abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216529739
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 17:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat een geweldig gebied (Groningen/Friesland?).

Hier begint het pas bij +40% : https://www.funda.nl/deta(...)veenweg-38/43774208/

dan zit je nog in een poppenhuisje op een postzegellapje grond.
"Duurzame (9 zonnepanelen) woning"

Prachtig die makelaars :D.
pi_216529789
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 10:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar ook voor het op Funda komt kan er een bod zijn dat zoveel hoger is dan de vraagprijs dat je het wel prima vindt.
Ik heb 3 woningen gekocht en 3x zonder funda :).
2 keer boven de waarde betaald (gevoelsmatig , want het heeft dus nooit op de markt gestaan) , 1x ruim eronder.
2x een 'droomhuis' en degene die we onder de waarde kochten hebben we het kortste gewoond.
pi_216555869
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2025 23:27 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik heb 3 woningen gekocht en 3x zonder funda :).
2 keer boven de waarde betaald (gevoelsmatig , want het heeft dus nooit op de markt gestaan) , 1x ruim eronder.
2x een 'droomhuis' en degene die we onder de waarde kochten hebben we het kortste gewoond.
mag ik vragen hoe je dat hebt aangepakt? gewoon briefjes in de bus? of via kennissen?
pi_216555965
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 08:39 schreef cubje het volgende:

[..]
mag ik vragen hoe je dat hebt aangepakt? gewoon briefjes in de bus? of via kennissen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2025 09:14:07 ]
  woensdag 5 februari 2025 @ 09:53:38 #105
1234 HiZ
Istanbullu
pi_216556513
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 07:34 schreef freak1 het volgende:
even los dat de uitvoering en ideen van Hugo de Jonge kansloos waren, lijkt het toch dat het moeilijker maken van verhuren een goede impact had voor de starters;
https://www.nu.nl/economi(...)de-verhuurmarkt.html
[..]
en ja, de middenhuurders kunnen minder huren.. uiteindelijk blijft er een max aan woningen en een overschot aan gegadigden. ik denk wel wt over het algemeen genomen een woning uit de verhuur naar een kopen beter is voor de woningmarkt.

en dus in tegenstelling van veel sceptici hier die overtuigd waren van dat de verkochte huurwoningen niet naar starters zouden gaan, ik presenteer u het onderzoek..
Gelet op de gemiddelde verkoopprijs mag je dan wel een vraagteken bij wat tegenwoordig een ‘starter’ is. Het zou me niks verbazen als die ‘starter’ niet de starter is die de gemiddelde nederlander in zijn hoofd heeft.
  woensdag 5 februari 2025 @ 10:45:25 #106
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_216557063
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 09:53 schreef HiZ het volgende:

[..]
Gelet op de gemiddelde verkoopprijs mag je dan wel een vraagteken bij wat tegenwoordig een ‘starter’ is. Het zou me niks verbazen als die ‘starter’ niet de starter is die de gemiddelde nederlander in zijn hoofd heeft.
Welke starter heeft de gemiddelde Nederlander in z'n hoofd? Ik heb het dan niet over dat irritante volk dat onder elk nieuwsbericht de schuld geeft aan de regering en loopt te janken dat zoon of dochterlief met 30 jaar nog thuis woont met een horecabaantje of startersfunctie op kantoor.

Gewoon zoals vroeger, een starter met een goede baan en die al wat carriere heeft gemaakt. Ik heb ook 'pas' op mijn 34e een woning kunnen kopen, maar wel omdat ik en mijn vriendin geen genoegen namen met een appartementje in Haarlem of Amsterdam. In dat geval moet je gewoon geduldig zijn
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  woensdag 5 februari 2025 @ 11:18:53 #107
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216557430
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:45 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]
Welke starter heeft de gemiddelde Nederlander in z'n hoofd? Ik heb het dan niet over dat irritante volk dat onder elk nieuwsbericht de schuld geeft aan de regering en loopt te janken dat zoon of dochterlief met 30 jaar nog thuis woont met een horecabaantje of startersfunctie op kantoor.
ik denk een starter die een gezin wil stichten en graag een woning wil, huur of koop dondert niet
ik heb er hier boven ook eentje zitten, geen kind van mij overigens

quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 09:53 schreef HiZ het volgende:

[..]
klopt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_216557996
- weg -

[ Bericht 34% gewijzigd door blomke op 05-02-2025 13:37:22 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216559506
quote:

[..]

Gewoon zoals vroeger, een starter met een goede baan en die al wat carriere heeft gemaakt. Ik heb ook 'pas' op mijn 34e een woning kunnen kopen, maar wel omdat ik en mijn vriendin geen genoegen namen met een appartementje in Haarlem of Amsterdam. In dat geval moet je gewoon geduldig zijn
Ik denk dat je geduldiger moet zijn voor dat appartementje
  woensdag 5 februari 2025 @ 16:04:54 #110
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_216560681
De huidige starter wil wat anders dan de starter voorheen ingegeven door de staat van de huizenmarkt.

Zo’n 10 jaar geleden kocht je nog als jonge single een 2 kamer appartementje op je geen vetpot zijnde starters salaris. En met stappen in je carričre en/of je relatie zet je ook de stappen in de huizenmarkt. Je stroomde door naar groter.

Nu is een appartementje in je eentje voor velen al buiten bereik. Als je dan samen met een partner gaat kopen wil je al iets meer ruimte. Een huis bemachtigen is lastig, de prijzen stijgen zo hard dat men bang is dat ze volgend jaar helemaal niks meer kunnen kopen dus dan maar meteen het maximale kopen, die eengezinswoning waar je langere tijd kan blijven zitten.
Tevens is dat ook het minste risico. Als je zo’n starters appartementje bezit, gekocht op een piek en de recessie zet toch echt een keer dan staat de boel onder water en kun je niet doorstromen terwijl je gezin wel uit wil breiden.

Al deze zaken zorgen er voor dat een starter nu direct meer wil dan voorheen in mijn ogen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_216563064
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 16:04 schreef laziness het volgende:
De huidige starter wil wat anders dan de starter voorheen ingegeven door de staat van de huizenmarkt.

Zo’n 10 jaar geleden kocht je nog als jonge single een 2 kamer appartementje op je geen vetpot zijnde starters salaris. En met stappen in je carričre en/of je relatie zet je ook de stappen in de huizenmarkt. Je stroomde door naar groter.

Nu is een appartementje in je eentje voor velen al buiten bereik. Als je dan samen met een partner gaat kopen wil je al iets meer ruimte. Een huis bemachtigen is lastig, de prijzen stijgen zo hard dat men bang is dat ze volgend jaar helemaal niks meer kunnen kopen dus dan maar meteen het maximale kopen, die eengezinswoning waar je langere tijd kan blijven zitten.
Tevens is dat ook het minste risico. Als je zo’n starters appartementje bezit, gekocht op een piek en de recessie zet toch echt een keer dan staat de boel onder water en kun je niet doorstromen terwijl je gezin wel uit wil breiden.

Al deze zaken zorgen er voor dat een starter nu direct meer wil dan voorheen in mijn ogen.
Of er moet toch water bij de wijn gedaan worden. 12 jaar geleden was ik zo’n jonge starter die een klein appartement kocht. Vrijgezel en midden 20.
Een geluksvogel in de ogen van de huidige tijd (is ook zo). Met destijds alle financiële risico’s overigens erbij.

Uiteindelijk kwam de partner erbij en zaten we “vast” in dat appartementje door de gekke huizenmarkt. We hebben onze kinderen daar gekregen, 2 stuks. Dus moesten ook afzien met de ruimte. Ik was bijna 40 toen we naar een eengezinswoning konden verhuizen en ons gezin meer ruimte kreeg.

Maar het eerste motto moet een dak boven je hoofd zijn, dat kan ook een klein appartementje zijn. Ook met kinderen. En van daaruit ga je verder
pi_216564357
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 19:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Of er moet toch water bij de wijn gedaan worden. 12 jaar geleden was ik zo’n jonge starter die een klein appartement kocht. Vrijgezel en midden 20.
Een geluksvogel in de ogen van de huidige tijd (is ook zo). Met destijds alle financiële risico’s overigens erbij.

Uiteindelijk kwam de partner erbij en zaten we “vast” in dat appartementje door de gekke huizenmarkt. We hebben onze kinderen daar gekregen, 2 stuks. Dus moesten ook afzien met de ruimte. Ik was bijna 40 toen we naar een eengezinswoning konden verhuizen en ons gezin meer ruimte kreeg.

Maar het eerste motto moet een dak boven je hoofd zijn, dat kan ook een klein appartementje zijn. Ook met kinderen. En van daaruit ga je verder
Dat dak hebben ze. Gelukkig doen ze dan nog geen kinderen.
pi_216567762
quote:

[..]

ik vermoed dat het een combi is.. en dat maakt het bijzonder lastig.

-ja er moet zeker water bij de wijn. even los van de definitie van de starter op de woningmarkt (leeftijd, situatie, huur of koop) is er door invloeden van buitenaf wel een heel rooskleurig beeld ontstaan van hoe je eerste woning erbij moet liggen.. realisme lijkt niet meer mee te spelen. ook dankzij de verhalen van de ouders en grootouders overigens.. ja toen ik 22 was kocht ik mijn eerste huis.. ja toen ik 25 was had ik al een ton gespaard etc. etc. tel daar invloeden van sociale media en de druk van buitenaf bij op en dan is thuiswonen op je 26e wel enorm loserig. terwijl dat vroeger ook normaal was. en dat grootouders weer introkken. in veel landen is dat nog altijd de norm. sparen was vroeger heel normaal voor een huis maar met de introductie van aflossingsvrij en alle bijzondere vormen van hypotheken kon je zonder enig eigen vermorgen een huis kopen + alle bijkomende kosten financieren + nog eens 25 procent erbij voor verbouwingen. dat soort acties hebben schade aan de woningmarkt toegebracht. dus dat water bij de wijn.. als je starter bent in je uppie dan is een 1 kamer appartement gewoon een heel goed begin. en ja die buurt zal niet zo goed zijn. en als je met zijn 2e bent wellicht een 2 kamer appartement. maar in je eentje in hartje amsterdam gaat gewoon lastig worden.
-er zijn gewoon te weinig woningen. bouwen bouwen bouwen. en dan op de groep waar tekorten liggen. rijtjes huizen, 2 onder 1 kappers in landelijke gebieden, appartementen op niet alt e grootschalige schaal om ghetto's te voorkomen. ja dat is minder winst voor de bouwbedrijven en gemeentes.. maar er moet voor de "instappers" gebouwd worden. bouwen voor de groep die wil doorstromen om zo een huis vrij te maken is debiel. niet alleen heeft die groep het al lekker voor elkaar, hun oude zooi achterlaten zodat ze een lekker nieuw pandje hebben is bijzonder egocentrisch. bouwen voor de groep die nu moet beginnen, niet voor de groep die al heeft

en onderaan de streep zullen we terug gaan naar de ouderwetse situatie. langer thuis blijven wonen. sparen voor een huis. kleiner wonen.
is dat oneerlijk? ontzettend. de starters van nu pissen er enorm naast. en de mensen met huizen profiteren er maximaal van.

los van bouwen gericht op die starters groep zie ik ook niet een manier van correctie. de enige manier zou zijn bij X procent overwaarde moet je bij verkoop Y hoeveelheid inleveren. maar dat is oneerlijk voor de aflossers. en eigenlijk voor iedereen.
ik zie geen oplossing om die ongelijkheid te fixen. maar bouw voor die startgroep en dan hebben die iig weer een dak boven hun hoofd.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 6 februari 2025 @ 08:38:02 #114
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_216567855
quote:

[..]

You’re preaching to the wrong one.
Wij woonden tot kind 4 was in een twee kamer appartement dankzij de kredietcrisis.
Ik snap prima dat je in deze markt de appartement stap overslaat om niet binnen afzienbare tijd vast te komen te zitten.
Vind ik het een goede ontwikkeling? Nee maar dat is wat anders.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 6 februari 2025 @ 10:22:48 #115
323876 michaelmoore
pi_216569060
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 08:38 schreef laziness het volgende:

[..]
You’re preaching to the wrong one.
Wij woonden tot kind 4 was in een twee kamer appartement dankzij de kredietcrisis.
Ik snap prima dat je in deze markt de appartement stap overslaat om niet binnen afzienbare tijd vast te komen te zitten.
Vind ik het een goede ontwikkeling? Nee maar dat is wat anders.
De overheid moet weer Premie A woningen gaan bouwen net als vroeger met Den Uyll in de Pvda , dan kan iedereen een huis kopen

Inkomen mag geen hindernis zijn voor wonen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 10 februari 2025 @ 22:02:10 #116
1234 HiZ
Istanbullu
pi_216627195
quote:

[..]

Ongeveer? Stelletje, met kind of bijna een kind. Niet super hoogvliegers die een keer per jaar ergens in zuid Europa met vakantie gaan in een auto van een jaartje of 6 oud.
pi_217131542
https://www.cbs.nl/item?s(...)2cbe02&sc_lang=nl-nl

45% groei in prijs koopwoningen sinds 2020?
Als dat klopt gaat mijn appartement voor veel...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 21 maart 2025 @ 17:17:56 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217131844
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 16:49 schreef ludovico het volgende:
https://www.cbs.nl/item?s(...)2cbe02&sc_lang=nl-nl

45% groei in prijs koopwoningen sinds 2020?
Als dat klopt gaat mijn appartement voor veel...
Als ik kijk wat ons huis ons incl. alles gekost heeft qua bouwkosten enz, en ik kijk wat de middelpuntwaarde volgens Funda is, dan is dat een verschil van bijna ¤ 4.000 met de totale kosten plus 45%.

Dus even simpel:
Ons huis kostte alles incl. ¤ 765.432 (bouw begon eind 2020, opgeleverd juni 2021) en de middelpuntwaarde volgens Funda is nu ¤ 1.106.000 (range van 1.014.000 - 1.199.000), als ik 45% bij onze kosten optel kom ik op ¤ 1.109.876 uit.
Dat verschil is op zo'n bedrag te verwaarlozen natuurlijk.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217131928
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 17:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ik kijk wat ons huis ons incl. alles gekost heeft qua bouwkosten enz, en ik kijk wat de middelpuntwaarde volgens Funda is, dan is dat een verschil van bijna ¤ 4.000 met de totale kosten plus 45%.

Dus even simpel:
Ons huis kostte alles incl. ¤ 765.432 (bouw begon eind 2020, opgeleverd juni 2021) en de middelpuntwaarde volgens Funda is nu ¤ 1.106.000 (range van 1.014.000 - 1.199.000), als ik 45% bij onze kosten optel kom ik op ¤ 1.109.876 uit.
Dat verschil is op zo'n bedrag te verwaarlozen natuurlijk.
Nou dat lijkt dan aardig de lijn te volgen.

Volgens funda is mijn appartement minder waard. Doch de meest recente vraagprijs voor woning van mijn directe buren... Die was iets hoger.

Lijkt dan toch te kloppen.

En ik 2020 vond ik het extreem. Nu dus nog extremer.

Maarja hoeveel inflatie hebben we gehad ook?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217174125
Zal toch wat zijn als je in 2027 belasting moet gaan betalen over je overwaarde in Box 3.
blablablabla
pi_217174527
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 12:01 schreef Elan het volgende:
Zal toch wat zijn als je in 2027 belasting moet gaan betalen over je overwaarde in Box 3.
Hangt ervan af, welk % er wordt gehanteerd. Indien huis&hypotheek naar box 3 gaan, zal het EWF (goddank) verdwijnen en is er geen enkele incentive meer om de hypotheek af te lossen. Mij best.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217174674
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 12:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Hangt ervan af, welk % er wordt gehanteerd. Indien huis&hypotheek naar box 3 gaan, zal het EWF (goddank) verdwijnen en is er geen enkele incentive meer om de hypotheek af te lossen. Mij best.
Precies zal daarom ook niet gebeuren.
Ik los nu al zo weinig mogelijk af. Lekker lage rente lasten en ondertussen deposito 3,3% :).
  woensdag 16 april 2025 @ 23:07:04 #123
1234 HiZ
Istanbullu
pi_217389729
Ik ga verkopen na 21 jaar. Een appartement van ça 80m2 in de buurt van het Leidseplein in een redelijke staat, maar heeft wel wat updates nodig. Ik ben erg heel benieuwd hoe dat nou gaat uitpakken in deze markt.

[ Bericht 2% gewijzigd door HiZ op 16-04-2025 23:25:58 ]
  woensdag 16 april 2025 @ 23:12:45 #124
323876 michaelmoore
pi_217389761
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:07 schreef HiZ het volgende:
Ik ga verkopen. Een appartement van ça 80m2 in de buurt van het Leidseplein in een redelijke staat, maar heeft wel wat updates nodig. Ik ben erg heel benieuwd hoe dat nou gaat uitpakken in deze markt.
verstandig , je weet niet waar het allemaal heen gaat nu

het is een hele rare wereld geworden
  woensdag 16 april 2025 @ 23:13:21 #125
323876 michaelmoore
pi_217389764
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 12:01 schreef Elan het volgende:
voor tweede huizen nu al wel ja
  woensdag 16 april 2025 @ 23:27:10 #126
1234 HiZ
Istanbullu
pi_217389848
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor tweede huizen nu al wel ja
Niet als je niet verhuurd. Geen rendement is geen rendement.
  woensdag 16 april 2025 @ 23:27:40 #127
323876 michaelmoore
pi_217389851
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:27 schreef HiZ het volgende:

[..]
Niet als je niet verhuurd. Geen rendement is geen rendement.
O nee??
fictief rendement
quote:
Uw 2e woning hoort bij uw box 3-vermogen. U betaalt belasting over uw vermogen volgens de regels die daarvoor gelden. Als u uw 2e woning verhuurt, hoeft u de inkomsten uit de verhuur niet op te geven.
verhuur is toch net te controleren vaaak dus
quote:
Een tweede huis valt in box 3 van de inkomstenbelasting, waarbij je vermogensrendementsheffing betaalt over de WOZ-waarde.
In 2025 betaal je 36% belasting over het fictieve rendement, na aftrek van het heffingsvrij vermogen van ¤57.684 voor alleenstaanden of ¤115.368 voor fiscale partners.
quote:
Hoeveel stijgt het fictief rendement voor beleggingen in 2026? Het fictieve rendement in box 3 voor de categorie 'overige bezittingen' (waaronder beleggingen) stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Maar daar blijft het mogelijk niet bij. Het kabinet overweegt een verdere verhoging naar 7,77%.
Stel je hebt een tweede woning
WOZ waarde 357.684 euro

dan betaal je over 300.000 euro belasting het fictief rendement 5,88%
is 3576,- x 5,88 = 17640 euro rendement , belasting 36% - = 6350 belasting

ben je gehuwd dan is het 357684 - 115368 *5,88% * 36% = 5129
quote:
Laten we een proefberekening maken voor een tweede huis met een waarde van ¤ 300.000:
Waarde tweede huis: ¤ 300.000.
Heffingsvrij vermogen: ¤ 57.684.
Belastbaar vermogen: ¤ 300.000 - ¤ 57.684 = ¤ 242.316.
Fictief rendement: 5,88% van ¤ 242.316 = ¤ 14.248,18.
Vermogensbelasting: 36% van ¤ 14.248,18 = ¤ 5.129,34.
Dat is gedaan om al die vakantiehuis mensen die er zelf in wonen te pesten want het kan nooit hun eerste woning zijn, want je mag er niet wonen , dus is het een vakantiewoning. , een tweede woning dus :Y
Je staat ergens ingeschreven en dat is je eerste woning
ook al bewoon je die chalet of vakantiehuis als eerste woning, doet er niet toe
Logicaatje he ?

werkelijk rendement
https://www.belastingdien(...)-werkelijk-rendement

[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 17-04-2025 08:53:29 ]
  donderdag 17 april 2025 @ 00:11:59 #128
1234 HiZ
Istanbullu
pi_217390055
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
O nee??
fictief rendement
[..]
verhuur is toch net te controleren vaaak dus
[..]
[..]
Stel je hebt een tweede woning
WOZ waarde 357.684 euro

dan betaal je over 300.000 euro belasting het fictief rendement 5,88%
is 3576,- x 5,88 = 17640 euro rendement , belasting 36% - = 6350 belasting

ben je gehuwd dan is het 357684 - 115368 *5,88% * 36% = 5129

Dat is gedaan om al die vakantiehuis mensen die er zelf in wonen te pesten

Nee, de uitspraak van de HR is daar duidelijk over. Geen rendement = geen belasting. En er is geen belasting op vermogensaanwas (en die zal er ook wel nooit gaan komen).

In de loop van 2026 wordt het mogelijk gemaakt aangifte te doen op feitelijk rendement over de voorgaande jaren.
pi_217390432
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 00:11 schreef HiZ het volgende:

[..]
Nee, de uitspraak van de HR is daar duidelijk over. Geen rendement = geen belasting. En er is geen belasting op vermogensaanwas (en die zal er ook wel nooit gaan komen).

In de loop van 2026 wordt het mogelijk gemaakt aangifte te doen op feitelijk rendement over de voorgaande jaren.
Waardestijging wordt wél meegenomen (?).
https://www.pwc.nl/nl/act(...)swinstbelasting.html

Ja, dus wel aanwas. De winstbelasting is de uitzondering.

Ik HR is een andere casus dan de nieuwe wet, doch daar weet ik ook niet anders dan dat winst wordt meegerekend. Sterker nog. Die corrigeren niet voor winst uit inflatie of nemen bepaalde kosten niet mee.

Die snappen ook niks. Maar dat was de uitspraak van het hoogste juridische orgaan dus we moeten het er maar mee.

[ Bericht 15% gewijzigd door ludovico op 17-04-2025 07:11:39 ]
  donderdag 17 april 2025 @ 06:42:26 #130
323876 michaelmoore
pi_217390483
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 00:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

https://www.belastingdien(...)-werkelijk-rendement

-----------------------
fictief rendement

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 17-04-2025 08:54:28 ]
  donderdag 17 april 2025 @ 10:27:46 #131
1234 HiZ
Istanbullu
pi_217391556
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 04:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waardestijging wordt wél meegenomen (?).
https://www.pwc.nl/nl/act(...)swinstbelasting.html

Ja, dus wel aanwas. De winstbelasting is de uitzondering.

Ik HR is een andere casus dan de nieuwe wet, doch daar weet ik ook niet anders dan dat winst wordt meegerekend. Sterker nog. Die corrigeren niet voor winst uit inflatie of nemen bepaalde kosten niet mee.

Die snappen ook niks. Maar dat was de uitspraak van het hoogste juridische orgaan dus we moeten het er maar mee.
De winst uit aanwas van het vermogen is nog niet ingevoerd en misschien nog wel lastiger in de praktijk dan het oude systeem. Dus of het er ooit komt is nog maar de vraag.
  donderdag 17 april 2025 @ 10:45:15 #132
323876 michaelmoore
pi_217391688
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:27 schreef HiZ het volgende:

[..]
De winst uit aanwas van het vermogen is nog niet ingevoerd en misschien nog wel lastiger in de praktijk dan het oude systeem. Dus of het er ooit komt is nog maar de vraag.
ja iedere mens die woont in een vakantiewoning die is anders zeer fors de sjaak , dus die gaan allemaal in de pen
dat kan de belastingdienst nooit aan

Men moet het wonen in vakantiewoningen juist legaliseren
en het niet voor de mensen die iets afwijken van de standaard henk en katrien met een rijtjes koopwoning ,
het leven onmogelijk maken

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 18-04-2025 11:50:02 ]
pi_217391759
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:27 schreef HiZ het volgende:

[..]
De belastingdienst gaat zo toch echt het vonnis van de HR interpreteren met aanwas = winst.
pi_217393236
Precies. In juli komt er een formulier waarmee je bezwaar kunt maken tegen voorgaande jaren. Als dan de berekening van het werkelijke rendement lager is dan wordt die geaccepteerd. Echter bij tweede woningen telt de waardestijging (gebaseerd op WOZ-waardes) wel mee. Dus ook als is er geen huur, is het rendement en de belastingheffing dan toch vaak hoger dan in de oude situtatie, en dan wordt die laatste aangehouden.

Ik heb al voor diverse van mijn klanten berekeningen gemaakt en ben er nog geen tegen gekomen die beter uit komt ondanks de verwachtingen....
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 17 april 2025 @ 19:26:20 #135
862 Arcee
Look closer
pi_217399281
quote:
tja.
ik denk dat de gemeente Haarlem hier heel goed weet wat het doet.
-bewoond of onbewoond, belasting moet er toch over betaald worden.
-er is geen enkele parkeergelegenheid.. en dit worden gewoon schipholbewoners. van dat volk wat het koopt of huurt, vooraf geinformeerd wordt dat er geen parkeervergunning afgegeven kan worden, en vervolgens binnen 2 jaar een procedure begint om een parkeervergunning af te dwingen. zelfde bij schiphol. lekker onder die landingsbaan een huis kopen en 2 jaar later procederen dat het toch wel lawaai geeft

ik denk dat de gemeente haarlem hier gewoon over nagedacht heeft. en energie steekt in zaken waar er meters gemaakt wordne.
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 18 april 2025 @ 11:47:38 #137
323876 michaelmoore
pi_217401326
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:13 schreef freak1 het volgende:

[..]
tja.
ik denk dat de gemeente Haarlem hier heel goed weet wat het doet.
-bewoond of onbewoond, belasting moet er toch over betaald worden.
-er is geen enkele parkeergelegenheid.. en dit worden gewoon schipholbewoners. van dat volk wat het koopt of huurt, vooraf geinformeerd wordt dat er geen parkeervergunning afgegeven kan worden, en vervolgens binnen 2 jaar een procedure begint om een parkeervergunning af te dwingen. zelfde bij schiphol. lekker onder die landingsbaan een huis kopen en 2 jaar later procederen dat het toch wel lawaai geeft

ik denk dat de gemeente haarlem hier gewoon over nagedacht heeft. en energie steekt in zaken waar er meters gemaakt wordne.
dan zouden ze toch vergunning moeten geven voor zelfbewoning door de eigenaar , of verhuur aan studenten
pi_217401383
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 11:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan zouden ze toch vergunning moeten geven voor zelfbewoning door de eigenaar , of verhuur aan studenten
ik weet niet wat er onduidelijk is aan mijn post :)

studenten of een eigenaar rijden geen auto?
de parkeervergunningen zijn op voor de binnenstad. als ze dus een vergunning voor bewoning afgeven komt er dus iemand te wonen die ze geen parkeervergunning kunnen geven. dat gaat best een paar weken goed. of een jaar. maar dan komt er een grapjas en die gaat vervelio zijn tot die er eentje lospeuterd door te procederen. en daar hebben ze geen zin in.
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 18 april 2025 @ 11:59:40 #139
323876 michaelmoore
pi_217401413
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 11:55 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik weet niet wat er onduidelijk is aan mijn post :)

studenten of een eigenaar rijden geen auto?
de parkeervergunningen zijn op voor de binnenstad. als ze dus een vergunning voor bewoning afgeven komt er dus iemand te wonen die ze geen parkeervergunning kunnen geven. dat gaat best een paar weken goed. of een jaar. maar dan komt er een grapjas en die gaat vervelio zijn tot die er eentje lospeuterd door te procederen. en daar hebben ze geen zin in.
ik zou best gaan wonen ook zonder parkeervergunning , dat maakt voor heel veel niet uit,
n Utrecht bouwt men een nieuwe wijk 25.000 woningen waar geen enkele auto mag parkeren

mag niet parkeren , ok mag niet parkeren , maar wel wonen

er is prima OV in Haarlem, de eigenaar die moet toch ook naar de winkel en de winkel krijgt ook voorraden
pi_217401507
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 11:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik zou best gaan wonen ook zonder parkeervergunning , dat maakt voor heel veel niet uit,
n Utrecht bouwt men een nieuwe wijk 25.000 woningen waar geen enkele auto mag parkeren

mag niet parkeren , ok mag niet parkeren , maar wel wonen

er is prima OV in Haarlem, de eigenaar die moet toch ook naar de winkel en de winkel krijgt ook voorraden
en zo zeiden er veel mensen, oh ik zou best gaan wonen in haarlemmermeer onder schiphol. dat geluid valt best mee. en dan 3 jaar later toch gaan procederen.
ik denk dat gemeente Haarlem meer nadelen dan voordelen ziet aan die woonruimte. en dat kan ik me best voorstellen.
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 18 april 2025 @ 15:10:12 #141
3542 Gia
User under construction
pi_217402992
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja iedere mens die woont in een vakantiewoning die is anders zeer fors de sjaak , dus die gaan allemaal in de pen
dat kan de belastingdienst nooit aan

Men moet het wonen in vakantiewoningen juist legaliseren
en het niet voor de mensen die iets afwijken van de standaard henk en katrien met een rijtjes koopwoning ,
het leven onmogelijk maken
Eens. Ik wil best over een jaartje of 7 mijn woning verkopen en van de winst een chalet kopen op een mooi park in het groen en daarbij een camper om rond te reizen. Het teveel aan spullen verkopen of wegdoen. Lekker makkelijk ook voor de kinderen als wij komen te overlijden.

Je hebt al die meuk toch niet meer nodig op je ouwe dag.
  vrijdag 18 april 2025 @ 15:12:34 #142
323876 michaelmoore
pi_217403003
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Ik wil best over een jaartje of 7 mijn woning verkopen en van de winst een chalet kopen op een mooi park in het groen en daarbij een camper om rond te reizen. Het teveel aan spullen verkopen of wegdoen. Lekker makkelijk ook voor de kinderen als wij komen te overlijden.

Je hebt al die meuk toch niet meer nodig op je ouwe dag.
zou me eerst maar eens verdiepen in de vermogensbelasting op vakantiehuizen dan, voor je een aanslag van 6000 euro thuis krijgt
pi_217403283
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zou me eerst maar eens verdiepen in de vermogensbelasting op vakantiehuizen dan, voor je een aanslag van 6000 euro thuis krijgt
In het uitzonderlijke geval dat je er permanent mag verblijven en 't je hoofdverblijf is, valt ie in box 1. Nog geen pretje overigens.

On topic: de geld-marktrente daalt. Indien de kapitaal-marktrente volgt en de hypotheekrente idem, wordt het weer feest op de huizenmarkt
  vrijdag 18 april 2025 @ 16:30:31 #144
323876 michaelmoore
pi_217403799
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:49 schreef blomke het volgende:

[..]
In het uitzonderlijke geval dat je er permanent mag verblijven en 't je hoofdverblijf is, valt ie in box 1. Nog geen pretje overigens.

ja dan is het gewoon een huis
pi_217459168
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dan is het gewoon een huis
Op termijn zal men toch wel gaan doen alsof het geen huis is maar een beleggingsobject. Om er belasting op te kunnen heffen. :')

Veel mensen zullen geen bv hebben of oprichten om hun huis in te mikken.

Sociale huur bevroren voor 2025 en 2026. Precieze details afwachten, maar niet best natuurlijk.
  donderdag 24 april 2025 @ 20:33:10 #146
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_217459280
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:49 schreef blomke het volgende:

[..]

On topic: de geld-marktrente daalt. Indien de kapitaal-marktrente volgt en de hypotheekrente idem, wordt het weer feest op de huizenmarkt
Nou leuk, nog veel hogere huizenprijzen door de lagere rente en sparen om de eerste woning te kopen wordt weer veel lastiger als de ECB continu de rente weer verlaagd.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  donderdag 24 april 2025 @ 20:36:19 #147
323876 michaelmoore
pi_217459314
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Op termijn zal men toch wel gaan doen alsof het geen huis is maar een beleggingsobject. Om er belasting op te kunnen heffen. :')

Veel mensen zullen geen bv hebben of oprichten om hun huis in te mikken.

Sociale huur bevroren voor 2025 en 2026. Precieze details afwachten, maar niet best natuurlijk.
ik ken wat mensen die hun huis verkocht hebben en tijdelijk in een chalet gingen wonen,
wonen er nu nog in
die gaan goed voor gaas

niet verhuren en toch belasting betalen , fictief is geen fictie dan

beter een tweede huis in Sspanje dan in nederland
pi_217459521
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ken wat mensen die hun huis verkocht hebben en tijdelijk in een chalet gingen wonen,
wonen er nu nog in
die gaan goed voor gaas

niet verhuren en toch belasting betalen , fictief is geen fictie dan

beter een tweede huis in Sspanje dan in nederland
Ja, buitenlands huis is in het buitenland belast, dus dat zal meestal gunstiger zijn.

In 'n chalet mag je niet permanent wonen, dat mocht altijd al niet.
  donderdag 24 april 2025 @ 21:01:22 #149
323876 michaelmoore
pi_217459553
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, buitenlands huis is in het buitenland belast, dus dat zal meestal gunstiger zijn.

In 'n chalet mag je niet permanent wonen, dat mocht altijd al niet.
dar gaat niet om, verhuur is vrijgesteld , maar het bezit is belast voor de vermogensbelasting met 5,88% x 36 % x WOZ minus franchise

In buitenland is het verhuur belast en dat is vaak zwart

hebje een chalet van 350.000 euro
pi_217459567
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dar gaat niet om, het bezit is belast voor de vermogensbelasting met 5,88% x 36 % x WOZ minus franchise
Was toch al langer belast? Het kan niet je permanente hoofdverblijf zijn, dus bezit en daar moet je over aftikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')