....
pi_216449504
quote:

[..]
En dit is precies wat BTC zo 'gevaarlijk' maakt. Don't get me wrong; ik denk ook (heb ook 'het gevoel' ;) ) dat BTC nog veel meer gaat groeien, maar BTC heeft natuurlijk een dusdanig korte geschiedenis dat het ontzettend speculatief blijft. Beleggingen in bijv. ETF's zitten over het algemeen wat breder en kennen een minder risico (maar uiteraard wellicht ook minder rendement).
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:07:31 #68
236264 crew  capricia
pi_216449552
quote:

[..]

Gewoon twee sporen aanhouden:
Een gedeelte in BTC laten staan. En een gedeelte traden.
Prima rendementen gerealiseerd.

Maar met een opgaande beurs is het altijd makkelijk handelen. :P
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:08:14 #69
236264 crew  capricia
pi_216449556
quote:

[..]
Dat is alsnog geen garantie voor de toekomst.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:10:26 #70
236264 crew  capricia
pi_216449576
Iedereen weer lekker ingestapt of bijgekocht rond de 94K euro, of wat je strategie dan ook is?

Want we gaan zo te zien weer een ritje omhoog maken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216449590
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Je hebt geen enkele garantie in het leven behalve doodgaan en BTC moon.
blablablabla
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:11:54 #72
236264 crew  capricia
pi_216449599
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Je hebt geen enkele garantie in het leven behalve doodgaan en BTC moon.
En belasting betalen. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216449637
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:10 schreef capricia het volgende:
Iedereen weer lekker ingestapt of bijgekocht rond de 94K euro, of wat je strategie dan ook is?

Het zal geen verrassing zijn maar ik hodl nog steeds.
pi_216449669
quote:

Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 14:24:27 #75
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216449704
quote:

Mijn geld is nog onderweg naar de grote Kraken
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216449787
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Mijn geld is nog onderweg naar de grote Kraken
twitter

slecht nieuws voor je XRP aandeeltjes voor nu :)
pi_216449841
Zijn er hier mensen die periodiek beleggen in BTC? Ik beleg zelf dus een (voor mij behoorlijk) bedrag maandelijks in een all-world ETF. Afgelopen jaren al een aardig rendement mee opgebouwd. Ik heb zelf nog een redelijk bedrag in BTC staan, maar dat heb ik een aantal weken ingelegd met het idee dit gewoon te laten staan.

Echter twijfel ik nu een klein beetje. Ik kan dat bedrag even afwachten en voor de rest lekker geld blijven pompen in de ETF; of ik kan 25% in BTC beleggen en 75% in de ETF.

Eigenlijk is BTC pas de laatste jaren echt explosief gegroeid toch? Ik zoek een beetje naar een reden om bovenstaande voor mijzelf te verantwoorden :D Wat zouden jullie doen/adviseren?
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:38:41 #78
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216449861
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan adviseer ik nog steeds niemand om al het spaargeld in BTC te stoppen.
Ik adviseer mensen altijd om 0 euro in fiat te houden. Daar doet je geld echt helemaal geen klote, ja, minder waard worden :D
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:08 schreef capricia het volgende:

[..]
De enige garantie voor de toekomst is dat je euro iedere dag minder waard wordt.
4045
onlogisch
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:40:35 #79
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216449882
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:56 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
BTC staat over 5 -10 jaar gewoon op 500 duizend tot 1 miljoen

mensen die zich zorgen maken op een dag als dit moeten gewoon gaan breien....
De Bitcoin van nu is het Apple of Amazon aandeel van 1993.
4045
onlogisch
pi_216449897
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:36 schreef Solispolar het volgende:
Zijn er hier mensen die periodiek beleggen in BTC? Ik beleg zelf dus een (voor mij behoorlijk) bedrag maandelijks in een all-world ETF. Afgelopen jaren al een aardig rendement mee opgebouwd. Ik heb zelf nog een redelijk bedrag in BTC staan, maar dat heb ik een aantal weken ingelegd met het idee dit gewoon te laten staan.

Echter twijfel ik nu een klein beetje. Ik kan dat bedrag even afwachten en voor de rest lekker geld blijven pompen in de ETF; of ik kan 25% in BTC beleggen en 75% in de ETF.

Eigenlijk is BTC pas de laatste jaren echt explosief gegroeid toch? Ik zoek een beetje naar een reden om bovenstaande voor mijzelf te verantwoorden :D Wat zouden jullie doen/adviseren?
Ik zou gewoon doen wat je zelf wil doen

ik zou zelf nooit afgaan op advies op dit forum.

Dat is mij beste advies voor jou :)
pi_216449953
quote:
6s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:40 schreef onlogisch het volgende:

[..]
De Bitcoin van nu is het Apple of Amazon aandeel van 1993.

0.13 dollarcent in 1985 :)
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:49:00 #82
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216449982
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:46 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]

0.13 dollarcent in 1985 :)
You do the math met Bitcoin over 20 of 25 jaar :)
4045
onlogisch
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:49:42 #83
236264 crew  capricia
pi_216449993
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:36 schreef Solispolar het volgende:

Je hebt toch een bepaalde mix in je portefeuille? En een paar keer per jaar bekijk je of de verhoudingen nog overeenkomen met je doel. En dan herallocateer je eventueel wat.

Kijk ook naar je horizon. All World kan best een tijdje gaan tegenvallen met Trump aan het roer. Maar als dat dan betekent dat ze goedkoper voor je zijn om aan te kopen, kun je daar op termijn dus een goede slag mee slaan.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 14:52:31 #84
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216450028
Mijn portfolio is nu minder waard dan direct na m'n vorige dca storting. Rip
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 14:53:08 #85
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216450033
Maar de Bitcoins zijn gekocht :)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 14:56:00 #86
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216450068
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:53 schreef Nattekat het volgende:
Bitcoins maarliefst. Rijke tatta.
4045
onlogisch
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 14:59:46 #87
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216450112
quote:
10s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:56 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Bitcoins maarliefst. Rijke tatta.
Millibitcoins :@
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216450117
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:53 schreef Nattekat het volgende:
*O*
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 15:04:02 #89
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216450150
POLL

Even een polletje :Y)
4045
onlogisch
pi_216450158
quote:
6s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:04 schreef onlogisch het volgende:
[poll=8401]

Even een polletje :Y)
Ja nee. Er kunnen vast mensen zien wat ik aanklik.
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 15:05:27 #91
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216450168
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:04 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja nee. Er kunnen vast mensen zien wat ik aanklik.
Is dat zo?

@Danny
4045
onlogisch
pi_216450185
Ik kan maar 1 keer antwoord geven. Dus iets wordt aan mijn username gekoppeld. Tenminste dat ik gestemd heb, maar wellicht ook wat ik gestemd heb?
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 januari 2025 @ 15:09:11 #93
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216450210
50 of meer. Zelfs Magnet is niet zo rijk.

Of is ie
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Admin maandag 27 januari 2025 @ 15:10:20 #94
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_216450223
quote:
11s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:05 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Is dat zo?

@:Danny
we hebben daar als crew geen weergave voor. Omdat in de database natuurlijk wel wordt opgeslagen wat je stemt (anders werken polls niet) is het in theorie mogelijk dat breuls of ik een query op de db los kunnen laten om te zien wie wat gestemd heeft. In de praktijk zullen er weinig dingen zijn die ons minder kunnen boeien en kan ik me geen enkel scenario voor stellen waarbij dat aan de orde zou zijn.

edit:
daarbij zeggen die stemmen helemaal niets. Het is niet zo dat je niet random shit aan kunt klikken. Dus stel even dat iemand hier aanklikt dat hij 50 bitcoin heeft, dan kan het prima zo zijn dat hij niet eens weet wat bitcoin is en er nooit iets mee gedaan heeft. Of andersom. Kortom; polls zijn zo betrouwbaar als Akwasi.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_216450454
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Je hebt toch een bepaalde mix in je portefeuille? En een paar keer per jaar bekijk je of de verhoudingen nog overeenkomen met je doel. En dan herallocateer je eventueel wat.

Kijk ook naar je horizon. All World kan best een tijdje gaan tegenvallen met Trump aan het roer. Maar als dat dan betekent dat ze goedkoper voor je zijn om aan te kopen, kun je daar op termijn dus een goede slag mee slaan.
De bedoeling is om hier 20 a 25 jaar in te blijven (en ik ben al 5 jaar onderweg); dus een regering Trump (of dat goed of slecht is daargelaten) boeit dan niet zoveel. Qua mix: mijn ETF bezit meer dan 1000 aandelen wereldwijd; dus qua spreiding zit je dan wel aardig. Een wat hoger-risico ETF zou nog een toevoeging kunnen zijn, maar ik denk dat ik het qua ETF's lekker zo laat.

In die zin lijkt het me leuk (en zinvol?) om wat diversiteit aan te brengen door ook wat in crypto te gaan. Ik verwacht hier ook geen gouden tips hoor; gewoon wat overdenkingen in waarom BTC wel (of juist niet) toekomstbestendig zou kunnen zijn.
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 15:45:23 #96
236264 crew  capricia
pi_216450568
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:31 schreef Solispolar het volgende:

[..]
De bedoeling is om hier 20 a 25 jaar in te blijven (en ik ben al 5 jaar onderweg); dus een regering Trump (of dat goed of slecht is daargelaten) boeit dan niet zoveel. Qua mix: mijn ETF bezit meer dan 1000 aandelen wereldwijd; dus qua spreiding zit je dan wel aardig. Een wat hoger-risico ETF zou nog een toevoeging kunnen zijn, maar ik denk dat ik het qua ETF's lekker zo laat.

In die zin lijkt het me leuk (en zinvol?) om wat diversiteit aan te brengen door ook wat in crypto te gaan. Ik verwacht hier ook geen gouden tips hoor; gewoon wat overdenkingen in waarom BTC wel (of juist niet) toekomstbestendig zou kunnen zijn.
Die World ETFs zitten toch ook vaak voor 60/70% of meer in de VS geïnvesteerd? Of heb jij een andere? En vaak bijna volledig in aandelen. En dan vaak ook nog in de tech. Want die is groot daar.

Dus dan mis je nog goud, eventueel bonds/obligaties en crypto.
Het percentage crypto of de hele mix van je investeringen moet je zelf bepalen.

Maar een traditionele portefeuille heeft dit alles: Goud, obligaties, aandelen, en als je wild bent ook een plukje crypto.

Welke ETF heb je dan?

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 27-01-2025 15:54:12 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216450670
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:10 schreef Danny het volgende:

[..]
we hebben daar als crew geen weergave voor. Omdat in de database natuurlijk wel wordt opgeslagen wat je stemt (anders werken polls niet) is het in theorie mogelijk dat breuls of ik een query op de db los kunnen laten om te zien wie wat gestemd heeft. In de praktijk zullen er weinig dingen zijn die ons minder kunnen boeien en kan ik me geen enkel scenario voor stellen waarbij dat aan de orde zou zijn.

edit:
daarbij zeggen die stemmen helemaal niets. Het is niet zo dat je niet random shit aan kunt klikken. Dus stel even dat iemand hier aanklikt dat hij 50 bitcoin heeft, dan kan het prima zo zijn dat hij niet eens weet wat bitcoin is en er nooit iets mee gedaan heeft. Of andersom. Kortom; polls zijn zo betrouwbaar als Akwasi.
Er zijn denk ik weles wat betrouwbare polls hier gemaakt (door mij gemaakt natuurlijk):

VBL / Poll: Wie is de slechtste analist /voetbalcommentator van Nederland?

OS / Poll Wat was de mooiste Gouden medaille in Parijs voor Nederland

Je kan niet zeggen dat alles niet klopt
pi_216450704
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Die World ETFs zitten toch ook vaak voor 60/70% of meer in de VS geïnvesteerd?
Klopt. Je kan net zo goed 100% in een S&P500 gaan zitten. Heb je alleen US maar een beter (historisch) rendement.

Als je het niet erg vindt dat een deel van je geld wat meer schommelt, dan kan je ook 65% in S&P500 gaan en de rest in Nasdaq 100. Die laatste stijgt sneller maar doet er na een crash ook langer over om te herstellen. Dus niet ideaal om met meer dan 50% in te zitten.

Met een World ETF laat je rendement liggen omdat je ook in landen zit die niet zo lekker gaan.
Sinds 2006 is dat ~250 procentpunt aan rendement.

maandag 27 januari 2025 @ 16:03:25 #99
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216450741
quote:
11s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:05 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Is dat zo?
Ja klopt ik kan dat zien
Huilen dan.
pi_216450768
quote:
6s.gif Op maandag 27 januari 2025 16:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja klopt ik kan dat zien
Laat even een screenshot zien dan...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')