abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217389848
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor tweede huizen nu al wel ja
Niet als je niet verhuurd. Geen rendement is geen rendement.
  woensdag 16 april 2025 @ 23:27:40 #127
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217389851
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:27 schreef HiZ het volgende:

[..]
Niet als je niet verhuurd. Geen rendement is geen rendement.
O nee??
fictief rendement
quote:
Uw 2e woning hoort bij uw box 3-vermogen. U betaalt belasting over uw vermogen volgens de regels die daarvoor gelden. Als u uw 2e woning verhuurt, hoeft u de inkomsten uit de verhuur niet op te geven.
verhuur is toch net te controleren vaaak dus
quote:
Een tweede huis valt in box 3 van de inkomstenbelasting, waarbij je vermogensrendementsheffing betaalt over de WOZ-waarde.
In 2025 betaal je 36% belasting over het fictieve rendement, na aftrek van het heffingsvrij vermogen van ¤57.684 voor alleenstaanden of ¤115.368 voor fiscale partners.
quote:
Hoeveel stijgt het fictief rendement voor beleggingen in 2026? Het fictieve rendement in box 3 voor de categorie 'overige bezittingen' (waaronder beleggingen) stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Maar daar blijft het mogelijk niet bij. Het kabinet overweegt een verdere verhoging naar 7,77%.
Stel je hebt een tweede woning
WOZ waarde 357.684 euro

dan betaal je over 300.000 euro belasting het fictief rendement 5,88%
is 3576,- x 5,88 = 17640 euro rendement , belasting 36% - = 6350 belasting

ben je gehuwd dan is het 357684 - 115368 *5,88% * 36% = 5129
quote:
Laten we een proefberekening maken voor een tweede huis met een waarde van ¤ 300.000:
Waarde tweede huis: ¤ 300.000.
Heffingsvrij vermogen: ¤ 57.684.
Belastbaar vermogen: ¤ 300.000 - ¤ 57.684 = ¤ 242.316.
Fictief rendement: 5,88% van ¤ 242.316 = ¤ 14.248,18.
Vermogensbelasting: 36% van ¤ 14.248,18 = ¤ 5.129,34.
Dat is gedaan om al die vakantiehuis mensen die er zelf in wonen te pesten want het kan nooit hun eerste woning zijn, want je mag er niet wonen , dus is het een vakantiewoning. , een tweede woning dus :Y
Je staat ergens ingeschreven en dat is je eerste woning
ook al bewoon je die chalet of vakantiehuis als eerste woning, doet er niet toe
Logicaatje he ?

werkelijk rendement
https://www.belastingdien(...)-werkelijk-rendement

[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 17-04-2025 08:53:29 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217390055
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
O nee??
fictief rendement
[..]
verhuur is toch net te controleren vaaak dus
[..]
[..]
Stel je hebt een tweede woning
WOZ waarde 357.684 euro

dan betaal je over 300.000 euro belasting het fictief rendement 5,88%
is 3576,- x 5,88 = 17640 euro rendement , belasting 36% - = 6350 belasting

ben je gehuwd dan is het 357684 - 115368 *5,88% * 36% = 5129

Dat is gedaan om al die vakantiehuis mensen die er zelf in wonen te pesten

Nee, de uitspraak van de HR is daar duidelijk over. Geen rendement = geen belasting. En er is geen belasting op vermogensaanwas (en die zal er ook wel nooit gaan komen).

In de loop van 2026 wordt het mogelijk gemaakt aangifte te doen op feitelijk rendement over de voorgaande jaren.
pi_217390432
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 00:11 schreef HiZ het volgende:

[..]
Nee, de uitspraak van de HR is daar duidelijk over. Geen rendement = geen belasting. En er is geen belasting op vermogensaanwas (en die zal er ook wel nooit gaan komen).

In de loop van 2026 wordt het mogelijk gemaakt aangifte te doen op feitelijk rendement over de voorgaande jaren.
Waardestijging wordt wél meegenomen (?).
https://www.pwc.nl/nl/act(...)swinstbelasting.html

Ja, dus wel aanwas. De winstbelasting is de uitzondering.

Ik HR is een andere casus dan de nieuwe wet, doch daar weet ik ook niet anders dan dat winst wordt meegerekend. Sterker nog. Die corrigeren niet voor winst uit inflatie of nemen bepaalde kosten niet mee.

Die snappen ook niks. Maar dat was de uitspraak van het hoogste juridische orgaan dus we moeten het er maar mee.

[ Bericht 15% gewijzigd door ludovico op 17-04-2025 07:11:39 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 17 april 2025 @ 06:42:26 #130
323876 michaelmoore
pi_217390483
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 00:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

https://www.belastingdien(...)-werkelijk-rendement

-----------------------
fictief rendement

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 17-04-2025 08:54:28 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217391556
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 04:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waardestijging wordt wél meegenomen (?).
https://www.pwc.nl/nl/act(...)swinstbelasting.html

Ja, dus wel aanwas. De winstbelasting is de uitzondering.

Ik HR is een andere casus dan de nieuwe wet, doch daar weet ik ook niet anders dan dat winst wordt meegerekend. Sterker nog. Die corrigeren niet voor winst uit inflatie of nemen bepaalde kosten niet mee.

Die snappen ook niks. Maar dat was de uitspraak van het hoogste juridische orgaan dus we moeten het er maar mee.
De winst uit aanwas van het vermogen is nog niet ingevoerd en misschien nog wel lastiger in de praktijk dan het oude systeem. Dus of het er ooit komt is nog maar de vraag.
  donderdag 17 april 2025 @ 10:45:15 #132
323876 michaelmoore
pi_217391688
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:27 schreef HiZ het volgende:

[..]
De winst uit aanwas van het vermogen is nog niet ingevoerd en misschien nog wel lastiger in de praktijk dan het oude systeem. Dus of het er ooit komt is nog maar de vraag.
ja iedere mens die woont in een vakantiewoning die is anders zeer fors de sjaak , dus die gaan allemaal in de pen
dat kan de belastingdienst nooit aan

Men moet het wonen in vakantiewoningen juist legaliseren
en het niet voor de mensen die iets afwijken van de standaard henk en katrien met een rijtjes koopwoning ,
het leven onmogelijk maken

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 18-04-2025 11:50:02 ]
pi_217391759
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:27 schreef HiZ het volgende:

[..]
De belastingdienst gaat zo toch echt het vonnis van de HR interpreteren met aanwas = winst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217393236
Precies. In juli komt er een formulier waarmee je bezwaar kunt maken tegen voorgaande jaren. Als dan de berekening van het werkelijke rendement lager is dan wordt die geaccepteerd. Echter bij tweede woningen telt de waardestijging (gebaseerd op WOZ-waardes) wel mee. Dus ook als is er geen huur, is het rendement en de belastingheffing dan toch vaak hoger dan in de oude situtatie, en dan wordt die laatste aangehouden.

Ik heb al voor diverse van mijn klanten berekeningen gemaakt en ben er nog geen tegen gekomen die beter uit komt ondanks de verwachtingen....
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 17 april 2025 @ 19:26:20 #135
862 Arcee
Look closer
pi_217395219
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_217399281
quote:
tja.
ik denk dat de gemeente Haarlem hier heel goed weet wat het doet.
-bewoond of onbewoond, belasting moet er toch over betaald worden.
-er is geen enkele parkeergelegenheid.. en dit worden gewoon schipholbewoners. van dat volk wat het koopt of huurt, vooraf geinformeerd wordt dat er geen parkeervergunning afgegeven kan worden, en vervolgens binnen 2 jaar een procedure begint om een parkeervergunning af te dwingen. zelfde bij schiphol. lekker onder die landingsbaan een huis kopen en 2 jaar later procederen dat het toch wel lawaai geeft

ik denk dat de gemeente haarlem hier gewoon over nagedacht heeft. en energie steekt in zaken waar er meters gemaakt wordne.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  vrijdag 18 april 2025 @ 11:47:38 #137
323876 michaelmoore
pi_217401326
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:13 schreef freak1 het volgende:

[..]
tja.
ik denk dat de gemeente Haarlem hier heel goed weet wat het doet.
-bewoond of onbewoond, belasting moet er toch over betaald worden.
-er is geen enkele parkeergelegenheid.. en dit worden gewoon schipholbewoners. van dat volk wat het koopt of huurt, vooraf geinformeerd wordt dat er geen parkeervergunning afgegeven kan worden, en vervolgens binnen 2 jaar een procedure begint om een parkeervergunning af te dwingen. zelfde bij schiphol. lekker onder die landingsbaan een huis kopen en 2 jaar later procederen dat het toch wel lawaai geeft

ik denk dat de gemeente haarlem hier gewoon over nagedacht heeft. en energie steekt in zaken waar er meters gemaakt wordne.
dan zouden ze toch vergunning moeten geven voor zelfbewoning door de eigenaar , of verhuur aan studenten
pi_217401383
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 11:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan zouden ze toch vergunning moeten geven voor zelfbewoning door de eigenaar , of verhuur aan studenten
ik weet niet wat er onduidelijk is aan mijn post :)

studenten of een eigenaar rijden geen auto?
de parkeervergunningen zijn op voor de binnenstad. als ze dus een vergunning voor bewoning afgeven komt er dus iemand te wonen die ze geen parkeervergunning kunnen geven. dat gaat best een paar weken goed. of een jaar. maar dan komt er een grapjas en die gaat vervelio zijn tot die er eentje lospeuterd door te procederen. en daar hebben ze geen zin in.
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 18 april 2025 @ 11:59:40 #139
323876 michaelmoore
pi_217401413
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 11:55 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik weet niet wat er onduidelijk is aan mijn post :)

studenten of een eigenaar rijden geen auto?
de parkeervergunningen zijn op voor de binnenstad. als ze dus een vergunning voor bewoning afgeven komt er dus iemand te wonen die ze geen parkeervergunning kunnen geven. dat gaat best een paar weken goed. of een jaar. maar dan komt er een grapjas en die gaat vervelio zijn tot die er eentje lospeuterd door te procederen. en daar hebben ze geen zin in.
ik zou best gaan wonen ook zonder parkeervergunning , dat maakt voor heel veel niet uit,
n Utrecht bouwt men een nieuwe wijk 25.000 woningen waar geen enkele auto mag parkeren

mag niet parkeren , ok mag niet parkeren , maar wel wonen

er is prima OV in Haarlem, de eigenaar die moet toch ook naar de winkel en de winkel krijgt ook voorraden
pi_217401507
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 11:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik zou best gaan wonen ook zonder parkeervergunning , dat maakt voor heel veel niet uit,
n Utrecht bouwt men een nieuwe wijk 25.000 woningen waar geen enkele auto mag parkeren

mag niet parkeren , ok mag niet parkeren , maar wel wonen

er is prima OV in Haarlem, de eigenaar die moet toch ook naar de winkel en de winkel krijgt ook voorraden
en zo zeiden er veel mensen, oh ik zou best gaan wonen in haarlemmermeer onder schiphol. dat geluid valt best mee. en dan 3 jaar later toch gaan procederen.
ik denk dat gemeente Haarlem meer nadelen dan voordelen ziet aan die woonruimte. en dat kan ik me best voorstellen.
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 18 april 2025 @ 15:10:12 #141
3542 Gia
User under construction
pi_217402992
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 10:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja iedere mens die woont in een vakantiewoning die is anders zeer fors de sjaak , dus die gaan allemaal in de pen
dat kan de belastingdienst nooit aan

Men moet het wonen in vakantiewoningen juist legaliseren
en het niet voor de mensen die iets afwijken van de standaard henk en katrien met een rijtjes koopwoning ,
het leven onmogelijk maken
Eens. Ik wil best over een jaartje of 7 mijn woning verkopen en van de winst een chalet kopen op een mooi park in het groen en daarbij een camper om rond te reizen. Het teveel aan spullen verkopen of wegdoen. Lekker makkelijk ook voor de kinderen als wij komen te overlijden.

Je hebt al die meuk toch niet meer nodig op je ouwe dag.
  vrijdag 18 april 2025 @ 15:12:34 #142
323876 michaelmoore
pi_217403003
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Ik wil best over een jaartje of 7 mijn woning verkopen en van de winst een chalet kopen op een mooi park in het groen en daarbij een camper om rond te reizen. Het teveel aan spullen verkopen of wegdoen. Lekker makkelijk ook voor de kinderen als wij komen te overlijden.

Je hebt al die meuk toch niet meer nodig op je ouwe dag.
zou me eerst maar eens verdiepen in de vermogensbelasting op vakantiehuizen dan, voor je een aanslag van 6000 euro thuis krijgt
pi_217403283
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zou me eerst maar eens verdiepen in de vermogensbelasting op vakantiehuizen dan, voor je een aanslag van 6000 euro thuis krijgt
In het uitzonderlijke geval dat je er permanent mag verblijven en 't je hoofdverblijf is, valt ie in box 1. Nog geen pretje overigens.

On topic: de geld-marktrente daalt. Indien de kapitaal-marktrente volgt en de hypotheekrente idem, wordt het weer feest op de huizenmarkt
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 18 april 2025 @ 16:30:31 #144
323876 michaelmoore
pi_217403799
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:49 schreef blomke het volgende:

[..]
In het uitzonderlijke geval dat je er permanent mag verblijven en 't je hoofdverblijf is, valt ie in box 1. Nog geen pretje overigens.

ja dan is het gewoon een huis
pi_217459168
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dan is het gewoon een huis
Op termijn zal men toch wel gaan doen alsof het geen huis is maar een beleggingsobject. Om er belasting op te kunnen heffen. :')

Veel mensen zullen geen bv hebben of oprichten om hun huis in te mikken.

Sociale huur bevroren voor 2025 en 2026. Precieze details afwachten, maar niet best natuurlijk.
  donderdag 24 april 2025 @ 20:33:10 #146
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_217459280
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:49 schreef blomke het volgende:

[..]

On topic: de geld-marktrente daalt. Indien de kapitaal-marktrente volgt en de hypotheekrente idem, wordt het weer feest op de huizenmarkt
Nou leuk, nog veel hogere huizenprijzen door de lagere rente en sparen om de eerste woning te kopen wordt weer veel lastiger als de ECB continu de rente weer verlaagd.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  donderdag 24 april 2025 @ 20:36:19 #147
323876 michaelmoore
pi_217459314
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Op termijn zal men toch wel gaan doen alsof het geen huis is maar een beleggingsobject. Om er belasting op te kunnen heffen. :')

Veel mensen zullen geen bv hebben of oprichten om hun huis in te mikken.

Sociale huur bevroren voor 2025 en 2026. Precieze details afwachten, maar niet best natuurlijk.
ik ken wat mensen die hun huis verkocht hebben en tijdelijk in een chalet gingen wonen,
wonen er nu nog in
die gaan goed voor gaas

niet verhuren en toch belasting betalen , fictief is geen fictie dan

beter een tweede huis in Sspanje dan in nederland
pi_217459521
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ken wat mensen die hun huis verkocht hebben en tijdelijk in een chalet gingen wonen,
wonen er nu nog in
die gaan goed voor gaas

niet verhuren en toch belasting betalen , fictief is geen fictie dan

beter een tweede huis in Sspanje dan in nederland
Ja, buitenlands huis is in het buitenland belast, dus dat zal meestal gunstiger zijn.

In 'n chalet mag je niet permanent wonen, dat mocht altijd al niet.
  donderdag 24 april 2025 @ 21:01:22 #149
323876 michaelmoore
pi_217459553
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, buitenlands huis is in het buitenland belast, dus dat zal meestal gunstiger zijn.

In 'n chalet mag je niet permanent wonen, dat mocht altijd al niet.
dar gaat niet om, verhuur is vrijgesteld , maar het bezit is belast voor de vermogensbelasting met 5,88% x 36 % x WOZ minus franchise

In buitenland is het verhuur belast en dat is vaak zwart

hebje een chalet van 350.000 euro
pi_217459567
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dar gaat niet om, het bezit is belast voor de vermogensbelasting met 5,88% x 36 % x WOZ minus franchise
Was toch al langer belast? Het kan niet je permanente hoofdverblijf zijn, dus bezit en daar moet je over aftikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')