Door wie?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het zal waarschijnlijk niet zo ver komen dat Trump een oorlog start tegen een bondgenoot. Dan wordt hij toch wel teruggefloten lijkt me.
Tering, wat een extreem walgelijke man is het tochquote:
https://constitution.congress.gov/constitution/amendment-14/quote:All persons born or naturalized in the United States, and subject to the jurisdiction thereof, are citizens of the United States and of the State wherein they reside.
Tja dat is dus niet waar. Er zijn soms 3 keuzes, man/vrouw/X. Bij de federale overheid verdwijnt die X nu. Er is geen keuze om te identificeren als transgender of wat dan ook. De meeste transgenders willen die X ook niet, die willen van man naar vrouw veranderen of andersom. Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten, maar meent er wel een zeer duidelijke mening over te kunnen deponeren. Beetje jammer wel.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij mag dat vinden.
Ik zie het zo: transgenders bestaan nou eenmaal, ongeacht wat je daar verder ook van vindt. In de meeste westerse landen kunnen zij zich als zodanig identificeren, ook bij de overheid. Prima, vooral doen.
Je bent helaas slecht geïnformeerd, die mogelijkheid was er niet. Er was keuze tussen man/vrouw/x. Die x staat niet voor transgender. Je moet echt even beter jezelf informeren voordat je zoveel onzin verkondigt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Transgenders worden er gelukkig van als zij zich als zodanig kunnen identificeren op overheidsformulieren. Daarom is hen die mogelijkheid geboden, ook in de VS. Ik zeg 'prima, vooral doen'. Leuk voor die mensen.
Transgenders die mogelijkheid ontnemen is onnodig pestgedrag.
Prima hoor, je kunt een goed argument maken om de geslachtsaanduiding te verwijderen van overheidsdocumenten (zolang het geen medische documenten zijn). Maar het is onzin om ideologische rommel toe te laten op dat soort formulieren, dus als er een vakje voor geslacht is dan moet het ook alleen mogelijk zijn om een geslacht te kiezen. Zo moeilijk is het niet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:58 schreef JAM het volgende:
[..]
Wat mij een goed idee lijkt is dat een overheid zo min mogelijk van zijn burgers vraagt en hen zo min mogelijk op probeert te leggen hoe zij willen leven, anders dan waar dat noodzakelijk is. In 99.9% van de interacties die ik me de overheid heb, heeft het werkelijk geen enkele relevantie of ik mijzelf nu man, vrouw of anders noem. Vraag er dan ook niet naar. Nu dwingt de Amerikaanse overheid hun burgers, ook wanneer dat volkomen irrelevant is, daar een keuze in te maken. Het is eigenlijk van eenzelfde stompzinnigheid om te vragen of ik mijzelf nu een latino of een pacific-islander meen, of welke andere vreemde Blut-und-Boden categorieën ze daar wel niet voor hebben verzonnen. De keuze 'X' of 'Prefer not to say' is al een toezegging in die zin. De overheid zou daar überhaupt niet naar moeten vragen, laat staan dan deze binaire keuze afdwingen.
Mensen verplichten om aan te geven of ze nu man of vrouw zijn - wat er zijn maar vier soorten vlees: rund, kip, varken en lams! - dat is toch juist ideologische rommel? Dat is toch juist een overheid die een bepaalde zienswijze opdringt?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Prima hoor, je kunt een goed argument maken om de geslachtsaanduiding te verwijderen van overheidsdocumenten (zolang het geen medische documenten zijn). Maar het is onzin om ideologische rommel toe te laten op dat soort formulieren, dus als er een vakje voor geslacht is dan moet het ook alleen mogelijk zijn om een geslacht te kiezen. Zo moeilijk is het niet.
De laatste keer dat Frankrijk zijn atoomarsenaal probeerde door te ontwikkelen waren mensen in de derde wereld weer de lul, dus laten we dat maar niet meer doen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Alleen Frankrijk heeft die. Maar ik denk dat we gewoon voor onszelf moeten zorgen. We kunnen ons toch niet gaan overleveren aan een verbond van Poetin en Trump in de hoop dat een ander land ons misschien komt helpen?
Nee, hoe kom je daar bij? Er zijn maar twee geslachten, dat is een feit. Iets anders toestaan op ideologische basis betekent een bepaalde zienswijze opdringen door de overheid. Dat wordt nu dus teruggedraaid.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:12 schreef JAM het volgende:
[..]
Mensen verplichten om aan te geven of ze nu man of vrouw zijn - wat er zijn maar vier soorten vlees: rund, kip, varken en lams! - dat is toch juist ideologische rommel? Dat is toch juist een overheid die een bepaalde zienswijze opdringt?
Er valt niemand buiten de boot. Dat 'at conception' is een domme term maar accuraat genoeg.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:19 schreef OMG het volgende:
Het wordt nu teruggedraaid naar "at conception" waar het maar om één cel gaat of zo. Wordt dan weer lastig voor intersex mensen en weet ik het wie er hierdoor buiten de boot valt.
Hoe kan je nu in hemelsnaam zeggen dat als een overheid iets toestaat, dus mensen de gelegenheid en vrijheid te bieden zich niet te conformeren aan het idee dat er twee geslachten zijn of het überhaupt niet nodig vinden dat de overheid daarnaar vraagt, dat daarméé dus een bepaalde zienswijze wordt opgedrongen? Er wordt mensen op formulieren niet gevraagd: 'Erkent u dat er meer dan of slechts twee geslachten zijn?' - er wordt (ik val hier in herhaling) mensen die niet in die bewering mee willen gaan of het überhaupt niet nodig vinden dat de overheid zich daar in mengt dus de gelegenheid gegeven daarin niet in mee te gaan. Wanneer die mogelijkheid weggenomen wordt, dan wordt er dus iets geforceerd op ideologische basis. Niet andersom.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, hoe kom je daar bij? Er zijn maar twee geslachten, dat is een feit. Iets anders toestaan op ideologische basis betekent een bepaalde zienswijze opdringen door de overheid. Dat wordt nu dus teruggedraaid.
XX is toch vrouw? Maar wat nou als je die als man hebt? Dan ben je vrouw "at conception" volgens deze regels.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er valt niemand buiten de boot. Dat 'at conception' is een domme term maar accuraat genoeg.
Dat is een ideologisch standpunt, het is wetenschapsontkenning. Dat als overheid toestaan is een bepaalde zienswijze opdringen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:26 schreef JAM het volgende:
[..]
Hoe kan je nu in hemelsnaam zeggen dat als een overheid iets toestaat, dus mensen de gelegenheid en vrijheid te bieden zich niet te conformeren aan het idee dat er twee geslachten zijn of het überhaupt niet nodig vinden dat de overheid daarnaar vraagt, dat daarméé dus een bepaalde zienswijze wordt opgedrongen?
Nee, dat soort aandoeningen kun je gewoon voor testen. Jij hebt het waarschijnlijk over 46,XX testicular DSD, waarbij een man dus inderdaad XX chromosomen heeft. Maar omdat er dus wel testikels ontwikkeld worden is het geslacht man. Die aandoening is net zo aangeboren als het geslacht.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:28 schreef OMG het volgende:
[..]
XX is toch vrouw? Maar wat nou als je die als man hebt? Dan ben je vrouw "at conception" volgens deze regels.
Een overheid die mensen ertoe dwingt zich te schikken naar wat op dat moment de wetenschappelijke consensus is, die gaat bijzonder sterk ideologisch te werk. Een overheid die zijn burgers daartoe dwingt, ja, wat krijg je dan: een soort technocratisch fascisme. Wetenschap - hier dan geperverteerd tot de gedachte 'dat er mensen zijn die met eierstokken worden geboren, mensen met teelballen en dan zo nu en dan een uitzondering vanwege de een of andere wonderlijke genetische afwijking, maar die laten we dan maar even buiten beschouwing' - wordt zo op ideologische wijze misbruikt om om een soort uniformiteit op te leggen, die ernstige afbreuk doet aan persoonlijke vrijheid.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is een ideologisch standpunt, het is wetenschapsontkenning. Dat als overheid toestaan is een bepaalde zienswijze opdringen.
Nogmaals: het is een geslachtsregistratie of niet. Als je er wat anders van wil maken is dat een zienswijze opdringen. Zo moeilijk is het echt niet hoor
Dat is alsof de overheid de mogelijkheid biedt om lengte op te geven in flurpnurps in plaats van centimers.
Ja, wat is het nou? Geslacht is objectief meetbaar en er zijn bij mensen twee opties. 'Genderidentiteit' is een ideologisch begrip, onderdeel van een ideologie die de overgrote meerderheid van de mensen niet aanhangt. Een overheid die dat opdringt is fout bezig.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:41 schreef JAM het volgende:
[..]
hun geslacht - of beter, hun genderidentiteit
Maar die testikels heb je niet "at conception". Uiteindelijk is dit ook gewoon een hoop gedoe om een klomp cellen al persoon te noemen en meer anti-abortus zooi te krijgen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat soort aandoeningen kun je gewoon voor testen. Jij hebt het waarschijnlijk over 46,XX testicular DSD, waarbij een man dus inderdaad XX chromosomen heeft. Maar omdat er dus wel testikels ontwikkeld worden is het geslacht man. Die aandoening is net zo aangeboren als het geslacht.
Incorrect. Ook jij hebt er duidelijk geen kaas van gegetenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:41 schreef JAM het volgende:
[..]
Wetenschap - hier dan geperverteerd tot de gedachte 'dat er mensen zijn die met eierstokken worden geboren, mensen met teelballen en dan zo nu en dan een uitzondering vanwege de een of andere wonderlijke genetische afwijking, maar die laten we dan maar even buiten beschouwing'
Genderidentiteit is zeker geen ideologisch begrip. Dat is simpelweg de feitelijkheid van hoe mensen hun eigen sekse ervaren, waarbij dus opgemerkt moet worden dat die niet altijd overeenkomst met de biologische kernmerken. Een overheid die mensen dus niet de vrijheid biedt om daarvan af te wijken door hen op te dringen dat wanneer we het over geslacht hebben we daarbij dus álleen moeten kijken naar de biologische kenmerken en daar maar twee smaakjes in bestaan, die gaat dus ideologisch te werk, door aan de hand van een bijzonder simpele en ouderwetse opvatting over geslacht en hoe mensen dat ervaren, te forceren zich naar dat stramien te schikken.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, wat is het nou? Geslacht is objectief meetbaar en er zijn bij mensen twee opties. 'Genderidentiteit' is een ideologisch begrip, onderdeel van een ideologie die de overgrote meerderheid van de mensen niet aanhangt. Een overheid die dat opdringt is fout bezig.
Voor de zoveelste keer: als je geslacht wil registreren moet je geslacht registreren. Als je dat niet wil doen kan dat ook. Alle andere opties zijn puur ideologisch gemotiveerd.
Dat laatste ben ik zeker met je eens. Trump zelf heeft hier trouwens ook geen woord van geschreven, dit wordt alleemaal door belangenclubjes gedaan.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:53 schreef OMG het volgende:
[..]
Maar die testikels heb je niet "at conception". Uiteindelijk is dit ook gewoon een hoop gedoe om een klomp cellen al persoon te noemen en meer anti-abortus zooi te krijgen.
Wat je hier weer volkomen negeert (zoals in vrijwel al je andere reacties) en ook tussen neus en lippen door ook zelf erkent, is dat men hun sekse inderdaad anders kunnen ervaren dan het simpele, binaire 'man' of 'vrouw'. Wat moet ik me voorstellen met: 'over het algemeen gewoon als man'. Daar zijn dus (klaarblijkelijk, dat wordt hier zeker geïmpliceerd) dat er ook mensen zijn die dus niet 'over het algemeen gewoon als man' leven,- wat we daar dan ook bij moge voorstellen. Mogen die dan wel een X'je plaatsen?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:57 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Incorrect. Ook jij hebt er duidelijk geen kaas van gegetenDe afwijkingen die je noemt worden niet buiten beschouwing gelaten, integendeel zelfs. 46,XX testicular DSD werd net al even genoemd, wat dus leidt tot een man met XX chromosomen. Maar dat maakt die persoon niet minder man (al is hij vrijwel zeker onvruchtbaar). Het is niet zo dat er dan ineens een ander geslacht is, een mens zal altijd ontwikkeld zijn om of zaadcellen of eicellen te produceren, er is geen andere optie ondanks het feit dat er bij sommige mensen iets mis gaat bij die ontwikkeling. Het overgrote deel van die mensen weet trouwens vaak niet eens dat er wat mis is, en als ze het ontdekken leven ze meestal gewoon verder met hun geslacht. Dus XX-mannen leven over het algemeen gewoon als man en hebben dus ook niets aan die X.
Zeker wel, alleen al omdat het onmogelijk te definiëren is. De overgrote meerderheid van de mensen gelooft terecht niet in die onzin. Mensen hebben geen 'genderidentiteit'. Als je dat wil registreren als overheid kun je net zo goed mensen naar religie vragen en dat op het paspoort zetten. Slaat nergens op.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:57 schreef JAM het volgende:
[..]
Genderidentiteit is zeker geen ideologisch begrip.
Je hebt echt geen idee waar het over gaat hé. Dat gebrek aan kennis lijkt je niet tegen te houden, maar dat geeft nog maar eens aan hoe zo'n relatief simpel onderwerp gekaapt kan worden door ideologie.quote:door aan de hand van een bijzonder simpele en ouderwetse opvatting over geslacht
Ik negeer het niet, het is simpelweg niet relevant. Hoe mensen hun sekse 'ervaren' heeft geen invloed op hun daadwerkelijke geslacht. Voor de zoveelste keer, hoe mensen er zelf over willen lullen moeten ze helemaal zelf weten. Daar zegt de overheid juist expliciet niets over en dat moet je ook niet willen. Als je feiten wil registreren moet je feiten registreren (of, nogmaals, niet).quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:01 schreef JAM het volgende:
[..]
Wat je hier weer volkomen negeert (zoals in vrijwel al je andere reacties) en ook tussen neus en lippen door ook zelf erkent, is dat men hun sekse inderdaad anders kunnen ervaren dan het simpele, binaire 'man' of 'vrouw'.
Ik beweer dat er 20 geslachten zijn. Vrije meningsuiting enzo. De overheid moet deze uitingen toestaan. Staat in de Nederlandse grondwet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is een ideologisch standpunt, het is wetenschapsontkenning. Dat als overheid toestaan is een bepaalde zienswijze opdringen.
Genderidentiteit laat zich bijzonder makkelijk definiëren, dat is simpelweg de relatie tussen hoe iemand zijn gender ervaart en hoe die samenhangt met zijn biologische kenmerken. Bij de meeste mensen sluit dat goed aan (mensen met teelballen die zich man voelen, enzovoorts), maar bij een hoop mensen ook niet. Dat heeft verder ook geen enkele ideologische component omdat die ervaring volkomen losstaat van wat een ander daar ook van moge vinden of wat een ander ook meent hoe een ander dat zou moeten ervaren.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zeker wel, alleen al omdat het onmogelijk te definiëren is. De overgrote meerderheid van de mensen gelooft terecht niet in die onzin. Mensen hebben geen 'genderidentiteit'. Als je dat wil registreren als overheid kun je net zo goed mensen naar religie vragen en dat op het paspoort zetten. Slaat nergens op.
Voor de miljoenste keer: als je geslacht wil registreren moet je geslacht registreren. Als je 'genderidentiteit' wil registreren moet je daar naar vragen. Of je kunt geen van beide vragen.
[..]
Je hebt echt geen idee waar het over gaat hé. Dat gebrek aan kennis lijkt je niet tegen te houden, maar dat geeft nog maar eens aan hoe zo'n relatief simpel onderwerp gekaapt kan worden door ideologie.
Er zijn dna-uitzonderingen, dat het niet zo strikt is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:04 schreef MoreDakka het volgende:
Er zijn weinig dingen simpel in de biologie. De strikt binaire sekseverdeling bij zoogdieren is echt een uitzondering.
Wat is 'gender'? Ondefinieerbare ideologische rommel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:15 schreef JAM het volgende:
[..]
Genderidentiteit laat zich bijzonder makkelijk definiëren, dat is simpelweg de relatie tussen hoe iemand zijn gender ervaart en hoe die samenhangt met zijn biologische kenmerken.
dat is jouw ideologische minachting.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is 'gender'? Ondefinieerbare ideologische rommel.
Zal allemaal best. Maar je geeft precies het punt aan: het heeft niets te maken met geslacht en hoeft ook niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
dat is jouw ideologische minachting.
Het gaat hier ook om hoe mensen een sekserol beleven, invullen
Vandaat dat men zegt gender is een sociaal construct.
En dan bedoelen ze niet dna/genen/chromosonen .... maar sekserollen
Ellie Lust heeft haar eigen invulling, anders dan de meeste vrouwen[ afbeelding ]
Even een korte vraag (ik had mijn tekst ook even aangepast). Als ik nu met teelballen geboren ben: zou ik dan wel mogen verklaren dat ik een vrouw ben? Mag ik dat dan wel in mijn paspoort hebben staan?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is 'gender'? Ondefinieerbare ideologische rommel.
En nee, een geslacht registreren is niet hetzelfde als iemand vragen om daar mee te identificeren (wat dat verder dan ook mag betekenen). Er wordt ook niet naar geslacht 'gevraagd', het wordt geregistreerd op basis van de biologische en wetenschappelijke werkelijkheid. Net als lengte. Allebei zijn meetbaar. Al jouw gewauwel over ervaring en al die andere ideologische onzin is dat niet. Domme taalspelletjes ten spijt.
Ik snap dat het lastig is als Trump eens een keer iets zegt waar de werkelijkheid hem steunt vervelend is, maar als je intellectueel eerlijk bent moet je dat gewoon toegeven. Of je kunt, zoals jij doet, je bedienen door allerlei ideologisch gedreven taalspelletjes. Je probeert allemaal verwarring te zaaien over objectieve meetbare zaken door ze te vergelijken met onmeetbare 'ervaringen'. Die vergelijking gaat niet op omdat een registratie op de betreffende formulieren altijd over dat eerste gaat en nooit over dat tweede. En nogmaals nogmaals: dat moet je ook niet willen. De overheid heeft niets te maken met hoe jij jezelf 'ervaart', wat dat verder dan ook mag betekenen.
Hoe Ellie haar sekserol invult heeft een heel veel te maken met geslacht... mn geslachtsrol.. dat is een sociaal construct.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zal allemaal best. Maar je geeft precies het punt aan: het heeft niets te maken met geslacht en hoeft ook niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook.
En dat heeft 0,0 te maken met welk geslacht op haar paspoort staat.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe Ellie haar sekserol invult heeft een heel veel te maken met geslacht... mn geslachtsrol.. dat is een sociaal construct.
Nee, natuurlijk niet. Maar je kunt gewoon je gemeente vragen om je aanhef te veranderen. Of ben je van mening dat alleen mannen met 'Beste heer' aangesproken zouden mogen worden?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Even een korte vraag (ik had mijn tekst ook even aangepast). Als ik nu met teelballen geboren ben: zou ik dan wel mogen verklaren dat ik een vrouw ben? Mag ik dat dan wel in mijn paspoort hebben staan?
Ja, daar sla je dan de plank toch volledig mis? Aan de ene kant roep je: het hoeft niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook, maar áls het dan tóch geregistreerd moet worden, dan wel alleen als M of V, want dan moeten we klaarblijkelijk alleen kijken naar iemands geboortegeslacht en naar niets anders.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zal allemaal best. Maar je geeft precies het punt aan: het heeft niets te maken met geslacht en hoeft ook niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook.
Ja, want dat is wat geslacht betekent. Laten we absoluut duidelijk zijn: jij bent degene die hier om ideologische redenen moeilijk over doetquote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:34 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, daar sla je dan de plank toch volledig mis? Aan de ene kant roep je: het hoeft niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook, maar áls het dan tóch geregistreerd moet worden, dan wel alleen als M of V, want dan moeten we klaarblijkelijk alleen kijken naar iemands geboortegeslacht en naar niets anders.
Ik vraag me dan toch af: wat zijn die ideologische redenen dan? Ik meen toch meermaals redelijk gemotiveerd te hebben om mensen te forceren zich door de overheid als man of vrouw te laten kennen juist een zeker wereldbeeld forceert, in plaats van andersom. Wat is dan ook die rare scheidslijn dat ik, omdat ik teelballen heb, wel het recht zou moeten genieten om mijzelf als vrouw te laten aanspreken door (bijvoorbeeld) mijn aanhef bij de gemeente aan te laten passen, maar dan elders (ik weet ook niet precies waar dan) wel aan moet geven dat ik toch een man ben. Hoe zou dat er dan in mijn paspoort uit moeten zijn: 'Hij heet Jan, maar zeg maar Liesje?' M/V?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, want dat is wat geslacht betekent. Laten we absoluut duidelijk zijn: jij bent degene die hier om ideologische redenen moeilijk over doetDe rest van de wereld houdt het liever bij de wetenschappelijke werkelijkheid.
...quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je houdt een ideologie aan die blijkbaar zegt dat geslacht en geslachtsrollen altijd rigide aan elkaar gelinkt zijn, dat is behoorlijk regressief. De meeste mensen zijn gelukkig genuanceerder en kunnen prima inzien dat een registratie niet van invloed is op hoe mensen dingen zelf ervaren en andersom.
Als je de werkelijkheid registreren ziet als een wereldbeeld forceren dan ben je helaas ver van het padje af om nog verder mee te praten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:44 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik vraag me dan toch af: wat zijn die ideologische redenen dan? Ik meen toch meermaals redelijk gemotiveerd te hebben om mensen te forceren zich door de overheid als man of vrouw te laten kennen juist een zeker wereldbeeld forceert, in plaats van andersom.
Ja, ik was hier even verbaasd omdat deze reactie mij wel zo verbaasde. Als ik dan al iets heb proberen te zeggen, dan is het dat geslacht en geslachtsrollen dus helemaal niet rigide aan elkaar gelinkt zijn en dat daar dus een hele grote diversiteit in bestaat. Hoe je hierbij komt, dat is me werkelijk volkomen, volkomen onduidelijk.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je houdt een ideologie aan die blijkbaar zegt dat geslacht en geslachtsrollen altijd rigide aan elkaar gelinkt zijn, dat is behoorlijk regressief. De meeste mensen zijn gelukkig genuanceerder en kunnen prima inzien dat een registratie niet van invloed is op hoe mensen dingen zelf ervaren en andersom.
Stel je hebt een man die vanaf nu claimt transgender te zijn en dus als vrouw wil leven. Nieuwe naam en alles en wil graag met vrouwelijke voornaamwoorden aangesproken worden. Uit respect voor die persoon ga je daar dan gewoon in mee. Geen probleem. Dat kan allemaal, dat staat volledig los van het feit dat het geslacht van die persoon niet verandert. En dus de registratie in het paspoort ook niet.quote:
Hoe vaak wordt er door de overheid naar mijn lengte gevraagd? Als ik een formulier ontvang over de inkomstenbelasting 2024 en daar staat dan: 'Bent u langer of korter dan 1.70?',- zou je dan niet denken? Wat doet dat ertoe en wat gaat je dat aan? Waarom moet ik daar antwoord op geven?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als je de werkelijkheid registreren ziet als een wereldbeeld forceren dan ben je helaas ver van het padje af om nog verder mee te praten.
Je blijft het maar negeren maar de vergelijking met lengte gaat ook hier gewoon op: forceert de overheid een wereldbeeld door je lengte te meten ja of nee? Het antwoord is natuurlijk nee.
Welk nut heeft die registratie in dat paspoort dan?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Stel je hebt een man die vanaf nu claimt transgender te zijn en dus als vrouw wil leven. Nieuwe naam en alles en wil graag met vrouwelijke voornaamwoorden aangesproken worden. Uit respect voor die persoon ga je daar dan gewoon in mee. Geen probleem. Dat kan allemaal, dat staat volledig los van het feit dat het geslacht van die persoon niet verandert. En dus de registratie in het paspoort ook niet.
Daar word je niet toe gedwongen. Je maakt echt constant dezelfde denkfout. Ik word ook niet gedwongen om mij te identificeren als 1,85 lang als ik gemeten wordt voor de registratie op het paspoort. Ik kan gewoon roepen dat ik 3 meter lang ben en als ik me daar goed bij voel is er niemand die daar iets aan kan doen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:51 schreef JAM het volgende:
[..]
Als ik gedwongen wordt door een overheid mij als man of vrouw te identificeren,
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:54 schreef JAM het volgende:
[..]
Hoe vaak wordt er door de overheid naar mijn lengte gevraagd? Als ik een formulier ontvang over de inkomstenbelasting 2024 en daar staat dan: 'Bent u langer of korter dan 1.70?',- zou je dan niet denken? Wat doet dat ertoe en wat gaat je dat aan? Waarom moet ik daar antwoord op geven?
Het kan van nut zijn bij identificatie natuurlijk, daar heb je uiteindelijk een paspoort voor hé. In hoeverre geslacht daar aan bijdraagt valt over te twisten en daarom zijn er wat mij betreft ook goede argumenten om dat weg te laten. Dat betekent dus ook geen andere onzin daarvoor in de plaats.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:54 schreef JAM het volgende:
[..]
Welk nut heeft die registratie in dat paspoort dan?
Ja, zo gaan we rond en rond. Waar jij volkomen aan voorbij gaat en wat bij jou niet wil indalen is dat mensen te dwingen om hun geslacht te laten registeren (als man of vrouw) en daarbij alleen te kijken naar de biologische gegevens, is dat geslacht (in tegenstelling tot lengte, daarom is het ook nogal een valse vergelijking) allerhande sociale implicaties heeft. Hoe mensen bekend staan bij de overheid - waarbij je zelf een soort wonderlijke dekmantel op probeert te trekken dat je denkt dat de overheid ertoe in staat zal zijn 'uit respect voor die mensen' hen in alle opzichten als (in ons eerdere voorbeeld) als vrouw te behandelen en te bezien, maar uit een vreemdsoortig fetisjisme voor de biologische gegevens dan ergens (waar dan eigenlijk?) toch moet noteren dat het een man is - heeft weldegelijk invloed op hoe mensen worden behandeld door die overheid.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daar word je niet toe gedwongen. Je maakt echt constant dezelfde denkfout. Ik word ook niet gedwongen om mij te identificeren als 1,85 lang als ik gemeten wordt voor de registratie op het paspoort.
Ik zeg het nóg maar een keer omdat het blijkbaar maar niet bij je wil indalen: hoe iemand zich identificeert en voelt en 'ervaart' al die andere subjectieve zaken staat volledig los van de werkelijkheid van het geslacht. Ze beïnvloeden elkaar niet. Je maakt constant (bewust) de fout door die twee dingen met elkaar te verwarren waardoor je verstrikt raakt in een ideologisch web van onzin.
Neem dan leeftijd: iemand is geboren in 1994 en is nu dus 30/31 jaar. Die persoon ervaart dat echter niet zo, die vindt zelf dat 'ie in 1954 is geboren. Omdat zijn ziel toen al bestond (of iets dergelijks, ik verzin zomaar iets). Het geboortejaar op het paspoort maar aanpassen naar 1954 dan, omdat die persoon zich als zodanig identificeert? Heeft die persoon dan ook recht op AOW?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:54 schreef JAM het volgende:
[..]
Hoe vaak wordt er door de overheid naar mijn lengte gevraagd? Als ik een formulier ontvang over de inkomstenbelasting 2024 en daar staat dan: 'Bent u langer of korter dan 1.70?',- zou je dan niet denken? Wat doet dat ertoe en wat gaat je dat aan? Waarom moet ik daar antwoord op geven?
Het is nu wel leuk geweest. Voor de zoveelste keer:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 01:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, zo gaan we rond en rond. Waar jij volkomen aan voorbij gaat en wat bij jou niet wil indalen is dat mensen te dwingen om hun geslacht te laten registeren (als man of vrouw) en daarbij alleen te kijken naar de biologische gegevens, is dat geslacht (in tegenstelling tot lengte, daarom is het ook nogal een valse vergelijking) allerhande sociale implicaties heeft.
De overheid mag mensen niet anders behandelen op basis van geslacht. Dat is discriminatie. De overheid behandelt een persoon niet als man of vrouw maar gewoon als burger. Die hele sociale dimensie waar jij het over hebt heeft nul komma nul te maken met de registratie van het geslacht, wat gewoon een meetbaar feit is en niets meer dan dat. Al je oeverloze gewauwel ten spijt.quote:Ik zeg het nóg maar een keer omdat het blijkbaar maar niet bij je wil indalen: hoe iemand zich identificeert en voelt en 'ervaart' al die andere subjectieve zaken staat volledig los van de werkelijkheid van het geslacht. Ze beïnvloeden elkaar niet. Je maakt constant (bewust) de fout door die twee dingen met elkaar te verwarren waardoor je verstrikt raakt in een ideologisch web van onzin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |