Ik kan het niet goed overzien. Want tegelijkertijd willen ze ook dat gezinnen met 1 kostwinner (zeg maar het traditionele gezin) het er prima op doet. En dat rijmt dan weer moeilijk, in mijn hoofd.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alle toeslagen zijn dan inderdaad weg, zie oa hier:
https://www.christenunie.nl/nl/standpunt/belastingen
En de doorrekening van het CU programma: https://www.cpb.nl/tijdlijn-verkiezingen
Werken gaat dan dus juist meer lonen.
En als je het oplost hoor je alleen degene die het minder krijgen.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Poeh dat is wel naar ja.
Als je het niet kan terugbetalen moeten er ruimte terugbetaalregelingen zijn. Dat is ook het vervelende: je wil niemand te kort doen, en om niemand te kort te doen maak je het ingewikkeld met allemaal modellen en staffen. En omdat het zo ingewikkeld is doe je toch weer mensen te kort..
In jouw hoofd misschien wel, in de berekeningen niet. Het klopt dat de CU dat enorme andere probleem (het gigantsiche verschil in belastingdruk tussen een- en tweeverdieners) ook deels wilde oplossen, dat is nou echt een politieke keus. Maar uit de berekeningen bleek niet dat men minder zou gaan werken, terwijl iedereen weet dat het CBS model wat dat betreft overgevoelig is (die doet alsof wel of niet werken een puur financiële keus is, terwijl ik genoeg mensen ken waarvan de partner ook werkt terwijl ze dat geld helemaal niet nodig hebben).quote:Op maandag 20 januari 2025 11:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan het niet goed overzien. Want tegelijkertijd willen ze ook dat gezinnen met 1 kostwinner (zeg maar het traditionele gezin) het er prima op doet. En dat rijmt dan weer moeilijk, in mijn hoofd.
Helemaal eens, wat mij betreft is het ideaalplaatje dat je allebei 3 dagen werkt oid (nee, het eenverdienermodel is niet mijn ideaalplaatje). Geen of nauwelijks kinderopvang meer nodig, er gewoon zijn voor de kinderen. Genoeg tijd om te leven, veel beter voor je lichamelijke en psychische gezondheid.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:47 schreef capricia het volgende:
Ik vind persoonlijk dat geheu naar zoveel mogelijk uren werken niet echt fijn. Vind dat nogal eendimensionaal.
Meer of minder werken/wel of niet werken is een veel bredere keus dan alleen financieel. Dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
In jouw hoofd misschien wel, in de berekeningen niet. Het klopt dat de CU dat enorme andere probleem (het gigantsiche verschil in belastingdruk tussen een- en tweeverdieners) ook deels wilde oplossen, dat is nou echt een politieke keus. Maar uit de berekeningen bleek niet dat men minder zou gaan werken, terwijl iedereen weet dat het CBS model wat dat betreft overgevoelig is (die doet alsof wel of niet werken een puur financiële keus is, terwijl ik genoeg mensen ken waarvan de partner ook werkt terwijl ze dat geld helemaal niet nodig hebben).
Ik zie nog wel een heil in X uur gratis of tot een x bedrag wordt volledig vergoed en daarboven volledig zelf betalen.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wat is dan jouw oplossing? Want ik zie geen andere oplossing waarbij je niet kijkt naar inkomens van de ouders om het eerlijk te houden?
Politiek Den Haag zal deze discussie moeten voeren in kader van hele toeslagensysteem. En snel ook. Er zullen pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden maar als hele pakket samen het draaglijk maakt kan het.
Natuurlijk hebben ze daar iets voor te bieden. Sterker: het overbruggen van het gat tussen een- en tweeverdieners helpt hen ook. Dat gat is ontstaan omdat de overheid uit gaat van 2 inkomens. Dat zie je niet bij een 'traditioneel gezin', maar ook niet bij mensen die single zijn (of gescheiden).quote:Op maandag 20 januari 2025 11:53 schreef phpmystyle het volgende:
Heet de CU ook iets te bieden voor 1,5 - 2,0 modaal die nog single zijn?
Of is het programma alleen geschreven op gezinnen?Heb nu het gevoel dat de kinderloze en niet samenwonende klasse dan de zwarte piet krijgen.
Dat is dan nice.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze daar iets voor te bieden. Sterker: het overbruggen van het gat tussen een- en tweeverdieners helpt hen ook. Dat gat is ontstaan omdat de overheid uit gaat van 2 inkomens. Dat zie je niet bij een 'traditioneel gezin', maar ook niet bij mensen die single zijn (of gescheiden).
Ik heb een zus die weduwe is met drie kleine kinderen. Die leeft van de bijstand en alle toeslagen. En dat gaat nu prima, dat gezin (dat is wel eens anders geweest, gewoon de chaos en drukte en emoties). Maar met kleine kinderen thuis is het lastig werken als alle toeslagen afgeschaft zouden zijn.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Helemaal eens, wat mij betreft is het ideaalplaatje dat je allebei 3 dagen werkt oid (nee, het eenverdienermodel is niet mijn ideaalplaatje). Geen of nauwelijks kinderopvang meer nodig, er gewoon zijn voor de kinderen. Genoeg tijd om te leven, veel beter voor je lichamelijke en psychische gezondheid.
Maar met de huidige personeelstekorten is dat wel een lastig ideaal, we wachten nog steeds op die robotisering die dit mogelijk zou maken.
Ik zeg ook niet dat we het CU (of het oudere D66 of CU plan) moeten uitrollen, zonder er over te praten. Ik wijs er alleen op dat het afschaffen van de toeslagen bij een complete belastingherziening wel kan. Of het plan perfect is? Vast niet. Ze hebben het ook niet meer aangepast na de doorrekening, dat zou je normaal wel doen. En sowieso zou je er eerst breder over moeten praten. Het is alleen een voorbeeld en zou een basis kunnen zijn voor een plan.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Meer of minder werken/wel of niet werken is een veel bredere keus dan alleen financieel. Dat ben ik met je eens.
Heeft ook te maken met zorgtaken. Zowel die voor je kinderen als bijv mantelzorg voor je ouders etc. En ook zelfrealisatie is daar een onderdeel van. Maar er zit wel degelijk een financiële component aan.
Maar dat we iets aan die toeslagen moeten veranderen, daar zijn we het wel over eens.
Ja, de CU is links, dus bedrijven gaan wat meer betalen, vervuilen wordt duurder en ook hogere inkomens en vooral hogere vermogens worden wat meer belast. Maar het afschaffen van de toeslagen levert natuurlijk gewoon het grootste deel op.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is dan nice.
Ik ken het programma van CU niet op dat detailniveau. Maar wie krijgt dan de zwarte piet? Inkomensbeleid voeren is een zerosum game. De plus van de een, is de min van de ander. Ergens zal CU het weg moeten halen.
Als dit voor de gehele maatschappij zou gelden, klinkt het wel aantrekkelijk. Maar mijn dochter mist na twee weken vakantie de vriendjes van de opvang enorm en gaat nu ook met super veel enthousiasme naar de BSO. Ze probeert steeds te onderhandelen of ze alleen naar de BSO kan en school over mag slaan.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Helemaal eens, wat mij betreft is het ideaalplaatje dat je allebei 3 dagen werkt oid (nee, het eenverdienermodel is niet mijn ideaalplaatje). Geen of nauwelijks kinderopvang meer nodig, er gewoon zijn voor de kinderen. Genoeg tijd om te leven, veel beter voor je lichamelijke en psychische gezondheid.
Dus het ideaalplaatje is 2 dagen in de week niet werken om zonder je partner op de kinderen te kunnen passen?quote:Op maandag 20 januari 2025 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar met de huidige personeelstekorten is dat wel een lastig ideaal, we wachten nog steeds op die robotisering die dit mogelijk zou maken.
...en tijd te hebben voor mantelzorg, vrijwilligerswerk en om aan jezelf te kunnen besteden. Sorry, ik zie werk niet als zaligmakend.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:10 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dus het ideaalplaatje is 2 dagen in de week niet werken om zonder je partner op de kinderen te kunnen passen?
Zo ging je vroeger om met vriendjes uit de buurt, maar die zitten nu allemaal op een BSO.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als dit voor de gehele maatschappij zou gelden, klinkt het wel aantrekkelijk. Maar mijn dochter mist na twee weken vakantie de vriendjes van de opvang enorm en gaat nu ook met super veel enthousiasme naar de BSO. Ze probeert steeds te onderhandelen of ze alleen naar de BSO kan en school over mag slaan.
Ik denk dat het punt meer is dat je als stel dus maar 1 dag per week samen vrij bent.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en tijd te hebben voor mantelzorg, vrijwilligerswerk en om aan jezelf te kunnen besteden. Sorry, ik zie werk niet als zaligmakend.
Ik vraag mij eigenlijk altijd af wat er nu feitelijk gebeurt. Er worden enorm veel zaken veranderd, plussen en minder. In- en extensiveringen van beleidsterreinen. Zaken worden duurder, meer toeslag of loon.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de CU is links, dus bedrijven gaan wat meer betalen, vervuilen wordt duurder en ook hogere inkomens en vooral hogere vermogens worden wat meer belast. Maar het afschaffen van de toeslagen levert natuurlijk gewoon het grootste deel op.
Ik ging uit van 1 dag wel opvang, het zou ook 2 om 3 kunnen zijn natuurlijk als je helemaal geen opvang wil.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:35 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat het punt meer is dat je als stel dus maar 1 dag per week samen vrij bent.
Dat vind ik eerlijk gezegd altijd zeer irrelevant, welk effect het op mijn situatie heeft. Totaal onbelangrijk, kijk ik ook nooit naar bij verkiezingen.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het natuurlijk erom of ik meer of minder goederen kan verwerven of van diensten kan genieten.
Daarom zeg ik dat dit alleen kan bestaan als heel de maatschappij dit doet! Als je er een beetje economisch naar kijkt is een BSO natuurlijk een geweldige oplossing.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo ging je vroeger om met vriendjes uit de buurt, maar die zitten nu allemaal op een BSO.
Je begrijpt mij fout. Ik stem niet perse met mijn portemonnee, ik stem eerder op de partij waar ik mij cultureel het meest bij verbonden voel.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat vind ik eerlijk gezegd altijd zeer irrelevant, welk effect het op mijn situatie heeft. Totaal onbelangrijk, kijk ik ook nooit naar bij verkiezingen.
Gratis? Nee, want daarmee creëer je vraag en wek je valse verwachtingen. Goedkoper en beter dan nu? Ja, goed idee. Het voorzieningenniveau in de kleinere kernen en de krimpregio's moet inderdaad niet te ver dalen, want anders versterkt het effect zichzelf alleen maar.quote:Op maandag 20 januari 2025 10:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou.. Gratis OV zou m.i. wel een goed idee zijn. Om meer mensen uit de auto en in het OV te krijgen. Nu is er een self fullfilling prophecy: waar minder mensen het OV nemen (bijv. in de buitengebieden omdat de bus maar 6x per dag rijdt) worden lijnen dan vaak versoberd en uiteindelijk helemaal maar opgeheven. Dat is een probleem voor ouderen, jongeren en mensen zonder auto. En levert dus meer autobewegingen op.
Zie Frankrijk, het idee is vooral burgers meenemen en eens een andere kijk op zaken hebben. Of het veel gaat opleveren? Ik vrees van niet.quote:Op maandag 20 januari 2025 18:54 schreef tizitl2 het volgende:
Wat is de toegevoegde waarde van zo'n beraad nou eigenlijk?
We hebben verkiezingen om de mening van burgers te peilen en die partijen kunnen dan in samenhang naar oplossingen zoeken. Bovendien hebben we 150 man vrijgesteld om na te denken over zaken en zich in te lezen.
Tja, aan de andere kant wordt er altijd geklaagd over de afstand tussen politiek en bevolking en een in zichzelf gekeerde Haagse kaasstolp. Dit is een experiment en ik verwacht er niet bijster veel van (vooral omdat de kans groot is dat de boodschap niet echt zal resoneren bij het huidige kabinet) maar wie weet worden we blij verrast.quote:Op maandag 20 januari 2025 18:54 schreef tizitl2 het volgende:
Wat is de toegevoegde waarde van zo'n beraad nou eigenlijk?
We hebben verkiezingen om de mening van burgers te peilen en die partijen kunnen dan in samenhang naar oplossingen zoeken. Bovendien hebben we 150 man vrijgesteld om na te denken over zaken en zich in te lezen.
Mja maar in zo'n burgerberaad zijn het ook altijd dezelfde types die vocaal zijn. Voor luisteren en keuzes uitleggen is geen burgerberaad nodig.quote:Op maandag 20 januari 2025 19:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, aan de andere kant wordt er altijd geklaagd over de afstand tussen politiek en bevolking en een in zichzelf gekeerde Haagse kaasstolp.
Klopt en erg willekeurig is de selectie in de praktijk ook niet.quote:Op maandag 20 januari 2025 19:20 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Mja maar in zo'n burgerberaad zijn het ook altijd dezelfde types die vocaal zijn. Voor luisteren en keuzes uitleggen is geen burgerberaad nodig.
En sommige mensen klagen gewoon chronisch, dat ga je met geen mogelijkheid voorkomen
In Rusland, China en Noord-Korea hebben ze er anders weinig last van.quote:Op maandag 20 januari 2025 19:20 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
En sommige mensen klagen gewoon chronisch, dat ga je met geen mogelijkheid voorkomen
quote:Op maandag 20 januari 2025 18:08 schreef xpompompomx het volgende:
Is geertje weer eens ergens boos om op twitter ofzeau?
Heb toch al drie namen gehoord. Elise, Nadir en Kees!quote:Op maandag 20 januari 2025 21:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[ x ]
175 mensen die in besloten kring praten over klimaatbeleid.
Wie kunnen zij dan indoctrineren ?
Of roept Geert dat niet geertvriendelijke linkse mensen binnen die 175 de hele groep gaat indoctrineren?
Wel klein beetje eens met Geert in deze. Wat boeit het nou wat 175 randoms allemaal voor meningen hebben? Wat is daar het politieke gewicht van?quote:Op maandag 20 januari 2025 21:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[ x ]
175 mensen die in besloten kring praten over klimaatbeleid.
Wie kunnen zij dan indoctrineren ?
Of roept Geert dat niet geertvriendelijke linkse mensen binnen die 175 de hele groep gaat indoctrineren?
bijna nul politiek gewicht, maar dat wil Wilders juist. Hij is bang dat zijn visies niet doorklinken in geformuleerde adviezenquote:Op maandag 20 januari 2025 21:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Wel klein beetje eens met Geert in deze. Wat boeit het nou wat 175 randoms allemaal voor meningen hebben? Wat is daar het politieke gewicht van?
Ja, anders loop je het gevaar dat de schuld niet bij immigratie gelegd wordt. Dat kan natuurlijk niet.quote:Op maandag 20 januari 2025 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
bijna nul politiek gewicht, maar dat wil Wilders juist. Hij is bang dat zijn visies niet doorklinken in geformuleerde adviezen
Welke geformuleerde adviezen?quote:Op maandag 20 januari 2025 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
bijna nul politiek gewicht, maar dat wil Wilders juist. Hij is bang dat zijn visies niet doorklinken in geformuleerde adviezen
Ja, want we hebben ook zoveel vertrouwen ein dat dit 'briljante'Kabinet daar iets gaat doen met ideeën van 'het volk' waar ze zo mee begaan zeggen te zijn.quote:Op maandag 20 januari 2025 21:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die er moeten komen van dit burgerberaad.
Geert weet ook wel dat hij de stem van het volk beter verwoord als hij die zelf kan verzinnen. Hij ís het volk ook.quote:Op maandag 20 januari 2025 22:16 schreef Hexagon het volgende:
Geert heeft natuurlijk ook wel door dat zijn achterban liever halve liters gaat klappen voor Netflix dan dat ze zich zouden melden voor dit beraad.
Als ik het zo lees is dit potentieel de volgende grote kabinetscrisis. Heerlijk, nu al zin in!quote:Op dinsdag 21 januari 2025 07:02 schreef Hanca het volgende:
Dit noemt NSC goed bestuur, onzekerheid scheppen over een aangenomen en grotendeels al uitgerolde wet?
https://nos.nl/artikel/25(...)ieuw-pensioenstelsel
Ik begin zo langzamerhand NSC vervelender te vinden dan de PVV...
Dat willen ze inderdaad. En nee, dat is volledig onwerkbaar en zowel pensioenfondsen als de polder zijn dan ook fel tegen (leuke voor de NSC minister die toch moet opkomen voor de uitvoerbaarheid en de pensioenfondsen).quote:Op dinsdag 21 januari 2025 07:27 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als ik het zo lees is dit potentieel de volgende grote kabinetscrisis. Heerlijk, nu al zin in!
En inhoudelijk; hoe zit het NSC dit precies? Dat het nieuwe stelsel straks naast het oude bestaat en dat elk fonds dan maar een keuze maakt gebaseerd op wat hun leden willen? Is dat werkbaar?
Het zijn niet eens randoms, was dat maar zo.quote:Op maandag 20 januari 2025 21:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Wel klein beetje eens met Geert in deze. Wat boeit het nou wat 175 randoms allemaal voor meningen hebben? Wat is daar het politieke gewicht van?
De vraagstelling is als volgt:quote:Die 70.000 mensen die dus een brief ontvingen, wonen verspreid over Nederland. Uit de 4000 die ja zeiden is een selectie gemaakt op basis van zaken als leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats en vooral houding tegenover het klimaatvraagstuk, legt Meijer uit. Deelnemers krijgen een financiële vergoeding.
Totale absurditeit natuurlijk. Alleen al omdat de vraagstelling zo sturend is en ten tweede omdat de vraag zelf niet eens met de politiek te maken heeft of zou moeten hebben.quote:In Amersfoort komen zij vandaag voor het eerst bijeen om in zes maanden een lijst adviezen op te stellen hoe we in Nederland anders kunnen reizen, eten en spullen gebruiken in de strijd tegen klimaatverandering.
Lijkt me een goede zaak dit.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 07:02 schreef Hanca het volgende:
Dit noemt NSC goed bestuur, onzekerheid scheppen over een aangenomen en grotendeels al uitgerolde wet?
https://nos.nl/artikel/25(...)ieuw-pensioenstelsel
Ik begin zo langzamerhand NSC vervelender te vinden dan de PVV...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |