kunje het best savonds een briket opleggenquote:Op zondag 12 januari 2025 21:47 schreef Candymannetje het volgende:
Ik heb een allesbrander waar ik nu alleen hout in stook maar er kunnen ook kolen in.
Dat wil ik gaan proberen maar heb er geen ervaring mee.
Welke kolen zijn het meest geschikt en hoe is de overlast uit de schoorsteen in vergelijking met hout?
quote:Bruinkool briketten
Veel mensen denken bij het horen van het woord briketten al snel aan een gezellige zomerse barbecue.
Naast deze functie zijn bruinkoolbriketten ook perfect geschikt om bijvoorbeeld een kachel een hele nacht lang warm te houden.
Het grootste voordeel van briketten ten opzichte van kolen is dat briketten vele malen langer warmte af blijven geven.
Briketten zijn dus perfect geschikt gedurende periodes waarbij uw kachel langer dan één avond of één dag moet blijven branden.
Daarnaast worden briketten ook veel gebruikt in de open haard, bijvoorbeeld tijdens koude winteravonden.
antraciet dacht ik, dat is de ruwe vorm,geeft stofquote:Op zondag 12 januari 2025 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vroeger (1989-1991) hadden we een kachel waar we ook wel eens kolen in stookten.
Eerst gewoon een vuurtje stoken van hout en dan ging er voor de nacht een aantal kolen op, een beetje eivormig waren ze volgens mij.
Niet te veel, gewoon eens beginnen met een paar stuks en kijken hoe en hoe lang dat gloeit.
Volgens mij deden we de luchttoevoer dan ook wat dicht, zodat ze niet te hard gingen.
Ik zou er zelf niet aan beginnen anno 2025 maar dat is jouw keuze.
Voor nood is het wel een handige brandstof, bevat veel energie dus makkelijker op te slaan dan hout.
edit: oh ja, dit spul was het, "extraciet eierkolen", blijkbaar
[ afbeelding ]
Dus beter briketten?quote:Op zondag 12 januari 2025 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
antraciet dacht ik, dat is de ruwe vorm,geeft stof
ja, geeft geen stof in huisquote:
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaalquote:Op zondag 12 januari 2025 22:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Top, bedankt
Zal wat bruinkool briketten bestellen om te proberen.
Meer dan hout?quote:Op zondag 12 januari 2025 23:02 schreef Puala het volgende:
[..]
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaal
Ik heb nooit klagende buren gehad in mn vorige huis maar wist op straat wel wat ik rook. Helaas.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ok......
Zal dan eens een paar kilo halen om te testen.
Vragen wat de buren er van vinden.
ne hoor , je moet briketten nemen die gloeien, de hele nacht, maar eierkolen lkan ook, antraciet niet dat geeft stofquote:Op zondag 12 januari 2025 23:02 schreef Puala het volgende:
[..]
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaal
Bedankt, zal daar eens kijken.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wip ff de grens over, bij Duitse discounters als Norma en Penny verkopen ze bruinkoolbriketten
vroeger stookte toch iedereen op kolen, was wel heet hoor je moet er nie teveel in gooienquote:Op maandag 13 januari 2025 01:16 schreef borbit het volgende:
Ik had een buurman die kolen stookte. Als ik de wijk inkwam rijden kon ik al ruiken of ie thuis was
Nou ik sjouwde in 1960 me anders een breuk met de kolenkit elke dag , kolenkit vullen met kolen uit het kolenhok en naast de kachel zetten, dat was mijn dagelijkse taakquote:
Tien jaar later sloot Den Uyll van de pvda De Staats Mijnen en richtte ter vervanging de DSM in Heerlen op.quote:Op 6 juli 1965 werd het eerste Groningse aardgas geleverd.
De fabrieken voor stadsgas waren daarmee overbodig geworden.
Op 19 april 1968 produceerde de Gemeente Gasfabriek Feijenoord de laatste kubieke meter stadsgas, de enorme gashouders konden worden gesloopt en verdwenen grotendeels uit het stadsbeeld.
quote:Vijftig jaar geleden, op oudejaarsdag 1974, sloot de laatste steenkolenmijn in Nederland. In de Oranje-Nassau I-mijn in Heerlen werd die dag de laatste lading kolen naar boven gehaald.
De mijnsluiting markeerde het eind van een belangrijk hoofdstuk in de Nederlandse industriegeschiedenis.30 dec 2024
Dat is precies wat ik zeg! Leuk dat je een ervaringsdeskundige bent. Kan je TS mooi uitleggen hoe fantastisch zijn idee is.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou ik sjouwde in 1960 me anders een breuk met de kolenkit elke dag , kolenkit vullen met kolen uit het kolenhok en naast de kachel zetten, dat was mijn dagelijkse taak
pas in 1965 kregen we gas , iedereen in nederland kreeg toen gas, want er was gas gevonden in Slochteren en dat moest snel op want er was ook kernenergie ontdekt
ik zeg briketten , das mooi gloeiend, geen rook, geen stofquote:Op maandag 13 januari 2025 09:27 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg! Leuk dat je een ervaringsdeskundige bent. Kan je TS mooi uitleggen hoe fantastisch zijn idee is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |