Ik beweer dat er 20 geslachten zijn. Vrije meningsuiting enzo. De overheid moet deze uitingen toestaan. Staat in de Nederlandse grondwet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is een ideologisch standpunt, het is wetenschapsontkenning. Dat als overheid toestaan is een bepaalde zienswijze opdringen.
Genderidentiteit laat zich bijzonder makkelijk definiëren, dat is simpelweg de relatie tussen hoe iemand zijn gender ervaart en hoe die samenhangt met zijn biologische kenmerken. Bij de meeste mensen sluit dat goed aan (mensen met teelballen die zich man voelen, enzovoorts), maar bij een hoop mensen ook niet. Dat heeft verder ook geen enkele ideologische component omdat die ervaring volkomen losstaat van wat een ander daar ook van moge vinden of wat een ander ook meent hoe een ander dat zou moeten ervaren.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zeker wel, alleen al omdat het onmogelijk te definiëren is. De overgrote meerderheid van de mensen gelooft terecht niet in die onzin. Mensen hebben geen 'genderidentiteit'. Als je dat wil registreren als overheid kun je net zo goed mensen naar religie vragen en dat op het paspoort zetten. Slaat nergens op.
Voor de miljoenste keer: als je geslacht wil registreren moet je geslacht registreren. Als je 'genderidentiteit' wil registreren moet je daar naar vragen. Of je kunt geen van beide vragen.
[..]
Je hebt echt geen idee waar het over gaat hé. Dat gebrek aan kennis lijkt je niet tegen te houden, maar dat geeft nog maar eens aan hoe zo'n relatief simpel onderwerp gekaapt kan worden door ideologie.
Er zijn dna-uitzonderingen, dat het niet zo strikt is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:04 schreef MoreDakka het volgende:
Er zijn weinig dingen simpel in de biologie. De strikt binaire sekseverdeling bij zoogdieren is echt een uitzondering.
Wat is 'gender'? Ondefinieerbare ideologische rommel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:15 schreef JAM het volgende:
[..]
Genderidentiteit laat zich bijzonder makkelijk definiëren, dat is simpelweg de relatie tussen hoe iemand zijn gender ervaart en hoe die samenhangt met zijn biologische kenmerken.
dat is jouw ideologische minachting.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is 'gender'? Ondefinieerbare ideologische rommel.
Zal allemaal best. Maar je geeft precies het punt aan: het heeft niets te maken met geslacht en hoeft ook niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
dat is jouw ideologische minachting.
Het gaat hier ook om hoe mensen een sekserol beleven, invullen
Vandaat dat men zegt gender is een sociaal construct.
En dan bedoelen ze niet dna/genen/chromosonen .... maar sekserollen
Ellie Lust heeft haar eigen invulling, anders dan de meeste vrouwen[ afbeelding ]
Even een korte vraag (ik had mijn tekst ook even aangepast). Als ik nu met teelballen geboren ben: zou ik dan wel mogen verklaren dat ik een vrouw ben? Mag ik dat dan wel in mijn paspoort hebben staan?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat is 'gender'? Ondefinieerbare ideologische rommel.
En nee, een geslacht registreren is niet hetzelfde als iemand vragen om daar mee te identificeren (wat dat verder dan ook mag betekenen). Er wordt ook niet naar geslacht 'gevraagd', het wordt geregistreerd op basis van de biologische en wetenschappelijke werkelijkheid. Net als lengte. Allebei zijn meetbaar. Al jouw gewauwel over ervaring en al die andere ideologische onzin is dat niet. Domme taalspelletjes ten spijt.
Ik snap dat het lastig is als Trump eens een keer iets zegt waar de werkelijkheid hem steunt vervelend is, maar als je intellectueel eerlijk bent moet je dat gewoon toegeven. Of je kunt, zoals jij doet, je bedienen door allerlei ideologisch gedreven taalspelletjes. Je probeert allemaal verwarring te zaaien over objectieve meetbare zaken door ze te vergelijken met onmeetbare 'ervaringen'. Die vergelijking gaat niet op omdat een registratie op de betreffende formulieren altijd over dat eerste gaat en nooit over dat tweede. En nogmaals nogmaals: dat moet je ook niet willen. De overheid heeft niets te maken met hoe jij jezelf 'ervaart', wat dat verder dan ook mag betekenen.
Hoe Ellie haar sekserol invult heeft een heel veel te maken met geslacht... mn geslachtsrol.. dat is een sociaal construct.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zal allemaal best. Maar je geeft precies het punt aan: het heeft niets te maken met geslacht en hoeft ook niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook.
En dat heeft 0,0 te maken met welk geslacht op haar paspoort staat.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe Ellie haar sekserol invult heeft een heel veel te maken met geslacht... mn geslachtsrol.. dat is een sociaal construct.
Nee, natuurlijk niet. Maar je kunt gewoon je gemeente vragen om je aanhef te veranderen. Of ben je van mening dat alleen mannen met 'Beste heer' aangesproken zouden mogen worden?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:28 schreef JAM het volgende:
[..]
Even een korte vraag (ik had mijn tekst ook even aangepast). Als ik nu met teelballen geboren ben: zou ik dan wel mogen verklaren dat ik een vrouw ben? Mag ik dat dan wel in mijn paspoort hebben staan?
Ja, daar sla je dan de plank toch volledig mis? Aan de ene kant roep je: het hoeft niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook, maar áls het dan tóch geregistreerd moet worden, dan wel alleen als M of V, want dan moeten we klaarblijkelijk alleen kijken naar iemands geboortegeslacht en naar niets anders.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zal allemaal best. Maar je geeft precies het punt aan: het heeft niets te maken met geslacht en hoeft ook niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook.
Ja, want dat is wat geslacht betekent. Laten we absoluut duidelijk zijn: jij bent degene die hier om ideologische redenen moeilijk over doetquote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:34 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, daar sla je dan de plank toch volledig mis? Aan de ene kant roep je: het hoeft niet geregistreerd te worden op welk overheidsformulier dan ook, maar áls het dan tóch geregistreerd moet worden, dan wel alleen als M of V, want dan moeten we klaarblijkelijk alleen kijken naar iemands geboortegeslacht en naar niets anders.
Ik vraag me dan toch af: wat zijn die ideologische redenen dan? Ik meen toch meermaals redelijk gemotiveerd te hebben om mensen te forceren zich door de overheid als man of vrouw te laten kennen juist een zeker wereldbeeld forceert, in plaats van andersom. Wat is dan ook die rare scheidslijn dat ik, omdat ik teelballen heb, wel het recht zou moeten genieten om mijzelf als vrouw te laten aanspreken door (bijvoorbeeld) mijn aanhef bij de gemeente aan te laten passen, maar dan elders (ik weet ook niet precies waar dan) wel aan moet geven dat ik toch een man ben. Hoe zou dat er dan in mijn paspoort uit moeten zijn: 'Hij heet Jan, maar zeg maar Liesje?' M/V?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, want dat is wat geslacht betekent. Laten we absoluut duidelijk zijn: jij bent degene die hier om ideologische redenen moeilijk over doetDe rest van de wereld houdt het liever bij de wetenschappelijke werkelijkheid.
...quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je houdt een ideologie aan die blijkbaar zegt dat geslacht en geslachtsrollen altijd rigide aan elkaar gelinkt zijn, dat is behoorlijk regressief. De meeste mensen zijn gelukkig genuanceerder en kunnen prima inzien dat een registratie niet van invloed is op hoe mensen dingen zelf ervaren en andersom.
Als je de werkelijkheid registreren ziet als een wereldbeeld forceren dan ben je helaas ver van het padje af om nog verder mee te praten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:44 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik vraag me dan toch af: wat zijn die ideologische redenen dan? Ik meen toch meermaals redelijk gemotiveerd te hebben om mensen te forceren zich door de overheid als man of vrouw te laten kennen juist een zeker wereldbeeld forceert, in plaats van andersom.
Ja, ik was hier even verbaasd omdat deze reactie mij wel zo verbaasde. Als ik dan al iets heb proberen te zeggen, dan is het dat geslacht en geslachtsrollen dus helemaal niet rigide aan elkaar gelinkt zijn en dat daar dus een hele grote diversiteit in bestaat. Hoe je hierbij komt, dat is me werkelijk volkomen, volkomen onduidelijk.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je houdt een ideologie aan die blijkbaar zegt dat geslacht en geslachtsrollen altijd rigide aan elkaar gelinkt zijn, dat is behoorlijk regressief. De meeste mensen zijn gelukkig genuanceerder en kunnen prima inzien dat een registratie niet van invloed is op hoe mensen dingen zelf ervaren en andersom.
Stel je hebt een man die vanaf nu claimt transgender te zijn en dus als vrouw wil leven. Nieuwe naam en alles en wil graag met vrouwelijke voornaamwoorden aangesproken worden. Uit respect voor die persoon ga je daar dan gewoon in mee. Geen probleem. Dat kan allemaal, dat staat volledig los van het feit dat het geslacht van die persoon niet verandert. En dus de registratie in het paspoort ook niet.quote:
Hoe vaak wordt er door de overheid naar mijn lengte gevraagd? Als ik een formulier ontvang over de inkomstenbelasting 2024 en daar staat dan: 'Bent u langer of korter dan 1.70?',- zou je dan niet denken? Wat doet dat ertoe en wat gaat je dat aan? Waarom moet ik daar antwoord op geven?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als je de werkelijkheid registreren ziet als een wereldbeeld forceren dan ben je helaas ver van het padje af om nog verder mee te praten.
Je blijft het maar negeren maar de vergelijking met lengte gaat ook hier gewoon op: forceert de overheid een wereldbeeld door je lengte te meten ja of nee? Het antwoord is natuurlijk nee.
Welk nut heeft die registratie in dat paspoort dan?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Stel je hebt een man die vanaf nu claimt transgender te zijn en dus als vrouw wil leven. Nieuwe naam en alles en wil graag met vrouwelijke voornaamwoorden aangesproken worden. Uit respect voor die persoon ga je daar dan gewoon in mee. Geen probleem. Dat kan allemaal, dat staat volledig los van het feit dat het geslacht van die persoon niet verandert. En dus de registratie in het paspoort ook niet.
Daar word je niet toe gedwongen. Je maakt echt constant dezelfde denkfout. Ik word ook niet gedwongen om mij te identificeren als 1,85 lang als ik gemeten wordt voor de registratie op het paspoort. Ik kan gewoon roepen dat ik 3 meter lang ben en als ik me daar goed bij voel is er niemand die daar iets aan kan doen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:51 schreef JAM het volgende:
[..]
Als ik gedwongen wordt door een overheid mij als man of vrouw te identificeren,
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:54 schreef JAM het volgende:
[..]
Hoe vaak wordt er door de overheid naar mijn lengte gevraagd? Als ik een formulier ontvang over de inkomstenbelasting 2024 en daar staat dan: 'Bent u langer of korter dan 1.70?',- zou je dan niet denken? Wat doet dat ertoe en wat gaat je dat aan? Waarom moet ik daar antwoord op geven?
Het kan van nut zijn bij identificatie natuurlijk, daar heb je uiteindelijk een paspoort voor hé. In hoeverre geslacht daar aan bijdraagt valt over te twisten en daarom zijn er wat mij betreft ook goede argumenten om dat weg te laten. Dat betekent dus ook geen andere onzin daarvoor in de plaats.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:54 schreef JAM het volgende:
[..]
Welk nut heeft die registratie in dat paspoort dan?
Ja, zo gaan we rond en rond. Waar jij volkomen aan voorbij gaat en wat bij jou niet wil indalen is dat mensen te dwingen om hun geslacht te laten registeren (als man of vrouw) en daarbij alleen te kijken naar de biologische gegevens, is dat geslacht (in tegenstelling tot lengte, daarom is het ook nogal een valse vergelijking) allerhande sociale implicaties heeft. Hoe mensen bekend staan bij de overheid - waarbij je zelf een soort wonderlijke dekmantel op probeert te trekken dat je denkt dat de overheid ertoe in staat zal zijn 'uit respect voor die mensen' hen in alle opzichten als (in ons eerdere voorbeeld) als vrouw te behandelen en te bezien, maar uit een vreemdsoortig fetisjisme voor de biologische gegevens dan ergens (waar dan eigenlijk?) toch moet noteren dat het een man is - heeft weldegelijk invloed op hoe mensen worden behandeld door die overheid.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daar word je niet toe gedwongen. Je maakt echt constant dezelfde denkfout. Ik word ook niet gedwongen om mij te identificeren als 1,85 lang als ik gemeten wordt voor de registratie op het paspoort.
Ik zeg het nóg maar een keer omdat het blijkbaar maar niet bij je wil indalen: hoe iemand zich identificeert en voelt en 'ervaart' al die andere subjectieve zaken staat volledig los van de werkelijkheid van het geslacht. Ze beïnvloeden elkaar niet. Je maakt constant (bewust) de fout door die twee dingen met elkaar te verwarren waardoor je verstrikt raakt in een ideologisch web van onzin.
Neem dan leeftijd: iemand is geboren in 1994 en is nu dus 30/31 jaar. Die persoon ervaart dat echter niet zo, die vindt zelf dat 'ie in 1954 is geboren. Omdat zijn ziel toen al bestond (of iets dergelijks, ik verzin zomaar iets). Het geboortejaar op het paspoort maar aanpassen naar 1954 dan, omdat die persoon zich als zodanig identificeert? Heeft die persoon dan ook recht op AOW?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 00:54 schreef JAM het volgende:
[..]
Hoe vaak wordt er door de overheid naar mijn lengte gevraagd? Als ik een formulier ontvang over de inkomstenbelasting 2024 en daar staat dan: 'Bent u langer of korter dan 1.70?',- zou je dan niet denken? Wat doet dat ertoe en wat gaat je dat aan? Waarom moet ik daar antwoord op geven?
Het is nu wel leuk geweest. Voor de zoveelste keer:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 01:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, zo gaan we rond en rond. Waar jij volkomen aan voorbij gaat en wat bij jou niet wil indalen is dat mensen te dwingen om hun geslacht te laten registeren (als man of vrouw) en daarbij alleen te kijken naar de biologische gegevens, is dat geslacht (in tegenstelling tot lengte, daarom is het ook nogal een valse vergelijking) allerhande sociale implicaties heeft.
De overheid mag mensen niet anders behandelen op basis van geslacht. Dat is discriminatie. De overheid behandelt een persoon niet als man of vrouw maar gewoon als burger. Die hele sociale dimensie waar jij het over hebt heeft nul komma nul te maken met de registratie van het geslacht, wat gewoon een meetbaar feit is en niets meer dan dat. Al je oeverloze gewauwel ten spijt.quote:Ik zeg het nóg maar een keer omdat het blijkbaar maar niet bij je wil indalen: hoe iemand zich identificeert en voelt en 'ervaart' al die andere subjectieve zaken staat volledig los van de werkelijkheid van het geslacht. Ze beïnvloeden elkaar niet. Je maakt constant (bewust) de fout door die twee dingen met elkaar te verwarren waardoor je verstrikt raakt in een ideologisch web van onzin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |