kunje het best savonds een briket opleggenquote:Op zondag 12 januari 2025 21:47 schreef Candymannetje het volgende:
Ik heb een allesbrander waar ik nu alleen hout in stook maar er kunnen ook kolen in.
Dat wil ik gaan proberen maar heb er geen ervaring mee.
Welke kolen zijn het meest geschikt en hoe is de overlast uit de schoorsteen in vergelijking met hout?
quote:Bruinkool briketten
Veel mensen denken bij het horen van het woord briketten al snel aan een gezellige zomerse barbecue.
Naast deze functie zijn bruinkoolbriketten ook perfect geschikt om bijvoorbeeld een kachel een hele nacht lang warm te houden.
Het grootste voordeel van briketten ten opzichte van kolen is dat briketten vele malen langer warmte af blijven geven.
Briketten zijn dus perfect geschikt gedurende periodes waarbij uw kachel langer dan één avond of één dag moet blijven branden.
Daarnaast worden briketten ook veel gebruikt in de open haard, bijvoorbeeld tijdens koude winteravonden.
antraciet dacht ik, dat is de ruwe vorm,geeft stofquote:Op zondag 12 januari 2025 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vroeger (1989-1991) hadden we een kachel waar we ook wel eens kolen in stookten.
Eerst gewoon een vuurtje stoken van hout en dan ging er voor de nacht een aantal kolen op, een beetje eivormig waren ze volgens mij.
Niet te veel, gewoon eens beginnen met een paar stuks en kijken hoe en hoe lang dat gloeit.
Volgens mij deden we de luchttoevoer dan ook wat dicht, zodat ze niet te hard gingen.
Ik zou er zelf niet aan beginnen anno 2025 maar dat is jouw keuze.
Voor nood is het wel een handige brandstof, bevat veel energie dus makkelijker op te slaan dan hout.
edit: oh ja, dit spul was het, "extraciet eierkolen", blijkbaar
[ afbeelding ]
Dus beter briketten?quote:Op zondag 12 januari 2025 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
antraciet dacht ik, dat is de ruwe vorm,geeft stof
ja, geeft geen stof in huisquote:
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaalquote:Op zondag 12 januari 2025 22:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Top, bedankt
Zal wat bruinkool briketten bestellen om te proberen.
Meer dan hout?quote:Op zondag 12 januari 2025 23:02 schreef Puala het volgende:
[..]
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaal
Ik heb nooit klagende buren gehad in mn vorige huis maar wist op straat wel wat ik rook. Helaas.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ok......
Zal dan eens een paar kilo halen om te testen.
Vragen wat de buren er van vinden.
ne hoor , je moet briketten nemen die gloeien, de hele nacht, maar eierkolen lkan ook, antraciet niet dat geeft stofquote:Op zondag 12 januari 2025 23:02 schreef Puala het volgende:
[..]
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaal
Bedankt, zal daar eens kijken.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wip ff de grens over, bij Duitse discounters als Norma en Penny verkopen ze bruinkoolbriketten
vroeger stookte toch iedereen op kolen, was wel heet hoor je moet er nie teveel in gooienquote:Op maandag 13 januari 2025 01:16 schreef borbit het volgende:
Ik had een buurman die kolen stookte. Als ik de wijk inkwam rijden kon ik al ruiken of ie thuis was
Nou ik sjouwde in 1960 me anders een breuk met de kolenkit elke dag , kolenkit vullen met kolen uit het kolenhok en naast de kachel zetten, dat was mijn dagelijkse taakquote:
Tien jaar later sloot Den Uyll van de pvda De Staats Mijnen en richtte ter vervanging de DSM in Heerlen op.quote:Op 6 juli 1965 werd het eerste Groningse aardgas geleverd.
De fabrieken voor stadsgas waren daarmee overbodig geworden.
Op 19 april 1968 produceerde de Gemeente Gasfabriek Feijenoord de laatste kubieke meter stadsgas, de enorme gashouders konden worden gesloopt en verdwenen grotendeels uit het stadsbeeld.
quote:Vijftig jaar geleden, op oudejaarsdag 1974, sloot de laatste steenkolenmijn in Nederland. In de Oranje-Nassau I-mijn in Heerlen werd die dag de laatste lading kolen naar boven gehaald.
De mijnsluiting markeerde het eind van een belangrijk hoofdstuk in de Nederlandse industriegeschiedenis.30 dec 2024
Dat is precies wat ik zeg! Leuk dat je een ervaringsdeskundige bent. Kan je TS mooi uitleggen hoe fantastisch zijn idee is.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou ik sjouwde in 1960 me anders een breuk met de kolenkit elke dag , kolenkit vullen met kolen uit het kolenhok en naast de kachel zetten, dat was mijn dagelijkse taak
pas in 1965 kregen we gas , iedereen in nederland kreeg toen gas, want er was gas gevonden in Slochteren en dat moest snel op want er was ook kernenergie ontdekt
ik zeg briketten , das mooi gloeiend, geen rook, geen stofquote:Op maandag 13 januari 2025 09:27 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg! Leuk dat je een ervaringsdeskundige bent. Kan je TS mooi uitleggen hoe fantastisch zijn idee is.
lekkere knusse warmtequote:
Dat ligt ook een beetje aan de kwaliteit, alsje van die goedkope bouwmarkt zooi neemt wel ja.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:02 schreef Puala het volgende:
[..]
Iedereen met een houtkachel die stookt briketten meequote:Op maandag 13 januari 2025 11:44 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat ligt ook een beetje aan de kwaliteit, alsje van die goedkope bouwmarkt zooi neemt wel ja.
Ik kook ook op gas net zoals Michael zegt.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:27 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg! Leuk dat je een ervaringsdeskundige bent. Kan je TS mooi uitleggen hoe fantastisch zijn idee is.
Ik heb geen gaskachel en ook geen cv.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:54 schreef ieniminimuis het volgende:
Mijn overgrootmoeder (dood sinds 1988) heeft schijnbaar internettoegang gekregen. Ze was een van de laatste mensen in de wijk die nog stookte met kolen.
Waarom zou je dit willen TS? We zijn voor een reden overgegaan op gaskachels en CV.
Mensen beseffen niet hoe afhankelijk ze zijn van derden en hoe daar misbruik van gemaakt wordt.quote:Op maandag 13 januari 2025 11:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lekkere knusse warmte
Maar nu is het beter, nu hebben we biomassacentrales ,
Nu is het goed , nu stoken we hout in warmte centrales en betalen ons scheel in onze dure flatjes aan monopolistische zweedse eigenaars
Die stoken hout pellets en afval uit Italie en die eigenaren die ontvangen geld voor het opstoken van het Italiaanse afval
iedereen op een flat met een monopolistisch warmtenet contract van Groen Links die is jaloersquote:Op maandag 13 januari 2025 09:27 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Maar kolen geeft toch meer stof e.d?quote:Op maandag 13 januari 2025 13:36 schreef sigme het volgende:
Stoken op kolen is echt heel wat anders dan briketten gebruiken om de kachel 's nacht gloeiend te houden.
Een briket gebruik je zodat de boel niet totaal afkoelt én je de volgende ochtend niet hoeft te beginnen vanaf scratch, maar briketten stoken om de ruimte warm te maken of te houden is een heel ander verhaal. Dat vreet briketten.
Kolen kan je ook prima zachtjes laten gloeien en dus gebruiken voor de nacht over, maar erop stoken is véél heter dan gloeien (en ook heter dan briketten of hout). Dus daar moet je kachel voor geschikt zijn. Kachel moet ook op de juiste manier zuurstof aanvoeren voor kolenstook.
Bruinkoolbriketten stinken heul erg, kolen stinkt niet.
Jazeker, dat gaat er in de toekomst ook wel komenquote:Op maandag 13 januari 2025 13:51 schreef dick_laurent het volgende:
Nooit erover nagedacht om een airco aan te schaffen? De moderne airco's zijn behoorlijk energiezuinig en kunnen naast verwarmen in de koude maanden ook verkoelen in de warme maanden. Win win lijkt mij.
Tevens geen uitstoot van fijnstof, beter voor jou en je buren en tot slot het maakt de luchtvochtigheid ook lager in je huis zowel bij verwarmen als verkoelen.
Hmm. Je stookt hopelijk wel met een rookgasafvoer? Kolen geeft stof in het kolenhok en bij inscheppen enzo, niet bij branden. Je houdt wel as over natuurlijk, net als bij hout en bruinkool etc. Dat is ook erg fijn stof. Fijnstof.quote:Op maandag 13 januari 2025 13:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar kolen geeft toch meer stof e.d?
Voor mij is het meer voor als het erg koud wordt, meeste verwarm ik met petroleum.
Maar het nadeel van petroleum is dat het vochtig wordt dus als dat te gek wordt ga ik hout of kolen erbij stoken.
Zeker, hout en kolen gaan via het rookkanaal.quote:Op maandag 13 januari 2025 14:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Hmm. Je stookt hopelijk wel met een rookgasafvoer? Kolen geeft stof in het kolenhok en bij inscheppen enzo, niet bij branden. Je houdt wel as over natuurlijk, net als bij hout en bruinkool etc. Dat is ook erg fijn stof. Fijnstof.
Petroleum geeft geen vocht in huis als je een rookkanaal hebt, maar misschien heb jij een petroleumkachel zonder? Zo'n Zibro Kamin bijvoorbeeld? Dat is echt een noodoplossing, in dat geval zou je op zoek kunnen gaan naar een petroleumkachel met rookgasafvoeraansluiting. Die zijn er ook wel van Zibro. Ik heb jarenlang een Calmix gebruikt, maar da's antiek. Wel heel mooi
Ha, same here, Costa Blancaquote:Op maandag 13 januari 2025 14:06 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Ik weet dat het niet te vergelijken is, ik woon in Spanje en vandaag is het ongeveer 25°C, maar als het hier wat frisjes wordt dan gebruik ik een infraroodkachel. Zeer zuinig in verbruik en zeer comfortabel
De exacte plaats doet er niet toe, maar ergens in Andalucía. De termómetro in mijn tuin geeft toch echt 24 graden aan (hangt wel in het zonnetje)quote:Op maandag 13 januari 2025 14:10 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ha, same here, Costa BlancaMaarehh.. waar zit je dan? Canarische eilanden? Want nergens op het vasteland is het momenteel 25 graden hoor
Als je comfortabeler wil verwarmen zou ik kiezen voor een pelletkachel (gebruiksgemak) of een finoven (comfort).quote:Op maandag 13 januari 2025 14:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zeker, hout en kolen gaan via het rookkanaal.
De Petroleum kachel gaat niet via het rookkanaal, is een losse Zibro laserkachel.
Ik heb de Zibro gevelkachels ook gezien, zag er wel goed uit.
Haha ja oke, dan speel je wel beetje vals. Hier een graad of 16 maar in de warme felle zon voelt het idd gemakkelijk als 20+quote:Op maandag 13 januari 2025 14:14 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
De exacte plaats doet er niet toe, maar ergens in Andalucía. De termómetro in mijn tuin geeft toch echt 24 graden aan (hangt wel in het zonnetje)
Vals of niet, de temperatuur is heerlijk hierquote:Op maandag 13 januari 2025 14:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Haha ja oke, dan speel je wel beetje vals. Hier een graad of 16 maar in de warme felle zon voelt het idd gemakkelijk als 20+
Maar oke, offtopic verder
Bedankt voor de tipsquote:Op maandag 13 januari 2025 14:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Als je comfortabeler wil verwarmen zou ik kiezen voor een pelletkachel (gebruiksgemak) of een finoven (comfort).
Ikzelf stook met een finoven als enige verwarming, daarbij koop ik dan vrij duur brandhout en dan heb ik een simpel goed systeem wat supercomfortabel is.
Veel succes er mee, je weet dat dat kankerverwekkend is als je geen super afzuiging hebt?quote:Op maandag 13 januari 2025 17:46 schreef Candymannetje het volgende:
Morgen ga ik naar Belgie om petroleum te halen en daar verkopen ze ook Petroleumcokes.
Nooit van gehoord en kan er weinig over vinden, zal een zakje meenemen om te testen.
TS kookt op gas, dus heeft zijn woning waarschijnlijk gewoon een gasaansluiting. Waarom niet een normale gaskachel? Veel praktischer en beter voor jezelf, de buren en het milieu.quote:Op maandag 13 januari 2025 18:41 schreef Hanca het volgende:
Ik zou niet weten waarom je je eigen gezondheid om zeep wil helpen met kolen of cokes. Als je een overbrugging wil, koop dan een gaskachel die je kunt aansluiten op een gasfles.
Yep maar we moeten van het gas af en het is asociaal duur dus ik ga daar niet in investeren.quote:Op maandag 13 januari 2025 19:16 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
TS kookt op gas, dus heeft zijn woning waarschijnlijk gewoon een gasaansluiting. Waarom niet een normale gaskachel? Veel praktischer en beter voor jezelf, de buren en het milieu.
Stoken op kolen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat anno deze eeuw nog zou willen, dus ik vermoed een trol. Misschien meteen maar een hoge schoorsteen metselen en een stoommachine aanschaffen? En dan het hele huis volhangen met assen en riemoverbrengingen om de wasmachine en koelkastpomp aan te drijven.
Tip voor TS: carbidlampen geven veel licht en gebruiken geen stroom.
Nee precies, het is dan ook veel beter om te investeren in technieken om je huis te verwarmen zoals ze dat 80 jaar geleden deden!quote:Op maandag 13 januari 2025 20:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Yep maar we moeten van het gas af en het is asociaal duur dus ik ga daar niet in investeren.
Heb een petroleumkachel en een allesbrander om het huis mee te verwarmen.
Niks geen trol verder.
een gaskachel op flessengas aamsljuiten op de schoorsteen??quote:Op maandag 13 januari 2025 19:16 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
TS kookt op gas, dus heeft zijn woning waarschijnlijk gewoon een gasaansluiting. Waarom niet een normale gaskachel? Veel praktischer en beter voor jezelf, de buren en het milieu.
Stoken op kolen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat anno deze eeuw nog zou willen, dus ik vermoed een trol. Misschien meteen maar een hoge schoorsteen metselen en een stoommachine aanschaffen? En dan het hele huis volhangen met assen en riemoverbrengingen om de wasmachine en koelkastpomp aan te drijven.
Tip voor TS: carbidlampen geven veel licht en gebruiken geen stroom.
Dus je kookt al op gas maar wil niet zeg 200 euro uitgeven voor een gevelkachel. Veel goorder dan bruinkool kan je het niet maken in een woonwijk.quote:Op maandag 13 januari 2025 20:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Yep maar we moeten van het gas af en het is asociaal duur dus ik ga daar niet in investeren.
Heb een petroleumkachel en een allesbrander om het huis mee te verwarmen.
Niks geen trol verder.
Ik woon in een huis van 120 jaar oud.quote:Op maandag 13 januari 2025 20:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee precies, het is dan ook veel beter om te investeren in technieken om je huis te verwarmen zoals ze dat 80 jaar geleden deden!
Ja, ze hadden toen warmtepompen en zonnepanelen?quote:Op maandag 13 januari 2025 20:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik woon in een huis van 120 jaar oud.
Het valt me op dat ze de technieken die destijds gebruikt werden nu weer gaan toepassen en dat vooruitgang noemen.
Wie is 'ze', en over welke technieken heb je het?quote:Op maandag 13 januari 2025 20:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik woon in een huis van 120 jaar oud.
Het valt me op dat ze de technieken die destijds gebruikt werden nu weer gaan toepassen en dat vooruitgang noemen.
Lege melkpakken zou ik er niet ingooien, dat is bepaald geen schone brandstofquote:Op maandag 13 januari 2025 20:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een gaskachel op flessengas aamsljuiten op de schoorsteen??
nee dan zou ik ook voor een allesbrander gaan, is eigenlijk je eigen biomassa verbrander als je ook je lege melkpakken in gooit en daar kun je heel goed een briket in leggen soms
veel mensen die er soms een briket inleggen savonds zodat ie de hele nacht blijft gloeien
Wie zegt dat ik in een woonwijk woon?quote:Op maandag 13 januari 2025 20:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ze hadden toen warmtepompen en zonnepanelen?
Ik ken, op jou nu na dan, niemand die over gaat op kolen. En ik ken vrijwel niemand die het hele huis verwarmt op hout, dat kan ook binnen woonwijken niet zonder heel asociaal te zijn (hout stoken met mist of windstilte, dat is gewoon echt not done).
Echt, bruinkool is een verschrikkelijk slecht plan en petroleumcokes zo mogelijk nog slechter. Ik neem aan dat je elektriciteit hebt, kies dan voor een zo zuinig mogelijke vorm van een elektrische kachel. Superzuinig zal het nooit zijn, maar beter dan kolen.
Met name over ondergrondse opvang van regenwater.quote:Op maandag 13 januari 2025 20:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wie is 'ze', en over welke technieken heb je het?
Dat zal wel niet, gezien het feit dat je geen aansluiting hebt. Maar dat je zelf die ellende en ziekteverwekkende stoffen binnen wil halen snap ik echt niks van.quote:Op maandag 13 januari 2025 21:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik in een woonwijk woon?
Als je ooit de warmte uit uitsluitend een allesbrander hebt moeten halen leer je een briket voor de nacht wel waarderen hoor.quote:Op maandag 13 januari 2025 21:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Lege melkpakken zou ik er niet ingooien, dat is bepaald geen schone brandstofEn een briket om het warm te houden? Met een aanmaakblokje en een lucifer is het binnen 30 seconden weer aan, dus dat lijkt me niet de moeite.
Één zo'n ding geeft toch geen merkbare warmte af in je huis?quote:Op maandag 13 januari 2025 21:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Als je ooit de warmte uit uitsluitend een allesbrander hebt moeten halen leer je een briket voor de nacht wel waarderen hoor.
Ja de fok deugbrigade zet graag overal zijn stempel op.quote:Op maandag 13 januari 2025 21:59 schreef Candymannetje het volgende:
Jammer dat een onderwerp als verwarming zoveel polarisatie oproept.
Triest eigenlijk, laat maar zitten, ga me wel verder orienteren in buitenlandse groepen.
En wat is, in de context van dit topic, daar de relevantie vanquote:Op maandag 13 januari 2025 21:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Met name over ondergrondse opvang van regenwater.
Wij hebben de afgelopen 3,5 jaar in een caravan gewoond, offgrid, en zijn vorige maand in ons huisje getrokken. Houtkachel is de hoofdverwarming maar we gaan ergens de komende jaren een massa-leemkachel naar russisch model maken. Verder koken en douchen we op flessengas en dat blijven we doen. De gasflessen staan buiten in een veilig hok, ver van het huis en er liggen leidingen onder de grond. We zijn 4 gasflessen van 12,5 liter per jaar nodig a 40 euro per stuk. Bevalt goed, twee keer per jaar halen we gas (je mag niet met meer dan 2 flessen rondrijden) en dat bevalt eigenlijk heel goed. Nu kook ik ook vaak op de houtkachel en koken we in de zomer wel elektrisch wanneer we genoeg stroom hebben in onze accu's. We maken een koelkast in een diep gat in de grond in de keuken, kijken hoe dat gaat, enige stukje van de vloer die dus niet is geisolleerd. Ons doel is ook om onafhankelijk te zijn van derden. We wonen wel afgelegen in het buitengebied dus niemand heeft er last van, de andere 200 bewoners van het dorpje stoken ook allemaal hout. Ons volgend project is om ons eigen gasinstallatie te maken zodat je van 1 kilo snijafval 4 uur kunt koken.quote:Op maandag 13 januari 2025 12:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Mensen beseffen niet hoe afhankelijk ze zijn van derden en hoe daar misbruik van gemaakt wordt.
Zelfs nu met de dreigingen uit het buitenland blijven ze geloven in de kracht van hun vinex-wijk en denken ze dat hun niks gaat gebeuren.
Jij bent ook regelmatig in het buitenland toch?
Ik ook en als je dan bij de mensen thuis komt en kijkt hoe ze leven besef je pas hoe fragiel onze maatschappij is.
Maar je zal toch moeten ventileren om te voorkomen dat je CO2-concentratie binnenshuis gigantisch oploopt.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:57 schreef dick_laurent het volgende:
Gelukkig hebben wij geïnvesteerd in goede sluitende ramen en deuren dus binnen merken we er zo goed als niks van.
Is het dan niet handiger om het juist goed te isoleren? De warmte van je keuken en de koude van je 'kelder' gescheiden houden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 12:44 schreef oppiedoppie het volgende:
We maken een koelkast in een diep gat in de grond in de keuken, kijken hoe dat gaat, enige stukje van de vloer die dus niet is geisolleerd.
We hebben de vloer geisoleerd met een pak van 75 cm glasschuim of schuimglas en daar doorheen steekt die buis van ongeveer 40 cm doorsnede en die is nog open aan de bovenkant op dit moment. Project is nog niet af maar we gaan nu eerst de badkamer afmaken. We hebben het een beetje provisorisch dichtgemaakt, er hangt een thermometer in om te kijken wat de temperatuur onder in dat gat doet. Het is ook allemaal een experiment. We willen buiten ook nog een 'rootcellar', daar waar we een oude sceptic tank aantroffen, kan daar alle voorraden in bewaard worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:44 schreef 215 het volgende:
[..]
Is het dan niet handiger om het juist goed te isoleren? De warmte van je keuken en de koude van je 'kelder' gescheiden houden.
Dat hangt nogal van je huis af. Als je in zo'n oud tochthuis woont als de huizen uit mijn jeugd dan bevriest de boel tenzij je een bloempot op de waakvlam van het gasfornuis zet, óf een briket in de kachel. Bovendien is de kachel dan de volgende ochtend nog warm en kan je daar dan tegenaan kruipen; zonder briket is die kachel een koude klomp ijzer. Het weer opstoken van een nog gloeiende kachel is ook echt een ander karweitje dan in de ijzige kou te moeten kloten met zorgvuldig opgebouwde stapeltje hout met aanmaakhoutjes en proppen krant en dan maar hopen dat er genoeg trek is.quote:Op maandag 13 januari 2025 21:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Één zo'n ding geeft toch geen merkbare warmte af in je huis?
Jullie zijn goed bezigquote:Op dinsdag 14 januari 2025 12:44 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Wij hebben de afgelopen 3,5 jaar in een caravan gewoond, offgrid, en zijn vorige maand in ons huisje getrokken. Houtkachel is de hoofdverwarming maar we gaan ergens de komende jaren een massa-leemkachel naar russisch model maken. Verder koken en douchen we op flessengas en dat blijven we doen. De gasflessen staan buiten in een veilig hok, ver van het huis en er liggen leidingen onder de grond. We zijn 4 gasflessen van 12,5 liter per jaar nodig a 40 euro per stuk. Bevalt goed, twee keer per jaar halen we gas (je mag niet met meer dan 2 flessen rondrijden) en dat bevalt eigenlijk heel goed. Nu kook ik ook vaak op de houtkachel en koken we in de zomer wel elektrisch wanneer we genoeg stroom hebben in onze accu's. We maken een koelkast in een diep gat in de grond in de keuken, kijken hoe dat gaat, enige stukje van de vloer die dus niet is geisolleerd. Ons doel is ook om onafhankelijk te zijn van derden. We wonen wel afgelegen in het buitengebied dus niemand heeft er last van, de andere 200 bewoners van het dorpje stoken ook allemaal hout. Ons volgend project is om ons eigen gasinstallatie te maken zodat je van 1 kilo snijafval 4 uur kunt koken.
Is goed voor de plantenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 14:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar je zal toch moeten ventileren om te voorkomen dat je CO2-concentratie binnenshuis gigantisch oploopt.
LPG is verboden en dit is al goedkoop genoeg eigenlijk.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 21:35 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jullie zijn goed bezig![]()
Lekker zelfredzaam, woon je in Nederland?
Misschien is het dan een optie om LPG te gebruiken, lekker goedkoop.
Tja. Hoeveel mensen zetten in de wintermaanden savonds de hele avond/nacht het raam open? Het wordt ijskoud dan binnen, en bovendien s'avonds stoken de meeste mensen het hardst dus dan heb je de kou binnen én je hele huis stinkt naar een kampvuurquote:Op dinsdag 14 januari 2025 14:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar je zal toch moeten ventileren om te voorkomen dat je CO2-concentratie binnenshuis gigantisch oploopt.
Ik heb een co2 meter hangen, die gaat best rap omhoog met koken (en als je houtkachel aan hebt). Voor ventilatie heb ik een decentrale WTW-unit, werkt perfect en je verliest bijna geen warmte.quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Tja. Hoeveel mensen zetten in de wintermaanden savonds de hele avond/nacht het raam open? Het wordt ijskoud dan binnen, en bovendien s'avonds stoken de meeste mensen het hardst dus dan heb je de kou binnen én je hele huis stinkt naar een kampvuur![]()
CO2 is niet echt een gevaar, heb je een CO meter?quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:19 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik heb een co2 meter hangen, die gaat best rap omhoog met koken (en als je houtkachel aan hebt). Voor ventilatie heb ik een decentrale WTW-unit, werkt perfect en je verliest bijna geen warmte.
Ik heb een speciale bovenkant op de kachelpijp op het dak waardoor je geen last heb van valwinden, de kachelpijp wordt twee keer per jaar geveegd. In mijn nieuwe huis komen Google Nest te hangen met CO detectie (zie net dat er hier ook eentje hangt, was een proef voordat ik er meer bestelde, dus ja).quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
CO2 is niet echt een gevaar, heb je een CO meter?
CO is een sluipmoordenaar, CO2 is zo dodelijk als water.
Langdurig verblijf in ruimtes met erg hoge CO2-concentraties is ongezond. En ook gewoon onprettig.quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Vroeger toen we niet beter wisten ja.quote:Op maandag 13 januari 2025 06:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vroeger stookte toch iedereen op kolen, was wel heet hoor je moet er nie teveel in gooien
Waarom is dat ongezond en welke concentraties bedoel je dan?quote:Op woensdag 15 januari 2025 18:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Langdurig verblijf in ruimtes met erg hoge CO2-concentraties is ongezond. En ook gewoon onprettig.
Idealiter blijf je onder de 800 ppm, maar in veel huishoudens zal dat doorgaans niet lukken. Het precieze fysiologische mechanisme weet ik zo niet (kan je vast zelf opzoeken), maar het is bekend dat cognitieve prestaties afnemen bij toenemende CO2-concentraties. Dat merk je zelf aan dufheid, een benauwd gevoel, hoofdpijn, etc., bij concentraties boven de 1200 ppm.quote:Op woensdag 15 januari 2025 18:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom is dat ongezond en welke concentraties bedoel je dan?
Vreemd hoor, ik heb vaak zat in een omgeving gewerkt waar de CO2 concentratie opliep tot boven de 10.000PPM maar ik herken de klachten niet die jij omschrijt.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Idealiter blijf je onder de 800 ppm, maar in veel huishoudens zal dat doorgaans niet lukken. Het precieze fysiologische mechanisme weet ik zo niet (kan je vast zelf opzoeken), maar het is bekend dat cognitieve prestaties afnemen bij toenemende CO2-concentraties. Dat merk je zelf aan dufheid, een benauwd gevoel, hoofdpijn, etc., bij concentraties boven de 1200 ppm.
Niet voor niets zijn er normen in de arbowetgeving en het bouwbesluit over ventilatiedebieten voor verschillende leef- en verblijfsruimtes.
En ik herken die klachten ook niet eigenlijk. En in de wintermaanden hebben wij savonds altijd alle ramen potdicht hoor. Van die penetrante houtrook lucht die elke avond buiten ons huis hangt krijg ik eerder hoofdpijn en luchtwegklachtenquote:Op woensdag 15 januari 2025 19:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Vreemd hoor, ik heb vaak zat in een omgeving gewerkt waar de CO2 concentratie opliep tot boven de 10.000PPM maar ik herken de klachten niet die jij omschrijt.
hoe kan dat denk je?
Het kan lastig zijn om domheid bij jezelf te herkennen. Maar met een cognitieve test komt het waarschijnlijk wel naar boven.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Vreemd hoor, ik heb vaak zat in een omgeving gewerkt waar de CO2 concentratie opliep tot boven de 10.000PPM maar ik herken de klachten niet die jij omschrijt.
hoe kan dat denk je?
Kan je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het kan lastig zijn om domheid bij jezelf te herkennen. Maar met een cognitieve test komt het waarschijnlijk wel naar boven.
Wellicht waren er überhaupt weinig cognitieve capaciteiten om mee te beginnen. Hoe dan ook: hoe (on)gezond jouw binnenklimaat is laat mij volledig koud en ik heb ook niet de behoefte om je ergens van te overtuigen. Doe vooral wat je zelf wil, maar mij zijn de zaken wel duidelijk.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:16 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
hoe kan dat denk je?
Scholar.google.com -> CO2 cognitive performance -> trek je eigen conclusiesquote:Op woensdag 15 januari 2025 19:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kan je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?
Ik heb sinds 3 maanden zo'n co2 meter hangen en als die goed is gacallibreerd (ik heb wat vraagtekens) is het hier meestal tussen de 1200 en 1500 en ik heb dan daar ook geen last van. Bij langer dan een half uur boven de 2200 wel.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
En ik herken die klachten ook niet eigenlijk. En in de wintermaanden hebben wij savonds altijd alle ramen potdicht hoor. Van die penetrante houtrook lucht die elke avond buiten ons huis hangt krijg ik eerder hoofdpijn en luchtwegklachten
quote:Koolmonoxide
Koolmonoxide (CO) komt van zichzelf niet voor in de atmosfeer. Het gas verbindt zich in ons lichaam heel sterk met hemoglobine. In een normale situatie zorgt dit eiwit in onze rode bloedlichaampjes ervoor dat zuurstof van onze longen naar onze organen wordt gebracht en kooldioxide wordt afgevoerd. Helaas bindt koolmonoxide veel sterker aan hemoglobine dan zuurstof en kooldioxide, waardoor het de plaats van deze gassen inneemt. Daardoor kan CO al snel dodelijk zijn.
Door schone lucht te ademen verlaat het gebonden koolmonoxide weer het lichaam. Dit proces gaat echter veel langzamer dan het opnemen, waardoor dagelijkse blootstelling aan een kleine concentratie koolmonoxide ook gevaar kan opleveren, door opbouw van het gas in het lichaam.
Kooldioxide
CO2 komt al in beperkte mate in de atmosfeer voor en is veel minder toxisch dan CO. Slechts in hoge concentraties is verstikking mogelijk. Een hoge CO2-waarde kan wel hoofdpijn, sufheid en concentratiestoornissen veroorzaken. Het menselijk lichaam produceert zelf CO2 en verwijdert dit door uitademing. CO2-metingen worden daarom vooral uitgevoerd in openbare gebouwen, kantoren en klaslokalen, waar veel personen aanwezig zijn en een goede luchtkwaliteit belangrijk is. Naast de effecten op de mens is CO2 ook een broeikasgas en heeft het daardoor een negatieve invloed op de opwarming van de aarde.
Zowel CO als CO2 zijn geur- en kleurloos. Je neemt ze dus niet waar tot je er hinder van ondervindt. In het geval van CO is het vaak al te laat voordat je het merkt. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je maatregelen neemt om jezelf en anderen preventief te beschermen.
Het zeer giftige CO ontstaat bij onvolledige verbranding van brandstoffen. Dit kan onder meer gebeuren in verwarmingsinstallaties. Zorg er dus steeds voor dat je het CO-gehalte monitort tijdens werkzaamheden aan een cv-installatie, dat je een CO-meting uitvoert voordat je de verwarmingsruimte betreedt, dat de ruimte goed geventileerd is en dat je de ketel in goed werkende staat achterlaat. Werkt de ketel niet naar behoren, dan stel je hem buiten werking voordat je de ruimte verlaat! Zo vermijd je gevaarlijke situaties.
https://hydrokube.be/nl/is-co2-gevaarlijkquote:De concentratie kooldioxide in verse lucht varieert tussen 0,03% en 0,06% (600 ppm). Het is daarom gevaarlijk bij inademing in hoge concentraties (> bij 8% volume, of 80.000 ppm). De grenswaarde of het maximale niveau dat als veilig wordt beschouwd voor een gezonde volwassene gedurende een werkdag is 0,5% (5.000 ppm).
Kooldioxide(CO2)
Het is onbrandbaar (niet ontvlambaar) en niet explosief. Het is een gas dat aanwezig is in de lucht die we elke dag inademen. Het is onschadelijk in lage concentraties, maar heeft gevaarlijke effecten (bewustzijnsverlies, verstikking) wanneer de concentraties in de lucht hoger zijn dan 5 of 8%. Als het in een open of vlak gebied ontsnapt, zal de CO2 zich snel verspreiden, zelfs zonder de hulp van de wind. Boven een bepaalde concentratie in de lucht, kan het gevaarlijk zijn, zelfs dodelijk. Het schadelijke effect voor de mens is dat het zuurstofgehalte van de lucht daalt.
En koolmonoxide (CO) moet je niet verwarren met kooldioxide (CO2). Dit komt omdat overtollig CO2 zich niet nestelt in het lichaam (mitochondriën) (in tegenstelling tot CO). De concentratie kooldioxide in verse lucht varieert tussen 0,03% en 0,06% (600 ppm). Het is daarom gevaarlijk bij inademing in hoge concentraties (> bij 8% volume, of 80.000 ppm). De grenswaarde of het maximale niveau dat als veilig wordt beschouwd voor een gezonde volwassene gedurende een werkdag is 0,5% (5.000 ppm). Een ruimte met externe ventilatie is noodzakelijk om elk risico te beperken.
Te veel CO2: waargenomen symptomen
De symptomen zijn afhankelijk van de dosis: kortademigheid, beklemmend gevoel op de borst, hartkloppingen, zweten, paresthesie van de ledematen en duizeligheid.
Vanaf een concentratie van meer dan 3% tot 8% CO2 gedurende meer dan 15 minuten, is het eerste effect op de amplitude en versnelling van de ademhaling door een gebrek aan zuurstof. Dit is een teken dat er iets mis is en dat je de kamer zo snel mogelijk moet verlaten.
Een derde van de proefpersonen kreeg hoofdpijn na 5 tot 20 minuten bij 8% CO2.
De tijdsduur en het concentratieniveau dat nodig is om het als fataal te beschouwen, variëren naargelang de bron. 10 tot 25% gedurende enkele uren voor sommigen, en meer dan 30 tot 40% voor anderen. (bron "Asphyxie oxyprive- Travail en espaces confinés-JDV Strasbourg janvier 2005 MICHEL Fabienne, Capacité)
Ik heb liever dat jij het mij uitlegt.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Scholar.google.com -> CO2 cognitive performance -> trek je eigen conclusies
Dan kan je lang wachten. Waarom zou ik jou iets uitleggen wanneer je, naar eigen zeggen, zelf al zo goed op de hoogte bent?quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb liever dat jij het mij uitlegt.
Ik werk al 10 jaar met CO2 maar jij weet het schijnbaar beter dus ik zit met spanning op jou uitleg te wachten.
Ik ben gewoon benieuwd naar jou ervaringenquote:Op woensdag 15 januari 2025 21:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dan kan je lang wachten. Waarom zou ik jou iets uitleggen wanneer je, naar eigen zeggen, zelf al zo goed op de hoogte bent?
Die heb ik al uiteengezet in de reactie die je "toevallig" niet citeert.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:30 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ben gewoon benieuwd naar jou ervaringen
Ik ken het van mijn duikopleiding al ging het daar over stikstofdruk maar dat is ergens vergelijkbaar. Dan moest je een simpel rekentaakje maken en dat werd getimed. Exact hetzelfde taakje moest je onderwater op 30 m diepte maken en toen dacht ik echt dat ik even snel was. Bleek dat ik er twee keer zo lang over deed.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nope, je hebt helemaal niks onderbouwd.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die heb ik al uiteengezet in de reactie die je "toevallig" niet citeert.
De post van sigme negeer je ook.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nope, je hebt helemaal niks onderbouwd.
Je loopt wat dom te lullen maar er is nog niks zinnigs geplaatst.
Tja door teveel co2 heeft een persoon hier zichtbare moeite met cognitieve zaken. Maar hij ontkent het gewoon.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De post van sigme negeer je ook.
En ik vraag me af wat TS eigenlijk bedoelt met ‘CO2 is zo dodelijk als water’.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tja door teveel co2 heeft een persoon hier zichtbare moeite met cognitieve zaken. Maar hij ontkent het gewoon.
quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat lijkt me duidelijk: hij onderkent dat je je bewust moet zijn van de risico's van CO2. Aan 'water' overlijden immers jaarlijks behoorlijk wat mensen!quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik vraag me af wat TS eigenlijk bedoelt met ‘CO2 is zo dodelijk als water’.
[..]
Water is niet dodelijk, tot je de kop een tijdje onder water houdtquote:Op donderdag 16 januari 2025 09:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ik vraag me af wat TS eigenlijk bedoelt met ‘CO2 is zo dodelijk als water’.
[..]
Want dingen zijn natuurlijk pas een probleem als je eraan doodgaat.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Water is niet dodelijk, tot je de kop een tijdje onder water houdt![]()
Hetzelfde geldt voor CO2.
Onder normale omstandigheden is CO2 niet dodelijk.
Als je wilt komen te overlijden aan CO2 moet je echt je best doen.
Gezien o.a. de informatie van sigme zou ik me ook wel rekenschap geven van schadelijke gevolgen anders dan alleen de dood.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Water is niet dodelijk, tot je de kop een tijdje onder water houdt![]()
Hetzelfde geldt voor CO2.
Onder normale omstandigheden is CO2 niet dodelijk.
Als je wilt komen te overlijden aan CO2 moet je echt je best doen.
Zeker maar dat is dan meer vervelend.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gezien o.a. de informatie van sigme zou ik me ook wel rekenschap geven van schadelijke gevolgen anders dan alleen de dood.
quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Want dingen zijn natuurlijk pas een probleem als je eraan doodgaat.
Oh, dus wat jij ‘dom lullen’ noemt snijdt wel degelijk hout.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zeker maar dat is dan meer vervelend.
De dood is onomkeerbaar.
[..]
Nee, want CO2 is niet ongezond.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, dus wat jij ‘dom lullen’ noemt snijdt wel degelijk hout.
Kan je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee, want CO2 is niet ongezond.
En wat voor de ene vervelend is dat hoeft voor een ander geen probleem te zijn.
Jazeker, want kooldioxide is simpelweg niet giftig.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat bord voor je kop brandt vast ook lekker in je allesbrander.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee, want CO2 is niet ongezond.
En wat voor de ene vervelend is dat hoeft voor een ander geen probleem te zijn.
In de praktijk is het praktisch onmogelijk om klachten over te houden aan een hoog CO2 gehalte.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat bord voor je kop brandt vast ook lekker in je allesbrander.
Of stoffen giftig zijn hangt van de concentratie af. Dat is met kooldioxide evengoed.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jazeker, want kooldioxide is simpelweg niet giftig.
Wat dacht je van ‘klachten ervaren bij verblijf in een ruimte met een hoog CO2-gehalte’?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
In de praktijk is het praktisch onmogelijk om klachten over te houden aan een hoog CO2 gehalte.
Niet mijn schuld verder.
Ik snap je punt maar met die redenatie kan je water ook giftig noemen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Of stoffen giftig zijn hangt van de concentratie af. Dat is met kooldioxide evengoed.
Watervergiftiging bestaat inderdaad.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik snap je punt maar met die redenatie kan je water ook giftig noemen.
Klopt, want die klachten verdwijnen vanzelf als je een raampje open zet.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat dacht je van ‘klachten ervaren bij verblijf in een ruimte met een hoog CO2-gehalte’?
Ook niet belangrijk, zeker?
Maar dat maakt water nog geen giftige stof.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Watervergiftiging bestaat inderdaad.
Ha, dus ventileren is een goed punt?quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt, want die klachten verdwijnen vanzelf als je een raampje open zet.
Ongemakkelijk misschien maar niet gevaarlijk.
De hoge concentraties zijn in de praktijk niet haalbaar tenzij je het in een gecontroleerde omgeving doet.
Maar dat maakt water nog geen ongevaarlijke stof.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar dat maakt water nog geen giftige stof.
Ventileren is altijd goedquote:Op donderdag 16 januari 2025 10:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ha, dus ventileren is een goed punt?
[..]
Maar dat maakt water nog geen ongevaarlijke stof.
Ga maar een ander in de zeik nemen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:13 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ventileren is altijd goed![]()
Wat is het gevaar van water dan?
Iets kan ook niet acuut gevaarlijk maar nog steeds ongezond zijn. Hoe weet jij zeker dat er geen gezondheidsschade optreedt bij herhaaldelijk langdurige blootstelling aan concentraties die niet acuut gevaarlijk zijn?quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt, want die klachten verdwijnen vanzelf als je een raampje open zet.
Ongemakkelijk misschien maar niet gevaarlijk.
De hoge concentraties zijn in de praktijk niet haalbaar tenzij je het in een gecontroleerde omgeving doet.
Maar dat doe je, blijkbaar, niet voor water en CO2. Waarom dan wel blijft een mysterie!quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ha, dus ventileren is een goed punt?
Je krijgt van een sigaret wel giftige stoffen binnen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Iets kan ook niet acuut gevaarlijk maar nog steeds ongezond zijn. Hoe weet jij zeker dat er geen gezondheidsschade optreedt bij herhaaldelijk langdurige blootstelling aan concentraties die niet acuut gevaarlijk zijn?
Een sigaret roken is ook niet gevaarlijk.
Waarom reageer je niet op het gemaakte punt? Een enkele sigaret roken kan geen kwaad, evenals een korte en/of sporadische blootstelling aan hoge CO2-concentraties. Kettingroken daarentegen...quote:Op donderdag 16 januari 2025 17:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je krijgt van een sigaret wel giftige stoffen binnen.
Dat zeg je nou wel, maar het is natuurlijk niet voor niks dat tegenwoordig in elk klaslokaal een CO2-meter verplicht is om daar te hoge CO2-concentraties te voorkomen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:05 schreef sigme het volgende:
CO2 is natuurlijk in hoge doses gevaarlijk. Elke gasconcentratie anders dan 'normale lucht' vervangt uiteindelijk zoveel 'normale lucht' dat het voor mensen gevaarlijk wordt.
Dat komt bij CO2 niet zozeer door die CO2 maar door het gebrek aan lucht.
Voordat een CO2-concentratie zó hoog is dat het gevaarlijk wordt is er echt meer aan de hand dan je huis verwarmen met kolen. Of met hout. Sowieso is bij alle verwarming waar een vlam aan te pas komt er wel reden om rekening te houden met CO, ook als je een supermoderne cv-ketel op aardgas hebt. Maar CO2 is echt een verwaarloosbaar probleem hoor.
Het zal met CO2 inderdaad niet snel gevaarlijk worden, maar er is dan ook niemand die dat beweert. Het gaat erom of bij hoge, maar niet-gevaarlijke concentraties, nadelige gezondheidseffecten (kunnen) optreden.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:05 schreef sigme het volgende:
CO2 is natuurlijk in hoge doses gevaarlijk. Elke gasconcentratie anders dan 'normale lucht' vervangt uiteindelijk zoveel 'normale lucht' dat het voor mensen gevaarlijk wordt.
Voordat een CO2-concentratie zó hoog is dat het gevaarlijk wordt is er echt meer aan de hand dan je huis verwarmen met kolen. Of met hout. Sowieso is bij alle verwarming waar een vlam aan te pas komt er wel reden om rekening te houden met CO, ook als je een supermoderne cv-ketel op aardgas hebt. Maar CO2 is echt een verwaarloosbaar probleem hoor.
Kettingrokers gaan niet dood aan teveel CO2.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom reageer je niet op het gemaakte punt? Een enkele sigaret roken kan geen kwaad, evenals een korte en/of sporadische blootstelling aan hoge CO2-concentraties. Kettingroken daarentegen...
Euh nou, dat is een van de best rare consequenties van corona.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zeg je nou wel, maar het is natuurlijk niet voor niks dat tegenwoordig in elk klaslokaal een CO2-meter verplicht is om daar te hoge CO2-concentraties te voorkomen.
https://www.rijksoverheid(...)inzet-luchtreinigersquote:In de klas moet je voortdurend kunnen meten of de ventilatie in orde is. Uit een recente peiling onder scholen blijkt dat circa 60% een werkende CO2-meter in ieder klaslokaal heeft hangen, maar 40% heeft dat om diverse redenen nog niet. Hoewel bij vele scholen de meters wel in bestelling zijn, is het noodzakelijk om op alle plekken voorbereid te zijn als de coronabesmettingscijfers mogelijk verder oplopen. Daarom wordt een werkende CO2-meter in iedere klas verplicht.
Ben je nou zelf een ontkenner van gezondheidsklachten door een hoog CO2-gehalte, terwijl je zelf nota bene daar de gegevens over hebt gepost?quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh nou, dat is een van de best rare consequenties van corona.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)inzet-luchtreinigers
Ik zou dat niet echt als maat nemen voor het gevaar van CO2. Het gaat om het gevaar van gebrek aan ventilatie, waarvoor CO2 een geschikte maat is (bij ademende wezens).
De scholen die ik ken gaan er in elk geval veel te strak mee om: boven de 800 is ramen open. Terwijl een klas met 30 kinderen altijd boven de 800 zit. En dus nu enorm koud. Een beetje verstandig doen (bijvoorbeeld ramen open tijdens klaswissel) zou ik hier wel aanraden.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ben je nou zelf een ontkenner van gezondheidsklachten door een hoog CO2-gehalte, terwijl je zelf nota bene daar de gegevens over hebt gepost?
Nee, eigenlijk niet.quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ben je nou zelf een ontkenner van gezondheidsklachten door een hoog CO2-gehalte, terwijl je zelf nota bene daar de gegevens over hebt gepost?
Toch staat er in de tekst wel degelijk te lezen dat de CO2 zelf bepaalde klachten kan veroorzaken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet.
Ik interpreteer die gegevens anders. CO2 an sich is niet gevaarlijk, een gebrek aan frisse lucht wel (dus een overmaat aan CO2 is gevaarlijk wegens gebrek aan lucht). CO2 zelf doet een mens geen kwaad, vandaar dat frisse lucht het probleem verhelpt. Dat is op geen manier in tegenspraak met die gegevens.
Vraag aan jou: waarom kwam jij dan met die informatie over CO en CO2?quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet.
Ik interpreteer die gegevens anders. CO2 an sich is niet gevaarlijk, een gebrek aan frisse lucht wel (dus een overmaat aan CO2 is gevaarlijk wegens gebrek aan lucht). CO2 zelf doet een mens geen kwaad, vandaar dat frisse lucht het probleem verhelpt. Dat is op geen manier in tegenspraak met die gegevens.
En ik vind het nogal offtopic; wat was het nut van de mate van giftigheid van CO2 nou voor de vraag of je kolen kan stoken in een allesbrander?
Niet gevaarlijk, mogelijk wel ongezond.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet.
En ik vind het nogal offtopic; wat was het nut van de mate van giftigheid van CO2 nou voor de vraag of je kolen kan stoken in een allesbrander?
Om te laten zien wat het verschil is in 'giftigheid' tussen CO en CO2.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vraag aan jou: waarom kwam jij dan met die informatie over CO en CO2?
Dat verklaart niet waarom mensen wel probleemloos op een hoogte van 200m (of véél hoger) kunnen verblijven zonder dezelfde symptomen te ervaren als bij sterk verhoogde concentraties kooldioxide.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:45 schreef sigme het volgende:
CO2 is een totaal ander verhaal, en is op zichzelf niet giftig, maar als het de plaats inneemt van de zuurstof die je inademt, krijg je zuurstoftekort.
Bij kettingroken krijg je constant giftige stoffen binnen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom reageer je niet op het gemaakte punt? Een enkele sigaret roken kan geen kwaad, evenals een korte en/of sporadische blootstelling aan hoge CO2-concentraties. Kettingroken daarentegen...
Toch lijkt het erop dat chronische blootstelling aan hogere concentraties CO2 (al vanaf 1000ppm) nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid op langere termijn.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 01:09 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Bij kettingroken krijg je constant giftige stoffen binnen.
Bij langdurige blootstelling aan een hoog CO2 krijg je geen giftige stoffen binnen.
Ben je niet in de war met CO?
https://www.ggzweb.nl/te-(...)-voor-de-gezondheid/quote:Op donderdag 16 januari 2025 20:05 schreef sigme het volgende:
Kan je nagaan hoeveel troep je over de buurt hebt uitgestrooid, met je "niks mis mee".quote:Op donderdag 3 april 2025 16:52 schreef Candymannetje het volgende:
Paar maanden op petcokes gestookt.
Lekker warm in huis, niks mis mee.
Maar wat een troep in m'n schoorsteen zeg.
Had hem net laten vegen maar dat kan ik nu weer laten doen.
Ik snap ook niet waarom er niet gewoon geinvesteerd wordt in een airco.quote:Op maandag 7 april 2025 15:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kan je nagaan hoeveel troep je over de buurt hebt uitgestrooid, met je "niks mis mee".
Asociaal.
Dat heeft meerdere redenen.quote:Op woensdag 9 april 2025 09:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waarom er niet gewoon geinvesteerd wordt in een airco.
Vele malen makkelijker en goedkoper.
Fabel maar het helpt wel mee. Overigens twee panelen met ene microomvormer zijn voldoende en dat kost je bijelkaar ¤500.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:00 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat heeft meerdere redenen.
1 er van is dat het pas goedkoper is als je zelf stroom opwekt.
Subjectief maar het zijn lelijke apparaten idd. Al kun je ze ook mooi wegwerken.quote:Echt sfeervol is het ook niet.
Het beleid is dat alle fossiele energie d.m.v. o.a. belasting onbetaalbaar gemaakt gaat worden.quote:Verwarmen met airco is op zich een goed idee maar ik ga er pas in investeren zodra er een duidelijk en stabiel beleid is en alles een beetje uitontwikkeld is.
Het is voor mij nu echt niet rendabeler en makkelijker is voor mij niet belangrijk.
Met 2 panelen en een microomvormer van 500 euro kan ik een 100 jaar oude vrijstaande woning verwarmen?quote:Op woensdag 9 april 2025 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Fabel maar het helpt wel mee. Overigens twee panelen met ene microomvormer zijn voldoende en dat kost je bijelkaar ¤500.
[..]
Subjectief maar het zijn lelijke apparaten idd. Al kun je ze ook mooi wegwerken.
[..]
Het beleid is dat alle fossiele energie d.m.v. o.a. belasting onbetaalbaar gemaakt gaat worden.
Dat beleid is al 15 jaar stabiel.
Je houdt je airco in veel maanden bijna voor niets draaiende.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Met 2 panelen en een microomvormer van 500 euro kan ik een 100 jaar oude vrijstaande woning verwarmen?
Ja maar in de zomer heb ik geen airco nodig.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je houdt je airco in veel maanden bijna voor niets draaiende.
Maar ga je aan de veilige kant zitten dan moet je verdubbelen. PV kost tegenwoordig bijny niets meer.
Ik heb nu een buitentemperatuur van 14 graden, en stook het met de airco nu binnen op 22 graden. verbruikt ca 800 Watt. 1 kWh uit mijn zonnepanelen kost 4-6 cent aan wat de investering in mijn panelen was over de geschatte levensloop.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:46 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja maar in de zomer heb ik geen airco nodig.
Het gaat mij om het verwarmen in de winter.
Ja dan ga ik daar waarschijnlijk nooit achter komen want ik werk niet op kantoor en heb al helemaal geen thuiskantoor.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik heb nu een buitentemperatuur van 14 graden, en stook het met de airco nu binnen op 22 graden. verbruikt ca 800 Watt. 1 kWh uit mijn zonnepanelen kost 4-6 cent aan wat de investering in mijn panelen was over de geschatte levensloop.
Over het jaar gemiddeld krijg ik 4-4,5 kWh aan warmte uit 1 kWh aan stroom
Dus, laten we zeggen 1 cent voor iedere kWh aan warmte.
De Gasprijs is ¤ 1,450 per m3. Een kuub gas heeft ongeveer 10kWh aan energie. Bij een efficiëntie van 90% is dat 14,5 bij 90% is dat 16 cent voor iedere kWh aan warmte in huis.
En als het buiten 25-35 graden is, heb ik het hele huis op 21 graden, heerlijk koel. Jij hebt geen airco nodig zeg je? Daar kom je pas achter hoe lekker dat is als je het daadwerkelijk hebt tijdens een hete zomer gewoon thuis kan werken op je thuiskantoor.
Lekker zwelgen in negativiteit maakt je ook warm?quote:Op woensdag 9 april 2025 16:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja dan ga ik daar waarschijnlijk nooit achter komen want ik werk niet op kantoor en heb al helemaal geen thuiskantoor.
En verwarmen doe ik met deze temperatuur al niet meer.
Negativiteit? Waar heb je het over?quote:Op woensdag 9 april 2025 17:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lekker zwelgen in negativiteit maakt je ook warm?
De afgelopen 3 jaar 80-85% van mijn stroom zelf gemaakt. En let wel dat is incluis mijn auto opladen.
Je kan dus je energierekening enorm verlagen en dat zonder de thermostaat laag te zetten. Meer comfort, warm als het koud is en koel als het warm is. Deze zomer ga ik mijn dak beter isoleren, zal het huis niet helemaal energie neutraal maken, maar het wordt een goede poging.
Modernere huizen met dikke spouwmuur en A+++ glas kan je zover krijgen dat ze negatieve energiebehoefte hebben. Het is maar wat je belangrijk vindt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |