kunje het best savonds een briket opleggenquote:Op zondag 12 januari 2025 21:47 schreef Candymannetje het volgende:
Ik heb een allesbrander waar ik nu alleen hout in stook maar er kunnen ook kolen in.
Dat wil ik gaan proberen maar heb er geen ervaring mee.
Welke kolen zijn het meest geschikt en hoe is de overlast uit de schoorsteen in vergelijking met hout?
quote:Bruinkool briketten
Veel mensen denken bij het horen van het woord briketten al snel aan een gezellige zomerse barbecue.
Naast deze functie zijn bruinkoolbriketten ook perfect geschikt om bijvoorbeeld een kachel een hele nacht lang warm te houden.
Het grootste voordeel van briketten ten opzichte van kolen is dat briketten vele malen langer warmte af blijven geven.
Briketten zijn dus perfect geschikt gedurende periodes waarbij uw kachel langer dan één avond of één dag moet blijven branden.
Daarnaast worden briketten ook veel gebruikt in de open haard, bijvoorbeeld tijdens koude winteravonden.
antraciet dacht ik, dat is de ruwe vorm,geeft stofquote:Op zondag 12 januari 2025 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vroeger (1989-1991) hadden we een kachel waar we ook wel eens kolen in stookten.
Eerst gewoon een vuurtje stoken van hout en dan ging er voor de nacht een aantal kolen op, een beetje eivormig waren ze volgens mij.
Niet te veel, gewoon eens beginnen met een paar stuks en kijken hoe en hoe lang dat gloeit.
Volgens mij deden we de luchttoevoer dan ook wat dicht, zodat ze niet te hard gingen.
Ik zou er zelf niet aan beginnen anno 2025 maar dat is jouw keuze.
Voor nood is het wel een handige brandstof, bevat veel energie dus makkelijker op te slaan dan hout.
edit: oh ja, dit spul was het, "extraciet eierkolen", blijkbaar
[ afbeelding ]
Dus beter briketten?quote:Op zondag 12 januari 2025 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
antraciet dacht ik, dat is de ruwe vorm,geeft stof
ja, geeft geen stof in huisquote:
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaalquote:Op zondag 12 januari 2025 22:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Top, bedankt
Zal wat bruinkool briketten bestellen om te proberen.
Meer dan hout?quote:Op zondag 12 januari 2025 23:02 schreef Puala het volgende:
[..]
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaal
Ik heb nooit klagende buren gehad in mn vorige huis maar wist op straat wel wat ik rook. Helaas.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ok......
Zal dan eens een paar kilo halen om te testen.
Vragen wat de buren er van vinden.
ne hoor , je moet briketten nemen die gloeien, de hele nacht, maar eierkolen lkan ook, antraciet niet dat geeft stofquote:Op zondag 12 januari 2025 23:02 schreef Puala het volgende:
[..]
T stinkt wel heel erg om die te stoken, dus in bewoond gebied mogelijk niet heel sociaal
Bedankt, zal daar eens kijken.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wip ff de grens over, bij Duitse discounters als Norma en Penny verkopen ze bruinkoolbriketten
vroeger stookte toch iedereen op kolen, was wel heet hoor je moet er nie teveel in gooienquote:Op maandag 13 januari 2025 01:16 schreef borbit het volgende:
Ik had een buurman die kolen stookte. Als ik de wijk inkwam rijden kon ik al ruiken of ie thuis was
Nou ik sjouwde in 1960 me anders een breuk met de kolenkit elke dag , kolenkit vullen met kolen uit het kolenhok en naast de kachel zetten, dat was mijn dagelijkse taakquote:
Tien jaar later sloot Den Uyll van de pvda De Staats Mijnen en richtte ter vervanging de DSM in Heerlen op.quote:Op 6 juli 1965 werd het eerste Groningse aardgas geleverd.
De fabrieken voor stadsgas waren daarmee overbodig geworden.
Op 19 april 1968 produceerde de Gemeente Gasfabriek Feijenoord de laatste kubieke meter stadsgas, de enorme gashouders konden worden gesloopt en verdwenen grotendeels uit het stadsbeeld.
quote:Vijftig jaar geleden, op oudejaarsdag 1974, sloot de laatste steenkolenmijn in Nederland. In de Oranje-Nassau I-mijn in Heerlen werd die dag de laatste lading kolen naar boven gehaald.
De mijnsluiting markeerde het eind van een belangrijk hoofdstuk in de Nederlandse industriegeschiedenis.30 dec 2024
Dat is precies wat ik zeg! Leuk dat je een ervaringsdeskundige bent. Kan je TS mooi uitleggen hoe fantastisch zijn idee is.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou ik sjouwde in 1960 me anders een breuk met de kolenkit elke dag , kolenkit vullen met kolen uit het kolenhok en naast de kachel zetten, dat was mijn dagelijkse taak
pas in 1965 kregen we gas , iedereen in nederland kreeg toen gas, want er was gas gevonden in Slochteren en dat moest snel op want er was ook kernenergie ontdekt
ik zeg briketten , das mooi gloeiend, geen rook, geen stofquote:Op maandag 13 januari 2025 09:27 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg! Leuk dat je een ervaringsdeskundige bent. Kan je TS mooi uitleggen hoe fantastisch zijn idee is.
lekkere knusse warmtequote:
Dat ligt ook een beetje aan de kwaliteit, alsje van die goedkope bouwmarkt zooi neemt wel ja.quote:Op zondag 12 januari 2025 23:02 schreef Puala het volgende:
[..]
Iedereen met een houtkachel die stookt briketten meequote:Op maandag 13 januari 2025 11:44 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat ligt ook een beetje aan de kwaliteit, alsje van die goedkope bouwmarkt zooi neemt wel ja.
Ik kook ook op gas net zoals Michael zegt.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:27 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg! Leuk dat je een ervaringsdeskundige bent. Kan je TS mooi uitleggen hoe fantastisch zijn idee is.
Ik heb geen gaskachel en ook geen cv.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:54 schreef ieniminimuis het volgende:
Mijn overgrootmoeder (dood sinds 1988) heeft schijnbaar internettoegang gekregen. Ze was een van de laatste mensen in de wijk die nog stookte met kolen.
Waarom zou je dit willen TS? We zijn voor een reden overgegaan op gaskachels en CV.
Mensen beseffen niet hoe afhankelijk ze zijn van derden en hoe daar misbruik van gemaakt wordt.quote:Op maandag 13 januari 2025 11:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lekkere knusse warmte
Maar nu is het beter, nu hebben we biomassacentrales ,
Nu is het goed , nu stoken we hout in warmte centrales en betalen ons scheel in onze dure flatjes aan monopolistische zweedse eigenaars
Die stoken hout pellets en afval uit Italie en die eigenaren die ontvangen geld voor het opstoken van het Italiaanse afval
iedereen op een flat met een monopolistisch warmtenet contract van Groen Links die is jaloersquote:Op maandag 13 januari 2025 09:27 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Maar kolen geeft toch meer stof e.d?quote:Op maandag 13 januari 2025 13:36 schreef sigme het volgende:
Stoken op kolen is echt heel wat anders dan briketten gebruiken om de kachel 's nacht gloeiend te houden.
Een briket gebruik je zodat de boel niet totaal afkoelt én je de volgende ochtend niet hoeft te beginnen vanaf scratch, maar briketten stoken om de ruimte warm te maken of te houden is een heel ander verhaal. Dat vreet briketten.
Kolen kan je ook prima zachtjes laten gloeien en dus gebruiken voor de nacht over, maar erop stoken is véél heter dan gloeien (en ook heter dan briketten of hout). Dus daar moet je kachel voor geschikt zijn. Kachel moet ook op de juiste manier zuurstof aanvoeren voor kolenstook.
Bruinkoolbriketten stinken heul erg, kolen stinkt niet.
Jazeker, dat gaat er in de toekomst ook wel komenquote:Op maandag 13 januari 2025 13:51 schreef dick_laurent het volgende:
Nooit erover nagedacht om een airco aan te schaffen? De moderne airco's zijn behoorlijk energiezuinig en kunnen naast verwarmen in de koude maanden ook verkoelen in de warme maanden. Win win lijkt mij.
Tevens geen uitstoot van fijnstof, beter voor jou en je buren en tot slot het maakt de luchtvochtigheid ook lager in je huis zowel bij verwarmen als verkoelen.
Hmm. Je stookt hopelijk wel met een rookgasafvoer? Kolen geeft stof in het kolenhok en bij inscheppen enzo, niet bij branden. Je houdt wel as over natuurlijk, net als bij hout en bruinkool etc. Dat is ook erg fijn stof. Fijnstof.quote:Op maandag 13 januari 2025 13:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar kolen geeft toch meer stof e.d?
Voor mij is het meer voor als het erg koud wordt, meeste verwarm ik met petroleum.
Maar het nadeel van petroleum is dat het vochtig wordt dus als dat te gek wordt ga ik hout of kolen erbij stoken.
Zeker, hout en kolen gaan via het rookkanaal.quote:Op maandag 13 januari 2025 14:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Hmm. Je stookt hopelijk wel met een rookgasafvoer? Kolen geeft stof in het kolenhok en bij inscheppen enzo, niet bij branden. Je houdt wel as over natuurlijk, net als bij hout en bruinkool etc. Dat is ook erg fijn stof. Fijnstof.
Petroleum geeft geen vocht in huis als je een rookkanaal hebt, maar misschien heb jij een petroleumkachel zonder? Zo'n Zibro Kamin bijvoorbeeld? Dat is echt een noodoplossing, in dat geval zou je op zoek kunnen gaan naar een petroleumkachel met rookgasafvoeraansluiting. Die zijn er ook wel van Zibro. Ik heb jarenlang een Calmix gebruikt, maar da's antiek. Wel heel mooi
Ha, same here, Costa Blancaquote:Op maandag 13 januari 2025 14:06 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Ik weet dat het niet te vergelijken is, ik woon in Spanje en vandaag is het ongeveer 25°C, maar als het hier wat frisjes wordt dan gebruik ik een infraroodkachel. Zeer zuinig in verbruik en zeer comfortabel
De exacte plaats doet er niet toe, maar ergens in Andalucía. De termómetro in mijn tuin geeft toch echt 24 graden aan (hangt wel in het zonnetje)quote:Op maandag 13 januari 2025 14:10 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ha, same here, Costa BlancaMaarehh.. waar zit je dan? Canarische eilanden? Want nergens op het vasteland is het momenteel 25 graden hoor
Als je comfortabeler wil verwarmen zou ik kiezen voor een pelletkachel (gebruiksgemak) of een finoven (comfort).quote:Op maandag 13 januari 2025 14:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zeker, hout en kolen gaan via het rookkanaal.
De Petroleum kachel gaat niet via het rookkanaal, is een losse Zibro laserkachel.
Ik heb de Zibro gevelkachels ook gezien, zag er wel goed uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |